Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • Empik Go W empik go

Holokaust. (Nie)odrobiona lekcja historii - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
6 lutego 2024
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(3w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Holokaust. (Nie)odrobiona lekcja historii - ebook

Tematem pracy autorstwa Piotra Trojańskiego i Roberta Szuchty jest historia zagłady Żydów dokonana przez III Rzeszę w latach 1933–1945. Monografia ma charakter popularny i została przygotowana jako książka pomocnicza do nauczania historii w szkołach ponadpodstawowych. Autorzy omówili temat wieloaspektowo, wnikliwie i obszernie. […] Opracowanie zawiera bardzo użyteczne rozwiązania redakcyjno-merytoryczne: wydzielone objaśnienia kluczowych pojęć i biogramy, bogaty materiał ilustracyjny z wyczerpującymi podpisami, a także fragmenty tekstów źródłowych. Dużym walorem publikacji jest część dydaktyczna […] To bardzo cenna i potrzebna w polskiej szkole książka pomocnicza do nauczania historii Holokaustu. Zasługą Autorów jest omówienie tego tak trudnego, bolesnego i wymagającego tematu w sposób interesujący, zrozumiały i przystępny. Dodatkową wartością książki jest bogaty materiał ikonograficzny i źródłowy. Jej ogromną zaletą jest ponadto harmonijne połączenie wykładu popularnonaukowego z celami dydaktycznymi nowoczesnego procesu edukacyjnego, w którym kluczową rolę odgrywają analiza krytyczna poznawanych treści oraz samodzielne formułowanie opinii i wniosków.

Dr Tomasz Kranz

Pomysł napisania podręcznika przez wyżej wspomnianych Autorów, doświadczonych historyków i dydaktyków, nie jest całkowicie nowy. Dwadzieścia lat temu wspólnie przygotowali program nauczania o historii i zagładzie Żydów w latach II wojny światowej wraz z przydatnym do tego celu skryptem podręcznikowym. Niemniej nauka historyczna przez ten czas nie stała w miejscu, wiele nowego o przebiegu zagłady polskich Żydów wnieśli polscy historycy, przetłumaczono na język polski również dziesiątki monografii dotyczących innych krajów oraz syntez historycznych. Autorzy […] z tych prac skorzystali, przebudowując i uzupełniając swój podręcznik. […] Omawiana publikacja w udany sposób łączy autorski wykład historyczny, liczne doskonale dobrane, różnorodne teksty źródłowe oraz wskazówki metodyczne dla nauczycieli, pomagające w prowadzeniu lekcji. […] Wspomniane wskazówki spełniają wszystkie wymagania pedagogiczne. Przede wszystkim uwrażliwiają uczniów na tragizm losów żydowskich oraz pomagają pozbyć się wielu krzywdzących dla Żydów stereotypów.

Prof. dr hab. Andrzej Żbikowski

Spis treści


Wstęp

Część I. Swoi czy obcy?

