Facebook - konwersja
Pobierz fragment

Hebrajska epigrafika nagrobkowa w Polsce - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
1 stycznia 2014
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
19,00

Hebrajska epigrafika nagrobkowa w Polsce - ebook

Cmentarz żydowski z nagrobkami i inskrypcjami jest zjawiskiem kulturowym. Jest świadectwem przemijania i trwania. Odnosi się do tego, co jest nieprzemijające i ponadczasowe. Ukazuje to, co ulotne i zmienne. Jest obrazem dokonujących się przemian w społeczności żydowskiej. Jest źródłem historycznym. Językowy obraz śmierci i zjawisk z nią związanych odwołuje się do różnych sposobów utrwalenia inskrypcji poczynając od czystego nazewnictwa (inskrypcje onomastyczne), a kończąc na metaforyczno-peryfrastycznych obrazach nadających inskrypcjom charakter poetycki. Przedstawiony materiał obejmuje cmentarze w Polsce, choć w wielu punktach odnosi się do tradycji nie tylko Żydów w Polsce, ale szerzej – do tradycji aszkenazyjskich Żydów. Schemat formularza inskrypcji jest bowiem podobny do inskrypcji występujących na cmentarzach w Niemczech, Czechach, Słowacji, Austrii czy Ukrainy. Należy także pamiętać, że we współczesnych granicach Polski występują wskutek zmian granic różnorodne tradycje europejskich Żydów.

Dr hab. Leszek Hońdo – kierownik Zakładu Kultury Żydów w Instytucie Judaistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprzewodniczący Komisji Historii i Kultury Żydów Polskiej Akademii Umiejętności. Zajmuje się kulturą Żydów, cmentarzami żydowskimi, hebrajską epigrafiką i myślą żydowską. Autor m.in.: Krakowski Memorbuch bejt hamidraszu Majera Dajana, Kraków 2010, Dom przedpogrzebowy przy Żydowskim Nowym Cmentarzu w Krakowie, Kraków 2011, a także kilku książek o żydowskich cmentarzach w Polsce.

 

Spis treści

WSTĘP
1. ŻYDOWSKA EPIGRAFIKA NAGROBNA
1.1. Pojęcie i zakres dyscypliny
1.2. Historia dyscypliny i wskazówki bibliograficzne
1.3. Metodyka (odczytywanie tekstu)
1.3.1. Podstawowe oznaczenia tekstu
1.3.2. Główne aspekty analizy inskrypcji
1.3.2.1. Falsyfikaty
1.3.2.2. Datowanie pośrednie
1.3.2.3. Wiarygodność informacji
1.3.2.4. Odczytywanie tekstu a inne źródła
1.3.2.5. Kontekstualność tekstu
2. INSKRYPCJE NA RÓŻNYM MATERIALE
2.1. Drewno
2.2. Metal (żeliwo, inskrypcje zalewane ołowiem, tablice metalowe)
2.3. Kamień (surowce skalne)
2.3.1. Skały osadowe
2.3.2. Skały magmowe
2.3.3. Skały metamorficzne
2.3.4. Eratyki czyli kamienie narzutowe
2.3.5. Kamień sztuczny – antropogeniczny
2.4. Tablice plastikowe i „szklane”
2.5. Dodatkowe okoliczności
2.5.1. Inskrypcje na nagrobkach poddanych renowacji
2.5.2. Inskrypcje uzupełniane farbą
2.5.3. Inskrypcje na przerabianych nagrobkach
2.5.4. Inskrypcje przekuwane
2.5.5. Inskrypcje w „murach pamięci”
2.5.6. Inskrypcje na nagrobkach „codziennego użytku”
3. HEBRAJSKIE PISMO EPIGRAFICZNE
3.1. Pismo epigraficzne i jego charakterystyka
3.1.1. Rodzaje pisma
3.1.1.1. Pismo kwadratowe
3.1.1.2. Kursywa i półkursywa
3.1.2. Sposoby wykonania tekstu
3.1.2.1. Tekst wklęsły i wypukły
3.1.2.2. Występowanie listwy oddzielającej wiersze lub brak interlinii
3.1.2.3. Wykonanie liter
3.1.2.4. Zdobnictwo liter
3.1.3. Interpunkcja i segmenacja tekstu
3.1.4. Skróty
3.1.5. Wykaz hebrajskich skrótów i ich tłumaczeń
4. STRUKTURA FORMULARZA I JEGO TYPOWE TREŚCI POSZCZEGÓLNYCH ELEMENTÓW
4.1. Formularz
4.2. Poszczególne elementy formularza
4.2.1. Formuły pogrzebowe
4.2.1.1. Podstawowe formy
4.2.1.2 Zwieńczenie nagrobka
4.2.2. Lamentacje
4.2.3. Laudacje
4.2.3.1. Epitety
4.2.3.2. Zestawienie podstawowych epitetów
4.2.3.3. Zwroty pochwalne
4.2.4. Określenia tożsamości
4.2.4.1. Tytuły
4.2.4.2. Imię. Imiona i ich pochodzenie
4.2.4.3. Spis imion
4.2.4.4. Spis nazw miejscowości
4.2.4.5. Eulogie
4.2.5. Daty
4.2.5.1. Określenia odnoszące się do śmierci
4.2.5.2. Przedstawienie dat
4.2.5.3. Data pogrzebu
4.2.5.4. Anagramy i chronogramy
4.2.5.5. Wiek zmarłego
4.2.6. Formuły końcowe
5. ZMIANY W INSKRYPCJACH W XIX I XX WIEKU
5.1. Nowe, dodatkowe elementy inskrypcji
5.1.1. Renowacje nagrobków
5.1.2. Fundatorzy nagrobków
5.1.3. Przeniesienie zwłok
5.1.4. Sygnatury warsztatów kamieniarskich
5.1.5. Modlitwy
5.1.6. Dodatkowe inskrypcje (na starych nagrobkach) po II wojnie światowej dla ofiar nazizmu
5.2. Język
5.3. Modernizacja hebrajskiej inskrypcji
5.4. Gotowe inskrypcje
6. POZOSTAŁE INSKRYPCJE NA CMENTARZU
6.1. Inskrypcje na nagrobkach zwojów Tory
6.2. Inskrypcje na „bezimiennych” nagrobkach
6.3. Modlitwy na cmentarzu
6.4. Inskrypcje w domach przedpogrzebowych
6.5. Pomniki
6.5.1. Pomniki żołnierzy z I wojny światowej
6.5.2. Pomniki uczestników walk o niepodległość Polski
6.5.3. Pomniki emigrantów do Erec Israel
6.5.4. Pomniki ofiar nazizmu
6.5.4.1. Nagrobki wojenne
6.5.4.2. Pomniki powojenne
6.6. Inne napisy
7. FORMALNA STRONA INSKRYPCJI
7.1. Kompozycja i środki stylistyczne
7.2. Błędy w tekście
Bibliografia
Spis ilustracji
Autorzy zdjęć
Summary

 

Kategoria: Architektura
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 97883-242-2505-7
Rozmiar pliku: 23 MB

BESTSELLERY

Kategorie: