Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • Empik Go W empik go

Jak się dogadać. Komunikacja bez przemocy - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
6 grudnia 2023
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Jak się dogadać. Komunikacja bez przemocy - ebook

Wiara w siebie, umiejętność pozytywnego kończenia konfliktów, bliskie, przyjazne relacje – możesz doświadczać tego na co dzień dzięki przyswojeniu kilku zasad komunikacji.

Każdego dnia rozmawiamy z naszymi domownikami, przyjaciółmi, kolegami z pracy, sąsiadami, sprzedawcami w sklepie. Z pewnością wielu z nas znalazło się w sytuacji, gdy jedno słowo wypowiedziane bez złych intencji wznieciło pożar – wystarczyło, aby zranić lub zdenerwować drugą osobę… Na szczęście istnieją metody, które pomogą ci zapobiegać takim nagłym konfliktom. Technika komunikacji bez przemocy jest skuteczna nie tylko w przypadku pojawienia się agresji – przede wszystkim pozwala w pozytywny sposób nawiązywać relacje oraz tworzyć warunki do tego, aby rozmowa była wartościowa.

Dzięki tej książce:

  • dowiesz się, co utrudnia skuteczną komunikację,
  • poznasz techniki porozumiewania się, które pozwolą ci na wyrażenie siły w stanowczy i spokojny sposób,
  • nauczysz się, w jaki sposób budować wartościowe relacje we wszystkich dziedzinach życia – w domu, pracy, szkole.

Marie-Jeanne Trouchaud – przez ponad trzydzieści lat była nauczycielką i trenerką z zakresu stosunków międzyludzkich. Obecnie wykłada i zajmuje się pracą terapeutyczną.

Spis treści

  1. Podziękowania
  2. Wstęp
  3. ŹRÓDŁA TRUDNOŚCI W KOMUNIKACJI
  4. Powody konfliktów
    1. Czym jest opinia?
      1. Fakt czy opinia?
      2. Indywidualny układ odniesienia
    2. Źródła konfliktów
      1. Różnica zdań
      2. Konflikt interesów
      3. Walka o władzę i wpływy
    3. Podsumowanie
  5. Rola emocji w komunikacji
    1. Do czego służą emocje?
      1. Spontaniczny przypływ emocji
      2. Rozpoznawanie emocji
    2. Emocje zaadaptowane
    3. Emocje niezaadaptowane
      1. Naturalny brak przemocy
      2. Kluczowe doświadczenia
      3. Komunikacja w ważnych, liczących się relacjach
    4. Podsumowanie
  6. Dialog głuchych
    1. Monologi*
      1. Monolog wspomnieniowy
      2. Monolog z argumentacją*
      3. Monolog emocjonalny z zawłaszczeniem w tle
    2. Osądy wartościujące i interpretacje
      1. Oceniaj akt, nie aktora
      2. Wystrzegaj się własnych interpretacji
    3. Generalizacje i nietrafione rozwiązania
    4. Podsumowanie
  7. TWORZENIE WARUNKÓW DO ROZWOJU WARTOŚCIOWYCH RELACJI
  8. Warunki słuchania
    1. Bycie obecnym
      1. Bądź obecny dla siebie samego
      2. Bądź obecny dla innych
      3. Podczas konfliktu
    2. Ćwiczenie aktywnego słuchania
      1. Nauka słuchania
      2. Techniki aktywnego słuchania
    3. Podsumowanie
  9. Elementy relacji z innymi
    1. Elementy niezbędne
      1. Zaufanie
      2. Bezwarunkowo pozytywne nastawienie
      3. Empatia
    2. Zrozumienie uczuć
    3. Zrozumienie intencji
    4. Podsumowanie
  10. Elementy relacji z samym sobą
    1. Nazywanie emocji
      1. Precyzja
      2. Porządkowanie myśli
    2. Rozpoznawanie swoich potrzeb i pragnień
      1. Potrzeby fizjologiczne
      2. Potrzeby związane z indywidualnym układem odniesienia
      3. Potrzeby emocjonalne
      4. Potrzeby sytuacyjne
    3. Bycie w relacji
      1. Asertywność*
      2. Pewność siebie
      3. Moc
    4. Podsumowanie
  11. TECHNIKI KOMUNIKACJI BEZ PRZEMOCY
  12. Metody
    1. Marshall B. Rosenberg: porozumienie bez przemocy
      1. Podejście indywidualne[1]
      2. Podejście empatyczne[2]
    2. Strategia wygrany–wygrany
      1. Synergia i wymiana
      2. Doświadczenie Henriego Laborita
    3. Metoda DESC
      1. D jak dokładny opis faktów
      2. E jak ekspresja uczuć względem faktów
      3. S jak solucja, czyli wskazanie rozwiązania
      4. C jak cudowne konsekwencje
    4. Podsumowanie
  13. Praktyczne zastosowania
    1. Otrzymywanie
      1. Życie zawodowe
      2. Życie w związku
      3. Edukacja
    2. Mówienie „nie”
      1. Życie zawodowe
      2. Życie w związku
      3. Edukacja
    3. Wyrażanie lub przyjmowanie złości
      1. Konstruktywne uczucie
      2. Ukryte przyczyny
      3. Życie zawodowe
      4. Życie w związku
      5. Edukacja
    4. Podsumowanie
  14. Ograniczenia
    1. Relacja „bez relacji”
    2. Pod wpływem
      1. Wpływ indoktrynacji
      2. Wpływ uzależnienia
    3. Kiedy użycie siły jest nieuniknione
      1. Realne zagrożenie i siła ochronna
      2. Siła represyjna do unikania
      3. Edukacja pozbawiona przemocy
    4. Podsumowanie
  15. Słowniczek pojęć
  16. Bibliografia
Kategoria: Poradniki
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-89622-96-9
Rozmiar pliku: 1,5 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Spis treści

- Podziękowania
- Wstęp
- CZĘŚĆ 1. ŹRÓDŁA TRUDNOŚCI W KOMUNIKACJI
- Rozdział 1. Powody konfliktów
- Czym jest opinia?
- Fakt czy opinia?
- Indywidualny układ odniesienia
- Źródła konfliktów
- Różnica zdań
- Konflikt interesów
- Walka o władzę i wpływy
- Podsumowanie
- Rozdział 2. Rola emocji w komunikacji
- Do czego służą emocje?
- Spontaniczny przypływ emocji
- Rozpoznawanie emocji
- Emocje zaadaptowane
- Emocje niezaadaptowane
- Naturalny brak przemocy
- Kluczowe doświadczenia
- Komunikacja w ważnych, liczących się relacjach
- Podsumowanie
- Rozdział 3. Dialog głuchych
- Monologi*
- Monolog wspomnieniowy
- Monolog z argumentacją*
- Monolog emocjonalny z zawłaszczeniem w tle
- Osądy wartościujące i interpretacje
- Oceniaj akt, nie aktora
- Wystrzegaj się własnych interpretacji
- Generalizacje i nietrafione rozwiązania
- Podsumowanie
- CZĘŚĆ 2. TWORZENIE WARUNKÓW DO ROZWOJU WARTOŚCIOWYCH RELACJI
- Rozdział 4. Warunki słuchania
- Bycie obecnym
- Bądź obecny dla siebie samego
- Bądź obecny dla innych
- Podczas konfliktu
- Ćwiczenie aktywnego słuchania
- Nauka słuchania
- Techniki aktywnego słuchania
- Podsumowanie
- Rozdział 5. Elementy relacji z innymi
- Elementy niezbędne
- Zaufanie
- Bezwarunkowo pozytywne nastawienie
- Empatia
- Zrozumienie uczuć
- Zrozumienie intencji
- Podsumowanie
- Rozdział 6. Elementy relacji z samym sobą
- Nazywanie emocji
- Precyzja
- Porządkowanie myśli
- Rozpoznawanie swoich potrzeb i pragnień
- Potrzeby fizjologiczne
- Potrzeby związane z indywidualnym układem odniesienia
- Potrzeby emocjonalne
- Potrzeby sytuacyjne
- Bycie w relacji
- Asertywność*
- Pewność siebie
- Moc
- Podsumowanie
- CZĘŚĆ 3. TECHNIKI KOMUNIKACJI BEZ PRZEMOCY
- Rozdział 7. Metody
- Marshall B. Rosenberg: porozumienie bez przemocy
- Podejście indywidualne
- Podejście empatyczne
- Strategia wygrany–wygrany
- Synergia i wymiana
- Doświadczenie Henriego Laborita
- Metoda DESC
- D jak dokładny opis faktów
- E jak ekspresja uczuć względem faktów
- S jak solucja, czyli wskazanie rozwiązania
- C jak cudowne konsekwencje
- Podsumowanie
- Rozdział 8. Praktyczne zastosowania
- Otrzymywanie
- Życie zawodowe
- Życie w związku
- Edukacja
- Mówienie „nie”
- Życie zawodowe
- Życie w związku
- Edukacja
- Wyrażanie lub przyjmowanie złości
- Konstruktywne uczucie
- Ukryte przyczyny
- Życie zawodowe
- Życie w związku
- Edukacja
- Podsumowanie
- Rozdział 9. Ograniczenia
- Relacja „bez relacji”
- Pod wpływem
- Wpływ indoktrynacji
- Wpływ uzależnienia
- Kiedy użycie siły jest nieuniknione
- Realne zagrożenie i siła ochronna
- Siła represyjna do unikania
- Edukacja pozbawiona przemocy
- Podsumowanie
- Słowniczek pojęć
- BibliografiaPODZIĘKOWANIA

Za­leży mi, aby w tym miej­scu ser­decz­nie po­dzię­ko­wać wszyst­kim, któ­rzy mnie wspie­rają oraz to­wa­rzy­szą mi w pracy ba­daw­czej i pi­sar­skiej. Dzię­kuję moim dzie­ciom, Pierre’owi i So­phie, za­wsze go­to­wym do dys­ku­sji na każdy te­mat, moim przy­ja­cio­łom, Mike’owi, Gérar­dowi, Gi­sou, Ca­the­rine, Ma­rie, Pa­tric­kowi… jest was zbyt wielu, abym mo­gła wy­mie­nić tu wszyst­kich…

