- W empik go
Henry Ford. Prorok Przemysłu - ebook
Henry Ford. Prorok Przemysłu - ebook
„Jeśli istnieje jakiś sekret sukcesu, to leży on w tym, aby dowiedzieć się, jaki jest punkt widzenia drugiej osoby i samemu patrzeć tak, jakby ta perspektywa była naszą własną”.
Henry Ford
Genialny konstruktor, pionier masowej produkcji, a przede wszystkim przedsiębiorca i wizjoner przemysłu motoryzacyjnego, który w swojej wizji dążył do produkcji modelu auta idealnego na wszystkie warunki terenowe, a co najważniejsze – taniego. Mierzył wysoko i mawiał, że „niewielki sukces, który można odnieść szybko oraz bez większego wysiłku, nie jest wiele wart”.
To właśnie on jako pierwszy wprowadził w swoich fabrykach najpierw 8-godzinny dzień pracy, a następnie – dzień wolny w sobotę. Coś, co dziś wydaje się nam regułą, w latach 20. ubiegłego wieku konkurencja określała mianem zamachu na dobre zwyczaje.
Z naszej publikacji dowiecie się między innymi:
- czy trudy wiejskiego życia i żmudnej pracy na roli popchnęły Forda ku wynalazkom;
- jak na jego początki w biznesie wpłynęła kolej i fascynacja zegarkami;
- w jaki sposób zmienił życie setek tysięcy pracowników, którzy zarabiali o wiele więcej niż osoby zajmujące ekwiwalentne pozycje w konkurencyjnych zakładach;
- w jaki sposób w ciągu 6 lat pracy nad modelem T skrócono czas realizacji pojedynczego egzemplarza z 12 i pół godziny do 93 minut;
- dlaczego Ford cenił polskich pracowników;
- czym był fordyzm i jaka była rola tego nurtu w rewolucji dotyczącej pracy i życia robotników;
- dlaczego w pierwszych modelach amerykańskich samochodów nie montowano kierownicy po lewej stronie;
- co łączy Henry’ego Forda z Jeffem Bezosem;
- w jaki sposób nasz bohater wspierał osoby niepełnosprawne.
W dalszych rozdziałach dowiecie się też na przykład: gdzie powstał kompleks fabryczny zwany „Fordlandią” i dlaczego ten projekt ostatecznie zakończył się porażką. Czy to prawda, że Ford utrzymywał dobre stosunki z Adolfem Hitlerem, a w gabinecie tego ostatniego można było znaleźć dowody na poparcie tej tezy? W jakim stopniu samochody i fabryki Forda uratowały przemysł Związku Radzieckiego w okresie 20-lecia międzywojennego? Kto był pomysłodawcą brykietu drzewnego i dlaczego w salonach samochodowych Ford Motor Company lansowano modę na rodzinne grillowanie?
Kategoria: | Biografie |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-66167-79-7 |
Rozmiar pliku: | 168 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Genialny konstruktor, pionier masowej produkcji, a przede wszystkim przedsiębiorca i wizjoner przemysłu motoryzacyjnego. Kim jest Henry Ford i jak dokonał niemożliwego? Do legendy urosła jego obietnica, że można u niego zakupić samochód w każdym kolorze, pod warunkiem, że będzie on czarny. Za tymi słowami kryje się coś więcej niż tylko drobny żart sytuacyjny. Ford w swojej wizji dążył do produkcji modelu auta idealnego na wszystkie warunki terenowe, a co najważniejsze – taniego. Ten inspirujący lider z całego serca pragnął, aby każdego z zatrudnionych w Ford Motor Company robotników było stać na własny pojazd Forda. Wierzył, że każdy pracowity człowiek zasługuje na wolność i mobilność. Wizja zrewolucjonizowania Ameryki przez samochody, idąca w parze z serwisowaniem i odpowiedzialnością producencką, stanowi klucz do jego wielkości. Drugi rewolucyjny pomysł Forda dotyczył organizacji pracy.
To właśnie on jako pierwszy wprowadził w swoich fabrykach najpierw 8-godzinny dzień pracy, a następnie – dzień wolny w sobotę. Coś, co dziś wydaje się nam regułą, w latach 20. ubiegłego wieku konkurencja określała mianem zamachu na dobre zwyczaje.
Ford nie chciał zarabiać pieniędzy, lecz zmienić świat – tak przynajmniej twierdzi w swoich książkach, na których oparliśmy niniejszą publikację. Są to: „My Life and Work”; „The Case Against the Little White Slaver”, „Today and Tomorrow”, „Edison As I Know Him”, „My Philosophy and Industry” oraz „Great Today and Greater Future” czy wreszcie kontrowersyjna „The International Jew: Aspects of Jewish Power in the United States”.
Przygotowując niniejszy materiał, zdecydowaliśmy się postąpić inaczej niż w przypadku naszych pozostałych biografii i udzielić głosu samemu Fordowi – usłyszycie go w licznych i obszernych cytatach. W końcu nikt lepiej od naszego bohatera nie opisze tamtego szalonego okresu, kiedy zdarzało się, że cena samochodu była trzykrotnie niższa niż… koszt jego produkcji. Słowa tego biznesmena i społecznika wymagają jednak komentarza. Pomoże to nie tylko lepiej zrozumieć realia początków XX wieku, ale także pokaże, jak bardzo kontrowersyjne poglądy głosił, m.in. na temat Żydów.
Z naszej publikacji dowiecie się między innymi:
- czy trudy wiejskiego życia i żmudnej pracy na roli popchnęły Forda ku wynalazkom;
- jak na jego początki w biznesie wpłynęła kolej i fascynacja zegarkami;
- w jaki sposób zmienił życie setek tysięcy pracowników, którzy zarabiali o wiele więcej niż osoby zajmujące ekwiwalentne pozycje w konkurencyjnych zakładach;
- w jaki sposób w ciągu 6 lat pracy nad modelem T skrócono czas realizacji pojedynczego egzemplarza z 12 i pół godziny do 93 minut;
- dlaczego Ford cenił polskich pracowników;
- czym był fordyzm i jaka była rola tego nurtu w rewolucji dotyczącej pracy i życia robotników;
- dlaczego w pierwszych modelach amerykańskich samochodów nie montowano kierownicy po lewej stronie;
- co łączy Henry’ego Forda z Jeffem Bezosem;
- w jaki sposób nasz bohater wspierał osoby niepełnosprawne.
W dalszych rozdziałach dowiecie się też na przykład: gdzie powstał kompleks fabryczny zwany „Fordlandią” i dlaczego ten projekt ostatecznie zakończył się porażką. Czy to prawda, że Ford utrzymywał dobre stosunki z Adolfem Hitlerem, a w gabinecie tego ostatniego można było znaleźć dowody na poparcie tej tezy? W jakim stopniu samochody i fabryki Forda uratowały przemysł Związku Radzieckiego w okresie 20-lecia międzywojennego? Kto był pomysłodawcą brykietu drzewnego i dlaczego w salonach samochodowych Ford Motor Company lansowano modę na rodzinne grillowanie?