- W empik go
Krótki zarys historyi powszechnej tudzież diwe tablice chronologiczne (wedle metody A. Jaźwińskiego) ozdobnie chronolitografowane - ebook
Krótki zarys historyi powszechnej tudzież diwe tablice chronologiczne (wedle metody A. Jaźwińskiego) ozdobnie chronolitografowane - ebook
Klasyka na e-czytnik to kolekcja lektur szkolnych, klasyki literatury polskiej, europejskiej i amerykańskiej w formatach ePub i Mobi. Również miłośnicy filozofii, historii i literatury staropolskiej znajdą w niej wiele ciekawych tytułów.
Seria zawiera utwory najbardziej znanych pisarzy literatury polskiej i światowej, począwszy od Horacego, Balzaca, Dostojewskiego i Kafki, po Kiplinga, Jeffersona czy Prousta. Nie zabraknie w niej też pozycji mniej znanych, pióra pisarzy średniowiecznych oraz twórców z epoki renesansu i baroku.
Kategoria: | Klasyka |
Zabezpieczenie: | brak |
Rozmiar pliku: | 344 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
(wedle metody A. Jaźwińskiego)
Przez
Alexandra Zdanowicza.
Wydanie nowe.
WARSZAWA.
Gebethner i Wolff.
1888.
Äîçâîëåíî öåíçóðîþ.–Âàðøàâà 24 Ìàðòà 1888 ã.
PRZEDMOWA.
W „zarysie Historyi Powszechnej”, który obecnie wychodzi, autor miał głównie na celu chronologią. Wiemy z doświadczenia jak dalece znajomość historyi jest wątłą, skoro się na znajomości chronologii nie opiera. Z drugiej strony nauka ta była zawsze prawdziwą męczarnią tak dla uczniów, jako też dla nauczycieli. Jedni nie chcieli się jej uczyć, a drudzy musieli od nich ściśle wymagać tej znajomości, gdyż inaczej wykład historyi przemieniłby się w chaotyczny zbiór nazwisk, wypadków, osób i miejsc, bez ładu i składu poplątanych w umyśle młodzieży. Nareszcie zaradził tej niedogodności Polak, Antoni Jaźwiński, wynalazkiem swojej tablicy, wedle której ucząc się sami tylko leniwcy, lub zgoła niepojmujący ważności chronologii przy wykładzie historyi, mogą się jeszcze uskarżać na trudność pamiętania czasu.
Autor Zarysu podaje tutaj obszerne objaśnienie, jak należy wedle metody Jaźwińskiego uczyć lub uczyć się chronologii tak starożytnej jak i nowożytnej. Zapisuje tu jeszcze ważną dla nauczycieli lub nauczycielek przestrogę, aby zaczynać z dziećmi naukę chronologii od wieków chrześciańskich t… j… od wieków średnich i nowych, nie zaś od starożytnych.–Dla czegóż? Dla tego, że liczenie lat, powszechnie dzisiaj w historyi przyjęte, idzie, co do historyi nowych państw, w porządku naturalnym, w kolei następstwa po sobie, wychodząc od ery Narodzenia Chrystusa, kiedy przeciwnie, w historyi starożytnej lata liczą się w porządku wstecznym: zaczyna się od liczb większych, a te liczby coraz się zmniejszają, w miarę zbliżania się do Narodzenia Chrystusa. Np. Rzym założono w 754 przed Chr.; królów z niego wygnano w 510 przed Chr.; pierwsza wojna Punicka zaszła w r. 264.
Po przejściu jednej jakiejkolwiek chronologii należy kazać dziecięciu nauczyć się odpowiedniego szkicu historycznego, dla tego aby naukę chronologii ożywić tym sposobem, a zarazem wskazać do czego ona właściwie służy. – W tym celu autor umieścił w tem dziełku Szkice historyi starożytnej i nowo żytnej. Oddadzą one tę ważną przysługę, że będą ściśle naukowym wstępem do obszerniejszego wykładu historji po szkołach i pensyach żeńskich.
