Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • Empik Go W empik go

Królowe salonów II Rzeczypospolitej - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
13 października 2021
Ebook
42,99 zł
Audiobook
42,99 zł
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Królowe salonów II Rzeczypospolitej - ebook

Każda epoka ma swoje celebrytki. Wszyscy je znają. Każdy pożąda ich towarzystwa. Są ozdobą imprez, tematem plotek, bohaterkami rubryk towarzyskich i obyczajowych skandali… Rozpieszczane, podziwiane, adorowane, nieco niemoralne.

Ich portrety kreśli autor bestsellerowych książek historycznych Sławomir Koper.

Kategoria: Literatura faktu
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-66630-74-1
Rozmiar pliku: 3,4 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

OD AUTORA

Od autora

Barwna epoka oraz piękne i uta­len­to­wane kobiety – Pola Negri, Olga Boznań­ska, Lucyna Mes­sal, Halina Kono­packa, Kazi­miera Iłła­ko­wi­czówna i Tamara Łem­picka. Intry­gu­jące losy, zna­ko­mite kariery i wiel­kie namięt­no­ści. Mój powrót do epoki II Rze­czy­po­spo­li­tej oka­zał się dla mnie wyjąt­ko­wym prze­ży­ciem.

Kiedy kil­ka­na­ście lat temu zaczy­na­łem pisać pierw­szą książkę o tam­tych cza­sach (_Życie pry­watne elit II Rze­czy­po­spo­li­tej_), nie podej­rze­wa­łem, że moja przy­goda z okre­sem mię­dzy­wo­jen­nym potrwa tak długo. Wpraw­dzie zawsze uwiel­bia­łem tę epokę, ale ni­gdy nie marzy­łem, że przy­pad­nie mi rola jej popu­la­ry­za­tora wśród Czy­tel­ni­ków. Kiedy jed­nak koń­czy­łem jedną książkę, oka­zy­wało się, że pod­czas pracy naro­dził się pomysł na następną. Trwało to kilka lat, zanim posta­no­wi­łem zro­bić prze­rwę i zająć się eli­tami Pol­ski Ludo­wej. Stara miłość jed­nak nie rdze­wieje, a odna­le­ziona po dłuż­szym cza­sie ma spe­cy­ficzny smak i kolo­ryt.

Ni­gdy nie mia­łem ambi­cji nauko­wych, nie chcia­łem też odkry­wać nie­zna­nych fak­tów ani też kon­stru­ować nowa­tor­skich teo­rii. Mam za to (i nie ukry­wam tego) wielką potrzebę przy­bli­ża­nia Czy­tel­ni­kom mojej uko­cha­nej dzie­dziny wie­dzy. Sta­ram się to robić w spo­sób jak naj­bar­dziej przy­stępny poprzez bio­gra­fie i aneg­doty, gdyż histo­ria to żywi ludzie, a nie suche wykłady czy kolumny dat bez więk­szego zna­cze­nia. Ni­gdy też nie pró­bo­wa­łem oce­niać swo­ich boha­te­rów, ponie­waż uwa­żam, że należy to do Czy­tel­ni­ków, pod­czas gdy rolą autora jest wyłącz­nie przed­sta­wie­nie fak­tów.

Okres mię­dzy­wo­jenny był epoką nie­praw­do­po­dob­nego wręcz wysypu talen­tów twór­czych. To wła­śnie wtedy, w tak krót­kim prze­dziale cza­so­wym, poja­wiły się postaci, które na zawsze weszły do kanonu naszej kul­tury. Jed­no­cze­śnie dwu­dzie­sto­le­cie jest okre­sem zna­ko­mi­cie udo­ku­men­to­wa­nym pod wzglę­dem źró­dło­wym; zacho­wały się liczne pamięt­niki i dzien­niki oraz obfita kore­spon­den­cja, co spra­wia, że badacz histo­rii czuje się jak sma­kosz przy suto zasta­wio­nym stole. Z boga­tego mate­riału źró­dło­wego wyła­niają się barwne bio­gra­fie roz­wi­ja­jące się na tle tra­gicz­nych wyda­rzeń dzie­jo­wych, które decy­do­wały o losach naszego kraju.

W tej książce jak zwy­kle naj­bar­dziej inte­re­so­wało mnie życie pry­watne boha­te­rek, a ana­lizą ich twór­czo­ści arty­stycz­nej zaj­mo­wa­łem się tylko wtedy, gdy spla­tała się ona ze spra­wami oso­bi­stymi. Nie spo­sób prze­cież pisać o Poli Negri, nie wspo­mi­na­jąc o jej fil­mach, albo opo­wia­dać o burz­li­wych dzie­jach Lucyny Mes­sal, pomi­ja­jąc mil­cze­niem jej ope­ret­kowe role. Nie ana­li­zo­wa­łem obra­zów Olgi Boznań­skiej czy Tamary Łem­pic­kiej, ale ich dzieła cały czas poja­wiają się w tle, sta­no­wiąc kanwę opo­wie­ści o pry­wat­nych spra­wach obu arty­stek. Przy oka­zji sta­ra­łem się też nakre­ślić cechy cha­rak­te­ry­styczne tam­tej epoki – jej oby­cza­jo­wość, per­cep­cję sztuki w spo­łe­czeń­stwie, spe­cy­fikę życia towa­rzy­skiego.

Nie zapo­mnia­łem rów­nież o nie­zwy­kle waż­nej spra­wie, jaką jest przy­bli­że­nie Czy­tel­ni­kom sytu­acji mate­rial­nej opi­sy­wa­nych postaci, a w szcze­gól­no­ści ich docho­dów i wydat­ków. W tym celu czę­sto podaję siłę nabyw­czą ówcze­snych pie­nię­dzy, w wielu bowiem opra­co­wa­niach poda­wane są kwoty, jakie Pola Negri otrzy­my­wała za swoje filmy, albo Olga Boznań­ska za swoje obrazy, tyle że sumy te nic nie mówią dzi­siej­szemu Czy­tel­ni­kowi. Kiedy jed­nak wyra­zimy je we współ­cze­snych nam dola­rach czy zło­tych, ewen­tu­al­nie podamy wyso­kość śred­nich mie­sięcz­nych zarob­ków, to mar­twe liczby nabiorą życia i umoż­li­wią orien­ta­cję w spra­wach finan­so­wych moich boha­te­rek. Bo czy tego chcemy, czy nie, życie pry­watne arty­stów to także pie­nią­dze, które zawsze odgry­wały w nim nie­ba­ga­telną rolę. Sztuka dla samej sztuki ni­gdy bowiem nie ist­niała, a twór­czość arty­styczna zawsze pod­le­gała twar­dym regu­łom ryn­ko­wym.

Długo zasta­na­wia­łem się nad dobo­rem boha­te­rek książki. Jak zwy­kle w takich przy­pad­kach musia­łem zre­zy­gno­wać z nie­któ­rych postaci, prze­su­wa­jąc je do innych, pla­no­wa­nych na póź­niej publi­ka­cji. Od samego początku wie­dzia­łem bowiem, że mój powrót do cza­sów II Rze­czy­po­spo­li­tej nie będzie jed­no­ra­zowy, gdyż chciał­bym na dłu­żej zago­ścić w tej fascy­nu­ją­cej epoce.

Od czasu mojej ostat­niej publi­ka­cji o okre­sie mię­dzy­wo­jen­nym (_Gwiazdy II Rze­czy­po­spo­li­tej_) minęły ponad dwa lata, a niniej­sza książka wycho­dzi nakła­dem innego wydaw­nic­twa i w zmie­nio­nej sza­cie gra­ficz­nej. Jed­nak napi­sana jest w podobny spo­sób, bo nie zmie­nił się mój sto­su­nek do tam­tej nie­zwy­kle barw­nej epoki oraz jej boha­te­rek – wspa­nia­łych kobiet będą­cych praw­dzi­wymi kró­lo­wymi ówcze­snych salo­nów.

_Sła­wo­mir Koper_Zapraszamy do zakupu pełnej wersji książki

1.

P. Negri, _Pamięt­nik gwiazdy_, War­szawa 1976, s. 18.

2.

_Ibi­dem_, s. 35.

3.

S. Krzy­wo­szew­ski, _Dłu­gie życie_, War­szawa 1947, t. 1, s. 241.

4.

_Śluby panień­skie_, „Kurier War­szaw­ski”, 02.09.1912.

5.

R. Ordyń­ski, _Z mojej włó­częgi_, Kra­ków 1956, s. 159.

6.

P. Negri, _op. cit._, s. 100–101.

7.

R. Ordyń­ski, _op. cit._, s. 153.

8.

Za: P. Kule­sza, _Droga do sławy_, Sosno­wiec 2012, s. 13–14.

9.

Za: _ibi­dem_, s. 14.

10.

Za: M. Kotow­ski, _Pola Negri. Legenda Hol­ly­wood,_ War­szawa 2011, s. 24.

11.

P. Negri, _op. cit._, s. 117–118.

12.

_Ibi­dem_, s. 146.

13.

T. Boy-Żeleń­ski, _Obra­chunki fre­drow­skie_, War­szawa 1989, s. 18.

14.

P. Negri, _op. cit._, s. 137.

15.

Za: J.F. Lewan­dow­ski, _Hra­bia Dąmb­ski. Mąż Poli Negri_, Sosno­wiec 2012, s. 14.

16.

P. Negri, _op. cit._, s. 151.

17.

Za: M. Kotow­ski, _op. cit._, s. 51.

18.

P. Negri, _op. cit._, s. 180–181.

19.

Za: M. Kotow­ski, _op. cit._, s. 58.

20.

Za: W. Cza­piń­ska, _Polita_, War­szawa 1989, s. 71.

21.

Za: A. Kra­kow­ski, _Pol­ly­wood_, War­szawa 2011, s. 272.

22.

Za: W. Cza­piń­ska, _op. cit._, s. 79–80.

23.

C. Cha­plin, _Moja auto­bio­gra­fia_, War­szawa 1993, s. 334.

24.

P. Negri, _op. cit._, s. 219.

25.

Za: M. Kotow­ski, Z_arę­czyny z Cha­pli­nem_, ksiazki.onet.pl/frag­menty-ksia­zek/zare­czyny-z-cha­pli­nem/6t6y9.

26.

C. Cha­plin, _op. cit._, s. 335.

27.

P. Negri, _op. cit._, s. 204.

28.

Za: W. Cza­pliń­ska, _op. cit._, s. 82.

29.

A. Kra­kow­ski, _op. cit._, s. 279.

30.

Za: P. Negri, _op. cit._, s. 257.

31.

_Ibi­dem_, s. 254.

32.

A. Kra­kow­ski, _op. cit._, s. 279.

33.

Za: M. Kotow­ski, Pola Negri…, s. 126.

34.

Za: _ibi­dem_, s. 133.

35.

Za: D. Michal­ski, _Powróćmy jak za daw­nych lat. Histo­ria pol­skiej muzyki roz­ryw­ko­wej. Lata 1900–1939,_ War­szawa 2007, s. 420.

36.

A. Kra­kow­ski, _op. cit._, s. 280–281.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: