- W empik go
Komunikacja międzykulturowa w biznesie - ebook
Komunikacja międzykulturowa w biznesie - ebook
Umiędzynarodowienie działalności polskich firm powoduje konieczność poznawania odmiennych kultur i zwyczajów panujących w biznesie. Zróżnicowanie kulturowe jest przyczyną trudności w komunikacji. Współpraca z osobami zachowującymi się w inny sposób, problemy z komunikacją werbalną i niewerbalną mogą powodować dyskomfort, poczucie wyobcowania, a nawet niepowodzenie przedsięwzięcia biznesowego. Zrozumienie innej kultury jest zadaniem bardzo trudnym. Należy wyzbyć się własnych przyzwyczajeń, nawyków i paradygmatów, aby z pełną otwartością przyjąć inne, nieznane wcześniej zachowanie drugiej osoby. Jednym z elementów, które mogą pomóc menedżerom w pokonaniu bariery kulturowej, jest zebrana przez Autorów wiedza o zachowaniach innych narodowości.
Spis treści
Wstęp
1. Komunikacja – definicja, istota, cechy
1.1. Definicja i istota komunikacji
1.2. Proces, kanały i rodzaje komunikacji
1.3. Komunikacja marketingowa
1.4. Zakłócenia i bariery skutecznej komunikacji
2. Różnice kulturowe – definicja, istota, cechy
2.1. Definicja i istota kultury
2.2. Uwarunkowania i potrzeby kulturowe
2.3. Uwarunkowania i potrzeby społeczne
2.4. Różnice kulturowe i społeczne
3. Komunikacja międzykulturowa – definicja, istota, cechy
3.1. Definicja i istota komunikacji międzykulturowej w negocjacjach
3.2. Problemy komunikacji międzykulturowej
3.3. Znaczenie i podział kultur w negocjacjach
4. Komunikacja międzykulturowa – kraje amerykańskie
4.1. Wprowadzenie
4.2. Kraje Ameryki Północnej
4.2.1. Stany Zjednoczone Ameryki Północnej (USA)
4.2.2. Kanada
4.3. Kraje Ameryki Łacińskiej
4.3.1. Meksyk
4.3.2. Brazylia
5. Komunikacja międzykulturowa – kraje azjatyckie
5.1. Wprowadzenie
5.2. Rosyjska Republika Federalna
5.3. Dalekowschodnia kultura biznesowa
5.3.1. Chińska Republika Ludowa
5.3.2. Japonia
5.3.3. Republika Korei
5.4. Republika Indii
5.5. Kraje arabskie
6. Komunikacja międzykulturowa – kraje europejskie
6.1. Wprowadzenie
6.2. Belgia
6.3. Czechy
6.4. Dania
6.5. Finlandia
6.6. Francja
6.7. Grecja
6.8. Hiszpania
6.9. Holandia
6.10. Litwa, Łotwa i Estonia – kraje bałtyckie
6.11. Niemcy
6.12. Polska
6.13. Rumunia
6.14. Węgry
6.15. Wielka Brytania
6.16. Włochy
Zakończenie
Bibliografia
Kategoria: | Biznesowe |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-65648-67-9 |
Rozmiar pliku: | 2,4 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Wśród wielu aspektów, które towarzyszą przedsiębiorcom prowadzącym działalność gospodarczą na rynkach zagranicznych, jeden wydaje się szczególnie istotny: zróżnicowanie kulturowe na świecie. Współpraca z otoczeniem zachowującym się w inny niż znany dotychczas biznesmenowi sposób, problemy z komunikowaniem się i brak zrozumienia, skłaniają do głębszej analizy przyczyn, dla których ludzie wywodzący się z innych kultur zachowują się w taki, a nie w inny sposób. Zrozumienie innej kultury jest zadaniem bardzo trudnym. Należy się bowiem wyzbyć własnych przyzwyczajeń, nawyków i paradygmatów, aby z pełną otwartością przyjąć inne, nieznane wcześniej zachowania drugiej osoby. Jednym z elementów, który może pomóc przedsiębiorcy w pokonaniu bariery kulturowej, jest wiedza o zachowaniach ludzi innych narodowości.