OBJAŚNIENIE
TABLIC CHRONOLOGICZNYCH.
(Zobacz Tablicę do Historyi Nowożytnej).
Tablica, którą przed sobą widzimy, zowie się chronograficzną, czyli kartą czasu, i przedstawia wszystkie lata, które od Narodzenia Chrystusa do dziś dnia upłynęły. Jej celem przynieść ulgę w liczeniu się chronologii królów, którzy w rozmaitych krajach Europy, od V. wieku naszej Ery aż dotąd, panowali, lub obecnie panują.
Z pierwszego już na nią rzutu oka widzimy, że składa się z kilkunastu wielkich kwadratów, dzielących się każdy na sto niniejszych; wielkie zowią się wiekami, mnejsze zaś, wewnątrz wielkich zamknięte, latami. Większe kwadraty czyli wieki są od lewej ku prawej ręce po pięć w jednym szeregu ustawione i nazywają się: 1-szy wiek po Narodzeniu Chrystusa, 2-gi po Nar. Chr. 3-ci, 4-ty i 5 – ty. Drugi szereg obejmuje tyleż wieków, których nazwiska są: 6 – ty, 7-my. 8 – my, 9 – ty i 10-ty. Trzeci szereg ma także pięć wieków; ich imiona są: 11-ty,
12 – ty, 13 – ty, 14 – ty i 15 – ty. Nakoniec idzie szereg czwarty, cztery wieki obejmujący, 16 – ty, 17 – ty, 18 – ty i 19 – ty.
"W załączonym tu, na osobnej karcie, wieku, każdy mały kwadrat ma wpisany rok, którego właściwie jest on znakiem i zastępcą; podług tego wzoru należy na chronograficznej karcie wybrać którykolwiek wiek i wyuczyć się dokładnie jakiego roku który kwadrat jest symbolem czyli przedstawicielem.
Każdy większy kwadrat czyli wiek ma w sobie sto niniejszych kwadratów czyli sto lat. Te lata idą po dziesięć w jednym szeregu i liczą się od lewej ku prawej ręce… w następnym porządku; 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10. Tu widzimy że linia, kończąca piąty kwadrat czyli piąty rok i idąca z góry do dołu, w prostopadłym kierunku, jest nierównie grubsza od innych linij, a to w tym celu, aby za pierwszem wejrzeniem mogł każdy postrzedz, gdzie jest rok 5 – ty, a gdzie 6-ty; z lewej strony tej linii będzie rok 5 – ty, a z prawej 6 – ty; przez tę linią każdy dziesiątek został na dwie piątki podzielony.
Drugi z kolei dziesiątek ma lata następne: 11, 12,13, 14,15,16,17, 18,19, 20. Trzeci dziesiątek: 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30; po tem idzie dziesiątek czwarty, piąty, i tak dalej.
Po odliczeniu pięciu dziesiątków widzimy, że linia, odgradzająca piąty dziesiątek od szóstego i idąca w poprzek, w kierunku poziomym, jest nierównie grubsza od innych linij. Dzieli ona wiek na dwie równe połowy; w górnej jest kwadratów czyli lat 50 i tyleż w dolnej. Linia ta pozioma, łącznie z podobnież grubą prostopadłą, tworzy krzyż, który nad zwyczaj ułatwia rachunek lat w każdym wieku. Rzuciwszy bowiem okiem na te dwie linie możemy w jednej chwili zorjentować się i powiedzieć, jak się który kwadrat, nazywa. Mając, np. pokazać rok 58-my, kwadrat tej liczbie odpowiadający znajdziemy natychmiast pod grubą linią poziomą z prawej strony takiej że grubej prostopadłej.
Uczący się podług tej tablicy powinien nasamprzód nauczyć się biegle rachować lata w jednym którymkolwiek wieku, tak iżby za danym rokiem mógł w momencie znaleść kwadrat jemu odpowiedni, lub za wskazaniem kwadratu powiedział, który rok on wyraża. Na tę pracę dziesięciu nawet minut nie potrzeba. Po niej idzie druga, to jest, rachunek lat przez wszystkie wieki, w sposób następny. Pierwszy wiek na karcie chronograficznej zawiera lat sto; te sto lat dodają się do każdego roku w następnym wieku, to jest, wskazując, na 5-ty kwadrat drugiego wieku nie mówi się tylko pięć, ale sto pięć (105), i tak dalej aż do końca wieku drugiego; wówczas już mieć będziemy dwieście lat… które dodają się do każdego roku w trzecim wie ku. Mówi się, np. 210, wskazując na 10-ty kwadrat w trzecim wieku; 315, wskazując ua 15-ty kwadrat w czwartym wieku: 460, wskazując na 60-ty kwadrat w piątym wieku i t… d. Rok tysiączny będzie to ostatni kwadrat w wieku dziesiątym. Wskazując na kwadrat 3-ci w wieku jedenastym mówi się 1003, ua kwadrat 92-gi w wieku dwunastym mówi się 1192, ua kwadrat 44-ty w wieku piętnastym, mówi się 1444, i t… d.
Przed rozpoczęciem nauki chronologii powinien uczeń nabyć dostatecznej wprawy, iżby za wskazaniem n a kwadraty, lata wyrażające, w którymkolwiek wieku, odpowiadał bez wahania się i namysłu, którego roku jest symbolem ten lub ów kwadrat. Na to ćwiczenie należy poświęcić najwięcej po pół godziny przez dwa dui z kolei, już zadając uczniowi lata i zmuszając go wynajdywać je bez namysłu na karcie chronologicznej, już pokazując kwadraty i pytając się, jakie lata one wyrażają.
Po ukończeniu tej pracy, to jest po nabyciu wprawy w rachunku lat na karcie chronograficznej, przystępuje się do samej nauki chronologii, której dotąd z wielką nabywało się trudnością. Oddawna każdy widział i czuł tę trudność; wielu też usiłowało jej zaradzić rozmaitymi środkami; staraniom ich jednakże nieznaczący wcale odpowiadał skutek. Dopiero Antoni Jaźwiński, nasz rodak, Litwin, bawiąc za granicą od roku 1819 i trudniąc się prywatnem wychowaniem, pierwszy szczęśliwie tę zawadę usunął wynalazkiem swojej karty chronograficznej.
Metoda jego, najprostsza av świecie, zasadza się na przedstawieniu lat w kształcie przestrzeni, czyli na zrobieniu ich dotykalnymi dla zmysłu widzenia; zatem zmysł ten przychodzi tu w pomoc pamięci; on właściwie pracuje, umysł zaś przypomina co oko widziało. Z tej zasady wynika, że uczeń, przy użyciu tej metody, mianowicie starać się powinien o zatrzymanie w pamięci nie lat, w których król jaki wstąpił na tron… ale miejsc czyli kwadratów te lata wyrażających; bo nierównie łatwiej zapamiętać miejsce jak liczbę; zresztą skoro kwadrat przypomnimy, razem też i rok wiedzieć będziemy.
W samem uczeniu się chronologii postępuje się w ten sposób. Nauczyciel pokazuje uczniowi na karcie miejsce, gdzie jaki król zaczął panować, wymawia imię tego króla i zapytuje uczuia, który to jest rok, i idzie tak dalej, póki w jednym wieku wszystkich królów nie pokaże, powtarza ten wiek kilkakrotnie i postępuje dalej, póki całej lekcyi nie nauczy. Po lekcyi, nie pozwala uczniowi zapisywać imion królów a jeszcze mniej lat; owszem przeszkadza mu, aby tych lat nie widział pod postacią liczby, ale pod postacią miejsc czyli kwadratów. Wyobraźnia ucznia, za usunięciem karty, zastąpi obowiązek wzroku i uobecni dla niego całą przestrzeń ze wszystkiem, czego się na niej nauczył; będzie widział panujących w pewnych od siebie odległościach, umieszczonych w rozmaitych kwadratach, które są zastępcami lat i jeżeliby na chwilę zapomniał w jakim roku, który monarcha zaczął panować, dość będzie rzucić okiem na sam kwadrat, w którym ten monarcha jest nakreślony, a w momencie i rok się przypomni. Lata przedstawiać się będą umysłowi bez żadnego natężenia pamięci; owszem mniej w tej metodzie pamięci niż uwagi potrzeba. Tu praca czysto pamięciowa zamienia się, po większej części, na pracę wzroku, przez którą i sama uwaga ćwiczy się w wysokim stopniu.
Uczenie się chronologii podług tej metody nie jest zgoła mechaniczną robotą, jakby się nieoswojonemu na pierwszy rzut oka zdawało; gdzie potrzebna koniecznie ciągła obecność uwagi, tam nie ma media nizmu; w tej metodzie, choćby uczeń dziewięćdzie siąt razy jedną lekcyą powtórzył, za setnym razem musi tyleż uważać co i za pierwszym. Najmniejsze bowiem zdrzemanie się uwagi o błąd go niechybny przyprawi.
Za rzecz użyteczną poczytuję wymienić tu porządek lekcyi, jakiego może się trzymać uczący lub uczący się.
1. Lekcya. Nauczyć nazw isk wieków i rachunku lat przez wieki.
2. Lekcya. Zacząć chronologią królów Francuzkich od XVI wieku, to jest, od Franciszka I aż do końca., Dla czego od królów Francuzkich?–Bo tych, jako na pierwszą lekcyą, jest najmniej, i ich miejsca najłatwiejsze do spamiętania. Dla czego od XVI wieku?–Bo nie tak prędko zmęczy się uwaga ucznia, mając do czynienia z trzema tylko wiekami, to jest, z XVI, XVII, XVIII i połowę XIX. Zresztą, dla nauki chronologii wszystko jest jedno, czy zacząć od XVI czy X, lub innego wieku, tak jak w nauce geografii wszystko jest jedno, czy pokazać naprzód Moskwę a potem Petersburg, lub naprzód Petersburg a potem Moskwę; względne tych dwóch miast położenie, choć w jednej chwili pokazane, nie zmiesza się w umyśle ucznia, bo jego oko w oddzielnych je miejscach widziało. Po nauczeniu się królów Francuzkich, z kolei, w rzeczonych wiekach, trzeba w dniach następnych powtórzyć kilkakrotnie ich imiona i lata w sposób rozmaity: już od pierwszego do ostatniego, już na odwrót, już na wyrywki, już nakoniec dając uczniowi którykolwiek rok i pytając się, jaki w nim król panował. Dość dwóch lekcyj chronologii na tydzień; ale powtarzanie lekcyj dawniejszych ma być do pewnego czasu codzienne, i to raz z karty, drugi raz z pamięci, starając się mianowicie o wrażenie w pamięć miejscowości.
3. Lekcya. Królowie Angielscy od XVI wieku, to jest, od Henryka VIII aż do końca. Po przejściu tych królów wyżej wskazanym porządkiem, trzeba zacząć ćwiczyć ucznia w synchronizmach, to jest, zwracać jego uwagę na spółczesność panujących we Francyi i Anglii. W tym celu nauczyciel zadaje uczniowi lata z różnych wieków, zmieniając co raz porządek, i pyta się, kto spółcześnie panował we Francyi i Anglii. Na przykład: kto panował w Anglii a kto we Francyi wr. 1572? kto w roku 1798, kto w 1615, kto w 1525? i t… d.
4. Lekcya. Królowie Polscy od XVI wieku, to jest, od Alexandra do końca i ćwiczenie się synchroniczne w chronologii królów Francuzkich, Angielskich i Polskich.
5. Lekcya. Cesarze Niemieccy od XVI wieku czyli od Karola V do końca. Podobneż jak wyżej ćwiczenie.
6. Lekcya. Królowie Hiszpańscy od XV wieku, czyli od Izabelli Kastylskiej i Ferdynanda V. Ćwiczenie synchroniczne.
7. Lekcya. Królowie Szwedzcy od XVI wieku, czyli od Gustawa Waży.
8. Lekcya. Cesarze Rossyjscy od XVI wieku, to jest, od Wasila IV.
9. Lekcya. Cesarze Tureccy od XVI wieku, czyli od Selima I do końca.
10. Lekcya. Książęta Pruscy od XVI wieku; potem ciż jako królowie Pruscy od XVIII wieku.
Porządek ten może być zmieniany podług woli uczącego lub uczącego się; nauka nic natem nie straci: wskazuję przezeń tylko ile ja sam na jedną lekcyą zwykłem naznaczać. Zresztą nie ma potrzeby uczyć wciąż wszystkich tych szeregów chrono logii: można zrazu ograniczyć się do dwóch lub trzech, mających konieczny związek z sobą; jak np. Francuzkiej i Angielskiej, lub Polskiej, Rossyjskiej i Niemieckiej; potem przejść te chronologie w wiekach uprzednich, nakoniec przystąpić do samej historyi krajów, których uczeń poznał już chronologią.
Ze zaś do nauki historyi nie sama tylko chronologia panujących jest potrzebną, ale musimy nadto umieć główniejsze wypadki, jako to: wojny, bitwy, traktaty, pokoje, i t… d… to jest, wiedzieć kiedy się stały, obowiązkiem tedy będzie uczącego przygotować takową tablicę w następny sposób. Po przejęciu królów jakiegobądź narodu, nim zacznie jego historyą, narysuje tablicę niemą i wpisze w kwadraty, za pomocą punktów lub znaków, jakich użyłem na tablicy do Historyi Polskiej, najgłówniejsze tylko imiona lub wypadki z podręcznego dziełka, którego w wykładzie swych lekcyj trzymać się zamierza. Potem wyuczy swojego ucznia tej tablicy, podobnie jak chronologii królów, strzegąc się zamieszczać w niej nieznaczące fakta, które nieużytecznym dla ucznia i obarczającym jego pamięć byłyby ciężarem. Dość wiedzieć, np. kilkanaście znaczniejszych faktów z każdej historyi, a ta liczba, na pozór niewielka, w kilku państwach powtórzona, da w ostatecznym wypadku wielką już summę.
Ta podwójna praca, to jest, wyuczenie się chronologii panujących i głównieyszych wypadków, naprzód dokonana, będzie treścią i niby skieletem następnych lekcyj, który nauczyciel w czasie obszerniejszego wykładu ożywi powieścią historyczną, do wieku i usposobienia swoich słuchaczów zastoso-
Wróćmy teraz do dalszych lekcyj chronologii.
Po przejściu chronologii prawie wszystkich królów w wiekach: XVI, XVII, XVIII i połowie XIX, przystąpić należy w tymże porządku do chronologii panujących w wiekach uprzednich. Między temi oddziałami zostawić wypada przerwę czasu przynajmniej dwóch tygodni i tę poświęcić na ciągłe powtarzanie i ćwiczenie się synchroniczne w chronologii nowożytnych wieków, to jest, od XVI w. do dziś dnia.
11. Lekcya. Królowie Francuzcy od końca X wieku czyli od Hugona Kapeta aż do końca XIII wieku.
12. Lekcya. Ciż królowie od XIV wieku do końca XV.
Innych królów Francuzkich, to jest, tych którzy przed Hugonem Kapetem panowali, uczyć się nie widzę potrzeby; znaczniejsi zaś z nich, których rok panowania umieć należy, są, w tej książeczce cursive wydrukowani. Ta uwaga stosuje się i do wielu królów w innych państwach.
13. Lekcya. Królowie Angielscy od XI wieku czyli od Swenona do końca XV wieku. Ci co przedtem panowali mniej są potrzebni.
14. Lekcya. Polscy królowie od X wieku, czyli od Mieczysława I do końca XII wieku.
Kl
15. Lekcya. Ciż królowie od początku XIII wieka do końca XV.
16. Lekcya. Cesarze Niemieccy, od Karola W. czyli 800 r. do końca XII wieku.
17. Lekcya. Ciż cesarze od początku XIII wieku do końca XV wieku.
18. Lekcya. Wielcy książęta Rossyjscy od IX wieku, to jest, od Ruryka do końca XII wieku.
19. Lekcya. Ciż wielcy książęta od XIII wieku do końca XV.
20. Lekcya. Cesarze Tureccy od końca XIII w., do końca XV.
21. Lekcya, Królowie Portugalscy od końca XIV w. do doi naszych.
22. Lekcya. Cesarze Wschodni czyli Greccy od końca IV wieku, od Arkadyusza do końca VIII wieku. ią|
23. Lekcya. Ciż Cesarze. Opuścić należy przestrzeń czasu od początku IX do połowy XI wieku. Tocząc od Alexego Komnena w r. 1081, aż do końca, to jest do upadku cesarstwa Wschodniego, w r. 1453.
Jeszcze tu raz powiedzieć muszę, że przy uczeniu się wszystkich tych szeregów chronologii lub kilku z nich potrzebniejszych, szczególniejszą zwracać uwagę należy na synchronizmy; nadto, nigdy nowej nie dawać lekcyi bez przeświadczenia się o doskonałem pamiętaniu uprzednich; w razie przeciwnym, zwłaszcza jeśli uczeń słabej pamięci, lepiej przez dni kilka na miejscu pozostać niż o jeden krok dalej się posunąć, zostawując za sobą lekcyą przez pół umianą.
Prócz tego powtarzam, że porządek wytkniętych lekcyj, jako też ich objętość ulegać mogą rozmaitym zmianom, stosownie do pilności i sił umysłowych ucznia; jednak w żadnem zdarzeniu, dla najzdolniejszej nawet głowy, nie radziłbym większych nad wskazane naznaczać lekcyj, ani też częściej jak dwa razy na tydzień. Doświadczenie przekonało mię, jak pośpiech w tym względzie jest niepożyteczny, a nawet szkodliwy.
Może kto w myśli zapyta mię teraz, czy uczeń, raz tym sposobem nauczywszy się chronologii, bę dzieją nazawsze pamiętał? Odpowiadam, że nie. Częste powtarzania i ćwiczenia są koniecznym każdej umiejętności warunkiem. Niczego nie ma na świecie czegoby, bez powtarzania, prędko zapomnieć nie można było; zdarzały się przykłady, że ludzie, przez lat kilkanaście nie mówiący pacierza, zupełnie go zapominali. Wszelka metoda, jakkolwiek doskonałą, niejest machiną lub parą, któraby zastępowała moralną siłę człowieka i nic jej do czynienia nie zostawiała jak w fabrykach i statkach parowych. Metoda nikogo od indywidualnej pracy nie uwalnia, tylko prostuje i skraca drogę, oszczędza czasu, ułatwia nabycie nauki i robi ją większej liczbie osób dostępniejszą.
Opierając się na długiem doświadczeniu radziłbym po nauczeniu całej chronologii zaniechać jej zupełnie, na przeciąg dość znaczny, na przykład, na dwa miesiące, tak iżby uczeń w tej przestrzeni czasu zapomniał jej prawie całkiem; poczem wziąść się znowu do pracy. Powtórne uczenie się, odświeżając w pamięci dawniejsze wrażenia, zostawi na przyszłość nierównie głębsze ślady i dłuższą im trwałość w umyśle zapewni.
Żeby uczenie się chronologii niejako ożywić, a przynajmniej mniej oschłą tę naukę uczynić, dodałem na końcu książeczki króciuchne szkice historyczne, w tym celu aby uczeń, po przejściu całej chronologii jednego państwa, zaraz się nauczył na pamięć jego szkicu historycznego; będzie to w pewnym rodzaju nic, suche i nudne daty panujących wiążąca.
TREŚĆ CHRONOGRAFICZNEJ TABLICY BO HISTORYI NOWOŻYTNEJ.
Tablica ta przedstawia, za pomocą herbów i symbolów, szereg cesarzów i królów, którzy od Narodzenia Chrystusa do dnia obecnego panowali lub panują w Europie. Tu przeto są zamieszczeni:
Cesarze: Rzymscy.
– Niemieccy.
– Greccy.
tu
– Rossyjscy.
– Tureccy.
– Łacińscy. Niektórzy Papieże. Królowie: Francyi.
– Anglii.
Królowie: Polski.
– Hiszpanii.
– Portugalii.
– Szwecyi.
– Prus. Powszechne Koncylia. Krzyżowe Wojny. Prześladowanie Chrześcian
OBJAŚNIENIE HERBÓW I SYMBOLÓW UŻYTYCH W TABLICY
DO HISTORYI NOWOŻYTNEJ.
1. Orzeł z piorunem oznacza, Imperatorów Rzymskich.
2. Portrety, królów Polskich.
3. Orzeł jednogłowy, książąt i królów Pruskich.
4. Orzeł dwugłowy, cesarzów Niemieckich.
5. Świat, cesarzów Rossyjskich.
6. Lilia, królów Francuzkich.
7. Krzyż Grecki, cesarzów Greckich.
8. R uno, królów połączonej Hiszpanii od r. 1474.
9. Księżyc, cesarzów Tureckich od r. 1299.
10. Krzyż, królów Portugalskich,
11. Lew, królów Angielskich.
12. Korona, królów Szwedzkich.
13. Klucze, Papieżów.
14. Gołąb', Sobory.
15. Miecz, krzyż i pochodnia, prześladowania.
16. Krzyż z chorągwią, krzyżowe wojny.
17. Krzyż w Czerwonym polu królów Włoskich.
CHRONOLOGIA PANUJĄCYCH
NA TABLICY DO HISTORYI NOWOŻYTNE)
Cesarze Rzymscy.
Rok wstąpienia.
Tyberyusz………..14
Kaligula………… 37
Klaudyusz……….. 41
Neron…………. 5 4
Galba…………. 68
Otton, Witeliusz, Wespazyan….. 69
Tytus.……..79
Domicyan………..81
Nerwa…………9
Trajan…………98
Adryan………… 117
Antonius Pius.…..138
Marek Aureliusz………161
Kommodus.…… 193
Tertynax, Dydius-Julianus, Septymius Sewerus. 193
Karakalla………..211
Makryn…………217
Rok wstąpienia.
Heliogabal……….. 218
Alexauder Sewerus.…. 222
Maxymin Trak………. 235
Gordyanowie: ojciec i syn…… 236
Pupienus i Balbinus.… 237
Gordyan III………. 238
Filip Arab……….. 244
Decyusz……….. 249
Gallus i Wolusian……… 251
Emilian, Waleryan i Gallien….. 254
Tu się poczyna peryod historyi Rzymskiej tak zwany 30-tu Tyranów, który się ciągnie do r. 273.
Klaudyusz II………. 268
Aurelian………… 270
Tacyt.…….. 275
Probus.……. 276
Karus.…….. 282
Kary nus i Numeryanus. 283
Dyoldecyan……….. 284
Konstancyusz Chlorus i Galerus.. 305
Konstantyn Wiel., Maxencyusz i Licyniusz. 306
Konstantyn i Licyniusz……. 312
Konstantyn jeden……… 324
Konstantyn II. Konstancyusz i Konstans.. 337
Julian Filozof………. 361
Jo wian………… 363
Walentynian, na zachodzie…… 364
Walens, na wschodzie……. 364
Gracyan i Walentynian II…… 375
Teodozy Wielki na wschodzie….. 379
Rok wstąpienia
Walentynian II sam jeden…… 388
Eugeniusz………… 392
Teodozy Wielki panuje razem na wschodzie i zachodzie………. 394
Smierć Teodozego W. i dział państwa Rzymskiego między dwóch jego synów. 395
Państwo Rzymskie Zachodnie.
Honoryusz……….. 395-