Kontrola zarządcza i audyt wewnętrzny w jednostkach samorządu terytorialnego - ebook
Wydawnictwo:
Data wydania:
1 stycznia 2015
Format ebooka:
PDF
Format
PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz
laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony,
jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania
czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla
oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu.
Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu.
Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
Format
EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie.
Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu
PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie
jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz
w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu.
Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu.
Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji
multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka
i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej
Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego
tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na
karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją
multiformatu.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym
laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym
programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe
Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny
program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią
niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy
każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną
aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego,
który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire
dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy
wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede
wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach
PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną
aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego,
który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla
EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
Pobierz fragment
Pobierz fragment w jednym z dostępnych formatów
Kontrola zarządcza i audyt wewnętrzny w jednostkach samorządu terytorialnego - ebook
Publikacja w sposób kompleksowy prezentuje teoretyczne i praktyczne zagadnienia dotyczące organizacji systemów kontroli zarządczej i realizacji skutecznego audytu wewnętrznego w jednostkach na różnych poziomach sektora samorządowego, czyli w urzędach marszałkowskich, starostwach powiatowych, urzędach gmin oraz nadzorowanych i podległych jednostkach samorządowych.
W książce udzielono odpowiedzi na następujące pytania:
Jak należy realizować zasadę jawności gospodarowania środkami publicznymi w jednostkach samorządu terytorialnego?
Jakie są cele i zadania kontroli zarządczej w jednostkach samorządu terytorialnego według obecnie obowiązujących regulacji?
Jaką rolę odgrywają audytorzy wewnętrzni w jednostkach samorządu terytorialnego oraz jakie wymogi ich dotyczą?
Co należy rozumieć pod pojęciem audytu śledczego i co jest jego przedmiotem?
Jakie są zadania kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego przy realizacji zamówień publicznych?
Jak należy zorganizować system kontroli zarządczej w urzędzie marszałkowskim, starostwie powiatowym, urzędzie gminy oraz nadzorowanych i podległych jednostkach samorządowych?
Jakie cele i zadania realizuje audyt wewnętrzny w tych jednostkach?
Autorzy publikacji to pracownicy naukowi i praktycy zatrudnieni w jednostkach sektora finansów publicznych, będący absolwentami specjalności lub studiów podyplomowych z zakresu kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego.
Książka polecana jest kadrze kierowniczej i specjalistom w jednostkach samorządu terytorialnego oraz innych jednostkach sektora finansów publicznych, w szczególności skarbnikom, księgowym, audytorom wewnętrznym, kontrolerom, a także biegłym rewidentom. Będzie przydatna również słuchaczom studiów podyplomowych z zakresu finansów publicznych, rachunkowości budżetowej, kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego, a także studentom pierwszego i drugiego stopnia na specjalnościach związanych z szeroko rozumianymi finansami publicznymi.
W książce udzielono odpowiedzi na następujące pytania:
Jak należy realizować zasadę jawności gospodarowania środkami publicznymi w jednostkach samorządu terytorialnego?
Jakie są cele i zadania kontroli zarządczej w jednostkach samorządu terytorialnego według obecnie obowiązujących regulacji?
Jaką rolę odgrywają audytorzy wewnętrzni w jednostkach samorządu terytorialnego oraz jakie wymogi ich dotyczą?
Co należy rozumieć pod pojęciem audytu śledczego i co jest jego przedmiotem?
Jakie są zadania kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego przy realizacji zamówień publicznych?
Jak należy zorganizować system kontroli zarządczej w urzędzie marszałkowskim, starostwie powiatowym, urzędzie gminy oraz nadzorowanych i podległych jednostkach samorządowych?
Jakie cele i zadania realizuje audyt wewnętrzny w tych jednostkach?
Autorzy publikacji to pracownicy naukowi i praktycy zatrudnieni w jednostkach sektora finansów publicznych, będący absolwentami specjalności lub studiów podyplomowych z zakresu kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego.
Książka polecana jest kadrze kierowniczej i specjalistom w jednostkach samorządu terytorialnego oraz innych jednostkach sektora finansów publicznych, w szczególności skarbnikom, księgowym, audytorom wewnętrznym, kontrolerom, a także biegłym rewidentom. Będzie przydatna również słuchaczom studiów podyplomowych z zakresu finansów publicznych, rachunkowości budżetowej, kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego, a także studentom pierwszego i drugiego stopnia na specjalnościach związanych z szeroko rozumianymi finansami publicznymi.
Spis treści
Wprowadzenie 9
Rozdział 1. Funkcje oraz zadania kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego w jednostkach samorządu terytorialnego (Elżbieta Izabela Szczepankiewicz) 15 1.1. Zasada jawności gospodarowania środkami publicznymi w jednostkach samorządu terytorialnego 17 1.2. Kontrola zarządcza w jednostkach samorządu terytorialnego 19 1.3. Audyt wewnętrzny w jednostkach samorządu terytorialnego 34 1.4. Kontrola zarządcza a audyt wewnętrzny - podsumowanie charakteru i zadań 47 Literatura 54
Rozdział 2. Audyt śledczy w jednostkach sektora finansów publicznych (Aldona Kamela-Sowińska) 61 2.1. Pojęcie obrotu gospodarczego i jego ochrony 62 2.2. Oszustwo jako przestępstwo 63 2.3. Korupcja 72 2.4. Pojęcie audytu śledczego 75 2.5. Audyt śledczy a audyt wewnętrzny i zewnętrzny 78 2.6. Zakres audytu śledczego 81 2.7. Obszary usług audytu śledczego 82 2.8. Techniki służące wykrywaniu oszustw gospodarczych 83 2.9. Wybrane techniki służące wykrywaniu oszustw księgowych 85 Literatura 87
Rozdział 3. Kontrola zarządcza i audyt wewnętrzny jako instrumenty zmniejszające naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zamówieniach publicznych (Ryszard Żółtowski) 91 3.1. Ogólna problematyka zamówień publicznych w związku z praktyką i rygorem funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego 92 3.2. Cele, zasady i znaczenie kontroli zarządczej w nadzorowaniu dyscypliny finansów publicznych 101 3.3. Rola audytu wewnętrznego i jego znaczenie dla spójności systemu kontroli oraz dyscypliny finansów publicznych w zamówieniach publicznych 105 Literatura 111
Rozdział 4. Organizacja systemu kontroli zarządczej w urzędzie marszałkowskim (Joanna Klak) 116 4.1. Cele kontroli zarządczej w urzędzie marszałkowskim 117 4.2. Odpowiedzialność za wdrożenie i zapewnienie funkcjonowania kontroli zarządczej w urzędzie marszałkowskim 119 4.3. System kontroli zarządczej w jednostce na przykładzie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu 120 Literatura 144
Rozdział 5. Organizacja audytu wewnętrznego w urzędzie marszałkowskim (Aleksandra Szyba) 148 5.1. Rola i zadania audytu wewnętrznego w urzędzie marszałkowskim 149 5.2. Regulacje w zakresie audytu wewnętrznego w urzędzie marszałkowskim 154 5.3. Organizacja komórki audytu wewnętrznego w urzędzie marszałkowskim 157 5.4. Metodyka audytu wewnętrznego w urzędzie marszałkowskim 161 Literatura 180
Rozdział 6. Zarządzanie ryzykiem jako przedmiot audytu wewnętrznego w starostwie powiatowym (Katarzyna Młynarczyk) 184 6.1. Starostwo powiatowe jako podmiot narażony na ryzyko 185 6.2. Cele, rodzaje i funkcje audytu wewnętrznego w starostwie powiatowym 194 6.3. Audyt wewnętrzny jako narzędzie kontroli ryzyka działalności jednostki na przykładzie Starostwa Powiatowego w Ostrowie Wielkopolskim 200 Literatura 219
Rozdział 7. Funkcjonowanie kontroli zarządczej i rola audytu wewnętrznego w urzędzie miasta i gminy (Marta Witkowska) 223 7.1. Regulacje dotyczące kontroli zarządczej w urzędzie miasta i gminy 225 7.2. Organizacja urzędu miasta i gminy oraz proces wdrażania systemu kontroli zarządczej w urzędzie 226 7.3. Audyt wewnętrzny jako narzędzie wspierające funkcjonowanie kontroli zarządczej w urzędzie miasta i gminy 235 7.4. Ocena wpływu kontroli zarządczej na działalność urzędu miasta i gminy 240 Literatura 249
Rozdział 8. Kontrola zarządcza w samorządowych instytucjach kultury (Agnieszka Luma) 253 8.1. Specyfika funkcjonowania instytucji kultury w sektorze publicznym 254 8.2. Regulacje dotyczące działalności i kontroli zarządczej w instytucjach kultury 256 8.3. Cele i zadania kontroli zarządczej w instytucjach kultury 258 8.4. Organizacja systemu kontroli zarządczej w samorządowych instytucjach kultury na przykładzie biblioteki 262 Literatura 281
Rozdział 1. Funkcje oraz zadania kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego w jednostkach samorządu terytorialnego (Elżbieta Izabela Szczepankiewicz) 15 1.1. Zasada jawności gospodarowania środkami publicznymi w jednostkach samorządu terytorialnego 17 1.2. Kontrola zarządcza w jednostkach samorządu terytorialnego 19 1.3. Audyt wewnętrzny w jednostkach samorządu terytorialnego 34 1.4. Kontrola zarządcza a audyt wewnętrzny - podsumowanie charakteru i zadań 47 Literatura 54
Rozdział 2. Audyt śledczy w jednostkach sektora finansów publicznych (Aldona Kamela-Sowińska) 61 2.1. Pojęcie obrotu gospodarczego i jego ochrony 62 2.2. Oszustwo jako przestępstwo 63 2.3. Korupcja 72 2.4. Pojęcie audytu śledczego 75 2.5. Audyt śledczy a audyt wewnętrzny i zewnętrzny 78 2.6. Zakres audytu śledczego 81 2.7. Obszary usług audytu śledczego 82 2.8. Techniki służące wykrywaniu oszustw gospodarczych 83 2.9. Wybrane techniki służące wykrywaniu oszustw księgowych 85 Literatura 87
Rozdział 3. Kontrola zarządcza i audyt wewnętrzny jako instrumenty zmniejszające naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zamówieniach publicznych (Ryszard Żółtowski) 91 3.1. Ogólna problematyka zamówień publicznych w związku z praktyką i rygorem funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego 92 3.2. Cele, zasady i znaczenie kontroli zarządczej w nadzorowaniu dyscypliny finansów publicznych 101 3.3. Rola audytu wewnętrznego i jego znaczenie dla spójności systemu kontroli oraz dyscypliny finansów publicznych w zamówieniach publicznych 105 Literatura 111
Rozdział 4. Organizacja systemu kontroli zarządczej w urzędzie marszałkowskim (Joanna Klak) 116 4.1. Cele kontroli zarządczej w urzędzie marszałkowskim 117 4.2. Odpowiedzialność za wdrożenie i zapewnienie funkcjonowania kontroli zarządczej w urzędzie marszałkowskim 119 4.3. System kontroli zarządczej w jednostce na przykładzie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu 120 Literatura 144
Rozdział 5. Organizacja audytu wewnętrznego w urzędzie marszałkowskim (Aleksandra Szyba) 148 5.1. Rola i zadania audytu wewnętrznego w urzędzie marszałkowskim 149 5.2. Regulacje w zakresie audytu wewnętrznego w urzędzie marszałkowskim 154 5.3. Organizacja komórki audytu wewnętrznego w urzędzie marszałkowskim 157 5.4. Metodyka audytu wewnętrznego w urzędzie marszałkowskim 161 Literatura 180
Rozdział 6. Zarządzanie ryzykiem jako przedmiot audytu wewnętrznego w starostwie powiatowym (Katarzyna Młynarczyk) 184 6.1. Starostwo powiatowe jako podmiot narażony na ryzyko 185 6.2. Cele, rodzaje i funkcje audytu wewnętrznego w starostwie powiatowym 194 6.3. Audyt wewnętrzny jako narzędzie kontroli ryzyka działalności jednostki na przykładzie Starostwa Powiatowego w Ostrowie Wielkopolskim 200 Literatura 219
Rozdział 7. Funkcjonowanie kontroli zarządczej i rola audytu wewnętrznego w urzędzie miasta i gminy (Marta Witkowska) 223 7.1. Regulacje dotyczące kontroli zarządczej w urzędzie miasta i gminy 225 7.2. Organizacja urzędu miasta i gminy oraz proces wdrażania systemu kontroli zarządczej w urzędzie 226 7.3. Audyt wewnętrzny jako narzędzie wspierające funkcjonowanie kontroli zarządczej w urzędzie miasta i gminy 235 7.4. Ocena wpływu kontroli zarządczej na działalność urzędu miasta i gminy 240 Literatura 249
Rozdział 8. Kontrola zarządcza w samorządowych instytucjach kultury (Agnieszka Luma) 253 8.1. Specyfika funkcjonowania instytucji kultury w sektorze publicznym 254 8.2. Regulacje dotyczące działalności i kontroli zarządczej w instytucjach kultury 256 8.3. Cele i zadania kontroli zarządczej w instytucjach kultury 258 8.4. Organizacja systemu kontroli zarządczej w samorządowych instytucjach kultury na przykładzie biblioteki 262 Literatura 281
Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8092-127-6 |
Rozmiar pliku: | 3,9 MB |