Historia gospodarcza - ebook
Historia gospodarcza - ebook
Autor omawia ekonomiczne i polityczno-ustrojowe uwarunkowania przemian w gospodarce światowej i polskiej, uwzględniając elementy teorii ekonomii i historii myśli ekonomicznej, w tym zagadnienia dotyczące pieniądza, finansów, koniunktury i kryzysów ekonomicznych oraz integracji ekonomicznej i globalizacji gospodarki światowej. Czytelnik pozna trendy gospodarcze, co umożliwi mu lepsze zrozumienie obecnej sytuacji światowej.
Kategoria: | Ekonomia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-01-17622-8 |
Rozmiar pliku: | 6,3 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Obecnie nie ma na rynku wydawniczym podręcznika z historii gospodarczej, który, łącząc główne elementy historii gospodarczej Polski z rozwojem gospodarki światowej, obejmowałby okres od średniowiecza do czasów najnowszych. Istnieje także potrzeba ukazania powiązań ekonomicznych Polski z gospodarką światową na przestrzeni dziejów, zwłaszcza dziś, kiedy nasz kraj powrócił do gospodarki rynkowej.
W związku z tym powstała praca, ujmująca zagadnienia gospodarcze do 2010 r. Starałem się też nadać integralny charakter poszczególnym rozdziałom, tj. odnosić problemy gospodarki polskiej do trendów gospodarki światowej. Niekiedy było to niemożliwe ze względu na odmienność zjawisk ekonomicznych oraz różnice w czasie ich występowania. Odrębną postać ma rozdział 3 (Rozkwit i upadek gospodarki folwarczno-pańszczyźnianej), rozdział 14 (Gospodarka w Związku Radzieckim 1917–1945), rozdział 19 (Nowy ład ekonomiczny 1990–2010) oraz rozdział 20 (Powrót do systemu rynkowego w Polsce. Stabilizacja i transformacja ustrojowa 1990–2010).
W prezentowanym podręczniku historii gospodarczej podjąłem próbę uwzględnienia elementów teorii ekonomii i historii myśli ekonomicznej. Ekonomiści bardzo często sięgali w przeszłość i prowadzili nieraz własne samodzielne badania z dziedziny historii gospodarczej. Całe rozdziały o treści historyczno-gospodarczej spotykamy już u Adama Smitha, a niemiecka szkoła historyczna swoje zainteresowania ekonomiczne opierała na badaniach historycznych. Prace Karola Marksa i Johna Galbraitha mogą być przykładem właściwego wykorzystania materiałów historycznych do udowodnienia tez z ekonomii politycznej. Na naszym gruncie taką próbę podjął Stefan Kurowski w książce Historyczny proces wzrostu gospodarczego (Warszawa 1963).
Historia gospodarcza służy weryfikacji empirycznej formułowanych przez ekonomię uogólnień, zwłaszcza długookresowych, dotyczących danej formacji społeczno-ekonomicznej. Materiał historyczny stanowi ich ilustrację, pozwala je lepiej zrozumieć. Niewykluczone, że w trakcie tej weryfikacji mogą być formułowane odmienne uogólnienia. Powszechna historia gospodarcza ma podstawowe znaczenie dla badań w dziedzinie ekonomii. Ogólniejszy, przeważnie, charakter tez i faktografii z jej zakresu, w porównaniu z historią poszczególnych państw, powoduje, że są bardziej przydatne dla teorii ekonomii.
Nieuwzględnianie badań historii gospodarczej może doprowadzić do sytuacji, w której ekonomiści w swych rozważaniach będą się uciekać do budowania modeli fikcyjnych. Wynika to z faktu, że modele ekonomiczne muszą opierać się na rzeczywistym przebiegu procesu gospodarczego i muszą temu przebiegowi odpowiadać. Kategorie, prawa i teorie ekonomiczne przestają być rzeczywiste, jeśli w parze z ich charakterem logicznym nie idzie wiarygodność historyczna. To oczywiście nie przeszkadza, aby abstrakcje ekonomii wykraczały poza zasięg historyczny.
Teoria ekonomii wywiera zarazem istotny wpływ na rozwój historii gospodarczej. Większość badaczy powtarza za Wernerem Sombartem, że „bez teorii nie ma historii”. Już w badaniach Franciszka Bujaka i Jana Rutkowskiego ujawniły się związki historii gospodarczej z ekonomią. Późniejsi wybitni historycy, tacy jak: Andrzej Grodek, Witold Kula i Jerzy Topolski, opowiadali się za uwzględnianiem teorii ekonomii w badaniach historycznych. Sami też realizowali z powodzeniem ten niełatwy postulat w praktyce.
Zastosowanie uogólnień ma znaczną wartość dla studiujących nauki ekonomiczne. W takim ujęciu historia gospodarcza może stanowić wstęp do nauczania ekonomii bądź jej uzupełnienie, czyli ilustrację opisową.
Pragnę podkreślić, że moje wysiłki zmierzały przede wszystkim do uwypuklenia czynników wzrostu gospodarczego i uwarunkowań zmian koniunkturalnych. W tym celu starałem się wyłaniać i hierarchizować zjawiska i procesy historyczne w szerokich przekrojach chronologicznych, uwzględniając tło polityczne oraz przemiany społeczne i kulturowe. Ponadto, tam gdzie było to możliwe, poszukiwałem związków, różnic i podobieństw rodzimego układu gospodarczego z ekonomiką europejską i światową.
Zdaję sobie sprawę, że ujmując całościowo dzieje gospodarcze Polski i świata, pominąłem wiele ważnych zagadnień gospodarczo-społecznych. Musiałem się jednak decydować na selekcję zagadnień, aby nie przekroczyć objętości podręcznika.
Historia gospodarcza jest przeznaczona przede wszystkim dla wykładowców i studentów szkół wyższych, akademii i wydziałów ekonomicznych oraz dla studentów na kierunkach historycznych i politologicznych oraz na europeistyce. Powinna też wzbudzić zainteresowanie wśród publicystów i działaczy gospodarczych.1 Rolnictwo podstawą rozwoju gospodarczego
1.1. Istota feudalizmu
W literaturze historycznej pojęcie feudalizmu nie jest jasno określone. Trudno jest bowiem znaleźć odpowiednią formułę ujmującą całokształt stosunków gospodarczo-społecznych w okresie od rozpadu wspólnoty pierwotnej (bądź też systemu niewolnictwa) do pełnego ukształtowania się systemu kapitalistycznego. W tej sytuacji, zamiast podania definicji ustroju feudalnego, omówimy trzy zasadnicze jego cechy:
(1) ukształtowanie się systemu podległości prawnej i gospodarczej jednych grup społeczeństwa feudalnego względem innych grup społecznych,
(2) dominacja gospodarki naturalnej,
(3) decentralizacja rynków towarowych.
W społeczeństwie feudalnym wykształciły się trzy stany: chłopski, mieszczański i szlachecki. Proces wyodrębnienia się poszczególnych stanów był długotrwały. W początkowym okresie ustrój feudalny cechowała duża mobilność społeczna. Później jednak, gdy ugruntowała się uprzywilejowana pozycja szlachty, zabroniła ona zmian przynależności stanowej.
Wzajemna zależność grup ludności wchodzących w skład społeczeństwa feudalnego układała się w system hierarchii, tworzącej rodzaj drabiny społecznej. W najbardziej rozwiniętej formie system ten kształtował się w Europie Zachodniej. Pan feudalny sprawował bezpośrednią władzę nad ludnością chłopską. On sam z kolei oddawał się pod opiekę możniejszego od siebie feudała (hrabiego, księcia), często, zresztą, był zmuszany do przyjęcia tej opieki. W ten sposób stawał się wasalem (z tytułu podległości osobistej), a zarazem lennikiem (z tytułu podporządkowania swych dóbr). Niejednokrotnie zdarzało się, że i ten możny pan podlegał jakiemuś jeszcze potężniejszemu dostojnikowi. Nad ostatnim pieczę sprawował panujący.
W stosunkach zachodnioeuropejskich zależność feudalna występowała w trzech formach: gruntowej, osobistej i sądowej. Z każdą formą były związane osobne świadczenia feudalne i egzekwowane najczęściej przez tego samego pana feudalnego. Czasem jednak funkcjonowały niezależnie od siebie; chłop był poddanym gruntowym jednego, a poddanym sądowym innego feudała.
Proces feudalizacji w Europie Zachodniej zakończył się w X–XI w. W tym czasie wykształciły się ostatecznie formy feudalnych świadczeń ludności poddanej na rzecz dworu (renty feudalne). W poszczególnych krajach wykazywały one daleko idące zróżnicowanie. Najbardziej klasyczną drogę proces ten odbył w Anglii, północno-zachodniej Francji i północno-zachodnich Niemczech. Podstawowe funkcje spełniała tu robocizna i daniny w naturze. Z czasem coraz większą rolę odgrywały świadczenia doraźne o charakterze podatków pośrednich. Obłożono nimi niemal wszystkie źródła dochodu w obrębie wsi. Rozbudowano też system monopoli dworskich. Były obszary, gdzie chłop zachował większy stopień niezależności gospodarczej. W północnej Holandii pańszczyzna w ogóle nie została wprowadzona, a na Półwyspie Skandynawskim, w Hiszpanii i we Włoszech świadczenia na rzecz dworu nie były tak dotkliwe.
Feudalizm w Europie Zachodniej wykształcił się jeszcze przed powstaniem państwa polskiego. W Polsce nie doszło do ukształtowania hierarchii lennej, natomiast władca przejął od wspólnot terytorialnych i plemiennych zwierzchnią własność całej ziemi (regale ziemne). Tę własność oraz powinności chłopskie przekazywali władcy Kościołowi i możnym (immunitety), uwalniając tworzącą się w ten sposób własność feudalną od ingerencji panującego. Podobnie pełną własność ziemi, ograniczoną jedynie obowiązkiem służby wojskowej, osiągnęli rycerze. Do klasy feudalnych posiadaczy należał też Kościół, a ściślej – biskupi i opaci. Pozycja Kościoła umacniała się wraz z coraz większym oddziaływaniem religii na życie społeczne, wspieraniem organizmu państwowego przez kościelne instytucje i struktury oraz rozwojem własnych podstaw materialnych.
Stan szlachecki był szczególnie uprzywilejowany. W jego rękach pozostawała władza polityczna. Stan chłopski znajdował się w sytuacji najtrudniejszej. Ludność chłopska była bardzo zróżnicowana. W skład tej grupy społecznej wchodzili wolni właściciele, a także niewolnicy osadzeni na roli. Chłopi w dobrach książęcych (królewskich) podlegali bezpośrednio panującemu.
Charakterystyczne jest to, że w okresie początkowym feudalizmu dominuje gospodarka naturalna. Ten system ekonomiczny należy w praktyce rozumieć jako tendencję do samowystarczalności. W gospodarce naturalnej przeważająca część wytwarzanych dóbr, a zwłaszcza siły roboczej, nie przechodzi przez rynek. Nie ma zatem wartości wymiennej, która mogłaby decydować o optymalnym sposobie ich wykorzystania w procesie gospodarowania. Typową jednostką produkcyjną jest drobne, samowystarczalne gospodarstwo chłopskie.
Rolnicy obciążeni stałymi daninami i licznymi powinnościami mieli ograniczone możliwości regularnej eksploatacji własnych gospodarstw. Nadwyżka chłopskiej siły roboczej była wykorzystywana do wykonywania prac rzemieślniczych i zajęć specjalnych (ludność służebna).
Tej grupie społecznej, wykonującej zajęcia specjalistyczne na użytek zwierzchności, łagodzono wymiar ich dziedziczonych obciążeń. Organizacja gospodarki w Polsce w okresie wczesnej monarchii piastowskiej była nastawiona na trwałe przystosowanie rzeczowej struktury chłopskich świadczeń do bilansu przewidywanych potrzeb grup rządzących.
Jednakże nawet w tym systemie wytwarzano niewielką nadwyżkę produktów, która pozwalała na funkcjonowanie wymiany towarowej o lokalnym na ogół zasięgu. Rolę ośrodków rynku lokalnego odgrywały początkowo przede wszystkim osady targowe i do pewnego stopnia podgrodzia. W okresie późniejszym wymiana towarowa koncentrowała się w miastach. Rynki lokalne w ustroju feudalnym charakteryzowały się dominacją w wymianie towarowej artykułów pochodzenia rolniczego, niewielkim zasięgiem terytorialnym (zazwyczaj w promieniu 10–30 km od ośrodka miejskiego), dużą rolą cotygodniowych targów, bezpośrednim charakterem wymiany producent–konsument.
W okresie schyłkowym średniowiecza każde miasto było ośrodkiem rynku lokalnego, obejmującego głównie towary pierwszej potrzeby i produkty rolne. Większe natomiast ośrodki miejskie tworzyły centra rynków regionalnych o bardziej złożonym składzie wymienianych towarów.
1.2. Ustrój rolny
Na zachodzie Europy klasyczny system zamkniętej gospodarki dworskiej wykształcił się we wczesnym średniowieczu. Jego podstawowym elementem była odrębna włość feudalna, określana w literaturze historycznej jako manorialna, od jej angielskiej nazwy – manor. Ziemia wchodząca w skład majątku feudała była podzielona na dwie części: pańską i chłopską. W pierwszej części, dworskiej, znajdowały się zabudowania pańskie i ogród oraz pola uprawne, pastwiska i inne użytki, utrzymywane bezpośrednio przez dwór. Druga część posiadłości obejmowała łany chłopskie, obciążone rentą feudalną na rzecz właściciela – feudała. System manorialny nie był jedyną formą władania ziemią. Nawet w Anglii i Francji, gdzie ten system upowszechnił się najszerzej, funkcjonowały liczne małe gospodarstwa należące do drobnej szlachty.
W XII i XIII w. system manorialny zaczął ulegać stopniowemu rozkładowi. Wpłynęło na to kilka przyczyn. Po pierwsze, rozwój handlu i wzrost znaczenia wymiany pieniężnej powodował, iż czynsz w pieniądzu był dla feudała bardziej racjonalnym świadczeniem. Chłop zaś, stając się w coraz większym zakresie dostawcą na rynek lokalny, miał możność pozyskać pieniądze na opłacenie czynszu. Po drugie, wzmożona działalność osadnicza przyniosła ze sobą czynsz pieniężny jako wyłączne lub prawie wyłączne świadczenie feudalne. Po trzecie, dotychczasowy system eksploatacji chłopa stawał się coraz mniej efektywny. Co więcej, wywoływał masowy i zdecydowany opór wsi.
W rezultacie do końca XIV w. w całej niemal Europie Zachodniej renta odrobkowa (pańszczyzna) uległa zupełnej likwidacji lub daleko idącemu ograniczeniu. Tempo przemian agrarnych nie było równomierne we wszystkich krajach. Przewodnictwo w tym zakresie należało niewątpliwie do Anglii.
W innych warunkach kształtował się ustrój agrarny w środkowej i wschodniej Europie. Na ziemiach polskich w X–XI w. władza państwowa, przy współudziale możnych i rycerstwa, zorganizowała system fiskalny oraz własny sektor gospodarczy obejmujący produkcję i usługi w postaci specjalnych wsi służebnych. Sektor ów zaspokajał potrzeby państwa i był dostosowany do słabo rozwiniętych stosunków rynkowych na ziemiach polskich. Całe państwo, w tym i ziemia, stanowiło własność patrymonialną panującego, który utożsamiał się z państwem. Wolni chłopi byli traktowani jako poddani państwa, pełniąc usługi na jego rzecz w postaci pańszczyzny, danin, podwód, stróży i innych.
Pod wpływem rozwoju warstwy możnych oraz postępów gospodarki rynkowej dokonywał się rozkład tego specyficznego systemu. Przez nadania ziemi oraz tzw. przywileje immunitetowe wykształciła się typowo już feudalna warstwa właścicieli ziemi zainteresowana bezpośrednio gospodarowaniem. Największym feudalnym właścicielem był książę. Szczytowy okres rozwoju własności książęcej przypada na 2 poł. X w. Ten stan rzeczy nie utrzymał się zbyt długo, ponieważ wzmogło się niebawem rozdawnictwo posiadłości książęcych na rzecz osób świeckich i instytucji kościelnych.
Książę, umacniając swą władzę przy poparciu feudałów, zjednywał sobie ich przychylność m.in. nadawaniem ziemi. Nadania miały również na celu zagwarantowanie rycerskiej służby wojskowej. Stanowiły one czynnik przyśpieszający proces przekształcania się dziedziców-rodowców z prostych rycerzy w wielkich właścicieli ziemskich. Nadania te były z reguły dziedziczone. Przeważnie nadawano ziemie położone z dala od ośrodków osadniczych, na granicach dzielnic, na obszarach nieeksploatowanych dotychczas rolniczo.
Obok nadań były i inne możliwości powstawania majątków feudalnych. Niektórzy feudałowie powiększali swoje posiadłości, zajmując ziemie będące dotąd pustkowiem. Od XII w. znaczny udział w powstawaniu wielkiej własności ziemskiej miało kupno oraz scalanie rozrzuconych posiadłości przez związki rodzinne lub zamianę.
Najliczniejszą grupę feudałów świeckich stanowili właściciele posiadający 1–2 wsie. Najczęściej spotykamy ich na Śląsku, znacznie rzadziej w pozostałych dzielnicach Polski.
Największymi po książętach właścicielami ziemskimi były biskupstwa i klasztory. Dobra kościelne, bez wyjątku, zawdzięczają swoje powstanie darowiznom książęcym i rycerskim. Nadania na rzecz Kościoła były podyktowane czynnikami natury religijnej, a także motywami doczesnymi. Książęta i świeccy feudałowie doceniali rolę Kościoła w utrwalaniu i zabezpieczaniu ich panowania i hojnie obdarzali majątkami ziemskimi biskupstwa oraz klasztory.
Biskupstwa odegrały pionierską rolę w stanowieniu władztwa gruntowego, znacznie wyprzedzając pod tym względem własność ziemską możnych, a nawet klasztorów. Rozbudowa organizacji kościelnej pochłaniała coraz większe koszty i trzeba było uzupełnić uposażenie biskupstw odpowiednio rozległymi dobrami ziemskimi. W związku z tym w zasięgu biskupstw znalazła się pokaźna liczba chłopów-dziedziców, zwanych w bulli z 1136 r. „posiadaczami” (possesores).
Rozdawnictwo ziemi na rzecz feudałów duchownych uległo powolnemu zahamowaniu około poł. XIII w. Równocześnie z tym zjawiskiem, spowodowanym niewątpliwie wyczerpywaniem się rezerw ziemi skupionej w rękach możnych i rycerstwa oraz perspektywami podniesienia jej rentowności w związku z ożywieniem gospodarczym, instytucje kościelne starały się coraz częściej drogą kupna pomnożyć swe dobra ziemskie.
Mapa 1. Kościół w Polsce ok. 1200 r.
Daleko idące zmiany ustroju agrarnego spowodowały immunitety. W Polsce zaczęto je nadawać w XII w., najpierw w dobrach kościelnych. Immunitet ekonomiczny (skarbowy) polegał na całkowitym lub częściowym zwolnieniu ludności zamieszkałej w majątkach feudałów duchownych lub świeckich, które zostały objęte tym przywilejem, od określonych danin i posług na rzecz panującego księcia. W początkowym okresie zwolnieniami skarbowymi obejmowano przeważnie pojedyncze miejscowości należące do danego właściciela. Później pojawiły się immunitety generalne, odnoszące się do całości majątku poszczególnych feudałów. Z tego względu na pierwszy plan wysunęły się najsilniejsze majątkowo i politycznie instytucje feudalne, jakimi były biskupstwa. Uprawnienia zdobywały one nieraz w ostrej walce z władzą świecką.
Immunitet sądowy ograniczał lub wyłączał sądownictwo urzędników książęcych, a także samego księcia, nad poddanymi osiadłymi w immunizowanych dobrach. Władca zrzekał się zwykle władzy sądowniczej w sprawach mniejszej wagi, rezerwował sobie natomiast rozpatrywanie i osądzanie przestępstw kryminalnych, za które czekały winowajcę surowe wyroki, do kary śmierci włącznie.
Właściciel ziemski obdarzony przywilejem mógł zatrzymać dla siebie wszystkie daniny przysługujące do tej pory księciu. Był on zatem bardziej niż poprzednio zainteresowany racjonalną gospodarką swej włości, ponieważ dzięki temu uzyskiwał większe dochody. Ponadto nowe źródło dochodu stanowiły opłaty sądowe, pobierane od chłopów skazanych wyrokiem sądu pańskiego. Otrzymanie immunitetu było początkowo korzystne również i dla chłopów, pan bowiem we własnym interesie dbał o podniesienie gospodarki chłopskiej.
Jednakże w miarę upływu czasu chłopi dzięki immunitetom popadali w coraz większą zależność od feudałów i stawali się w ten sposób ich poddanymi. Immunitety były ukoronowaniem długotrwałych przemian społeczno-gospodarczych, prowadzących stopniowo do ujednolicenia statusu licznych kategorii bezpośrednich producentów rolnych i podporządkowania ich władzy pana.
Malała również wolna własność chłopska. Uzależnienie ludności wyrażało się przede wszystkim w ukształtowaniu się feudalnego stosunku do ziemi. Feudał przejmował ziemię na własność, pozostawiając poddanemu jej użytkowanie albo też własność użytkową, dziedziczną lub czasową. Postępował też proces rozwarstwienia gospodarstw kmiecych. Wytworzyła się warstwa małorolnych (głównie w zachodnich dzielnicach kraju), późniejszych zagrodników, którzy nie byli w stanie utrzymywać własnego sprzężaju, tj. zwierząt jako siły pociągowej. Pojawili się także bezrolni, czyli chałupnicy i komornicy, którzy zachowali tylko resztki samodzielności gospodarczej – własne gospodarstwo domowe i pewną swobodę w wynajmowaniu się do pracy.
Rozwój poddaństwa wpłynął na zwiększenie ciężarów dworskich ludności wiejskiej. Kształtowanie się powinności feudalnych było istotnym elementem w procesie powstawania i organizowania wielkiej własności ziemskiej. Geneza świadczeń dworskich jest mało znana. Głównym źródłem dochodu feudałów była pobierana od chłopa renta naturalna. Początkowo daniny uiszczano głównie w bydle, nierogaciźnie i drobiu. W miarę rozwoju rolnictwa i wzrostu produkcji zbożowej podatek ten ściągano w postaci produktów zbożowych (pszenicy, żyta i owsa). Obok renty naturalnej występował czynsz pieniężny, dziesięcina, świadczenia na rzecz państwa (stan), powinności transportowo-komunikacyjne i inne. Oprócz tego spotyka się pańszczyznę jako obowiązek odrobienia określonej liczby dni w roku lub wykonania określonej roboty, np. skoszenia łąki czy zwiezienia pewnej ilości drewna.
Wraz z upowszechnieniem się immunitetów ulegały stopniowej likwidacji regalia (uprawnienia przysługujące wyłącznie panującym). Największego znaczenia gospodarczego nabierały prawa dotyczące: eksploatacji bogactw naturalnych (prawo przetrwało do XVI w.), ustanawiania i pobierania ceł, bicia monety (utrzymane w zasadzie do rozbiorów), lokacji miast oraz prawo targu, drogowe (przymus drożny), leśno-łowieckie i młyńskie. Poważnym czynnikiem władzy monarszej były regalia grodowe (wyłączne prawo budowy i posiadania grodów przestrzegane do XVI w.).
Pobór części plonów wyprodukowanych w drobnych gospodarstwach przestawał z czasem zadowalać właścicieli ziemskich. Przystąpili oni do gospodarczej reorganizacji swoich posiadłości. Reorganizacja ta poszła w dwu kierunkach: przeprowadzenia specjalizacji pracy wśród drobnych gospodarstw oraz tworzenia własnych folwarków, ukierunkowanych na produkcję hodowlaną i zbożową.
Podstawową jednostką produkcyjną na wsi średniowiecznej było jednołanowe (ok. 16 ha) gospodarstwo kmiece. Jego powierzchnię uprawną (bez ugoru) określa się na ok. 8,5 ha, a przeciętny inwentarz żywy na 6 sztuk zwierząt pociągowych (zazwyczaj 4 woły i 2 konie), 3 krowy oraz owce, kozy, nierogaciznę i drób. Kilkakrotnie większe gospodarstwa posiadali sołtysi, którym ziemie uprawiali zagrodnicy, tj. chłopi osadzeni na niewielkich działkach ziemi, dorabiający pracą w innych gospodarstwach.
Folwarki właścicieli ziemskich zajmowały, w porównaniu z gospodarstwami włościańskimi, dość mały obszar. Polska w XIII i XIV w. była nadal krajem drobnej uprawy gospodarstw chłopskich w obrębie wielkiej własności.
Pierwsze folwarki zaczęto tworzyć w dobrach kościelnych, później w majątkach szlacheckich. Formę zbliżoną do folwarku stanowiły gospodarstwa sołtysów.
Główne znaczenie w uprawie polowej miało żyto, owies, pszenica i jęczmień. Nowym zbożem była tatarka, coraz mniejszą rolę odgrywało proso. Struktura zasiewów jest trudna do ustalenia. W zależności od rodzaju gleby przewagę miało żyto lub owies. Dla orientacji można przyjąć następujący schemat: żyto zajmowało ok. 40% areału uprawnego, owies – ok. 38%, pszenica – ok. 10%, jęczmień – ok. 6%, reszta przypadała na inne uprawy.
Duży wpływ na zmiany w ustroju rolnym miało osadnictwo na prawie niemieckim, które upowszechniło się na ziemiach polskich w XIII–XIV w.
Wcześniej, w Polsce piastowskiej, upowszechniło się osadnictwo na prawie polskim, a jego rozwój przypada głównie na XII w. i w źródłach z tego okresu występuje ono także jako osadnictwo „zwyczajem wolnych gości”. Jego siłą napędową był żywiołowy ruch ludności chłopskiej, organizatorami zaś – panowie feudalni. Osadnictwo na prawie polskim obejmowało początkowo „gości” – osobiście wolnych lub zbiegów z cudzych dóbr.
Istotną cechą osadnictwa na prawie polskim było zapewnienie osadnikom prawa opuszczania dóbr (po wypełnieniu określonych umową warunków). „Goście” osadzani na ziemiach dotychczas nieuprawianych otrzymywali na kilka pierwszych lat zwolnienie od ciężarów na rzecz pana, zwane najczęściej wolnizną.
Nowe możliwości osadnicze pojawiły się na pocz. XIII w. Wtedy dotarła na ziemie polskie znaczna grupa przybyszów z Niemiec, która upowszechniła podstawowe zasady prawa niemieckiego oraz wypróbowaną na Zachodzie technikę zakładania nowych wsi i miast, ściśle powiązaną z bardziej wydajnymi systemami rolnictwa i nowymi technikami rzemieślniczymi.
Kolonizacji niemieckiej powodującej osadzanie całych wsi na prawie niemieckim towarzyszyły przemiany w sytuacji polskiej ludności zależnej. Przeniesienie polskiej wsi na prawo niemieckie oznaczało wprowadzenie bardziej rozwiniętych form ustrojowo-prawnych.
Istotą prawa niemieckiego było ustanowienie stałych czynszów. Podstawowym świadczeniem na rzecz właściciela stała się renta pieniężna. Ograniczeniu uległa natomiast renta naturalna i odrobkowa. Na przykład w Wielkopolsce w najdawniejszych dokumentach lokacyjnych najczęściej występuje czynsz w wysokości 1/4 grzywny i 12 miar trzech zbóż, tj. pszenicy, żyta i owsa, rocznie. Późniejsze dokumenty podają nominalnie wyższe czynsze pieniężne: zamiast 6 skojców w XIII w., w XIV w. typowy był czynsz 9 skojców, a w XV stuleciu dochodził nawet do 35 skojców. Z czasem stosunek części pieniężnej do świadczeń w naturalnej rencie wykazywał tendencję do wzrostu, co dowodzi dalszego rozwoju gospodarki towarowej. Na wysokość czynszu wpływał także spadek wartości pieniądza.
Zmianie uległ status prawny ludności chłopskiej. Prawo niemieckie obejmowało cały zespół norm i zwyczajów zapewniających nowym osadnikom czy mieszkańcom osad przenoszonych na to prawo różne korzyści i przywileje. Wstępnym warunkiem wprowadzenia prawa niemieckiego w danej wsi było zapewnienie jej immunitetu ekonomicznego i sądowego. Zwolnienie od części lub całości uciążliwych świadczeń na rzecz państwa, tzw. ciężarów prawa książęcego, stwarzało dla osadników korzystną perspektywę.
Nowi osadnicy byli zwolnieni od opłat i czynszów przez pierwsze lata niezbędne do zagospodarowania się. Pozwalała na to tzw. wolnizna, której okres zależał od warunków, na jakich lokowano wieś (na terenach uprawnych czy na „surowym korzeniu”) i mógł wynosić 2–24 lat.
Chłop osiadły na prawie niemieckim nie był przywiązany do ziemi. Mógł ją opuścić, uczyniwszy zadość swoim zobowiązaniom. Musiał zwykle dać na swoje miejsce równie zasobnego w inwentarz zastępcę lub opłacić czynsz za lata wolne, jeżeli opuszczał ziemię przed upływem lat, w czasie których miał korzystać z wolnizny.
Upowszechnienie się systemu czynszowego prowadziło do zwiększenia gospodarczej samodzielności chłopa oraz osłabienia poddaństwa. Wpłynęło korzystnie na wzrost wydajności pracy, ponieważ chłop był obecnie zainteresowany bardziej niż poprzednio rezultatami swej pracy. Po uiszczeniu bowiem daniny i czynszu reszta plonów stanowiła jego własność, którą mógł swobodnie dysponować. Również i właściciele dóbr byli najczęściej zainteresowani w oczynszowaniu, gdyż zwiększało ono ich dochody, a zwłaszcza przysparzało im pożądanych środków finansowych.
1.3. Postęp agrotechniczny
Postęp w rolnictwie dokonywał się zarówno w zakresie systemów upraw, jak i doskonalenia narzędzi rolniczych. Przełomowe znaczenie miało wprowadzenie trójpolówki, obok powszechnie dotąd stosowanej dwupolówki.
Dwupolówka była systemem rolnym, w którym jedno pole znajdowało się pod uprawą, drugie natomiast leżało odłogiem; trójpolówka natomiast polegała na podziale uprawnych pól na trzy corocznie przemienne działki: ozime, jare i ugorujące.
Trójpolówka rozwinęła się w związku ze wzmożoną uprawą zbóż ozimych, a zwłaszcza żyta. System ten pociągnął za sobą bardziej równomierny rozkład robót polnych w roku. Stosowano na ogół 2-krotną orkę jesienną pod oziminy i jedną orkę wiosenną pod zboża jare. Przyczyniał się też do utrzymania żyzności gleby (odpoczynek i nawożenie przez wypasane na ugorze bydło).
Upowszechnienie się tego systemu w Europie nastąpiło w XII–XIII w. W niektórych krajach stosowano go kilka wieków wcześniej. „Klasyczną” trójpolówkę najszerzej wprowadzono w Anglii, w zachodnich Niemczech oraz we Francji na północ od Loary.
Dzięki wykorzystaniu tej innowacji zwiększono wydajność ziemi. Produktywność rodziny chłopskiej wzrosła co najmniej o 50%. Ponadto mając do dyspozycji większy areał gruntów rolnych, wprowadzono do uprawy nowe rośliny, bogatsze w składniki odżywcze. Powszechnie uprawiano groch, bób i soczewicę oraz warzywa (rzepę, marchew, cebulę i kapustę). Nowością była hodowla konopi i lnu oraz ziół farbiarskich (urzetu, marzanny i szafranu). Przywrócono, popularną w starożytności, uprawę winorośli. Dokonało się też swoiste umiędzynarodowienie upraw; z basenu śródziemnomorskiego, Azji i Afryki przeniesiono na grunt północnej Europy nowe odmiany warzyw i owoców. Od Arabów nauczono się uprawiać bawełnę, trzcinę cukrową, owoce cytrusowe, a nawet ryż. W regionach, w których nie można było sadzić oliwek, zaczęto hodować rzepak, z którego tłoczono olej.
Postęp dokonywał się także w hodowli. Na przykład w Skandynawii hodowla zwierząt miała większe znaczenie niż uprawa roli. Wciąż najpopularniejsze było bydło, owce i trzoda chlewna. Rewolucyjna okazała się hodowla koni. Koszt utrzymania koni był wprawdzie znacznie wyższy niż pozostałych zwierząt, ale ich użyteczność okazała się dużo większa. Wykorzystywano je do celów wojskowych, jako środek transportu, oraz przy pracach polowych. Dzięki zastosowaniu w IX w. podków oraz wynalezieniu w X w. chomąta używano koni coraz częściej do orki, jako że były szybsze i bardziej wytrzymałe od wołów. Jednakże na bardziej wydajne zwierzęta pociągowe mogły pozwolić sobie tylko bogatsze wsie, znajdujące się głównie w północno-zachodniej Europie.
Istotną rolę w rozwoju rolnictwa odegrały nowe i ulepszone narzędzia. Przełomowe znaczenie miało zwłaszcza zastosowanie żelaznego pługa. Ciężki pług, zaopatrzony w krój, lemiesz i odkładnicę, pozwalał na szybszą, a zarazem głębszą i dokładniejszą orkę niż przy użyciu dawnego radła. Zastąpienie drewnianej sochy radłem z żelazną radlicą było również osiągnięciem i podnosiło wydajność plonów. Zaczęto także stosować żelazne brony ramowe. Tańsze i łatwo dostępne żelazo pozwoliło na ulepszenie takich narzędzi, jak: rydle, widły, motyki, grabie, sierpy i siekiery. Cep przegubowy przyśpieszył młóckę zboża, a kosa – koszenie łąk.
Na ziemiach polskich od XII w. coraz powszechniej stosowano trójpolówkę nieregularną, która stopniowo wypierała gospodarkę dwupolową. Pola położone w pobliżu domostw częściowo nawożono i starannie pielęgnowano. Natomiast bardziej odległe uprawiane były mniej intensywnie. Stosowano tu dłuższe odłogowanie.
W okresie wprowadzania gospodarki czynszowej zmniejszyło się znaczenie hodowli w majątkach feudalnych, wzrosła natomiast hodowla w gospodarstwach chłopskich. Rozwój sukiennictwa w miastach wywołał zapotrzebowanie na wełnę i przyczynił się do wzrostu chowu owiec. Na obszarach nizinnych hodowla owiec upowszechniła się głównie na Śląsku i w niektórych rejonach Wielkopolski.
W omawianym okresie nastąpiło wydatne udoskonalenie narzędzi rolniczych, zwłaszcza w dominującej gospodarce sprzężajnej. Pola uprawiano radłem zaopatrzonym w żelazną radlicę. Pod kon. XII w. zaczęto w Polsce sporadycznie używać pługa.
Na znacznych obszarach kraju posługiwano się jednak nadal radłem. W niektórych rejonach na wschód od Wisły, szczególnie na wschodnim Mazowszu i Podlasiu, dość często prowadzono orkę sochami. W tym czasie upowszechnia się bronowanie. Coraz częściej używano bron z żelaznymi zębami. Do brony zaprzęgano przede wszystkim konia, który do tej czynności nadawał się lepiej niż powolny wół. Powszechne także stało się wyposażanie gospodarstw w woły i konie robocze, czemu sprzyjało wchodzenie w użycie (zapewne w XIV w.) kos do ścinania trawy i owsa. W XIII i XIV w. masowo używano wozów, znanych już znacznie wcześniej, ale bardziej udoskonalonych. Od XIV w. pojawiały się wiadomości o wozach „okutych” – z żelaznymi obręczami na kołach i różnymi częściami żelaznymi, które wzmacniały ich konstrukcje.
1.4. Położenie ludności
W Europie Zachodniej od X do XIII w. postępował powolny, ale stały wzrost gospodarczy. Ulepszanie systemu uprawy roli oraz przejawy postępu technicznego wpłynęły niewątpliwie na uzyskiwanie wyższych plonów i ogólną poprawę sytuacji rolnictwa, podstawowej podówczas dziedziny produkcji. Gospodarka feudalna, która dotychczas produkowała jedynie na pokrycie własnych potrzeb, zaczęła przynosić nadwyżki. Równocześnie jednak wzrastała stopa życiowa feudałów i znaczna część tych nadwyżek w formie zwiększonej renty naturalnej przechodziła do rąk pana.
W tej sytuacji powoli polepszało się położenie ludności chłopskiej. Dopiero w XII, a zwłaszcza w XIII w., w wyniku procesu oczynszowania i zmniejszenia wysokości danin, stopa życiowa włościan uległa wyraźnej poprawie. Wraz z upływem czasu stan ten, podobnie jak szlachecki i mieszczański, uległ daleko idącemu rozwarstwieniu.
Wiek XIV przyniósł Europie Zachodniej zastój, który w wielu krajach przerodził się w ostry kryzys. Trudności gospodarcze zostały pogłębione przez nawiedzające ją klęski elementarne. Katastrofalne skutki spowodowała epidemia tzw. czarnej śmierci, która dziesiątkując od 1348 r. ludność Europy, przyczyniła się do załamania jej ekonomiki. W latach 1348–50 zmarło powyżej 1/3 ludności Europy. Czarna śmierć ominęła Polskę. W takich warunkach pogorszył się status materialny chłopstwa, mimo że poddaństwo stawało się zjawiskiem coraz rzadszym. Zdarzało się też, że chłopi, zmuszeni przez swych panów do wykupywania się z poddaństwa, popadali w ciężkie zadłużenie u lichwiarzy, co doprowadzało ich do całkowitej ruiny.
Epidemie, nieurodzaje i nieustające wojny pogarszały położenie ludności wiejskiej, stanowiąc podatne podłoże dla wszelkiego rodzaju ruchów antyfeudalnych. Na pocz. XIV w. doszło do wojny chłopskiej w północnych Włoszech. Na lata 1323–28 przypada bunt chłopów flandryjskich. Wystąpili oni przeciw uciskowi ze strony szlachty oraz materializacji życia kleru. W latach 50. doszło do masowych zaburzeń we Francji, zwanych pogardliwie żakerią (od popularnego imienia wśród chłopstwa – Jacques). Szeroki zasięg społeczny (chłopi wraz z pospólstwem w miastach) miało powstanie w Anglii w 1381 r., na czele którego stanął Wat Tyler.
Odmiennie w średniowieczu kształtował się status materialny polskiego społeczeństwa. Przemiany (ustrojowe, organizacyjne i techniczne), które były związane z powstaniem i rozwojem wielkiej własności ziemskiej (X–XII w.), doprowadziły do rozwoju rolnictwa i wzrostu jego wydajności.
Ocena wydajności rolnictwa w końcu średniowiecza jest wysoce hipotetyczna. Na podstawie fragmentarycznych danych odnoszących się do gospodarstw chłopskich szacuje się przeciętny plon 4 zbóż na 4–5 ziaren z 1 ziarna wysiewu, co przy uprawie trójpolowej powinno dać 55–69 q/łana. Orientacyjne plony we wczesnym średniowieczu wynosiły 2–3 ziarna, nastąpił zatem prawie 2-krotny wzrost wydajności w polskim rolnictwie w okresie schyłku średniowiecza. Zbliżone plony osiągano wówczas w Europie Zachodniej.
Tym pozytywnym procesom towarzyszyło stopniowe uzależnianie coraz to nowych kategorii ludności od możnych oraz stopniowy wzrost jej wyzysku. Z czasem będzie się pogłębiać dysproporcja między właścicielami a ich poddanymi w korzystaniu z efektów postępu gospodarczego. Doprowadziła ona do antagonizmów, które ujawniły się już m.in. w powstaniu ludowym w latach 40. XI w. Po stłumieniu tego powstania główną formą oporu przeciw wyzyskowi stało się zbiegostwo chłopów, tj. porzucanie gruntów pańskich i szukanie miejsca na terenach, gdzie wyzysk był mniej uciążliwy. Przejście do gospodarki czynszowej oraz ogólne polepszenie sytuacji ekonomiczno-społecznej wsi spowodowało, że wystąpienia chłopskie należały do rzadkości.
W XIV w., kiedy Europa Zachodnia przeżywała załamanie ekonomiki i pogorszenie stopy życiowej społeczeństwa, panowanie Kazimierza Wielkiego doprowadziło w Polsce do wzrostu zamożności państwa. Poprawę poziomu życia odczuło całe społeczeństwo. Wszystkie stany – szlachta, mieszczanie, chłopi – żyły w dobrobycie (oczywiście odpowiednim do ich statusu społecznego). Dokonało się to mimo szybszego niż poprzednio przyrostu ludności. Szacuje się, że w 2 poł. XIV w. ludność Polski przekroczyła 1 800 tys. mieszkańców.
Charakterystyczne, że w tym czasie większość ziemi uprawnej – znacznie więcej niż w Europie Zachodniej – znajdowała się w posiadaniu włościan i napływających osadników. Polska nadrobiła dystans do najbardziej rozwiniętych krajów, a co najważniejsze, warunki życia stanów niższych (chłopów i mieszczan) uległy zdecydowanej poprawie. Może nieco przesadzał Tomasz Święcki, ale dobrze zilustrował ówczesną tendencję, pisząc: „Wytworniej żyjemy od wszystkich narodów europejskich, europejscy magnaci większą część swych dochodów na wina i zagraniczne przyprawy trawią. Przestawali dawni Polacy na chlebie żytnim i piwie z jęczmienia lub pszenicy zrobionem, dziś nawet niższe stany chleba pszennego i wina na stołach używają” (T. Święcki, Opis starożytnej Polski, Kraków 1861, s. 40).
LITERATURA ZALECANA
Cameron R., Historia gospodarcza świata. Od paleolitu do czasów najnowszych, Warszawa 1996
Grodecki R., Początki immunitetu w Polsce, Lwów 1930
Inglot S., Historia społeczna i gospodarcza średniowiecza, Wrocław 1949
Inglot S. (red.), Historia chłopów polskich, t. I, Warszawa 1970
Korta W., Rozwój wielkiej własności feudalnej na Śląsku do połowy XIII wieku, Wrocław 1964
Kuliszer J., Powszechna historia gospodarcza średniowiecza i czasów nowożytnych, t. I, Warszawa 1961
Modzelewski K., Chłopi w monarchii wczesnopiastowskiej, Wrocław 1987
Tymieniecki K., Historia chłopów polskich, t. I, Warszawa 1965Bulioniści reprezentowali wczesny merkantylizm. Utożsamiali oni bogactwo ze szlachetnymi kruszcami, których obfitość zapewniała dodatni bilans handlowy kraju.
Terms of trade to w terminologii handlu zagranicznego stosunek cen otrzymywanych w eksporcie do cen towarów w imporcie. Jest to współczynnik, który wskazuje na zmiany siły nabywczej eksportu wyrażonej w imporcie danego kraju w określonym czasie.
Tezauryzacja polega na gromadzeniu i przechowywaniu wartości w formie pieniędzy, złota, srebra, kosztowności lub papierów wartościowych.Akt nawigacyjny stanowił, że towary przywożone do Anglii lub do kolonii angielskich mogą być transportowane tylko na okrętach angielskich, do brzegów zaś Anglii przybijać mogą w zasadzie tylko okręty płynące bezpośrednio z portów macierzystych w Europie i koloniach.
Manufaktura to wczesnokapitalistyczne przedsiębiorstwo przemysłowe, w którym stosowano podział pracy przy produkcji ręcznej.
Propinacja było to wyłączne prawo pana gruntowego do produkcji i sprzedaży trunków chłopom zamieszkującym w obrębie jego dóbr, a także obowiązek kupowania przez włościan określonych ilości alkoholu w pańskiej karczmie.
Przejście do gospodarki czynszowej polegało na rezygnacji z innych form renty feudalnej, głównie pańszczyzny, na korzyść czynszu pieniężnego.
Merkantylizm to system i polityka ekonomiczna dążąca do zwiększenia potęgi i bogactwa państwa przez popieranie handlu zagranicznego i produkcji zapewniającej dodatni bilans handlowy. Rozwinął się w Europie w końcu XVI i w XVII w. Wysiłki merkantylistów szły także w kierunku podniesienia produkcyjności wszystkich grup społecznych. Duży nacisk kładli na rozbudowę infrastruktury, zwłaszcza dróg i transportu.
Lichwa polegała na pobieraniu nadmiernie wygórowanych odsetek od udzielonych pożyczek.
W Królestwie Polskim obieg pieniężny odbywał się początkowo w ramach uprzedniego systemu. Od 1841 r. władze carskie rozpoczęły likwidację odrębności monetarnej Królestwa, godząc się na współobieg z kopiejkami dwujęzycznego bilonu groszowego.
Była to akumulacja związana głównie z dostawami wojskowymi (z ang. entrepreneur – przedsiębiorca).
Fizjokratyzm był to system ekonomiczny, zrodzony we Francji w 2 poł. XVIII w. Jego twórcą był François Quesnay, który głosił, że ziemia stanowi jedyne źródło bogactwa. Fizjokraci bronili rolnictwa i wielkiej własności ziemskiej przeciw jednostronnie pojętej polityce merkantylistycznej.