- W empik go
Jak żyć dobrze, będąc DDA - ebook
Jak żyć dobrze, będąc DDA - ebook
Jako dzieci nie mamy wpływu na to, w jakiej rodzinie się wychowujemy, ale w dorosłości możemy zadecydować, co zrobimy z bagażem trudnych doświadczeń.
Alkoholizm lub inne przewlekłe trudności rodziców mają trwały i negatywny wpływ na zdrowie psychiczne dzieci. Szereg problemów, z jakimi mierzą się one już jako dojrzali ludzie, to syndrom DDA – dorosłe dzieci alkoholików, lub DDD – dorosłe dzieci dysfunkcji. DDA i DDD miewają tendencje do uzależnień, problemy z okazywaniem i regulacją emocji, tworzeniem trwałych i zdrowych relacji, stawianiem sobie realistycznych wymagań. To grupa bardzo liczna i zróżnicowana pod względem przeżywanych problemów, ale podłoże ich cierpienia jest zazwyczaj podobne. Tkwi w niedoborze opieki rodzicielskiej, wstydzie i poczuciu winy, braku zrozumienia i deficycie różnych umiejętności, które inne dzieci nabyły w swoich zdrowych rodzinach.
Oto poradnik dla każdego, kto czuje, że chce uwolnić się spod wpływu trudnego dzieciństwa na swoje obecne życie. Autorka w przystępny sposób tłumaczy mechanizmy powstawania problemów DDA/DDD, pomagając w zrozumieniu samego siebie. Pokazuje, jak pracować nad toksycznym wstydem, radzeniem sobie z emocjami, budowaniem świadomych i satysfakcjonujących związków z innymi.
Marta Sak – psycholożka (absolwentka UW), dyplomowana interwentka kryzysowa, obecnie w trakcie specjalizacji z psychoterapii w nurcie integracyjnym. Pracuje w poradni zdrowia psychicznego oraz w ośrodku interwencji kryzysowej. Wspiera pacjentów w obliczu trudnych sytuacji życiowych, ale także w szeroko pojętym rozwoju osobistym. Pasję do psychologii łączy z pasją do pisania: jest autorką popularnych artykułów i e-booków o tematyce psychologicznej.
Spis treści
- Od autorki
- Spór o DDA i DDD
- Co ci się stało?
- Tak mi wstyd
- Ja i moje emocje
- Czym i po co są emocje?
- Dlaczego różnimy się sposobem przeżywania emocji?
- Trudności emocjonalne specyficzne dla osób z syndromem DDA/DDD
- Nieadaptacyjne strategie radzenia sobie z emocjami
- Błędy w myśleniu, czyli jak sami zaczynamy katować się emocjami?
- Techniki terapii poznawczo-behawioralnej pomocne w regulowaniu emocji
- Powrót do siebie, czyli jak zacząć oswajać się z przeżywaniem emocji?
- Ja i moje relacje z innymi
- Zasługujesz na pomoc, czyli psychoterapia na 400 sposobów
- Zakończenie
- Bibliografia
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7147-133-9 |
Rozmiar pliku: | 1,9 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
- Od autorki
- Spór o DDA i DDD
- Skąd się wzięło DDA?
- Kim są DDA i DDD?
- Co łączy pojęcie DDA i horoskopy?
- Czy DDA/DDD jest sposobem na ucieczkę przed odpowiedzialnością?
- O czym musisz pamiętać, jeśli identyfikujesz się jako DDA lub DDD?
- Co ci się stało?
- Style przywiązania, czyli jak budujemy relacje ze sobą i innymi
- Co rządzi twoim życiem? O schematach osobistych
- Wychowanie w rodzinie dysfunkcyjnej a doświadczenie traumy
- Czy można mieć dobre życie, będąc dorosłym dzieckiem alkoholika/dorosłym dzieckiem dysfunkcji?
- Tak mi wstyd
- Natura wstydu
- O tym, jak DDA/DDD zaczynają wstydzić się siebie
- Strategie ucieczki przed wstydem
- Związki wstydu z uzależnieniem i współuzależnieniem
- Droga do uwolnienia się od wstydu
- Ja i moje emocje
- Czym i po co są emocje?
- Dlaczego różnimy się sposobem przeżywania emocji?
- Trudności emocjonalne specyficzne dla osób z syndromem DDA/DDD
- Nieadaptacyjne strategie radzenia sobie z emocjami
- Błędy w myśleniu, czyli jak sami zaczynamy katować się emocjami?
- Techniki terapii poznawczo-behawioralnej pomocne w regulowaniu emocji
- Powrót do siebie, czyli jak zacząć oswajać się z przeżywaniem emocji?
- Ja i moje relacje z innymi
- Od czego zacząć budowanie relacji z innymi?
- Odkryj sztukę komunikacji i rozwiązywania konfliktów
- Zasługujesz na pomoc, czyli psychoterapia na 400 sposobów
- Nurty w psychoterapii
- Nurt wybrany – i co teraz?
- Leki od lekarza psychiatry – oprócz czy zamiast psychoterapii?
- Zakończenie
- BibliografiaOD AUTORKI
Bardzo się cieszę, że sięgnąłeś(sięgnęłaś) po tę książkę. Może przed chwilą wpadła ci w oko w księgarni, a ty właśnie stoisz przy półce i wertujesz strony, zastanawiając się, czy ją kupić. Może kupiłeś(-aś) kota w worku, bo zainteresował cię tytuł, i teraz, po powrocie do domu, otwierasz książkę po raz pierwszy. A może natknąłeś(natknęłaś) się na tę pozycję gdzieś w czeluściach Internetu i coś sprawiło, że postanowiłeś(-aś) ją zamówić. Wreszcie dotarła, a teraz sprawdzasz, co właściwie do ciebie przyszło.
Czym więc jest ta książka? Moim celem było to, aby stała się czułym i jednocześnie merytorycznym wsparciem dla ludzi, których życie „źle się zaczęło”.
Niezależnie od okoliczności zakładam, że jesteś tu teraz ze mną, bo temat syndromu DDA lub DDD jest ci w jakiś sposób bliski. Zgaduję, że wiesz lub podejrzewasz, że dotyczy on ciebie lub bliskiej ci osoby. Możliwe, że sięgnąłeś(sięgnęłaś) po tę książkę z pewną dozą sceptycyzmu – wokół kwestii DDA i DDD już dawno temu narosło bowiem sporo kontrowersji. Być może zastanawiasz się, czy to całe DDA/DDD w ogóle istnieje, czy nie jest to jakiś chwyt marketingowy stworzony na potrzeby prywatnych gabinetów psychoterapii.
W kolejnym rozdziale poświęcę sporo uwagi temu, co zarzuca się twórcom pojęć „dorosłych dzieci alkoholików” i „dorosłych dzieci dysfunkcji”. Nie wszystkie te zarzuty da się w pełni odeprzeć. Spróbuję jednak pokazać ci, że nieścisłości w definicjach DDA/DDD nie mają w zasadzie żadnego wpływu na to, jaką wartość przyniesie ci lektura tej książki. Przedstawię ci również kilka alternatywnych określeń i wyjaśnień tego, co się z tobą dzieje, jeśli pochodzisz z trudnej rodziny i jednocześnie nie identyfikujesz się z DDA czy DDD. Obecnie w psychologii i psychoterapii dokonuje się bowiem swego rodzaju przełom. Minione lata przyniosły klinicystom dużo nowej wiedzy na temat tego, co i dlaczego dzieje się z osobami, które miały problematyczne relacje z rodzicami lub opiekunami. Informacje te zostały zweryfikowane na drodze wieloletnich badań. To szczególnie ważne, biorąc pod uwagę fakt, że jeden z głównych zarzutów względem konstruktów DDA i DDD odnosi się do tego, że nie są one oparte na rzetelnych badaniach.
Bardzo chciałabym, aby lektura tej książki stanowiła pierwszy krok do zatroszczenia się o siebie i sięgnięcia po pomoc – dla tych, których przeszłość ma duży wpływ na ich teraźniejszość, a którzy nie uczestniczyli do tej pory w psychoterapii lub innej formie profesjonalnego wsparcia. Książka jest jednak skonstruowana i napisana w taki sposób, aby wspierać także tych, którzy już od dłuższego czasu pracują nad sobą.
Przyjrzymy się w niej przede wszystkim temu, co i dlaczego może się z tobą dziać, jeżeli jesteś osobą pochodzącą z rodziny z problemem alkoholowym lub innego rodzaju trudnościami. Poszczególne rozdziały są poświęcone konkretnym przeciwnościom, które szczególnie często stają na drodze dorosłych wychowujących się w rodzinie dysfunkcyjnej. W każdym z nich staram ci się wyjaśnić, jaki mógł być mechanizm powstania twoich trudności – nie odwołując się już do samego konstruktu DDA/DDD, a do aktualnej wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej, psychopatologii i psychotraumatologii. Następnie pokazuję, jaki wpływ na całe twoje życie może mieć dany problem i od czego zacząć żegnanie się z toksycznym wstydem, zaniedbywaniem swoich potrzeb czy brakiem wiary we własne możliwości.
Wśród psychologów i psychoterapeutów popularne jest powiedzenie: „Jeżeli zastanawiasz się nad tym, czy psychoterapia jest dla ciebie, to znaczy, że jej potrzebujesz”. Ja natomiast chciałabym, abyś wiedział(a), że jeżeli przez myśl przeszło ci (choć przez chwilę), że treści zawarte w tej książce mogą dotyczyć ciebie, to znaczy, że TAK, ta książka jest napisana z myślą m.in. o tobie. TAK, twój stan psychiczny, twoje rozterki i trudności emocjonalne, których być może doświadczasz, zasługują na uwagę i zaopiekowanie. TAK, wszystko to, co przeżywasz, jest wystarczającym powodem do tego, aby spojrzeć na siebie z życzliwością i rozważyć sięgnięcie po pomoc. Piszę o tym, bo jeżeli pochodzisz z dysfunkcyjnej rodziny, to bardzo możliwe jest, że nie zauważasz swoich potrzeb, tłumisz je lub wręcz deprecjonujesz. Masz dużo empatii i współczucia dla innych, ale kiedy sam(a) przeżywasz coś trudnego, to wpadasz w pułapkę myśli: „Nie jest jeszcze aż tak źle”, „Poczekam, może mi przejdzie”, „Inni ludzie mają większe problemy”, „Jestem niewdzięczny(-a), przecież rodzice starali się jak mogli”.
Pisałam tę książkę z nadzieją, że dzięki niej zaczniesz dążyć do pozwolenia sobie na wszystkie emocje, do czułej uważności na to, co się z tobą dzieje, do docenienia, kim tak naprawdę jesteś.
Zaczynałam studia psychologiczne, mając niespełna 19 lat. Dobrze pamiętam, że hasła „DDA” czy „DDD” kojarzyły mi się wówczas z osobami, w których rodzinach dochodziło do wydarzeń ekstremalnych. Pobić, które kończyły się na SOR-ze, codziennych i całonocnych libacji, celowego znęcania się nad dziećmi, zaniedbywania ich najbardziej podstawowych potrzeb. Trauma kojarzyła mi się natomiast z doświadczeniem katastrofy naturalnej, wypadku, gwałtu lub byciem świadkiem czyjejś śmierci w drastycznych okolicznościach. Teraz wiem już, że większość osób, które cierpią psychicznie, nie ma w swojej historii doświadczeń rozumianych jako ekstremalne, podobnych do tych opisywanych na pierwszych stronach gazet. Oczywiście nie brakuje ludzi, którzy cierpią z powodu takich wyjątkowo dramatycznych doświadczeń lub z powodu tzw. traumy prostej – skutków jednorazowego, przerażającego wydarzenia, na przykład wypadku. Największą grupę osób przejawiających cechy i zachowania typowe dla DDD i DDA stanowią jednak ci, którzy nie doświadczali przemocy fizycznej zagrażającej życiu, głodu czy zimna. To osoby, których rodzice nie radzili sobie z jakimś aspektem wychowywania dzieci. Czasem winny jest alkohol, czasem ich niedojrzałość emocjonalna, traumatyczne doświadczenia z własnego dzieciństwa, różne zaburzenia zdrowia psychicznego. Nierzadko zdarza się, że osoby przeżywające cierpienie charakterystyczne dla DDA/DDD postrzegają swoją relację z opiekunami jako ogólnie dobrą. Bywa, że rodzic dorosłego dziecka dysfunkcji był wydolny wychowawczo w wielu obszarach, ale przerósł go jeden lub kilka aspektów rodzicielstwa, co okazało się mieć dalekosiężne skutki.
