- W empik go
Jak się dogadać. Komunikacja bez przemocy - ebook
Jak się dogadać. Komunikacja bez przemocy - ebook
Wiara w siebie, umiejętność pozytywnego kończenia konfliktów, bliskie, przyjazne relacje – możesz doświadczać tego na co dzień dzięki przyswojeniu kilku zasad komunikacji.
Każdego dnia rozmawiamy z naszymi domownikami, przyjaciółmi, kolegami z pracy, sąsiadami, sprzedawcami w sklepie. Z pewnością wielu z nas znalazło się w sytuacji, gdy jedno słowo wypowiedziane bez złych intencji wznieciło pożar – wystarczyło, aby zranić lub zdenerwować drugą osobę… Na szczęście istnieją metody, które pomogą ci zapobiegać takim nagłym konfliktom. Technika komunikacji bez przemocy jest skuteczna nie tylko w przypadku pojawienia się agresji – przede wszystkim pozwala w pozytywny sposób nawiązywać relacje oraz tworzyć warunki do tego, aby rozmowa była wartościowa.
Dzięki tej książce:
- dowiesz się, co utrudnia skuteczną komunikację,
- poznasz techniki porozumiewania się, które pozwolą ci na wyrażenie siły w stanowczy i spokojny sposób,
- nauczysz się, w jaki sposób budować wartościowe relacje we wszystkich dziedzinach życia – w domu, pracy, szkole.
Marie-Jeanne Trouchaud – przez ponad trzydzieści lat była nauczycielką i trenerką z zakresu stosunków międzyludzkich. Obecnie wykłada i zajmuje się pracą terapeutyczną.
Spis treści
- Podziękowania
- Wstęp
- ŹRÓDŁA TRUDNOŚCI W KOMUNIKACJI
- Powody konfliktów
- Rola emocji w komunikacji
- Dialog głuchych
- TWORZENIE WARUNKÓW DO ROZWOJU WARTOŚCIOWYCH RELACJI
- Warunki słuchania
- Elementy relacji z innymi
- Elementy relacji z samym sobą
- TECHNIKI KOMUNIKACJI BEZ PRZEMOCY
- Metody
- Praktyczne zastosowania
- Ograniczenia
- Słowniczek pojęć
- Bibliografia
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-89622-96-9 |
Rozmiar pliku: | 1,5 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
- Podziękowania
- Wstęp
- CZĘŚĆ 1. ŹRÓDŁA TRUDNOŚCI W KOMUNIKACJI
- Rozdział 1. Powody konfliktów
- Czym jest opinia?
- Fakt czy opinia?
- Indywidualny układ odniesienia
- Źródła konfliktów
- Różnica zdań
- Konflikt interesów
- Walka o władzę i wpływy
- Podsumowanie
- Rozdział 2. Rola emocji w komunikacji
- Do czego służą emocje?
