- W empik go
Język polski: wskazówki metodyczne do programu gimnazjum państwowego: (gimnazjum wyższe) - ebook
Język polski: wskazówki metodyczne do programu gimnazjum państwowego: (gimnazjum wyższe) - ebook
Klasyka na e-czytnik to kolekcja lektur szkolnych, klasyki literatury polskiej, europejskiej i amerykańskiej w formatach ePub i Mobi. Również miłośnicy filozofii, historii i literatury staropolskiej znajdą w niej wiele ciekawych tytułów.
Seria zawiera utwory najbardziej znanych pisarzy literatury polskiej i światowej, począwszy od Horacego, Balzaca, Dostojewskiego i Kafki, po Kiplinga, Jeffersona czy Prousta. Nie zabraknie w niej też pozycji mniej znanych, pióra pisarzy średniowiecznych oraz twórców z epoki renesansu i baroku.
Kategoria: | Klasyka |
Zabezpieczenie: | brak |
Rozmiar pliku: | 774 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Z UDZIAŁEM PROF. D-RA STANISŁAWA SZOBERA ORAZ D-RA BOGDANA NAWROCZYŃSKIEGO
Z DRUKARNI LUDOWEGO SPÓŁDZIELCZEGO TOWARZYSTWA WVDAWNICZEOO WF. LWOWIE. ULICA LEONA SAPIEHY L. 77.
PRZEDMOWA
Książka niniejsza jest przeznaczona dla nauczycieli języka polskiego w gimnazjach wyższych. Ma ona im ułatwić zrozumienie i wykonanie Programu ich przedmiotu. Składa się z Programów języka polskiego wydanych przez Ministerstwo dla trzech wydziałów gimnazjum państwowego, oraz obszernych wskazówek metodycznych, zastosowanych do tych Programów.
Większą część pracy nad Wskazówkami wykonał prof. Dr. Konstanty Wojciechowski. Z pod jego pióra wyszły niektóre punkty Wstępu (a mianowicie: „Zadania nauczyciela języka polskiego”, „Warunki dobrych pytań, pytania uczniów* i wszystkie dalsze punkty aż do końca), cała Część I, p… t. „Lektura”, drugi rozdział Części II („Ćwiczenia w używaniu języka”) i cały „Dodatek”. Dr. Bogdan Nawroczyński napisał „Wstęp” z wyjątkiem zaznaczonych powyżej jego punktów. Prot'. Dr. Stanisław Szober jest autorem pierwszego rozdziału części II p… t. „Nauka o języku”.
Oddając niniejsze Wskazówki metodyczne do rąk polonistów, Ministerstwo wyraża życzenie, aby one się przyczyniły do podniesienia nauczania języka polskiego w gimnazjach na poziom jak najwyższy.
TREŚĆ
PROGRAMY
Cel nauczania (wspólny we wszystkich Wydziałach)
Wydział Klasyczny.
Wydział Humanistyczny
Wydział Matematyczno-Przyrodniczy
Usta lektury uzupełniającej (wspólna dla wszystkich Wydziałów) Spis utworów do uczenia się napamięć (wspólny dla wszystkich Wy działów)
WSKAZÓWKI METODYCZNE
WSTĘP
Rozdział I. Cele nauczania
Jaki ma być stosunek nauczyciela do Programu Podział celów nauczania….
Cele materjalne……
Cele formalne…….
Dwustopniowość……
Rozdział II. Układ ćwiczeń
Rola ćwiczeń w Programie…. Ciągłość i równoległość ćwiczeń Ześrodkowanie ćwiczeń….
Lektura………
Lektura podstawowa i uzupełniająca Arcydzieła literatury powszechnej. Oświetlenie historycznoliterackie. Korelacja… innemi przedmiotami nauczania Język polski w różnych Wydziałach Zadania nauczyciela języka polskiego.
Rozdział III. Główne zasady nauczania
Zainteresowania młodzieży. Rzeczowość i poglądowość w nauczaniu. Przezywanie utworów literackich Interpretacja lektury. Heureza.
Wskazówek?
Str.
Warunki dobrych pytań, pytania uczniów.. 83
Wykład………. T….84
Przjrgotowanie nauczyciela………..84
Rozkład materjału, jednostki metodyczne…….85
Charakter dalszych Wskazówek……….86
CZĘŚĆ J.
LEKTURA
Rozdział I. Zasady ogólne……… 89
Stopnie w objaśnianiu i rozbiorze. Zasada w porządkowaniu lektury. 89
W szkole czy w domu czytać arcydzieła…… 90
Czy i jak przygotowywać do przyjęcia nowej treści….. 91
Kto ma utwór czytać………… 92
Objaśnienia rzeczowe i językowe……… 93
Budzenie współczucia psychologicznego…….. 94
Analiza a zdolność odczuwania. Łączność rozbioru z ćwiczeniami sty – listycznemi………… 95
Punkt wyjścia przy rozbiorze. Rozbiór pracą…… 96
Plan rozbioru………….. 96
Problem "analizy utworów lirycznych…….. 99
Reprodukowanie i streszczanie………. 100
Lektura dzieł krytycznych………. 101
Sprawa osobistych upodobań nauczyciela……. 102
Rozdział II. Interpretacja lektury iv poszczególnych klasach. 104
1. KLASY IV (I) i V (II)…….. 104
Układ materjału………….. 104
Wiadomości biograficzne. Przypominanie dawniej poznanych utworów 105
Ćwiczenia stylistyczne i ćwiczenia w rozbiorze w klasie IV. 105
Ćwiczenia w zakresie synonimiki…… 106
Ćwiczenia z zakresu rozbioru porównań……..- 107
Rozróżnianie logicznych stosunków między pojęciami….110
Układanie planów.…….. 110
Zwracanie uwagi na piękne i charakterystyczne zwroty i wyrażenia, na wyrazy obce i przyswojone……. lli
Składniki utworu………….. 112
Postaci. 112
Wyróżnianie uczuć, myśli i działań……. -118
Próby charakteryzowania postaci……… 113
Sytuacje i stosunki.,………. 116
Tło i krajobraz………….115
Stopniowanie………….. 116
Poezja a proza………….. 117
Opowiadanie, opis, rozumowanie; epika, liryka..118
Str.
Ćwiczenia stylistyczne i ćwiczenia w rozbiorze w klasie V.118 Wyszukiwanie i rozbiór przenośni, omówień, stopniowań, zwrotów krasomówczych…………119
Rozróżnianie mowy mówionej i pisanej, języka literackiego (poetycznego i naukowego), gwar, archaizmów, neologizmów..121 Kompozycja części i całości. (Miejsce i czas. Wątki. Rola postaci. Akcja i kontrakcja. Ekspozycja, punkt kulminacyjny, punkt martwy, rozwiązanie. Moment pobudzający. Znaczenie poszczególnych scen. Związek z tłem……….122
Myśl główna i uczucie panujące………124
Stosunek artysty do przedmiotu………127
Przejawianie się indywidualności artysty w utworze… 128
Rozróżnianie rodzajów poezji……….129
Rytm w mowie wiązanej. Rym. Wiersz i zwrotka…. 131
Krótka informacja o piśmiennictwie w Polsce do wystąpienia Reja. 134
2. KLASA VI ali)……….136
Ćwiczenia stylistyczne (Rozróżnianie gatunków epiki, liryki, dramatu i prozy. Krasomówstwo. Kompozycja utworu dramatycznego) 136
Objaśnianie i rozbiór.…….140
Wiek XVI…………..142
Mikołaja Reja Żywot człowieka poczciwego…….142
Lektura prozaików XVI wieku………. 144
Jan Kochanowski…………. 145
Fraszki…………..146
Pieśni…………..147
Pieśń Świętojańska o Sobótce…….151
Odprawa posłów greckich………151
Psałterz………….153
Treny……..153
Charakterystyka Kochanowskiego……..158
Piotr Skarga…………..159
Syntetyczne ujęcie dorobku XVI wieku……..163
Wiek XVII…………..165
Wiek XVIII,…………. 169
Ignacy Krasicki………….170
Mikołaja Doświadczyńskiego Przypadki… 171
Satyry 171
Kajki…..174
Pan Podstoli……….177
Charakterystyki Krasickiego………167
Franciszek Karpiński…………178
Moljera Skąpiec……..1'9
Zabłockiego Zabobonnik………181
Niemcewicza Powrót posła………181
Corneille'a Cyd.. 188
Sir.
Zbieranie uwag……..
