Gorzka sól historii - ebook
Gorzka sól historii - ebook
Migracje, przemiany etniczne, kulturowe i ekonomiczne stanowią sól historii. Decydują o biegu dziejów, niosą postęp, ale i ból. Życie jednostkowe i zbiorowe to pewnego rodzaju bilans pożytków i deficytów. Wydawałoby się, że przy obecnym poziomie nauki i organizacji nic prostszego niż nauczyć się ograniczać straty związane z „twórczą destrukcją” człowieka. Jednak i nasza ostatnia, wciąż niedokończona transformacja pokazuje, że spójność społeczną łatwiej zburzyć niż odbudować.
Na książkę składają się teksty dotyczące migracji, także przymusowych i wymuszonych, kolonizacji i transformacji. Od etnicznych i kulturowych po ekonomiczne. Od starożytności po współczesność. Zawsze w ujęciu interdyscyplinarnym i w szerokiej perspektywie historycznej.
Kategoria: | Historia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-11-16535-9 |
Rozmiar pliku: | 1,4 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
1. Paweł Włodkowic, _Traktat o władzy papieża i cesarza nad niewiernymi_, w: Marek A. Cichocki, Adam Talarowski (red.), _Prawo ludów i wojna sprawiedliwa_, tłum. Justyna Łukaszewska-Haberko, Warszawa 2018, s. 73–135, tu gł. 83, 87 n., cyt. ze s. 83. Względem Vegoi: Alexander Demandt, _Die Grenzen in der Geschichte Deutschlands_, w: tenże (red.), _Deutschlands Grenzen in der Geschichte_, München 1990, s. 9–31, tu gł. 20, sama przepowiednia dostępna w łacińskim oryginale i dwóch tłumaczeniach na stronach niemieckich i włoskich Wikipedii, por. https://it.wikipedia.org/wiki/Vegoia oraz https://de.wikipedia.org/wiki/Lasa_Vecu (dostęp: 1.03.2021). Wypowiedź Łukaszenki – w komentarzu Antona Saifullayeua: _Łukaszenki gra na dwa fronty_, Kazimierz Wóycicki in Web scribis, 15.10.2014, https://kazwoy.wordpress.com/2014/10/15/lukaszenki-gra-na-dwa-fronty/ (dostęp: 7.03.2021). W kontekście nadużywania praw historycznych współcześnie por. też Monika Bolliger, _Umkämpfter Tempelburg in Jerusalem_, Neue Zürcher Zeitung (International), nr 247 z 24.10.2014, s. 7, oraz o. Narcyz Stanisław Klimas w rozmowie z Bogusławem Chrabotą, _Konflikty o Bazylikę są zawsze_, Rzeczpospolita. Dodatek: Plus Minus z 15–16.10.2016, s. 30–33.
2. _Dhammapada. Ścieżka Prawdy Buddy_, tłum. Zbigniew Becker, rozdz. 22, 315, http://mahajana.net/teksty/dhammapada/kraina_rozpaczy.html (dostęp: 1.03.2021).
3. Arystoteles, _O duszy_, tłum. Paweł Siwek, Warszawa 1988, gł. s. 73–82 i 120 nn., a także we _Wstępie tłumacza_ s. 28 nn. oraz Bertrand Russell, _Dzieje filozofii Zachodu i jej związki z rzeczywistością polityczno-społeczną od czasów najdawniejszych do dnia dzisiejszego_, tłum. Tadeusz Baszniak, Adam Lipszyc, Michał Szczubiałka, Warszawa 2000, s. 199–251, tu gł. 214 nn.
4. Arystoteles, _Polityka_, tłum. Ludwik Piotrowicz, Warszawa 2012, s. 84, ale też 30, 44 n., 101, 122, 194, 207.
5. Arystoteles, _Polityka_, s. 53.
6. Christian Meier, _Gleichheit und Grenzen. Aristoteles, die Griechen, die Barbaren, die Sklaven_, Merkur 558/559, wrzesień–październik 1995, s. 825–835.
7. Zygmunt Freud, _Kultura jako źródło cierpień_, tłum. Jerzy Prokopiuk, Warszawa 1992, s. 97.
8. Konrad Lorenz, _Tak zwane zło_, tłum. Anna Danuta Tauszyńska, Warszawa 1996, s. 194–203.
9. Arystoteles, _Polityka_, s. 122 i 194 (_O państwie jako wspólnocie przyjaźni_); s. 25 n., 29 nn., 42, 194, 196 (_O niewolnikach_); s. 26, 41, 43, 52, 64, 129 (_O kobietach_); s. 26 i 193 (_O greckiej megalomanii_).
10. B. Russell, _Dzieje filozofii_, s. 213.
11. Aubrey de Sélincourt, _The World of Herodotus_, London 2001 (wyd. 1: 1962), s. 34, 45.
12. Por. Mikołaj Szymański, _Wstęp_, w: Arystoteles, _Polityka_, s. 16; Józef Wolski, _Historia powszechna. Starożytność_, Warszawa 1979, s. 261 nn., a także znajdujący się w tym tomie artykuł pt. _Średniowieczna kolonizacja wschodnia w historiografii polskiej. Materiały do dyskusji o modernizacji i transformacji w dawnym i współczesnym świecie_ (s. 309–424), który należy traktować jako niezbędne tło dla rozpoznawczych wypadów niniejszego wstępu.
13. Arnold J. Toynbee, _Cywilizacja grecko-rzymska_, w: tenże, _Cywilizacja w czasie próby_, tłum. Wojciech Madej, Warszawa 1991, s. 32–41, tu gł. 36 nn.; tenże, _Karłowacenie Europy_, tamże, s. 69–87, tu gł. 70; Ewa Wipszycka, _Aleksandria przy Egipcie. Szkic do portretu miasta_, w: taż, _O starożytności polemicznie_, Warszawa 2000, s. 60–69; taż, _Grecy wobec ludów hellenistycznego Wschodu_, tamże, s. 70–86, tu gł. 84 nn.
14. J. Wolski, _Historia_, s. 261 n., 264–269.
15. A. Toynbee, _Cywilizacja grecko-rzymska_, s. 40; Fernand Braudel, w: tenże, Filippo Coarelli, Maurice Aymard, _Morze Śródziemne. Region i jego dzieje_, tłum. Maria Boduszyńska-Borowikowa, Gdańsk 1982, s. 97 nn.; tenże, _Gramatyka cywilizacji_, tłum. Hanna Igalson-Tygielska, Warszawa 2006, gł. s. 45, gdzie polemika z Toynbeem.
16. John Robert McNeill, _Biological Exchange and Biological Invasion in World History_, w: Sølvi Sogner (red.), _Making Sense of Global History. The 19th International Congress of the Historical Sciences Oslo 2000_, Oslo 2001, s. 106–118, gł. 107 n.
17. Ewa Wipszycka, _Tysiąc lat greckiego panowania w Egipcie. Trudne dzieje stosunków między dwiema cywilizacjami_, w: taż, _O starożytności_, s. 87–107, tu gł. 105 nn. Względem podbojów arabskich por. Bernard Lewis, _Arabowie w historii_, tłum. Janusz Danecki, Warszawa 1995, s. 59 nn., i Romuald Wojna, _Wielki świat nomadów. Między Chinami i Europą_, Warszawa 1983, s. 157 nn. Odnośnie zagadek zoroastryzmu, Mitry i Iranu zob. B. Russell, _Dzieje filozofii_, s. 328; Vesta Sarkhosh Curtis, _Mity perskie_, tłum. Jan Daniel Artymowski, Warszawa 2000; Felipe Fernández-Armesto, _Civilizations_, London 2001, s. 311 nn.
18. Arystoteles, _Polityka_, s. 80; Hugo Grotius, _O prawie wojny i pokoju_, tłum. Remigiusz Bierzanek, t. 1, Warszawa 1957, s. 410; Ernest Renan, _Co to jest naród?_, tłum. Grażyna Majcher, Warszawa 2018, s. 27.
19. E. Wipszycka, _Grecy_, s. 75 n.; taż, _Tysiąc lat greckiego panowania w Egipcie_, s. 88 nn., 93, 95 nn. O antyhelleńskich reakcjach na syryjsko-babilońskim Wschodzie interesująco także Arnold J. Toynbee, _Studium historii_, _s_krót dokonany przez D. C. Somervella, tłum. Józef Marzęcki, Warszawa 2000, s. 139 n. Trudno mi się pogodzić z wpisaniem przez Arnaldo Momigliano (_Some Observations on Causes of War in Ancien Historiography_, w: tenże, _Studies in Historiography_, New York 1966, s. 112–126, tu 113) _Iliady_ na listę najniebezpieczniejszych książek w dziejach ludzkości. Nie sądzę, aby Homer znajdował w wojnie prawdziwą przyjemność („Homer was so nice about war”), raczej opisał jej dylematy, w tym i łączące się z nią piękno, por. Peter Englund, _Piękno i smutek wojny. Dwadzieścia niezwykłych losów z czasu światowej pożogi_, tłum. Emilia Fabisiak, Kraków 2011. Możemy je zapisać w cudzysłowie, co jednak nie zmienia faktu, że wojna niezmiennie nas fascynuje i na tym polega z nią problem, por. Jan M. Piskorski, _Wojna, pamięć, tożsamość_, w: tenże (red.), _Wojna, pamięć, tożsamość. O bitwach i mitach bitewnych_, Warszawa 2012, s. 17–67.
20. Ewa Wipszycka_, Żydzi wobec pokusy hellenizacji_, w: taż, _O starożytności_, s. 108–128, tu gł. 114.
21. Abraham Cohen, _Talmud. Syntetyczny wykład na temat Talmudu i nauk rabinów dotyczących religii, etyki i prawodawstwa_, tłum. Regina Gromacka, Warszawa 1995, s. 83–87. Odnośnie funkcji kradzieży w dawnych kulturach por. Richard H. Robbins, _Cultural Anthropology. A Problem-Based Approach_, Itasca, IL. 2001, s. 233 n. Względem wojny jako systemu kradzieży ciekawie już Usama ibn Munkidh, _Kitab al I’tibar. Księga pouczających przykładów_, tłum. Józef Bielawski, Wrocław 1975, s. 96 nn.
22. _Księga Psalmów_, tłum. Czesław Miłosz, Paris 1982, s. 89 i 137; _Lamentacje_ wg _Biblii Tysiąclecia_, wyd. 3: Poznań 1982, s. 970–976. W zasadzie według _Biblii Tysiąclecia_ podaję cytowania ze Starego Testamentu i z Listów Apostolskich. Ewangelie i Dzieje Apostolskie przytaczam za _Pismem Świętym Nowego Testamentu_, pod red. o. Augustyna Jankowskiego OSB, Poznań 1978.
23. B. Russell, _Dzieje filozofii_, s. 363.
24. B. Russell, _Dzieje filozofii_, s. 361 n.; Zenon Kosidowski, _Opowieści biblijne i Opowieści ewangelistów_, Warszawa 1988, s. 364 nn.; 379, 411, 414.
25. A. Cohen, _Talmud_, s. 5–29, gł. 10 i 12, a także André Chouraqui, _Życie codzienne ludzi Biblii_, tłum. Leszek Kossobudzki, Warszawa 1995, s. 11 n.
26. Jack Goody, _Logika pisma a organizacja społeczeństwa_, tłum. i wstęp Grzegorz Godlewski, Warszawa 2006, s. 46.
27. B. Russell, _Dzieje filozofii_, s. 367 n.
28. E. Wipszycka, _Żydzi_, s. 115, 120 nn., cyt. ze s. 112.
29. J. M. Piskorski, _Wojna, pamięć, tożsamość_, s. 56 n.
30. Arnold Toynbee, _Unifikacja świata i zmiana w perspektywie historycznej_, w: tenże, _Cywilizacja w czasie próby_, s. 45–68, tu 62.
31. E. Wipszycka, _Żydzi_, s. 109 nn. Odnośnie synonimiczności „ubogi” i „podły” zob. Adam Ziółkowski, _Historia Rzymu_, Poznań 2004, s. 500.
32. A. Toynbee, _Studium historii_, s. 331 nn., 469 nn.; tenże, _Unifikacja świata_, s. 60 n., 63; tenże, _Chrześcijaństwo a cywilizacja_, w: tenże, _Cywilizacja w czasie próby_, s. 154–171, tu gł. 161 nn.; Grzegorz Lewicki (_Nadchodzi nowy proletariat. Cywilizacja helleńska a zachodnia według Arnolda Toynbee’ego_, Kraków 2012), Krishan Kumar i Alfred Skorupka mają rację, że teoria cywilizacji brytyjskiego historiozofa – mimo jej oczywistych uproszczeń – nie należy do muzeum, a jej aktualność wciąż jeszcze potrafi zaskoczyć.
33. Theodor Herzl, _Der Judenstaat. Versuch einer modernen Lösung der Judenfrage_, Zürich 2006 (wyd. 1: 1896), s. 11, 101 n.
34. Richard E. Nisbett, _Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej_, tłum. Ewa Wojtych, Sopot 2009, s. 55.
35. A. Cohen, _Talmud_, s. 195 nn.
36. J. Goody, _Logika pisma_, s. 47 nn. przekonująco wykazał, że stanowisko Maxa Webera względem powstania kapitalizmu w ascetycznych społecznościach protestanckich trudno uznać za inspirujące. Cechy, które Weber wskazuje na dowód swej tezy, są rozpowszechnione we wszystkich społeczeństwach piśmiennych i religiach Księgi – judaizmie oraz chrześcijaństwie, ale i hinduizmie, buddyzmie i islamie. Najbardziej jednak uderzająco występują one, jak wielokrotnie wskazywałem, u Hezjoda, por. J. M. Piskorski, _Wojna, pamięć, tożsamość_, s. 46; tenże, _Wolni od bezpiecznego raju_, Rzeczpospolita nr 203. Dodatek: Plus Minus nr 34 (1330) z 1.09.2018, s. 36–37.
37. Jan M. Piskorski, _Zanim nastąpi Armagedon_, Rzeczpospolita nr 189. Dodatek: Plus Minus nr 33 (1224) z 13.08.2016, s. 32–34 . Bardzo ciekawie ostatnio względem pary Jezus – św. Paweł: Johannes Fried, _Jesus oder Paulus. Der Ursprung des Christentums im Konflikt_, München 2021.
38. E. Wipszycka, _Żydzi_, s. 124; Jan Radożycki, _Wstęp. Józef Flawiusz – jego życie i dzieło_, w: Józef Flawiusz, _Wojna żydowska_, tłum. Jan Radożycki, Poznań 1980, s. 13. Klimat narastającej kipieli w Palestynie przełomu er świetnie udało się naszkicować Z. Kosidowskiemu w _Opowieściach biblijnych_ (s. 730 nn., 738 nn).
39. A. Cohen, _Talmud_, s. 84.
40. Józef Flawiusz, _Starożytności żydowskie_ wzgl. _Dawne dzieje Izraela_, 17, 285. Podaję za ks. Mariuszem Rosikiem, _Jezus wobec Sanhedrynu_, Teologia Polityczna z 28.03.2018, https://teologiapolityczna.pl/ks-prof-mariusz-rosik-jezus-wobec-sanhedrynu (dostęp: 22.02.2021).
41. Lokalizację zdarzenia i narodowość kobiety podaje Marek 7, 24–26. Tomasz Jasiński (_Βδέλυγμα της έρημώσεως. Über die Anfänge des Neuen Testaments_, Poznań 1998, s. 10 n., 31) uznaje ten fragment za późniejszą interpolację w Ewangelii Marka, której powstanie umieszcza już około 40 r. Autor chyba jednak niepotrzebnie próbuje w tym miejscu tłumaczyć różnice między Ewangeliami Marka, Mateusza i Łukasza późniejszą cenzurą, która w dobie sukcesów chrześcijaństwa wśród pogan nie chciała ich obrażać. Byłaby ta cenzura wyjątkowo niekonsekwentna, wolałbym więc pozostać przy tezie, że ta wypowiedź odzwierciedla niezdecydowanie Jezusa, a tym bardziej Jego uczniów, w sprawie podejścia do pogan. Opinii sprzecznych wewnętrznie jest w Ewangeliach więcej, co w jakiś sposób potwierdza ich autentyczność.
42. Jürg Amann, _Vater, warum hast Du mich verlassen. Die Autobiografie Jesu Christi_, Zürich 2013, s. 42.
43. Zob. hasło _Faryzeusze_ w: Alan Unterman, _Encyklopedia tradycji i legend żydowskich_, tłum. Olga Zienkiewicz, wyd. 2: Warszawa 1998, s. 94.
44. E. Wipszycka, _Żydzi_, s. 112, 126 n., a także B. Russell, _Dzieje filozofii_, s. 372, 377 nn.; Adalbert G. Hamman, _Życie codzienne pierwszych chrześcijan (٩٥–١٩٧)_, tłum. Andrzej Guryn, Urszula Sudolska, Warszawa 1990, gł. 89 nn. Względem Listu do Galatów zob. niżej s. 52.
45. E. Wipszycka, _Aleksandria_, s. 65; taż, _Żydzi_, s. 114, 118. O odmiennym znaczeniu słów „zabobon” i „ateizm” u starożytnych por. Ewa Wipszycka, _Społeczne aspekty dziejów wczesnego chrześcijaństwa_, w: taż, _O starożytności_, s. 144–149, gł. 145 n.; taż, _Chrześcijaństwo a władze rzymskie_, tamże, s. 150–156, tu gł. 152 n. Por. też A. Ziółkowski, _Historia Rzymu_, s. 497 nn.
46. J. Radożycki, _Wstęp_, s. 16 n.
47. J. M. Piskorski, _Wojna, pamięć, tożsamość_, s. 46.
48. Stan badań nad datowaniem Ewangelii omawia w niektórych aspektach i w bardziej tradycyjnej perspektywie T. Jasiński, _Βδέλυγμα της έρημώσεως. Über die Anfänge des Neuen Testaments_ oraz w zupełnie nowy sposób Johannes Fried, _Kein Tod auf Golgatha. Auf der Suche nach dem überlebenden Jesus_, wyd. 2: München 2021, s. 19 nn., 87 i _passim_; tenże, _Jesus oder Paulus_, s. 111 nn. Ponieważ z punktu widzenia głównej kwestii w niniejszym artykule nie są to sprawy najważniejsze, więc nie będę wchodzić w nie głębiej, o ile nie muszę. Por. także Peter Pilhofer, _Das Neue Testament und seine Welt. Eine Einführung_, Tübingen 2010.
49. Mircea Eliade, _Traktat o historii religii_, tłum. Jan Wierusz-Kowalski, Łódź 1993, s. 401 n.
50. Z. Freud, _Kultura jako źródło cierpień_, s. 97.
51. _Księga Henocha etiopska_, tłum. ks. Ryszard Rubinkiewicz, w: ks. Ryszard Rubinkiewicz (red.), _Apokryfy Starego Testamentu_, wyd. 8: Warszawa 2019, s. 141–189, tu: 6,1 nn.; 65,1 nn.; 67,4 nn.; 68,4–5; _Testamenty dwunastu patriarchów – synów Jakuba_, tłum. ks. Antoni Paciorek, w: ks. Ryszard Rubinkiewicz (red.), _Apokryfy Starego Testamentu_, s. 43–100, tu 48 (_Testament Rubena_ 5).
52. Johan Huizinga, _Erazm_, tłum. Maria Kurecka, Warszawa 1964, s. 219 nn., 240, 242 n. Por. jednak Leszek Kołakowski, _Symbole religijne i kultura humanistyczna_, w: tenże, _Kultura i fetysze. Eseje_, Warszawa 2000, s. 219–239, tu 235 n.
53. Daniel Rops, _Dzieje Chrystusa_, tłum. Zofia Starowieyska-Morstinowa, Warszawa 1968, s. 399.
54. A. Toynbee, _Cywilizacja grecko-rzymska_, s. 32 n.
55. Zygmunt Freud, _Przyszłość pewnego złudzenia_, w: tenże, _Kultura jako źródło cierpień_, s. 18 n.
56. Carl Gustav Jung, _Cień_, w: tenże, _Archetypy i symbole. Pisma wybrane_, wybór, tłum., wstęp Jerzy Prokopiuk, Warszawa 1993, s. 68–71, tu 69.
57. K. Lorenz, _Tak zwane zło_, s. 141 nn. Jak subiektywne są nasze oceny „dzikości”, niech świadczy choćby fakt, że u Indian Creek wilk uchodzi za symbol łagodności; stąd przypisuje mu się skłonność do pokojowych przedsięwzięć, zob. Claude Lévi- -Strauss, _Myśl nieoswojona_, tłum. Andrzej Zajączkowski, Warszawa 1969, s. 94.
58. Robert Stiller, _Wstęp_, w: _Gilgamesz. Epos starożytnego Dwurzecza_, tłum. Robert Stiller, Warszawa 1980, s. 5–35, cyt. ze s. 5 n.
59. Sofokles, _Ajas_, w: Sofokles, _Tragedie_, tłum. Kazimierz Morawski, Warszawa 1969, s. 35–91, gł. 44 nn., 60 nn. i komentarz Eliasa Canettiego, _Tajemne serce zegara_, tłum. Maria Przybyłowska, Sejny 2007, s. 61 nn.; A. Sélincourt, _The World of Herodotus_, s. 42.
60. P. Siwek, _Wstęp tłumacza_, w: Arystoteles, _O duszy_, s. 26
61. A. Cohen, _Talmud_, s. 215.
62. Michał Tempczyk, _Buddyzm w oczach filozofa_, Warszawa 2011, s. 41, 47 n., 64 nn., 146 nn., 223.
63. Paulina Wilk, _Lalki w ogniu. Opowieści z Indii_, Warszawa 2011, s. 201.
64. Zob. Edward Conze, _Buddyzm a gnoza_, tłum. Jacek Sieradzan przy współpracy Tomasza Sikory, Nomos 18/19, 1997, s. 7–22, tu gł. 17 n.
65. J. Fried, _Jesus oder Paulus_, s. 111 nn. i 123 nn., tyle że autor, po pierwsze, nadmiernie uwypukla gnostycyzm Tomasza; po drugie, zbyt łatwo przechodzi do porządku nad pytaniem, czy elementy gnostyczne nie mogły się do niej dostać później przy tłumaczeniach; po trzecie, jednoznaczne datowanie tej Ewangelii na lata zaraz po 50 r. także nie do końca przekonuje, skoro znajdujemy w niej całe fragmenty opracowane na podstawie Łukasza, por. _Ewangelia Tomasza_, w: _Biblioteka z Nag Hammadi. Kodeksy I i II_, tłum. i komentarz ks. Wincenty Myszor, Katowice 2021, s. 201–228, gł. 201 n. O konflikcie między Piotrem a Pawłem, którzy naprawdę razem są tylko w patrociniach kościołów, zob. też T. Jasiński, _Βδέλυγμα της έρημώσεως. Über die Anfänge des Neuen Testaments_, s. 31.
66. _Gilgamesz_, s. 39–50.
67. Zwierzętami byli dla chrześcijan oporni poganie; uczony muzułmanin Ibn Munkidh (_Kitab al I’tibar_, s. 232 nn.) widzi z kolei w chrześcijanach przybyłych z Europy do Lewantu „zwierzęta, obdarzone cnotą dzielności i odwagi w walce i niczym więcej”. Szerzej J. M. Piskorski, _Wojna, pamięć, tożsamość_, s. 42 nn., 55.
68. Odnośnie związków irańsko-północnoindyjskich por. Burjor Avari, _Starożytne Indie_, tłum. Łukasz Müller, Kraków ٢٠١١, _passim_. Ich wymiernym wyrazem w literaturze jest _Księga tysiąca i jednej nocy_ – zob. V. S. Curtis, _Mity perskie_, s. 79, a w architekturze choćby mauzoleum Tadż Mahal, zob. Bruce Lawrence, _Koran. Biografia_, tłum. Janusz Danecki, Warszawa 2008, s. 127 nn.
69. Kathryn Linn Geurts, _O kamieniu, chodzeniu i mówieniu w Afryce Zachodniej. Kategorie kulturowe i antropologia zmysłów_, tłum. Jakub Jedliński, w: Małgorzata Cymorek (red.), _Estetyka Afryki. Antologia_, Kraków 2008, s. 5–26.
70. Tiziano Terzani, _Powiedział mi wróżbita. Lądowe podróże po Dalekim Wschodzie_, tłum. Jerzy Łoziński, Poznań 2008, s. 147 nn., 205 nn. Por. też Jacek Hugo-Bader, _Okno do piekła (jakucka magia)_, Gazeta Wyborcza. Dodatek: Duży Format z 19.01.2012, s. 2–5.
71. Zob. choćby Jacek Salij, _Wstęp (prezentacja dzieła)_, w: Św. Augustyn, _Państwo Boże_, tłum. ks. Władysław Kubicki, Kęty 1998, s. 5–8, tu 8. W starszej o kilka stuleci _Księdze Henocha_, bynajmniej nie tylko w przytaczanej tutaj wersji etiopskiej, anioły są najzwyczajniej wszędobylskie, por. przyp. 51. Trudną dla nas do pojęcia duchowość czasów pierwszych chrześcijan znakomicie pokazują Dzieje Apostolskie, w których „zły duch” jest traktowany na prawach obywatelskich, jako najzupełniej codzienne „stworzenie”, podobnie zresztą jak anioły (np. Dz 12, 7 nn.; 19, 13 nn.).
72. M. Tempczyk, _Buddyzm_, s. 64 nn., 118, 219 nn.
73. J. M. Piskorski, _Wojna, pamięć, tożsamość_, s. 19.
74. David Leeming, _Myth. A Biography of Belief_, New York 2003, s. 6; Régine Pernoud, _Heloiza i Abelard_, tłum. Eligia Bąkowska, Warszawa 1992, s. 155, 158, 178 n., 181, 186; Jan M. Piskorski, _Pojedynek bestii_, Rzeczpospolita nr 284. Dodatek: Plus Minus nr 49 (1188) z 5.12.2015, wersja pełna: http://www.rp.pl/Plus-Minus/312049971-Pojedynek-bestii-Europa-i-barbarzyncy.html (dostęp: 27.03.2021).
75. O odmiennym traktowaniu spraw wiary w starożytności por. E. Wipszycka, _Chrześcijaństwo a władze rzymskie_, s. 153 n. oraz Włodzimierz Lengauer, _Człowiek a bogowie. Kontakty z bóstwem w wierzeniach greckich_, w: tenże wespół z Lechem Trzcionkowskim (red.), _Antropologia antyku greckiego. Zagadnienia i wybór tekstów_, Warszawa 2011, s. 237–249, tu gł. 247 nn., gdzie także o procesach z oskarżenia o ateizm, s. 241, 243, 247. O procesie Sokratesa – B. Russel, _Dzieje filozofii_, s. 113 nn., ale też Leszek Kołakowski, _Sokrates_, w: tenże, _O co nas pytają wielcy filozofowie_, seria 1, Kraków 2007, s. 7–15, tu 11, 13 n. Względem popularności Eurypidesa – Plutarch z Cheronei, _Nikiasz_, w: tenże, _Żywoty sławnych mężów_, tłum. Mieczysław Brożek, Wrocław 1997, s. 44–68, tu 68.
76. Marek Tuliusz Cyceron, _Mowy_, tłum. Stanisław Kołodziejczyk, Julia Mrukówna, Danuta Turkowska, Kęty 1998, s. 64, 128, 131 (_O samochwalstwie starożytnych_); Arnaldo Momigliano, _Tacitus and the Tacitist Tradition_, w: Rhiannon Ash (red.), _Oxford Readings in Tacitus_, Oxford 2012, s. 413–434, tu gł. 417 nn.; tenże, _The Place of Herodotus in the History of Historiography_, w: tegoż, _Studies in Historiography_, s. 127–142, tu gł. 131. W szerszym kontekście o stosunku uczonych do dyktatur: Peter N. Miller, _Nazis and Neo-Stoics: Otto Brunner and Gerhard Oestreich before and after the Second World War_, Past & Present 176, 2002, s. 144–186, tu gł. 184 n. Z innej perspektywy Wojciech Iwańczak, _Kilka uwag o wolności twórczej pisarzy w średniowieczu_, w: tenże, _Świadkowie historii? Średniowiecze w dziejopisarstwie Europy Środkowej dawniej i dziś_, Kraków 2019, s. 123–137.
77. Herodot, _Dzieje_, tłum. Seweryn Hammmer, Warszawa 2002, s. 252 nn. (ks. IV, 76–81) i Neal Ascherson, _Schwarzes Meer_, tłum. z ang. H. Jochen Bußmann, Frankfurt/M. 1998, s. 93 nn.
78. E. Wipszycka, _Grecy wobec ludów hellenistycznego Wschodu_, s. 81 n.; taż, _Tysiąc lat greckiego panowania w Egipcie_, s. 102; taż, _Chrześcijaństwo a władze rzymskie_, s. 153; Włodzimierz Lengauer, _Wstęp_, w: tenże, Lech Trzcionkowski (red.), _Antropologia antyku_, s. 56.
79. Adam Bremeński, ks. II, 22 i Saxo Gramatyk, ks. XIV, 39 – obydwa fragmenty u Gerarda Labudy, _Słowiańszczyzna starożytna i wczesnośredniowieczna. Antologia tekstów źródłowych_, Poznań 1999, s. 180 i 215. Por. Leszek Moszyński, _Świętowit_, w: SSS, t. 5, s. 590.
80. A. Cohen, _Talmud_, s. 213 (1 fragment), 215 (2 fragment).
81. Leszek Kołakowski, _Etyka bez kodeksu_, w: tenże, _Kultura i fetysze_, s. 137–173, tu gł. 163 n.
82. J. Goody, _Logika pisma_, s. 38 nn., 47 n.
83. A. Cohen, _Talmud_, s. 87 nn., cytaty kolejno ze s. 88 i 87. Por. też Por. Jeshajahu Leibowitz w rozmowie z Michaelem Shasharem, _Gespräche über Gott und Welt_, tłum. z hebrajskiego Matthias Schmidt, Frankfurt/M. 1990, s. 76 nn.
84. J. Leibowitz, _Gespräche_, s. 68 nn.
85. Św. Tomasz z Akwinu, _Wykład Listu do Rzymian_, tłum. Jacek Salij, Poznań 1987, s. 190.
86. Arystoteles, _Polityka_, s. 80; św. Tomasz z Akwinu, _O władzy_, w tenże, _Dzieła wybrane_, tłum. Jacek Salij, s. 133–154, tu 135 n. Por. Umberto Eco, _Pochwała św. Tomasza_, tłum. Joanna Ugniewska, w: tenże, _Semiologia życia codziennego_, tłum. Joanna Ugniewska, Piotr Salwa, Warszawa 1996, s. 322–334, cyt. ze s. 333.
87. B. Russell, _Dzieje filozofii_, s. 67, 81; Leszek Kołakowski, _Heraklit z Efezu_, w: tenże, _O co nas pytają wielcy filozofowie_, s. 27–34, tu 29.
88. Johan Fornäs, _Signifying Europe_, Bristol, UK & Chicago, USA 2012, s. 103–114, http://www.jstor.org/stable/j.ctv9hj915.9 (dostęp: 5.04.2021).
89. Arystoteles, _Polityka_, s. 45 n., 51, 53, 169.
90. Najpełniej wciąż, nawet jeśli z pewną tendencyjnością w szczegółach, Karl R. Popper, _Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie_, tłum. Halina Krahelska, t. 1: _Urok Platona_, Warszawa 1993. Por. też B. Russell, _Dzieje filozofii_, s. 141 nn.; Leszek Kołakowski, _Platon_, w: tenże, _O co nas pytają wielcy filozofowie_, s. 37–44. Cytat dotyczący charakteru filozofa pochodzi z kapitalnych objaśnień Władysława Witwickiego do tłumaczeń Platona, można je czytać właściwie jako osobne dzieła, zob. Platon, _Uczta, Eutyfron, Obrona Sokratesa, Kriton, Fedon_, tłum. Władysław Witwicki, Warszawa 1984, s. 501.
91. B. Russell, _Dzieje filozofii_, s. 123.
92. Św. Tomasz z Akwinu, _O władzy_, s. 137 i 141.
93. Zob. hasła _Apokaliptyka_ oraz _Dualizm_, w: Anton Grabner-Haider (red.), _Praktyczny słownik biblijny_, tłum. Tadeusz Mieszkowski, Paweł Pachciarek, Warszawa 1994, szp. 50–52, 275, jak również Z. Kosidowski, _Opowieści biblijne_, s. 379, B. Lawrence, _Koran_, s. 109 nn. Względem roli Mitry w walce o harmonię świata por. V. S. Curtis, _Mity perskie_, s. 16 n., 24 nn., 29.
94. Po raz kolejny pozwalam sobie odesłać tutaj do artykułu _Średniowieczna kolonizacja wschodnia_, gdzie Czytelnik znajdzie uzupełnienie tej debaty, tyle że bardziej w kontekście etnicznym niż religijno-kulturowym.
95. J. Fried, _Kein Tod auf Golgatha_, s. 162 n.
96. Zob. wyżej przyp. 18.
97. Claudio Magris, _O tożsamościach należy zawsze mówić w liczbie mnogiej, ponieważ nie posiadamy tylko jednej_, rozmawia i tłum. Arkadiusz Smagacz, Dialog 123, 2018, s. 14–19, tu 17. Rozbudowanie tej i innych tez znajdziemy w książce Claudia Magrisa, _O demokracji, pamięci i Europie Środkowej_, wybór, tłum. Joanna Ugniewska, Kraków 2016, s. 65 nn. Por. też Jan M. Piskorski, _Lament na niedolę uchodźczą i kondycję ludzką_, Więź, 2015, nr 4 (662), s. 7–25, tu gł. 13 nn.
98. _Księga Henocha etiopska_, s. 142 (o datowaniu poszczególnych jej części); _Testamenty dwunastu patriarchów_, s. 44 n. (o autorze, dacie i miejscu ich napisania). Fascynujące badania nad odkrytą po prawie dwóch tysiącach lat Księgą Henocha, znaną tymczasem już w dziesiątkach, czasami bardzo różnych, egzemplarzy, omawia ks. Dariusz Iwański, _Księga Henocha – starożytny apokryf w świetle współczesnej wiedzy_, Teologia i Człowiek. Kwartalnik Wydziału Teologicznego UMK 21, 2013, z. 1, s. 123–139, https://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/1335/TiCz.2013.007%2CIwanski.pdf?sequence=1 (dostęp: 28.03.2021). Por. też J. Fried, _Kein Tod auf Golgatha_, s. 162 n.
99. _Księga Henocha etiopska_ 45, 4; 91, 4; 94, 6; 95, 6–7; 96, 5–7; 97, 7; 99, 13; 104, 7–10;
100. _Księga Henocha etiopska_ 20, 5.
101. Nie do końca można się zgodzić z tłumaczem Testamentów, ks. Antonim Paciorkiem, że zawężają one pojęcie miłości bliźniego do izraelskich ziomków (s. 45). Powiedziałbym raczej, że są Testamenty w tej sprawie jakby mniej zdecydowane i konsekwentne niż Jezus, któremu też zdarza się jednak zawahać (zob. wyżej przyp. 41). Niemniej Testament Zabulona (s. 63–65, tu gł. rozdz. 5) każe raczej rozumieć miłość bliźniego, miłosierdzie i współczucie wszechobejmująco, a w kwestii podejścia do zwierząt nawet dalej niż u Jezusa.
102. B. Russell, _Dzieje filozofii_, s. 368 nn., gdzie autor powołuje się na uwagi Roberta Henry’ego Charlesa, najwybitniejszego wówczas znawcy tzw. literatury międzytestamentalnej.
103. A. Cohen, _Talmud_, s. 201.
104. Arystoteles, _Polityka_, s. 124 n. 137, 178, 206; tenże, _Etyka nikomachejska_, tłum. Daniela Gromska, Warszawa 1956, s. 163; św. Tomasz z Akwinu, _O władzy_, s. 146.
105. Carl Gustav Jung, _Ulisses_, w: tenże, _Archetypy i symbole_, s. 488–518, tu 506.
106. Por. Z. Kosidowski, _Opowieści biblijne_, s. 656. Daniel Rops (_Dzieje Chrystusa_, s. 429 n.) pisze w tym kontekście o „bardzo semickiej przyjemności mówienia”, podczas gdy dla Rzymian uczta była okazją do picia. Tę różnicę uwypuklił w XII w. Usama ibn Munkidh (_Kitab al I’tibar_, s. 26, we wstępie tłumacza). Podczas gdy europejscy rycerze krzyżowi piją, grabią bezbronne kobiety i oddają się rozpuście, mężowie muzułmańscy przepisują księgi, tworzą wiersze, układają antologie, ćwiczą kaligrafię przepisując _Koran_ i wspólnie polują.
107. Odpowiednią literaturę na ten temat zbiera wydawca _Ewangelii Tomasza_ ks. Wincenty Myszor w komentarzu na s. 228.
108. _Testamenty dwunastu patriarchów_, s. 45 i 47, dają dwie wersje stylistyczne tej samej wypowiedzi, pozwoliłem więc sobie je ujednolicić, nie zmieniając oczywiście nic z ich ducha.
109. B. Russell, _Dzieje filozofii_, s. 377.
110. Fiodor Dostojewski, _Bracia Karamazow_, tłum. Adam Pomorski, Kraków 2009, s. 303–326, cyt. ze s. 323. Niewykluczone, że autor nawiązuje do dwunastowiecznych Goliardów, por. Jacques Le Goff, _Inteligencja w wiekach średnich_, tłum. Eligia Bąkowska, Warszawa 1997, s. 45.
111. Por. Umberto Eco, _Tajemniczy płomień królowej Loany. Powieść ilustrowana_, tłum Krzysztof Żaboklicki, Warszawa 2005, s. 352 n., a także 338.
112. Zdaje się, że wiersz Miłosza _Który skrzywdziłeś_ (Czesław Miłosz, _Wiersze_, t. 1, Kraków 1993, s. 321) nawiązuje bezpośrednio do _Księgi Henocha etiopskiej_ 104, 1–13, dlatego pozwoliłem sobie je tutaj pomieszać.
113. Por. Edward Gibbon, _Zmierzch Cesarstwa Rzymskiego_, t. 2, tłum. Zofia Kierszys, Warszawa 1995, s. 9 nn., 17, 30.
114. J. Goody, _Logika pisma_, s. 39.
115. J. Fried, _Jesus oder Paulus_, _passim_, gł. 111 nn.
116. Por. też E. Gibbon, _Zmierzch_, t. 2, s. 15.
117. Grzegorz Godlewski, _Jack Goody, uczony w piśmie_, w: J. Goody, _Logika pisma_, s. 7–23, tu 21.
118. J. Goody, _Logika pisma_, s. 45 n.
119. L. Kołakowski, _Symbole religijne_, s. 225; D. Leeming, _Myth_, s. 9 n., 12 nn., 15, 19 nn. i _passim_.
120. C. Lévi-Strauss, _Myśl nieoswojona_, s. 328 n., 367 nn., 376 n. i _passim_; J. Goody, _Logika pisma_, s. 251 n. Por. też L. Kołakowski, _Symbole religijne_, s. 228 n.
121. Maria Janion, _Polska w Europie_, Nauka 1, 2004, s. 7–30, tu 22 n. Podobnie J. Leibowitz, _Gespräche_, s. 24, 106 nn., 122 nn., 137 nn., 143.
122. D. Leeming, _Myth_, s. 10.
123. Współczesna mowa jest pełna takich słów, polszczyzna zupełnie szczególnie, czego czasami nie zauważają nawet autorzy odpowiednich słowników terminów kulturowych 2.0 – jak się to dziś „dumnie” nazywa. Czy zresztą po kilku tysiącach lat rozwoju kultury piśmienniczej, niezależnie od jej zmieniających się nośników, człowiek jest naprawdę w stanie wymyślić coś nowego w zakresie odwiecznych reakcji behawioralnych? Anna Nasiołowska (_Dyskont słów_, Warszawa 2016) nie od rzeczy zadaje pytanie, czy my jeszcze wiemy, o czym mówimy. Na konieczność definiowania słów zwraca się uwagę co najmniej od XIII w., por. U. Eco, _Pochwała św. Tomasza_, s. 326.
124. A. Sélincourt, _The World of Herodotus_, s. 24.
125. Zob. wieloautorskie hasło _Freiheit_, w: Otto Brunner, Werner Conze, Reinhart Koselleck (red.), _Geschichtliche Grundbegriffe. Historisches Lexikon zur politisch-sozialen Sprache in Deutschland_, t. 2, wyd. 4: Stuttgart 1998, s. 425–542, a także Achatz von Müller, _Freiheit_, w: Manfred Asendorf, Jens Flemming, Achatz von Müller, Volker Ulrich, _Geschichte. Lexikon der wissenschaftlichen Grundbegriffe_, Reinbek bei Hamburg 1994, s. 193–196.
126. Bartosz Adamski, _Wolność w Chrystusie. Aktualność nauczania św. Tomasza z Akwinu o wolności chrześcijańskiej na podstawie piątego rozdziału ”Super Epistolam S. Pauli Apostoli ad Galatas Lectura”_, Biblica et Patristica Thoruniensia 8, 2015, nr 3, s. 15–25, tu gł. 18 nn. i względem wolności poprzez służbę 21 nn., https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/BPTh/article/view/BPTh.2015.014/7840 (dostęp: 17.04.2021). Względem wczesnochrześcijańskiego stosunku do opieki nad członkami wspólnoty zob. E. Wipszycka, _Społeczne aspekty_, s. 145, 147; taż, _Chrześcijaństwo a władze rzymskie_, s. 154.
127. Marek Aureliusz, _Rozmyślania_, tłum. Marian Reiter, Kęty 2003, s. 87; a do Epikteta zob. B. Russell, _Dzieje filozofii_, s. 310 n.
128. Znakomite podsumowanie różnic daje B. Russell, _Dzieje filozofii_, s. 299–317, a w wersji skrótowej: Richard H. Popkin, Avrum Stroll, _Filozofia_, tłum. Jan Karłowski, Norbert Leśniewski, Andrzej Przyłębski, Poznań 1994, s. 30 nn.
129. Alain Beşancon, _Wolność_, https://www.rpo.gov.pl/pliki/12108590630.pdf (dostęp: 8.03.2021).
130. J. Fried, _Kein Tod auf Golgatha_, s. 87, 90; tenże, _Jesus oder Paulus_, s. 116 n. i 119, z tym że – moim zdaniem – Fried myli dolne grupy warstwy średniej, do których na pewno należeli rzemieślnicy, samodzielni rybacy i rolnicy, z warstwami dolnymi (_Unterschichten_). Dzieje Apostolskie (4, 13) nie podzielają przekonania o wykształceniu Jana, zrównując go z Piotrem w prostocie i nieuczoności.
131. E. Wipszycka, _Społeczne aspekty_, s. 144 nn.; taż, _Chrześcijaństwo a władze rzymskie_, s. 150 nn.; A. G. Hamman, _Życie codzienne pierwszych chrześcijan_, s. 59 nn.
132. A. G. Hamman, _Życie codzienne pierwszych chrześcijan_, s. 67.
133. Św. Augustyn, _Państwo Boże_, ks. I, rozdz. 16 nn., s. 40 nn.; ks. XIX, rozdz. 15, s. 782 n.; tenże, _Wyznania_, tłum. Zygmunt Kubiak, Warszawa 1982, s. 292 i 302 n. Por. też odnośnie do stosunku do gwałtu Hubert Orłowski, _Warmia z oddali. Odpominania_, Olsztyn 2000, s. 45, oraz, bardziej gorzko, tenże, _Samotność na Warmii_, w: Robert Traba (red.), _Rok 1945 (nie–)powroty. Inne opowieści o historii Polski_, Gdynia 2017, s. 159–178, tu gł. 174 nn.
134. Ks. Władysław Smereka, _Chrystus w śledztwie Sanhedrynu_, Analecta Cracoviensia 1, 1969, s. 57–82, tu 69. Por. też wyżej przyp. 31.
135. A. Cohen, _Talmud_, s. 303 nn.
136. D. Rops, _Dzieje Chrystusa_, s. 390; Z. Kosidowski, _Opowieści biblijne_, s. 740.
137. Jedyne miejsce w Ewangeliach, które mogłoby poważnie przeczyć tezie o pokojowych zamiarach Jezusa (Mt 10, 34–36; Łk 12, 51–53), zinterpretował zapewne najwłaściwiej Arnold Toynbee (_Studium historii_, s. 197). Johannes Fried (_Kein Tod auf Golgatha_, s. 157 nn.) w pierwszej ze swoich prac na ten temat stwierdza, że życie i nauki Jezusa, jeśli pominąć szczegóły, zostały „wynalezione przez ewangelistów”. To zdecydowana przesada, zwłaszcza w kontekście naszej nikłej wiedzy o ludziach tego czasu. Jest tymczasem powszechnie przyjęte, że ewangeliści nie wywodzili się spośród uczniów Jezusa, z których żaden nie pozostawił relacji na piśmie. Pierwszym był Paweł, który Jezusa osobiście nigdy nie poznał. Mniej więcej na ten sam czas datują niektórzy powstanie oryginalnej, aramejskiej Ewangelii Tomasza. Wiadomo również, że przynajmniej niektóre Ewangelie, najlepszym przykładem Janowa, miały wielu autorów i pewnie jeszcze więcej redaktorów. Dotyczy to wszelako całego starego piśmiennictwa. Fried zdawał się miejscami nie doceniać roli tradycji ustnej, która bez większych problemów mogła przenieść te krótkie relacje przez dwa czy nawet trzy pokolenia do momentu, kiedy chrześcijanie, obawiając się zapomnienia słów i czynów Jezusa, chwycili za pióra (w najnowszej książce _Jesus oder Paulus_ Fried koryguje nieco jednak swoje wcześniejsze jednoznaczne stanowisko). Dokładnie tak samo było w wypadku Koranu. Jeśli wielcy reformatorzy religijni, pozostańmy przy Jezusie i Mahomecie, nie troszczyli się o szczegółowy zapis ich myśli, to nie dlatego, że uważali je za ulotne, lecz ponieważ znali i na co dzień obserwowali siłę ówczesnej pamięci, której my jesteśmy w coraz większej mierze pozbawieni, przerzucając ją na różnorakie „dyski” zewnętrzne. Człowiek epoki piśmiennej i bibliotek (niezależnie od nośników) tylko z wielkim trudem potrafi sobie wyobrazić archanioła Gabriela recytującego niepiśmiennemu Mahometowi Słowo Boże (B. Lawrence, _Koran_, s. 43 n.), a jeszcze trudniej mu zrozumieć, jak analfabeta je zapamiętywał i powtarzał innym. A jednak literatura śpiewana przez aojdów potrafiła trwać bez pisma, co tym bardziej dotyczy „świętych opowieści”. Bez pisma ludzie umieli też skreślić swoje wielopokoleniowe genealogie. „Człowiek był jedyną książką” – pisał Jan Parandowski w pięknym wstępie do swojego przekładu _Odysei_ (Homer, _Odyseja_, Warszawa 1989, s. 5–25, tu 18), a „skrzydlate słowa” niosły wszelką nowinę z nieprawdopodobną szybkością i, dodałbym, trwałością, gdyż odciskała się głęboko w tysiącach ludzkich mózgów. Jasne, że fakty mieszały się w tych opisach z legendami, wizje święte z realnym życiem (trudno je zresztą oddzielić w świecie człowieka, który na co dzień rozmawia z Bogiem czy aniołami; dzisiaj nie jest inaczej), historia ulegała zniekształceniom i była nadbudowywana, ale jej podstawowy rdzeń – w naszym rozumieniu – da się wyłuskać, czego prace Frieda są też znakomitym przykładem.
138. D. Leeming, _Myth_, s. 19 nn.
139. Józef Flawiusz, _Wojna żydowska_, VI, 300–315, s. 384 n.
140. A. Cohen, _Talmud_, s. 314; M. Tempczyk, _Buddyzm_, s. 64 nn., 147 nn.
141. R. Popkin, A. Stroll, _Filozofia_, s. 34.
142. Lucjusz Anneusz Seneka, _Dialogi_, tłum. Leon Joachimowicz, Poznań 1996, s. 75, 114. Czy nie z nim polemizuje w tym miejscu wielki rodak Seneki Cervantes? Por. Miguel de Cervantes Saavedra, _Przemyślny szlachcic Don Kichote z Manczy_, tłum. Anna Ludwika Czerny, Zygmunt Czerny, t. 2, Warszawa 1972, s. 233, 530.
143. Czego, jak się zdaje, zupełnie nie zrozumiał Jan Legowicz (_Zarys historii filozofii. Elementy doksografii_, Warszawa 1976, s. 94).
144. E. Gibbon, _Zmierzch Cesarstwa Rzymskiego_, t. 2, s. 23 nn.
145. Józef Flawiusz, _Wojna żydowska_, V, 449–451, s. 348.
146. Kurt Vonnegut, _Rzeźnia numer 5, czyli krucjata dziecięca, czyli obowiązkowy taniec ze śmiercią_, tłum. Lech Jęczmyk i Janusz Jęczmyk, Poznań 2005, s. 177.
147. Por. J. Fried, _Jesus oder Paulus_, s. 77 n.
148. Simon Sebag Montefiore, _Jerozolima. Biografia_, tłum. Maciej Antosiewicz, Władysław Jeżewski, Warszawa 2011, s. 93 n.
149. A. Cohen, _Talmud_, s. 320.
150. Platon, _Fedon_, w: tenże, _Uczta_, s. 367–485, tu gł. 480 nn., a także fenomenalne komentarze W. Witwickiego, s. 491 nn.
151. Por. D. Rops, _Dzieje Chrystusa_, s. 434 nn.
152. _Koran_, tłum. Musa Çaxarxan Czachorowski, Białystok 2018, s. 78, 234, http://bibliotekamuzulmanska.pl/wp-content/uploads/2018/10/koran.pdf (dostęp: 20.05.2021). Por. Rollin Armour, _Islam, chrześcijaństwo i Zachód. Burzliwe dzieje wzajemnych relacji_, tłum. Ivonna Nowicka, Kraków 2004, s. 73 nn.; J. Fried, _Kein Tod auf Golgatha_, s. 142 nn.; tenże, _Jesus oder Paulus_, s. 123 nn. Absolutnie do historyka nie przemawia w tym wypadku dodatkowy argument milczenia źródła, które w wywodach Frieda gra ogromną rolę – Ewangelii Tomasza. Są to logia, ponad sto krótkich – najczęściej – wypowiedzi, „które Jezus żywy wypowiedział” (EvThom Incipit), i nie ma tu najzwyczajniej miejsca na opis ukrzyżowania.
153. M. Rosik, _Jezus wobec Sanhedrynu_. Względem Józefa i Nikodema zob. J. Fried, _Kein Tod auf Golgatha_, s. 86 nn.
154. Por. kapitalne uwagi Claude’a Lévi-Straussa, kompletnie zaprzeczające Hobbesowemu widzeniu najdawniejszego świata: Claude Lévi-Strauss, _Smutek tropików_, tłum. Aniela Steinsberg, Łódź 1992, s. 307 nn.
155. Przykład dają _Dzieje Apostolskie_ 19, 21–40. Por. A. Ziółkowski, _Historia Rzymu_, s. 436 n.; a także Ewa Wipszycka, _Chrześcijanie przed sądem. Aparat represji cesarskiego Rzymu_, w: taż, _O starożytności_, s. 157–169, tu gł. 158, 161; Giorgio Agamben, _Piłat i Jezus_, tłum. Monika Surma-Gawłowska, Andrzej Zawadzki, Kraków 2017, s. 53 nn. Zob. też wypowiedź Cycerona na temat potęgi opinii publicznej, por. wyżej przyp. 76.
156. J. Fried, _Kein Tod auf Golgatha_, s. 19 nn., 33, 87; tenże, _Jesus oder Paulus_, s. 111 nn.
157. Z. Kosidowski, _Opowieści biblijne_, s. 676.
158. A. G. Hamman, _Życie codzienne pierwszych chrześcijan_, s. 64.
159. J. Fried (_Jesus oder Paulus_, s. 126) stwierdza, że Jezus znał tylko aramejski, język znacznej części Żydów palestyńskich.
160. Polskie tłumaczenia podają w tym miejscu najczęściej ładniejszy zapis: „aby Go ukrzyżowano”. Formę bierną, w istocie lepszą w tym wypadku, przyjmuję za G. Agambenem (_Piłat i Jezus_, s. 78), mimo że bezosobowe tłumaczenie polskie jest prawie tym samym.
161. D. Rops, _Dzieje Chrystusa_, s. 476, i zwłaszcza, acz z pewnymi wahaniami, G. Agamben, _Piłat i Jezus_, s. 15, 26 nn., 37, 79 i _passim_.
162. G. Agamben, _Piłat i Jezus_, s. 80.
163. W. Smereka, _Chrystus w śledztwie Sanhedrynu_, s. 59.
164. Por. przypisy 116 i 166.
165. J. Leibowitz _Gespräche_, s. 75 nn.
166. J. Fried, _Kein Tod auf Golgatha_, s. 91, 50, 87, 142 nn., 150; tenże, _Jesus oder Paulus_, s. 97 nn.