- Spontaniczny przypływ emocji
- Rozpoznawanie emocji
- Emocje zaadaptowane
- Emocje niezaadaptowane
- Naturalny brak przemocy
- Kluczowe doświadczenia
- Komunikacja w ważnych, liczących się relacjach
- Podsumowanie
- Rozdział 3. Dialog głuchych
- Monologi*
- Monolog wspomnieniowy
- Monolog z argumentacją*
- Monolog emocjonalny z zawłaszczeniem w tle
- Osądy wartościujące i interpretacje
- Oceniaj akt, nie aktora
- Wystrzegaj się własnych interpretacji
- Generalizacje i nietrafione rozwiązania
- Podsumowanie
- CZĘŚĆ 2. TWORZENIE WARUNKÓW DO ROZWOJU WARTOŚCIOWYCH RELACJI
- Rozdział 4. Warunki słuchania
- Bycie obecnym
- Bądź obecny dla siebie samego
- Bądź obecny dla innych
- Podczas konfliktu
- Ćwiczenie aktywnego słuchania
- Nauka słuchania
- Techniki aktywnego słuchania
- Podsumowanie
- Rozdział 5. Elementy relacji z innymi
- Elementy niezbędne
- Zaufanie
- Bezwarunkowo pozytywne nastawienie
- Empatia
- Zrozumienie uczuć
- Zrozumienie intencji
- Podsumowanie
- Rozdział 6. Elementy relacji z samym sobą
- Nazywanie emocji
- Precyzja
- Porządkowanie myśli
- Rozpoznawanie swoich potrzeb i pragnień
- Potrzeby fizjologiczne
- Potrzeby związane z indywidualnym układem odniesienia
- Potrzeby emocjonalne
- Potrzeby sytuacyjne
- Bycie w relacji
- Asertywność*
- Pewność siebie
- Moc
- Podsumowanie
- CZĘŚĆ 3. TECHNIKI KOMUNIKACJI BEZ PRZEMOCY
- Rozdział 7. Metody
- Marshall B. Rosenberg: porozumienie bez przemocy
- Podejście indywidualne
- Podejście empatyczne
- Strategia wygrany–wygrany
- Synergia i wymiana
- Doświadczenie Henriego Laborita
- Metoda DESC
- D jak dokładny opis faktów
- E jak ekspresja uczuć względem faktów
- S jak solucja, czyli wskazanie rozwiązania
- C jak cudowne konsekwencje
- Podsumowanie
- Rozdział 8. Praktyczne zastosowania
- Otrzymywanie
- Życie zawodowe
- Życie w związku
- Edukacja
- Mówienie „nie”
- Życie zawodowe
- Życie w związku
- Edukacja
- Wyrażanie lub przyjmowanie złości
- Konstruktywne uczucie
- Ukryte przyczyny
- Życie zawodowe
- Życie w związku
- Edukacja
- Podsumowanie
- Rozdział 9. Ograniczenia
- Relacja „bez relacji”
- Pod wpływem
- Wpływ indoktrynacji
- Wpływ uzależnienia
- Kiedy użycie siły jest nieuniknione
- Realne zagrożenie i siła ochronna
- Siła represyjna do unikania
- Edukacja pozbawiona przemocy
- Podsumowanie
- Słowniczek pojęć
- BibliografiaPODZIĘKOWANIA
Zależy mi, aby w tym miejscu serdecznie podziękować wszystkim, którzy mnie wspierają oraz towarzyszą mi w pracy badawczej i pisarskiej. Dziękuję moim dzieciom, Pierre’owi i Sophie, zawsze gotowym do dyskusji na każdy temat, moim przyjaciołom, Mike’owi, Gérardowi, Gisou, Catherine, Marie, Patrickowi… jest was zbyt wielu, abym mogła wymienić tu wszystkich…
Dziękuję również moim studentom, z którymi wspólnie dopracowywaliśmy studia przypadków zawarte w tej książce. Dziękuję wszystkim, którzy szczerze pragną praktykować komunikację bez przemocy i nie boją się kwestionować swojego dotychczasowego postępowania.WSTĘP
Pogoda ducha, uśmiech, prostota, wiara w siebie, pozytywne zakończenie konfliktów*, bliskie, przyjazne lub co najmniej serdeczne relacje*… Możemy doświadczać tego wszystkiego na co dzień, we wszystkich dziedzinach życia, dzięki przyswojeniu kilku zasad komunikacji.
Każdego dnia komunikujemy się z rodziną, przyjaciółmi, kolegami z pracy, sąsiadami, sprzedawcami w sklepie i wieloma innymi osobami. W takich prostych, codziennych sytuacjach nawet najmniejsza różnica opinii* może wywołać nieoczekiwane konsekwencje. Każdy z nas zapewne tego doświadczył. Jedno niewinne słowo wypowiedziane bez złych intencji może wzniecić pożar, jedno słowo wystarczy, aby zranić lub zdenerwować drugą osobę…
Wyrażenie „komunikacja bez przemocy” może sugerować, że technikę tę należy stosować w przypadku pojawienia się przemocy* lub ryzyka jej wystąpienia; w rzeczywistości chodzi tu jednak o nawiązywanie relacji w pozytywny sposób oraz stworzenie warunków do tego, aby wymiana zdań z naszymi rozmówcami była – w zdecydowanej większości przypadków – wartościowa.
Już na samym początku chciałabym sprostować zbyt często przyjmowane błędne założenie, że brak przemocy oznacza poddanie się, stawanie na pozycji z góry przegranej, bycie słabym. Nic bardziej mylnego! Komunikacja bez przemocy pozwala na wyrażenie swojej siły w stanowczy i spokojny sposób. Komunikacja nie może być tylko narzędziem, bo wtedy, jak wszystkie inne narzędzia, może stać się bronią. Może jedynie być elementem postawy* dogłębnie pozbawionej przemocy i szczerze szanującej drugiego człowieka.
Komunikacja bez przemocy zakłada przede wszystkim szczerą chęć wejścia w relacje z pozytywnym nastawieniem. Nikomu nie odmawiam prawa do niechęci do inicjowania kontaktu z tym bądź innym człowiekiem, warto wtedy jednak mieć w sobie uczciwość intelektualną, aby to dostrzec. Zbyt często spotykam na swojej drodze ludzi, którzy żyją nadzieją na znalezienie jednej jedynej metody, która rozwiązałaby wszystkie ich problemy, ale jednocześnie nie są gotowi na refleksję nad swoim dotychczasowym zachowaniem. Komunikacja jest sztuką samą w sobie. Można kupić najlepszej jakości pędzle, najlepsze na rynku farby i płótna, ale to artysta i jego talent tworzą dzieło sztuki. W ostateczności moglibyśmy oczywiście pójść na skróty i od razu przejść na sam koniec książki, do fragmentu opisującego użycie narzędzi do poprawy jakości komunikacji. Postępując w ten sposób, napotkalibyśmy jednak pewne ograniczenia szybciej, niż nam się wydaje.
Komunikacja jest sztuką, która wymaga opanowania kilku umiejętności i metod. Jednak sam fakt, że taki styl komunikacji nam się podoba, nie gwarantuje sukcesu. Na kartach tej książki znajdziesz więc dokładne wyjaśnienia i ćwiczenia pozwalające nauczyć się pozytywnej komunikacji w praktyce. Napisałam tę książkę, aby szybko i skutecznie służyła ci we wszystkich możliwych sytuacjach: w rodzinie, w pracy – niezależnie od stanowiska, jakie piastujesz – w życiu społecznym, w edukacji.
W pierwszej części książki przeczytasz o źródłach trudności w komunikacji, ze szczególnym naciskiem na rolę, jaką w tym przypadku odgrywają emocje*. Z drugiej części dowiesz się, w jaki sposób tworzyć warunki do budowania wartościowych relacji we wszystkich dziedzinach życia, w tym relacji z samym sobą. W trzeciej części poznasz kilka technik komunikacji bez przemocy, ich zastosowanie w różnych sytuacjach, a także ograniczenia, które ze sobą niosą.
Jeżeli tylko uda ci się opanować użycie kilku narzędzi komunikacji, okaże się, że bez problemu jesteś w stanie wyrażać swoje zdanie, prosić o to, co dla ciebie ważne, i przede wszystkim mieć odwagę być prawdziwym!
------------------------------------------------------------------------
Terminy, które przy pierwszym wystąpieniu są oznaczone gwiazdką, objaśniono w słowniczku na końcu książki.
Jest oczywiście kilka wyjątków, o których wspomnę na końcu tej książki.Część 1
ŹRÓDŁA TRUDNOŚCI W KOMUNIKACJI
Wszystko może być komunikacją: słowa, idee, to, w jaki sposób poruszamy głową i całym ciałem, spojrzenia, westchnienia, uśmiechy, gesty, a nawet cisza!
Komunikacja może być dobrowolna albo podświadoma, zaplanowana albo spontaniczna, komunikat może dotrzeć do drugiej osoby albo nie, może zostać prawidłowo odkodowany albo wprost przeciwnie.
W pierwszej części książki zajmiemy się funkcjonowaniem komunikacji. Odsłonimy jej ukryte oblicza i wyjaśnimy, skąd biorą się nieprzewidziane trudności w jej praktykowaniu. Zobaczymy, że nawet dwa zupełnie od siebie odmienne punkty widzenia mogą być tak samo zasadne, dowiemy się, do jakiego stopnia emocje biorą górę w sytuacjach konfliktowych pomimo naszej niegasnącej wiary w dyskurs, któremu przewodzi rozum.
Pewne mechanizmy komunikacji są w nas zakorzenione od urodzenia tak silnie, że trudno nam je dostrzec, a co dopiero się od nich zdystansować. Świadomość istnienia tych mechanizmów jest pierwszym krokiem – niezbędnym, by rozpocząć praktykowanie komunikacji bez przemocy.Część 2
TWORZENIE WARUNKÓW DO ROZWOJU WARTOŚCIOWYCH RELACJI
Komunikacja bez przemocy wymaga szczerego otwarcia umysłu i szczerej intencji zrozumienia drugiej strony. Dlatego zanim sami zaczniemy nadawać swój komunikat, koniecznie wysłuchajmy uważnie drugiego człowieka. Słuchanie tak, aby słyszeć, to prawdziwa sztuka, wymagająca określonych umiejętności, kompetencji i techniki.
Praktyka słuchania zakłada również naszą obecność – bycie tu i teraz, całkowite, bycie całym sobą… A jak tu być otwartym na słuchanie, jeżeli mamy wątpliwości co do szczerości rozmówcy, jeżeli nie ufamy mu całkowicie?Część 3
TECHNIKI KOMUNIKACJI BEZ PRZEMOCY
Oddajmy szacunek tym, którym się on należy! To Amerykanin Marshall B. Rosenberg stworzył koncepcję i terminologię „porozumienia bez przemocy”, inspirując się głównie swoją pracą z grupami obrony prawa cywilnego w latach 60. XX wieku. Mniej więcej w tym samym czasie pojawiły się pojęcia strategii wygrany–wygrany oraz innych strategii rozwiązywania konfliktów w pozytywny sposób. Wszystkie te pomysły zrodziły się z inspiracji dorobkiem Carla Rogersa i badaczy ze szkoły Palo Alto. Te z kolei nawiązywały do pracy polityków dążących do braku przemocy, takich jak Gandhi, Martin Luther King czy Nelson Mandela w drugiej połowie XX wieku. Były również propagowane przez filozofów i towarzyszyły rozwojowi psychologii.
Za chwilę poznamy wspomniane metody. Zależnie od okoliczności i naszej wrażliwości stworzymy na ich podstawie nasz własny sposób komunikacji bez przemocy. Zasady pozostają bardzo podobne. Weź, proszę, pod uwagę, że w tej części poznasz konkretne narzędzia. Samo narzędzie zaś jest pomocne tylko wtedy, gdy mamy do wykonania jakieś konkretne zadanie – nie nosimy ze sobą młotka na spacer, bierzemy go wtedy, gdy mamy do wbicia jakiś gwóźdź!
Najważniejsze elementy to postawa pozbawiona przemocy, chęć skoncentrowania się na wartościowych relacjach i szczerość.SŁOWNICZEK POJĘĆ
Poniższe definicje podkreślają, w jaki sposób używam poszczególnych słów w określonym kontekście.
Agresja
Używam terminu „agresja” w tym samym znaczeniu co Henri Laborit. To reakcja obronna mająca na celu uniknięcie zahamowania działania. Zob. przemoc/agresja.