Rozdział I. Żydowska tożsamość

Rozdział II. Antyjudaizm

II. 1. Antyjudaizm antyczny

II. 2. Konflikt judeo-chrześcijański

II. 3. Kościół i Synagoga

II. 4. Masakry Żydów w czasie wypraw krzyżowych

II. 5. Oskarżenia Żydów o mord rytualny

II. 6. Oskarżenia Żydów o profanację hostii

II. 7. Oskarżenia Żydów o roznoszenie zarazy

II. 8. Demoniczny obraz Żyda

II. 9. Napiętnowanie, izolacja i wypędzenia Żydów

II. 10. Reformacja i kontrreformacja a Żydzi

II. 11. Żydzi w opinii nowożytnych myślicieli

Rozdział III. Antysemityzm

III. 1. Źródła „nowoczesnego” antysemityzmu

III. 2. Antysemityzm rasistowski

III. 3. Antysemityzm spiskowy

III. 4. Antysemityzm polityczny

III. 5. Represje i pogromy

III. 6. Reakcje żydowskie

Rozdział IV. Żydzi w okresie międzywojennym

IV. 1. Nowy ład dla powojennej Europy

IV. 2. Społeczności europejskich Żydów między wojnami

IV. 3. Żydzi w II Rzeczypospolitej

IV. 4. Żydzi w Niemczech

Część II. Droga do ludobójstwa

Rozdział V. Preludium Zagłady

V. 1. Niemcy po I wojnie światowej. Narodziny nazizmu

V. 1.1. Republika Weimarska

V. 1.2. Adolf Hitler i początki narodowego socjalizmu

V. 2. „Kwestia żydowska” w programie partii nazistowskiej

V. 2.1. Wykluczenie i prześladowania Żydów w III Rzeszy

V. 2.2. Antysemityzm państwowy – polityka dyskryminacji Żydów

V. 3. Wzrost nastrojów antysemickich w Europie w latach 30. XX w.

V. 4. Emigracja i inne reakcje żydowskie

Rozdział VI. Wybuch i pierwsze lata II wojny światowej (1939–1941)

VI. 1. A więc wojna! Agresja Niemiec na Polskę

VI. 2. Żydzi polscy w obliczu wojny

VI. 3. Pierwsze niemieckie szykany i represje

VI. 4. Polacy i Żydzi – jak ich zantagonizować?

VI. 5. Rozwiązanie terytorialne „kwestii żydowskiej”

VI. 5.1. Operacja Nisko i plan madagaskarski

VI. 5.2. Wysiedlenia z terenów wcielonych do Rzeszy

VI. 5.3. Bieżeńcy w drodze na Wschód

VI. 6. Nazistowskie prześladowania Żydów w Europie Zachodniej

VI. 6.1. Dania i Norwegia

VI. 6.2. Luksemburg

VI. 6.3. Belgia

VI. 6.4. Francja

VI. 6.5. Holandia

VI. 7. Żydzi pod okupacją sowiecką

Rozdział VII. Eksterminacja pośrednia – getta w okupowanej Europie

VII. 1. Cele gettoizacji

VII. 2. Powstanie gett i ich rozwój

VII. 3. Getta na okupowanych ziemiach polskich

VII. 3.1. Getto łódzkie

VII. 3.2. Getto warszawskie

VII. 3.3. Getta na prowincji

VII. 4. Za murami getta – życie codzienne

VII. 4.1. Judenraty i Żydowska Służba Porządkowa

VII. 4.2. Szmugiel

VII. 4.3. Głód i choroby

VII. 4.4. Inna strona życia w getcie

VII. 4.5. Opór cywilny w gettach

Część III. „Ostateczne rozwiązanie”

Rozdział VIII. Wojna eksterminacyjna na Wschodzie – operacja „Barbarossa”

VIII. 1. Operacja „Barbarossa” – przygotowania

VIII. 2. Einsatzgruppen i ich rola na Wschodzie

VIII. 3. „Holokaust od kul” – masowe mordy ludności żydowskiej na Wschodzie

VIII. 3.1. Co się wydarzyło w Babim Jarze?

VIII. 3.2. Kraje bałtyckie: Litwa, Łotwa i Estonia

VIII. 3.3. „Piekło Transnistrii”. Mord na Żydach z Rumunii

VIII. 4. Sąsiedzkie pogromy Żydów latem 1941 r.

VIII. 4.1. Kowno

VIII. 4.2. Jassy

VIII. 4.3. Lwów

VIII. 4.4. Jedwabne

VIII. 5. Mord totalny – decyzja

Rozdział IX. Eksterminacja bezpośrednia w obozach zagłady

IX. 1. Konferencja w Wannsee

IX. 2. Deportacje Żydów na Wschód

IX. 3. Deportacje z Półwyspu Bałkańskiego

IX. 4. Deportacje Żydów węgierskich

IX. 5. Masowe zabijanie Żydów w obozach zagłady

IX. 5.1. Obóz zagłady Kulmhof w Chełmnie nad Nerem

IX. 5.2. Akcja „Reinhardt” – zagłada Żydów w Generalnym Gubernatorstwie i okręgu Białystok

IX. 5.2.1. Ośrodki zagłady akcji „Reinhardt”

IX. 5.2.1.1. Bełżec

IX. 5.2.1.2. Sobibór

IX. 5.2.1.3. Treblinka

IX. 5.2.1.4. Majdanek

IX. 5.2.2. Operacja „Erntefest” – bilans akcji „Reinhardt”

IX. 5.2.3. Losy żydowskich uciekinierów z gett i obozów

IX. 5.3. KL Auschwitz

IX. 6. Los Żydów w obozach koncentracyjnych i obozach pracy przymusowej

IX. 7. Droga donikąd – „marsze śmierci”

Rozdział X. Nieżydowskie ofiary nazistowskich prześladowań i ludobójstwa

X. 1. Niepełnosprawni

X. 2. Sinti i Romowie

X. 3. Słowianie

X. 3.1. Polacy

X. 3.2. Sowieccy jeńcy wojenni

X. 4. Świadkowie Jehowy

X. 5. Homoseksualiści

Część IV. Wobec Zagłady

Rozdział XI. Reakcje żydowskie

XI. 1. Bezsilność, podporządkowanie czy opór

XI. 1.1. Życie religijne

XI. 2. Żydowski ruch oporu w gettach

XI. 3. Przygotowania do walki zbrojnej

XI. 3.1. Pierwsze było Wilno

XI. 3.2. Kraków

XI. 3.3. Częstochowa

XI. 3.4. Będzin

XI. 3.5. Białystok

XI. 3.6. Warszawa

XI. 4. „Walka bez cienia nadziei” – powstanie w getcie warszawskim

XI. 5. W leśnym ukryciu

XI. 6. Bunty zbrojne w obozach zagłady i ich konsekwencje

Rozdział XII. Świat wobec Holokaustu

XII. 1. Poinformować świat o zagładzie Żydów

XII. 1.1. Rząd RP na uchodźstwie wobec Zagłady

XII. 1.1.1. Polscy dyplomaci z pomocą uchodźcom żydowskim

XII. 1.1.2. Przekazywanie informacji na Zachód

XII. 1.1.3. Misja i raport Jana Karskiego

XII. 1.2. Inne doniesienia

XII. 2. Społeczeństwa okupowanej Europy wobec Zagłady

XII. 3. Pomoc i ratowanie Żydów na okupowanych ziemiach polskich

XII. 3.1. Pomoc indywidualna

XII. 3.2. Pomoc instytucjonalna

XII. 4. Od obojętności do współdziałania

XII. 4.1. Na „obrzeżach Zagłady”

Rozdział XIII. Skutki i konsekwencje Zagłady

XIII. 1. Bilans demograficzny i rozliczenia sprawców

XIII. 1.1. Straty ludnościowe

XIII. 1.2. Procesy zbrodniarzy hitlerowskich

XIII. 2. Ocaleni z Holokaustu

XIII. 3. Próba odbudowy życia żydowskiego

XIII. 3.1. Europa Zachodnia i USA

XIII. 3.2. Europa Wschodnia

XIII. 3.3. Polska

XIII. 4. Spuścizna Zagłady

XIII. 4.1. Holokaust a powstanie państwa Izrael

XIII. 4.2. Pamięć Zagłady w Polsce

XIII. 4.3. Negowanie Holokaustu

XIII. 4.4. Wyzwanie dla współczesności

Posłowie Dyrektora Muzeum Getta Warszawskiego

Źródła ilustracji

Kategoria: Historia
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-242-6756-9
Rozmiar pliku: 16 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

I. Ży­dow­ska toż­sa­mość

Kim są Ży­dzi? Jak wy­glą­dają? Ilu ich jest? Gdzie miesz­kają? To nie są ła­twe py­ta­nia. Trudno wska­zać jed­no­znaczne kry­te­ria, ta­kie jak rasa, grupa et­niczna czy re­li­gia, któ­rym można by ich bez pro­blemu przy­po­rząd­ko­wać. Czy jest za­tem ja­kiś spo­sób, aby ich wszyst­kich ra­zem opi­sać? Kim wła­ści­wie są Ży­dzi?

Za­gad­nie­nie ży­dow­skiej toż­sa­mo­ści, wbrew po­zo­rom, wy­daje się py­ta­niem za­ska­ku­jąco no­wym. W śre­dnio­wie­czu na przy­kład ni­komu nie przy­szłoby do głowy, że ist­nieje taka kwe­stia. Przez wieki prak­ty­ko­wa­nie re­li­gii moj­że­szo­wej wy­zna­czało, kto jest Ży­dem, a odej­ście od jej za­sad po­wo­do­wało utratę toż­sa­mo­ści ży­dow­skiej. Tak więc przez cały okres wie­ków śred­nich, a na­wet znacz­nie dłu­żej, Ży­dzi nie mieli pro­blemu ze zi­den­ty­fi­ko­wa­niem swo­jej toż­sa­mo­ści. Tra­dy­cja wy­raź­nie od­dzie­lała Ży­dów od ota­cza­ją­cego ich świata. O przy­na­leż­no­ści do spo­łecz­no­ści ży­dow­skiej prze­są­dzały za­sady da­to­wane jesz­cze na czasy rzym­skie. Zgod­nie z nimi dziecko ży­dow­skiej matki było Ży­dem, nie było nim na­to­miast dziecko ży­dow­skiego ojca i nie­ży­dow­skiej matki, do­póki for­mal­nie nie prze­szło na ju­da­izm. Za­sada ta cią­gle obo­wią­zuje w Izra­elu i nie­któ­rych ży­dow­skich wspól­no­tach na świe­cie. Sy­tu­acja za­częła się zmie­niać w końcu XVIII w., kiedy to roz­po­czął się pro­ces eman­cy­pa­cji Ży­dów, zwany ży­dow­skim oświe­ce­niem lub ha­skalą.

Pocz­tówka z po­czątku XX w. wy­ra­ża­jąca nie­pew­ność ży­dow­skiej toż­sa­mo­ści. Kim są Ży­dzi? Na­ro­do­wo­ścią czy wy­zna­niem? Kim mają się stać we współ­cze­snym świe­cie? Czy będą w sta­nie prze­trwać, za­cho­wu­jąc przy tym swoją toż­sa­mość? Czy zo­staną za­ak­cep­to­wani, je­śli zde­cy­dują się na asy­mi­la­cję? Czy jest ta­kie miej­sce na świe­cie, w któ­rym mogą żyć spo­koj­nie i bez­piecz­nie? Czy dla ist­nie­nia na­rodu ko­nieczne jest po­sia­da­nie wła­snego pań­stwa? Na te i wiele in­nych py­tań do­ty­czą­cych ży­dow­skiej toż­sa­mo­ści do dziś nie mamy jed­no­znacz­nej od­po­wie­dzi.

Dzięki pra­wom, stop­niowo im nada­wa­nym, Ży­dzi mo­gli się czuć oby­wa­te­lami państw, w któ­rych żyli, a na­wet ca­łego świata. Oświe­ce­nie uwol­niło Ży­dów od ko­niecz­no­ści ży­cia w get­cie; Ży­dzi otwo­rzyli się na no­wo­cze­sną kul­turę. Uni­wer­salne prawo, zgod­nie z któ­rym wszy­scy lu­dzie po­winni być trak­to­wani jed­na­kowo, kwe­stio­no­wało po­wszechne wśród lud­no­ści ży­dow­skiej prze­ko­na­nie o by­ciu „na­ro­dem wy­bra­nym”. Ży­dzi otrzy­mali peł­nię praw oby­wa­tel­skich, ale w za­mian mu­sieli po­rzu­cić swoją od­mien­ność i au­to­no­mię. Re­li­gia nie była już au­to­ma­tycz­nym wy­znacz­ni­kiem przy­na­leż­no­ści, sta­wała się sprawą „pry­watną”, kwe­stią in­dy­wi­du­al­nego wy­boru. Ro­dzący się w XIX w. an­ty­se­mi­tyzm (zo­bacz rozdz. 1.2.) z jed­nej strony po­wo­do­wał od­ra­dza­nie się daw­nej ży­dow­skiej toż­sa­mo­ści, z dru­giej – osła­bie­nie iden­ty­fi­ka­cji z ży­dow­ską wspól­notą oraz pro­ces za­tra­ca­nia lub ukry­wa­nia ży­dow­skich ko­rzeni przez wta­pia­nie się w ota­cza­jący świat.

MOJ­ŻESZ MEN­DELS­SON (1729–1786) – oj­ciec ży­dow­skiego oświe­ce­nia. Po­cho­dził z Des­sau w Pru­sach, był księ­ga­rzem, tłu­ma­czem i fi­lo­zo­fem. Dzia­łał w Ber­li­nie, gdzie osiadł po uzy­ska­niu od Fry­de­ryka II Wiel­kiego in­dy­wi­du­al­nego przy­wi­leju ze­zwa­la­ją­cego na osie­dle­nie się w tym mie­ście. Sku­pił wo­kół sie­bie grupę oświe­co­nych Ży­dów dą­żą­cych do uzy­ska­nia rów­no­upraw­nie­nia. W jed­nym ze swych dzieł, na­pi­sa­nych w ję­zyku nie­miec­kim, da­wał Ży­dom ta­kie oto rady: „Do­sto­so­wuj­cie się do oby­cza­jów i po­rządku pa­nu­ją­cego w kraju, w któ­rym za­miesz­ku­je­cie, oraz trwaj­cie nie­zmien­nie przy wie­rze swo­ich przod­ków. Zno­ście to po­dwójne jarzmo, jak tylko po­tra­fi­cie. Nie­wąt­pli­wie nie bę­dzie rze­czą ła­twą po­go­dze­nie obo­wiąz­ków oby­wa­tel­skich z za­cho­wa­niem na­ka­zów re­li­gij­nych, tym bar­dziej że w dzi­siej­szych cza­sach trzy­ma­nie się prze­pi­sów re­li­gij­nych jest – w prze­ci­wień­stwie do cza­sów daw­niej­szych – szcze­gól­nie uciąż­liwe...”.

• Na czym we­dług Moj­że­sza Men­dels­sona miała po­le­gać asy­mi­la­cja Ży­dów?

• Na ja­kie trud­no­ści pro­cesu asy­mi­la­cji wska­zy­wał Men­dels­son?

Ko­lej­nym czyn­ni­kiem de­ter­mi­nu­ją­cym współ­cze­sną ży­dow­ską toż­sa­mość była idea po­sia­da­nia wła­snego pań­stwa na­ro­do­wego oraz po­wrotu Ży­dów do Sy­jonu.

Ruch sy­jo­ni­styczny po­strze­gał kwe­stię świa­do­mo­ści ży­dow­skiej w ka­te­go­riach na­ro­do­wych, a nie re­li­gij­nych i kul­tu­ro­wych jak do tej pory. Sy­jo­ni­ści uwa­żali, że Ży­dzi mu­szą zbu­do­wać na ba­zie ję­zyka he­braj­skiego no­wo­cze­sny na­ród, który utwo­rzy swe pań­stwo, za­pew­nia­jące im prawa i bez­pie­czeń­stwo. Rów­no­upraw­nie­nie i asy­mi­la­cja – te dwa na­czelne ha­sła oświe­ce­nio­wej mo­der­ni­za­cji nie zdo­łały ochro­nić Ży­dów przed co­raz groź­niej­szym an­ty­se­mi­ty­zmem.

Po­mimo znacz­nych róż­nic re­gio­nal­nych XIX w. przy­niósł Ży­dom eu­ro­pej­skim rów­no­upraw­nie­nie. Na­stą­piło także wi­doczne zmniej­sze­nie się zna­cze­nia re­li­gii w ży­ciu co­dzien­nym. Ży­dzi za­częli się in­te­gro­wać ze spo­łe­czeń­stwami, wśród któ­rych żyli od wie­ków. Dla wielu z nich toż­sa­mość ży­dow­ska na­bie­rała cha­rak­teru świec­kiej oraz na­ro­do­wej świa­do­mo­ści.

TEO­DOR HERZL (Be­nia­min Zeew, 1860–1904) – uro­dził się w Pesz­cie (współ­cze­śnie dziel­nica miesz­ka­niowa Bu­da­pesztu) w ro­dzi­nie za­moż­nego kupca. Po śmierci sio­stry Pauli i cho­ro­bie matki prze­niósł się z oj­cem do Wied­nia, gdzie ukoń­czył stu­dia praw­ni­cze i roz­po­czął apli­ka­cję sę­dziow­ską, zaj­mo­wał się też dra­ma­to­pi­sar­stwem i dzien­ni­kar­stwem. Współ­pra­co­wał z wie­loma nie­miec­kimi i au­striac­kimi ga­ze­tami, a w la­tach 90. XIX w. zo­stał pa­ry­skim ko­re­spon­den­tem wie­deń­skiej „Neue Freie Presse”, dla któ­rej re­la­cjo­no­wał gło­śną wtedy we Fran­cji sprawę Drey­fusa. To ta wła­śnie sprawa ra­dy­kal­nie zmie­niła jego po­gląd na an­ty­se­mi­tyzm. Roz­po­czął wtedy pracę nad, jak to póź­niej na­zwał, sy­jo­ni­stycz­nym dzien­ni­kiem, w któ­rym opra­co­wy­wał pro­jekty utwo­rze­nia pań­stwa ży­dow­skiego. W 1896 r. opu­bli­ko­wał bro­szurkę pt. Pań­stwo ży­dow­skie (Der Ju­den­staad), sta­jąc się twórcą ide­olo­gii sy­jo­ni­zmu.

Pod ko­niec XIX w. co­raz po­pu­lar­niej­sza sta­wała się sy­jo­ni­styczna idea po­wrotu Ży­dów do swo­jej daw­nej oj­czy­zny. Dla­tego w la­tach 80. tego stu­le­cia do Pa­le­styny za­częli na­pły­wać Ży­dzi z ca­łego świata. Do końca XIX w. liczba lud­no­ści ży­dow­skiej zwięk­szyła się tam pra­wie sze­ścio­krot­nie z 12 000 w 1839 r. do 70 000 w 1900 r. W ciągu na­stęp­nego stu­le­cia ko­lejne fale emi­gra­cji (alije) spra­wiły, że w 1940 r. liczba Ży­dów w Pa­le­sty­nie osią­gnęła 459 000. Taki był efekt dzia­łal­no­ści mię­dzy­na­ro­do­wego ru­chu sy­jo­ni­stycz­nego, któ­rego za­ło­ży­cie­lem i pierw­szym przy­wódcą był Teo­dor Herzl.

Prze­ka­zy­wa­nie z po­ko­le­nia na po­ko­le­nie oby­cza­jów, prze­ko­nań, za­sad wiary i po­stę­po­wa­nia za­wsze od­gry­wało wśród Ży­dów bar­dzo ważną rolę. Re­li­gia moj­że­szowa wy­ma­gała od wy­znaw­ców sza­cunku dla tra­dy­cji oraz jej kul­ty­wo­wa­nia. Święta, ob­rzędy i oby­czaje ży­dow­skie, któ­rych ro­do­wód sięga cza­sów bi­blij­nych, po­zwa­lały Ży­dom na za­cho­wa­nie swej toż­sa­mo­ści. Kształ­to­wały się one w wa­run­kach po­głę­bia­ją­cej się izo­la­cji od oto­cze­nia, przez co przy­czy­niły się do po­wsta­nia spe­cy­ficz­nej kul­tury ży­dow­skiej.

Owe święta, ob­rzędy i oby­czaje, choć w więk­szo­ści mają ro­do­wód rol­ni­czy, upa­mięt­niają też różne wy­da­rze­nia z dzie­jów na­rodu. W ży­dow­skich ry­tu­ałach i ob­rzę­dach hi­sto­ria jest wszech­obecna. Dla­tego jej zna­jo­mość wy­daje się ko­nieczna dla peł­nego ich zro­zu­mie­nia.

Święta ży­dow­skie można po­dzie­lić na dwie główne ka­te­go­rie: na­ka­zane przez Pię­ciok­siąg i te do­dane póź­niej. Do naj­waż­niej­szych na­leżą: Sza­bat, Jom Ki­pur (Dzień Po­jed­na­nia), Su­kot (Święto Sza­ła­sów), Pe­sach (Pas­cha), Cha­nuka (Święto Świa­teł), Rosz ha-Szana (Nowy Rok) i Pu­rim (Święto Lo­sów), Sza­wuot (Święto Zbio­rów lub Żniw). Po­nie­waż ka­len­darz ży­dow­ski jest ka­len­da­rzem księ­ży­cowo-sło­necz­nym, w któ­rym do­sto­so­wa­nie roku księ­ży­co­wego do ka­len­da­rza sło­necz­nego za­cho­dzi w cy­klach 19-let­nich, dla­tego daty świąt ży­dow­skich w ka­len­da­rzu gre­go­riań­skim są ru­chome. Ob­chody świąt miały swoją oprawę mu­zyczną i pla­styczną, in­spi­ro­wały twór­czość lu­dową, Od­gry­wały też ważną rolę w kształ­to­wa­niu toż­sa­mo­ści ży­dow­skiej nie­za­leż­nie od miej­sca osie­dle­nia Ży­dów.

Za­sta­nów się

• Jaki wpływ na kształ­to­wa­nie się no­wo­cze­snej świa­do­mo­ści na­ro­do­wej Ży­dów miała ha­skala?

------------------------------------------------------------------------

Za­pra­szamy do za­kupu peł­nej wer­sji książki

------------------------------------------------------------------------Źró­dła ilu­stra­cji

W pu­bli­ka­cji wy­ko­rzy­stano ilu­stra­cje po­cho­dzące ze zbio­rów:

Mu­zeum Getta War­szaw­skiego,

Ży­dow­skiego In­sty­tutu Na­uko­wego im. Ema­nu­ela Rin­gel­bluma,

In­sty­tutu Pa­mięci Na­ro­do­wej,

Na­ro­do­wego Ar­chi­wum Cy­fro­wego,

Mu­zeum Ży­dów Pol­skich PO­LIN,

In­sty­tutu Yad Va­shem,

Uni­ted Sta­tes Ho­lo­caust Me­mo­rial Mu­seum,

Bun­de­sar­chiv,

Mu­zeum Pań­stwo­wego w Za­mo­ściu,

Ar­chi­wum Pań­stwo­wego Mu­zeum Au­schwitz-Bir­ke­nau,

Mu­zeum War­szawy,

Swiss Fe­de­ral Ar­chi­ves,

Ham­bur­ger In­sti­tuts für So­zial­for­schung,

Po­li­ti­sches Ar­chiv des Au­swär­ti­gen Am­tes,

Yale Uni­ver­sity,

Do­ku­men­ta­tions und In­for­ma­tions Zen­trum Mün­chen GmbH,

Ka­zerne Do­ssin,

The Na­tio­nal Ar­chi­ves UK,

Lan­de­skir­chli­ches Ar­chiv der Evan­ge­li­schen Kir­che von West­fa­len,

Ar­chi­wum Beit La­ha­mei Ha­ghe­taot,

Mu­zeum Po­la­ków Ra­tu­ją­cych Ży­dów pod­czas II wojny świa­to­wej

im. Ro­dziny Ulmów w Mar­ko­wej,

Deut­sches Hi­sto­ri­sches Mu­seum,

Pol­skiej Agen­cji Pra­so­wej,

USC Shoah Fo­un­da­tion,

Do­meny Pu­blicz­nej,

Getty Ima­ges,

Wi­ki­me­dia Com­mons,

Ze zbio­rów pry­wat­nych: Da­vid Lee Pre­ston Col­lec­tion, Bro­ni­sława We­so­łow­skiego, au­to­rów.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: