- W empik go
Instrukcya dla nauczycieli szkół początkowych wieyskich i mieyskich względem ich stanu i obowiązków. - ebook
Instrukcya dla nauczycieli szkół początkowych wieyskich i mieyskich względem ich stanu i obowiązków. - ebook
Klasyka na e-czytnik to kolekcja lektur szkolnych, klasyki literatury polskiej, europejskiej i amerykańskiej w formatach ePub i Mobi. Również miłośnicy filozofii, historii i literatury staropolskiej znajdą w niej wiele ciekawych tytułów.
Seria zawiera utwory najbardziej znanych pisarzy literatury polskiej i światowej, począwszy od Horacego, Balzaca, Dostojewskiego i Kafki, po Kiplinga, Jeffersona czy Prousta. Nie zabraknie w niej też pozycji mniej znanych, pióra pisarzy średniowiecznych oraz twórców z epoki renesansu i baroku.
Kategoria: | Klasyka |
Zabezpieczenie: | brak |
Rozmiar pliku: | 211 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
§. 1. O CELA ICH POWOŁANIA.
Niemasz ani chwalebnieyszego, ani pożytecznieyszego powołania, iak bydź użytym do prowadzenia ludzi do szczęścia, do oświecenia, do dobra duszy i ciała; ato wie iednego człowieka, ale całych miast, wsi i zgromadzeń.
Nauczyciel myśląc, że te skutki od iego nauki, od iego pracy i gorliwości po większey części zawisły, będzie sam poważał swoie powołanie, siebie szanował, sam siebie zagrzewał; praca mu będzie miłą, osłodzi sobie trudności i przykrości w swoiey posłudze.
Ten przeto, który iest wezwany do ważnego obowiązku uczenia młodzieży po wsiach i miasteczkach, powinien wiedzieć, iż cel wezwania iego iest ten, aby staraniem i nauką to wszystko obiął z czego się tylko dobro powierzonych iemu uczniów, tak w dzieciństwie, iako i w dalszym wieku składa. Błądziłby nauczyciel, gdyby rozumiał, iż iedyny cel przeznaczenia iego iest nauczyć dzieci czytać, pisać i iakiey ieszcze inney umieiętności. Na coby im się to zdało, gdyby niebyli oświeceni w tem wszystkiem, na czem zależy poczciwość, iak się maią sprawować względem startych swoich i równych, na czem prawdziwa pobożność zależy; gdyby niezabrali w swoiey nauce smaku do pracy, nie zakochali się w rzetelności i innych cnotach. Na coby im się przydało czytać i pisać, ieźeli ichnie nauczono razem, iak maią z czytania zbierać pożytki, iak go użyć do zabaw życia, iak postępować z rozumem, z uwagą w gospodarstwie, rzemieśle, handlu, iak postępować względem zachowania zdrowia; ieżeliby im nieokazywano na oczy, co iest złego, iakie zwyczayne błędy, w obchodzenia się domowem, ludzi niemaiących oświeconego rozumu.
Z tego oczywiście widzi, ktokolwiek podeymuie się bydź nauczycielem, na czem dobro tych ludzi zależy, a zatem widzieć także powinien cel swego powołania, i poznać ważność i zacnośćiego. Od niego tylko żależy przyzwoitem pełnieniem tak szanownego obowiązku zarobić sobie na ten szacunek i na te korzyści, które są nieoddzielne od zasługi i cnoty.
§. 2. JAKIE SĄ KORZYŚCI POWOŁANIA NAUCZYCIELSKIEGO.
Człowiek na każdym urzędzie dobrze sprawuiący się, zapewnia sobie staie w ciągu życia korzyści. Lecz nic masz ładnego użytecznego powołania, któreby tak ściśle łączyło człowieka z innemi ludźmi, tak tkliwie zniewalało serca innych dla niego, iak powołanie nauczycielskie. Nauczyciel staie się współoycem wszystkich dzieci, które wychowuie i naucza. Nic więc nie iest łatwiejszego dla nauczyciela publicznego, ieżeli iest człowiek rozsądny i dobry, iak zjednać sobie szacunek i miłość rodziców i uczniów na dalszy ciąg ich życia. Nauczyciel starający się o pożytek w naukach dzieci sobie powierzonych, maiący troskliwą o nich opiekę, nietylko dla pożytku i wzrostu szkoły swoiey i nauki wiele czyni, bo i mniey chętnych i nayupartszych skłania do posełania dzieci swoich na naukę; ale i dla siebie samego naypewnieyszą zyskuie pomoc i wsparcie.