Zapamiętaj więc jedno: nie ma żadnej „listy kontrolnej” z trudnymi wydarzeniami, które musisz mieć „odhaczone” w swoim życiorysie, żeby być uprawnionym(-ą) do odczuwania złości, rozżalenia czy jakiejś formy bólu psychicznego. Nie trzeba mieć też pijącego rodzica, aby doświadczać w dorosłości objawów charakterystycznych dla DDA. Dlatego też powstał skrót DDD, odnoszący się do dorosłych dzieci z rodzin dysfunkcyjnych. Większość DDA to również DDD, ale bardzo wiele osób DDD nie jest DDA – choć trudności doświadczane przez obydwie te grupy są bardzo podobne.
Postaraj się nie podchodzić do lektury tej książki jako do zadania, które musi zostać perfekcyjnie wykonane. Piszę o tym, bo niewykluczone, że jesteś osobą, której trudno zaakceptować swoje niedoskonałości czy choćby niewielkie niedociągnięcia. A ta książka jest też po to, abyś docenił(a) swoje osiągnięcia i jednocześnie powoli oswajał(a) się z faktem, że nie zawsze musisz robić wszystko najlepiej. Często słyszymy: „Najpierw obowiązki, później przyjemności”, ale w niektórych kontekstach warto jest odwrócić to stwierdzenie na: „Najpierw przyjemności, później obowiązki”.
- Sięgaj więc po tę książkę wtedy, kiedy masz na to ochotę i/lub czujesz taką potrzebę.
- Nie narzucaj sobie terminu przeczytania całości.
- Warto, żebyś zajrzał(a) do każdego rozdziału, ale śmiało pomijaj te fragmenty, które wydadzą ci się nieprzydatne.
- Rób zapiski na marginesach i zakreślaj te fragmenty, które są dla ciebie ważne i/lub w jakiś sposób poruszające. Tak, tak, wiem, że książki trzeba szanować, ale jednocześnie badania pokazują, że lepiej zapamiętujemy i przetwarzamy te informacje, które przepiszemy, podkreślimy, podsumujemy zapisanym słowem kluczem itd.
- Zwróć uwagę na swoje przeżycia w trakcie lektury, zwłaszcza podczas wykonywania ćwiczeń. Czytanie tej książki może aktywować różne wspomnienia, często mało przyjemne. A wspomnienia mogą z kolei wywołać u ciebie różne trudne emocje. Szczególnie intensywnym doświadczeniem może być wykonywanie proponowanych w książce zadań.
- Jeżeli po czasie spędzonym z tą książką poczujesz się przytłoczony(-a), postaraj się znaleźć bezpieczną przestrzeń na wyrażenie nagromadzonych emocji. W wyregulowaniu się często pomagają ulubione czynności, na przykład: uprawianie sportu, przytulenie się do zwierzęcia, sięgnięcie po ulubioną książkę, obejrzenie filmu. Jeżeli tylko masz taką możliwość, warto, abyś podzielił(a) się tym, co czujesz, z bliską i zaufaną osobą.
- Jeśli zdecydujesz się na wykonanie ćwiczenia (pracy własnej), to warto zrobić to wtedy, gdy nikt nie będzie ci przeszkadzał. Dobrze byłoby, abyś był(a) tego dnia w przynajmniej przeciętnym nastroju. Wstrzymaj się z pracą własną, gdy doświadczasz intensywnych emocji z powodu tego, co aktualnie dzieje się w twoim życiu. Opracowywanie swoich przeżyć jest niezwykle ważne i cenne, ale bywa też psychicznie wyczerpujące. Nie jest zalecane osobom, które w danym momencie są obciążone czymś innym.
- Pamiętaj, że nie wszystko w tej książce jest dla ciebie i nie każdy jej fragment jest o tobie. Osoby z syndromem DDA/DDD łączą podobne trudności, ale każda z nich to postać jedyna w swoim rodzaju o niepowtarzalnej życiowej historii. Dlatego nie da się przygotować uniwersalnego poradnika dla tej grupy (dla żadnej innej zresztą też).
- Może być tak, że niektóre wskazówki albo ćwiczenia z tej książki będą dla ciebie przełomowe, a inne nie wniosą kompletnie nic do twojego życia – i to jest zupełnie w porządku. Dlatego śmiało pomijaj te treści, które wydadzą ci się niepotrzebne.
- Pamiętaj, że książka nie zastąpi terapii. Ona jest po to, żebyś mógł/mogła lepiej zrozumieć, co się z tobą dzieje, zyskał(a) wiedzę przydatną w opracowywaniu swoich przeszłych doświadczeń życiowych i dowiedział(a) się, gdzie i po jaką pomoc sięgnąć (jeśli uznasz, że jej potrzebujesz). Tak jak wspomniałam na początku, jest ona jednak jedynie pierwszym krokiem do zrozumienia siebie i zyskania zdrowego wpływu na swoje życie. Jej lektura, nawet od deski do deski, nie rozwiąże problemów, które nawarstwiały się i pogłębiały przez lata. Tymi możesz w pełni zaopiekować się w trakcie psychoterapii. W ostatnim rozdziale książki postaram się pomóc ci w wyborze specjalisty i formy terapii.
Ćwiczenia, przykłady i wyjaśnienia różnych zjawisk, które znajdziesz w tej książce, pochodzą w większości ode mnie – zostały opracowane na podstawie mojej wiedzy i dotychczasowego doświadczenia. Wszystkie merytoryczne informacje pochodzą natomiast z rzetelnych źródeł: uznanych książek psychologicznych, podręczników dla specjalistów, różnych materiałów autorstwa naukowców, psychiatrów, psychologów i psychoterapeutów. Na końcu książki znajdziesz literaturę (książki i artykuły naukowe oraz z gatunku „dla każdego”), a także inne materiały (filmy, podcasty), które wykorzystywałam w trakcie pisania i które mogą być dla ciebie przydatne w dalszym procesie rozwoju osobistego jako DDA/DDD.
Książka została zrecenzowana przez psychoterapeutów z wieloletnim doświadczeniem w pomocy osobom po trudnych przeżyciach. Ich nazwiska również znajdziesz na stronie redakcyjnej. Wspólnie dołożyliśmy starań, żeby wszystkie informacje zawarte w poradniku były prawdziwe i opracowane w taki sposób, który będzie ci służył.
Zaufanie, którym obdarzyłeś(-aś) mnie, kupując tę książkę, to dla mnie zaszczyt i jednocześnie odpowiedzialność. Zawsze chciałam połączyć swoje zamiłowanie do pisania z wiedzą psychologiczną, aby móc pomagać innym. Czytając moją pracę, przyczyniasz się do realizacji tego marzenia.
Dziękuję i do zobaczenia na kolejnych stronach!
Marta SakBIBLIOGRAFIA
Źródła naukowe (w kolejności odniesień w tekście)
Rozdział 1
Robinson B.E., Rhoden J.L., Marciniak A. (2017). Pomoc psychologiczna dzieciom z rodzin alkoholowych: praktyczny przewodnik, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Ryś M. (2007). Rodzinne uwarunkowania psychospołeczne funkcjonowania dorosłych dzieci alkoholików, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Margasiński A. (2009). Koncept DDA – efekt Barnuma, „Terapia Uzależnienia i Współuzależnienia”, 3, s. 13–18.
Forer B.R. (1949). The fallacy of personal validation: a classroom demonstration of gullibility, „The Journal of Abnormal and Social Psychology”, 44 (1), s. 118–123.
Logue M.B., Sher K.J., Frensch P.A. (1992). Purported characteristics of adult children of alcoholics: A possible „Barnum effect”, „Professional Psychology: Research and Practice”, 23(3), s. 226–232.
Rozdział 2
Ainsworth M.D.S. (1978). The Bowlby-Ainsowrth Attachment Theory, „Behavioral and brain sciences”, 1(3), s. 436–438.
Guttmann-Steinmetz S., Crowell J.A. (2006). Attachment and externalizing disorders: A developmental psychopathology perspective, „Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry”, 45(4), s. 440–451.
Young J.E., Klosko J.S., Weishaar M.E. i wsp. (2014). Terapia schematów: przewodnik praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Mellibruda J. (2011). Siedem ścieżek integracji psychoterapii: ślady dziecięcych traum i toksycznych relacji jako wyzwanie, Wydawnictwo Zielone Drzewo.
Fisher J. (2019). Terapia osób, które przetrwały traumy złożone: jak przezwyciężać mechanizmy wewnętrznej alienacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Rzeszutek M., Lis-Turlejska M., Pięta M. i wsp. (2021). Profiles of posttraumatic stress disorder (PTSD), complex posttraumatic stress disorder (CPTSD), and subjective well-being in a sample of adult children of alcoholics, „Psychological trauma: theory, research, practice, and policy”, http://dx.doi.org/10.1037/tra0001211.
Bokuniewicz S. (2019). Funkcjonowanie społeczne osób z Syndromem Dorosłego Dziecka Alkoholika, https://www.researchgate.net/profile/Sylwia-Bokuniewicz/publication/340063004_Funkcjonowanie_spoleczne_osob_z_Syndromem_Doroslego_Dziecka_Alkoholika/links/5e74eaa5a6fdcc634787c087/Funkcjonowanie-spoleczne-osob-z-Syndromem-Doroslego-Dziecka-Alkoholika.pdf, dostęp: 05.01.2024.
Nikodemska S. (2002). Funkcjonowanie psychospołeczne DDA przed i po terapii, „Terapia Uzależnienia i Współuzależnienia”, 6(27), s. 6–11.
Rozdział 3
Yalom I.D., Leszcz M. (2006). Psychoterapia grupowa: teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Mellody P. (2005). Toksyczne związki, Warszawa, J. Santorski & Co Agencja Wydawnicza.
Prajsner M. (2002). Rodzina dysfunkcyjna, „Remedium” 2022, 5, s. 18–19.
Wells M.C., Hill M.B., Brack G. i wsp. (2006). Codependency’s Relationship to Defining Characteristics in College Students, „Journal of College Student Psychotherapy”, 20(4), s. 71–84.
Ślaski S. (2019). Style przywiązania z partnerem i przyjaciółmi a cechy osobowości u kobiet współuzależnionych, „Polskie Forum Psychologiczne”, 24 (4), s. 443–466.
Rozdział 4
Mellibruda J., op. cit.
Chess S., Thomas A. (1986). Temperament in Clinical Practice, London, Guilford.
Goldberg L.R. (1990). An alternative „description of personality”: The Big Five factor structure, „Journal of Personality and Social Psychology”, 59, s. 1216–1229.
Kokoszka A. (2009). Wprowadzenie do terapii poznawczo-behawioralnej. Podstawowe zasady i przykłady z praktyki klinicznej z opisami Arthura Freemana, Tullio Scrimali i Franka Dattilio, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Rozdział 5
Fisher J., op. cit.
Rozdział 6
Osobom, które chcą lepiej poznać sposób myślenia psychoterapeutów poszczególnych nurtów, jak również lepiej zrozumieć naturę zaburzeń zdrowia psychicznego, których często doświadczają DDA/DDD, polecam kilka rzetelnych pozycji.
McWilliams N. (2021). Diagnoza psychoanalityczna, Nowe, zaktualizowane wydanie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Popiel A., Pragłowska E. (2022). Psychoterapia poznawczo-behawioralna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Young J.E. i wsp., op. cit.
Mearns D., Thorne B. (2010). Terapia skoncentrowana na osobie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Skottun G., Ashild K. (2023). Praktyka Terapii Gestalt. Teoria i doświadczanie, Oficyna Związek Otwarty.
Mellibruda J., op. cit.
Yalom I.D., Leszcz M., op. cit.
Jarema M. (2016). Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny, Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Źródła popularnonaukowe – literatura polecana i inne wartościowe materiały (w kolejności odniesień w tekście)
Rozdział 1
Kotlarek M. Wielki spór o DDA, https://psycholog-pisze.pl/wielki-spor-o-dda/, dostęp: 01.01.2024.
Kinney J., Lepton G., DDA – słowniczek psychologiczny, https://psychologia.edu.pl/slownik/id.dda/i.html, dostęp: 05.01.2024.
Wojnarowski J. DDA – zodiak, szuflada, sprężyna, https://klinika-poznan.pl/dda-zodiak-szuflada-sprezyna/, dostęp: 05.01.2024.
Sak M. Dorosłe Dzieci Alkoholików (DDA) – kim są? Czy naprawdę istnieją?, https://psychomedic.pl/dorosle-dzieci-alkoholikow-kto-to/, dostęp: 05.01.2024.
Sak M. Toksyczna rodzina – jak ją rozpoznać?, https://sensly.com/blog/toksyczna-rodzina-jak-ja-rozpoznac/, dostęp: 05.01.2024.
Rozdział 3
Toksyczny wstyd u DDA/DDD – jak sobie z nim radzić? i inne odcinki podcastu Julia Kawalec Psychoterapia Integrcyjna (dostępnego m.in. na Spotify).
Hellstein T. (2006). Wsparcie dla dorosłych alkoholików: hipopotam w pokoju stołowym, Wydawnictwo Feeria.
Ackerman R. (2020). Wyrosnąć z DDA. Wsparcie dla dorosłych córek alkoholików, Wydawnictwo Feeria.
Ackerman R. (2022). Wsparcie dla dorosłych synów z dysfunkcyjnych domów i ich bliskich, Wydawnictwo Feeria.
Cermak T., Rutzky J. (2011). Podręcznik. Stopnie wyzdrowienia dla dorosłych dzieci alkoholików, seria „Czas na Wyleczenie”, Wydawnictwo Charaktery.
Cermak T., Rutzky J. (2011). Przewodnik. Droga do wyzdrowienia dla dorosłych dzieci alkoholików, seria „Czas na Wyleczenie”, Wydawnictwo Charaktery.
Rozmowy o traumie i uzależnieniu i inne odcinki podcastu Ładnie o Traumie psychotraumatolożki Sabiny Sadeckiej (dostępnego m.in. na Spotify).
Rozdział 4
Schwartz A. (2020). Złożony zespół stresu pourazowego: jak odzyskać integralność psychiczną i kontrolę nad emocjami? Zeszyt ćwiczeń, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Cyklińska A. (2022). Przewodnik po emocjach. Jak lepiej rozumieć własne uczucia, Wydawnictwo W.A.B.
Deb D. (2022). Zakotwiczeni. Jak oswoić układ nerwowy dzięki teorii poliwagalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Sak M. Ekspresyjne pisanie? Twoja głowa Ci za to podziękuje!, https://psychomedic.pl/ekspresyjne-pisanie-a-zdrowie-psychiczne/, dostęp: 05.01.2024.
Rozdział 5
Schwartz A., op. cit.
Gibson Lindsay C. (2018). Dorosłe dzieci niedojrzałych emocjonalnie rodziców. Jak uwolnić się od przeszłości i zacząć nowe życie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Bourne E.J. (2011). Lęk i fobia. Praktyczny poradnik dla osób z zaburzeniami lękowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Choden G.P. (2021). Uważne współczucie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Ryś N. (2022). Poradnik obsługi umysłu. Jak sobie radzić z trudnymi emocjami, Wydawnictwo RM.