Kalejdoskop fotografii. Między techniką a sztuką - ebook
Kalejdoskop fotografii. Między techniką a sztuką - ebook
Chcesz osiągnąć fotograficzne mistrzostwo?
Bez tej książki może Ci się nie udać!
- Poznaj czynniki mające wpływ na techniczną jakość zdjęć
- Naucz się wykorzystywać w swoim warsztacie różne środki wyrazu
- Połącz talent z wiedzą i doświadczeniem, aby uzyskać najlepsze wyniki
Duża dostępność zaawansowanego sprzętu fotograficznego i coraz większa łatwość wykonywania technicznie poprawnych zdjęć tworzą iluzję, że dosłownie każdy, kto dysponuje odpowiednimi środkami finansowymi i ma trochę wprawy, może stać się prawdziwym mistrzem fotografii. Jednak wcale tak nie jest - tysiące nudnych, niemal identycznych zdjęć zalegają na twardych dyskach i w albumach posiadaczy mniej lub bardziej wyszukanych aparatów cyfrowych. Jak zatem osiągnąć naprawdę dobre rezultaty? Jak wspiąć się na wyżyny? Jak sprawić, aby nasze zdjęcia były nie tylko dobre, lecz wyróżniały się na tle innych, a nawet zasługiwały na miano artystycznych?
Na te i wiele innych pytań odpowiada książka "Kalejdoskop fotografii. Między techniką a sztuką" . Jej autor, znany fotografik i doświadczony pedagog, postawił sobie za cel gruntowną i rzetelną prezentację wielu zagadnień związanych z warsztatem i technikami wykorzystywanymi w fotografii. Czytelnik znajdzie tu dokładny opis zjawisk fizycznych, na których opiera się fotografia, a także omówienie zasad działania współczesnych aparatów i innego sprzętu fotograficznego. Podręcznik zawiera ponadto informacje i porady, jak kontrolować parametry zdjęć i właściwie wykorzystywać oświetlenie, a także jakie środki wyrazu warto stosować dla otrzymania zamierzonego efektu. Autor nie koncentruje się jednak wyłącznie na zagadnieniach technicznych - dużo uwagi poświęca kwestiom dotyczącym estetyki i artystycznej strony zdjęć.
- Budowa i elementy składowe aparatu fotograficznego
- Dodatkowe wyposażenie i jego zastosowanie
- Zjawiska fizyczne leżące u podstaw fotografii
- Czynniki wpływające na jakość, formę i atrakcyjność obrazu
- Sposoby wykorzystania światła naturalnego i sztucznego
- Obszerne informacje na temat techniki fotografii barwnej i czarno-białej, tradycyjnej i cyfrowej
- Perspektywa, kompozycja, głębia ostrości i inne czynniki kształtowania obrazu
- Omówienie wielu zjawisk i faktów z dziedziny fotografii, jakich próżno szukać w innych książkach
- Historia rozwoju technologii fotograficznej
Dowiedz się, jak najlepiej wykorzystywać dostępne techniki, aby fotografować naprawdę świadomie.
Leszek Jerzy Pękalski - z wykształcenia fizyk teoretyk. Do 1979 roku był pracownikiem naukowo-dydaktycznym na Uniwersytecie Gdańskim. Po odejściu z uczelni zawodowo zajął się fotografowaniem. W 1978 roku przyjęty do ZPAF. W swoim dorobku artystycznym ma wystawy indywidualne oraz ponad dwieście wystaw zbiorowych w kraju i za granicą. Jest też laureatem nagród i wyróżnień oraz autorem licznych publikacji prasowych i książkowych. Przez wiele lat wykładał w gdańskiej ASP oraz w kilku prywatnych szkołach fotografii w Trójmieście. Rzeczoznawca MKiDN ds. fotografii artystycznej.
Spis treści
I. Wstęp (6)
Podziękowania (8)
II. Aparat fotograficzny - Twoje narzędzie pracy (9)
- 1. Typy aparatów - od telefonu komórkowego do kamery wielkoformatowej (9)
- 2. Podstawy obsługi aparatu (16)
- 3. Jak obchodzić się, a jak nie obchodzić ze sprzętem (17)
- 4. Jak prawidłowo trzymać aparat (19)
- 5. Zdjęcia poruszone - zmora fotografa; najdłuższy bezpieczny czas ekspozycji z ręki - jak go jeszcze wydłużyć (20)
- 6. Jeśli nie statyw, to co? (21)
III. Sprzęt fotograficzny (23)
- 1. Obiektywy (23)
- 2. Osłona przeciwsłoneczna (23)
- 3. Filtry (24)
- 4. Światłomierze (32)
- 5. Pierścienie pośrednie i osprzęt do zdjęć z bliska (32)
- 6. Telekonwerter (33)
- 7. Statyw i monopod (34)
- 8. Wężyki spustowe (35)
- 9. Lampy błyskowe i fotowyzwalacze (36)
IV. Podstawowe elementy kontroli obrazu (37)
- 1. Migawka (37)
- 2. Przysłona (42)
V. Elementy optyki fotograficznej - zarys (49)
- 1. Natura światła (49)
- 2. Optyka falowa (49)
- 3. Optyka geometryczna (53)
- 4. Wady odwzorowania optycznego (56)
- 5. Obiektywy specjalne: tilt & shift, lustrzany, konstrukcje retrofokalne (68)
- 6. Zoomy (73)
- 7. Ogniskowa a perspektywa (74)
- 8. Ostre-nieostre (80)
- 9. Głębia ostrości, bokeh (81)
- 10. Hiperfokalna (82)
VI. Pomiar światła i ekspozycja (85)
- 1. Pomiar przez obiektyw (85)
- 2. Światłomierz ręczny (87)
- 3. Do czego służy światłomierz punktowy i jak się nim posługiwać (90)
- 4. Elementy systemu strefowego (91)
- 5. Główny wróg fotografa - nadmierny kontrast. Metody redukcji kontrastu (97)
- 6. Jak naświetlać bez światłomierza (reguła t = 1/ISO) (104)
- 7. Resumé (104)
VII. Rozumieć światło: oświetlenie (105)
- 1. Światło zastane (105)
- 2. Światło sztuczne (123)
- 3. Światło mieszane (124)
VIII. Fotografia barwna - podstawy (135)
- 1. Mechanizm widzenia barwnego (135)
- 2. Kaprysy koloru: co to znaczy, że przedmiot jest kolorowy. Jakość oświetlenia. metameryzm (137)
- 3. Trzy kolory to wszystkie kolory! Maxwella skrzynka kolorów. Mieszanie świateł (139)
- 4. Dodawanie i odejmowanie świateł - arytmetyka barw. Metoda addytywna i subtraktywna (140)
- 5. Klasyfikacja i przestrzenie barw (144)
- 6. Tradycyjna fotografia barwna. Wywoływanie barwotwórcze (146)
- 7. Negatyw i "odwrotka" (148)
- 8. Temperatura barwy (150)
IX. Fotografia czarno-biała (155)
- Negatyw (155)
- Pozytyw (174)
X. Język fotografii - środki wyrazu i zasady kompozycji (191)
- Wstęp (191)
- Estetyka i etyka (191)
- 1. Perspektywa (194)
- 2. Głębia ostrości - wróg i przyjaciel (196)
- 3. Faktury (197)
- 4. Rysunek ostry czy miękki (198)
- 5. Zdjęcie "ostre" czy tylko kontrastowe? Szczegóły tonalne kontra ich brak (199)
- 6. Filtry: Jakie i kiedy? (209)
- 7. Ziarno/szum (210)
- 8. Poruszenie (211)
- 9. Kolor (212)
- 10. Kadrowanie (221)
- 11. Podstawy kompozycji (225)
- 12. Przetworzenia (235)
- 13. Zakończenie (236)
XI. Rewolucja: fotografia cyfrowa (237)
- 1. Krótki rys historyczny (237)
- 2. Wady i zalety (237)
- 3. Czujniki obrazowe - matryce (245)
- 4. Ile megapikseli? (248)
- 5. Na koniec jeszcze kilka uwag praktycznych (250)
XII. Fotografia hybrydowa - skanery i skanowanie (251)
XIII. Historia rozwoju technologii fotograficznych (255)
- Kalendarz ważniejszych wydarzeń (255)
- 1. Heliogram Niépce'a (257)
- 2. Dagerotypia (258)
- 3. Talbotypia (260)
- 4. Papier solny (261)
- 5. Hyppolyte Bayard i jego metoda (262)
- 6. Papier albuminowy i kolodionowy (263)
- 7. Negatyw z papieru woskowanego (264)
- 8. Mokra klisza kolodionowa i ambrotypia (264)
- 9. Sucha emulsja (266)
- 10. Błona zwojowa (267)
- 11. Papiery dzienne i gazowe (267)
- 12. Błona małoobrazkowa - Leica (267)
- 13. Początki fotografii barwnej: Young-Helmholtz, Maxwell, Ducos du Hauron (267)
- 14. Autochrome (268)
- 15. Wywoływanie barwotwórcze (270)
- 16. Kodachrome (270)
- 17. Metoda Kodaka a metoda Agfy (272)
- 18. Negatyw maskowany (272)
- 19. Cibachrome (273)
- 20. Technologia T-grain (274)
- 21. Komponenty DIR i DIAR (275)
- 22. Emulsja czterowarstwowa (276)
- 23. Materiały natychmiastowe (276)
- 24. Fotografia cyfrowa - początki (278)
XIV. Słowniczek (279)
XV. Aneks (285)
- A1. Ekspozycja. EV i zjawisko Schwarzschilda (285)
- A1.1. EV (285)
- A1.2. Zjawisko Schwarzschilda (Reciprocity Failure) (287)
- A2. Prawa optyki i co z nich wynika dla fotografii (288)
- A2.1. Przybliżenie optyki geometrycznej (288)
- A2.2. Prawo odbicia (288)
- A2.3. Załamanie światła - prawo Snelliusa; kąt graniczny, całkowite odbicie (289)
- A2.4. Reguła Fermata - czy światło ma duszę? (291)
- A2.5. Dziwne przypadki obrazu w soczewce wypukłej (292)
- A2.6. Współczynnik makro (297)
- A2.7. Głębia ostrości, odległość hiperfokalna (298)
- A2.8. Zjawiska falowe: dyfrakcja i interferencja światła (299)
- A2.9. Kamera otworkowa (302)
- A3. Światło spolaryzowane, filtr polaryzacyjny (305)
- A3.1. Polaryzacja światła (307)
- A4. Procedura testowania obiektywu (319)
- A5. Dlaczego w lustrzankach cyfrowych nadal stosuje się migawkę mechaniczną (323)
- A6. Kamera wielkoformatowa. Ruchy kamery (324)
- A7. Reguła Scheimpfluga (329)
- Dowód (329)
- A8. Fotografia srebrowa, uzupełnienia - obraz utajony, proces obróbki, składniki wywoływacza (331)
- A8.1. Obraz utajony, proces wywoływania (331)
- A8.2. Utrwalacz (333)
- A8.3. Skład wywoływacza (334)
- A8.4. Wywoływanie bezbromkowe (337)
- A9. Fotografia srebrowa - specjalne rodzaje wywoływania (338)
- A9.1. Wywoływanie przewlekłe (338)
- A9.2. Wywoływanie dwukąpielowe (dwustopniowe) (339)
- A10. Parę receptur (341)
- Wywoływacze negatywowe (341)
- Wywoływacze pozytywowe (do papierów) - ID-62, D-72, D-163 (344)
- Przerywacz (344)
- Utrwalacz (345)
- Sepiowanie (tonowanie siarką) (345)
- A11. Dlaczego emulsja niskoczuła jest bardziej kontrastowa niż wysokoczuła (346)
- A12. Negatyw maskowany (348)
- A13. Jednostki fotometryczne. Formuła Adamsa (351)
- A13.1. Prawo Lamberta (351)
- A13.2. Jednostki fotometryczne (352)
- A13.3. Reflektancje, luminancje (353)
- A13.4. Formuła Adamsa (353)
- A14. Krótka historia światłomierza (355)
- A15. Szara kartka: dlaczego akurat 18%? (357)
- A16. Gęstość optyczna (358)
- A17. Między nauką a sztuką:złoty podział i liczby Fibonacciego (359)
- A17.1. Złoty podział odcinka (359)
- A17.2. Liczby Fibonacciego (359)
- A17.3. Przykład konstrukcji złotego podziału (360)
Kategoria: | Grafika komputerowa |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-246-6374-3 |
Rozmiar pliku: | 43 MB |