Sposób przeprowadzenia planu w Wydziale matematyczno-przyrodniczym 185
:i KLASA VII (IV)………. 187
Ćwiczenia stylistyczne 'Rozróżnianie głównych kategoryi estetycznych.
Próby określania właściwości stylu)……187
Objaśnianie i rozbiór.…….189
Adam Mickiewicz………….190
Oda do młodości 190"
Rallady…… 191
Grażyna……….193
Dziadów cz. II i IV………..194
Sonety krymskie………194
Konrad Wallenrod………..196
Farys, 196
Twórczość Mickiewicza do r. 1830……. 196
A. Fredry Śluby panieńskie……….197
Syntetyczne uwagi o komedjach Fredry……..198
A. Malczewskiego Marja…………199
Józef B. Zaleski…………. 202
Próba syntezy (1822–1830)……….. 204
Adam Mickiewicz…………206
Dziadów część III…………206
Księgi Narodu i Pielgrzymstwa Polskiego……212
Pan Tadeusz '………..v?13
Próba syntezy twórczości Mickiewicza…….215
Juljusz Słowacki..V……. 216
Godzina myśli………….217
Kordjan…………. 218
Hymn o zachodzie słońca………220
Anhelli………….220
Balladyna………… 222
Ojciec zadżumionych………..222
Grób Agamemnona……….. 223
Lilia Weneda…………. 224
Testament mój……… 226
Beniowski………….227
ak mi Boże dopomóc……….228
Król-Duch. 22g
Syntetyczne ujęcie spostrzeżeń poczynionych w czasie lektury poematów Słowackiego. 232
Porównanie twórczości Słowackiego z twórczością Mickiewicza. 233
4. KLASA VIII (V)……….235
więżenia stylistyczne (Warunki powstawania utworu. Dzieło literackie reakcją na życie epoki; jego oddziaływanie. Kompozycja rozprawy)…………. 235
Objaśnianie i rozbiór.…….238
Str.
Wybor prozaików.……..239
Zygmunt Krasiński………. 239
Nieboska komedja………..239
Iryd jo n…………..242
Przedświt………….245
Psalm dobrej woli………..247
Syntetyczny rzut oka na twórczość Krasińskiego…. 247
Mickiewicz, Słowacki i Krasiński…… 247
Cechy literatury doby emigracyjnej………248
Doba od r. 1850 do 1863……….. 248
Adam Asnyk…………..250
Nad głębiami…………251
W Tatrach………….252
Cyprjan Norwid………….253
B. Prusa Lalka………….254
H. Sienkiewicza Quo vadis.…… 256 m
E. Orzeszkowej Nad Niemnem……….257
Rzut oka na twórczość Sienkiewicza, Prusa i Orzeszkowej.. 260
Wybór z pism St Szczepanowskiego……..260
Charakterystyka literatury z lat 1863–1890……. 261
Literatura najnowsza…………261
S. Żeromskiego Ludzie bezdomni………262
S. Wyspiańskiego Warszawianka………264
S. Wyspiańskiego Wesele………..265
Jan Kasprowicz…….– …..267
Platona Kriton………….268
Szekspira Hamlet………….
Powtarzanie……,……
CZEŚĆ II.
język
Rozdział 1. Nauka o jeżyku….. 278
t. Cele nauczania………….
2. Zakres materjału…………
……… 298
Klasa V (II)………. 301
Klasa VI (III) i VII (IV)……..
Klasa VIII (V)
15. Uwagi metodyczne,………..
Klasa IV………….360
Klasa V, VI i VII……….
Rozdział II. Ćwiczenia w używaniu języka…..
I. Ćwiczenia w mówieniu
Cel……………. 435
1'unkt wyjścia
Dwa stopnie. Sposoby wypowiadania się Tematy a) Z zakresu lektury b) Świat zjawisk zewnętrzny c) Świat przeżyć d) Inne tematy.
Krazeologja…..
Układ……
Ćwiczenia przygotowane i nieprzygotowane Omawianie ćwiczeń Referaty dłuższe….
. Ćwiczenia w wygłaszaniu estetycznem i uczenie się
Czas trwania ćwiczeń
Cel….
Przygotowanie uprzednie.
Akcent logiczny….
Czas trwania i rodzaje przestanków
Tempo……
Analiza odcieni….
Lekcje praktyczne
Stopnie……
Wygłaszanie zbiorowe
Sprawa przedstawień scenicznych
Przypiski…..
