Jedność wiary - ebook
Jedność wiary - ebook
Odpowiedzialność Rzymu za Kościół powszechny.
W tej historycznej dla Kościoła chwili wierzący katolicy mają pełne prawo oczekiwać z Rzymu, miasta Książąt Apostołów Piotra i Pawła, aktualnych wskazań duchowych i moralnych. Jestem o tym mocno przekonany, ponieważ Chrystus chciał, by Kościół rzymski przewodził w wierze innym.
FRAGMENT
Czym tak naprawdę jest wiara Kościoła rzymskiego? Jakie są granice władzy papieża? Czy powinniśmy oczekiwać reformy Kościoła?
Kardynał Gerhard Müller, wybitny teolog i były prefekt Kongregacji Nauki Wiary, rozważając stan Kościoła katolickiego oraz jego drogę w przyszłości, zabiera czytelników w poruszającą i osobistą podróż po Wiecznym Mieście. Hierarcha przedstawia różne poglądy i stanowiska dotyczące życia Kościoła, nie stroni także od bolesnej krytyki. Dla wielu katolików teksty kard. Müllera są pomocą w mierzeniu się z kryzysem Kościoła. Przede wszystkim jednak stanowią cenną wskazówkę dla każdego, kto w obliczu masowej apostazji i dominacji zlaicyzowanego świata codziennie musi bronić swojej wiary.
Kardynał Gerhard Müller – niemiecki duchowny katolicki, biskup diecezjalny Ratyzbony w latach 2002–2012. Były prefekt Kongregacji Nauki Wiary oraz przewodniczący Papieskiej Komisji „Ecclesia Dei”. Od 2014 roku kardynał diakon.
Roma locuta causa finita! Ale czy rzeczywiście zawsze i w każdej sprawie? Kardynał Gerhard Müller zna prawdziwą odpowiedź. I choć zdarzało się także jemu zmierzyć ze status quo obowiązującym w tej materii obecnie w Kościele, to jednak wzywa do wierności. Wierności Chrystusowi, będącemu Głową, Źródłem i Sercem jedności wiernych.
Łukasz Karpiel, zastępca redaktora naczelnego portalu PCh24.pl
Czy wciąż istnieje jedna wiara katolicka, czy może rozproszony, niespójny, sprzeczny ze sobą rozgardiasz odczuć, sentymentów, opinii? Gdzie szukać odpowiedzi, skoro – można mieć wrażenie – dawne centrum świata duchowego znalazło się w stanie nieprzezwyciężonego kryzysu?
Kardynał Gerhard Müller próbuje tym pytaniom stawić czoło. Nie robi tego za pośrednictwem traktatu teologicznego – wybrał formę inną, zaskakującą. Z jednej strony to zapis osobistych refleksji nad znaczeniem Wiecznego Rzymu, z drugiej niemal reportaż opisujący kryzys obecnej teologii i kurii.
To swoisty moralitet, w którym pojawiają się bohaterowie reprezentujący różne poglądy na naturę Kościoła i współczesności. Dzięki temu kardynał w sposób nowy uwypukla to, co stare i niezmienne: piękno i prawdę wiary rzymskiego Kościoła, matki wszystkich Kościołów. To książka bardzo rzymska i łacińska, a przez to właśnie polska. Doskonała lektura dla tych, którzy szukają prawdy o swoich korzeniach!
