Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • Empik Go W empik go

Główne zarysy teozofii - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
1 stycznia 2011
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Główne zarysy teozofii - ebook

Klasyka na e-czytnik to kolekcja lektur szkolnych, klasyki literatury polskiej, europejskiej i amerykańskiej w formatach ePub i Mobi. Również miłośnicy filozofii, historii i literatury staropolskiej znajdą w niej wiele ciekawych tytułów.

Seria zawiera utwory najbardziej znanych pisarzy literatury polskiej i światowej, począwszy od Horacego, Balzaca, Dostojewskiego i Kafki, po Kiplinga, Jeffersona czy Prousta. Nie zabraknie w niej też pozycji mniej znanych, pióra pisarzy średniowiecznych oraz twórców z epoki renesansu i baroku.

Kategoria: Klasyka
Zabezpieczenie: brak
Rozmiar pliku: 186 KB

FRAGMENT KSIĄŻKI

PRAW­DA

Praw­da – to Bóg.

Jak on, jest wszę­dzie. Wszech­świat jest w niej, nie­ma ani jed­ne­go ist­nie­nia poza ob­rę­bem jej ma­cie­rzy­ste­go łona, poza nią nie­ma nic. Jest ona nie­skoń­czo­na, więk­sza niż prze­strzeń, trwal­sza niż czas; jest wszę­dzie, i cho­ciaż nie­zaw­sze jed­na­ko roz­po­zna­wal­na, je­śli gdzie­nieg­dzie zda­je się z sobą samą sprzecz­na, je­śli nie­kie­dy wy­da­je się po­twor­na, – to tyl­ko dla­te­go, że nie­do­sko­na­łe oko ludz­kie wi­dzi ją po­przez for­my, – for­my zaś za­wsze za­ciem­nia­ją ją i szpe­cą. A jed­nak ją to wszy­scy lu­dzie bez wy­jąt­ku uwiel­bia­ją, aż do ostat­nich od­ra­ża­ją­cych bał­wo­chwal­ców, po­chy­la­ją­cych czo­ło przed po­tę­gą, któ­rej isto­ta jest bo­ską, po­mi­mo po­wło­ki czę­sto­kroć sa­ta­nicz­nej (1).

DUCH I LI­TE­RA

Praw­da, jako nie­skoń­czo­na, nie może być w zu­peł­no­ści wy­ra­żo­na przez isto­ty w za­kre­sie ogra­ni­czo­ne; ża­den wy­raz nie zdo­ła jej okre­ślić, żad­ne po­ję­cie ludz­kie nie jest jej rów­no­znacz­nem; sło­wa i my­śli są za­le­d­wie jej sym­bo- – (1) Pro­ble­mat zła jest w ręku ludz­kiem; sil­ni roz­wi­kłu­ją jego za­gad­kę, dla in­nych po­zo­sta­je ta­jem­ni­cą. Teo­zo­fia rzu­ca nań moc­ne świa­tło.

lem, jej sza­tą, pia­ną w któ­rej się ukry­wa. Jest tem, co świę­ty Pa­weł zwie Du­chem; sło­wa zaś i my­śli tem, co on zo­wie li­te­rą. Li­te­ra za­bi­ja du­cha, po­nie­waż znie­kształ­ca go i przy­ćmie­wa; jest jed­nak ko­niecz­ną dla tych, któ­rych oczy nie znio­sły­by pro­mien­ne­go bla­sku świa­tło­ści bez osło­ny, trze­ba zaś na­ukę przy­sto­so­wać do uzdol­nień uczniów, gdyż nie zro­zu­miaw­szy jej, mo­gli­by od­rzu­cić lub zbez­cze­ścić. "Oba­wiam się szko­dzić wam, mó­wiąc o rze­czach nie­bie­skich, – po­wia­da Św. Igna­cy do Try­lij­czy­ków w Li­ście swym, – po­nie­waż wy je­ste­ście za­le­d­wie dziat­ka­mi w Chry­stu­sie, a stąd nie­zdol­ny­mi do zro­zu­mie­nia tych rze­czy".

Mi­ste­rye wy­ma­ga­ły ta­jem­ni­cy, aże­by wy­so­kiej wie­dzy tam udzie­la­nej, nie zbez­cze­ści­li ci, co nie zdo­ła­li jej po­jąć. Ję­zy­ki ta­jem­ne toż samo mia­ły na celu: Ogham dru­idów, Runy Skan­dy­na­wów, Weda Hin­du­sów, Zend Zo­ro­astry­ani­zmu, Abhi­dam­ma Bud­dy­zmu, Tar­gum Ka­ba­ły he­braj­skiej. Chry­sty­anizm, za­rów­no jak inne re­li­gje, w pierw­szych wie­kach miał na­ucza­nie taj­ne. Chry­stus swym uczniom udzie­lał je ust­nie, po­czem prze­ka­zy­wa­ne było z ust do ust: "Chry­stus, po­wia­da Ory­ge­nes, mie­wał z ucznia­mi w ukry­tych za­ci­szach roz­mo­wy ta­jem­ne, w przed­mio­cie Ewan­ge­lii Bo­żej, – lecz sło­wa jego nie zo­sta­ły prze­cho­wa­ne" (1). Św. Kle­mens Alek­san­dryj­ski dla ob­ja­śnie­nia swych prze­mil­czań, po­wia­da, iż nie chce "da­wać miecz w ręce dzie­ci" (2). XII roz­dział te­goż dzie­ła jest cały po­świę­co­ny temu przed­mio­to­wi: Ta­jem­ni­ce re­li­gij­ne nie po­win­ny być roz­gła­sza­ne wszyst­kim. Roz­dział X (księ­ga V) mówi O ochra­nia­niu ta­jem­nic wia­ry i o mnie­ma­niach apo­sto­łów co do spo­so­bu ich prze­cho­wy­wa­nia.

"Pi­smo Świę­te ma trzy zna­cze­nia, po­wia­da Ory­ge­nes, – cia­ło dla lu­dzi zwy­czaj­nych, du­szę dla uczo­nych, i duch dla "do­sko­na­łych" (De prin­ci­piis, Księ­ga IV, Rozd. I).

–- (1) Cont Ceł­sum. Księ­ga VI, roz­dział VI. Oba­czyć też szcze­gól­nie Księ­gę III, rozd. XXI i Księ­gę I, rozd. VII te­goż sa­me­go dzie­ła.

(2) Stro­mat. Księ­ga I. rozd. I i Księ­ga V rozd. IX.

Św. Pa­weł wy­po­wia­da toż samo (1), Je­zus nie­jed­no­krot­nie wzmian­ku­je o du­chu Pi­sma (2).

Ko­ściół pier­wot­ny był po­dzie­lo­ny na trzy zgro­ma­dze­nia wier­nych: tłum (au­dien­tes), neo­fi­tów po­su­nię­tych (com­pe­ten­tes) i Wta­jem­ni­czo­nych "wy­bra­nych z wy­bra­nych", z któ­rych naj­wy­żej wznie­sie­ni zwa­li się "do­sko­na­ły­mi".

Dla udzie­la­nia na­uki tym gro­nom dusz roz­ma­ite­go roz­wo­ju, były trzy sze­re­gi in­struk­to­rów: dy­ako­no­wie, pro­bosz­cze, księ­ża i bi­sku­pi. Usta­wy apo­stol­skie (3) na­ka­zy­wa­ły aby na­ucza­nie od­by­wa­ło się stop­nio­wo, i aby kan­dy­da­tów chrzczo­no do­pie­ro po pew­nym prze­cią­gu cza­su no­wi­cy­atu.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: