Facebook - konwersja
Pobierz fragment

Jurysprudencja 22. Kreacja prawa. Prawodawstwo między społeczną użytecznością a rozumną zgodą - ebook

Data wydania:
9 sierpnia 2024
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
29,95

Jurysprudencja 22. Kreacja prawa. Prawodawstwo między społeczną użytecznością a rozumną zgodą - ebook

Autor wychodzi od stosunkowo dobrze rozpoznanego w literaturze zjawiska (m.in. F.A. von Hayek, H. Berman, J. Wróblewski, B. Tamanaha, J. Habermas, L. Wintgens) stopniowego utożsamiania prawodawstwa z legislacyjną kreacją. Ten dominujący sposób myślenia, określany przez Autora mianem „prawnego kreacjonizmu” powoduje zwiększanie się zakresu i ilości prawnej regulacji. Regulacja zaczyna w coraz większym stopniu dotykać różne sfery życia społecznego. Konsekwencją jest inflacja przepisów oraz fragmentaryzacja i niepewność prawa. Autor stawia tezę, że zjawisko to wiąże się z historyczną dominacją konstruktywizmu i utylitaryzmu, dwóch sposobów myślenia o stanowieniu prawa operujących na silnie antydogmatycznym fundamencie modernizacji. Tezy tej dowodzi odwołując się do koncepcji odzwierciedlających jego zdaniem historyczną ewolucję myślenia o prawodawstwie. Ewolucja ta zainicjowana została przez późnośredniowieczny nominalistyczny zwrot w epistemologii. Jej kolejne etapy obejmowały: wczesno-nowożytne oddzielenie polityki od moralności, etatyzację prawa, oświeceniowe i pozytywistyczne oddzielenie prawa od moralności, indywidualistyczną koncepcję naturalnych uprawnień, wyodrębnienie się władzy prawodawczej (podziały władzy), demokrację, zjawisko państwa narodowego i związanego z nim narodowego prawa oraz subiektywistyczny indywidualizm i nihilizm końca XIX wieku. Autor postuluje, by kreacjonizm współczesnego ustawodawcy – pokłosie głównie oświeceniowego projektu i jego romantycznej korekty – był limitowany. Źródłem tego ograniczenia powinno być jego zdaniem wzmocnienie w myśleniu o stanowieniu prawa, obecnych w nim już dyrektyw zachowawczej i tożsamościowej, opartych odpowiednio na założeniach epistemicznej niedoskonałości oraz kontynuacji i wspólnotowego zakorzenienia prawa.

*

Celem serii wydawniczej „Jurysprudencja” jest publikowanie monografii z zakresu teorii i filozofii prawa, a także dyscyplin prawniczych podejmujących problematykę teoretyczno- i filozoficzno-prawną w ramach własnych badań przedmiotowych. Inicjatywa powołania tego rodzaju serii wydawniczej spotkała się z dużym zainteresowaniem wszystkich ośrodków naukowych zajmujących się wskazaną problematyką, a także znanych naukowców z ośrodków zagranicznych.

Redaktorzy serii
Marek Zirk-Sadowski, Bartosz Wojciechowski

Spis treści

Podziękowania 7

Wstęp 9

1. Prawny kreacjonizm: istota współczesnego myślenia o prawie 21

2. Nominalizm i dwie koncepcje poznania. Epistemiczny punkt wyjścia aksjologii współczesnego prawodawstwa 33

2.1. Boska kreacja jako źródło bytu: supraracjonalność praw boskich 34

2.2. Poznawczy indywidualizm i subiektywizm 36

2.3. Wola jako źródło instytucji 37

2.4. Optymizm versus pesymizm poznawczy 40

2.4.1. Subiektywistyczna redukcja – Kartezjusz i Kant 43

2.4.2. Progres wiedzy i agregacja doświadczenia – Hobbes i Locke 51

2.5. Myślenie antydogmatyczne 61

2.5.1. Myślenie antydogmatyczne jako krytyka 61

2.5.2. Myślenie antydogmatyczne jako konsekwencja progresu wiedzy 64

3. Konstruktywizm i utylitaryzm: fundamenty współczesnego prawodawstwa 73

3.1. Konstruktywizm 75

3.1.1.Od-podmiotowa prawda: problematyzacja poznania 76

3.1.2. Od-podmiotowa wizja obiektywnościNagel 79

3.1.3. Konstruktywizm moralny i prawnyKant 85

3.1.4. Konstruktywizm polityczny – Rawls 88

3.1.5. Konstruktywistyczny fundament komunikacjiHabermas 97

3.1.6. Konstruktywizm jako źródło współczesnej legislacji – krytyka Hayeka 102

3.2. Utylitaryzm w szerokim rozumieniu 104

3.2.1. Oświecenie i utylitaryzmmaksymalizacja pożytku hedonistycznego 109

3.2.2. Inne dobra podlegające utylitarnej maksymalizacji 114

3.2.3. Wąskie versus szerokie rozumienie utylitaryzmu 117

3.3. Konstruktywizm i utylitaryzm jako dopełniające się dyrektywy legislacyjne 120

4. Etyczno-polityczne fundamenty współczesnego prawodawstwa: równa wolność, osoba, umowa społeczna 123

4.1. Filozoficzny anarchizm umowy społecznej jako konsekwencja odrzucenia dogmatyzmu 123

4.2. Władza prawodawcza – efekt ludzkiej kreacji 124

4.3. Wolność Wikinga a wolność w granicach wolności innych: dwie koncepcje wolności 125

4.4. Rozróżnienie racjonalności i rozumności jako fundament dwóch rodzajów wolności i dwóch koncepcji osoby 127

4.5. Kontraktarianizm a kontraktualizm: dwie wizje społecznego kontraktu 130

4.6. Kontrakt bazujący na wąskiej koncepcji osoby i utylitaryzmie w sensie szerokim – Hobbes, Gauthier 131

4.6.1. Antropologiczny pesymizm i idea moralnej próżni – Hobbes 132

4.6.2. Ograniczona maksymalizacja i problemy z naturalistycznym uzasadnieniem moralnościGauthier 136

4.7. Kontrakt bazujący na szerokiej koncepcji osoby – Locke, Kant 149

4.7.1. Locke i uprawnienia naturalne 149

4.7.2. Umowa społeczna jako obowiązek wynikający z prawa rozumuKant 153

4.8. Teoretyczna racjonalność i praktyczna rozumność jako fundamenty społecznej kooperacji: prawo w świetle konstruktywistycznej syntezy Rawlsa 161

4.9. „Rachunek zgody”: teoria wyboru publicznego jako fundament syntezy konstruktywizmu i utylitaryzmu 173

4.10. Zgoda i użyteczność jako fundamenty tworzenia prawa 179

5. Polityczno-organizacyjne fundamenty kreacjonistycznego prawodawstwa: podział władzy, separacja prawa od moralności, demokracja 187

5.1. Separacja władzy prawodawczej: zabezpieczenie przed absolutyzmem władzy 188

5.2. Oddzielenie polityki od moralności oraz wyłączność legislacyjna suwerena: polityczny realizm (Machiavelli) i prawny etatyzm (Bodin) 193

5.3. Oddzielenie prawa od moralności Kant i twardy pozytywizm 197

5.3.1. Konstruktywizm jako podstawa oddzielenia prawa od moralnościKant 198

5.3.2. Utylitaryzm jako podstawa oddzielenia prawa od moralnościBentham i Austin 206

5.4. Demokracja między konstruktywistyczną deliberacją a utylitarystyczną agregacją 212

5.4.1. Konstruktywizm oraz demokracja deliberatywna i uczestnicząca – Rousseau 213

5.4.2. Utylitaryzm i demokratyczna agregacjaBentham i Mill 220

5.4.3. chodzenie do porozumienia i negocjowanie interesów: istota demokratycznej legislacji – Habermas 222

5.5. Monizm, etatyzm i proceduralistyczny legalizm jako „baza organizacyjna” współczesnej legislacji 224

6. Indywidualistyczny nihilizm i państwo narodowe: radykalne dopełnienie oświecenia 229

6.1. Romantyczny indywidualizm i creatio ex nihilo: teologiczny paradygmat tworzenia prawa w ateistycznej i nihilistycznej odsłonie 230

6.2. Państwo narodowe: konstruktywistyczna synteza narodowej tożsamości i oświeceniowych wartości kosmopolitycznych 240

6.3. Romantyzm jako źródło prawnego kreacjonizmu 249

Konkluzje i postulaty. Wzmocnienie dyrektywy zachowawczej i tożsamościowej jako przywrócenie równowagi systemu opartego na jednostronnej swobodzie legislacyjnej kreacji 255

Bibliografia 263

Kategoria: Prawo
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8331-531-7
Rozmiar pliku: 4,1 MB

BESTSELLERY

Kategorie: