Facebook - konwersja
Darmowy fragment

Improwizacja w literaturze polskiej XX wieku - ebook

Format:
PDF
Data wydania:
1 stycznia 2022
39,90
3990 pkt
punktów Virtualo

Improwizacja w literaturze polskiej XX wieku - ebook

Tomasz Bocheński zabiera czytelnika w podróż po nowych, śmiałych interpretacjach twórczości najwybitniejszych pisarzy XX wieku: Wiesława Myśliwskiego, Brunona Schulza, Witolda Gombrowicza, Juliana Tuwima i Witkacego. Ta osobista wyprawa, wyznaczana zaczerpniętą z muzykologii kategorią improwizacji –wykorzystaną w taki sposób po raz pierwszy w literaturoznawstwie polskim – sama także nabiera rytmu niecodziennej autorskiej improwizacji. Zarazem jednak autor, odsłaniając kolejne warstwy tekstów i docierając do warstwy pierwotnej, kluczowej, pozostaje blisko wyjaśnianego tekstu literackiego, pozwala mówić interpretowanym utworom.

Spis treści

Wstęp do improwizacji 9

Wiesław Myśliwski

Rozdział 1. Traktat z nieistnieniem 23

Trzy powieści, dwie kwestie 23

Melodia istnienia 25

Apokryf o logosie 28

Groza utraty siebie 31

Biografia jako los 34

Niemy koncert 37

Od grania do słyszenia 41

Przestrzec przed nieistnieniem 44

Wsłuchiwanie 47

Nietożsamość z sobą 52

Walka o niebylejakość 56

Literacki rozmówca 59

Rozdział 2. Trzy inwencje Myśliwskiego 61

Inwencja pierwsza – „gdyby” 61

Inwencja druga – zawołanie i odzew 64

Jeszcze pół inwencji 67

Inwencja trzecia – medytacja nad szczegółem 69

Rozdział 3. Strącone ze schodów 75

Metafizyczna zagadka, czyli Ucho Igielne 75

Starcza pustka i młodzieńcza energia 78

Mit igielny 80

Realne z nadrealnym 82

Koniec czyni początek 84

Potrzeba odnowienia własnej sztuki 86

Bruno Schulz

Rozdział 1. Okrucieństwo nowoczesności wypowiedziane przez Brunona Schulza 91

Nowy Meksyk 91

Ubytek treści 93

Konieczna metamorfoza 96

Program wtórej demiurgii 97

Przemiana wiedzy o rzeczach 99

Wymienność ciężaru i lekkości 102

Humor władzy i humor pokory 106

Rozdział 2. Schulz improwizujący 115

Banał pierwszym podejrzanym 115

Improwizacja ożywiająca komunał 121

Słowa-przedmioty 124

Odjazd na metaforze 128

Odbicie w lustrze – improwizacja 129

Samotność, cóż po tobie? 132

Duet niesłuchających siebie improwizatorów 135

Rozdział 3. Rzecz o warstwach u Schulza 139

Płynna, śluzowata nowoczesność 139

Preparowanie literatury 140

Przemiana Księgi w książki 143

Teoria improwizacji z Schulza wyeksplikowana 146

Zejść do Matek po inwencję 150

Ze Spenglerem do Matek 155

Nazwane stare staje się najnowsze 157

Witold Gombrowicz

Rozdział 1. Autoapologia, czyli Dziennik Gombrowicza 161

„Stałem się literaturą” 161

Tasiemiec, który sięgnął słońca 165

„Świat istnieje dla nas tylko jako możliwość bólu, lub rozkoszy” 167

Śmiech z pomnożonej litości 169

Apokryf Gombrowicza 173

„Deklaracja Nierówności” 176

Rzecznik młodych kultur 179

„Wtórna młodość” 182

„Bądź zawsze obcy” 185

Suwenir o zmarłym przyjacielu 188

Rozdział 2. Pan nad improwizacją 191

Całość narodzi się po urodzeniu 191

Pisarz powściąganej improwizacji 195

„Fałszywy asceta” 199

Rozmowa konieczności z wolnością 202

Negliż władzy i wojny 208

Atlas sadystyczny 212

O, solitude 215

Rozdział 3. Co ukrył Gombrowicz w Opętanych? 219

Okrucieństwo, obojętność i ekscytacja 219

Niższość spreparowana 223

„Stać się gorszym, niższym” 226

Fornalizm 230

Zejście do siebie, czyli euforyczna katabaza 233

Rozdział 4. Ślub na szczęście? 239

Zazdrość o pijaństwo 239

Chłodna krytyka poetyckiego szału 243

Pompowanie sławy 244

Pożądanie zamienione w teorie pożądania 245

Julian Tuwim

Rozdział 1. Tuwima dialogi z banałem 253

Spadająca chusteczka poruszająca wszechświat 253

Anachoreta w środku miejskiego zgiełku 255

Kadencje wygrane na banale 260

Upiorny banał epoki 263

Witkacy

Rozdział 1. Witkacy, czyli improwizacje wizjonera 271

Niezapisane wariacje 271

Kraina doznań istotnych 274

Związek profecji i narracji 278

Objaśniające amplifikacje 285

Attyla, Chimborazo i mózg w lemoniadzie 289

Rozdział 2. Witkacowska etyka improwizacji 293

Diabeł tkwi w wariacjach 293

Wariacje nieczyste 296

Improwizacja w niemytych społecznościach 297

Rozdział 3. Czy współczesny bubek może się wyzwolić, czyli Nowe Wyzwolenie Witkacego 301

Witkacy dziedziczy po Wyspiańskim 301

Wartość społeczna sztuki czystej 304

Wizja artystyczna a społeczne treści 305

Dlaczego Witkacy chce śnić? 309

Nadchodzą Ktosie 313

Postępowiec ograniczony 315

Nowe wyzwolenie nie może się powieść 317

Bibliografia 321

Nota bibliograficzna 327

Kategoria: Polonistyka
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8220-832-0
Rozmiar pliku: 1,6 MB

BESTSELLERY

Menu

Zamknij