Autorzy monografii podejmują problemy związane z komunikacją biznesową w różnych kulturach, z uwzględnieniem najbardziej istotnych podziałów i elementów charakterystycznych dla reprezentujących różne kultury biznesowe narodowości, koncentrując swoje rozważania na istotnych w procesie negocjowania wyróżnikach kultury, takich jak: podejście do transakcji (kultury propartnerskie i kultury protransakcyjne), stosunki międzyludzkie i status społeczny (kultury ceremonialne i hierarchiczne oraz kultury nieceremonialne i egalitarne), podejście do czasu (kultury polichroniczne i kultury monochroniczne) oraz sposób wyrażania emocji w kontaktach międzyludzkich (kultury powściągliwe i kultury ekspresyjne).
Monografia składa się z sześciu rozdziałów. Pierwsze dwa rozdziały mają charakter teoretycznego wprowadzenia do zagadnień dotyczących istoty komunikacji i komunikacji marketingowej, znaczenia kultury oraz różnic kulturowych w kontekście zachowań społecznych (omówionych przez Grażynę Rosę) a rozdział trzeci odnosi się do zjawiska komunikacji międzykulturowej (omówionego przez Izabelę Ostrowską).
Kolejne trzy rozdziały mają charakter praktyczny i przedstawiają kulturowe aspekty komunikacji w określonych regionach świata, czyli w krajach amerykańskich (Ameryki Północnej i Łacińskiej, które omawia Kamila Słupińska), w krajach azjatyckich, które omawia Izabela Ostrowska oraz w krajach europejskich, omówionych przez Leszka Gracza.
Książka jest przeznaczona dla studentów kierunków ekonomicznych i zarządzania, w szczególności w aspekcie międzynarodowym, a także dla praktyków rynku, którzy prowadzą działalność biznesową na skalę międzynarodową.Bibliografia
Adamowicz R. , Rosja nasz partner w biznesie, M. Neyman (red.), Komunikacja i kultura biznesu w Europie, Wydawnictwo WSPiZ im. Koźmińskiego, Warszawa.
Adler N.J. , International Dimensions of Organizational Behaviour, Kent Publishing, Boston MA.
Augustynek A. , Psychologia. Jak ślimak piął się pod górę, Difin, Warszawa.
Augustynek A. , Komunikacja interpersonalna, http://www.psychologia.net.pl/artykul.php?level=425 (dostęp: 06.01.2017).
Bajdak A. , Komunikacja marketingowa przedsiębiorstw a budowanie relacji z podmiotami otoczenia na rynkach zagranicznych, A. Bajdak (red.), Komunikacja marketingowa. Współczesne wyzwania i kierunki rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Katowice.
Biznes w kulturach świata , http://wielkopolska.pit.org.pl/pitblog/biznes-w-kulturach-swiata/ (dostęp 12.09. 2017).
Biznesowe zwyczaje w wielkim świecie – Brazylia, cz. 19, http://ebiznespolska.pl/biznesowe-zwyczaje-w-wielkim-swiecie-brazylia/ (dostęp 16.09. 2017).
Blythe J. , Komunikacja marketingowa, PWE, Warszawa.
Błaut R. , Skuteczne negocjacje, CIM, Warszawa.
Bolesta-Kukułka K. , Socjologia ogólna, Wydawnictwo ASPRA-JR, Warszawa.
Brzezińska-Hubert M., Olszówka A. , Edukacja międzykulturowa, PAJP, Warszawa.
Budzanowska-Drzewiecka M., Marcinkowski A.S., Motyl-Adamczyk A. , Różnice kulturowe w komunikacji biznesowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Byram M. , Teaching and assessing intercultural communicative competence, Multilingual Matters, Clevedon.
Cenkier E.M. , Negocjacje jako forma komunikacji interpersonalnej, Wydawnictwo WSB w Poznaniu.
Ching Chang L. , Differences in Business Negotiations between Different Cultures, Hsuan Chuang University, „The Journal of Human Resource and Adult Learning”, listopad.
Cohen R. , Negotiating across cultures. International communication in an independent world, United States Institute of Peace Press, Washington.
Dong Q., Lee Y.F.L. , The Chinese concept of face. A perspective for business communicators, „Journal of Business&Society”, nr 20(1/2).
Druś M. , Kanada najszybciej rosnąca gospodarką G7, www.pb.pl/kanada-najszybciej-rosnaca-gospodarka-g-7-870174 (dostęp: 10.09.2017).
Duliniec E. , Marketing międzynarodowy, PWE, Warszawa.
Duliniec E. (red.) , Marketing międzynarodowy. Uwarunkowania, instrumenty, tendencje, Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie.
Engel J.F., Warshaw M.R., Kinnear T.C. 1998, Promotion strategy, Irwin, Chicago.
Flejterska E. , Międzykulturowe zachowania w biznesie – Australia oraz wybrane kraje amerykańskie, E. Flejterska, L. Gracz, G. Rosa, Komunikacja międzykulturowa w biznesie, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.
Flejterska E. , Międzykulturowe zachowania w biznesie – wybrane kraje azjatyckie, E. Flejterska, L. Gracz, G. Rosa (red.), Komunikacja międzykulturowa w biznesie, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.
Flejterska E., Gracz L., Rosa G. , Komunikacja międzykulturowa w biznesie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Foxall G.R., Goldsmith R.E. , Psychologia konsumenta dla menadżera marketingu, PWN, Warszawa.
Gajewski S. , Zachowanie się konsumenta a współczesny marketing, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Garbarski L. , Zachowania nabywców, PWE Warszawa.
Gesteland R. , Różnice kulturowe a zachowania w biznesie, WN PWN, Warszawa.
Gever D. , Co kraj to obyczaj, czyli jak prowadzić interesy, http://businesstraveller.pl/wiadomosci/co-kraj-to-obyczaj-czyli-jak-prowadzic-interesy (dostęp: 25.08.2017).
Giblin L. , Umiejętność postępowania z innymi, Olimex, Kraków.
Goban-Klas T. , Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, WN PWN, Warszawa–Kraków.
Goodman N. , Wstęp do socjologii, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
Góralczyk B. , Chiński feniks. Paradoksy wschodzącego mocarstwa, Wydawnictwo Sprawy Polityczne, Warszawa.
Górski T., Amerykańska kultura biznesowa II, Inboundway.com, www.slideshare.net/InboundWayPL/amerykanska-kultura-biznesowa-ii (dostęp: 10.09.2017).
Griffin E. , Podstawy komunikacji społecznej, GWP, Gdańsk.
Gruchoła M. , Kultura w ujęciu socjologicznym, Roczniki Kulturoznawcze, t. I, Wydawnictwo KUL, Lublin.
Hall E.T. , Ukryty wymiar, PIW, Warszawa.
Hamilton Ch. , Skuteczna komunikacja w biznesie, WN PWN, Warszawa.
Harwas-Napierała B. , Komunikacja interpersonalna w rodzinie, Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań.
Hofstede G. , Kultury i organizacje, PWE, Warszawa.
Hofstede G., Hofstede G.J. , Kultury i organizacje: Zaprogramowanie umysłu, PWE Warszawa.
Hupert A. , American negotiating culture through the eyes of the chinese counterparty, www.chinasolved.com/2012/01/american-negotiating-culture-through-the-eyes-of-the-chinese-counterparty/ (dostęp: 08.09.2017).
Jacko J.F. , Komunikacja międzykulturowa w ujęciu fenomenologiczno-systemowym, W. Maliszewski, M. Korczyński, K. Czerwiński (red.), Komunikacja społeczna w i dla multikulturowości. Perspektywa edukacyjna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Jak negocjować z Kanadyjczykami , www.supertlumacz.com.pl/magazyn/jak-negocjowac-z-kanadyjczykami (dostęp: 04.10.2017).
Januszek H., Sikora J. , Podstawy socjologii, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.
Kaczmarek B. , Rodzaje kodów komunikacyjnych, B. Kaczmarek, K. Markiewicz (red.), Komunikowanie się we współczesnym świecie, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
Kałążna-Drewińska U. , Negocjacje w biznesie. Kluczowe problemy, Wydawnictwa Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu.
