Fotografia portretowa w naturalnym świetle. Jak to robią najlepsi - ebook
Fotografia portretowa w naturalnym świetle. Jak to robią najlepsi - ebook
W każdym człowieku tkwi piękno, które można wydobyć na fotografii. Dobre zdjęcia portretowe urzekają, przykuwają uwagę i budzą emocje - niezależnie od tego, czy zostały wykonane w plenerze, czy w pomieszczeniu. Jeśli masz za sobą próby fotografowania ludzi, pewnie już wiesz, że aby tworzyć wyjątkowe portrety, trzeba posiąść sporą wiedzę. Jeśli się nie ma czasu na wyczerpujące studiowanie trudnych książek, najlepiej znaleźć mentora, który zdradzi swoje sekrety i wyjaśni wszystkie ważne sprawy: jak przygotować sprzęt, jak się zabrać do robienia zdjęć i jak je retuszować. Teraz masz okazję uczyć się od prawdziwego mistrza fotografii portretowej!
W tej niezwykłej książce znajdziesz całą wiedzę, jakiej potrzebujesz do tworzenia wspaniałych portretów w naturalnym oświetleniu. Opisano tu sekrety warsztatu, sprawdzone techniki i triki profesjonalistów. Omówiono kwestie potrzebnego sprzętu, ustawień aparatu fotograficznego i późniejszego edytowania zdjęć. Dowiesz się, jak portretować w świetle wpadającym przez okno, jak radzić sobie z ostrym światłem w plenerze i jak fotografować w trudnych warunkach. Na pewno spodobają Ci się wskazówki dotyczące retuszu i... gotowe receptury na zdjęcia portretowe. Układ książki ułatwia odnajdywanie potrzebnych informacji: na jednej stronie omówiono tylko jeden temat!
Najciekawsze zagadnienia:
- sekrety uzyskiwania wyrazistej ostrości zdjęć portretowych
- porady dotyczące ustawień aparatu najlepszych dla fotografii portretowych
- tajniki panowania nad światłem, również ostrym i jaskrawym
- techniki separacji planów i miękkiego rozmywania tła
- cenne (dosłownie!) wskazówki dotyczące wyboru sprzętu i akcesoriów
Nie znajdziesz lepszej publikacji o fotografowaniu ludzi!
Spis treści
Rozdział 1. Obiektywy portretowe. Od nich wszystko się zaczyna (001)
- Obiektyw zmiennoogniskowy 70 - 200 f/2,8 lub f/4 (002)
- Obiektyw 85 mm f/1,8 (003)
- Jasny obiektyw portretowy 135 mm (004)
- Unikaj obiektywów szerokokątnych przy większości portretów (005)
- Czy warto w ogóle robić portrety obiektywem szerokokątnym? (006)
- Dlaczego unikam obiektywów 50 mm przy fotografowaniu z bliska (007)
- Osłona tulipanowa naprawdę się przydaje (008)
- Trzy czynniki pozwalające uzyskać rozmyte tło (009)
- Minimalna odległość ostrzenia (010)
- Jak wybór obiektywu wpływa na wygląd tła (011)
- Korzystaj z tego, za co zapłaciłeś! (012)
- Czy warto kupić obiektyw z systemem stabilizacji? To zależy... (013)
Rozdział 2. Ustawienia aparatu. Przysłona, czas naświetlania i czułość ISO (015)
- Przestaw aparat na tryb RAW (016)
- Wybór trybu fotografowania (017)
- Jaką wartość przysłony ustawić (018)
- Dlaczego czas naświetlania jest tak istotny (019)
- Jak przestać się martwić długimi czasami naświetlania (020)
- Kiedy fotografować przy najniższej czułości ISO (021)
- Co, jeśli aparat dobierze niewłaściwą ekspozycję? (022)
- Jak uniknąć przepalenia jasnych partii obrazu (023)
- Dobór właściwego balansu bieli (024)
- Ustawianie ostrości na zdjęciach portretowych (025)
- Jak ustawiać ostrość w przypadku obiektywów f/1,8 i jaśniejszych (026)
- Na którym oku ustawić ostrość (027)
- Genialna sprawa - automatyczne ustawianie ostrości na oczach (028)
- Zdjęcia grupowe przy szeroko otwartej przysłonie (029)
- Gdzie ustawić ostrość w przypadku zdjęć grupowych z kilkoma rzędami osób (030)
- Stabilizacja obrazu - włączać czy nie? (031)
Rozdział 3. Portrety w świetle z okna. Tropem flamandzkich mistrzów (033)
- Dlaczego bezpośrednie światło z okna czasem bywa złe (034)
- Wyłącz światła w pomieszczeniu (035)
- Odsuń się od okna (036)
- Przesuń się za okno lub drzwi (037)
- Niech stanie się światłość (z północnego okna) (038)
- Użyj zasłonki do prysznica (039)
- Zaciągnij firany, żeby otrzymać jeszcze lepsze światło (040)
- Jak ustawić modela lub modelkę do zdjęcia w świetle z okna (041)
- Oświetlenie w stylu Rembrandta (042)
- Kontrastowy portret (043)
- A jeśli nie chcesz klasycznego portretu w świetle okiennym? (044)
- Portretowanie osoby stojącej przodem do okna (045)
- Jakiego rodzaju okna szukać? (046)
- Uważaj na zmieniające się światło z okna (047)
- Wykorzystaj otwarte drzwi (048)
- Zastosowanie ostrych cieni (049)
- Fotografowanie na malowanych tłach (050)
- Zastosowanie blendy (051)
- Wybór właściwego balansu bieli (052)
- Czasami przydaje się statyw (053)
Rozdział 4. Fotografowanie w plenerze. Jasne, że piękne (055)
- Moja tajemna broń na sesjach plenerowych (056)
- Mały dyfuzor TriGrip i statyw (057)
- Kiedy warto użyć złotej blendy (058)
- Kiedy użyć białej blendy (059)
- Zastosowanie czarnej blendy w pochmurne dni (060)
- Gdzie ustawić blendę (061)
- Blenda jako źródło cienia (062)
- Rozpraszanie światła w przypadku zdjęć grupowych (063)
- Unikaj plam światła (064)
- Znajdź cień w pobliżu jasno oświetlonego miejsca (065)
- Inne świetne rozwiązanie: fotografowanie w głębokim cieniu (066)
- Fotografowanie w pochmurne dni (067)
- Pozowanie z myślą o wykorzystaniu kierunkowego światła (068)
- Precyzyjne korygowanie balansu bieli na zdjęciach plenerowych (069)
Rozdział 5. Fotografowanie w bezpośrednim słońcu. Ujarzmianie bestii (071)
- Zalety fotografowania w oświetleniu tylnym (072)
- Uważaj na światło "rozlewające" się po twarzy (073)
- Słońce w roli światła okalającego lub doświetlającego włosy (074)
- Efekt flary (075)
- Trik z prześwietlaniem o jeden stopień ekspozycji (albo kilka) (076)
- Bezdyskusyjnie najlepsza pora do robienia zdjęć (077)
- Szukaj kontrastowego tła (078)
- O ubraniu modeli słów kilka (079)
Rozdział 6. Kompozycja. Jak to ująć (081)
- Komponowanie kadru z myślą o intymnym portrecie (082)
- Oczy na wysokości dwóch trzecich kadru (083)
- Unikaj uwieczniania osób pośrodku kadru (084)
- "Odetnij" czubek głowy (085)
- Nie pozostawiaj zbyt dużo wolnego miejsca nad głową (086)
- Uwzględnij przestrzeń na spojrzenie (087)
- Pokaż iskierki w oczach (088)
- Unikaj dekoncentrujących obiektów w tle (089)
- Scena powinna być prosta (090)
- Unikaj jaskrawych elementów w tle (091)
- Zdjęcia całej sylwetki rób z żabiej perspektywy (092)
- Fotografuj odrobinę z góry (093)
- Unikaj tego błędu kadrowania... (094)
- Nie obcinaj stóp (095)
- Portrety środowiskowe (096)
- Fotografowanie dzieci (097)
Rozdział 7. Pozowanie. Jak być pozerem (099)
- Co sprawia, że portret zapada w pamięć na długo? (100)
- Fotografowanie fotogenicznych ludzi (101)
- Tworzenie listy póz (102)
- Nawiąż kontakt (103)
- W co powinni najpierw się ubrać? (104)
- Przegląd sytuacji po pięciu minutach sesji (105)
- Zdjęcia między pozami (106)
- Kierowanie modelem w trakcie sesji (107)
- Spojrzenie wprost w obiektyw (108)
- Spojrzenie poza kadr (109)
- Wszystko jest w oczach (110)
- Unikaj eksponowania białek oczu (111)
- Jeśli ktoś ma okrągłą twarz, zrób tak... (112)
- ...a jeśli ma szczupłą i pociągłą, wybierz tę metodę (113)
- Petera Hurleya ulubiony trik z brodą (114)
- Broda w dół - lepsze oczy i o wiele więcej (115)
- Wyszczuplanie nosa (116)
- Twarzą w stronę światła (117)
- Unikaj min bez wyrazu (118)
- Zwiększ objętość włosów i wpraw je w ruch (119)
- Ustaw ramiona pod kątem do aparatu, żeby uzyskać ładniejszą pozę (120)
- Unikaj zdjęć z płaskimi stopami i prostymi nogami (121)
- Następny sposób na węższą talię (122)
- Wyszczuplanie nóg (123)
- Unikaj póz z rękami przylegającymi do boków (124)
- Poza siedząca? Najlepiej na krawędzi! (125)
- Ręce, nogi, palce... wszystko powinno być ugięte (126)
- Unikaj pokazywania otwartej dłoni (127)
- Palce powinny być złączone, a nie rozchylone (128)
- Zastosuj proste rekwizyty (129)
Rozdział 8. Postprocessing. Ważne informacje o Lightroomie i Photoshopie (131)
- Silne światło słoneczne (132)
- Tworzenie efektu łagodnej poświaty (133)
- Tworzenie efektu flary (134)
- Tonowanie karnacji (135)
- Usuwanie pryszczy i przebarwień (136)
- Tuszowanie zmarszczek lub pieprzyków (137)
- Tuszowanie błyszczących miejsc na skórze (138)
- Akcentowanie tęczówek (139)
- Wyostrzanie portretów (140)
- Rozjaśnianie oczu (141)
- Rozszerzenie Perfectly Clear (142)
- Kolorystyka kinowa w portretach (143)
- Zastosowanie funkcji wykrywania twarzy w filtrze Liquify (Formowanie) (144)
- Usuwanie niesfornych kosmyków (145)
- Rozjaśnianie twarzy tak, by znalazła się w centrum uwagi (146)
- Tworzenie subtelnego efektu winiety (147)
- Doświetlanie głównego tematu zdjęcia (148)
- Nakładanie tekstury na jednolite tło (149)
- Rozjaśnianie skóry (150)
- Wygładzanie skóry (151)
Rozdział 9. Przepisy na zdjęcia portretowe. Składniki znakomitych portretów (153)
- Portret ze światłem padającym z góry, z dyfuzorem (154)
- Gotowe zdjęcie (155)
- Portret środowiskowy, z dyfuzorem (156)
- Gotowe zdjęcie (157)
- Portret w świetle tylnym z flarą (158)
- Gotowe zdjęcie (159)
- Portret we wnętrzu, w oświetleniu tylnym (160)
- Gotowe zdjęcie (161)
- Portret w bezpośrednim słońcu, z dyfuzorem (162)
- Gotowe zdjęcia (163)
- Portret w ostrym, bezpośrednim świetle, z dyfuzorem (164)
- Gotowe zdjęcie (165)
- Nastrojowy portret przy oknie (166)
- Gotowe zdjęcie (167)
- Klasyczny portret w świetle z okna (168)
- Gotowe zdjęcie (169)
- Portret plenerowy w pochmurny dzień (170)
- Gotowe zdjęcie (171)
- Portret w pełnym słońcu (172)
- Gotowe zdjęcie (173)
- Portret przy szklanych drzwiach, z dyfuzorem (174)
- Gotowe zdjęcie (175)
- Portret panny młodej w świetle z okna (176)
- Gotowe zdjęcie (177)
- Portret panny młodej z żabiej perspektywy (178)
- Gotowe zdjęcie (179)
- Portret w cieniu (180)
- Gotowe zdjęcie (181)
- Portret kostiumowy w świetle z okna (182)
- Gotowe zdjęcie (183)
Kategoria: | Grafika komputerowa |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-283-9763-7 |
Rozmiar pliku: | 14 MB |