Argumentacja
Skuteczna argumentacja opiera się na konkretnych faktach. Enuncjuje, czyli określa i wyraża, dostarcza elementów wiedzy, tematów do refleksji, nie wywierając jednocześnie presji na rozmówcy. Stosując argumentację, człowiek może grać na emocjach innych ludzi, wykorzystywać humor albo efekt zaskoczenia, ale nigdy nie stara się zmusić drugiej strony do przyjęcia swojego punktu widzenia.
Asertywność
Asertywność to sztuka obrony własnego zdania w sposób pozbawiony agresji. Postawę asertywną cechują siła, wiara w siebie, spokój i otwartość. Stosowanie zamiennie terminu „afirmacja siebie” wydaje mi się niewystarczające, ponieważ nie wybrzmiewa tu dostatecznie chęć tworzenia wartościowej relacji, którą zawiera w sobie asertywność. Oddaje ją za to dobrze wyrażenie „spokojna siła”.
Autorytet
Słowa „autorytet” używam w celu określenia pewnego stylu relacji pomiędzy ludźmi (posiadanie naturalnego autorytetu, bycie autorytetem). W tym sensie autorytet rozumiany jest jako rodzaj wpływu (pozytywnego albo negatywnego), nie jako władza.
Dialog/monolog
Dialog pozwala na rozmowę, podczas której każdy wyraża swoje zdanie, aby popchnąć sprawy do przodu. Mówimy np. o dialogu społecznym. W monologu z kolei mówi tylko jedna osoba… i niejeden zadaje sobie pewnie pytanie – do kogo.
Egocentryzm
Skłonność do sprowadzania wszystkiego do siebie, traktowania siebie jako centrum wszechświata.
Element znaczący i element znaczony
Ferdinand de Saussure wyjaśnia różnicę pomiędzy słowem takim, jakim je słyszymy, jakim je wymawiamy (element znaczący), a tym, jak je rozumiemy, i znaczeniem, jakie mu nadajemy (element znaczony). Każdy element znaczony jest inny, nie ma dwóch takich samych.
Emocja/afekt/uczucie
Używam tych trzech terminów w bardzo konkretnym znaczeniu. Emocja jest adekwatną odpowiedzią na zaistniałą sytuację. Wszystkie emocje są ważne i warte przeżywania. Nie ma złych emocji. Afekt to odpowiedź nieadekwatna do zdarzenia, ponieważ doszło wcześniej do zranienia emocji. Uczucie to uświadomienie sobie tego, co pojawiło się w naszej głowie pod postacią emocji albo afektu.
Empatia
Empatia to umiejętność zrozumienia sposobu myślenia i odczuwania drugiej osoby, dostrzeżenia jej świata wewnętrznego z jej indywidualnego punktu widzenia.
Hamowanie
Hamowanie (inhibicja) to proces psychiczny, który pozostaje w opozycji do innego procesu, przeżywanego jako potrzeba. Henri Laborit udowodnił, że hamowanie powoduje u szczurów dramatyczne skutki zdrowotne.
Konflikt
Konflikt rodzi się w momencie gwałtownego starcia sprzecznych ze sobą interesów albo różnicy zdań. Sprawy komplikują się jeszcze bardziej, gdy każda ze stron chce narzucić swój punkt widzenia innym i dąży do podporządkowania ich sobie.
Monolog
Zob. dialog.
Ocena
Ocena dąży do zmierzenia bądź sklasyfikowania danych, których nie da się dokładnie zmierzyć ani sklasyfikować.
Opinia
Indywidualne wyobrażenie na temat jakiegoś konceptu lub sytuacji.
Poczucie winy
Obwinianie drugiej osoby oznacza oskarżanie jej o popełnienie błędu, którego w rzeczywistości nie popełniła. Jej czyny mogły doprowadzić do przykrych konsekwencji, ale same intencje nie były z góry złe. Konsekwencje danego czynu nie są zatem spowodowane winą, lecz działaniem, które do nich doprowadziło.
Postawa
Postawa to „ułożenie” ciała i umysłu przekazujące w sposób niewerbalny informacje dotyczące szczerości danej osoby.
Poświęcenie
Poświęcenie zakłada bezpośrednie zaangażowanie, które niesie ze sobą indywidualne konsekwencje. Obrazuje to trafnie historia o kurze, świni i jajecznicy na boczku. Kura była zaangażowana… świnia się poświęciła!
Potrzeba
Potrzeba odpowiada konieczności, która pozwala przedłużyć życie w sensie fizjologicznym, psychicznym i emocjonalnym. Kiedy potrzeba nie jest zaspokojona, odczuwamy pustkę, dyskomfort i niedostatek, którym towarzyszy pragnienie szybkiego pozbycia się tych odczuć. Zaspokojona potrzeba wywołuje w nas z kolei dobre samopoczucie, przyjemność i radość oraz pragnienie, aby te odczucia trwały jak najdłużej.
Pragnienie
Tego terminu używam w potocznym znaczeniu, nie psychoanalitycznym.
Przekonanie/przekonywać
Uważam, że posiadanie przekonań pozwala wyrobić sobie pewną postawę psychiczną, rodzaj fundamentu, na którym opieramy się w kolejnych latach życia. To z kolei może sprawić, że stajemy się bardziej przekonujący. Chęć przekonywania do swoich racji prowadzi do przemocy w stosunku do przekonań innych osób… co z nas samych czyni trochę przekonujących oszustów (piszę o tych oszustach z przymrużeniem oka…).
Przemoc/agresja
Agresja jest dla mnie postawą odwoławczą i obronną. Szuka kontaktu, pyta: „Czy ty mnie w końcu zrozumiesz?”. Przemoc z kolei szuka sposobów na zniszczenie więzi; jeżeli ktoś jest niezdolny do istnienia i tworzenia, dąży do destrukcji.
Relacja
Relacja powinna być tym, co łączy, a nie tym, co więzi, przywiązuje i uzależnia…
Stres
Odpowiedź organizmu na presję i przeciwności losu. Nieznaczny stres może motywować do działania, ale ten długotrwały, nagromadzony i bez możliwości ujścia może trwale odbić się na zdrowiu.
Twierdzenie
Twierdzenie to idea wyrażona jako prawda.
Uczucie
Zob. emocja.
Wiara
Dla mnie wiara to przywiązanie do pewnej idei bądź punktu widzenia bez brania pod uwagę żadnej innej ewentualności czy też istnienia innej możliwej prawdy.
Władza
Używam terminu „władza” do określenia stosunków panujących między ludźmi w sytuacji, w której jedna osoba ma możliwości, aby otrzymywać, a druga jest zmuszona się temu podporządkować. Najsilniejszy roztacza władzę nad najsłabszym (czasami zdarza się nadużycie władzy, ale nie jest to reguła; najsilniejszy może też przecież pomóc najsłabszemu, może go chronić itd.).
Wpływ
Wpływ nie wiąże się z władzą wynikającą z obowiązku, lecz z władzą faktyczną. Będąc pod wpływem kogoś, czegoś albo jakiejś sytuacji, podejmujemy konkretne działania.
Wyobrażenie
Wyobrażenie, które tworzymy na podstawie jednego słowa, jest indywidualne. Im koncept przywołany przez dane słowo trudniejszy do uchwycenia, tym bardziej różnorodne wyobrażenie. Słowo „mimoza” zrodziłoby zapewne mniej różnorodnych wyobrażeń niż słowo „przyjaźń”.
Zależność
Zależność to nadmierna potrzeba ograniczająca wolność drugiej osoby. Aby otrzymać to, czego pragniemy, jesteśmy gotowi dostosować się i poddać, niezależnie od natury zależności: mam na myśli wszelkie uzależnienia, ale również potrzebę bezpieczeństwa, obecności, miłości itd.
Założenie
Myśl służąca uproszczeniu, która ogranicza pole możliwości do tego, co odgórnie zakłada.
Zasadność/praworządność
Należy rozróżnić te dwa pojęcia. Praworządność określa się za pomocą pewnego kodu, litery prawa. Zasadność jest definiowana przez kontekst, konkretny przypadek. Nierzadko zdarza się, że zasadność lekceważy praworządność…
Zrozumienie
Zrozumienie zakłada skupienie uwagi, koncentrację na sytuacji albo na osobie oraz mądrość, aby zrozumieć to, co w pierwszej chwili może wydawać się niezrozumiałe.BIBLIOGRAFIA
Abric J.-C., Psychologie de la communication. Théories et méthodes, Dunod, Paris 2019.
Bellenger L., La Confiance en soi, ESF, Thiron 2012.
Chalvin D., Les Nouveaux Outils de l’analyse transactionnelle, ESF, Thiron 2011.
Chalvin M.J., Prévenir violences et conflits à l’école, Nathan pédagogie, Paris 1998.
Collignon G., Comment leur dire… La Process Communication, InterÉditions, Paris 2019.
Cyrulnik B., Des âmes et des saisons, Odile Jacob, Paris 2021.
D’Ansembourg T., Cessez d’être gentil, soyez vrai !, Éditions de l’homme, Paris 2014.
Filliozat I., L’Intelligence du cœur, Marabout, Paris 2013.
Filliozat I., W sercu emocji dziecka. Jak nauczyć się rozumieć uczucia dziecka – jego radości i smutki, obawy i niepokoje. Jak reagować na lęk, przygnębienie i panikę, tłum. R. Zajączkowski, Wydawnictwo Esprit, Kraków 2009.
Fradin J., L’Intelligence du stress, Eyrolles, Paris 2009.
Gueguen C., Heureux d’apprendre à l’école, Les Arènes, Paris 2018.
Gueguen C., Lettre à un jeune parent, Les Arènes, Paris 2020.
Laborit H., Éloge de la fuite, Laffont, Paris 1976.
Maurel O., Oui, la nature humaine est bonne! Comment la violence éducative ordinaire la pervertit depuis des millénaires, Laffont, Paris 2009.
Meirieu Ph., Le Plaisir d’apprendre, Autrement, Paris 2014.
Midal F., Les 5 Portes, Flammarion, Paris 2022.
Mucchielli R., L’Entretien de face à face dans la relation d’aide, ESF, Thiron 2013.
Petitcollin Ch., Échapper aux manipulateurs, Guy Trédaniel Éditeur, Paris 2007.
Rogers C., O stawaniu się osobą: poglądy terapeuty na psychoterapię, tłum. M. Karpiński, Rebis, Poznań 2002.
Rosenberg M.B., Les mots sont des fenêtres (ou bien ce sont des murs). Initiation à la communication nonviolente, La Découverte, Paris 2002.
Rosenberg M.B., Porozumienie bez przemocy: o języku życia, tłum. M. Markocka-Pepol, M. Kłobukowski, Czarna Owca, Warszawa 2016.
Sunderland M., Mądrzy rodzice, tłum. A. Wyszogrodzka-Gaik, Świat Książki, Warszawa 2008.
Tisseron S., L’Empathie au cœur du jeu social, Albin Michel, Paris 2010.
Trouchaud M.-J., 50 exercices de psychogénéalogie, Eyrolles, Paris 2013.
Trouchaud M.-J., Apprenez-leur la liberté, First, Paris 2022.
Trouchaud M.-J., Et l’émotion se fait chair. Comprendre la face cachée de nos actes, Le Cygne, Paris 2009.
Trouchaud M.-J., La Violence à l’école, Eyrolles, Paris 2016.
Trouchaud M.-J., Votre enfant, votre adolescent, les violences et l’école, e-book Kindle, Amazon, 2013.
Kontakt z autorką:
www.marie-jeanne-trouchaud.fr