- W empik go
Jak wydać i skutecznie wypromować książkę - ebook
Jak wydać i skutecznie wypromować książkę - ebook
Wyobraź sobie, że stawiasz ostatnią kropkę w swojej książce. Co czujesz? A co poczujesz, gdy ktoś podejdzie do Ciebie i powie: „Czytałam Twoją książkę. Bardzo mi się podobała”?
Taka opinia od czytelnika jest czymś wspaniałym. Przecież nie piszesz książki po to, by ją trzymać w szufladzie, piszesz ją, by ludzie chcieli ją czytać. By ją wydać, a potem składać autografy na pierwszej stronie. A może jeszcze marzysz o życiu z pisania?
Oczywiście, że chcesz wydać swoją książkę, tylko nie wiesz, od czego zacząć. Nie wiesz, co sprawi, że wydawca zainteresuje się Twoim dziełem. Jak przygotować propozycję wydawniczą lub jak przejść przez proces self-publishingu.
Właśnie dla Ciebie jest poradnik „Jak wydać i skutecznie wypromować książkę”.
DOWIESZ SIĘ Z NIEGO:
– jakie masz możliwości wydania książki;
– jak znaleźć wydawcę;
– jak przygotować propozycję wydawniczą, która zainteresuje wydawcę;
– czym jest self-publishing i na co uważać, decydując się na tę formę wydania;
– ile może kosztować wydanie książki i skąd wziąć pieniądze;
– jaka umowa z wydawnictwem jest dla Ciebie najkorzystniejsza;
– czy ktoś może ukraść Twój tekst i jak się przed tym zabezpieczyć;
– i w końcu jak dotrzeć do czytelników i zdobyć ich serca!
Nie spotkałam nigdzie tak świetnie opracowanej publikacji na temat wydawania książek. Jestem w temacie, bo pierwszą książkę dla klientki wydałam w 2007 roku i od tego czasu wspieram self-publisherów. Zebrane w jednym miejscu wszystkie etapy procesu wydawniczego i inne aspekty (np. prawo autorskie), opisane od kuchni, ze szczegółami. Po prostu super! - Patrycja Bukowska, Zapanuj nad słowami
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7859-925-8 |
Rozmiar pliku: | 2,5 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Niech zgadnę: właśnie skończyłaś pisać swoją książkę? A może jesteś jeszcze w trakcie pisania? Na pewno coraz częściej zastanawiasz się nad tym, co dalej. Nie możesz się doczekać, aby podzielić się swoim dziełem z czytelnikami. Rodzi się jednak pytanie, jak to zrobić. Jak wydać swoją książkę? Może tak jak ja kilka lat temu przeglądasz Internet, szukając na nie odpowiedzi? Byłam nastolatką, gdy zadałam sobie to pytanie po raz pierwszy. A jako absolwentka polonistyki i autorka pierwszej powieści na serio zaczęłam szukać wydawcy. Pamiętam, jak byłam pewna, że moja powieść „Dwadzieścia cztery” stanie się po prostu bestsellerem. Dzisiaj cieszę się, że nie wydałam jej w całości. Że pojawiły się tylko fragmenty w pismach literackich. Bo przecież nie każdą książkę pisze się po to, by ją wydać. Niektóre tworzy się po to, by nauczyć się pisać. Mam nadzieję, że Ty już jesteś gotowy podjąć to wyzwanie wydawnicze.
Przez kilka lat prowadzenia kursów i organizowania warsztatów zauważyłam, że nawet osoby, które jeszcze nie napisały książki, już zastanawiają się, jak ją wydać, jak wygląda proces szukania wydawnictwa i docierania do czytelników. Też tak miałam. Akurat mnie pisanie do szuflady nigdy nie bawiło. Zawsze chciałam dzielić się swoim pisaniem z czytelnikami.