Kanada. Informacje o stosunkach gospodarczych Polski , www.mr.gov.pl/media/39174/Kanada_6_06_2017.pdf (dostęp: 04.10.2017).
Karsznicki K. , Sztuka dyplomacji i negocjacji w świecie wielokulturowym, Difin, Warszawa.
Kendik M. , Negocjacje międzynarodowe, Difin, Warszawa.
Kennedy G. , Negocjator – leksykon, Studio Emka, Warszawa.
Kluza B. , Podejście do biznesu w Brazylii, www.een.org.pl/index.php/rynki-zagraniczne-archiwum/page/3/articles/podejscie-do-biznesu-w-brazylii.html (dostęp: 04.10.2017).
Komunikacja-niewerbalna-a-roznice-miedzykulturowe , https://psychologiaity.com/2015/11/26/komunikacja-niewerbalna-a-roznice-miedzykulturowe (dostęp: 03.11.2017).
Kotler Ph., Armstrong G., Saunders J., Wong V. , Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa.
Kowalczyk M.M. , Brazylia oczami Wojciecha Cejrowskiego, http://business-relations.pl/kultura-przez-due-k/kultura-narodowa/1461-brazylia-oczami-wojciecha-cejrowskiego (dostęp: 02.10.2017).
Kramer J. , System informacji i komunikacji marketingowej wobec wyzwań gospodarki opartej na wiedzy i mądrości, A. Bajdak (red.), Komunikacja marketingowa, współczesne wyzwania i kierunki rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
Krupa A. (red.) , Jednotomowa encyklopedia PWN, WN PWN, Warszawa.
Lesly P. , Lesly’s HandBook of Public Relations and Communications, Amacom, Nowy Jork.
Łomanowski A. , Putin od 17 lat rządzi Rosją, „Rzeczpospolita”, 8 września.
Matsumoto D.R., Juang L. , Psychologia międzykulturowa, GWP, Gdańsk.
Mazurek-Łopacińska K. , Zachowania nabywców i ich konsekwencje marketingowe, PWE, Warszawa.
McMahon L. How to Negotiate with Americans... and Win! http://www.englishandculture.com/blog/bid/85241/How-to-Negotiate-with-Americans-and-Win (dostęp: 15.09.2017).
Mole J. , O zachowaniu się w Europie, Akademia Ekonomiczna, Kraków.
Mooij de M. , Consumer Behavior and Culture, Sage Publications, Thousand Oaks, CA.
Mruk H. , Komunikowanie się w marketingu, PWE, Warszawa.
Nieprzewidywalni Meksykanie , www.komunikacja-miedzykulturowa.blogspot.com/2013/10/nieprzewidywalni-meksykanie.html (dostęp: 25.08.2017).
Nowek D. , Rosnąca potęga – Brazylia, http://komunikacja-miedzykulturowa.blogspot.com/2013/10/rosnaca-potega-brazylia.html#more (dostęp: 10.09.2017).
Nowek D. , Trudny przeciwnik – Stany Zjednoczone, www.komunikacja-miedzykulturowa.blogspot.com/2013/10/trudny-przeciwnik-stany-zjednoczone.html#more (dostęp: 08.09.2017).
Nydell M. , Zrozumieć Arabów, EMKA, Warszawa.
O’Sullivan T., Hartley J., Saunders D., Montgomery M., Fiske J. , Kluczowe pojęcia w komunikowaniu i badaniach kulturowych, Astrum, Wrocław.
Okoro E. , Cross-cultural etiquette and Communications in global business. Toward a strategic framework for managing corporate expansion, „International Journal of Business and Management”, nr 7(16).
Parsons P., Shils E.A. , Towards a general theory of action: theoretical foundations for the sciences, Harper Row, New York.
Pease A., Pease B. , Mowa ciała, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.
Piast Ł. , Public Relations. Istota, techniki, Centrum Informacji Menadżera, Warszawa.
Pluta-Olearnik M. , Zmiany strategii marketingowych w dobie społeczeństwa informacyjnego, „Prace Instytutu Lotnictwa”, nr 208.
Pluta-Olearnik M. , Internationalization of the Service Sector – Marketing Approach, „Folia Oeconomica Stetinensia”, nr 10 (1).
Pluta-Olearnik M. , Implementing New Marketing Strategies in Scientific and Research Institutions, „Prace Instytutu Lotnictwa”, nr 223.
Pluta-Olearnik M. , Orientacja międzynarodowa w strategii instytucji naukowych i badawczych, „Prace Instytutu Lotnictwa”, nr 14.
Population Clock, www.census.gov (dostęp: 28.10.2017).
Ralston D.A., Gustafson D.J., Elsass P.M. , Eastern Values: A comparison of managers in the United States, Hong Kong, and the Peoples’ Republic of China, „Journal of Applied Psychology”, nr 77.
Reynolds S., Valentine D. , Komunikacja międzykulturowa. Przewodnik, Wolters Kluwer, Warszawa.
Rogala A. , Wyzwania zintegrowanej komunikacji marketingowej w dobie społeczeństwa informacyjnego, „Marketing i Rynek”, nr 11.
Ronen S., Shenkar O. , Clustering Counties on Attitudinal Dimensions: A Review and Synthesis, „Academy of Management Review”, nr 10.
Rosa G. , Komunikacja marketingowa, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Rosa G. , Komunikacja i negocjacje w biznesie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Rosa G. , Kultura – pojęcie, istota, cechy, E. Flejterska, L. Gracz, G. Rosa, Komunikacja międzykulturowa w biznesie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Rozmowy biznesowe w krajach o innej kulturze – trudna sztuka , http://www.focus.pl/artykul/rozmowy-biznesowe-w-krajach-o-innej-kulturze-trudna-sztuka-1 (dostęp: 15.09.2017).
Rudnicki L. , Zachowanie konsumentów na rynku, PWE, Warszawa.
Rudnicki L. , Zachowania rynkowe nabywców. Mechanizmy i uwarunkowania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
Rydel M. (red.) , Komunikacja marketingowa, ODiDK, Gdańsk.
Salacuse J.W. , Negocjacje na rynkach międzynarodowych, PWE, Warszawa.
Schramm W. , How Communication Works, „The Process and Effects of Mass Communications”, Urbana III.
Słomski D. , PKB USA – Stany Zjednoczone wzrost gospodarczy, www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/pkb-usa-stany-zjednoczone-wzrost-gospodarczy,19,0,2349843.html (dostęp: 11.10.2017).
Słownik łacińsko-polski , PWN, Warszawa.
Spitzberg B.H., Changnon G. , Conceptualizing intercultural competence, D.K. Deardorff (red.), The SAGE handbook of intercultural competence, Sage Publications Inc., Thousand Oaks.
Steele J., Murphy R., Russill P. , Jak odnieść sukces w negocjacjach, Oficyna a Wolters Kluwer, Warszawa.
Stefanicki R. , Kobiety z najniższych kast ofiarami przemocy w Indiach, „Gazeta Wyborcza”, 14 lipca.
Stewart J. (red.) , Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, WN PWN, Warszawa.
Stradomski M. , Nie rób tego! Największe gafy na międzynarodowych konferencjach i spotkaniach biznesowych, https://www.konferencje.pl/art/nie-rob-tego-najwieksze-gafy-na-miedzynarodowych-konferencjach-i-spotkaniach-biznesowych,747.html (dostęp 16.09.2017).
Szlak J. , Kiedy słuchać, kiedy opowiadać, „Marketer+”, nr 1(20).
Taranko T. , Komunikacja marketingowa. Istota, uwarunkowania, efekty, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.
Uksik M. , Komunikacja międzykulturowa w biznesie – świat arabski, „Zeszyty Naukowe AON”, nr 1(94).
Wacławiak M. , Meksyk rynek z potencjałem, Enterprise Europe Network przy Stowarzyszeniu „Wolna Przedsiębiorczość”, www.een.sopot.pl/templates/422/files/file/Meksyk_kolor_publ.pdf (dostęp: 15.09.2017).
Wiktor J.W. , Promocja. System komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem, WN PWN, Warszawa – Kraków.
Wiktor J.W. , Komunikacja marketingowa. Modele, struktury, formy przekazu, WN PWN, Warszawa.
Wiktor J.W. , Teoretyczne podstawy systemu komunikacji marketingowej, „Świat Marketingu”, listopad 2001, http:/swiatmarketingu.pl/ (dostęp: 02.11.2017).
Winkler R. , Komunikacja w organizacjach zróżnicowanych kulturowo, Wolters a Kluwer, Warszawa.
Wygraj negocjacje zanim je zaczniesz , cz. 2b, Komunikacja, http://www.jaknegocjowac.com.pl/negocjacje-forma-komunikacja/ (dostęp: 15.07.2015).
Żelazna K., Kowalczuk I., Mikuta B. , Ekonomika konsumpcji. Elementy teorii, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
Strony internetowe
http://euro-dane.com.pl/hiszpania (dostęp: 02.11.2017).
http://pl.wikipedia.org/wiki/Czechy (dostęp: 03.11.2017).
http://pl.wikipedia.org/wiki/Dania (dostęp: 02.11.2017).
http://wlochy.lovetotravel.pl/ludnosc_we_wloszech, (dostęp: 24.01.2018).
http://www.business.gov.pl/Etykieta,biznesowa,117.html.
http://www.gochina.gov.pl/index/?id=f457c545a9ded88f18ecee47145a72c0 (dostęp: 15.11.2017).
http://www.informatorekonomiczny.msz.gov.pl/pl/azja/chiny/?printMode=true (dostęp: 15.11.2017).
http://www.informatorekonomiczny.msz.gov.pl/pl/europa/dania/ (dostęp: 23.01.2018).
http://www.informatorekonomiczny.msz.gov.pl/pl/azja/indie/indie (dostęp: 16.11.2017).
http://www.informatorekonomiczny.msz.gov.pl/pl/azja/japonia/japonia (dostęp: 17.11.2017).
http://www.informatorekonomiczny.msz.gov.pl/pl/azja/korea (dostęp: 18.11.2017).
http://www.informatorekonomiczny.msz.gov.pl/pl/europa/wegry/ (dostęp: 24.01.2018).
http://www.koniecswiata.net/azja/rosja-czesc-azjatycka/encyklopedia/ludzie-i-kultura (dostęp: 10.10.2017).
http://www.napis.pl/index.php?sec=artykuly&sub=artykul&text=751 (dostęp: 05.11.2017).
http://www.poliglota.com.pl/komunikacja-miedzykulturowa/wpis2#.WfzDLGjWzIV (dostęp: 03.11.2017).
http://www.tpr.pl/index.php?podstrona=rumunia.ludnosc (dostęp: 02.11.2017).
https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/Belgia-Ludnosc;4573757.html (dostęp: 21.01.2018).
https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/Czechy-Ludnosc;4573965.html (dostęp: 23.01.2018).
https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/Dania-Ludnosc;4573982.html (dostęp: 23.01.2018).
https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/Finlandia-Ludnosc;4574094.html (dostęp: 23.01.2018)
https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/Francja-Ludnosc;4574110.html (dostęp: 23.01.20188).
https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/Grecja-Ludnosc;4574110.html (dostęp: 23.01.2018).
https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/Hiszpania-Ludnosc;4574237.html (dostęp: 23.01.2018).
https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/Holandia-Ludnosc;4574253.html (dostęp: 23.01.2018).
https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/Niemcy-Ludnosc;4574863.html (dostęp: 23.01.2018).
https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/Polska-Ludnosc-Regiony-i-grupy-etnograficzne;4575072.html (dostęp: 23.01.2018).
https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/Rumunia-Ludnosc;4575239.html (dostęp: 23.01.2018)
https://polakzagranica.msz.gov.pl/Chinska,Republika,Ludowa,CHN.html (dostęp 02.11.2017).
https://www.bankier.pl/wiadomosc/Oto-30-najwiekszych-gospodarek-swiata-7472485.html (dostęp: 29.12.2017).
https://www.england.pl/informacje/informacje-ogolne-o-anglii.html (dostęp: 21.01.2018).
http://www.grecjaonline.pl/ludzie.php (dostęp: 02.11.2017).
http://www.grecjaonline.pl/podrozowanie.php (dostęp: 21.11.2017.