Paweł Lisicki, redaktor naczelny „Do Rzeczy”
Kategoria: | Wiara i religia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-67530-45-3 |
Rozmiar pliku: | 1,1 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| Adv. haer. | Św. Ireneusz z Lyonu, _Adversus |
| | haereses_ |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| AS | Jan Paweł II, List apostolski motu |
| | proprio o naturze teologicznej |
| | i prawnej konferencji episkopatów |
| | _Apostolos suos_ (1988) |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| CA | _Confessio Augustana_ (Augsburskie |
| | wyznanie wiary, 1530) |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| CD | Sobór Watykański II, Dekret |
| | o pasterskich zadaniach biskupów |
| | w Kościele _Christus Dominus_ (1965) |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| Comm. | Św. Wincenty z Lerynu, |
| | _Commonitorium_ |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| Comm. in Gal. | _Św. Tomasz z Akwinu, Super |
| | Epistolam B. Pauli ad Galatas |
| | Lectura (Wykład Listu do Galatów)_ |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| Comm. in Isaias | Św. Hieronim, _Commentarium in |
| | Isaias_ |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| Conf. | Św. Augustyn, _Confessiones_ |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| De car. resurr. | Tertulian, _De carnis resurrectione_ |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| De pot. | Św. Tomasz z Akwinu, _Quaestiones |
| | disputatae de potentia Dei_ |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| De unit. eccl. | Św. Cyprian z Kartaginy, _De |
| | catholicae ecclesiae unitate_ |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| DF | Sobór Watykański I, Konstytucja |
| | dogmatyczna o wierze katolickiej |
| | _Dei Filius_ (1870) |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| DH | Sobór Watykański II, Deklaracja |
| | o wolności religijnej _Dignitatis |
| | humanae_ (1965) |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| DS | _Enchiridion symbolorum, |
| | definitionum et declaratianum de |
| | rebus fidei et morum_, red. |
| | H. Denzinger, A. Schönmetzer, |
| | Friburgi (wiele wydań). |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| DV | Sobór Watykański II, Konstytucja |
| | dogmatyczna o Objawieniu Bożym _Dei |
| | Verbum_ (1965) |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| Exp. in symb. apost. | Św. Tomasz z Akwinu, _Expositio in |
| | symbolorum apostolorum_ |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| EG | Franciszek, Adhortacja apostolska |
| | _Evangelii gaudium. O głoszeniu |
| | Ewangelii w dzisiejszym świecie_ |
| | (2013) |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| GS | Sobór Watykański II, Konstytucja |
| | pastoralna o Kościele w świecie |
| | współczesnym _Gaudium et spes_ |
| | (1965) |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| KPK | Kodeks prawa kanonicznego (1983) |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| LG | Sobór Watykański II, Konstytucja |
| | dogmatyczna o Kościele _Lumen |
| | gentium_ (1964) |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| NA | Sobór Watykański II, Deklaracja |
| | o stosunku Kościoła do religii |
| | niechrześcijańskich _Nostra aetate_ |
| | (1965) |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| PO | Dekret o posłudze i życiu kapłanów |
| | _Presbyterorum ordinis_ (1965) |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| S. th. | Św. Tomasz z Akwinu, _Summa |
| | theologiae_ |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| UR | Sobór Watykański II, Dekret |
| | o ekumenizmie _Unitatis |
| | redintegratio_ (1964) |
+--------------------------------------+--------------------------------------+
| Verit. | Św. Tomasz z Akwinu, _Quaestiones |
| | disputatae de veritate_ |
+--------------------------------------+--------------------------------------+------------------------------------------------------------------------
¹ Leon Wielki, _Mowy_, tłum. K. Tomczak, Poznań 1958, s. 9.
² W pierwszym rzędzie .
³ Wszystkie cytaty z dokumentów Soboru Watykańskiego II podano za wydaniem: _Sobór Watykański_ _II__. Konstytucje, dekrety, deklaracje. Tekst polski_, Poznań 1986.
⁴ Wszystkie cytaty z Pisma Świętego podano za: _Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Biblia Tysiąclecia_, wyd. 5, Poznań 1999.
⁵ _Pierwsi świadkowie_, red. M. Starowieyski, tłum. A. Świderkówna, Kraków 1988, s. 173.
⁶ Tamże, s. 156.
⁷ Po łacinie fraza ta brzmi: _Christianus mihi nomen est, catholicus vero cognomen_ .
⁸ Cyt. za: „Christus Regnat” 2018, nr 39 (200), s. 14.
⁹ Aluzja do koncepcji niemieckiego filozofa Martina Heideggera, w której pojęcie _Sein zum Tode_ (bycie ku śmierci) odzwierciedla skończoność ludzkiej egzystencji .
¹⁰ B. Pascal, _Rozprawy i listy_, tłum. M. Tazbir, Warszawa 1962, s. 75.
¹¹ Św. Cyprian, _O jedności Kościoła katolickiego_, w: _Antologia literatury patrystycznej_, t. 1, red. M. Michalski, tłum. M. Michalski, Warszawa 1975, s. 278.
¹² Miastu (Rzym) i światu .
¹³ J.W. Goethe, _Podróż włoska_, tłum. H. Krzeczkowski, Warszawa 1980, s. 110.
¹⁴ Tamże, s. 130.
¹⁵ Autor błędnie przypisuje to starożytne łacińskie powiedzenie Wolterowi .
¹⁶ Św. Cyprian, _Listy_, red. E. Stanula, tłum. W. Szołdrski, Warszawa 1969, s. 188.