Instytucjonalny system bezpieczeństwa wewnętrznego - ebook
Instytucjonalny system bezpieczeństwa wewnętrznego - ebook
Współczesny świat nie pozostaje pozbawiony odczuwanych i realnych zagrożeń, których genezy należy upatrywać w napięciach politycznych, ekonomicznych, nacjonalizmie, antagonizmach etnicznych lub religijnych. Sprzeczność i zróżnicowanie interesów generuje niebezpieczeństwa o wielorakim charakterze – od konfliktów zbrojnych i zamachów terrorystycznych do przestępczości pospolitej i zorganizowanej, ekscesów chuligańskich, infekowania systemów informatycznych czy korupcji. Obok niebezpieczeństw wywoływanych postawą i działalnością człowieka, istotnego znaczenia dla bezpieczeństwa nabierają też kataklizmy naturalne. Proces globalizacji powoduje, że również zagrożenia o charakterze międzynarodowym szybko stają się realnym niebezpieczeństwem destabilizującym bezpieczeństwo krajowe bądź lokalne. W związku z tym wyspecjalizowane instytucje państwowe powinny być przygotowane, aby zapobiegać tego rodzaju zagrożeniom, a w przypadku ich zaistnienia podjąć działania prewencyjne i represyjne. Jedną z podstawowych potrzeb ludzkich jest bowiem pragnienie bezpieczeństwa osobistego.
Przekazywany do rąk czytelników podręcznik ukazuje ewolucję ustrojową i przemiany organizacyjne oraz zakres działania instytucji bezpieczeństwa wewnętrznego w Polsce.
Spis treści
Rozdział 1. Charakterystyka podstawowych pojęć
Bibliografia
Kategoria: | Zarządzanie |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7930-028-0 |
Rozmiar pliku: | 1,3 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Przekazywany do rąk czytelników podręcznik stanowi próbę ukazania ewolucji ustrojowej i przemian organizacyjnych oraz zakresu działania instytucji bezpieczeństwa wewnętrznego w Polsce. Jest wynikiem wieloletnich zainteresowań naukowych i doświadczenia zawodowego autora. Wcześniejsze opracowanie Administracja porządku i bezpieczeństwa publicznego. Zagadnienia prawno-ustrojowe¹ stanowiła inspirację do dalszych badań, których wynikiem przedkładane czytelnikowi opracowanie, stanowiące uzupełnienie i rozszerzenie wspomnianej publikacji.
Współczesny świat nie pozostaje pozbawiony odczuwanych i realnych zagrożeń, których genezy należy upatrywać w napięciach politycznych, ekonomicznych, nacjonalizmie, antagonizmach etnicznych czy religijnych. Sprzeczność i zróżnicowanie interesów generuje niebezpieczeństwa o wielorakim charakterze: od konfliktów zbrojnych i zamachów terrorystycznych do przestępczości pospolitej i zorganizowanej, ekscesów chuligańskich, infekowania systemów informatycznych czy korupcji. Obok niebezpieczeństw wywoływanych postawą i działalnością człowieka, niebagatelnego znaczenia dla bezpieczeństwa nabierają też kataklizmy naturalne. Proces globalizacji powoduje, że również zagrożenia o charakterze międzynarodowym szybko stają się realnym niebezpieczeństwem destabilizującym bezpieczeństwo krajowe bądź lokalne.
W związku z tym wyspecjalizowane instytucje państwowe powinny być przygotowane, aby zapobiegać tego rodzaju zagrożeniom, a w przypadku ich zaistnienia podjąć działania prewencyjne i represyjne. Jedną z podstawowych potrzeb ludzkich jest chęć poczucia bezpieczeństwa osobistego. Dlatego też pierwotną funkcją administracji państwowej była funkcja reglamentacyjno-policyjna. Już u zarania instytucji państwa można odnaleźć protoplastów współczesnej administracji zajmującej się ochroną porządku i ładu publicznego. Służby porządkowe przeszły długą drogę ewolucji. Od podmiotów o bardzo szerokim zakresie działania do bardzo wyspecjalizowanych podmiotów. Współczesne państwa dysponują rozbudowaną administracją publiczną, która w dużej części realizuje zadania z zakresu ochrony porządku i bezpieczeństwa obywateli, ale również chroni obowiązujący porządek prawny i konstytucyjny oraz zabezpiecza przed zagrożeniami zewnętrznymi. Nie należy zapominać, iż Polska, będąc od 1 maja 2004 r. pełnoprawnym członkiem Unii Europejskiej, bierze udział w pracach struktur europejskich odpowiedzialnych za wewnętrzne bezpieczeństwo w Europie. Polska Policja jest między innymi członkiem Europolu.
Zgodnie z ustawą o działach administracji rządowej w ramach działu sprawy wewnętrzne znalazła się problematyka ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego. Działem tym kieruje Minister Spraw Wewnętrznych. Gros podmiotów zajmujących się tą problematyką usytuowane zostały w resorcie spraw wewnętrznych. Jednak rozszerzając rozumienie zagadnień bezpieczeństwo publiczne, porządek publiczny, bezpieczeństwo państwa, bezpieczeństwo wewnętrzne ustawodawca powierzył wiele zadań z wymienionych dziedzin innym podmiotom usytuowanym poza MSW. Ponadto wraz procesem decentralizacji państwa część kompetencji w zakresie bezpieczeństwa obywateli uzyskał samorząd terytorialny. Innym zjawiskiem, które pojawiło się w Polsce po zmianach społeczno-ekonomicznych w 1989 r., to prywatyzacja części obszaru ochrony porządku i bezpieczeństwa publicznego jako efekt wprowadzania zasad wolnego rynku. W ostatnim okresie czasu ten sektor publiczny stał się przedmiotem zainteresowania kolejnych ekip rządzących. Efektem kolejnych „reform” jest tworzenie nowych podmiotów, które dość często powielają zadania innych instytucji, przede wszystkim Policji. Czasy, gdy Policja była swoistym monopolistą na „rynku ochrony porządku i bezpieczeństwa publicznego”, stały się zamierzchłą przeszłością. Odwołując się do doświadczeń innych krajów można powiedzieć, iż jest to pewna prawidłowość. Wielość i różnorodność podmiotów odpowiedzialnych za ochronę bezpieczeństwa i porządku publicznego powoduje potrzebę jej systematyki. Przyjęty układ w pracy jest taką propozycją. Podziałem o charakterze zasadniczym to wydzielenie segmentu zarządzającego bezpieczeństwem wewnętrznym w państwie. Do niego należą na szczeblu centralnym: Prezydent RP, Rada Ministrów, Premier, minister spraw wewnętrznych, a na poziomie terytorialnym: wojewoda oraz organy samorządu gminnego, powiatowego i wojewódzkiego. Właściwy system podmiotów realizujących zadania z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego tworzą wyodrębnione instytucjonalnie podsystemy:
- instytucje rządowe w tym:
- – podległe ministrowi spraw wewnętrznych,
- – podległe bezpośrednio Prezesowi Rady Ministrów,
- – innym ministrom resortowym;
- instytucje samorządu terytorialnego,
- podmioty komercyjne².
Podręcznik jest skierowany do studentów studiów administracyjnych i prawniczych, zwłaszcza specjalności służby porządku publicznego. Jednakże przede wszystkim jest skierowany do adeptów studiów wyższych nowego kierunku „bezpieczeństwo wewnętrzne”, który 2006 r. w znalazł się pośród 118 kierunków zatwierdzonych przez Ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego. Wyzwaniem czasów współczesnych jest jak największa kompatybilność uzyskiwanej wiedzy i umiejętności na uczelniach a potrzebami nowoczesnej gospodarki i państwa. Kierunek „bezpieczeństwo wewnętrzne” pod tym względem jest wyjątkowy. Obszar bezpieczeństwa wewnętrznego to obecnie w naszym kraju olbrzymi system instytucji państwowych i podmiotów prywatnych, gdzie zatrudnianych jest około 300 tysięcy osób, od których wymaga się wysokich kwalifikacji i wykształcenia na poziomie wyższym. Perspektywy uzyskania zatrudnienia nie ograniczają się tylko do naszego kraju. Wejście Polski do Unii Europejskiej otworzyło rynki pracy w krajach starej Unii. Już obecnie w Anglii, Szkocji, Walii, Irlandii i Holandii kieruje się oferty zatrudnienia w miejscowych służbach policyjnych dla polskich policjantów oraz osób posiadających specjalistyczne wykształcenie i specjalne kwalifikacje. Obok wysokich zarobków, proponowany jest atrakcyjny system emerytur mundurowych, stabilizacja zawodowa i szeroko zakrojona pomoc socjalna. Bez kozery należy stwierdzić, iż takich interesujących perspektyw proponuje niewiele kierunków studiów. Absolwent bezpieczeństwa wewnętrznego będzie miał atrakcyjną i dobrze płatną pracę i do tego gwarantującą stabilizację społeczną i zawodową.Rozdział 1 Charakterystyka podstawowych pojęć
Prób zdefiniowania powyższych terminów dokonywano już wielokrotnie zarówno w literaturze dawniejszej, jak i współczesnej. W okresie międzywojennym tą problematyką zajmowali się W. Czapiński i W. Kawka.
W. Czapiński dokonał rozległej analizy bezpieczeństwa publicznego i porządku publicznego w ujęciu przepisów prawa administracyjnego oraz prawa karnego, a także analizy porównawczej z systemami prawnymi innych państw³. Nie sformułował jednak jednoznacznej definicji bezpieczeństwa publicznego. Podkreślił jedynie, że ochrona bądź zapewnienie bezpieczeństwa publicznego to oznaczenie środków, względnie działalności zapobiegawczej czynom złej woli ludzkiej, skierowanym wprost przeciwko temu bezpieczeństwu: „(…) w ten sposób do zakresu ochrony bezpieczeństwa należałoby odnieść tylko prewencję zbrodni i występków bądź skierowanych przeciwko życiu, mieniu, wolności osób, bądź stanowiących zamach na organizację społeczną lub państwową; natomiast nie można by tu zaliczać zapobiegania wykroczeniom przeciwko licznym przepisom administracyjnym, chociażby mającym na celu uniknięcie różnych niebezpieczeństw, które w pewnych warunkach są możliwe”⁴.
Natomiast pod pojęciem porządku publicznego W. Czapiński rozumiał „(…) stan zewnętrzny, polegający na przestrzeganiu przez ludność w swym postępowaniu pewnych zasad, form i nakazów, których nieprzestrzeganie w warunkach zbiorowego współżycia ludzi narażałoby ich na niebezpieczeństwa i uciążliwości pomimo braku złych zamiarów u osób, które by tych zasad, form i nakazów nie przestrzegały”. W związku z tym „(…) zapewnienie porządku publicznego polega nie na ochronie przed złą wolą ludzką, lecz przed ludzką nieostrożnością, brakiem przewidywania itp.”⁵.
Pełniejsze wyjaśnienie samych pojęć bezpieczeństwa i porządku publicznego przedstawił W. Kawka⁶. Stwierdzał on, że są to „(…) pewne stany dodatnie, panujące w organizacji społecznej, których zachowanie gwarantuje uniknięcie określonych szkód, tak przez całość organizacji, jak i przez poszczególnych jej członków”. Bezpieczeństwo publiczne jest to stan, w którym ogół społeczeństwa i jego interesy, a także państwo wraz ze swymi celami, mają zapewnioną ochronę od szkód zagrażających im z jakiegokolwiek źródła. Podkreślał dalej, że „(…) ustalenie – co jest zgodne, a co niezgodne z bezpieczeństwem publicznym – należy do organów państwa, realizujących ochronę tego bezpieczeństwa”.
W. Kawka uważał, że sformułowanie pełnej definicji bezpieczeństwa publicznego jest niemożliwe, ponieważ materiał składający się na jego treść jest rozległy i różnorodny. Można je tylko określić za pomocą szerszego opisu – przez wskazanie niebezpieczeństw zagrażających interesowi publicznemu. Przytaczał wiele stanów faktycznych, wskazując kiedy można, kiedy zaś nie można mówić o zagrożeniu dla bezpieczeństwa publicznego, konkludując, że „(…) niebezpieczeństwem publicznym będzie fakt, stan lub zjawisko dotykające interes publiczny, chociażby szkoda swym ciężarem mocniej godziła w dobro prywatne”⁷. Ochrona policyjna polega więc na odwracaniu niebezpieczeństw zagrażających państwu jako takiemu, większej lub mniejszej grupie obywateli i poszczególnym jednostkom.
Natomiast pod pojęciem porządku publicznego W. Kawka rozumiał całokształt form umożliwiających normalny rozwój życia w organizacji państwowej, zespół norm (zwłaszcza prawnych, lecz nie tylko), których przestrzeganie warunkuje normalne współżycie jednostek ludzkich. „(…) ochrona porządku publicznego to utrzymywanie stanu, wymaganego z jednej strony przez ścisłe przepisy prawne, gdzie wstępne zadania Policji sprowadza się do oceny sytuacji faktycznie zaistniałej z sytuacją przewidzianą w ścisłej normie prawnej, z drugiej zaś przez powszechne poglądy społeczne, gdzie rolą Policji jest wykrycie opinii publicznej odnośnie do pewnego zjawiska, spowodowanego działaniem natury lub zachowaniem człowieka”⁸.
W literaturze naukowej PRL podejmowano także próbę sprecyzowania pojęć „bezpieczeństwo publiczne” i „porządek publiczny” oraz pokrewnych, występujących łącznie w różnych przepisach prawnych. Na przytoczenie zasługują poglądy S. Bolesty, J. Zaborowskiego i E. Ury.
S. Bolesta dokonał próby wyczerpującego przedstawienia zakresu treściowego omawianych pojęć⁹. Porządek publiczny traktował on jako „(…) system urządzeń prawnopublicznych i stosunków społecznych, powstających lub kształtujących się w miejscach publicznych oraz stosunków społecznych, powstających lub rozwijających się w miejscach niepublicznych, a zapewniających w szczególności ochronę życia, zdrowia i mienia obywateli oraz mienia społecznego”¹⁰. Z kolei bezpieczeństwem publicznym miał być „(…) system urządzeń i stosunków społecznych, uregulowanych przez prawo oraz normy moralne i reguły współżycia społecznego, zapewniający ochronę społeczeństwa i jednostki przed grożącymi niebezpieczeństwami ze strony gwałtownych działań ludzi, jak również sił przyrody”¹¹. Podkreślał on, że wprawdzie ani ustawodawstwo karne, ani administracyjne nie wyjaśnia bliżej tych pojęć, a często nawet nie rozróżnia, posługując się nimi zamiennie. Jako klauzule generalne mają one charakter instrumentalny, stanowią też ogólną normę interpretacyjną w zakresie stosowania prawa.
Z kolei J. Zaborowski opowiada się za materialnym ujęciem bezpieczeństwa i porządku publicznego¹². Bezpieczeństwem publicznym nazywa więc „(…) stan faktyczny wewnątrz państwa, który umożliwia bez narażenia na szkody (wywołane zarówno zachowaniem ludzi, jak i działaniem sił natury, techniki itp.) normalne funkcjonowanie organizacji państwowej i realizację jej interesów, zachowanie życia, zdrowia i mienia jednostek żyjących w tej organizacji oraz korzystanie przez te jednostki z praw i swobód zagwarantowanych Konstytucją oraz innymi przepisami prawa”¹³. Chodzi tu zatem o pewien stan pożądany, stan idealny. „Porządek publiczny” określa również jako pewien „(…) stan faktyczny wewnątrz państwa, regulowany normami prawnymi i pozaprawnymi (moralnymi, religijnymi, obyczajowymi, zasadami współżycia społecznego itp.), których przestrzeganie umożliwia normalne współżycie jednostek w organizacji państwowej w określonym miejscu i czasie”¹⁴.
Podobnie „bezpieczeństwo publiczne” i „porządek publiczny” definiował E. Ura¹⁵. Twierdził bowiem, że pierwsze z nich oznacza „(…) stan, w którym ogółowi obywateli indywidualnie nieoznaczonych, żyjącemu w państwie i społeczeństwie, nie grozi żadne niebezpieczeństwo i to niezależnie od tego, jakie byłyby jego źródła”. Autor ten nie definiuje natomiast dokładniej porządku publicznego, wskazując jedynie, że odnosi się on „(…) do tych zadań organów spraw wewnętrznych i innych organów administracji państwowej oraz niektórych organizacji społecznych, które bezpośrednio wiążą się z utrzymaniem porządku umożliwiającego normalny rozwój życia w państwie”¹⁶. Ujmując bezpieczeństwo i porządek publiczny od strony formalnej, E. Ura słusznie podnosi, że kategorii tych nie można traktować jako czegoś stałego, niezmiennego. Tak jak życie społeczne ulega ciągłym zmianom, tak też zmienia się zakres bezpieczeństwa i porządku publicznego, pojawiają się bowiem nowe niebezpieczeństwa, zmieniają się: moralność, zwyczaje, prawo, etyka itp.¹⁷.
W literaturze na temat bezpieczeństwa i porządku publicznego, pomimo trudności ze zdefiniowaniem samych pojęć, znajdujemy również próby klasyfikacji wszelkich aspektów z nimi związanych. Wyróżnia się tutaj ujęcie wąskie i szerokie oraz materialne, formalne i instytucjonalne¹⁸.
Dokonując próby zdefiniowania pojęć: „bezpieczeństwo ludzi”, „bezpieczeństwo publiczne” i „porządek publiczny” należy, zdaniem autora, wyjść od potocznego ich znaczenia, skoro – jak zostało to już niejednokrotnie podkreślone – ustawa nie wprowadza tu własnej, odmiennej definicji.
Uwzględniając zatem reguły języka polskiego, termin „bezpieczeństwo” rozumiany jest jako „stan niezagrożenia, spokoju, pewności”¹⁹, natomiast „bezpieczeństwo ludzi” – jako jeden ze szczególnych aspektów bezpieczeństwa – można określić jako „stan niezagrożenia dla jakiegokolwiek dobra prawnego człowieka”. Chodzić tu będzie głównie o wszelkie dobra osobiste i majątkowe, przynależne każdemu człowiekowi, jak: życie, zdrowie, godność osobista, cześć, nietykalność, swoboda sumienia, twórczość artystyczna, wynalazcza i racjonalizatorska, własność i inne prawa majątkowe, jak również posiadanie. Bezpieczeństwo ludzi należy rozumieć zatem w ujęciu najbardziej ogólnym jako bezpieczeństwo każdego człowieka, niezależnie od jego narodowości, wyznania, poglądów politycznych²⁰.
W myśl reguł języka polskiego „bezpieczeństwo publiczne” nie ma tylko jednego, ścisłego znaczenia, lecz tłumaczone jest albo w ujęciu szerszym – jako „całość porządku i urządzeń społecznych, chroniących państwo i obywateli przed zjawiskami groźnymi dla ładu prawnego”, albo w ujęciu węższym – jako „ochrona ustroju przed zamachami na podstawowe instytucje polityczne państwa”²¹. Zauważyć jednak należy, że jedynie pierwsze ujęcie jest przydatne prawu policyjnemu. Szczególnie rozważając pojęcie bezpieczeństwa w zestawieniu z jego ochroną jako podstawowym zadaniem policji, konieczne jest ogólniejsze i jak najpełniejsze ujmowanie tego zagadnienia. „Bezpieczeństwo publiczne” w rozumieniu węższym także występuje w przepisach prawnych, lecz wyrażane jest raczej za pomocą precyzyjniejszego określenia, tj. „bezpieczeństwo państwa”²².
Natomiast termin „porządek” znaleźć można w ustawie o Policji tylko w tym jednym zestawieniu – „porządek publiczny”. W języku polskim wyrażeniu „porządek publiczny” nadaje się znaczenie „ładu, spokoju, życia zgodnego z prawami obowiązującymi w społeczeństwie”²³.
Podsumowując te wywody, należy zauważyć, że reguły językowe nie są w większym stopniu pomocne podczas ustalania znaczenia pojęć „bezpieczeństwo ludzi”, „bezpieczeństwo publiczne” i „porządek publiczny”, skoro w celu wyjaśnienia jednego z nich posługują się drugim albo też innymi, ale równie niedookreślonymi, jak „ład”, „spokój”. Wypada więc stwierdzić, że są to pojęcia bliskoznaczne, trudne do dokładnego sprecyzowania, pokrywające się z sobą, przynajmniej na niektórych obszarach. Jednak próba ich zdefiniowania jest niezbędna w celu bliższego ustalenia, co właściwie ma być przedmiotem ochrony organów państwowych, w tym zwłaszcza Policji.
Sumując wszystkie dotychczasowe rozważania, można stwierdzić, że na gruncie aktualnie obowiązujących przepisów ustawy o Policji pod sformułowaniem bezpieczeństwo ludzi należy pojmować taki stan braku zagrożenia dla jakiegokolwiek dobra prawnego człowieka, który umożliwia normalne funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie, a w szczególności zachowanie życia, zdrowia, mienia, swobodę korzystania z wszelkich przysługujących jednostce praw podmiotowych, który jest zagwarantowany Konstytucją i innymi przepisami prawa, nad utrzymaniem i zachowaniem którego czuwają wyposażone we właściwe kompetencje organy państwa.
Pojęcie bezpieczeństwa publicznego, jako że w jego skład również wchodzi wyrażenie „bezpieczeństwo”, jest określeniem bardzo bliskim treściowo, lecz o nieco innym, znacznie szerszym i ogólniejszym zakresie. Bezpieczeństwo publiczne jest to bowiem stan braku zagrożenia dla funkcjonowania organizacji państwowej i realizacji jej interesów, umożliwiający normalny, swobodny jej rozwój. Formalną gwarancją utrzymania tego stanu są, tak jak poprzednio, właściwe normy prawne, gwarancją zaś instytucjonalną – kompetentne organy państwa. Pojęcie to obejmuje zatem rozlegle rozumiane bezpieczeństwo ogółu obywateli państwa – zarówno bezpieczeństwo każdego człowieka, jego życia, zdrowia, mienia, realizacji praw podmiotowych, jak i wszelkich form życia zbiorowego w organizacji państwowej, w której współżyją ludzie, czyli także bezpieczeństwo wszelkich instytucji publicznych i organizacji społecznych, prywatnych itp.
W takim razie można by twierdzić, iż na określenie zakresu działania policji z powodzeniem wystarczyłoby użycie tylko jednego pojęcia – „bezpieczeństwo publiczne”, ponieważ mieści ono w sobie znacznie więcej treści. Swoim zakresem obejmuje wszak wszystkie te dobra, do których odnosi się również „bezpieczeństwo ludzi”, a dodatkowo też pewne kategorie dóbr niemieszczące się już w nim. Ustawa, określając cel i zadania policji, w przepisie tego samego artykułu używa jednak obok siebie obydwu tych pojęć pokrewnych. Nie wydaje się zatem, aby było to przypadkowe przeoczenie, lecz logiczna konsekwencja podkreślenia służebnej roli policji wobec społeczeństwa. Należy zauważyć, że przez to stawiana jest niejako na pierwszym planie ochrona bezpieczeństwa jednostek, ponieważ bezpieczeństwo poszczególnych członków społeczeństwa warunkuje właśnie spokój, ład społeczny, daje gwarancję bezpieczeństwa dla całej organizacji państwowej²⁴.
Ponadto warto zauważyć, że bezpieczeństwo publiczne oznacza wszelkie przejawy braku jakichkolwiek niebezpieczeństw w życiu pewnej wspólnoty ludzi. Obejmuje bezpieczeństwo w komunikacji, bezpieczeństwo w ruchu drogowym, kolejowym, wodnym oraz powietrznym, także brak zagrożeń związanych z katastrofami, klęskami żywiołowymi, epidemiami, a wreszcie brak zagrożeń spowodowanych przestępnym działaniem człowieka, skierowanym przeciwko życiu, zdrowiu jednostki czy też przeciwko mieniu.
Podkreślić również trzeba, że nie da się wyliczyć wszystkich zagrożeń bezpieczeństwa, które mogą wystąpić w życiu. Na skutek rozwoju cywilizacyjnego pojawiają się coraz to nowe stosunki społeczne, niosące nowe, nieznane dotychczas stany zagrożenia, czy to dla poszczególnych jednostek, czy też dla całego społeczeństwa. Ogólne sformułowanie „bezpieczeństwo” odnosi się zatem do wszelkich stanów braku zagrożenia i tych, które dzisiaj potrafimy szczegółowo wymienić, i tych, które dopiero się pojawią w bliższej lub dalszej przyszłości.
Z kolei porządek publiczny oznaczać będzie faktycznie istniejący układ stosunków społecznych, uregulowany przez zespół norm prawnych i innych norm społecznie akceptowanych, gwarantujący niezakłócone i bezkonfliktowe funkcjonowanie jednostek w społeczeństwie.
Porządek publiczny obejmuje wszystkie te stosunki społeczne, regulowane przez prawo i normy innych systemów, które kształtują się przede wszystkim w miejscach publicznych. Dotyczyć to może także stosunków powstających w miejscach niepublicznych, lecz tylko wówczas, kiedy naruszenie ich powoduje zakłócenie normalnej działalności instytucji państwowych, społecznych i prywatnych, albo jeżeli obraża moralność społeczną, gdy taka obraza moralności kwalifikowana jest przez prawo jako przestępstwo lub wykroczenie²⁵. W związku z tym ważnym elementem porządku publicznego jest zachowanie ludzi zgodne z normami zapewniającymi porządek publiczny. Przyczynia się to bowiem w znacznym stopniu do umocnienia i powszechnej akceptacji stosunków społecznych, należących do porządku publicznego, oraz do tworzenia się pożądanych stanów faktycznych, polegających na braku sprzeczności, chaosu, konfliktów.
Porządek publiczny zagwarantowany jest nie tylko normami prawnymi, jest to bowiem jedynie jeden z wielu systemów normatywnych, jakie funkcjonują w każdej społeczności. Będą to także inne normy powszechnie akceptowane w danym społeczeństwie, jak normy moralne, religijne, obyczajowe oraz zasady współżycia społecznego. Ich wspólną cechą jest to, że podobnie jak normy prawne, umożliwiają utrzymanie harmonijności w życiu zbiorowym. Szczególnie istotnym zasadom postępowania, uregulowanym normami pozaprawnymi, państwo nadaje w końcu rangę norm prawnych. Jednakże stała dynamika zmian w zakresie moralności i obyczajowości sprawia, że zawsze pewna część tych norm pozostaje poza sferą porządku prawnego²⁶.
Celem istnienia porządku publicznego jest zapewnienie ładu i spokoju publicznego, zapewnienie normalnego – zharmonizowanego i rytmicznego – współżycia ludzi w społeczeństwie, a przez to pośrednio zapewnienie bezpieczeństwa ludzi i bezpieczeństwa publicznego. Szczegółowymi celami będą zatem ochrona życia, zdrowia, dóbr osobistych, mienia, zapewnienie normalnych warunków działania organów państwowych, organizacji społecznych i prywatnych, a także stworzenie odpowiednich warunków współżycia między ludźmi na różnych płaszczyznach, w tym zwłaszcza zapewnienia właściwych warunków pracy i wypoczynku²⁷.
Pomimo że pojęcia „bezpieczeństwo publiczne” i „porządek publiczny” zwykle występują łącznie, nie można absolutnie utożsamiać ich z sobą. Z pewnością istnieje pewna płaszczyzna, na której terminy te nakładają się na siebie, często bowiem utrzymanie porządku publicznego będzie warunkowało zarazem zapewnienie bezpieczeństwa publicznego, zwłaszcza w sytuacji, kiedy utrzymanie porządku publicznego jest związane z podjęciem określonych działań przez człowieka. Natomiast tam, gdzie występują żywioły przyrody, gdzie stan zagrożenia bezpieczeństwa powstaje niezależnie od woli człowieka, taka współzależność może po prostu nie występować. Dlatego właśnie obowiązujące przepisy administracyjne traktują obydwie te kategorie jako samodzielne instytucje²⁸.
Stan bezpieczeństwa (obojętne, czy chodzi o bezpieczeństwo ludzi, czy też o bezpieczeństwo publiczne) i porządku publicznego nie jest czymś stałym i niezmiennym. Jak życie społeczne ulega ciągłym zmianom, tak też zmienia się zakres treściowy bezpieczeństwa i porządku publicznego. Pojawiają się nowe niebezpieczeństwa, zmieniają się moralność, zwyczaje, prawo, etyka itp.
Określenia ustawowe: „bezpieczeństwo ludzi” oraz „bezpieczeństwo i porządek publiczny” obejmują z góry stany wszelkich zagrożeń, również i te, które dopiero mogą się pojawić, bez potrzeby ciągłego dostosowywania przepisów prawnych do zmieniającej się rzeczywistości. Mają więc te pojęcia charakter klasycznych klauzul generalnych, które są ogólnymi wymaganiami interpretacyjnymi w procesie stosowania i wykonywania prawa, a przez to pozwalają ustrzec się przed nadmierną kazuistyką w aktach prawnych.
Pokrewny charakter ma pojęcie bezpieczeństwa państwa, jednak o wiele węższy zakres przedmiotowy, gdyż dotyczy sytuacji odnoszącej się do właściwego i bezpiecznego funkcjonowania najważniejszych instytucji i urządzeń państwowych oraz porządku konstytucyjnego. Tak rozumiane bezpieczeństwo może odnosić się do zagrożeń o charakterze zewnętrznym jak i wewnętrznym. Ich źródłem mogą być inne państwa oraz zjawiska o charakterze międzynarodowym, jak np. terroryzm międzynarodowy, ale również wydarzenia społeczne (masowe strajki) zagrażające stabilności ekonomicznej kraju oraz działania skierowane przeciwko porządkowi konstytucyjnemu.
Z tym pojęciem wiąże się zagadnienie bezpieczeństwa wewnętrznego. W dokumentach Unii Europejskiej używa się go na określenie całokształtu problematyki stabilności stosunków wewnętrznych w poszczególnych krajach członkowskich i w ramach struktur unijnych. Przyjmowane, dość częste dwojakie pojmowanie bezpieczeństwa wewnętrznego: szeroki i wąski zakres pojęcia. To drugie ujęcie odnosi się do podstawowych (tradycyjnych) funkcji państwa: ochrony terytorium, porządku polityczno-ustrojowego, stabilności społecznej oraz zapewnienie poczucia bezpieczeństwa obywateli (ochrona życia i zdrowia). Natomiast zakres szeroki bezpieczeństwa wewnętrznego wykracza poza instytucje państwa, gdyż wywodzi się z ducha liberalizmu, a także przyjmuje globalny (ponadpaństwowy) charakter wynikający z różnych form ponadnarodowych form międzynarodowego współdziałania. W takim rozumieniu bezpieczeństwa wewnętrznego mieści się wszelka aktywność społeczna i kulturowa ludzi (działalność organizacji pozarządowych). W takiej sytuacji pojawia się problemtyka prywatyzacji bezpieczeństwa oraz bezpieczeństwa społecznościowego.
Z tą problematyką wiąże się sprawa formuły organizacyjnej podmiotów realizujących zadania z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego państwa. Część z nich określa się mianem służby specjalne. Czym się one różnią od innych podmiotów realizujących zadania ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego? Można wymienić kilka takich cech charakterystycznych:
- przedmiotem ich działania są sprawy bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego państwa oraz ochrona obowiązującego porządku konstytucyjnego,
- podstawową formą działania jest działalność informacyjna ukierunkowana na niejawne pozyskiwanie, gromadzenie, przetwarzanie i weryfikowanie informacji istotnych dla bezpieczeństwa państwa,
- na działalność informacyjną służb specjalnych składają się czynności operacyjno-rozpoznawcze i analityczne,
- uzupełniającą funkcją służb specjalnych, zwłaszcza w dziedzinie kontrwywiadowczej, jest działalność dochodzeniowo-śledcza.