Facebook - konwersja

Kierownik w instytucji publicznej. Znajdź swój własny, skuteczny styl zarządzania - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
6 kwietnia 2012
Format ebooka:
MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(3w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
47,00

Kierownik w instytucji publicznej. Znajdź swój własny, skuteczny styl zarządzania - ebook

Zarządzanie jest proste pod warunkiem, że się go samemu za bardzo nie skomplikuje!

Książka Kierownik w instytucji publicznej. Znajdź swój własny, skuteczny styl zarządzania jest pierwszym w Polsce praktycznym podręcznikiem, który w szczery, daleki od idealizowania i naiwności sposób opisuje problemy z zarządzaniem w warunkach instytucji publicznych w naszym kraju. Książka zawiera ponad 250 porad i podpowiedzi, które mogą poprawić zarządzanie tak, by stało się efektywne i skuteczne. Można je wykorzystać zarówno w urzędach administracji samorządowej, urzędach wchodzących w skład Służby Cywilnej, agencjach rządowych, służbach mundurowych, wymiarze sprawiedliwości, a nawet w jednostkach ochrony zdrowia czy jednostkach oświaty.

To książka, w której NIE ma:

  • bardzo skomplikowanych teorii i narzędzi zarządzania (bo zazwyczaj najlepsze są proste rozwiązania),
  • przykładów z sektora biznesowego lub książek zachodnich (bo zazwyczaj nijak mają się one do naszych realiów).

Z drugiej strony pozycja ta uświadamia, jak niewiele trzeba, żeby być skutecznym menedżerem. Powinni ją przeczytać wszyscy szefowie i wszyscy kierownicy z polskich instytucji publicznych. Dobrze mieć ją stale na biurku i co dzień do niej wracać!

Nic tak bardzo nie stanowi o sukcesie lub porażce w dzisiejszym świecie, jak ludzie, z którymi przyszło nam pracować. I o ludziach jest właśnie ta książka. O pracownikach administracji publicznej, pracujących najczęściej w mniejszych lub większych zespołach, ich marzeniach, aspiracjach i frustracjach. I o ludziach kierujących innymi. Ci ostatni wywodzą się z równego szeregu szarych pracowników, jednak pewnego dnia muszą stanąć przed tym szeregiem i zacząć dowodzić.

Jak nie dać się złapać w różne pułapki, jak poprowadzić zespół do bitwy, jak obudzić w innych motywację i jak utrzymać ducha walki - o tym i o innych elementach zarządzania ludźmi pisze autor, który od wielu lat pracuje w administracji i posiada doskonałą umiejętność przystosowywania teorii zarządzania zasobami ludzkimi do realiów administracji. Tej książki nie można przeczytać jeden raz - powinna ona stać blisko biurka każdego kierującego najskromniejszym choćby zespołem i towarzyszyć mu w codziennych rozterkach oraz pracy nad sobą.

Małgorzata Bywanis-Jodlińska,
Dyrektor Generalny Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie.

Bardzo dobra pozycja traktująca o zarządzaniu organizacją, w tym instytucją publiczną - bez nadmiaru teorii, a przeciwnie, z dobrymi radami praktycznymi, szczególnie cennymi w czasach kryzysu w zakresie budowania "kultury narzędzi motywacyjnych" czy też konieczności rozwijania kompetencji przywódczych przez kierowników instytucji publicznych. Zarządzanie dotyczy ludzi, warto więc zapoznać się z tą pozycją i przyjąć odpowiedzialność za podległych pracowników, którymi kierujemy, gdy zarządzamy instytucjami publicznymi.
Tomasz Kałużny,
Prezes Sądu Rejonowego w Białymstoku, instytucji publicznej objętej projektem Modernizacji procesów zarządzania zasobami ludzkimi.

