- W empik go
Krótki zarys literatury powszechnej. Część 1, Literatura starożytna i średniowieczna - ebook
Krótki zarys literatury powszechnej. Część 1, Literatura starożytna i średniowieczna - ebook
Klasyka na e-czytnik to kolekcja lektur szkolnych, klasyki literatury polskiej, europejskiej i amerykańskiej w formatach ePub i Mobi. Również miłośnicy filozofii, historii i literatury staropolskiej znajdą w niej wiele ciekawych tytułów.
Seria zawiera utwory najbardziej znanych pisarzy literatury polskiej i światowej, począwszy od Horacego, Balzaca, Dostojewskiego i Kafki, po Kiplinga, Jeffersona czy Prousta. Nie zabraknie w niej też pozycji mniej znanych, pióra pisarzy średniowiecznych oraz twórców z epoki renesansu i baroku.
Kategoria: | Klasyka |
Zabezpieczenie: | brak |
Rozmiar pliku: | 243 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
napisał
A. Lange.
Część I
Literatura starożytna i średniowieczna.
Warszawa
Nakładem i Drukiem M. Arcta
1908
Książeczka niniejsza stanowi konspekt (synopsis, repetitorium) literatury powszechnej. Autor, opierając się na najświeższych materjałach i źródłach, starał się podać najważniejsze nazwiska, daty, tytuły dzieł, które już to epokę tworzą, już to jej ideały wyrażają. Czasami krótkie a konieczne charakterystyki epok; nic nadto. Szło nam o to, aby czytelnik miał możność poinformowania się w każdej chwili o najważniejszych faktach z dziejów piśmiennictwa – czy to ogólnie czy w szczególności. Traktowaliśmy pracę naszą jako rozprawę z encyklopedji, która tylko linje główne wytyka – a szczegóły z konieczności pomija.
Całą rzecz dzielimy na cztery części.
Cz. I obejmuje wschód starożytny, ludy klasyczne oraz wieki średnie.
Cz. II zawiera literatury ludów łacińskich od w. XVI do naszych czasów (Włochy, Hiszpanja, Portugalja, Francja, Rumunja, Nowogrecja).
Cz. III ludy giermańskie od wieku XVI do naszych czasów.
Cz. IV literatury ludów słowiańskich.
Dodatkowo w części III załączamy literatury tych ludów nowoczesnych, które do innych ras należą, a na uwagę zasługują (Finlandja, Węgry, Turcja, Armenja, Gruzja, Japonja).
* * *
Część I.
Literatura starożytna i średniowieczna.
* * *I. WSCHÓD STAROŻYTNY.
Chiny.
Kultura chińska datuje od niepamiętnych czasów, podobnie jak i literatura. Jednakże spisywać ją zaczęto dopiero w VII – VI w. przed Chr. Cala mądrość narodowa, nagromadzona przez stulecia, złączona została w jednej księdze świętej, zwanej King, której autorem, a częściowo raczej redaktorem – jest Kongfutse, z łacińska zwany Konfucjuszem (550 – 479 przed Chr.).
Ta księga święta otwiera piśmiennictwo chińskie. Dzieli się ona na pięć części, które noszą nazwy:
1) Yih-King – księga przemian – czyli symboliczny wykład tajemnej nauki religijnej.
2). Szu-King – księga dziejów – kronika Chin od początku bytu (kosmogonja)
aż do założenia państwa (mitologja).
3). Szi-King – księga pieśni – około 4000 utworów poetyckich z okresu 1750 – 600 r., podzielona na cykle, jak: obyczajowe, miłosne, małe obrzędowe, wielkie obrzędowe, uroczyste i t… d.
Poezja chińska ma swój urok specjalny, niepodobny do oddania w językach europejskich: gdyż po za treścią wyrazową ma ona osobliwe kombinacje dźwiękowe, rodzaj muzyki swoistej, której toniczność podnosi jeszcze barwa i forma rysunków (znaków literowych): poeta chiński jest zarazem muzykiem i malarzem.
4) Li-King – księga obrzędów – zawiera liturgję i ceremonjał religijny.
5). Czyn-Tsien t… j… wiosna i jesień – jest kroniką historyczną od 722 – 484 r. przed Chr.
Wszystkie te działy łączy jedność idei filozoficzno religijnej Konfucjusza: wytworzenie z człowieka jednostki karnej, społecznej, niemyślącej o rzeczach oderwanych i pozaziemskich. Stąd wynika suchość – a zarazem wielka trzeźwość – myśli i twórczości chińskiej.