Dzię­kuję rów­nież moim stu­den­tom, z któ­rymi wspól­nie do­pra­co­wy­wa­li­śmy stu­dia przy­pad­ków za­warte w tej książce. Dzię­kuję wszyst­kim, któ­rzy szcze­rze pra­gną prak­ty­ko­wać ko­mu­ni­ka­cję bez prze­mocy i nie boją się kwe­stio­no­wać swo­jego do­tych­cza­so­wego po­stę­po­wa­nia.WSTĘP

Po­goda du­cha, uśmiech, pro­stota, wiara w sie­bie, po­zy­tywne za­koń­cze­nie kon­flik­tów*, bli­skie, przy­ja­zne lub co naj­mniej ser­deczne re­la­cje*… Mo­żemy do­świad­czać tego wszyst­kiego na co dzień, we wszyst­kich dzie­dzi­nach ży­cia, dzięki przy­swo­je­niu kilku za­sad ko­mu­ni­ka­cji.

Każ­dego dnia ko­mu­ni­ku­jemy się z ro­dziną, przy­ja­ciółmi, ko­le­gami z pracy, są­sia­dami, sprze­daw­cami w skle­pie i wie­loma in­nymi oso­bami. W ta­kich pro­stych, co­dzien­nych sy­tu­acjach na­wet naj­mniej­sza róż­nica opi­nii* może wy­wo­łać nie­ocze­ki­wane kon­se­kwen­cje. Każdy z nas za­pewne tego do­świad­czył. Jedno nie­winne słowo wy­po­wie­dziane bez złych in­ten­cji może wznie­cić po­żar, jedno słowo wy­star­czy, aby zra­nić lub zde­ner­wo­wać drugą osobę…

Wy­ra­że­nie „ko­mu­ni­ka­cja bez prze­mocy” może su­ge­ro­wać, że tech­nikę tę na­leży sto­so­wać w przy­padku po­ja­wie­nia się prze­mocy* lub ry­zyka jej wy­stą­pie­nia; w rze­czy­wi­sto­ści cho­dzi tu jed­nak o na­wią­zy­wa­nie re­la­cji w po­zy­tywny spo­sób oraz stwo­rze­nie wa­run­ków do tego, aby wy­miana zdań z na­szymi roz­mów­cami była – w zde­cy­do­wa­nej więk­szo­ści przy­pad­ków – war­to­ściowa.

Już na sa­mym po­czątku chcia­ła­bym spro­sto­wać zbyt czę­sto przyj­mo­wane błędne za­ło­że­nie, że brak prze­mocy ozna­cza pod­da­nie się, sta­wa­nie na po­zy­cji z góry prze­gra­nej, by­cie sła­bym. Nic bar­dziej myl­nego! Ko­mu­ni­ka­cja bez prze­mocy po­zwala na wy­ra­że­nie swo­jej siły w sta­now­czy i spo­kojny spo­sób. Ko­mu­ni­ka­cja nie może być tylko na­rzę­dziem, bo wtedy, jak wszyst­kie inne na­rzę­dzia, może stać się bro­nią. Może je­dy­nie być ele­men­tem po­stawy* do­głęb­nie po­zba­wio­nej prze­mocy i szcze­rze sza­nu­ją­cej dru­giego czło­wieka.

Ko­mu­ni­ka­cja bez prze­mocy za­kłada przede wszyst­kim szczerą chęć wej­ścia w re­la­cje z po­zy­tyw­nym na­sta­wie­niem. Ni­komu nie od­ma­wiam prawa do nie­chęci do ini­cjo­wa­nia kon­taktu z tym bądź in­nym czło­wie­kiem, warto wtedy jed­nak mieć w so­bie uczci­wość in­te­lek­tu­alną, aby to do­strzec. Zbyt czę­sto spo­ty­kam na swo­jej dro­dze lu­dzi, któ­rzy żyją na­dzieją na zna­le­zie­nie jed­nej je­dy­nej me­tody, która roz­wią­za­łaby wszyst­kie ich pro­blemy, ale jed­no­cze­śnie nie są go­towi na re­flek­sję nad swoim do­tych­cza­so­wym za­cho­wa­niem. Ko­mu­ni­ka­cja jest sztuką samą w so­bie. Można ku­pić naj­lep­szej ja­ko­ści pędzle, naj­lep­sze na rynku farby i płótna, ale to ar­ty­sta i jego ta­lent two­rzą dzieło sztuki. W osta­tecz­no­ści mo­gli­by­śmy oczy­wi­ście pójść na skróty i od razu przejść na sam ko­niec książki, do frag­mentu opi­su­ją­cego uży­cie na­rzę­dzi do po­prawy ja­ko­ści ko­mu­ni­ka­cji. Po­stę­pu­jąc w ten spo­sób, na­po­tka­li­by­śmy jed­nak pewne ogra­ni­cze­nia szyb­ciej, niż nam się wy­daje.

Ko­mu­ni­ka­cja jest sztuką, która wy­maga opa­no­wa­nia kilku umie­jęt­no­ści i me­tod. Jed­nak sam fakt, że taki styl ko­mu­ni­ka­cji nam się po­doba, nie gwa­ran­tuje suk­cesu. Na kar­tach tej książki znaj­dziesz więc do­kładne wy­ja­śnie­nia i ćwi­cze­nia po­zwa­la­jące na­uczyć się po­zy­tyw­nej ko­mu­ni­ka­cji w prak­tyce. Na­pi­sa­łam tę książkę, aby szybko i sku­tecz­nie słu­żyła ci we wszyst­kich moż­li­wych sy­tu­acjach: w ro­dzi­nie, w pracy – nie­za­leż­nie od sta­no­wi­ska, ja­kie pia­stu­jesz – w ży­ciu spo­łecz­nym, w edu­ka­cji.

W pierw­szej czę­ści książki prze­czy­tasz o źró­dłach trud­no­ści w ko­mu­ni­ka­cji, ze szcze­gól­nym na­ci­skiem na rolę, jaką w tym przy­padku od­gry­wają emo­cje*. Z dru­giej czę­ści do­wiesz się, w jaki spo­sób two­rzyć wa­runki do bu­do­wa­nia war­to­ścio­wych re­la­cji we wszyst­kich dzie­dzi­nach ży­cia, w tym re­la­cji z sa­mym sobą. W trze­ciej czę­ści po­znasz kilka tech­nik ko­mu­ni­ka­cji bez prze­mocy, ich za­sto­so­wa­nie w róż­nych sy­tu­acjach, a także ogra­ni­cze­nia, które ze sobą niosą.

Je­żeli tylko uda ci się opa­no­wać uży­cie kilku na­rzę­dzi ko­mu­ni­ka­cji, okaże się, że bez pro­blemu je­steś w sta­nie wy­ra­żać swoje zda­nie, pro­sić o to, co dla cie­bie ważne, i przede wszyst­kim mieć od­wagę być praw­dzi­wym!

------------------------------------------------------------------------

Ter­miny, które przy pierw­szym wy­stą­pie­niu są ozna­czone gwiazdką, ob­ja­śniono w słow­niczku na końcu książki.

Jest oczy­wi­ście kilka wy­jąt­ków, o któ­rych wspo­mnę na końcu tej książki.Część 1

ŹRÓDŁA TRUDNOŚCI W KOMUNIKACJI

Wszystko może być ko­mu­ni­ka­cją: słowa, idee, to, w jaki spo­sób po­ru­szamy głową i ca­łym cia­łem, spoj­rze­nia, wes­tchnie­nia, uśmie­chy, ge­sty, a na­wet ci­sza!

Ko­mu­ni­ka­cja może być do­bro­wolna albo pod­świa­doma, za­pla­no­wana albo spon­ta­niczna, ko­mu­ni­kat może do­trzeć do dru­giej osoby albo nie, może zo­stać pra­wi­dłowo od­ko­do­wany albo wprost prze­ciw­nie.

W pierw­szej czę­ści książki zaj­miemy się funk­cjo­no­wa­niem ko­mu­ni­ka­cji. Od­sło­nimy jej ukryte ob­li­cza i wy­ja­śnimy, skąd biorą się nie­prze­wi­dziane trud­no­ści w jej prak­ty­ko­wa­niu. Zo­ba­czymy, że na­wet dwa zu­peł­nie od sie­bie od­mienne punkty wi­dze­nia mogą być tak samo za­sadne, do­wiemy się, do ja­kiego stop­nia emo­cje biorą górę w sy­tu­acjach kon­flik­to­wych po­mimo na­szej nie­ga­sną­cej wiary w dys­kurs, któ­remu prze­wo­dzi ro­zum.

Pewne me­cha­ni­zmy ko­mu­ni­ka­cji są w nas za­ko­rze­nione od uro­dze­nia tak sil­nie, że trudno nam je do­strzec, a co do­piero się od nich zdy­stan­so­wać. Świa­do­mość ist­nie­nia tych me­cha­ni­zmów jest pierw­szym kro­kiem – nie­zbęd­nym, by roz­po­cząć prak­ty­ko­wa­nie ko­mu­ni­ka­cji bez prze­mocy.Część 2

TWORZENIE WARUNKÓW DO ROZWOJU WARTOŚCIOWYCH RELACJI

Ko­mu­ni­ka­cja bez prze­mocy wy­maga szcze­rego otwar­cia umy­słu i szcze­rej in­ten­cji zro­zu­mie­nia dru­giej strony. Dla­tego za­nim sami za­czniemy nada­wać swój ko­mu­ni­kat, ko­niecz­nie wy­słu­chajmy uważ­nie dru­giego czło­wieka. Słu­cha­nie tak, aby sły­szeć, to praw­dziwa sztuka, wy­ma­ga­jąca okre­ślo­nych umie­jęt­no­ści, kom­pe­ten­cji i tech­niki.

