- W empik go
Hodowla psów - ebook
Hodowla psów - ebook
„Czas na biznes“ to seria mini-poradników dla rozważających założenie własnej działalności w konkretnej branży. Poznaj charakterystykę rynku i konkurencję w sektorze, który najbardziej Cię interesuje. Dowiedz się jakiej kadry potrzebujesz, w co musisz wyposażyć lokal, a co najważniejsze – ile to wszystko kosztuje. W poradniku znajdziesz również rady dotyczące planu marketingowego czy technicznego, a także analizę SWOT.
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-63799-22-9 |
Rozmiar pliku: | 381 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Charakterystyka rynku
Średnio co trzeci Polak ma w domu zwierzę. Najwięcej w polskich gospodarstwach jest psów i kotów – ponad 14 mln. Jednak liczba psów rasowych zarejestrowanych w Polskim Związku Kynologicznym stanowi tylko ułamek ogólnej liczby psów w kraju – jest ich ponad 100 000. Dla porównania: rasowe, rodowodowe psy stanowią ok. 90% całej psiej populacji w Skandynawii i ok. 60% w krajach Europy Zachodniej.
Międzynarodowa Federacja Kynologiczna (FCI) wyróżnia ponad 400 różnych ras psów. Co jakiś czas na listę dopisywane są nowe, które dotąd nie kwalifikowały się do uznania ich jako osobnej rasy.
Rynek, zarówno w Polsce, jak i w innych krajach, charakteryzuje się bardzo groźnym trendem, jakim są okresowe mody na dane rasy psów. Napędza je popkultura, filmy i celebryci. Aktualnie bardzo dużym powodzeniem cieszą się rasy miniaturowe, choć wydaje się, że jeden z jej głównych przedstawicieli – chihuahua, swoją świetność ma już za sobą. Wciąż dużym zainteresowaniem cieszą się labradory, retrievery, bassety i wilczarze. Na brak chętnych nie narzekają także hodowcy psów stróżujących i obronnych. Najdotkliwiej skutki przemijającej mody odczuły bernardyny i dalmantyńczyki. Dużo psów tych ras zostało oddanych do schronisk przez nieodpowiedzialnych właścicieli.
Konkurencja
W Polsce działa ponad 70 000 różnego rodzaju hodowli psów. Największą część stanowią niewielkie hodowle skupiające się na jednej tylko rasie. Znacznie mniej jest hodowli specjalizujących się w kilku rasach. Profesjonalni hodowcy są w tej specyficznej branży bardziej partnerami, z którymi wspólnie kształtuje się cechy, pulę genową i czystość danej rasy, niż rywalami biznesowymi.
Największym zagrożeniem dla profesjonalnych hodowli, a jeszcze większym dla przyszłych właścicieli i samych psów są nieuczciwi hodowcy. Najczęściej nie dbają oni o czystość rasy, przeprowadzanie badań lekarskich i szczepień czy wykrywanie wad i chorób. Liczy się dla nich tylko wygląd psa, którego późniejsze zachowanie i psychika niewiele będą miały wspólnego ze wzorcem rasy. Duży wpływ ma na to stosowanie w takich hodowlach wyłącznie tzw. chowu kojcowego – szczenię nie ma zbyt częstego kontaktu z człowiekiem, przez co jego socjalizacja jest zaburzona i przebiega nieprawidłowo.
Plan marketingowy
Najlepszą reklamą naszej hodowli będą pochodzące z niej zwierzęta. Żeby zaistnieć na rynku, powinniśmy nabyć utytułowanego szczeniaka, który już wkrótce będzie mógł nas godnie reprezentować na różnego rodzaju targach i wystawach. Udział w nich jest bowiem jednym z najważniejszych aspektów prowadzenia tego biznesu. Na wystawach nasze zwierzęta będą zdobywać nagrody i oceny, dzięki którym wartość hodowli będzie rosła. My z kolei nawiążemy kontakty z innymi hodowcami z kraju i z zagranicy, z którymi będziemy mogli umawiać się na krycie, zaś wśród licznie odwiedzających tego typu imprezy będziemy mieli szansę spotkać potencjalnych nabywców naszych szczeniąt.
Każda hodowla powinna mieć także własną stronę internetową. Powinniśmy za jej pośrednictwem na bieżąco informować potencjalnych zainteresowanych o nowych miotach i szczeniętach, które przeznaczone są do sprzedaży. Nowi właściciele muszą mieć także możliwość zapoznania się z historią hodowli, rodowodem naszych zwierząt i nagrodami, jeżeli takie udało już się nam zdobyć. Koszt stworzenia strony internetowej może wynieść ok. 500-1500 zł.