Książka autorstwa Radosława Hancewicza stanowi bardzo udane kompendium praktycznych wskazówek dla pracowników zajmujących kierownicze stanowiska w administracji publicznej. Prosty język przekazu oraz liczne przykłady pozytywnych i negatywnych zachowań kierowniczych niewątpliwie dodają jej atrakcyjności. Książkę polecam wszystkim pracownikom administracji publicznej, zarówno zatrudnionym na stanowiskach kierowniczych, jak i planującym taką ścieżkę rozwoju.
Kamil Mroczka, Kierownik Oddziału Zarządzania Kadrami w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie.


Patroni książki:


Spis treści

Wstęp (13)

Rozdział 1. Niezbędne kompetencje kierownika w instytucji publicznej (17)

  • Kierownik z nazwy, pracownik z przyzwyczajenia (17)
  • Kierownik doskonały - droga do celu (24)

Rozdział 2. Planowanie i zarządzanie przez cele (29)

  • Posiadanie celów i planowanie nie jest śmieszne i się opłaca (30)
  • Zadania z ustaw to nie to samo co cele! (31)
  • Nie musisz być mistrzem świata (31)
  • Myśl o efektach, a nie o działaniu (32)
  • Miej inne cele niż przychodzenie do pracy (32)
  • Cel musi być realny (32)
  • Bez ambicji nie ma celu (33)
  • O celach mów konkretnie (33)
  • Nie ma celu bez miernika (34)
  • Osiąganie celu nie może być wieczne (34)
  • To do Ciebie należy inicjatywa w wyznaczaniu celów (35)
  • Ty rządzisz celami, które wyznaczasz (35)
  • Przemyśl kilka dróg dotarcia do celu i... (36)
  • Pamiętaj o Twoim osobistym celu głównym (36)
  • Cele główne jako codzienny pomocnik (37)
  • Cele i planowanie to sprawa wspólna (37)
  • Wyznaczaj cele na dziś i na najbliższe pół roku (38)
  • Wyznaczając cele, pamiętaj o kontekście (38)
  • Dla każdego stanowiska da się wyznaczyć cele (39)
  • Prościej nazwane - łatwiej realizowane (40)
  • Jak najczęściej rozmawiaj o celach (40)
  • Planowanie to akt kreatywny (40)
  • Bądź metodyczny (41)
  • Przed planowaniem sprawdź, czym dysponujesz (41)
  • Planuj pozyskiwanie zasobów (41)
  • Tabelka to nie obciach (41)
  • Przy planowaniu korzystaj z doświadczeń (42)
  • Przekaż planowanie w ręce podwładnych (42)
  • Wykreuj sobie malkontenta i zaplanuj ewentualne ryzyko (42)
  • Planuj czas na zadania nagłe i na planowanie (43)
  • Planuj zadania ważne na równi z pilnymi (43)
  • Wyznaczaj czas na wykonanie zadania (43)
  • Grupuj podobne czynności (44)
  • Pracownikom zaplanuj rezerwę czasową (44)
  • Zaplanuj ludziom przerwy (44)
  • Skup się na najważniejszym celu (44)
  • Do celu mniejszymi krokami (45)
  • Narzuć nawyki planowania (45)
  • Checklista (46)
  • Daj planowi "dojrzeć" (48)
  • Obserwuj, co się sprawdza (48)
  • Pamiętaj o konsekwencjach nieplanowania (49)

Rozdział 3. Organizowanie pracy i delegowanie (51)

  • Deleguj wszystko, co możesz delegować (51)
  • Delegowanie to nie spychologia (52)
  • Zanim delegujesz zadanie na stałe - daj przykład (52)
  • Deleguj, bo nigdy nie zrobią tego tak, jak Ty (52)
  • Naucz ich pracować pod presją czasu (53)
  • Deleguj - nie bój się konkurencji (53)
  • To Ty tu jesteś kierownikiem (54)
  • Delegując zadania, deleguj uprawnienia i odpowiedzialność (54)
  • Żeby dobrze delegować, musisz obserwować (55)
  • Deleguj tam, gdzie jest kompetencja (56)
  • Przełam rutynę w delegowaniu (56)
  • Zapytaj, czy są ochotnicy (57)
  • Delegowanie jako narzędzie rozwoju i motywacji (58)
  • Deleguj w taki sposób, żeby każdy był potrzebny (59)
  • Delegowanie różne ma twarze (59)
  • Przyłóż się do organizacji zebrania (60)
  • Nie wymyślaj pracy na siłę (60)
  • Unikaj fikcyjnych zastępstw (61)
  • Wyraź chęć pomocy, ale nie zagłaskaj (61)
  • Zapytaj o potrzebne zasoby (62)
  • Podpowiadaj, ale zostaw swobodę (62)
  • Po równo, nawet jeśli jest ciężko (62)
  • Czasami zespół, czasami praca indywidualna (63)
  • Jasno komunikuj, czego oczekujesz (63)
  • Uważaj na własny stosunek do zadania (63)
  • Jasno określaj kompetencje i odpowiedzialność (64)
  • Dopasuj strukturę do faktycznych zadań (64)

Rozdział 4. Kierowanie i motywowanie (67)

  • Zacznij od walki z demotywatorami (68)
  • Mów o tym, na co nie masz wpływu (70)
  • "Kultura narzędzi motywacyjnych" (71)
  • Jeśli nie świecisz przykładem, nie oczekuj zbyt wiele (71)
  • Wpływ komunikacji na motywację (71)
  • Nie tylko kasa motywuje. Każdy ma w sobie próżność (72)
  • Milczenie, gdy jest dobrze, to nie jest dobry pomysł (73)
  • Krytykuj konstruktywnie i asertywnie (73)
  • Atmosfera dla wielu jest kluczowa (74)
  • Złam zasadę, że każdy dostaje (74)
  • Nagrody "po równo" są najlepszym demotywatorem (75)
  • Problem rozdrabnianych pieniędzy (75)
  • Kasa nie może zależeć od stażu (75)
  • Nie dawaj pieniędzy "za dobrą pracę" (76)
  • Dać zbyt późno to tak jak nie dać w ogóle (76)
  • System motywacyjny (77)
  • Jak zdemotywować, zlecając zadania? (77)
  • Stwórz chociaż namiastkę ścieżki awansu (78)
  • Bądź obiektywny we wszystkim (78)
  • Motywowanie płynie z różnych stron (79)
  • Kij i marchewka, czyli o kierunkach motywacji (79)
  • Dlaczego niektórych cieszą dodatkowe zadania? (80)
  • Żeby motywować, musisz znać ludzi (81)
  • Potrzeby ludzkie są zmienne (82)
  • Bądź opanowany, przewidywalny i powtarzalny (82)
  • Brak decyzji to zazwyczaj oznaka słabości (83)
  • Nie bój się konsultować decyzji - nie musisz być encyklopedią (83)
  • Utożsamiaj cele instytucji z celami pracownika (84)
  • Zaufaj i daj swobodę (84)
  • Nie możesz dać podwyżki? Pójdź pracownikowi na rękę (84)
  • Pozwól się rozwijać (85)
  • Zmiany wprowadzaj umiejętnie (85)
  • Nie zabij inicjatywy podwładnych (85)
  • Bądź dostępny i otwarty, wspieraj i bądź zainteresowany (86)
  • Bądź konsekwentny w różnicowaniu narzędzi (86)
  • Przemotywowanie też jest groźne (86)
  • Sprawdzaj skuteczność narzędzi motywacji (87)
  • O motywacji i demotywacji w innych rozdziałach tej książki (87)

Rozdział 5. Przywództwo i odwaga kierownicza (89)

  • Różne twarze przywództwa (90)
  • Musisz "dokądś płynąć" (91)
  • Pamiętaj, że będą Cię naśladować (91)
  • Postępuj uczciwie i moralnie (91)
  • Nie twórz obozów "my - oni" (92)
  • Tłumacz swoje motywy (92)
  • Sukces jest wspólny, porażka jest Twoja (93)
  • Nie bój się iść pod prąd, czyli rzecz o odwadze kierowniczej (93)
  • Walcz o swój zespół, a jego interes przedkładaj ponad swój (94)
  • Dziel się sukcesami (94)
  • Nie daj sobą manipulować (95)
  • Konflikt to Twój problem (95)
  • Przyznaj się do błędu, kiedy go popełniasz (95)
  • Bądź inicjatorem zmian (96)
  • Bądź mądry ich mądrością (96)
  • Dbaj o własne kompetencje (96)
  • Angażuj się w życie towarzyskie (97)
  • Interesuj się ludźmi i ich problemami (97)
  • Zapewnij dyskrecję (98)
  • Nie obiecuj na wyrost (98)

Rozdział 6. Nadzorowanie (99)

  • Dbaj o odpowiedni kierunek nadzoru (100)
  • Wyłapuj błędy w przebiegu realizacji zadania (100)
  • Różne sposoby nadzorowania (101)
  • Dobrze dobierz narzędzia monitorowania (102)
  • Bez systematyczności nie ma nadzoru (103)
  • Zasady nadzoru muszą być zrozumiałe i rozsądne (103)
  • Ustal normy efektywnościowe (104)
  • Nadzorowanie wynika z planowania (105)
  • Ideałem jest samodyscyplina (105)
  • Czy nadzór zawsze jest opłacalny? (105)
  • System monitorowania stwórzcie razem (105)
  • Nadzór to nie tylko korygowanie (106)

Rozdział 7. Rozliczanie (107)

  • Choć to trudne, zmień nastawienie (108)
  • Ludzi demotywuje brak rozliczenia (108)
  • Chwal nie rzadziej, niż krytykujesz (109)
  • Rozliczaj z zadań dużych i małych (109)
  • Za co rozliczysz, jeśli nie wyznaczyłeś celu? (109)
  • Nie bój się składać sprawozdań (110)
  • Szukaj przyczyn niepowodzeń i wyciągaj wnioski (110)
  • Obniż napięcie rozmowy rozliczającej (110)
  • Rozliczenie zbiorowe (111)
  • Zachęcaj pracowników do analizy (111)
  • Kara lub nagroda (111)
  • Autorozliczanie (112)
  • Konsekwencja w rozliczaniu (112)

Rozdział 8. Budowanie zespołu (113)

  • Jakie cechy musi mieć zespół, żeby być efektywnym? (114)
  • Kompetencje zespołowe na równi z merytorycznymi (115)
  • Zarządzaj rolami w zespole, bo z samych ekspertów nie zbudujesz zespołu (116)
  • Kompletując zespół, nie decyduj na podstawie CV (117)
  • Jasno komunikuj cel i przekonuj do niego (118)
  • Pokazuj zalety pracy zespołowej (118)
  • Ustal zasady pracy zespołowej (118)
  • Wspieraj konstruktywny konflikt (119)
  • Zadbaj o relacje ludzi w zespole (119)
  • Graj zespołowo i pokaż, że też jesteś członkiem zespołu (120)
  • Zadaniowość i relacyjność (120)
  • Zestaw zdystansowanie z zapałem (121)
  • Twórz zespoły zadaniowe (121)
  • Czy dajesz dobry przykład, pracując w zespołach zewnętrznych? (121)
  • Nie włączaj syndromu "oblężonej twierdzy" (122)
  • Zagwarantuj wolność myślenia i wypowiedzi (122)
  • Może być dłużej, ale efektywniej (122)
  • Twórz kulturę pomagania sobie nawzajem i buduj zaufanie (123)
  • Promuj dzielenie się wiedzą (123)

Rozdział 9. Ocenianie (125)

  • Ty decydujesz, czy oceny będą skuteczne (126)
  • O ocenach mów wszem wobec (126)
  • Jasne i dobrze zdefiniowane kryteria (126)
  • Wczytuj się w definicje kryteriów (127)
  • Kryteria adekwatne do zadań (128)
  • Im więcej kryteriów, tym lepiej (130)
  • Kryteria muszą być rozłączne (130)
  • Ocenianie jest ciągłe (130)
  • Komunikuj, czego oczekujesz (131)
  • Kryteria muszą być mierzalne (131)
  • Odnieś się do stawianych celów (131)
  • Efekty i postawy - kluczem do oceny (132)
  • Oceniaj to, co wynika z opisu stanowiska (132)
  • Samoocenę stosuj rozsądnie (133)
  • Wszystkim po równo to wcale nie sprawiedliwie (133)
  • Nie naginaj ocen dla innych celów (134)
  • Zasada wspólnego spojrzenia (134)
  • Skala inna niż w szkole (135)
  • Nie daj się "pierwszemu wrażeniu" (136)
  • Nie porównuj ze sobą (136)
  • Jedno zachowanie to jeszcze nie norma (136)
  • Nie patrz na kolegów ocenianego (137)
  • Czy nie wpływałeś negatywnie? (137)
  • Uważaj na własne sympatie, gusta i stereotypy (137)
  • Błąd hierarchii (138)
  • Czy jedna cecha nie przysłania innych? (138)
  • Nie lekceważ rozmowy oceniającej (138)
  • Rozmowa to nie monolog (139)
  • Formularz wypełniaj podczas rozmowy (139)
  • Zapoznać z oceną na poważnie (139)
  • Kopie dla pracownika (139)
  • Nie zostawiaj "pustych dziur" (140)
  • Ocena musi mieć następstwa (140)
  • Każdy ma prawo się odwołać (140)

Rozdział 10. Komunikowanie w zespole (141)

  • Komunikacja interpersonalna (142)
  • Komunikacja wewnętrzna (149)

Rozdział 11. Rekrutowanie i wprowadzanie nowych pracowników (151)

  • Jeśli masz kogo awansować, zrób to (151)
  • Ogłoszenie nie powinno sztucznie ograniczać (152)
  • Wymagaj tego, co możesz sprawdzić (153)
  • Czy poświadczenie bezpieczeństwa jest niezbędne? (153)
  • Język tylko tam, gdzie jest używany (154)
  • Wymagaj uzasadnionego doświadczenia (154)
  • Test wiedzy to dopiero początek (155)
  • Rozmowa kwalifikacyjna nie powinna być sztampowa (156)
  • Szanuj kandydatów (156)
  • Powiedz na starcie o zarobkach (156)
  • Informuj kandydatów o przebiegu naboru (157)
  • Poinformuj także przegranych (157)
  • Ty też robisz "pierwsze wrażenie" (158)
  • Nie stwórz "grupy odrzuconych" (158)
  • Przedstaw nowego pozostałym pracownikom (159)
  • Przedyskutuj, kiedy każesz coś przeczytać (159)
  • Opowiedz o zwyczajach (159)
  • Nie rzucaj od razu na "głęboką wodę" (159)

Rozdział 12. Szkolenie i rozwijanie podwładnych (161)

  • Rozwój to nie tylko płatne szkolenia (162)
  • Indywidualizuj rozwój pracowników (162)
  • Rozwój nie kończy się na przepisach (163)
  • Planuj przyszłość podwładnych (165)
  • Szkolący też się rozwija (165)
  • Szkolcie się wzajemnie (166)
  • Korzystaj ze szkoleń unijnych (166)
  • Szkolenia kaskadowe tylko wyjątkowo (166)
  • Zadbaj o jakość zlecanego szkolenia (167)
  • Szkolenie niech będzie nagrodą (167)
  • Rotacja też może rozwijać (168)
  • System zarządzania wiedzą (168)
  • Naucz rozwiązywać trudne sprawy (168)
  • Zleć trudniejsze zadanie (169)
  • Daj im się rozwijać w grupie (169)
  • Nie oszukuj się podpisem pracownika (169)
  • Informacja zwrotna metodą kanapkową (170)

Zakończenie (171)

O autorze (173)

Arkusz nr 1 (175)

Arkusz nr 2 (187)

Polecamy także (191)

Kategoria: Zarządzanie i marketing
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-246-5042-2
Rozmiar pliku: 2,8 MB

BESTSELLERY

Kategorie: