Facebook - konwersja
Przeczytaj fragment on-line
Darmowy fragment

  • promocja

HR Business Partner. Rola. Filary. Perspektywy - ebook

Format:
EPUB
Data wydania:
1 stycznia 2018
8840 pkt
punktów Virtualo

HR Business Partner. Rola. Filary. Perspektywy - ebook

Rola HR Business Partnera jest w Polsce mocno niedookreślona. Zarówno studenci jak i praktycy cały czas poszukują wiedzy, która wyjaśniałaby nie tylko teoretyczne aspekty roli i kompetencji na tym stanowisku, ale też pokazywałaby najlepsze praktyki i wskazywała źródła inspiracji.
Autorzy książki to wybitni praktycy, którzy podjęli się wyzwania jakim jest selekcja i synteza wybranych modeli teoretycznych. Kierując się własnym doświadczeniem, stworzyli przystępny opis roli HR Business Partnera.
W pierwszej części publikacji zostały zebrane wiodące koncepcje roli HR Business Partnera i przypisywanych jej kompetencji na przestrzeni ostatnich 20 lat. Czytelnik znajdzie w jednym miejscu modele i główne założenia.
Druga część książki jest fundamentem merytorycznym roli HR Business Partnera. Prowadzi od ogólnej koncepcji organizacji i jej operacjonalizacji, poprzez strategię HR, do elementarnej wiedzy w zakresie cyklu życia pracownika.
W publikacji zawarte są też treści ukazujące wymiary i przyszłość roli HR Business Partnera. Autorzy przez pryzmat konkretnych zagadnień przedstawiają współczesne trendy, ogólne koncepcje, narzędzia i studium przypadku ich wdrożenia.
Książka jest cennym źródłem wiedzy zarówno dla studentów studiów podyplomowych z zakresu HR Business Partner oraz Zarządzania Zasobami Ludzkimi, jak i praktyków.

Kategoria: Rynek pracy
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-01-20001-5
Rozmiar pliku: 9,7 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

HR Business Partner – rola, funkcje, zadania, kompetencje Karina Popieluch

• odpowiadanie na potrzeby pracowników,

• odpowiadanie na potrzeby menedżera.

ROLA POŚREDNIKA PRACOWNIKÓW

• zarządzanie konkurującymi osobowościami w organizacji,

• zarządzanie konfliktami między pracownikami,

• zarządzanie konfliktami między menedżerami,

• odpowiadanie na zmiany organizacyjne,

• rozwiązywanie problemów społecznych w realizacji biznesplanów.

ROLA PARTNERA STRATEGICZNEGO

• dostosowanie strategii HR do zmieniających się potrzeb organizacji i jej otoczenia,

• rozwijanie następnej generacji liderów,

• identyfikacja krytycznych wskaźników HR,

• identyfikacja nowych strategii biznesowych,

• identyfikacja problemów związanych z talentami, zanim te dotkną firmy,

• priorytetyzacja potrzeb HR,

• przeprojektowywanie struktur wspierających realizację celów strategicznych,

• zrozumienie biznesowych potrzeb talentów.

Na rynku polskim stworzenia modelu funkcjonowania HR Business Partnera podjął się Filipowicz.

Rys. 5. Model funkcjonowania HR Business Partnera

Źródło: G. Filipowicz, HR Business Partner. Koncepcja i praktyka, Wolters Kluwer, Warszawa 2016.

Jako cel funkcji autor postawił nie tyle osiąganie konkretnych wyników biznesowych (perspektywa krótkoterminowa), ale budowanie organizacji wysokoefektywnej (ujęcie długookresowe). Bazą jego modelu są: rozwój organizacji, zarządzanie efektywnością i zapewnienie najlepszych pracowników, a filarami rozwój w roli HR Business Partnera oraz partnerstwo biznesowe.

Kompetencje

Przedstawione wcześniej modele odnosiły się do celu, obszaru działania i odpowiedzialności funkcji HR jako partnera biznesu. Równolegle do nich powstały modele kompetencji działów i specjalistów HR mających sprostać wyzwaniom wynikającym z poszczególnych ról. Zmiany podejścia Ulricha do roli HR BP, jego badania i propozycje modeli dotyczące kompetencji HR prowadzone w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby i oczekiwania biznesu przedstawia rys. 6.

Rys. 6. Ewolucja badań i modelu kompetencji HR z udziałem Ulricha

Źródło: opracowanie własne na podstawie RBL Group presentation, Human Resource Competency Conference 2016, University of Michigan’s Ross School of Business.Narzędzia i metody rozwiązywania problemów organizacyjnych Grażyna Potwora, Radosław Drzewiecki

Systemy rozwiązywania problemów: A-3, 8D, DMAIC

Większość doskonalących się organizacji rozwiązuje problemy systemowo. Wyżej przedstawione Fakty–Przyczyny–Rozwiązania obrazują etapy pracy intelektualnej. Potrzebna jest jeszcze ścieżka praktyczna, rozpisana bardziej szczegółowo. Tym właśnie są systemy rozwiązywania problemów. Kilka z nich zdobyło międzynarodową popularność. Na przykład system 8D, stworzony przez Departament Obrony USA w 1974 r., jest niezwykle popularny w firmach branży automotive, stosuje się go w relacji klient–dostawca. Klient wstępnie opisuje problem z produktem, a dostawca zobowiązany jest podjąć natychmiastowe kroki zapobiegające dostarczaniu wadliwych produktów, a następnie przystępuje do głębszych analiz z zastosowaniem narzędzi rozwiązywania problemów.

A-3 to system japoński stosowany podczas rozwiązywania kompleksowych problemów. Główną rolę odgrywa tu duet: mentor (reprezentujący punkt widzenia organizacji) i ekspert kierujący procesem analizy, rozwiązywania problemu i utrzymania rezultatów.

Wreszcie DMAIC – analityczny system związany z Six Sigma. Jest świetny w przypadku nieregularności procesowych, ale wymagający wiedzy eksperckiej. Jest też wiele autorskich systemów rozwijanych przez organizacje. Wszędzie jednak spotkasz schemat koła Deminga, czyli wspomniane już trzy etapy intelektualne, a także wdrażanie i utrzymanie zmian.

Narzędzia służące rozwiązywaniu problemów

Zebranie i analiza faktów 5W + 1H

Przejdźmy razem przez problem, który pojawił się w firmie Tuner Ltd., produkującej sprzęt RTV: 12-procentowy wskaźnik absencji w firmie zatrudniającej 830 osób. Wskaźnik absencji rozumiany jest jako liczba godzin pracy utraconych w wyniku zwolnień lekarskich oraz nieusprawiedliwionych nieobecności w pracy w miesiącu.

5W + 1H jest metodą typu pytanie–odpowiedź, która służy do zbadania problemu pod kątem znalezienia faktów. Jest bardzo uniwersalnym narzędziem. Można w pół godziny zebrać najważniejsze fakty, ale też zorganizować rozbudowany projekt pomiaru i poszukiwania danych. Aby ów proces zbierania faktów ułatwić, zadajesz tzw. podstawowe pytania: Co jest problemem? Kto jest zaangażowany? Gdzie się to dzieje? Kiedy zachodzi problem? Dlaczego się tym zajmujemy? Jak, ile wynoszą straty? Udzielone przez grupę odpowiedzi zapisywane są na flipcharcie. Moderator przychodzi na spotkanie zespołu ze wstępnie rozpisanym arkuszem 5W + 1H, ale dopiero pomoc grupy pozwala go ostatecznie uzupełnić.

Rys. 85. Porównanie miesięcznego wskaźnika absencji

Źródło: materiały wewnętrzne Leanpassion.

Rys. 86. Wyniki analizy danych związanych z absencją

Źródło: materiały wewnętrzne Leanpassion.
mniej..

BESTSELLERY

Menu

Zamknij