- W empik go
Hoene Wroński i jego udział w rozwinięciu ostatecznem wiedzy ludzkiej - ebook
Hoene Wroński i jego udział w rozwinięciu ostatecznem wiedzy ludzkiej - ebook
Klasyka na e-czytnik to kolekcja lektur szkolnych, klasyki literatury polskiej, europejskiej i amerykańskiej w formatach ePub i Mobi. Również miłośnicy filozofii, historii i literatury staropolskiej znajdą w niej wiele ciekawych tytułów.
Seria zawiera utwory najbardziej znanych pisarzy literatury polskiej i światowej, począwszy od Horacego, Balzaca, Dostojewskiego i Kafki, po Kiplinga, Jeffersona czy Prousta. Nie zabraknie w niej też pozycji mniej znanych, pióra pisarzy średniowiecznych oraz twórców z epoki renesansu i baroku.
Kategoria: | Klasyka |
Zabezpieczenie: | brak |
Rozmiar pliku: | 238 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Rzeczowość Człowieczeństwa ujiszczajac Stwórcę w stworzeniu, to jest, Boga w Człowieku, począwszy od wyrazu samojistnego Stwórcy rozwija się na trzy odrębne stopnie natężenia właściwego, to jest na Rodzinność, Narodowość, i Ludzkość. I wedle tego, dzieje Rodu naszego dzielą się jawnie: na Czasy Patriarchów; i na Rządy Narodów, i Ludów. – Starożytność rozwinęła rodzinność i, wkońcu, narodowość zupełną; ale chrześcijaństwu pozostało przyjście do umoświtu ludzkości i ujiszczenie go w końcu.
Już zaś, Rzeczowość sama Ludzkości dzieli się wyraźnie na Doczesność, Wiekujistość, i Nieśmiertelność; a, przeto, i jej rozgałęzienie rozrodne w chrześcijaństwie wypada na trzy Szczepy albo Ludy, to jest na Ro – mański, Germański, i Sławiański; z których każdy rozwija swa sferę właściwą, a mianowicie: Szczep Romański, zjiścić ma samojistny prawostan; Szczep Germański, podobnież, ma ujiścić godnostan; a Szczep Sławiański, dopełnić bożostanu. – Tak się rozwijały i rozwijają całe czasy Chrześcijaństwa: i niemają jinnego znaczenia, ani zawzięte wojny Anglii z Francią, wszczepie Romańskim; ani rosprysły z feudalizmu federalizm, w szczepie Germańskim, który pochłonął Sławiańskie Czechy; ani grobowe zapasy między Polską a Rossią. Atoli, to rozwijanie się i Ludzkości i Chrześcijaństwa było pod wpływem bespośrednim samojistnej pierwiastkowej dzielności twórczej, co właśnie stanowi religijność; dopełnienie, zaś, i Ludzkości i Chrześcijaństwa dla samejże tej twórczości samojistnej i przez nią li samą, musi się dokonać przez pochodną ale czynną samodzielność stworzenia, to jest przez człowieka, co właśnie stanowi rozumowość.
Więc tedy, naglącem jest i dla Ludzkości i dla wszystkich Ludów ją składających, przyjść do tego stanu, do tej siły rozumowej, wymaganej dla przeznaczeń jich ostatecznych. Ten stan i tę siłę samodzielną nabyte, i w rzeczowość człowieczeństwa wprowadzone, przez jednego ze Sławian, Hoene Wrońskiego, przedstawiamy Ludzkości i Sławianom tym dla których celem jest sprawiedliwość wiekujista i nieśmiertelność.
TRESCIAN PRZEDMIOTÓW
Wstęp biograficzny wraz ze Spisem dzieł Hoene Wrońskiego… 1str.
Przedstawienie historyczne rozwinięcia się filozoficznego, aż do kresu filozofii samej istnej Wrońskiego… 6 str.
Wywód rozumowy pierwojęcia filozofii samojistnej zjiszczonej przez Hoene Wrońskiego… 12 str.
Przedstawienie analogiczne pierwojęcia filozofii samojistnej podanej przez Hoene Wrońskiego… 19 str.
Następstwa ostateczne płynące z pierwojęcia Wrońskiego, wedle zastosowań jego filozofii absolutnej do przeznaczeń ostatecznych człowieka… 31str.
Stosunek filozofiii niemieckiej z filozofią samojistną rozwinioną przez Hoene Wrońskiego… 71str.
Styczność filozofii samojistnej z zadaniem narodowości.. 84 str.HOENE WROŃSKI I JEGO UDZIAŁ W ROZWINIĘCIU OSTATECZNEM WIEDZY LUDZKIEJ.
Wielkopolska szczyci się kolebką tego, co pierwszy ze śmiertelnych, potęga ducha samodzielnego, dosięgnął krajin przedmiotowośći samojistnej. Hoene Wroński urodził się w Województwie Poznańskiem, a wychowanie odebrał w zasłużonej Polszcze szkole kadetów Warszawskich; o życiu własnem w jednem z pism swojich następująca podaje wiadomość:
W szesnastym roku życia, będąc officerem artillerii w służbie swojej Ojczyzny, Polski, dowodził podczas sławnego oblężenia Warszawy, jedna z baterij najbardziej posunionych ku liniom Pruskim pod Wolą. Gdy mu się w obliczu całego wojska udało wysadzić zapasy prochowe, i zniszczyć wieś Wolą gdzie się nieprzyjaciel silnie był usadowił, przyłożył się do jego odwrotu, i zyskał za to publiczne chwalebne wymienienie i zaszczytna narodowa nagrodę. (Patrz w dziennikach owoczesnych.)