W końcu nie powinniśmy pisać tylko dla siebie. Musimy myśleć też o naszych czytelnikach. Nasze dzieła zaczynają żyć, gdy stają się książkami. Gdy plik w komputerze staje się publikacją, po którą sięga drugi człowiek. Jakoś nie wierzę zapewnieniom początkujących autorów, którzy twierdzą, że piszą tylko dla siebie. Oczywiście w pierwszej kolejności piszemy dla siebie, ale zawsze z tyłu głowy mamy wizję kogoś, kto czyta, kto się zachwyca, kto staje się naszym czytelnikiem. Ja przynajmniej mam.
Może towarzyszy Ci przekonanie, że wydanie książki jest trudne. Że udaje się to tylko nielicznym. Częściowo jest to prawda. Znam autorów całkiem nieźle napisanych książek, którzy wysyłali swój maszynopis do kilkudziesięciu wydawnictw i nigdy nie otrzymali odpowiedzi lub otrzymali odpowiedź odmowną. Ale znam też historie autorów, do których wydawnictwa same się zgłaszały z propozycją napisania i wydania u nich książki. Bywają sytuacje, gdy autorzy świadomie rezygnują z pośrednictwa wydawnictwa, wydają książkę na własną rękę i odnoszą sukces.
Wydanie książki w dzisiejszych czasach jest o wiele prostsze niż było kilkanaście lat temu. Rynek wydawniczy oferuje najróżniejsze rozwiązania. Ważne, by je znać, by się na nie otworzyć i wybrać najlepszą dla siebie opcję.
Prowadząc przez ponad sześć lat kursy pisarskie, zauważyłam, że początkujący autorzy zadają na ogół pytania, które można zmieścić w trzech kategoriach:
Jak wydać swoją książkę – samodzielnie czy przez wydawnictwo?
Jak chronić swoje prawa autorskie – czy wydawnictwo może ukraść moją książkę? Jaka umowa z wydawnictwem jest najkorzystniejsza?
Co zrobić, by dotrzeć do czytelników i zainteresować ich swoją książką? Jak promować i sprzedawać swoją publikację?
Dlatego zdecydowałam się podzielić tę książkę na trzy części.
Pierwsza część dotyczy metod wydawania książki. Pokażę Ci, jakie stoją przed Tobą możliwości wydawnicze – czym różni się wydanie tradycyjne od self-publishingu, kim jest agent literacki. Przygotuję Cię także do stworzenia przyciągającej uwagę propozycji wydawniczej.
W drugiej części omawiam zagadnienia związane z prawem autorskim. Może jako początkujący autor nie wiesz, do czego może być przydatna wiedza na temat prawa autorskiego. Uwierz mi – potrzebujesz tych informacji! Chociażby po to, by wiedzieć, jak chronić swoje teksty i co robić, gdy natkniesz się na plagiat. A także po to, by świadomie podpisać korzystną dla siebie umowę wydawniczą.
Trzecia część poświęcona jest zagadnieniom związanym z promocją książki, czyli z docieraniem do czytelników. Potrzebujesz tej wiedzy, aby sprzedać swoją książkę.
Kilka lat temu byłam w podobnej sytuacji jak Ty. Napisałam. Szukałam informacji o tym, jak wydać swoje opowiadania. Chociaż już wtedy miałam tytuł doktora, nagrody w konkursach literackich, publikacje w pismach („Fa-art”, „Epea”), poszukiwanie wydawcy mojego tomiku opowiadań trochę trwało. I muszę Ci się przyznać, że każde następne wydanie książki było dla mnie nowym doświadczeniem. Zdobywałam kolejną porcję wiedzy na temat tego, co robić, by ze swoim dziełem dotrzeć do czytelników.
Tak naprawdę publikacja mojej pierwszej książki z jednej strony była totalną porażką, z drugiej – stanowiła motywację do zdobywania wiedzy. Na potrzeby i własne, i moich kursantów. Brałam udział w szkoleniach dotyczących rynku wydawniczego i związanych z prawem autorskim. Poznawałam wydawców i rozmawiałam z nimi. Uważnie słuchałam opowieści autorów o ich przygodach związanych z wydawaniem. W międzyczasie wydałam swój doktorat, co wskazało mi właściwą ścieżkę współpracy autora z wydawnictwem.
Trzecią książkę – „Piszę, bo chcę. Poradnik kreatywnego pisania” – wydałam na własnych, korzystnych dla mnie warunkach. Już w chwili podpisywania umowy z wydawnictwem wiedziałam, że muszę sama zająć się promocją. Dlatego zdobyłam patronaty medialne dla mojej książki, uzyskałam rekomendację do umieszczenia na okładce i stronie sprzedażowej. Wystąpiłam na antenie Radia Białystok oraz w programie śniadaniowym TVP 3 Białystok. Jak to zrobiłam? Opowiem Ci w kolejnych rozdziałach tej książki. Muszę jednak podkreślić jedną rzecz.
Gdy prowadzę webinary o wydawaniu, na samym początku mówię: „nie zawsze, nie wszędzie”. I tak jest w przypadku tego poradnika. Przekazuję Ci wiedzę o najczęściej stosowanych praktykach wydawniczych, z którymi się spotkałam. Jednak od każdej reguły istnieją wyjątki.
Chcesz się dowiedzieć, jak wydać i wypromować książkę? Zacznij od przeczytania tej, którą trzymasz w rękach.O AUTORCE
Krystyna Bezubik – oficjalnie: pisarka, doktor literaturoznawstwa (studia doktoranckie i obrona w Instytucie Badań Literackich PAN w Warszawie). Publikowała w „Polonistyce”, „Pamiętniku Literackim”, „Fa-arcie”, „Epei”; wydała: tomik opowiadań pod tytułem „Podróż”, „Tatry huczą gnozą!”, „Piszę, bo chcę. Poradnik kreatywnego pisania”. Jurorka w konkursach literackich. Autorka programu kursów i warsztatów kreatywnego pisania „Piszę, bo chcę…” (www.PiszeBoChce.pl). Prywatnie: miłośniczka dobrej książki i kociego towarzystwa.
Od wielu lat pracuje przez internet z osobami z całego świata.
Nie jest panią od polskiego, która wytknie Ci błędy. Pomoże Ci rozwinąć skrzydła twórczych, pisarskich możliwości.
Nie jest redaktorką, która wie lepiej, o czym powinnaś pisać. Wierzy w Twój pomysł.
Nie zapyta Cię: „Po co ci to?”, „A co z normalną pracą?”, lecz: „Czujesz potrzebę pisania? Pisz! Masz prawo popełniać błędy, a grafomaństwo jest naturalnym etapem rozwoju”.
Głęboko wierzy w to, że każdy, kto czuje potrzebę wyrażania siebie poprzez słowo, może to robić. Jeżeli jest potrzeba – jest talent. Jeżeli każda komórka ciała mówi Ci: „Pisz”, to… po prostu pisz.
Masz ochotę na więcej inspiracji pisarskich? Zapisz się na newsletter „Piszę, bo chcę”:
http://piszebochce.pl/list-z-inspiracja/--------------------------------------
1 Na końcu książki w „Dodatku” znajdziesz słowniczek podstawowych pojęć korektorskich.
2 S. King, Jak pisać. Pamiętnik rzemieślnika, tł. P. Braiter, Warszawa 2008, s. 170.
3 S. King, dz. cyt., s. 175.
4 Tamże, s. 174.
5 Zdarza się, że autor szuka wydawcy, zanim skończy pisać książkę. Szczególnie dotyczy to autorów poradników. Podpowiedzi z tego rozdziału również dotyczą propozycji wydawniczej, czyli konspektu i fragmentu książki.
6 http://piszebochce.pl/czy-wydanie-ksiazki-jest-latwe/ (online 21.12.2016 r.)
7 O typach umów i prawach autorskich napiszę w jednym z kolejnych rozdziałów.
8 Wszystkie ceny i procenty, o których piszę w tym rozdziale, mają charakter poglądowy, orientacyjny i mogą różnić się w zależności od wydawnictwa czy platformy self-publishingowej.
9 J. Słowacki, Listy do matki, opr. Z. Krzyżanowska, Wrocław 1952, s. 64.
10 Zestawienie zrobione 20 listopada 2018 roku
11 Por. http://piszebochce.pl/jak-znalezc-wydawce-2/ (online 27.12.2016 r.)
12 Listy, które podaję jako przykład, napisałam na wzór tych, które zostały wysłane do wydawnictwa, zachowując sposób zapisu i sformułowania.
13 http://piszebochce.pl/jak-znalezc-wydawce-2/
14 http://macadamialit.pl/dla-autorow/faq/
15 To, co potocznie nazywasz czcionką jest tak naprawdę fontem. Czcionka to metalowy prostopadłościan używany w drukarstwie. Natomiast font to oprogramowanie pozwalające na odtworzenie kroju na ekranach urządzeń. Zob. http://www.fontguide.pl/font-czy-czcionka-znasz-roznice/ online 11.12.2018 r.
16 http://novaeres.pl/publikuj_w_novae_res/zgloszenie_dziela
17 https://helion.pl/autelion/zostan_autorem.cgi
18 I. Filipiak, Twórcze pisanie dla młodych panien, Kraków 2000, s. 138.
19 http://novaeres.pl/publikuj_w_novae_res, online 10.11.2018 r.
20 https://www.e-bookowo.pl/dla-autorow.html, online 10.11.2018 r.
21 https://www.rozpisani.pl/#kalkulator-uslugi-edytorskie (online 10.11.2018 r.)
22 http://www.sowadruk.pl/index.php/services/druk-na-zyczenie/kalkulator-cenowy/
23 https://pl.wikipedia.org/wiki/Crowdfunding, online 20.11.2018 r.
24 http://polakpotrafi.pl/projekty/?cat=publikacje&typ=udane
25http://www.wlasnosc-intelektualna.pl/wlasnosc-intelektualna.html?start=1
26 Imiona osób, o których piszę, zostały zmienione.
27 Fragment, który właśnie zaczynasz czytać, jest uzupełnieniem przygotowanym przez mecenasa Bogumiła Wasilewskiego.
28 http://sjp.pwn.pl/szukaj/inspiracja.html
29 Opracowanie fragmentu o współautorstwie – mec. Bogumił Wasilewski.
30 Poniższe fragmenty stanowią uzupełnienie przygotowane przez mecenasa Bogumiła Wasilewskiego.
31 http://creativecommons.pl/poznaj-licencje-creative-commons/ online, 20.11.2018 r.
32 http://creativecommons.pl/poznaj-licencje-creative-commons/ online, 20.11.2018 r.
33 Pytania zaczerpnęłam z materiałów szkoleniowych „Kurs online w 30 dni” opracowanych przez Ariadnę Wiczling.
34http://www.ravelo.pl/ile-kosztuja-marzenia-mellisa-hill,p300000875.html, online 20.04.2018
35 http://www.empik.com/fatum-i-furia-groff-lauren,p1119605496,ksiazka-p, online 20.11.2018)
36http://www.empik.com/dobre-bakterie-chutkan-robynne,p1117604819,ksiazka-p, online 20.11.2018)
37 https://www.e-bookowo.pl/pisanie/pisze-bo-chce.html, online 20.11.2018
38 Zob. zdjęcie: http://i5.walmartimages.com/dfw/dce07b8c-7106/k2-_0d18200e-3e77-4a75-861d-9c7d02b61b0e.v1.jpg
39 Webinary możesz obejrzeć: https://www.youtube.com/playlist?list=PL8xBmyxjIWHqJMwjIJNxDosdZZ3J0F8VQ
40 http://www.wiatremczytane.pl/trudno/ online 26.06.2017
41 E. Gilbert, Wielka magia. Odważ się żyć kreatywnie, przeł. B. Jóźwiak, Poznań 2015, s 138–139.
42 Jest to propozycja wydawnicza, którą przygotowałam w 2016 roku, dlatego też część informacji w niej zawartych jest już nieaktualna.
43 Cytuję tylko fragment recenzji, abyś zobaczyła, że można recenzję dołączyć do propozycji wydawniczej.
44 Jest to propozycja wydawnicza, którą przygotowałam w 2015 roku.
45 http://pglukowa.szkolnastrona.pl/index.php?p=m&idg=zt,78,88