Prak­tyka słu­cha­nia za­kłada rów­nież na­szą obec­ność – by­cie tu i te­raz, cał­ko­wite, by­cie ca­łym sobą… A jak tu być otwar­tym na słu­cha­nie, je­żeli mamy wąt­pli­wo­ści co do szcze­ro­ści roz­mówcy, je­żeli nie ufamy mu cał­ko­wi­cie?Część 3

TECHNIKI KOMUNIKACJI BEZ PRZEMOCY

Od­dajmy sza­cu­nek tym, któ­rym się on na­leży! To Ame­ry­ka­nin Mar­shall B. Ro­sen­berg stwo­rzył kon­cep­cję i ter­mi­no­lo­gię „po­ro­zu­mie­nia bez prze­mocy”, in­spi­ru­jąc się głów­nie swoją pracą z gru­pami obrony prawa cy­wil­nego w la­tach 60. XX wieku. Mniej wię­cej w tym sa­mym cza­sie po­ja­wiły się po­ję­cia stra­te­gii wy­grany–wy­grany oraz in­nych stra­te­gii roz­wią­zy­wa­nia kon­flik­tów w po­zy­tywny spo­sób. Wszyst­kie te po­my­sły zro­dziły się z in­spi­ra­cji do­rob­kiem Carla Ro­gersa i ba­da­czy ze szkoły Palo Alto. Te z ko­lei na­wią­zy­wały do pracy po­li­ty­ków dą­żą­cych do braku prze­mocy, ta­kich jak Gan­dhi, Mar­tin Lu­ther King czy Nel­son Man­dela w dru­giej po­ło­wie XX wieku. Były rów­nież pro­pa­go­wane przez fi­lo­zo­fów i to­wa­rzy­szyły roz­wo­jowi psy­cho­lo­gii.

Za chwilę po­znamy wspo­mniane me­tody. Za­leż­nie od oko­licz­no­ści i na­szej wraż­li­wo­ści stwo­rzymy na ich pod­sta­wie nasz wła­sny spo­sób ko­mu­ni­ka­cji bez prze­mocy. Za­sady po­zo­stają bar­dzo po­dobne. Weź, pro­szę, pod uwagę, że w tej czę­ści po­znasz kon­kretne na­rzę­dzia. Samo na­rzę­dzie zaś jest po­mocne tylko wtedy, gdy mamy do wy­ko­na­nia ja­kieś kon­kretne za­da­nie – nie no­simy ze sobą młotka na spa­cer, bie­rzemy go wtedy, gdy mamy do wbi­cia ja­kiś gwóźdź!

Naj­waż­niej­sze ele­menty to po­stawa po­zba­wiona prze­mocy, chęć skon­cen­tro­wa­nia się na war­to­ścio­wych re­la­cjach i szcze­rość.SŁOWNICZEK POJĘĆ

Po­niż­sze de­fi­ni­cje pod­kre­ślają, w jaki spo­sób uży­wam po­szcze­gól­nych słów w okre­ślo­nym kon­tek­ście.

Agre­sja

Uży­wam ter­minu „agre­sja” w tym sa­mym zna­cze­niu co Henri La­bo­rit. To re­ak­cja obronna ma­jąca na celu unik­nię­cie za­ha­mo­wa­nia dzia­ła­nia. Zob. prze­moc/agre­sja.

Ar­gu­men­ta­cja

Sku­teczna ar­gu­men­ta­cja opiera się na kon­kret­nych fak­tach. Enun­cjuje, czyli okre­śla i wy­raża, do­star­cza ele­men­tów wie­dzy, te­ma­tów do re­flek­sji, nie wy­wie­ra­jąc jed­no­cze­śnie pre­sji na roz­mówcy. Sto­su­jąc ar­gu­men­ta­cję, czło­wiek może grać na emo­cjach in­nych lu­dzi, wy­ko­rzy­sty­wać hu­mor albo efekt za­sko­cze­nia, ale ni­gdy nie stara się zmu­sić dru­giej strony do przy­ję­cia swo­jego punktu wi­dze­nia.

Aser­tyw­ność

Aser­tyw­ność to sztuka obrony wła­snego zda­nia w spo­sób po­zba­wiony agre­sji. Po­stawę aser­tywną ce­chują siła, wiara w sie­bie, spo­kój i otwar­tość. Sto­so­wa­nie za­mien­nie ter­minu „afir­ma­cja sie­bie” wy­daje mi się nie­wy­star­cza­jące, po­nie­waż nie wy­brzmiewa tu do­sta­tecz­nie chęć two­rze­nia war­to­ścio­wej re­la­cji, którą za­wiera w so­bie aser­tyw­ność. Od­daje ją za to do­brze wy­ra­że­nie „spo­kojna siła”.

Au­to­ry­tet

Słowa „au­to­ry­tet” uży­wam w celu okre­śle­nia pew­nego stylu re­la­cji po­mię­dzy ludźmi (po­sia­da­nie na­tu­ral­nego au­to­ry­tetu, by­cie au­to­ry­te­tem). W tym sen­sie au­to­ry­tet ro­zu­miany jest jako ro­dzaj wpływu (po­zy­tyw­nego albo ne­ga­tyw­nego), nie jako wła­dza.

Dia­log/mo­no­log

Dia­log po­zwala na roz­mowę, pod­czas któ­rej każdy wy­raża swoje zda­nie, aby po­pchnąć sprawy do przodu. Mó­wimy np. o dia­logu spo­łecz­nym. W mo­no­logu z ko­lei mówi tylko jedna osoba… i nie­je­den za­daje so­bie pew­nie py­ta­nie – do kogo.

Ego­cen­tryzm

Skłon­ność do spro­wa­dza­nia wszyst­kiego do sie­bie, trak­to­wa­nia sie­bie jako cen­trum wszech­świata.

Ele­ment zna­czący i ele­ment zna­czony

Fer­di­nand de Saus­sure wy­ja­śnia róż­nicę po­mię­dzy sło­wem ta­kim, ja­kim je sły­szymy, ja­kim je wy­ma­wiamy (ele­ment zna­czący), a tym, jak je ro­zu­miemy, i zna­cze­niem, ja­kie mu na­da­jemy (ele­ment zna­czony). Każdy ele­ment zna­czony jest inny, nie ma dwóch ta­kich sa­mych.

Emo­cja/afekt/uczu­cie

Uży­wam tych trzech ter­mi­nów w bar­dzo kon­kret­nym zna­cze­niu. Emo­cja jest ade­kwatną od­po­wie­dzią na za­ist­niałą sy­tu­ację. Wszyst­kie emo­cje są ważne i warte prze­ży­wa­nia. Nie ma złych emo­cji. Afekt to od­po­wiedź nie­ade­kwatna do zda­rze­nia, po­nie­waż do­szło wcze­śniej do zra­nie­nia emo­cji. Uczu­cie to uświa­do­mie­nie so­bie tego, co po­ja­wiło się w na­szej gło­wie pod po­sta­cią emo­cji albo afektu.

Em­pa­tia

Em­pa­tia to umie­jęt­ność zro­zu­mie­nia spo­sobu my­śle­nia i od­czu­wa­nia dru­giej osoby, do­strze­że­nia jej świata we­wnętrz­nego z jej in­dy­wi­du­al­nego punktu wi­dze­nia.

Ha­mo­wa­nie

Ha­mo­wa­nie (in­hi­bi­cja) to pro­ces psy­chiczny, który po­zo­staje w opo­zy­cji do in­nego pro­cesu, prze­ży­wa­nego jako po­trzeba. Henri La­bo­rit udo­wod­nił, że ha­mo­wa­nie po­wo­duje u szczu­rów dra­ma­tyczne skutki zdro­wotne.

Kon­flikt

Kon­flikt ro­dzi się w mo­men­cie gwał­tow­nego star­cia sprzecz­nych ze sobą in­te­re­sów albo róż­nicy zdań. Sprawy kom­pli­kują się jesz­cze bar­dziej, gdy każda ze stron chce na­rzu­cić swój punkt wi­dze­nia in­nym i dąży do pod­po­rząd­ko­wa­nia ich so­bie.

Mo­no­log

Zob. dia­log.

Ocena

Ocena dąży do zmie­rze­nia bądź skla­sy­fi­ko­wa­nia da­nych, któ­rych nie da się do­kład­nie zmie­rzyć ani skla­sy­fi­ko­wać.

Opi­nia

In­dy­wi­du­alne wy­obra­że­nie na te­mat ja­kie­goś kon­ceptu lub sy­tu­acji.

Po­czu­cie winy

Ob­wi­nia­nie dru­giej osoby ozna­cza oskar­ża­nie jej o po­peł­nie­nie błędu, któ­rego w rze­czy­wi­sto­ści nie po­peł­niła. Jej czyny mo­gły do­pro­wa­dzić do przy­krych kon­se­kwen­cji, ale same in­ten­cje nie były z góry złe. Kon­se­kwen­cje da­nego czynu nie są za­tem spo­wo­do­wane winą, lecz dzia­ła­niem, które do nich do­pro­wa­dziło.

Po­stawa

Po­stawa to „uło­że­nie” ciała i umy­słu prze­ka­zu­jące w spo­sób nie­wer­balny in­for­ma­cje do­ty­czące szcze­ro­ści da­nej osoby.

Po­świę­ce­nie

Po­świę­ce­nie za­kłada bez­po­śred­nie za­an­ga­żo­wa­nie, które nie­sie ze sobą in­dy­wi­du­alne kon­se­kwen­cje. Ob­ra­zuje to traf­nie hi­sto­ria o ku­rze, świni i ja­jecz­nicy na boczku. Kura była za­an­ga­żo­wana… świ­nia się po­świę­ciła!

Po­trzeba

Po­trzeba od­po­wiada ko­niecz­no­ści, która po­zwala prze­dłu­żyć ży­cie w sen­sie fi­zjo­lo­gicz­nym, psy­chicz­nym i emo­cjo­nal­nym. Kiedy po­trzeba nie jest za­spo­ko­jona, od­czu­wamy pustkę, dys­kom­fort i nie­do­sta­tek, któ­rym to­wa­rzy­szy prag­nie­nie szyb­kiego po­zby­cia się tych od­czuć. Za­spo­ko­jona po­trzeba wy­wo­łuje w nas z ko­lei do­bre sa­mo­po­czu­cie, przy­jem­ność i ra­dość oraz pra­gnie­nie, aby te od­czu­cia trwały jak naj­dłu­żej.

Pra­gnie­nie

Tego ter­minu uży­wam w po­tocz­nym zna­cze­niu, nie psy­cho­ana­li­tycz­nym.

Prze­ko­na­nie/prze­ko­ny­wać

Uwa­żam, że po­sia­da­nie prze­ko­nań po­zwala wy­ro­bić so­bie pewną po­stawę psy­chiczną, ro­dzaj fun­da­mentu, na któ­rym opie­ramy się w ko­lej­nych la­tach ży­cia. To z ko­lei może spra­wić, że sta­jemy się bar­dziej prze­ko­nu­jący. Chęć prze­ko­ny­wa­nia do swo­ich ra­cji pro­wa­dzi do prze­mocy w sto­sunku do prze­ko­nań in­nych osób… co z nas sa­mych czyni tro­chę prze­ko­nu­ją­cych oszu­stów (pi­szę o tych oszu­stach z przy­mru­że­niem oka…).

Prze­moc/agre­sja

Agre­sja jest dla mnie po­stawą od­wo­ław­czą i obronną. Szuka kon­taktu, pyta: „Czy ty mnie w końcu zro­zu­miesz?”. Prze­moc z ko­lei szuka spo­so­bów na znisz­cze­nie więzi; je­żeli ktoś jest nie­zdolny do ist­nie­nia i two­rze­nia, dąży do de­struk­cji.

Re­la­cja

Re­la­cja po­winna być tym, co łą­czy, a nie tym, co więzi, przy­wią­zuje i uza­leż­nia…

Stres

Od­po­wiedź or­ga­ni­zmu na pre­sję i prze­ciw­no­ści losu. Nie­znaczny stres może mo­ty­wo­wać do dzia­ła­nia, ale ten dłu­go­trwały, na­gro­ma­dzony i bez moż­li­wo­ści uj­ścia może trwale od­bić się na zdro­wiu.

Twier­dze­nie

Twier­dze­nie to idea wy­ra­żona jako prawda.

Uczu­cie

Zob. emo­cja.

Wiara

Dla mnie wiara to przy­wią­za­nie do pew­nej idei bądź punktu wi­dze­nia bez bra­nia pod uwagę żad­nej in­nej ewen­tu­al­no­ści czy też ist­nie­nia in­nej moż­li­wej prawdy.

Wła­dza

Uży­wam ter­minu „wła­dza” do okre­śle­nia sto­sun­ków pa­nu­ją­cych mię­dzy ludźmi w sy­tu­acji, w któ­rej jedna osoba ma moż­li­wo­ści, aby otrzy­my­wać, a druga jest zmu­szona się temu pod­po­rząd­ko­wać. Naj­sil­niej­szy roz­ta­cza wła­dzę nad naj­słab­szym (cza­sami zda­rza się nad­uży­cie wła­dzy, ale nie jest to re­guła; naj­sil­niej­szy może też prze­cież po­móc naj­słab­szemu, może go chro­nić itd.).

Wpływ

Wpływ nie wiąże się z wła­dzą wy­ni­ka­jącą z obo­wiązku, lecz z wła­dzą fak­tyczną. Bę­dąc pod wpły­wem ko­goś, cze­goś albo ja­kiejś sy­tu­acji, po­dej­mu­jemy kon­kretne dzia­ła­nia.

Wy­obra­że­nie

Wy­obra­że­nie, które two­rzymy na pod­sta­wie jed­nego słowa, jest in­dy­wi­du­alne. Im kon­cept przy­wo­łany przez dane słowo trud­niej­szy do uchwy­ce­nia, tym bar­dziej róż­no­rodne wy­obra­że­nie. Słowo „mi­moza” zro­dzi­łoby za­pewne mniej róż­no­rod­nych wy­obra­żeń niż słowo „przy­jaźń”.

Za­leż­ność

Za­leż­ność to nad­mierna po­trzeba ogra­ni­cza­jąca wol­ność dru­giej osoby. Aby otrzy­mać to, czego pra­gniemy, je­ste­śmy go­towi do­sto­so­wać się i pod­dać, nie­za­leż­nie od na­tury za­leż­no­ści: mam na my­śli wszel­kie uza­leż­nie­nia, ale rów­nież po­trzebę bez­pie­czeń­stwa, obec­no­ści, mi­ło­ści itd.

Za­ło­że­nie

Myśl słu­żąca uprosz­cze­niu, która ogra­ni­cza pole moż­li­wo­ści do tego, co od­gór­nie za­kłada.

Za­sad­ność/pra­wo­rząd­ność

Na­leży roz­róż­nić te dwa po­ję­cia. Pra­wo­rząd­ność okre­śla się za po­mocą pew­nego kodu, li­tery prawa. Za­sad­ność jest de­fi­nio­wana przez kon­tekst, kon­kretny przy­pa­dek. Nie­rzadko zda­rza się, że za­sad­ność lek­ce­waży pra­wo­rząd­ność…

Zro­zu­mie­nie

Zro­zu­mie­nie za­kłada sku­pie­nie uwagi, kon­cen­tra­cję na sy­tu­acji albo na oso­bie oraz mą­drość, aby zro­zu­mieć to, co w pierw­szej chwili może wy­da­wać się nie­zro­zu­miałe.BIBLIOGRAFIA

Abric J.-C., Psy­cho­lo­gie de la com­mu­ni­ca­tion. Théo­ries et métho­des, Du­nod, Pa­ris 2019.

Bel­len­ger L., La Con­fiance en soi, ESF, Thi­ron 2012.

Cha­lvin D., Les No­uve­aux Outils de l’ana­lyse trans­ac­tion­nelle, ESF, Thi­ron 2011.

Cha­lvin M.J., Préve­nir vio­len­ces et con­flits à l’école, Na­than péda­go­gie, Pa­ris 1998.

Col­li­gnon G., Com­ment leur dire… La Pro­cess Com­mu­ni­ca­tion, In­te­rÉdi­tions, Pa­ris 2019.

Cy­rul­nik B., Des âmes et des sa­isons, Od­ile Ja­cob, Pa­ris 2021.

D’An­sem­bo­urg T., Ces­sez d’être gen­til, soyez vrai !, Édi­tions de l’homme, Pa­ris 2014.

Fil­lio­zat I., L’In­tel­li­gence du cœur, Ma­ra­bout, Pa­ris 2013.

Fil­lio­zat I., W sercu emo­cji dziecka. Jak na­uczyć się ro­zu­mieć uczu­cia dziecka – jego ra­do­ści i smutki, obawy i nie­po­koje. Jak re­ago­wać na lęk, przy­gnę­bie­nie i pa­nikę, tłum. R. Za­jącz­kow­ski, Wy­daw­nic­two Esprit, Kra­ków 2009.

Fra­din J., L’In­tel­li­gence du stress, Ey­rol­les, Pa­ris 2009.

Gu­eguen C., Heu­reux d’ap­pren­dre à l’école, Les Arènes, Pa­ris 2018.

Gu­eguen C., Let­tre à un jeune pa­rent, Les Arènes, Pa­ris 2020.

La­bo­rit H., Éloge de la fu­ite, Laf­font, Pa­ris 1976.

Mau­rel O., Oui, la na­ture hu­ma­ine est bonne! Com­ment la vio­lence édu­ca­tive or­di­na­ire la per­ver­tit de­puis des mil­léna­ires, Laf­font, Pa­ris 2009.

Me­irieu Ph., Le Pla­isir d’ap­pren­dre, Au­tre­ment, Pa­ris 2014.

Mi­dal F., Les 5 Por­tes, Flam­ma­rion, Pa­ris 2022.

Muc­chielli R., L’En­tre­tien de face à face dans la re­la­tion d’aide, ESF, Thi­ron 2013.

Pe­tit­col­lin Ch., Échap­per aux ma­ni­pu­la­teurs, Guy Tréda­niel Édi­teur, Pa­ris 2007.

Ro­gers C., O sta­wa­niu się osobą: po­glądy te­ra­peuty na psy­cho­te­ra­pię, tłum. M. Kar­piń­ski, Re­bis, Po­znań 2002.

Ro­sen­berg M.B., Les mots sont des fe­nêtres (ou bien ce sont des murs). In­i­tia­tion à la com­mu­ni­ca­tion no­nvio­lente, La Déco­uverte, Pa­ris 2002.

Ro­sen­berg M.B., Po­ro­zu­mie­nie bez prze­mocy: o ję­zyku ży­cia, tłum. M. Mar­kocka-Pe­pol, M. Kło­bu­kow­ski, Czarna Owca, War­szawa 2016.

Sun­der­land M., Mą­drzy ro­dzice, tłum. A. Wy­szo­grodzka-Gaik, Świat Książki, War­szawa 2008.

Tis­se­ron S., L’Em­pa­thie au cœur du jeu so­cial, Al­bin Mi­chel, Pa­ris 2010.

Tro­uchaud M.-J., 50 exer­ci­ces de psy­cho­généa­lo­gie, Ey­rol­les, Pa­ris 2013.

Tro­uchaud M.-J., Ap­pre­nez-leur la li­berté, First, Pa­ris 2022.

Tro­uchaud M.-J., Et l’émo­tion se fait chair. Com­pren­dre la face ca­chée de nos ac­tes, Le Cy­gne, Pa­ris 2009.

Tro­uchaud M.-J., La Vio­lence à l’école, Ey­rol­les, Pa­ris 2016.

Tro­uchaud M.-J., Vo­tre en­fant, vo­tre ado­le­scent, les vio­len­ces et l’école, e-book Kin­dle, Ama­zon, 2013.

Kon­takt z au­torką:

www.ma­rie-je­anne-tro­uchaud.fr
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: