- W empik go
Kierownictwo w administracji publicznej - ebook
Kierownictwo w administracji publicznej - ebook
Administracja publiczna podejmuje działania w sferze odnoszącej się do naszego społecznego życia. istotnym elementem sprawnego jej funkcjonowania jest kierownictwo. Niniejsza publikacja porusza kwestię realizowania funkcji kierowniczej administracji która jest pochodną funkcji zarządzania w administracji publicznej i samorządowej.
Kategoria: | Polityka |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8221-125-2 |
Rozmiar pliku: | 1 018 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
W ujęciu praktycznym, kierowanie przedsiębiorstwem ma charakter czynnościowy. Jest więc ono procesem ciągłym — realizowanym bez przerwy. W literaturze przedmiotu można spotkać wiele różnych podejść do tej samej istoty. Zdaniem R.W. Griffina, kierowanie jest to „zestaw działań (obejmujący planowanie i podejmowanie decyzji, organizowanie, przewodzenie, tj. kierowanie ludźmi i kontrolowanie) skierowanych na zasoby organizacji (ludzkie, finansowe, rzeczowe i informacyjne) i wykonywanych z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób sprawny i skuteczny.
Przy czym sprawny oznacza wykorzystujący zasoby mądrze i bez zbędnego marnowania, natomiast skuteczny, tj. podejmujący właściwe decyzje i z powodzeniem wprowadzający je w życie. H. Stienmann i G. Schreyogg preferują dwa podejścia do zarządzania: instytucjonalne i funkcjonalne, rozumiane jako zespół działań służących kierowaniu procesami pracy ( np. planistycznych, organizacyjnych czy też kontrolnych). W literaturze kierowanie jest także ujmowane jako zbiór kierowniczych funkcji realizowanych poprzez procesy decyzyjne.
Zdaniem R.W. Griffina kierowanie obejmuje cztery podstawowe funkcje:
— Planowanie i podejmowanie decyzji — wytyczanie celów organizacji i określenie, jak można je najlepiej osiągnąć, cześć procesu planowania obejmująca wybór trybu działania spośród zestawu dostępnych możliwości,
— Organizowanie — logiczne grupowanie działań i zasobów
— Przewodzenie (motywowanie) — zespół procesów wykorzystywanych po to, aby skłonić członków organizacji do wzajemnej współpracy w interesie organizacji,
— Kontrolowanie — obserwowanie postępów organizacji w realizowaniu celów.
Kierowanie jest opartym na posiadanych zasobach poszukiwaniem działań bardziej efektywnych w konfrontacji z wyzwaniami, jakie stawia przed organizacją rynek, konkurencja, klient.W. Drobny, M. Mazuryk, P. Zuzankiewicz, ABC służby cywilnej, Wolters Kluwer Polska, 2010, s. 23—43.
W. Karna, Zmiany w zarządzaniu zasobami ludzkimi w administracji samorządowej, Monografie i Studia Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011, s. 34—54.
Por. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 4 kwietnia 2016 r. w sprawie warunków i sposobu przeprowadzania ocen okresowych urzędników służby cywilnej i pracowników służby cywilnej (Dz. U. 2016 poz. 470)P. Wachowiak, Kierowanie zespołem projektowym, Centrum Doradztwa i Informacji Difin, 2004, s. 22—45.
T. Mark, Mistrzowskie zarządzanie ludźmi: tworzenie skutecznego zespołu poprzez motywowanie, wspieranie i przywództwo, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2010, s. 34—56.
B. Hysa, P. Kowalczyk, Kluczowe kompetencje kierowników średniego szczebla administracji samorządowej, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Organizacja i Zarządzanie, 2014, 69, s. 75—76.
B. Urbaniak, P. Bohdziewicz, Zdiagnozowanie potencjału administracji samorządowej, ocena potrzeb szkoleniowych kadr urzędów administracji samorządowej oraz przygotowanie profili kompetencyjnych kadr urzędów administracji samorządowej, MSWiA, Warszawa 2009, s. 212—230.