Gra na gitarze. Patrz i ucz się! - ebook
Gra na gitarze. Patrz i ucz się! - ebook
Zabawa z gitarą -- nuta po nucie, zdjęcie po zdjęciu
- Naucz się podstawowych chwytów i mistrzowskich trików
- Poznaj całą prawdę o gitarze akustycznej i elektrycznej
- Rozwijaj swoją pasję i dopieszczaj talent
Instrument dźwięczny, wdzięczny i mobilny
Gitara to instrument uniwersalny i niewrażliwy na podziały klasowe. Słychać go w salach koncertowych, przy ognisku, na rockowych festiwalach. Nieważne, że znasz zaledwie kilka chwytów -- to wystarczy, by założyć własną kapelę. Przy odrobinie cierpliwości jesteś w stanie osiągnąć mistrzostwo. Proponujemy Ci wyjątkowy kurs dla wzrokowców. Jeśli chcesz mieć pewność, że wykonujesz wszystkie polecenia jak należy, a także, że poprawnie układasz palce, szczególnie docenisz wartość tego wizualnego szkolenia. Z pewnością nauczysz się wszystkiego znacznie szybciej, patrząc na zdjęcia, niż tylko czytając opisy, a poza tym tak zdobyta wiedza lepiej zapadnie Ci w pamięć.
Zacznij naukę od najprostszych akordów i technik gry. Powoli Twoje ambicje będą rosły i rozwiniesz swoje umiejętności, poznając akordy zawieszone, pochody basowe, technikę hammer-on oraz akordy barowe. Już wkrótce z łatwością będziesz w stanie zagrać dowolny utwór muzyczny. Zamieszczone na końcu diagramy akordów i skale będą służyć jako szybka ściąga, przydatna jeszcze długo po tym, jak opanujesz podstawy.
Naukę czas zacząć
- Strojenie gitary, właściwa pozycja ciała, ręki oraz palców.
- Granie palcami lub piórkiem oraz techniki zaawansowane.
- Czytanie nazw akordów, tabulatur i opracowań piosenek.
- Kupowanie gitary akustycznej, elektrycznej oraz strun.
- Wprowadzenie do solówek oraz improwizacji.
Dodatki: Akordy, skale, galeria gitar
Spis treści
Rozdział 1. Wprowadzenie do nauki gry na gitarze (16)
- Uniwersalność gitary (18)
- Raz, dwa, wszystko gra (19)
- Wyznacz sobie cele (20)
Rozdział 2. Z czego składa się gitara (22)
- Budowa gitary akustycznej (24)
- Budowa gitary elektrycznej (25)
- Główka i klucze (26)
- Gryf (27)
- Korpus (29)
- Mostek (31)
- Rodzaje strun (33)
- Elementy typowe dla gitary elektrycznej (34)
Rozdział 3. Strojenie gitary (38)
- Standardowy strój gitary (40)
- Strojenie za pomocą stroika elektronicznego (41)
- Strojenie względne (46)
Rozdział 4. Przyjmij właściwą pozycję (50)
- Pozycja siedząca (52)
- Pozycja stojąca (58)
- Pozycja ręki naciskającej progi (63)
- Jak uniknąć problemów z naciskaniem progów (65)
- Pozycja ręki uderzającej struny (66)
Rozdział 5. Pierwsze akordy (68)
- Jak odczytywać diagramy akordów (70)
- Akord D (72)
- Akord A7 (74)
- Akord G (75)
Rozdział 6. Jak zmieniać akordy (76)
- Ekonomia ruchu (78)
- Zmiana akordów, które mają wspólne palcowanie (80)
- Zmiana akordów, w których palce pozostają na tym samym progu (81)
- Zmiana akordów, w których palce pozostają na tej samej strunie (82)
- Zmiana akordów, które nie mają wspólnego palcowania (84)
Rozdział 7. Techniki grania palcami lub piórkiem (86)
- Zacznijmy od kciuka (88)
- Gra piórkiem (90)
- Gra palcami (92)
Rozdział 8. Gitara rytmiczna (94)
- Podstawy tempa (96)
- Podstawy tempa 4/4 (97)
- Schematy bicia w tempie 4/4 (98)
- Schematy bicia w tempie 3/4 (101)
Rozdział 9. Pozostałe otwarte akordy (102)
- Akordy A (104)
- Akord H7 (109)
- Akordy C (110)
- Akordy D (113)
- Akordy E (117)
- Akordy F (120)
- Akordy G (122)
Rozdział 10. Jak czytać nazwy akordów, tabulatury i opracowania piosenek (124)
- Pięć popularnych rodzajów akordów i sposób ich oznaczania (126)
- Jak odczytywać tabulaturę (130)
- Jak zagrać piosenkę na podstawie opracowania (132)
- Jeszcze o grze palcami (138)
- Schematy gry palcami, których możesz się nauczyć (139)
Rozdział 11. Akordy zawieszone i pochody basowe (144)
- Akordy zawieszone (146)
- Palcowanie zawieszonych akordów (149)
- Pochody basowe (164)
- Inne pochody basowe w gamie G-dur (166)
Rozdział 12. Kapodaster i akordy barowe (168)
- Jak używać kapodastra (170)
- Technika gry akordami barowymi (175)
- Twój pierwszy akord barowy: F (177)
- Akordy barowe oparte na F: F7, f i f7 (180)
- Przemieszczanie się w górę i w dół gryfu (182)
Rozdział 13. Progresja akordów (188)
- Jak rozszyfrować tonację utworu (190)
- Rzymskie cyfry jako oznaczenie tonacji durowych lub molowych (192)
- Popularne progresje akordów (196)
Rozdział 14. Wprowadzenie do solówek i improwizacji (198)
- Skala pentatoniczna (200)
- Komponowanie prostych melodii (205)
Rozdział 15. Techniki zaawansowane (208)
- Slide (210)
- Pull-off i hammer-on (213)
- Wibrato i podciąganie strun (222)
Rozdział 16. Kupujemy i dbamy o gitarę (226)
- Kupujemy pierwszą gitarę akustyczną (228)
- Kupujemy pierwszą gitarę elektryczną (232)
- Kupujemy pierwszy wzmacniacz (234)
- Jak dbać o struny: czynności konserwacyjne (236)
- Jak wymienić struny w gitarze (238)
- Pręt napinający (242)
- Możliwości ustawienia brzmienia w gitarze elektrycznej (243)
- Jak dbać o właściwą wilgotność (244)
- Inne czynności konserwacyjne (245)
Rozdział 17. Możliwości brzmieniowe gitary elektrycznej (246)
- Potencjometry i przełączniki na korpusie gitary (248)
- Potencjometry i przełączniki na wzmacniaczu (250)
- Kostki efektowe (252)
Rozdział 18. Co dalej? (254)
- Prywatne lekcje (256)
- Dlaczego warto uczyć się teorii muzyki (257)
- Ucz się od innych gitarzystów (258)
- Kilka porad na zakończenie (259)
Dodatek A Akordy (260)
Dodatek B Skale (266)
Dodatek C Galeria gitar (284)
Skorowidz (295)
Kategoria: | Muzyka, śpiew, taniec |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-246-9369-6 |
Rozmiar pliku: | 32 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Budowa gitary akustycznej
Budowa gitary elektrycznej
Główka i klucze
Gryf
Korpus
Mostek
Rodzaje strun
Elementy typowe dla gitary elektrycznej
Gitary mają wspólne, podstawowe cechy, chociaż pod pewnymi względami mogą się znacznie różnić. Zanim zabierzesz się do grania, powinieneś poznać budowę gitary akustycznej i elektrycznej.
Budowa gitary akustycznej
Przyjrzyj się najważniejszym częściom gitary akustycznej.
Budowa gitary elektrycznej
A teraz przyjrzyj się budowie gitary elektrycznej. Niektóre elementy będą podobne, lecz część z nich — szczególnie te związane z elektroniką — będzie zupełnie inna.
Główka i klucze
A teraz poznasz bliżej poszczególne elementy zarówno gitary akustycznej, jak i elektrycznej. Zaczniemy od góry instrumentu, czyli od główki, na której znajdują się klucze.
Główka
Na główce znajdują się klucze, które odpowiadają za właściwy naciąg strun.
Klucze
Za pomocą kluczy lub stroików możesz naciągnąć lub popuścić struny, podnosząc lub obniżając wysokość dźwięku. W ten sposób jesteś w stanie utrzymać właściwy strój gitary. Większość gitar akustycznych oraz część elektrycznych posiada trzy klucze z jednej strony główki i trzy klucze z drugiej.
Sześć kluczy w jedndnym rzędzie
W niektórych gitarach elektrycznych klucze znajdują się w rzędzie po jednej stronie główki.
Zapamiętaj!
Jeśli zmieniasz struny, nawiń je starannie. Poplątane struny mogą się rozstrajać w trakcie gry, sprawiając, że instrument nie będzie brzmiał czysto. Aby dowiedzieć się więcej o zmianie strun, przeczytaj rozdział 16.: „Kupujemy i dbamy o gitarę ”.
Gryf
Gryf to element gitary, na którym gitarzysta przyciska struny na odpowiednich progach — osoby praworęczne używają w tym celu lewej ręki, natomiast leworęczne prawej. Przy klasycznym sposobie grania cztery palce tej ręki służą do naciskania strun, natomiast kciuk należy oprzeć z tyłu gryfu.
PODSTRUNNICA
Podstrunnica to powierzchnia gryfu, na której znajdują się progi. Ciągnie się od główki przez cały gryf i zachodzi na korpus gitary.
ZNACZNIKI
Znaczniki ułatwiają trafienie w odpowiedni próg. Niekiedy są to po prostu kropki, a czasem bardziej wymyślne inkrustacje. Większość gitar akustycznych ma znaczniki na trzecim, piątym, siódmym, dziewiątym, dwunastym, piętnastym i siedemnastym progu.
ZNACZNIKI BOCZNE
Wiele gitar posiada także dodatkowe znaczniki z boku gryfu, co widać na zdjęciu poniżej.
SIODEŁKO
Siodełko wyznacza maksymalną długość drgającej struny z jednej strony (po drugiej stronie tę funkcję pełni mostek). Może być wykonane z kości, plastiku, mosiądzu lub innego stopu.
PROGI
Progi to cienkie sztabki, które są ułożone prostopadle do strun. Poprzez przyciśnięcie struny za wybranym progiem, skracasz jej długość, tym samym zmieniając wysokość wydobywanego dźwięku.
PRĘT NAPINAJĄCY
Wiele gitar posiada pręt napinający, którego zadaniem jest niwelowanie skutków wyginania się gryfu pod wpływem temperatury lub wilgoci. Pomaga on ustawić odpowiedni kąt wygięcia gryfu, a śruba regulująca jego napięcie znajduje się albo na główce, albo przy korpusie. Gitary z nylonowymi strunami zazwyczaj nie są wyposażone w taki pręt.
PIĘTKA
Piętka to miejsce, w którym tył gryfu łączy się z korpusem. W zależności od stylu gitary, może mieć prostą lub bardziej wyszukaną budowę.
Korpus
Korpus gitary zawiera pozostałe elementy gitary. Jego kształt, budowa oraz zastosowane drewno mają znaczny wpływ na brzmienie, zarówno w przypadku gitar akustycznych, jak i elektrycznych z wydrążonym lub częściowo wydrążonym korpusem. Kształt korpusu ma nieco mniejsze znaczenie w gitarach z pełnym korpusem.
Korpus gitary akustycznej posiada zwykle otwór rezonansowy, który wzmacnia brzmienie strun. Struny są często przytwierdzone do mostka za pomocą kołków mostkowych.
Wśród współczesnych gitar elektrycznych najpopularniejsze są te z pełnym korpusem. Niektóre z nich, jak Gibson SG czy Telecaster, mają korpus zbudowany z jednego kawałka drewna.
OKRĄGŁY OTWÓR REZONANSOWY
Otwór rezonansowy pomaga gitarze zabrzmieć donośniej i wyraźniej. W niektórych gitarach jest on okrągły lub owalny.
OTWÓR W KSZTAŁCIE LITERY„F”
Wczesne modele gitar, szczególnie te o wydrążonym lub częściowo wydrążonym korpusie, miały otwór rezonansowy w kształcie litery „f”, podobny do tego w skrzypcach lub wiolonczeli.
OSłONA KORPUSU
Osłona korpusu zabezpiecza jego powierzchnię przed porysowaniem w trakcie gry piórkiem.
KOŁEK NA PASEK
Na końcu korpusu znajduje się zazwyczaj kołek, do którego możesz przytwierdzić pasek. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat grania z gitarą na pasku, przeczytaj rozdział 4.: „Przyjmij właściwą pozycję”.
Mostek
Mostek to miejsce, w którym struny są przytwierdzone do korpusu gitary. Istnieje wiele różnych rodzajów mostków, w zależności od typu gitary.
MOSTEK W GITARZE AKUSTYCZNEJ Z METALOWYMI STRUNAMI
W gitarach z metalowymi strunami mostek jest zazwyczaj drewniany, a struny są przytwierdzone za pomocą kołków mostkowych, które trzymają się na miejscu dzięki sile napięcia strun.
MOSTEK TYPU TELECASTER
W gitarach z pełnym korpusem, takich jak Fender Telecaster, struny najczęściej opierają się na mostku wykonanym z metalu, dzięki czemu dłużej wybrzmiewają.
MOSTEK TYPU LES PAUL
Mostek typu Les Paul składa się ze strunnika, do którego zaczepione są struny, oraz z sześciu regulowanych siodełek, pozwalających na precyzyjne dostrojenie brzmienia.
MOSTEK TYPU STRATOCASTER
Niektóre mostki gitarowe pozwalają na zmianę napięcia strun za pomocą wajchy. Wyjściową pozycję utrzymują dzięki sprężynom o regulowanym napięciu. Struny są przytwierdzone do siodełek na śrubach, które działają jako punkt podparcia. Na zdjęciu pokazano klasyczny mostek typu Stratocaster.
MOSTEK TYPU FLOYD ROSE
Mostek tego typu działa podobnie jak mostek typu Stratocaster, ale pozwala na większy zakres ruchów.
Istnieją jeszcze inne typy mostków, które także powinieneś znać. W gitarach klasycznych struny nylonowe są zazwyczaj przewleczone przez specjalne otwory w mostku i wiązane.
Niektóre gitary akustyczne z metalowymi strunami oraz wydrążone lub częściowo wydrążone gitary elektryczne mają trapezowy strunociąg, w którym struny są przytwierdzone do metalowego strunnika i opierają się na drewnianym mostku.
Rodzaje strun
W zależności od rodzaju posiadanej przez Ciebie gitary możesz używać albo strun nylonowych, albo metalowych.
STRUNY METALOWE
Gitary akustyczne lub elektryczne z metalowymi strunami wykorzystuje się w takich gatunkach muzycznych, jak country, rock, pop, blues. Metalowe struny pozwalają na uzyskanie ciekawego brzmienia glissando, mają jaśniejsze brzmienie i są bardziej napięte niż struny nylonowe.
Najczęściej trzy najcieńsze struny nie są owinięte, natomiast pozostałe trzy tak. Mogą być wykonane z brązu fosforowego, niklu lub stali nierdzewnej.
STRUNY NYLONOWE
Gitary z nylonowymi strunami są wykorzystywane w muzyce klasycznej, flamenco, czasami folkowej. Dawniej struny te były wykonywane z jelit zwierzęcych. Mają one cieplejsze i ciemniejsze brzmienie niż struny metalowe.
Struny nylonowe są bardziej miękkie w dotyku oraz potrzebują mniejszego napięcia, aby osiągnąć odpowiednią wysokość dźwięku. Trzy najcieńsze nie są zazwyczaj owinięte, natomiast pozostałe mają srebrzoną lub złoconą owijkę.
Elementy typowe dla gitary elektrycznej
Zasadniczo na gitarze elektrycznej gra się podobnie jak na akustycznej. Ze względu na większe możliwości wzmocnienia i przedłużenia wybrzmiewania strun, zmiany barwy i innych modyfikacji brzmienia, gitara elektryczna jest uniwersalnym instrumentem do wszelkich eksperymentów dźwiękowych oraz uwydatniania rytmu i melodii.
Przetworniki
PRZETWORNIKI JEDNOCEWKOWE
Przetworniki to elementy służące do wychwytywania wydobywanych dźwięków i zamieniania ich na sygnał elektryczny. Do najpopularniejszych należą przetworniki jednocewkowe oraz humbuckery. Przetwornik jednocewkowy charakteryzuje się czystym, jasnym brzmieniem.
PRZETWORNIK TYPU HUMBUCKER
W porównaniu z przetwornikiem jednocewkowym, humbucker ma ciemniejsze, głębsze brzmienie.
PRZEŁĄCZNIK WYBORU PRZETWORNIKA
Im bliżej mostka znajduje się przetwornik, tym bardziej sopranowo brzmi. Przełącznik służy do wyboru jednego lub kilku przetworników.
Gałki głośności
POJEDYNCZA GAŁKA GŁOŚNOŚCI
Gałka potencjometrów głośności służy do regulowania głośności lub miękkości brzmienia gitary. Niektóre gitary, na przykład Telecaster, mają tylko jeden potencjometr głośności.
POTENCJOMETRY GŁOŚNOŚCI W GITARACH TYPU LES PAUL
Inne gitary, na przykład Les Paul, mają osobne potencjometry regulujące głośność każdego przetwornika.
Gałka głośności
Gałki barwy
Gałki barwy pozwalają regulować ilość sopranów, które zostają wychwycone przez przetwornik, sprawiając, że gitara brzmi bardziej basowo.
Niektóre gitary (na przykład Telecaster) mają jeden potencjometr barwy. Inne (jak Les Paul) mają osobne potencjometry dla każdego przetwornika.
Gniazdo typu jack
Jeden koniec kabla połączeniowego powinien być włożony do typu jack w korpusie gitary, a drugi w gniazdo znajdujące się we wzmacniaczu, dzięki czemu dźwięk z gitary będzie mógł się przedostać do wzmacniacza.
WSKAZÓWKA
Zwróć uwagę na to, aby wtyczka nie była poluzowana. Zwinięcie kabla z obluzowaną wtyczką może doprowadzić do złamania wewnętrznych przewodów.