Wręcz przeciwną jest filozofja Laocjusza ( Laotse ), współczesnego Konfucjuszowi. Dzieło jego Taoteking (księga o Bogu i cnocie) jest dziełem samoistnym, które się nie wiąże z tradycją narodową. Było też ono napisane przez autora dla siebie i dla kilku przyjaciół, którzy po śmierci mędrca jego dzieło wydali. Jednakże oderwana nauka Laocjusza mniej znalazła w Chinach zwolenników, niż trzeźwy, ziemski Konfucjusz. Religja Lao-tse zowie się Taoizm.
Z IV w. przed Chr. pochodzi antologja p… t. Elegie Tsu. Piśmiennictwo chińskie rosło ciągle, aż w III w. przed Chr. pierwszy cesarz dynastji Tsin, wróg literatury, zniszczyć kazał cały skarbiec mądrości starochińskiej.
A jednak na nowo zaczęto odtwarzać te stare księgi, i w I stuleciu po Chr. liczono koło 14, 000 tomów pism krytycznych, filozoficznych, matematycznych, lekarskich, wojskowych i poetycznych. Filozofji było 2705 tomów (autorów 137); poezji 1318 (autorów 106).
Za cesarza Meng-ti w r. 61 po Chr. – zaczął do Chin wciskać się buddyzm, który też wkrótce obok Konfucjanizmu i Taoizmu uznany został za trzecią religję panującą. Dwaj pielgrzymi Fahien (400 lat po Chr) i Hiuen-tsang (629) najwięcej się zasłyżyli koło upowszechnienia buddyzmu. – Za cesarza Wu-tsung było 4600 klasztorów i 40 tysięcy małych gmin buddyjskich.
Buddyzm chiński, narodowo zabarwiony, wywołał wielki rozkwit literacki, zwłaszcza gdy koło 600 r. wynalezioną została (w Chinach) sztuka drukarska.
Panowanie dynastji Thang i Sung – był to okres największej produkcji poetyckiej, filozoficznej i encyklopedycznej w Chinach. – Był to mniej więcej wiek VIII – X po Chr.
W tych to czasach zakwitli dwaj poeci godni uwagi: Litai-pe (702) i TU-fu (715), którzy wcielając ducha narodowego chińczyków – trzeźwość – przerastają ich tonem wysokiego uniesienia. Litai-pe jest rodzajem Leopardiego – poetą rozpaczy, gdy Tufu odznacza się większym spokojem; jest poetą socjalnym.
Romans chiński jest drobiazgowo realistyczny. Z powieści chińskich godniejsze uwagi: "Dwie kuzynki" (tłum. na francuski Remusat); "Arkusz papieru", "Tajemniczy obraz. " "Dwaj bracia, " "Małżonka zagrobowa", "Mąż pod kloszem". Nadto (nie tłumaczone): "Sankwo czi" (historja o trzech bogaczach), "Szui ku-czuen" (historją o brzegu rzeki), "Doskonała kobieta"
Teatr chiński istnieje oddawna, lecz stoi na nizkim stopniu rozwoju. Z autorów głośniejsi Wang-szi fu i Kao tongkia (autor Pipa-ki). Z innych znane w Europie: "Sierota chiński" (opracowany przez Woltera), Pipaki (Historją lutni, obrobiona po fr. przez St. Juliena), dramat historyczny "Smutek w pałacu chana" (angl. Davis). Wreszcie znaną jest komedja "Hoe-lan-ki" (Koło kredowe); wyszła i po polsku (z niem.).
Chińczycy wydali wielką encyklopedję w kilku tysiącach tomów. Dzieli się ona na kilka części, mianowicie: 1) Księgi święte i klasyczne. 2) Historją (Sze). 3) Filozofja (Cze). 4) Poezja. 5) Pieśni ludowe. 6) Dramat i romans.
W dziale I znajdujemy: 1) King (to jest Pięcioksiąg Konfucjusza). 2) Szu (to jest mniejszych klasyków).
Do Szu należą: a) "Ta-hio" wielka nauka, b) "Czung-yung", środowisko niezmienne, c) "Lün-yü", – rozmowy Konfucjusza z uczniami d) "Meng-tse", rozmowy Konfucjusza z wielkiemi ludźmi.
Dalej należy tu: "Hiao-King" – księga o miłości synowskiej. "Ur-hya" słownik literatury klasycznej.
W dziale poezji mieszczą się: 1) Elegje Tsoo (z IV w. przed Chr.). 2) Dzieła zbiorowe pisarzy pojedyńczych. 3) Antologje ogólne. 4) Krytyka literacka i dzieje poezji *).
–-
*) Po polsku w XVIII w. wyszły zdania Konfucjusza, – urywki wierszem i prozą w literaturach Szujskiego, Siemieńskiego, Święcickiego. Osobno Skarbczyk Poezji chińskiej Józefa Jankowskiego.
Egipt.
Tajemnice Egiptu pierwszy odsłonił Champollion, który w czasie wyprawy egipskiej Napoleona I, odczytał niezrozumiale dotąd hieroglify, egipskie pismo obrazkowe; w Egipcie pokrywano niemi mury domów i świątyń, grobowce i pomniki (obeliski).
Napisana po grecku za Ptolomeuszów – "historją Egiptu" (Manethon'a) zaginęła *). Ale powoli wydobywamy zamierzchłą przeszłość tego kraju z hieroglifów i t… zw. papirusów.
Starożytni pisali na liściach rośliny, zwanej papirusem; stąd nazwa tych najdawniejszych pomników rękopiśmiennych.
–-
*) Urywki tej historji znajdują się w cytatach innych pisarzy, zwłaszcza u Euzebjusza z Cezarei
Napisy na grobowcach są zwykle krótkie i zwięzłe; wyjątek stanowi napis na grobie Uny, który żył na 3300 – 3200 lat przed Chrystusem, za panowania króla Merenra. Jest to jakby życiorys. Una mianuje siebie w swym epitafie zawiadowcą domu pism, ksiąg t… j… bibljotekarzem: wynikałoby stąd, że w owym czasie piśmiennictwo w Egipcie już było rozwinięte.
Z rękopisów późniejszych możemy powziąć wyobrażenie o zawartości tych domów pism. W latach 3000 – 2000 i później składano w grobach zwoje papirusowe, zawierające hymny, modlitwy, życiorys umarłego oraz t… zw. księgę umarłych, rytuał pogrzebowy: był to niby indeks dla umarłego o wędrówkach jego duszy, o świecie zagrobowym i o sądzie bożym.
Najstarszy papirus, (w bibl. Berlińskiej), pochodzi z 3500 r. przed Chr.: jest to więc najstarsza księga na świecie, a treść jego jest jeszcze starsza (pochodzi z r, 3800, z czasów króla Snefry), i zawiera (szczątek) "Nauki i Przypowieści Kakimy", dworzanina królewskiego; a nadto "Nauki Ptahotepa" z czasów króla Assy.
Są to pomniki t… zw. starej monarchji. Lata od 2000 – 1000 przed Chr. tworzą wieki średnie Egiptu. Powstaje nowa monarchja, której stolicą są Teby. Z tych czasów istnieje kilka papirusów: 1) Rozmowa między robotnikiem, który uciekł z kopalni soli a dozorcą, który go schwycił – i oskarżył. Właściciel i robotnik stają przed królem: król sądzi. 2) Rodzaj autobiografji niejakiego Sineha, który prowadził żywot awanturniczy i zamieszkał śród jakiegoś szczepu arabskiego, gdzie zdobył wysokie stanowisko. Później przeszedł na służbę do króla Egiptu.
Inne papirusy zawierają: 3) Hymn do Nilu. 4) Rady króla Amenemcha. 5) Zachętę do nauk (o wysokim znaczeniu pisarza).
Wiek XVIII – XV przed Chr. jest okresem największego rozkwitu Egiptu; wygnanie Hiksosów, którzy jakiś czas panowali nad Egiptem, podniosło jego potęgę. Dynastja Amenhotepów i Tutmesów, a nakoniec Ramzesowie – na – dali Egiptowi wszechświatowe stanowisko.
Główne pomniki z tego czasu to wielkie napisy historyczne na grobowcach, świątyniach, obeliskach. Opowieść o czynach bohaterskich Ramzesa ma charakter epopei: jest to dzieło nadwornego pisarza Pentaura. Niektórzy krytycy Homera twierdzą, że epos egipskie nie było bez wpływu na Iljadę. Bohater Pentaura – Ramessu Sestura – znany był grekom pod imieniem Sezostrysa. (Po francusku tłumaczył Lenormant).
Z czasów nowej monarchji istnieją nadto: 1) kroniki; 2) listy; 3) opisy podróży; 4) dokumenty prawne.
W kronikach, pomimo ścisłość historyczną, nawet dość suchą, występują nieraz bogowie, co zmienia już roczniki w poematy o charakterze religijnoepickim (Grobowiec króla Seti I).
Mamy więc powieść o początkach bytu, mamy rodzaj Teogonji, hymny błagalne i hymny o treści mitycznej, wreszcie rodzaj Koheletu hebrajskiego. Są nakoniec i powieści, które wielce przypominają nasze klechdy. Autorem jednej z nich –
"Dwaj bracia" – jest niejaki Enna; Maspero zebrał ich cały szereg i wydał po francusku p… t." Contes egyptiens".
Najciekawszym jednak pomnikiem egipskim jest t… zw. księga umarłych, epopeja zagrobowa, zawierająca zbiór pieśni do bogów, nauki religijne, filozoficzne i moralne.
Po Ramzesach następuje XXI dynastja Hirhora, kapłana, który strącił ród faraonów. Później nad Egiptem kolejno panowali (z małemi przerwami) Asyrja, Babilon, Persowie, Grecy, Rzymianie.
Egipcjanie znali też matematykę, astronomję, mechanikę, fizykę, medycynę – i wiele jest papirusów w tych przedmiotach.
Assyrja i Babilon.
W ruinach Niniwy i Babilonu odkryto w naszym stuleciu znaczną ilość cegieł, klinowemi znakami nacechowaną. Kliny te, jak się okazało, były pismem… a cegły stanowiły stronice książek.
Podobne cegły znaleziono w krainie Ur, na południu Mezopotamji, gdzie żył lud, zwany Akkadami, pochodzenia turańskiego, który uprzedził w kulturze ludy semickie tejże ziemi – i zapewne wpłynął na nich. Ze źródeł akkadyjskich pochodzą legiendy kosmogoniczne i mitologiczne, które później wpłynęły zarówno na hebrajczyków, jak i na greków. Są pomniki piśmiennicze akadyjskie i assyro-babilońskie z 5000 r. przed Chr. i starsze.
Ze znanych dotychczas cegieł odtworzono rodzaj Pisma Świętego AssyroBabilończyków, gdzie znajdujemy wiel – ikie poematy o charakterze epickim, jak (np." Walka boga Marduka z Tiamatą boginią ciemności";" Zejście do piekieł bogini Istar";" Powieść o Gilgamosie" (rodzaj Herkulesa).
Znaleziono nadto starobabilońskie psalmy, które mają pewne podobieństwo do psalmów Dawida. Istnieje też" księga prawa" Hamurrabiego, z powodu której ostatniemi czasy prowadzono ostrą polemikę. Niektórzy uczeni mianowicie twierdzą, że Mojżesz zaczerpnął swoją naukę z Hamurrabiego; drudzy, przeciwnie, uważają, że Mojżesz swoją" Gienezę" i" Prawa" stworzył samoistnie.
Do pomników kultury mezopotamskiej należą również: napisy królewskie, roczniki dziejowe, dokumenty prawne, dokumenty handlowe, przepisy lekarskie, nauki moralne i życiowe.
Znakomitą rolę w życiu mieszkańców Mezopotamji grało czarnoksięstwo. Istnieje cala literatura zaklęć i wywoływania duchów.
Trzeba dodać, że Medowie zapożyczyli z Assyrji pismo klinowe, zmieniwszy je w pewnym stopniu; w każdym razie przypuszczać należy, że i starożytna Persja ulegała wpływom cywilizacji asyro babilońskiej.
Poematy assyro – babilońskie, tłumaczyli Schrader (na niemieckie), Smith (po angielsku), Lenormant (po francusku). Po polsku przekłady w "literaturze powszechnej" wyd. Lewentala J. Radliński) oraz w literaturze asyrobabilońskiej J. A. Święcickiego.
Znaczenie Assyrji i Babilonu dla dziejów kultury, rośnie ciągle, gdyż coraz nowe rozkopy coraz nowe przynoszą nam dowody starożytnej kultury, potęgi i stosunków tego kraju z Matą Azją, Egiptem, a zapewne też Indjami. W Egipcie znaleziono korespondencję asyryjsko egipską monarchów (w Tel-Amarna). W każdym razie rzec można, że do ostatnich niemal czasów żyjemy w światopoglądzie asyro-babilońskim. Zwłaszcza kult gwiazd, oparty na astronomji, – i połączona z nim wiedza (kalendarz) oraz liczne przesądy pochodzą z Babilonu. Pismo Święte ma wiele stycznych z podaniami Babilonu.
Izrael.
Na południe od Małej Azji, na północ od Syrji, były dwa małe kraiki semickie: Fenicja i Palestyna.