Kierownik w instytucji publicznej. Znajdź swój własny, skuteczny styl zarządzania - ebook
Kierownik w instytucji publicznej. Znajdź swój własny, skuteczny styl zarządzania - ebook
Zarządzanie jest proste pod warunkiem, że się go samemu za bardzo nie skomplikuje!
Książka Kierownik w instytucji publicznej. Znajdź swój własny, skuteczny styl zarządzania jest pierwszym w Polsce praktycznym podręcznikiem, który w szczery, daleki od idealizowania i naiwności sposób opisuje problemy z zarządzaniem w warunkach instytucji publicznych w naszym kraju. Książka zawiera ponad 250 porad i podpowiedzi, które mogą poprawić zarządzanie tak, by stało się efektywne i skuteczne. Można je wykorzystać zarówno w urzędach administracji samorządowej, urzędach wchodzących w skład Służby Cywilnej, agencjach rządowych, służbach mundurowych, wymiarze sprawiedliwości, a nawet w jednostkach ochrony zdrowia czy jednostkach oświaty.
To książka, w której NIE ma:
- bardzo skomplikowanych teorii i narzędzi zarządzania (bo zazwyczaj najlepsze są proste rozwiązania),
- przykładów z sektora biznesowego lub książek zachodnich (bo zazwyczaj nijak mają się one do naszych realiów).
Z drugiej strony pozycja ta uświadamia, jak niewiele trzeba, żeby być skutecznym menedżerem. Powinni ją przeczytać wszyscy szefowie i wszyscy kierownicy z polskich instytucji publicznych. Dobrze mieć ją stale na biurku i co dzień do niej wracać!
Nic tak bardzo nie stanowi o sukcesie lub porażce w dzisiejszym świecie, jak ludzie, z którymi przyszło nam pracować. I o ludziach jest właśnie ta książka. O pracownikach administracji publicznej, pracujących najczęściej w mniejszych lub większych zespołach, ich marzeniach, aspiracjach i frustracjach. I o ludziach kierujących innymi. Ci ostatni wywodzą się z równego szeregu szarych pracowników, jednak pewnego dnia muszą stanąć przed tym szeregiem i zacząć dowodzić.
Jak nie dać się złapać w różne pułapki, jak poprowadzić zespół do bitwy, jak obudzić w innych motywację i jak utrzymać ducha walki - o tym i o innych elementach zarządzania ludźmi pisze autor, który od wielu lat pracuje w administracji i posiada doskonałą umiejętność przystosowywania teorii zarządzania zasobami ludzkimi do realiów administracji. Tej książki nie można przeczytać jeden raz - powinna ona stać blisko biurka każdego kierującego najskromniejszym choćby zespołem i towarzyszyć mu w codziennych rozterkach oraz pracy nad sobą.Małgorzata Bywanis-Jodlińska,
Dyrektor Generalny Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie.
Bardzo dobra pozycja traktująca o zarządzaniu organizacją, w tym instytucją publiczną - bez nadmiaru teorii, a przeciwnie, z dobrymi radami praktycznymi, szczególnie cennymi w czasach kryzysu w zakresie budowania "kultury narzędzi motywacyjnych" czy też konieczności rozwijania kompetencji przywódczych przez kierowników instytucji publicznych. Zarządzanie dotyczy ludzi, warto więc zapoznać się z tą pozycją i przyjąć odpowiedzialność za podległych pracowników, którymi kierujemy, gdy zarządzamy instytucjami publicznymi.Tomasz Kałużny,
Prezes Sądu Rejonowego w Białymstoku, instytucji publicznej objętej projektem Modernizacji procesów zarządzania zasobami ludzkimi.
Książka autorstwa Radosława Hancewicza stanowi bardzo udane kompendium praktycznych wskazówek dla pracowników zajmujących kierownicze stanowiska w administracji publicznej. Prosty język przekazu oraz liczne przykłady pozytywnych i negatywnych zachowań kierowniczych niewątpliwie dodają jej atrakcyjności. Książkę polecam wszystkim pracownikom administracji publicznej, zarówno zatrudnionym na stanowiskach kierowniczych, jak i planującym taką ścieżkę rozwoju.Kamil Mroczka, Kierownik Oddziału Zarządzania Kadrami w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie.
Patroni książki:
Spis treści
Wstęp (13)
Rozdział 1. Niezbędne kompetencje kierownika w instytucji publicznej (17)
- Kierownik z nazwy, pracownik z przyzwyczajenia (17)
- Kierownik doskonały - droga do celu (24)
Rozdział 2. Planowanie i zarządzanie przez cele (29)
- Posiadanie celów i planowanie nie jest śmieszne i się opłaca (30)
- Zadania z ustaw to nie to samo co cele! (31)
- Nie musisz być mistrzem świata (31)
- Myśl o efektach, a nie o działaniu (32)
- Miej inne cele niż przychodzenie do pracy (32)
- Cel musi być realny (32)
- Bez ambicji nie ma celu (33)
- O celach mów konkretnie (33)
- Nie ma celu bez miernika (34)
- Osiąganie celu nie może być wieczne (34)
- To do Ciebie należy inicjatywa w wyznaczaniu celów (35)
- Ty rządzisz celami, które wyznaczasz (35)
- Przemyśl kilka dróg dotarcia do celu i... (36)
- Pamiętaj o Twoim osobistym celu głównym (36)
- Cele główne jako codzienny pomocnik (37)
- Cele i planowanie to sprawa wspólna (37)
- Wyznaczaj cele na dziś i na najbliższe pół roku (38)
- Wyznaczając cele, pamiętaj o kontekście (38)
- Dla każdego stanowiska da się wyznaczyć cele (39)
- Prościej nazwane - łatwiej realizowane (40)
- Jak najczęściej rozmawiaj o celach (40)
- Planowanie to akt kreatywny (40)
- Bądź metodyczny (41)
- Przed planowaniem sprawdź, czym dysponujesz (41)
- Planuj pozyskiwanie zasobów (41)
- Tabelka to nie obciach (41)
- Przy planowaniu korzystaj z doświadczeń (42)
- Przekaż planowanie w ręce podwładnych (42)
- Wykreuj sobie malkontenta i zaplanuj ewentualne ryzyko (42)
- Planuj czas na zadania nagłe i na planowanie (43)
- Planuj zadania ważne na równi z pilnymi (43)
- Wyznaczaj czas na wykonanie zadania (43)
- Grupuj podobne czynności (44)
- Pracownikom zaplanuj rezerwę czasową (44)
- Zaplanuj ludziom przerwy (44)
- Skup się na najważniejszym celu (44)
- Do celu mniejszymi krokami (45)
- Narzuć nawyki planowania (45)
- Checklista (46)
- Daj planowi "dojrzeć" (48)
- Obserwuj, co się sprawdza (48)
- Pamiętaj o konsekwencjach nieplanowania (49)
Rozdział 3. Organizowanie pracy i delegowanie (51)
- Deleguj wszystko, co możesz delegować (51)
- Delegowanie to nie spychologia (52)
- Zanim delegujesz zadanie na stałe - daj przykład (52)
- Deleguj, bo nigdy nie zrobią tego tak, jak Ty (52)
- Naucz ich pracować pod presją czasu (53)
- Deleguj - nie bój się konkurencji (53)
- To Ty tu jesteś kierownikiem (54)
- Delegując zadania, deleguj uprawnienia i odpowiedzialność (54)
- Żeby dobrze delegować, musisz obserwować (55)
- Deleguj tam, gdzie jest kompetencja (56)
- Przełam rutynę w delegowaniu (56)
- Zapytaj, czy są ochotnicy (57)
- Delegowanie jako narzędzie rozwoju i motywacji (58)
- Deleguj w taki sposób, żeby każdy był potrzebny (59)
- Delegowanie różne ma twarze (59)
- Przyłóż się do organizacji zebrania (60)
- Nie wymyślaj pracy na siłę (60)
- Unikaj fikcyjnych zastępstw (61)
- Wyraź chęć pomocy, ale nie zagłaskaj (61)
- Zapytaj o potrzebne zasoby (62)
- Podpowiadaj, ale zostaw swobodę (62)
- Po równo, nawet jeśli jest ciężko (62)
- Czasami zespół, czasami praca indywidualna (63)
- Jasno komunikuj, czego oczekujesz (63)
- Uważaj na własny stosunek do zadania (63)
- Jasno określaj kompetencje i odpowiedzialność (64)
- Dopasuj strukturę do faktycznych zadań (64)
Rozdział 4. Kierowanie i motywowanie (67)
- Zacznij od walki z demotywatorami (68)
- Mów o tym, na co nie masz wpływu (70)
- "Kultura narzędzi motywacyjnych" (71)
- Jeśli nie świecisz przykładem, nie oczekuj zbyt wiele (71)
- Wpływ komunikacji na motywację (71)
- Nie tylko kasa motywuje. Każdy ma w sobie próżność (72)
- Milczenie, gdy jest dobrze, to nie jest dobry pomysł (73)
- Krytykuj konstruktywnie i asertywnie (73)
- Atmosfera dla wielu jest kluczowa (74)
- Złam zasadę, że każdy dostaje (74)
- Nagrody "po równo" są najlepszym demotywatorem (75)
- Problem rozdrabnianych pieniędzy (75)
- Kasa nie może zależeć od stażu (75)
- Nie dawaj pieniędzy "za dobrą pracę" (76)
- Dać zbyt późno to tak jak nie dać w ogóle (76)
- System motywacyjny (77)
- Jak zdemotywować, zlecając zadania? (77)
- Stwórz chociaż namiastkę ścieżki awansu (78)
- Bądź obiektywny we wszystkim (78)
- Motywowanie płynie z różnych stron (79)
- Kij i marchewka, czyli o kierunkach motywacji (79)
- Dlaczego niektórych cieszą dodatkowe zadania? (80)
- Żeby motywować, musisz znać ludzi (81)
- Potrzeby ludzkie są zmienne (82)
- Bądź opanowany, przewidywalny i powtarzalny (82)
- Brak decyzji to zazwyczaj oznaka słabości (83)
- Nie bój się konsultować decyzji - nie musisz być encyklopedią (83)
- Utożsamiaj cele instytucji z celami pracownika (84)
- Zaufaj i daj swobodę (84)
- Nie możesz dać podwyżki? Pójdź pracownikowi na rękę (84)
- Pozwól się rozwijać (85)
- Zmiany wprowadzaj umiejętnie (85)
- Nie zabij inicjatywy podwładnych (85)
- Bądź dostępny i otwarty, wspieraj i bądź zainteresowany (86)
- Bądź konsekwentny w różnicowaniu narzędzi (86)
- Przemotywowanie też jest groźne (86)
- Sprawdzaj skuteczność narzędzi motywacji (87)
- O motywacji i demotywacji w innych rozdziałach tej książki (87)
Rozdział 5. Przywództwo i odwaga kierownicza (89)
- Różne twarze przywództwa (90)
- Musisz "dokądś płynąć" (91)
- Pamiętaj, że będą Cię naśladować (91)
- Postępuj uczciwie i moralnie (91)
- Nie twórz obozów "my - oni" (92)
- Tłumacz swoje motywy (92)
- Sukces jest wspólny, porażka jest Twoja (93)
- Nie bój się iść pod prąd, czyli rzecz o odwadze kierowniczej (93)
- Walcz o swój zespół, a jego interes przedkładaj ponad swój (94)
- Dziel się sukcesami (94)
- Nie daj sobą manipulować (95)
- Konflikt to Twój problem (95)
- Przyznaj się do błędu, kiedy go popełniasz (95)
- Bądź inicjatorem zmian (96)
- Bądź mądry ich mądrością (96)
- Dbaj o własne kompetencje (96)
- Angażuj się w życie towarzyskie (97)
- Interesuj się ludźmi i ich problemami (97)
- Zapewnij dyskrecję (98)
- Nie obiecuj na wyrost (98)
Rozdział 6. Nadzorowanie (99)
- Dbaj o odpowiedni kierunek nadzoru (100)
- Wyłapuj błędy w przebiegu realizacji zadania (100)
- Różne sposoby nadzorowania (101)
- Dobrze dobierz narzędzia monitorowania (102)
- Bez systematyczności nie ma nadzoru (103)
- Zasady nadzoru muszą być zrozumiałe i rozsądne (103)
- Ustal normy efektywnościowe (104)
- Nadzorowanie wynika z planowania (105)
- Ideałem jest samodyscyplina (105)
- Czy nadzór zawsze jest opłacalny? (105)
- System monitorowania stwórzcie razem (105)
- Nadzór to nie tylko korygowanie (106)
Rozdział 7. Rozliczanie (107)
- Choć to trudne, zmień nastawienie (108)
- Ludzi demotywuje brak rozliczenia (108)
- Chwal nie rzadziej, niż krytykujesz (109)
- Rozliczaj z zadań dużych i małych (109)
- Za co rozliczysz, jeśli nie wyznaczyłeś celu? (109)
- Nie bój się składać sprawozdań (110)
- Szukaj przyczyn niepowodzeń i wyciągaj wnioski (110)
- Obniż napięcie rozmowy rozliczającej (110)
- Rozliczenie zbiorowe (111)
- Zachęcaj pracowników do analizy (111)
- Kara lub nagroda (111)
- Autorozliczanie (112)
- Konsekwencja w rozliczaniu (112)
Rozdział 8. Budowanie zespołu (113)
- Jakie cechy musi mieć zespół, żeby być efektywnym? (114)
- Kompetencje zespołowe na równi z merytorycznymi (115)
- Zarządzaj rolami w zespole, bo z samych ekspertów nie zbudujesz zespołu (116)
- Kompletując zespół, nie decyduj na podstawie CV (117)
- Jasno komunikuj cel i przekonuj do niego (118)
- Pokazuj zalety pracy zespołowej (118)
- Ustal zasady pracy zespołowej (118)
- Wspieraj konstruktywny konflikt (119)
- Zadbaj o relacje ludzi w zespole (119)
- Graj zespołowo i pokaż, że też jesteś członkiem zespołu (120)
- Zadaniowość i relacyjność (120)
- Zestaw zdystansowanie z zapałem (121)
- Twórz zespoły zadaniowe (121)
- Czy dajesz dobry przykład, pracując w zespołach zewnętrznych? (121)
- Nie włączaj syndromu "oblężonej twierdzy" (122)
- Zagwarantuj wolność myślenia i wypowiedzi (122)
- Może być dłużej, ale efektywniej (122)
- Twórz kulturę pomagania sobie nawzajem i buduj zaufanie (123)
- Promuj dzielenie się wiedzą (123)
Rozdział 9. Ocenianie (125)
- Ty decydujesz, czy oceny będą skuteczne (126)
- O ocenach mów wszem wobec (126)
- Jasne i dobrze zdefiniowane kryteria (126)
- Wczytuj się w definicje kryteriów (127)
- Kryteria adekwatne do zadań (128)
- Im więcej kryteriów, tym lepiej (130)
- Kryteria muszą być rozłączne (130)
- Ocenianie jest ciągłe (130)
- Komunikuj, czego oczekujesz (131)
- Kryteria muszą być mierzalne (131)
- Odnieś się do stawianych celów (131)
- Efekty i postawy - kluczem do oceny (132)
- Oceniaj to, co wynika z opisu stanowiska (132)
- Samoocenę stosuj rozsądnie (133)
- Wszystkim po równo to wcale nie sprawiedliwie (133)
- Nie naginaj ocen dla innych celów (134)
- Zasada wspólnego spojrzenia (134)
- Skala inna niż w szkole (135)
- Nie daj się "pierwszemu wrażeniu" (136)
- Nie porównuj ze sobą (136)
- Jedno zachowanie to jeszcze nie norma (136)
- Nie patrz na kolegów ocenianego (137)
- Czy nie wpływałeś negatywnie? (137)
- Uważaj na własne sympatie, gusta i stereotypy (137)
- Błąd hierarchii (138)
- Czy jedna cecha nie przysłania innych? (138)
- Nie lekceważ rozmowy oceniającej (138)
- Rozmowa to nie monolog (139)
- Formularz wypełniaj podczas rozmowy (139)
- Zapoznać z oceną na poważnie (139)
- Kopie dla pracownika (139)
- Nie zostawiaj "pustych dziur" (140)
- Ocena musi mieć następstwa (140)
- Każdy ma prawo się odwołać (140)
Rozdział 10. Komunikowanie w zespole (141)
- Komunikacja interpersonalna (142)
- Komunikacja wewnętrzna (149)
Rozdział 11. Rekrutowanie i wprowadzanie nowych pracowników (151)
- Jeśli masz kogo awansować, zrób to (151)
- Ogłoszenie nie powinno sztucznie ograniczać (152)
- Wymagaj tego, co możesz sprawdzić (153)
- Czy poświadczenie bezpieczeństwa jest niezbędne? (153)
- Język tylko tam, gdzie jest używany (154)
- Wymagaj uzasadnionego doświadczenia (154)
- Test wiedzy to dopiero początek (155)
- Rozmowa kwalifikacyjna nie powinna być sztampowa (156)
- Szanuj kandydatów (156)
- Powiedz na starcie o zarobkach (156)
- Informuj kandydatów o przebiegu naboru (157)
- Poinformuj także przegranych (157)
- Ty też robisz "pierwsze wrażenie" (158)
- Nie stwórz "grupy odrzuconych" (158)
- Przedstaw nowego pozostałym pracownikom (159)
- Przedyskutuj, kiedy każesz coś przeczytać (159)
- Opowiedz o zwyczajach (159)
- Nie rzucaj od razu na "głęboką wodę" (159)
Rozdział 12. Szkolenie i rozwijanie podwładnych (161)
- Rozwój to nie tylko płatne szkolenia (162)
- Indywidualizuj rozwój pracowników (162)
- Rozwój nie kończy się na przepisach (163)
- Planuj przyszłość podwładnych (165)
- Szkolący też się rozwija (165)
- Szkolcie się wzajemnie (166)
- Korzystaj ze szkoleń unijnych (166)
- Szkolenia kaskadowe tylko wyjątkowo (166)
- Zadbaj o jakość zlecanego szkolenia (167)
- Szkolenie niech będzie nagrodą (167)
- Rotacja też może rozwijać (168)
- System zarządzania wiedzą (168)
- Naucz rozwiązywać trudne sprawy (168)
- Zleć trudniejsze zadanie (169)
- Daj im się rozwijać w grupie (169)
- Nie oszukuj się podpisem pracownika (169)
- Informacja zwrotna metodą kanapkową (170)
Zakończenie (171)
O autorze (173)
Arkusz nr 1 (175)
Arkusz nr 2 (187)
Polecamy także (191)
Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-246-5042-2 |
Rozmiar pliku: | 1,9 MB |