Facebook - konwersja
Pobierz fragment

Komparatystyka. Studia literackie – studia kulturowe - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
1 stycznia 2013
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
16,00

Komparatystyka. Studia literackie – studia kulturowe - ebook

Książka ta jest próbą diagnozowania kondycji (po)nowoczesnej komparatystyki i zarazem formułowania stojących przed nią zadań w społeczeństwie medialnym, w wielokulturowym świecie. Aktualną sytuację „dyscypliny poza dyscypliną” rozpatruję w możliwie najszerszym świetle, z uwzględnieniem zarówno pierwszych koncepcji pojawiających się w XIX wieku (m.in. propozycje komparatystów francuskich, idea Weltliteratur Goethego, instytucjonalne działania Hugona von Meltzla), jak też najnowszych koncepcji komparatystów zachodnioeuropejskich i amerykańskich (m.in. George’a Steinera, Susan Bassnett, Gayatri Ch. Spivak, Emily Apter, Davida Damroscha). Historia kształtowania się głównych tendencji komparatystyki literackiej objaśniana jest między innymi przy użyciu trzech metafor: wieży Eiffela, World Trade Center oraz wieży Babel. Zmierzenie się z rozmaitymi propozycjami komparatystów, jak również propozycjami badaczy zjawisk intermedialnych oraz interkulturowych prowadzi w konsekwencji do nowego spojrzenia i na samą komparatystykę literacką, i — zwłaszcza — na działanie komparatystyczne (nowy paradygmat myślenia spod znaku komparatystyki kulturowej wiąże się przede wszystkim z odejściem od niegdysiejszego etno- i eurocentryzmu). Nowoczesną komparatystykę pojmuję w rezultacie nie tyle jako wciąż rozszerzany obszar zagadnień i nieograniczoną ekspansję w wymiarze instytucjonalnym, ile jako efekt myślenia, które umożliwia w dzisiejszym świecie „dekolonizację nas samych”, jako praktykę interpretacyjną głęboko osadzoną w codziennej egzystencji. Perspektywa interkulturowości otwiera tym samym nowe horyzonty komparatystyki XXI wieku.

 

Andrzej Hejmej – pracuje w Katedrze Teorii Literatury Wydziału Polonistyki UJ. Autor książek: Muzyczność dzieła literackiego („Monografie FNP”, Wrocław 2001, wyd. II: Wrocław 2002, wyd. III: Toruń 2012) oraz Muzyka w literaturze. Perspektywy komparatystyki interdyscyplinarnej („Horyzonty Nowoczesności”, Kraków 2008, wyd. II: Kraków 2012), redaktor tomu Muzyka w literaturze. Antologia polskich studiów powojennych (Kraków 2002), współredaktor tomów Intersemiotyczność: Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie). Studia (Kraków 2004) oraz Dysonanse. Twórczość Stefana Kisielewskiego (1911–1991) (Kraków 2011). Publikował m.in. w „Kulturze Współczesnej”, „Pamiętniku Literackim”, „Przestrzeniach Teorii”, „Tekstach Drugich”.

 

Spis treści

Komparatystyka kulturowa: interpretacja i egzystencja

I. Pro et contra

II. Trzy komparatystyki

III. „Dyscyplina nomadyczna”

Część pierwsza

PERSPEKTYWY NOWOCZESNEJ KOMPARATYSTYKI

Interdyscyplinarność i badania komparatystyczne

I. Uwagi wstępne

II. Wokół interdyscyplinarności

III. Komparatystyka literacka – interdyscyplinarność

IV. Komparatystyka interdyscyplinarna

V. Komparatystyka kulturowa

VI. Konkluzje

Dialogowość i nowa komparatystyka

I. Epoka dialogu

II. Dialogowość: logika relacji

III. Dialogowość: rozumienie

IV. Komparatystyka kulturowa versus etnocentryzm

V. Komparatystyka – inność – „dekolonizacja”

Niestabilność komparatystyki

I. Symptomy „niezdyscyplinowania”

II. Komparatystyka: model nowoczesności

III. (Geo)polityka

IV. Działanie komparatystyczne

Część druga

PRZESTRZENIE INTERMEDIALNOŚCI

Intermedialność i literatura intermedialna

I. Paradygmat intermedialności

II. Reperkusje – nowe literaturoznawstwo

III. Próby teorii

IV. Egzystencja: inter-esse

V. Literatura intermedialna

Tekst intermedialny – reżyserowanie rzeczywistości

(Arw Stanisława Czycza)

I. „Hybryda tekstowa”

II. (Teksto)logiczny splot

III. Tryb intermedialny

IV. Reżyserowanie rzeczywistości

V. Egzystencja

Estetyka intermedialności Stefana Themersona (St. Francis &

The Wolf of Gubbio or Brother Francis’ Lamb Chops)

I. Opera (aperta)

II. W labiryntach awangardy

III. Opera semantyczna

IV. „Pierwotna tragedia”

Część trzecia

INTERKULTUROWOŚĆ I KOMPARATYSTYKA

XXI WIEKU

Interkulturowość – literatura – komparatystyka

I. Uwagi wstępne

II. Od wielokulturowości do interkulturowości

III. W tyglu badań interkulturowych

IV. Komparatystyka i przekład

V. Translacje

Świat nie przedstawiony. Felietonistyka Kisiela

I. „Alchemia” felietonu

II. Umysł kontradykcyjny

III. Zwiedzający Polskę w Centre Pompidou

IV. (Nie)obecność Kisielewskiego

V. Wschód−Zachód – „pomost obrotowy”

VI. „Dziennik duszy”

W „wielokulturowym świecie” Ryszarda Kapuścińskiego

I. Wyjście poza schemat: Fiction – non-fiction

II. Wielokulturowy świat

III. Wielokulturowość czy interkulturowość?

IV. Tożsamość – inny – dialog

V. „Europejczyk zdetronizowany”

Komparatystyka i (inna) historia literatury

I. Iluzja (nie)tożsamości

II. Weltliteratur – nacjonalizm (reperkusje)

III. Reaktywacje: Weltliteratur, literatura światowa

IV. Konstelacje komparatystyczne

V. Pasaże i refrakcje: literatura – „filologia narodowa” –

komparatystyka

Bibliografia

Nota bibliograficzna

Indeks nazwisk

Summary

Kategoria: Polonistyka
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 97883-242-2414-2
Rozmiar pliku: 4,8 MB

BESTSELLERY

Kategorie: