Jadzia - ebook
Jadzia - ebook
Książka jest opowieścią o jednej rodzinie żyjącej na pograniczu zaborów austriackiego i pruskiego. Przełom XIX i XX wieku to walka o zachowanie polskości.
O losach ludzi decyduje miejsce i czas urodzenia. Sto lat temu w sierpniu 1914 roku młody Jan Łaszczok z oddziałem dziedzickim wyruszał do Legionów Polskich. Po latach musiał wyruszyć na następną wojnę.
Autorka jest wnuczką Jana Łaszczoka córką Jadzi. Jej córka nosi imię Ewa, imię swojej prababki, żona Jana.
Kategoria: | Biografie |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-940812-8-7 |
Rozmiar pliku: | 434 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
^(Miejsce\ urodzenia\ i etap\ historii\ w którym\ Jadzia\ przyszła\ na\ świat,\ miały\ wielki\ wpływ\ na\ jej\ życie\ i na\ sposób\ postrzegania\ przez\ nią\ rzeczywistości.\ Urodziła\ się\ 12\ września\ 1924\ roku\ w Kochłowicach\ na\ Górnym\ Śląsku.\ Była\ jednym\ z trojga\ dzieci\ Ewy\ i Jana\ Łaszczoków.\ Tadek\ był\ starszy\ od\ niej\ o trzy\ lata,) ^(o\ osiem\ lat\ od\ niej\ młodsza\ była\ Kazia.\ Ich\ dzieciństwo\ przypadło\ na\ okres\ międzywojenny.\ Rodzice\ krzewili\ polskość\ na\ popowstaniowym\ Górnym\ Śląsku.\ Swoje\ dzieci\ wychowywali\ w duchu\ patriotycznym.\ W \ tamtych\ czasach\ mieli\ niełatwe\ zadanie.)
^(Ewa\ i Jan\ pochodzili\ z pogranicza\ austriacko\ -\ pruskiego.\ Znali\ problemy\ polskiej\ ludności\ w obu\ graniczących\ tam\ ze\ sobą\ zaborach,\ austriackim,\ w rejonie\ Bielska\ i pruskim\ na\ Górnym\ Śląsku.)
^(W zaborze\ austriackim\ panowała\ większa\ swoboda,\ dająca\ możliwości\ działalności\ narodowej.\ Już\ w trakcie\ nauki\ w seminarium\ nauczycielskim,\ Jan\ organizował\ pierwsze\ drużyny\ harcerskie.\ Brał\ czynny\ udział\ w działaniach\ i wydarzeniach,\ które\ doprowadziły\ do\ odzyskania\ przez\ Polskę\ niepodległości.\ Był\ aktywnym\ członkiem\ Sokolich\ Drużyn\ Polowych.\ Podczas\ Pierwszej\ Wojny\ Światowej\ był\ legionistą.\ Brał\ też\ udział\ w Pierwszym\ Powstaniu\ Śląskim.)
^(Jadzia\ znała\ te\ wydarzenia\ jedynie\ z opowiadań\ rodziców.\ W jej\ dzieciństwie,\ ojciec\ był\ już\ kierownikiem\ szkoły\ w Kochłowicach.\ Mama\ również\ była\ nauczycielką.\ Pracowała\ w innej\ niż\ ojciec\ szkole,\ dla\ zasady.\ Pracowała,\ wychowywała\ troje\ dzieci\ i prowadziła\ dom.\ Dobrze\ im\ się\ powodziło.\ Zajmowali\ pięciopokojowe\ mieszkanie\ w śląskiej\ kamienicy.\ Zatrudniali\ dwie\ służące\ i opiekunkę\ do\ dzieci.\ Dom\ był\ zasobny,\ otwarty\ dla\ gości.\ Ewa\ i Jan\ cieszyli\ się\ poważaniem\ lokalnej\ społeczności.\ W ich\ domu\ bywali\ nauczyciele,\ duchowni\ i wojskowi.)
^(Dzieci\ w tym\ domu\ żyły\ otoczone\ troskliwą\ opieką\ i miłością\ rodziców.\ Dawano\ im\ dużą\ swobodę.\ Jadzia\ i \ Tadek,\ pełni\ energii,\ którą\ odziedziczyli\ po\ rodzicach,\ poznawali\ świat.\ Swoją\ inwencję\ twórczą\ wykazywali\ w różnych\ działaniach.\ Kiedy\ byli\ mali,\ zaskoczyli\ przedsiębiorczością\ swojego\ ojca.\ Wydawało\ im\ się,\ że\ deski\ drewnianej\ podłogi\ w kuchni\ są\ źle\ przybite.\ Zużyli\ mnóstwo\ gwoździ\ poprawiając\ cudze\ błędy.\ Nie\ uzgadniali\ tej\ pracy\ z rodzicami,\ oczekiwali,\ że\ rodzice\ docenią\ ich\ trud.\ Gdy\ więc\ Jan\ wszedł\ pewnego\ dnia\ do\ kuchni,\ zobaczył\ na\ podłodze\ las\ metalowych\ łebków\ sterczących\ gwoździ,\ swoje\ zapracowane\ dzieci\ i pomagające\ im\ w pracy\ dwa\ domowe\ jamniki.\ Może\ ktoś\ inny\ ukarałby\ dzieci\ za\ zniszczenia,\ ale\ Jan\ był\ zachwycony.) ^(Miał\ pogodne\ usposobienie\ i \ wielkie\ poczucie\ humoru.\ Podobało\ mu\ się,\ że\ jego\ dzieci\ są\ na\ swój\ sposób\ twórcze.\ Potrafił\ z nimi\ rozmawiać\ i tłumaczyć\ co\ robią\ źle.\ Oczywiście\ ten\ spokój\ poparty\ był\ jego\ dobrą\ sytuacją\ finansową.\ Nie\ postrzegał\ poczynionych\ zniszczeń\ w kategoriach\ straty.)
^(Innym\ razem\ Jadzia\ huśtała\ się\ na\ oszklonych\ drzwiczkach\ stojącej\ w salonie\ szafy\ z porcelaną.\ Jej\ wyobraźnia\ nie\ podpowiadała\ jeszcze,\ czym\ taka\ zabawa\ grozi.\ W pewnym\ momencie\ szafa\ przechyliła\ się\ pod\ jej\ ciężarem,\ wysypując\ całą\ zawartość\ na\ przerażoną\ dziewczynkę.\ Rozległ\ się\ krzyk\ Jadzi,\ a tuż\ za\ nim\ w domu\ rozległ\ się\ brzęk\ dużej\ ilości\ tłukącego\ się\ szkła\ i porcelany.\ Ewa,\ przybiegła\ pełna\ trwogi,\ czy\ córce\ nic\ się\ nie\ stało.\ Przytuliła\ i uspokoiła\ swoje\ dziecko.\ Porcelanę\ straciła,\ ale\ przecież\ nie\ porcelana\ dla\ niej\ była\ najważniejsza.)
^(Jadzia\ dostarczała\ domownikom\ wielu\ atrakcji.\ Wciąż\ jej\ się\ coś\ przytrafiało.\ W czasie\ pokazów\ straży\ pożarnej\ w Kochłowicach\ huśtała\ się\ z kolegą\ na\ ruchomym\ schodku\ wozu\ strażackiego.\ W pewnym\ momencie\ jej\ kolega\ zeskoczył\ z drugiego\ końca\ huśtawki,\ a ona\ zjechała\ po\ metalowym\ schodku\ rozrywając\ udo\ o jego\ kant,\ aż\ do\ kości.\ Trzeba\ było\ nogę\ szyć,\ a blizna\ pozostała\ na\ całe\ życie.)
^(Jadzia\ i Tadek,\ jak\ większość\ dzieci,\ spędzali\ dużo\ czasu\ z rówieśnikami\ na\ podwórku.\ Najmłodsza\ Kazia\ była\ jeszcze\ zbyt\ mała,\ żeby\ towarzyszyć\ starszemu\ rodzeństwu.\ A oni\ krążyli\ też\ po\ okolicy.\ Mieli\ wielu\ przyjaciół\ w familokach.)
^(Familoki\ budowano\ dla\ rodzin\ górniczych.\ To\ bardzo\ charakterystyczne\ dla\ Górnego\ Śląska\ budownictwo.\ Familoki\ budowane\ były\ z cegły\ i nie\ tynkowane.\ Ich\ mieszkańcy\ malowali\ futryny\ okien,\ zewnętrzne\ parapety\ i \ inne\ elementy\ zewnętrznej\ elewacji\ na\ jaskrawy\ kolor\ czerwony\ lub\ zielony.\ Małe\ mieszkania,\ w których\ żyły\ duże\ rodziny\ górnicze\ składały\ się\ z kuchni\ i pokoju,\ czasami\ też\ spiżarni,\ nazywanej\ komórką.\ Życie\ codzienne\ koncentrowało\ się\ tam\ w kuchni.\ Pokój\ pełnił\ funkcje\ sypialni\ oraz\ pomieszczenia\ reprezentacyjnego.\ W familokach\ warunki\ były\ surowe.\ Budynki\ miały\ wspólne\ ubikacje\ dla\ mieszkańców\ jednej\ klatki\ schodowej,\ zlokalizowane\ na\ półpiętrze,\ wewnątrz\ budynku,\ czasem\ też\ na\ podwórzu.)
^(Jadzia\ i Tadek\ poprzez\ kolegów\ poznawali\ życie\ rodzin\ górniczych.\ Górny\ Śląsk\ to\ środowisko\ mocno\ związane\ z ciężką\ pracą\ i wypadkami\ w kopalni.\ Wypadki\ śmiertelne\ nie\ były\ też\ wtedy\ rzadkością.\ Często\ więc\ byli\ świadkami\ uroczystych\ pogrzebów\ górniczych.)
^(W\ rodzinach\ górniczych\ dzieci\ wychowywano\ surowo,\ za\ przewinienia\ stosowano\ kary\ cielesne.\ Rodzice\ Jadzi,\ nauczyciele,\ nie\ uznawali\ takich\ metod\ wychowawczych.\ Zdecydowanie\ na\ błędy\ swoich\ dzieci\ reagowali\ inaczej.)
^(Często\ organizowano\ wycieczki\ i pikniki.\ Latem\ wszyscy\ jechali\ odpocząć\ do\ Koniakowa,\ gdzie\ mieszkał\ młody\ góral\ Paweł\ Haratyk,\ przyjaciel\ Jana\ z okresu\ wojny\ światowej.\ Koniaków\ leży\ niedaleko\ Wisły,\ za\ Istebną.\ Jest\ nietypowo\ usytuowaną\ wsią.\ Zabudowania\ wzniesiono\ nie\ w dolinie,\ lecz\ wysoko\ na\ grzbiecie,\ w pobliżu\ charakterystycznego\ szczytu,\ zwanego\ Ochodzita.\ Jest\ to\ góra\ zupełnie\ łysa,\ porośnięta\ długą,\ suchą\ i śliską\ trawą.\ Ulubioną\ zabawą\ dzieci\ było\ tam\ zawsze\ zjeżdżanie\ na\ siedzeniach\ ze\ szczytu\ po\ trawie,\ w dół.\ Starsi\ w tym\ czasie\ pomagali\ w pracach\ polowych.)
^(Kiedy\ w grudniu\ 1931\ roku\ odbywał\ się\ pierwszy\ po\ przyłączeniu\ Śląska\ do\ Polski\ spis\ ludności,\ Kochłowice\ podzielone\ były\ na\ trzy\ okręgi\ podlegające\ starszym\ komisarzom\ spisowym\ w osobach\ kierowników\ szkół.\ Jednym\ z nich\ był\ Jan\ Łaszczok\ kierownik\ szkoły\ numer\ 2.)
^(Jan\ był\ człowiekiem\ pełnym\ życia,\ zainteresowanym\ światem\ i życzliwym\ ludziom.\ W rodzinie\ zachowała\ się\ pamiątka,\ świadcząca\ o poczuciu\ humoru\ Jana\ i przyjaznych\ stosunkach\ w jego\ otoczeniu.\ Jeden\ z nauczycieli,\ zdolny\ malarsko,\ namalował\ obraz\ olejny\ przedstawiający\ innego\ nauczyciela,\ znanego\ ze\ skłonności\ do\ napojów\ alkoholowych.\ Namalował\ go\ odzianego\ w zakonny\ habit,\ z zaczerwienionym\ nosem\ i z obliczem\ wyrażającym\ może\ zawstydzenie,\ a może\ zbyt\ błogi\ nastrój.\ Obraz\ oprawiony\ w piękną\ ramę\ wręczyli\ obaj\ Janowi,\ swojemu\ przełożonemu.)
^(Rodzina\ Łaszczoków\ żyła\ spokojnie\ i szczęśliwie.) ^(Dzieci\ kształciły\ się,\ zdobywały\ niezbędne\ umiejętności.\ Jadzia\ i Tadek\ uczyli\ się\ gry\ na\ skrzypcach.) ^(Tadek\ uczęszczał\ do\ Zakładów\ Technicznych\ w Katowicach.\ Jadzia,\ po\ ukończeniu\ w 1937\ roku\ szkoły\ powszechnej,\ była\ uczennicą\ drugiej\ klasy\ w Gimnazjum\ Krawieckim\ imienia\ Towarzystwa\ Polek\ w Katowicach.\ Żyła\ marzeniami\ o studiach\ w Paryżu.\ Rodzice\ spoglądali\ na\ te\ plany\ bardzo\ przychylnie.\ Plany\ te\ mieściły\ się\ w zakresie\ ich\ możliwości.)
^(Kazia,\ najmłodsza\ w rodzinie,\ urodzona\ w Katowicach\ 31\ marca\ 1932\ roku,\ nie\ miała\ jeszcze\ żadnych\ planów.\ Była\ malutka,\ była\ królewną\ swojego\ tatusia.)
^(Miała\ swój\ domek\ dla\ lalek.\ To\ było\ jej\ szczęśliwe\ dzieciństwo.)
^(Tatuś\ Jan\ ubierał\ koronę,\ a Kazia\ mówiła:)
^(-\ Klulu,\ klulu\ kup\ mi\ buty.)
^(Król\ odpowiadał:)
^(-\ Kupię\ ci\ królewno.)
^(To\ był\ szczęśliwy\ czas.\ Czasu\ nie\ da\ się\ zatrzymać.\ Kończył\ się\ rok\ 1938,\ ich\ ostatni\ wspólny\ rok.\ Dzieci\ Jana\ i Ewy\ przez\ całe\ swoje\ dalsze\ życie\ wspominały\ kochających\ rodziców\ i bardzo\ szczęśliwe\ dzieciństwo.)
^(.)Młodość Jana
^(Jan\ Łaszczok\ urodził\ się\ 22\ grudnia\ 1892\ roku\ w Starym\ Bielsku,\ jako\ trzeci\ syn\ Anny\ i Jerzego.)
^(Jerzy\ Łaszczok\ /1857-1929/\ i jego\ żona\ Anna\ Smolarz\ /1864-1936/\ pochodzili\ z Bielska.\ Jerzy\ urodzony\ w Starym\ Bielsku\ /Mazańcowicach/\ był\ robotnikiem\ i rolnikiem.\ Anna\ pochodziła\ z rodziny\ włościańskiej.\ Mieszkali\ kilkanaście\ lat\ w dzielnicy,\ która\ nazywała\ się\ Kitrys.\ Okolica\ była\ dość\ luźno\ zamieszkała.\ Starszy\ brat\ Jana,\ Franciszek,\ z dużym\ przejęciem\ opowiadał\ jakie\ to\ było\ miejsce.\ Samotny\ dom\ był\ przepięknie\ położony,\ z malowniczym\ widokiem\ na\ Górny\ Śląsk.\ Około\ 1890\ roku\ rodzina\ przeniosła\ się\ do\ Dziedzic.\ Anna\ otrzymała\ tam\ w posagu\ parcelę\ budowlaną\ i środki\ na\ budowę\ domu.)
^(Czechowice\ i Dziedzice\ do\ połowy\ XIX\ w.\ były\ niewielkimi\ wsiami\ granicznymi\ na\ północno-wschodnim\ krańcu\ Księstwa\ Cieszyńskiego.\ Jedyne\ źródło\ utrzymania\ mieszkańców\ stanowiło\ rolnictwo.\ Później\ rozwój\ tych\ miejscowości\ był\ ściśle\ związany\ z biegnącymi\ tędy\ liniami\ kolejowymi.\ W 1855\ roku\ Dziedzice\ otrzymały\ pierwsze\ połączenie\ kolejowe\ z Boguminem\ oraz\ pobliskim\ Bielskiem,\ w ramach\ Kolei\ Północnej.\ W kolejnym\ roku\ linię\ tę\ przedłużono\ do\ Oświęcimia,\ a w następnych\ latach\ do\ Krakowa\ i Lwowa.)
^(Kiedy\ w 1867\ roku\ zbudowano\ kolejną\ linię,\ do\ leżącej\ ówcześnie\ w Prusach\ Pszczyny,\ Dziedzice\ stały\ się\ jednym\ z największych\ i najważniejszych\ węzłów\ kolejowych\ na\ północy\ Austro-Węgier.\ W 1889\ roku\ ułożono\ drugą\ linię\ torów\ na\ trasie\ Bogumin-Dziedzice,\ aby\ usprawnić\ transport.\ Przy\ tej\ właśnie\ linii\ kolejowej\ zaczęły\ powstawać\ pierwsze\ duże\ zakłady\ przemysłowe:\ fabryka\ podkładów\ kolejowych\ (1890),\ rafineria\ nafty\ "Schodnica"\ (1896),\ fabryka\ przetwórstwa) ^(metalowego\ "Cynkownia"\ (1896),\ Kopalnia\ Węgla\ Kamiennego\ "Silesia"\ (wiercenia\ rozpoczęto\ w 1900\ r.),\ rafineria\ nafty\ "Vacuum\ Oil\ Company"\ (1905),\ zakład\ przetworów\ żywicznych,\ przetwórnia\ ryb\ morskich,\ fabryka\ brykietów\ węglowych,\ kilka\ cegielni\ i inne.\ Następował\ gwałtowny\ rozwój\ Dziedzic.\ Gwałtownie\ zwiększała\ się\ też\ liczba\ mieszkańców.)
^(Mimo\ tego,\ że\ dom\ Łaszczoków\ powstał\ w Dziedzicach,\ pozostało\ w nich\ jeszcze\ coś\ z włościaństwa.\ Dzierżawili\ ziemię\ niedaleko\ domu\ i uprawiali\ na\ niej\ nawet\ żyto.\ Pole\ służyło\ zaspokajaniu\ własnych\ potrzeb.\ W lecie\ młócenie\ w stodole\ budziło\ dzieci.\ Łaszczokowie\ mieli\ krowę\ i prosiaka.\ Mieli\ też\ sad\ owocowy.\ Były\ tam\ jabłonie,\ grusze,\ śliwy\ oraz\ wiśnie.\ Tak\ więc\ wiedli\ żywot\ prawie\ wiejski.)
^(Anna\ i Jerzy\ wychowali\ dziewięcioro\ dzieci:\ Józefa,\ Franciszka,\ Jana,\ Wiktora,\ Wiktorię,\ Franciszkę,\ Antoniego,\ Augusta\ i Janinę.\ Dzieciom\ nadawali\ męskie\ i żeńskie\ imiona\ parami:\ Franciszek\ i Franciszka,\ Wiktor\ i Wiktoria,\ Jan\ i Janina.\ Równoważnego\ żeńskiego\ imienia\ zabrakło\ Józefowi,\ Antoniemu\ i Augustowi.\ Nie\ było\ więcej\ córek.\ Józef,\ najstarszy\ syn,\ urodził\ się,\ kiedy\ Anna\ miała\ 20\ lat.\ Najmłodsza\ Janina\ urodziła\ się\ 26\ lat\ później,\ w 1910\ roku.\ Dla\ Anny\ rodzenie\ i wychowywanie\ przez\ tyle\ lat\ dziewięciorga\ dzieci,\ z pewnością\ nie\ było\ łatwym\ zadaniem.\ Jednak\ w ówczesnych\ czasach\ na\ Śląsku\ taka\ rodzina\ niczym\ się\ nie\ wyróżniała.\ W pracach\ domowych,\ już\ jako\ dziecko\ pomagała\ matce\ Wiktoria,\ najstarsza\ z pośród\ trzech\ córek.)
^(Anna\ była\ osobą\ bardzo\ spokojną.\ Chodziła\ w śląskim\ stroju,\ na\ który\ składały\ się:\ letnik\ czyli\ spódnica,\ a nad\ nią\ żywotek,\ usztywniony\ gorset\ z aksamitu\ czarnego,\ bordowego\ lub\ wiśniowego.\ Żuła\ tytoń\ –\ machorkę,\ ale\ robiła\ to\ dyskretnie,\ nie\ rzucając\ się\ z tym\ w oczy.\ To\ była\ jej\ słabość.)
^(Brata\ Anny,\ Smolarza\ określano\ jako\ kułaka.\ Wiktoria\ opowiadała,\ w jaki\ sposób\ wuj\ organizował\ sadzenie\ ziemniaków.\ Zwoływał\ całą\ rodzinę,\ między\ innymi\ Annę\ i Wiktorię,\ poza\ tym\ dodatkowo\ kilkadziesiąt\ kobiet.\ Z przodu\ ustawiał\ najsilniejsze\ i najszybsze,\ które\ nadawały\ tempo.\ Pozostałe\ musiały\ za\ nimi\ nadążyć.\ Smolarz\ był\ wielkim\ gospodarzem\ w Dziedzicach\ a jednocześnie,\ w imieniu\ współwłaścicieli,\ szefem) ^(nadzoru\ cegielni.\ Cegielnia\ znajdowała\ się\ naprzeciwko\ domu\ Anny,\ więc\ gdy\ przychodził\ do\ cegielni\ wpadał\ i do\ niej\ z wizytą.)
^(Jerzy\ Łaszczok\ był\ jednym\ z założycieli\ Towarzystwa\ Straży\ Ogniowej\ w Dziedzicach.\ Założyli\ je\ mieszkańcy\ Dziedzic\ i okolic.)
^(„) ^(25\ września\ 1892\ roku\ władze\ zatwierdziły\ istnienie\ jednostki.\ Straże\ pożarne\ Śląska\ Cieszyńskiego\ podlegały\ wówczas\ władzom\ austriackimw\ Opawie,\ obecnie\ Czechy. \ Od\ początku\ działalności\ inicjator\ założenia\ straży\ w Dziedzicach,\ druh\ Jan\ Machalica,\ toczył\ spór\ z władzami\ austriackimi\ w Opawie\ oraz\ komendanturami\ bielskiej\ i cieszyńskiej\ straży\ ogniowej\ o komendy\ w języku\ polskim.\ Spór\ ten\ wygrał.\ W zatwierdzonym\ przez\ władze\ statusie\ zapisano,\ że\ regulaminowe\ komendy\ będą\ wydawane\ w języku\ polskim.\ Mimo\ tego,\ że\ władze\ zatwierdziły\ istnienie\ jednostki,\ nie\ otrzymywała\ ona\ pomocy\ finansowej\ gdyż\ władzom\ nie\ podobało \ się \ demonstrowanie\ polskości,\ którą\ okazywano\ na\ każdym\ kroku\ swojej\ działalności,\ czy\ to\ kulturalno-oświatowej,\ czy\ bojowej.)
^(W różnych\ źródłach\ można\ odnaleźć\ dowody\ na\ „przywiązanie”\ do \ polskości.\ Granicą\ zaboru\ pruskiego\ była\ rzeka\ Wisła.\ W kartach\ historycznych\ można\ przeczytać\ o wyprawach\ na\ „pruską\ stronę”\ do\ gaszenia\ zabudowań\ Franciszka\ Żmiji\ i drewnianego\ Kościółka\ w Goczałkowicach.\ Każdorazowy\ wyjazd\ do\ akcji\ był\ swoistą\ demonstracją\ polskości\ i braterstwa\ Polaków\ z obu\ stron\ Wisły.\ W 1893\ roku\ straż\ zakupiła\ ręczną\ sikawkę\ czterokołową\ do\ zaprzęgu\ konnego.\ Przez\ pewien\ okres\ sikawka\ przechowywana\ była\ w prywatnych\ pomieszczeniach.\ W 1895\ roku\ wybudowano\ niewielką\ drewnianą \ remizę,\ w której\ przechowywano \ sprzęt\ pożarowy.)
^(Rok\ wcześniej\ Delegacja\ OSP\ Dziedzice\ gościła\ na\ wystawie\ sprzętu\ pożarniczego\ we\ Lwowie.\ Straż\ prężnie\ działała.\ W 1905\ roku\ w jej\ ramach\ założona\ zastała\ orkiestra\ smyczkowa..) ^()
^(Jerzy\ stworzył\ polski\ dom,\ po\ polsku\ wychował\ wszystkie\ swoje\ dzieci.\ Jego\ zadanie\ nie\ było\ łatwe,\ bo\ choć\ w Dziedzicach\ była\ szkoła\ polska,\ to\ większa\ od\ niej\ była\ szkoła\ niemiecka.)
^(Ambicją\ Jerzego\ było\ wykształcenie\ synów.\ Aby\ kształcić\ Franka\ i Janka,\ Jerzy\ zadłużył\ się.\ Dług\ z każdym\ rokiem\ narastał.\ Próbowali\ z synami\ robić\ jakiś\ interes.\ Otworzyli\ restauracyjkę\ w jednym) ^(z\ mieszkań\ swojego\ domu.\ Franek\ i Janek\ pomagali\ rodzicom\ w prowadzeniu\ interesów.\ Nie\ dało\ to\ jednak\ efektów,\ wpędziło\ ich\ w jeszcze\ większe\ długi.\ Po\ latach\ Franek\ opowiadał\ jak\ z bratem\ oszukiwali\ na\ wódce.\ Kiedy\ kieliszek\ był\ nieprzeźroczysty,\ na\ dół\ kapali\ świeczkę,\ żeby\ zmniejszyć\ objętość.\ Interes\ i tak\ nie\ wyszedł.\ Po\ kilku\ latach\ dom\ musieli\ sprzedać.\ Kupił\ go\ Żyd\ Rosenthal,\ a Łaszczok\ zastrzegł\ sobie\ prawo\ mieszkania\ tam\ do\ końca\ życia.\ Dopiął\ jednak\ swego,\ dzieci\ zgodnie\ z zamierzeniem\ wykształcił.)
^(Najstarszy\ syn,\ urodzony\ w 1884\ roku,\ Józef,\ został\ marynarzem,\ pływał\ w austriackiej\ flocie.)
^(Franek,\ dwa\ lata\ młodszy\ od\ Józefa,\ był\ bardzo\ inteligentnym\ młodym\ mężczyzną.\ Kształcił\ się\ w Austrii.\ Potem\ odbywał\ kursy\ dla\ elektryków\ w Berlinie,\ podwyższając\ jeszcze\ swoje\ kwalifikacje.\ Dzięki\ temu\ został\ głównym\ elektrykiem\ powstałej\ w 1905\ roku\ rafinerii\ nafty\ Vacuum\ Oil\ Company\ -\ Schodnica.)
^(Trzeci\ syn,\ Jan,\ po\ szkole\ powszechnej\ w Dziedzicach,\ ukończył\ trzyklasową\ szkołę\ wydziałową\ w Białej.\ W Austrii,\ do\ której\ należały\ wówczas\ Dziedzice,\ Bielsko\ i Biała\ wydziałowymi\ nazywano\ trzy\ wyższe\ klasy\ siedmioklasowej\ szkoły\ elementarnej.\ Kto\ skończył\ trzy\ klasy\ szkoły\ wydziałowej\ mógł\ już\ być\ urzędnikiem.\ Jan\ kontynuował\ naukę\ w seminarium\ nauczycielskim\ męskim\ w Białej.\ Tam\ brał\ udział\ w organizowaniu\ pierwszych\ drużyn\ harcerskich,\ działał\ w „Sokole”.)
^(Wzrastała\ aktywność\ kulturalna\ i polityczna\ mieszkańców\ Dziedzic.\ Powstało\ kilka\ domów\ kultury,\ w których\ działały\ Macierz\ Szkolna\ Księstwa\ Cieszyńskiego,\ Sokół,\ "Siła",\ Związek\ Strzelecki,\ Związek\ Legionistów\ Polskich.\ Działało\ kilka\ chórów,\ kilka\ amatorskich\ scen\ teatralnych,\ kina\ i liczne\ kluby\ sportowe.\ Czechowice\ i Dziedzice\ znalazły\ się\ w gronie\ przodujących\ gmin\ w ówczesnym\ województwie\ śląskim.\ Dziedzice\ stały\ się\ bardzo\ silnym\ ośrodkiem\ polskiej\ myśli\ narodowej\ na\ skalę\ całego\ Śląska\ Cieszyńskiego.\ Rozrost\ gospodarczy\ i ludnościowy\ ośrodka\ czechowickiego\ i dziedzickiego\ wspomagał\ też\ Kościół\ rzymskokatolicki.\ Wyrazem\ tego\ było\ założenie\ przez\ Towarzystwo\ Jezusowe\ (jezuitów)\ Domu\ Rekolekcyjnego\ /1905/\ z myślą\ o potrzebach\ środowiska\ robotniczego,\ nie\ tylko\ miejscowego,\ ale\ i całego\ Śląska\ Cieszyńskiego\ i Górnego\ Śląska.) ^()
^(Działalność\ Polskiego\ Towarzystwa\ Gimnastycznego\ „Sokół”\ zataczała\ coraz\ większe\ kręgi.\ Było\ towarzystwem\ gimnastycznym,) ^(organizacją\ wychowania\ fizycznego\ i sportu,\ której\ członkowie\ przyczyniali\ się\ do\ popularyzacji\ gimnastyki\ w społeczeństwie\ polskim.\ Przyczynili\ się\ do\ powstania\ Związku\ Harcerstwa\ Polskiego,\ a ich\ okrzyk\ „czuwaj”\ pozostał\ na\ stałe\ jako\ harcerskie\ pozdrowienie.\ Celem\ twórców\ „Sokoła”\ było\ podtrzymanie\ i rozwijanie\ świadomości\ narodowej.\ Odbywało\ się\ to\ poprzez\ szerzenie\ wśród\ członków\ oświaty\ narodowej\ i budzenie\ ducha\ obywatelskiego.\ Działalność\ „Sokoła”\ miała\ atrakcyjną\ formę\ polegającą\ na\ pielęgnowaniu\ gimnastyki,\ rozbudzaniu\ ducha\ towarzyskiego\ przez\ urządzanie\ popisów\ publicznych,\ zabaw\ i wycieczek.\ „Sokół”\ miał\ swój\ strój,\ który\ przypominał\ mundur.\ Strój\ składał\ się\ z czapki\ –\ krakuski\ z piórem,\ żakietu\ kroju\ wojskowego\ spiętego\ pasem,\ spodni\ o zwężonych\ nogawkach\ wpuszczonych\ w wysoko\ sznurowane\ buty.\ Strój\ uzupełniała\ peleryna\ noszona\ na\ lewym\ ramieniu.)
^(Franciszek\ był\ aktywnym\ członkiem\ Towarzystwa\ Gimnastycznego\ „Sokół”\ jeszcze\ za\ czasów\ austriackich\ i później\ w Polsce.\ Wciągnął\ tam\ też\ swoich\ braci,\ głównie\ Augusta\ i Wiktora.)
^(Jan\ ukończył\ studia\ w seminarium\ nauczycielskim\ egzaminem\ dojrzałości\ w czerwcu\ 1913\ roku.\ Od\ 15\ października\ 1913\ roku\ pełnił\ funkcję\ nauczyciela\ tymczasowego\ w Zabrzegu\ w powiecie\ bielskim.)
------------------------------------------------------------------------
^() ^(Wikipedia)
^() ^(Wikipedia)