Uczenie się napamięć Ćwiczenia piśmienne
Zapiski uczniów.. Krótkie wypracowania Wybór tematu.. Różniczkowanie tematów. Cechy tematu właściwego Rodzaje tematów. Przygotowanie tematu Plan ćwiczenia piśmiennego. Ćwiczenia domowe i szkolne. Omawianie ćwiczeń niepoprawionycli Poprawianie ćwiczeń. Omawianie ćwiczeń poprawionych Poprawianie błędów przez młodzież
Autokrytyka…..
Sprawa wypowiadania przez młodzież poglądów Ćwiczenia wyróżniające się.Język i styl ćwiczeń. Staranność….. Wędy przeciw prawidłom pisowni
Str.
DODATEK
A) Przykłady prowadzenia, lektury..478
Homera Ujada (kl. IV)….478
Sienkiewicza Ogniem i mieczem (kl. IV)… 487
Mickiewicza Grażyna (kl. IV)….497
Tetmajera W lesie (kl. IV)………..501
Asnyka Echo kołyski (kl. IV)……… 503
Brodzińskiego Wiesław (kl. IV)……….505
Mickiewicza Pan Tadeusz (kl. V)………507
Fredry Zemsta (kl. V)…………533
Mickiewicza Farys (kl. V i VII)…….. 540
Sofoklesa Antygona…………544
Felińskiego Barbara Radziwiłłówna……. 47
Mickiewicza Dziadów cz. II i IV………50
Mickiewicza Konrad Wallenrod……….
Słowackiego Balladyna…………
Horacego Wybór poezyi………
B) Wskazówki bibl jog raficzne dla nauczyciela…..576
C) Indeks autorów i dzieł
PROGRAMY
CEL NAUCZANIA
(Wspólny we wszystkich Wydziałach).
I. Ze względu na materjał nauczania:
A. W zakresie poznawania i opanowywania języka:
1. Nauczyć poprawnie i biegle mówić i pisać.
2. Doprowadzić do zrozumienia podstawowych właściwości współczesnego języka polskiego z uwzględnieniem jego rozwoju w ciągu wieków ubiegłych.
B. W zakresie lektury:
1. Nauczyć czytać utwory prozaiczne i poetyczne z należytem zrozumieniem i odczuwaniem ich treści i formy, nauczyć analizowania, wyjaśniania i samodzielnego przyswajania sobie tekstów, wzbudzić zamiłowanie do lektury.
2. Doprowadzić do gruntownego przyswojenia sobie wybranych arcydzieł literatury polskiej i powszechnej.
3. Wprowadzić za ich pośrednictwem w dziedzinę kultury narodowej (z uwzględnieniem różnych jej faz i kierunków), oraz ogólnoludzkiej.
II. Ze względu na cele formalne nauczania szczególnem zadaniem nauczyciela języka polskiego jest:
1. Wdrożyć do możliwie pełnego i konkretnego ujmowania zjawisk życia, a przedewszystkiem świata wewnętrznego człowieka.
2. Zaprawić do jasnego, rzeczowego i możliwie samodzielnego myślenia; kształcić wyobraźnię i smak estetyczny, uszlachetniać i rozwijać uczucia.
3. Wychowywać człowieka i obywatela przez wpajanie świadomej miłości języka ojczystego i kultury narodowej, a na jej gruncie szczepienie i pielęgnowanie ogólnoludzkich ideałów religijnych, etycznych, naukowych i estetycznych.
CEL NAUCZANIA NA STOPNIU NIŻSZYM.
KLASY": IV (I) i V (II).
Nauczyć czytać utwory prozaiczne i poetyczne z naleźy-tem rozumieniem i odczuwaniem ich treści i formy; wdrożyć do ich analizowania, wyjaśniania i samodzielnego przyswajania sobie zawartości tekstów, oraz wzbudzić zamiłowanie do lektury. Uzupełnić wiadomości z gramatyki i składni; wytworzyć pojęcie o zmienności znaczenia i formy wyrazów; nauczyć poprawnie i jasno mówić i pisać.
CEL NAUCZANIA NA STOPNIU WYŻSZYM.
KLASY: VI (III), VII (IV) i VIII (V).
Doprowadzić do opartej na lekturze tekstów gruntownej znajomości wybranych arcydzieł literatury polskiej i powszechnej, oraz do umiejętności analizowania i wyjaśniania ich pod względem rzeczowym i stylistycznym, utworów zaś polskich nadto pod względem językowym i historycznoliterackim. Zapoznać z dziejami i charakterem najważniejszych prądów literackich w Polsce, z najważniejszemi formami polskiej twórczości poetycznej i prozaicznej, jak również z donioślejszemi faktami z życia i twórczości wielkich pisarzów polskich. Rozbudzić smak estetyczny i zamiłowanie do lektw. Pogłębić wiadomości o języku przez zwrócenie uwagi na fakty, świadczące o jego rozwoju, oraz w miarę możności – na psychologiczne podłoże zjawisk językowych. Nauczyć biegle, pewnie i naturalnie mówić i pisać.
WYDZIAŁ KLASYCZNY.
KLASA IV (1).
(3 godziny tygodniowo).
Ł LEKTURA.
A. Materjał do czytania:
1. Lektura podstawowa.1) H. Sienkiewicz: „Ogniem i Mieczem”. A. Mickiewicz: „Grażyna”. Czytanie z wypisów drobniejszych utworów prozaicznych i poetycznych.
2. Lektura uzupełniająca. Wybierze ją nauczyciel według własnego uznania z załączonej listy w ilości, nie przeciążającej uczniów nadmiarem materjału.
B. Interpretacja lektury:
1. Objaśnianie i rozbiór czytanych utworów ze szczególnem uwzględnieniem zaliczonych do lektury podstawowej. Krótkie wiadomości o życiu najwybitniejszych autorów: przypominanie ich utworów (lub wyjątków z nich), przeczytanych dawniej.
2. Ćwiczenia stylistyczne. Sprawdzenie, a w razie potrzeby uzupełnienie wiadomości i wprawy w zakresie synonimiki, rozbioru porównań, rozróżniania logicznych stosunków między pojęciami, układania planów.
Zwracanie uwagi na piękne i charakterystyczne zwroty i wyrażenia, na wyrazy obce i przyswojone.
Wyróżnianie (tylko w związku z lekturą) takich składników utworów, jak: postaci ludzkie, uczucia, myśli, działania, różnice charakterów, związku z tem sposoby mówienia, sytuacje, stosunki, tło, krajobraz. Zgodność tych czynników lub kontrast, stopniowanie i t… p. Rozróżnianie prozy i poezji. Opowiadanie, opis i rozumowanie (bez wyszczególniania gatunków). Różnice i podobieństwa między poezją epiczną i Jiryczną (również bez wyszczególniania gatunków)1).
. II. JĘZYK.
A. Nauka o języku. Uzupełnienie i powtórzenie wiadomości o języku w zakresie programu szkoły powszechnej lub gimnazjum niższego ze szczególaem uwzględnieniem działów słabiej opracowanych – wedle potrzeby uczniów i uznania nauczyciela.
B. Ćwiczenia w używaniu języka: 1. Ćwiczenia w mówieniu. Krótkie przygotowane, czasem również nieprzygotowane wypowiedzenia się: opisy i opowiadania, oparte na obserwacji zjawisk zewnętrznych i przeżyciach własnych, jak również streszczenia i sprawozdania z lektury, przebiegu lekcyj i osiągniętych na nich wyników.
Ćwiczenia w wygłaszaniu estetycznem, a w związku z tem uczenie się napamięć wierszy i krótkich urywków mowy niewiązanej. Patrz niżej: Spis utworów do uczenia się napamięć.
2. Ćwiczenia piśmienne. Zapisywanie osobistych spostrzeżeń i refleksyę, nasuwanych przez zdarzenia życia domowego i szkolnego, oraz przez lekturę. Krótkie wypracowania o urozmaiconej formie (opowiadania, opisy, rozprawki, listy, dialogi i t… p.), oparte na dokładnej obserwacji faktów zewnętrznych, przeżyciach własnych, oraz na materjale, zaczerpniętym z lektury (sprawozdania, streszczenia, porównania, charakterystyki, rozbiory i t… p.).
Uczniowie piszą możliwie jak najczęściej. Nauczyciel jest obowiązany przejrzeć i poprawić w półroczu przynajmniej 3 ćwiczenia szkolne i 2 domowe wszystkich uczniów klasy.
KLASA V (II).
(3 godziny tygodniowo).
A. Materjał do czytania: