Jak i o czym po angielsku? Praca. Rodzina. Szkoła. Zdrowie. Zakupy - ebook
Jak i o czym po angielsku? Praca. Rodzina. Szkoła. Zdrowie. Zakupy - ebook
Książka stanowi kontynuację i uzupełnienie wcześniejszej publikacji Jak? Gdzie? Kiedy? Everyday English dla Polaków tej samej autorki.
O ile jednak wcześniejsza książka dotyczyła ludzkich emocji, o tyle ta dotyczy sytuacji codziennych. Gdy spotkacie służbowo lub towarzysko osobę anglojęzyczną, to zapewne zechcecie z nią porozmawiać – oczywiście w języku angielskim.
Jeśli tematem rozmowy będzie dom, praca, rodzina, szkoła czy zakupy, to Jak i o czym po angielsku? z pewnością w tym pomoże.
A gdy będziecie za granicą i rozchorujecie się, dopadnie was ból zęba lub inne dolegliwości i trzeba będzie szukać pomocy u lekarza, to w Jak i o czym po angielsku? znajdziecie właściwe słówka i wyrażenia, pomocne w przekazaniu lekarzowi informacji o kłopotach zdrowotnych.
Natomiast jeśli zaprosicie osobę anglojęzyczną lub zostaniecie zaproszeni przez taką osobę na poczęstunek do domu lub restauracji, Jak i o czym po angielsku? podpowie, jak prowadzić rozmowę przy stole na temat jedzenia i jak rozmawiać z kelnerem w restauracji.
Czerpiąc z tej książki potrzebne słówka i wyrażenia, bez kłopotu poradzicie sobie w praktycznie każdej sytuacji codziennej.
***
Izabella Rodzik-Sambierska – anglistka, redaktorka książek w języku angielskim, autorka: Jak? Gdzie? Kiedy? oraz Jak mówimy…? Gramatyka angielska – łatwa i przyjemna.
Spis treści
Okładka
Strona tytułowa
Strona redakcyjna
Spis treści
Dedykacja
PRZEDMOWA
1. O CZŁOWIEKU
Wygląd zewnętrzny: ciało
Jak może być zbudowany człowiek: mężczyzna lub kobieta
Człowiek od stóp do głów
Więcej o różnych częściach ciała
O głowie
O nodze
O nosie
O oczach
O ręce
O twarzy
O uchu
O ustach
O włosach
Charakter
Cechy psychiczne
Z jakim cechami charakteru CHCIAŁBYŚ mieć dziewczynę
Z jakimi cechami charakteru CHCIAŁABYŚ mieć chłopaka
Z jakimi cechami charakteru CHCIAŁBYŚ mieć żonę
Z jakimi cechami charakteru CHCIAŁABYŚ mieć męża
Z jakim cechami charakteru NIE CHCIAŁBYŚ mieć dziewczyny
Z jakimi cechami charakteru NIE CHCIAŁABYŚ mieć chłopaka
Z jakimi cechami charakteru NIE CHCIAŁBYŚ mieć żony
Z jakimi cechami charakteru NIE CHCIAŁABYŚ mieć męża
2. O ŻYCIU I RODZINIE
Życie
Etapy naszego życia
Narodziny
Dzieciństwo
Dojrzewanie
Młodość
Dorosłość
Starość
Rodzina
Kogo mamy w rodzinie
Jakie są obowiązki w rodzinie
Jak należy wychowywać dziecko
Jak nie należy wychowywać dziecka
Jakie powinno być dziecko
Jakie nie powinno być dziecko
3. O DOMU
Dom
Jaki może być dom
Rodzaje domów
Dom od dołu do góry
Mieszkanie
Jakie może być położenie domu lub mieszkania
Jakie może być mieszkanie lub pokój
Jaki może być pokój
Z czego składa się mieszkanie
Wynajmujemy mieszkanie
Co znajduje się w kuchni
Co znajduje się w łazience
Jesteśmy w łazience, żeby…
W toalecie
W sypialni
Co znajduje się w sypialni
Jesteśmy w sypialni, żeby…
W pokoju – salonie
Co może być w salonie
W pokoju dziecinnym
W przedpokoju
Otoczenie domu
Co znajduje się w ogrodzie
Narzędzia używane w ogrodzie
Prace w ogrodzie
4. O SZKOLE
Szkoła
Co wiąże się ze szkołą
Rodzaje szkół
Jakich przedmiotów uczymy się w szkole
Co jest w szkole
Co jest w klasie
Co jest w sali gimnastycznej
Przybory szkolne
Kto jest w szkole
Jeszcze o szkole
Uczymy się
Na lekcjach, kursach, korepetycjach i zajęciach
Co robimy na lekcjach
Co robimy na kursach/zajęciach
Ocena pracy ucznia
Wyniki i… nagana
Co mówi nauczyciel do uczniów podczas lekcji
Co mówi uczeń do nauczyciela
Jaki jest dobry uczeń? Dobry uczeń jest:
Jaki jest zły uczeń? Zły uczeń jest:
Jakiego kolegę lubimy? Dobry kolega jest:
Jakiego kolegi nie lubimy? Zły kolega jest:
Jaki jest dobry nauczyciel? Dobry nauczyciel jest:
Jaki jest zły nauczyciel? Zły nauczyciel jest:
Egzamin, klasówka i… nerwy
Co może być na egzaminie
Jakie mogą być stopnie naukowe
5. O PRACY
Work
W pracy
Job
Labour
Rodzaje pracy
Jak oceniamy pracę? Praca może być:
Gdzie pracujemy? Miejsce pracy to:
Co się wiąże z pracą? W pracy czeka nas:
Kto jest w pracy
Jakich kolegów możemy mieć w pracy
O zawodzie
Jaki może być zawód
Rodzaje zawodów
O płacach i zarobkach
Wynagrodzenia
Szukamy pracy
Jak szukać pracy
Jak piszemy podanie o pracę i życiorys
Co umieszczamy w życiorysie
O bezrobociu
Bezrobocie w wyniku zwolnienia i redukcji
6. O ZDROWIU, SAMOPOCZUCIU I CHOROBIE
Zdrowie
Jakie może być zdrowie
Jak możemy się czuć
Z czym wiąże się ochrona zdrowia
Samopoczucie
Jakie może być samopoczucie
Części ciała
Choroba
Co jest związane z chorobą
Rodzaje chorób. Choroba może być:
Nazwy chorób
Objawy ogólne
Ból
Jaki może być ból
Lekarz
Lekarz może być:
Wizyta u lekarza
Lekarze specjaliści
Leczenie
Leki
Jaki może być lek
W jakiej postaci bierzemy leki
Jak zażywać leki
Badania
Rodzaje badań
W gabinecie lekarskim
Kowalski ma grypę/zaziębienie
Kowalskiego boli brzuch
Kowalska zasłabła, a także ma inne dolegliwości
Tom ma obrażenia
Susan ma ból głowy
Szpital i pogotowie
W szpitalu
Oddziały w szpitalu
Na pogotowiu
Niepełnosprawność
U dentysty
Jakie mogą być zęby
Leczenie zębów
Co łączy się z zębami
Wyrażenia związane z zębami
7. O ZAKUPACH
Zakupy
Jak kupujemy
Jak lubimy kupować
Czego nie lubimy, gdy robimy zakupy
Gdzie kupujemy
Co wiąże się z kupowaniem
Sprzedaż
Handel
Business
O cenie
Jak się targujemy
Jak płacimy
O towarze
W sklepie
Rodzaje sklepów
Co jest w sklepie
Kto jest w sklepie
Rozmowy w sklepie
W sklepie z butami
Kupujemy buty
Rodzaje butów
Części buta i dodatki
W sklepie z odzieżą
Jakie są ubrania
Jak nosimy ubranie
Jaki może być strój
Jak się ubieramy
Części ubrania i dodatki
Krój i fason ubrania
Poprawki krawieckie
Przybory krawieckie
Z jakiego materiału są ubrania
Czy ubranie pasuje, czy nie
Jaki może być deseń
Ubrania dla dzieci, pań i panów
W sklepie spożywczym
Jaka może być żywność
Rodzaje produktów spożywczych
W sklepie mięsnym
Rodzaje mięsa
Rodzaje wędlin
W sklepie rybnym
Jaka może być ryba
Rodzaje ryb
W sklepie warzywnym
Rodzaje warzyw
Rodzaje owoców
Jak składamy reklamację
Ilości towarów
8. O JEDZENIU I GOTOWANIU
O jedzeniu
Podczas jedzenia będziemy…
Ale może nam się także zdarzyć…
Apetyt
O łakomczuchu
O niejadku
O stole
Co kładziemy i stawiamy na stole
Jak zapraszamy do jedzenia, częstujemy i co na to odpowiadamy
Jak prosimy o coś, siedząc przy stole i jak na to odpowiadamy
Posiłki i dania
Potrawy
Potrawy – dishes
Toasty i … ich skutki
Smak i jakość potraw
Potrawa ma smak dobry, gdy jest ona
Jakość potrawy jest dobra, gdy jest ona
Potrawa jest złą, gdy ma smak
Potrawa nie nadaje się do jedzenia, gdy jest
Potrawa może być
Jesteśmy w restauracji
Rozmowa w restauracji
O gotowaniu
Jakich przedmiotów używamy, gdy chcemy przygotować potrawę
Co trzeba robić, aby ugotować potrawę
Przyprawy
Przepis na jajka faszerowane A recipe for stuffed eggs
Kategoria: | Angielski |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7561-378-0 |
Rozmiar pliku: | 2,3 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Drodzy Uczniowie!
Gdy wielka królowa Anglii Elżbieta I (1533–1603) podjęła dzieło ojca Henryka VIII (1491–1547) – zbudowanie silnej floty, położyła fundament pod wielkość swego kraju. Anglia, która od dawna rywalizowała z Hiszpanią na arenie międzynarodowej, dzięki tej flocie i umiejętnościom wojskowych, odniosła wielkie zwycięstwo nad flotą hiszpańską, tzw. Wielką Armadą, w 1588 r. w bitwie morskiej na kanale La Manche (the English Channel). Od tego momentu stała się potęgą morską. Anglicy – naród żeglarzy, świetni organizatorzy, pragmatycy – rozpoczęli podbój świata. Budowali swoje imperium i zakładali kolonie w Azji, Afryce, Ameryce Północnej (przyjazd do Ameryki grupy purytanów, tzw. Pilgrim Fathers lub the Pilgrims, na statku Mayflower w 1620 r., protoplastów dzisiejszych Amerykanów pochodzenia anglosaskiego). Anglicy stopniowo zdobywali ziemie na wszystkich kontynentach, a wraz z nimi opanowywał świat język angielski. W wieku XX dwie potęgi – Wielka Brytania i Stany Zjednoczone, jako członkowie koalicji antyhitlerowskiej, wygrały II wojnę światową. W obu krajach językiem ojczystym jest język angielski. Po wojnie te dwie potęgi utrzymały swoją dominację w świecie przez kilka dekad, tak więc język angielski stał się wszechobecny. Dzisiaj na świecie ponad 1,5 miliarda osób posługuje się językiem angielskim, dla których jest on albo językiem ojczystym, albo urzędowym, albo jest językiem obcym, ale używają go, gdy chcą się porozumieć z cudzoziemcami. Język angielski stał się również głównym medium przekazu najnowszych osiągnięć w świecie nauki i techniki. Angielski podbił świat!
Gdy więc nawiążecie kontakty służbowe lub towarzyskie z osobą anglojęzyczną, to zapewne zechcecie z nią porozmawiać i to rzecz jasna w języku angielskim. Jeśli tematem waszej rozmowy będzie dom, praca, rodzina, szkoła, sport, książka, teatr, kino, to książka Jak i o czym po angielsku? z pewnością wam w tym pomoże. A gdy będziecie za granicą i nie daj Boże rozchorujecie się i trzeba będzie szukać pomocy u lekarza, to w tej książce znajdziecie właściwe słówka i wyrażenia, pomocne w tym, aby bez trudu przekazać lekarzowi informację o waszym zdrowiu i kłopotach, które was do niego sprowadziły. Jeśli zaprosicie osobę anglojęzyczną – lub was zaproszą – na poczęstunek do domu lub restauracji, książka podpowie wam, jak prowadzić rozmowę przy stole na temat jedzenia w domu, a jak rozmawiać z kelnerem w restauracji. Gdy znajdziecie się z anglojęzycznym gościem w plenerze – w górach, nad morzem, nad jeziorem – i pogoda będzie piękna lub przeciwnie, nie najlepsza, to rozmowa o przyrodzie i pogodzie będzie łatwa z pomocą tej książki. Gdy będziecie za granicą podróżować statkiem, pociągiem, samochodem lub samolotem, to w tych sytuacjach poradzicie sobie śpiewająco, czerpiąc z tej książki potrzebne słówka lub wyrażenia.
Książka Jak i o czym po angielsku? (w dwóch tomach) jest uzupełnieniem książki Jak? Gdzie? Kiedy? Everyday English dla Polaków. Różnica polega na tym, że ta pierwsza dotyczy człowieka fizycznego i otaczającego go świata materialnego oraz sytuacji z nim związanych, ta druga zaś opisuje codzienne zdarzenia, relacje społeczne między ludźmi oraz nasze życie psychiczne, tj. emocje, np.: gniew, radość, smutek, szczęście, które są przez te relacje w nas wywoływane i które wyrażamy w różny sposób. Dlatego w książce Jak i o czym po angielsku? jest więcej haseł rzeczownikowych związanych ze światem materialnym, zewnętrznym, będącym zbiorem przedmiotów, a książka Jak? Gdzie? Kiedy? Everyday English dla Polaków ma więcej haseł czasownikowych, ponieważ mówi o relacjach między nami i naszych emocjach. Jednak treści obu książek są przedstawione w ten sam sposób: mają ten sam układ graficzny i merytoryczny.
- Punktem wyjścia w obu książkach jest język polski. Każdy uczący się języka obcego na początku przez dość długi okres, chcąc sformułować swoją wypowiedź, najpierw myśli w języku ojczystym, a potem szuka w pamięci odpowiedników w języku obcym. Dopiero gdy zacznie myśleć w języku obcym, będzie oznaczało, że opanował już dobrze język, którego się uczy.
- Książki Jak i o czym po angielsku? oraz Jak? Gdzie? Kiedy? Everyday English dla Polaków mają rozdziały tematyczne: jeden temat – jeden rozdział. Słówka i zwroty związane z jednym tematem zgromadzone w jednym miejscu szybciej się zapamiętuje. Pamięć w nauce języków obcych jest najważniejsza. Uczenie się każdego języka obcego to uczenie się wyłącznie na pamięć. Tu nie da się niczego logicznie wydedukować ani kliknąć: „kopiuj” z głowy nauczyciela do głowy ucznia czy „wytnij” i „wklej”. Trzeba podjąć samemu trud opanowania języka obcego, bazując na własnej pamięci. Jednak ucząc się języka obcego, uczeń nie powinien się potykać na wybojach własnej niepamięci, a to się zdarza, gdy uczymy się słówek w oderwaniu od konkretnej treści. W każdym rozdziale na początku jest słowniczek i całe frazy lub wyrażenia związane z tematem rozdziału. Czasami po słowniczku są krótkie historyjki ilustrujące, jak użyć słówek i zwrotów w nim podanych, które ułatwią ich zapamiętanie, bo będą się one kojarzyły z fabułą, a fabuła z tematem.
- Hasła czasownikowe i przymiotnikowe są podane razem z łączącymi się z nimi przyimkami, hasła rzeczownikowe razem ze złożeniami czasownikowymi (tzw. kolokacje) – to zapewni wam poprawność wypowiedzi.
- W książce każdy temat został opracowany szczegółowo, a więc wyczerpująco, tak aby zapewnić wam swobodę wypowiedzi. Niedobrze jest, gdy uczeń przedzierając się przez gąszcz słówek w jakimś tekście i tych związanych z tematem, który go interesuje, znajduje zaledwie kilka. Wtedy postęp w nauce jest wolniejszy i trudniejszy, a swoboda wypowiedzi ograniczona. Książka Jak i o czym po angielsku? zapewni wam swobodę wypowiedzi w języku angielskim na temat najbliższego otoczenia i naszego w nim działania, np. robienie zakupów w sklepie, rozmawianie o wydarzeniach kulturalnych, podróżowanie, wizyta u lekarza podczas pobytu za granicą, funkcjonowanie w miejscu pracy.
Obie książki: Jak? Gdzie? Kiedy? Everyday English dla Polaków oraz Jak i o czym po angielsku? chciałam napisać w taki sposób, aby ułatwić Wam i przyśpieszyć opanowanie języka angielskiego, a przez to nauczyć skuteczniejszej komunikacji ze światem anglojęzycznym. A kto się czuje słaby z gramatyki angielskiej, może się wzmocnić, sięgając po moją książkę Jak mówimy…? Gramatyka angielska – łatwa i przyjemna. Uzbrojeni w wiedzę zawartą w tych książkach wyruszajcie teraz na podbój świata. Good luck!
Izabella Rodzik-Sambierska