- W empik go
Krótki zarys literatury powszechnej. Część 3, Literatury ludów giermańskich oraz uzupełnienie - ebook
Krótki zarys literatury powszechnej. Część 3, Literatury ludów giermańskich oraz uzupełnienie - ebook
Klasyka na e-czytnik to kolekcja lektur szkolnych, klasyki literatury polskiej, europejskiej i amerykańskiej w formatach ePub i Mobi. Również miłośnicy filozofii, historii i literatury staropolskiej znajdą w niej wiele ciekawych tytułów.
Seria zawiera utwory najbardziej znanych pisarzy literatury polskiej i światowej, począwszy od Horacego, Balzaca, Dostojewskiego i Kafki, po Kiplinga, Jeffersona czy Prousta. Nie zabraknie w niej też pozycji mniej znanych, pióra pisarzy średniowiecznych oraz twórców z epoki renesansu i baroku.
Kategoria: | Klasyka |
Zabezpieczenie: | brak |
Rozmiar pliku: | 327 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
1. Humanizm w Niemczech. Znajomość języków i nauk klasycznych (t… zw. humanizm) bardzo rychło z Włoch przedostała się do Niemiec. Niektórzy, jak Konrad Celtes (znany też i w literaturze polskiej) pisali na sposób elegji Owidyusza i Tybulla. Inni, przeciwnie, działali jako publicyści i satyrycznie traktowali zjawiska współczesne. Tak np. Ulrich von Hutten pisał "Listy ludzi ciemnych" (Epistolae obscurorum virorum). Erazm z Roterdamu (+ 1536) ogłosił ironiczną "Pochwałę głupoty" (Laus stultiliae); był to jeden z najlepszych znawców greczyzny. Jan Reuch-
lin upowszechniał znajomość hebrajszczyzny i Pisma świętego.
2. Marcin Luter (1483 – 1546) właściwie zapoczątkował piśmiennictwo niemieckie przekładem "Biblji" na język neuhochdeutsch (nowo górnoniemiecki), który tym sposobem stał się językiem literackim. Nie będziemy tu rozważali sprawy reformacji, która należy do historji kościoła; zaznaczymy tylko, że wywoławszy w narodzie niemieckim szereg walk i starć, obudziła ona zarazem bardzo żywy ruch umysłowy. Reformacja szła ręka w rękę z humanizmem; ale później, kiedy się liczba sekt pomnożyła – i kiedy sekty zaczęły się nawzajem prześladować, stopień ich kultury się obniżył i rozwinęło się barbarzyństwo literackie (widoczne zwłaszcza w pieśniach i kazaniach). Bądź jak bądź, Luter stworzył literaturę niemiecką nie tylko jako tłumacz Biblji, ale też jako pisarz oryginalny, kaznodzieja i autor pieśni kościelnych protestanckich. Po nim wielu było innych poetów religijnych (Mathesius, Ringwalt, Helmbold, Nicolai, Decius i in.).
3. Hans Sachs (1494 – 1576) był to najświetniejszy wykwit poezji mieszczańskiej, t… zw. meistersingerów. Szewc z Norymbergi, a zarazem poeta, Hans Sachs wyrażał nastrój tej masy ludu niemieckiego, która z zapałem powitała Lutra. ("Pieśń o słowiku wittenberskim") Hans Sachs pisał w najrozmaitszym rodzaju: bajki, figliki, krotochwile, przysłowia, djalogi, pieśni pobożne, psalmy, a nadto widowiska teatralne zapustne, (Fastnachtspiele).
Do bajkopisarzy współcześnie z Hans Sachsem należeli Waldis ("Aesopus") i Wickram – nowelista ("Goldfaden").
4. Teatr rozwijał się wciąż w rodzaju misterjów. Ważniejsi pisarze widowisk B. Rebhun ("Zuzanna", "Gody w Kanie"); Seb. Wild ("Męka Pana Jezusa "); Ruof (" Hiob", "Łazarz", "Abraham"); ten ostatni napisał też pierwszą sztukę historyczną "Wilhelm Tell.
Humaniści układali komedje po łacinie; sztuki te grywano w szkołach, a później autorowie przekładali je sami na niemiecki (Frischlin, Stymmelius, Schönans).
5. Proza. Jan Agricola (+ 1566) na – pisał dramat "Jan Hus"; głównie jednak słynie on jako zbieracz przysłów narodowych (Trzy księgi: 300 przysłów, 700 przysłów i 500 przysłów). Seb. Franck, oprócz przysłów, wydał: "Chronika. Zeitbuch und Geschichtbibel vom Anbeginn bis 1531"; dalej: "Opis ziemi" ("Welt-buch") i "Opis Niemiec" ("Germania"). Aeg. Tschudi (+ 1572) jest autorem "Kroniki szwajcarskiej".
6. Koniec w. XVI odznaczał się tym upadkiem kultury, o którym wyżej była mowa. Z jednej strony walka sekt i stronnictw, z drugiej kontrreformacja – złamały rozkwit humanizmu. Spory teologiczne zmieniły humanizm w tępe szkolarstwo; lud zdziczał pod barbarzyńskim prawem, a nieustanne procesy czarownic, egzorcyzmy i wypędzanie djabła – jeszcze bardziej pogłębiły Niemców w upadku. Zbliżała się wojna trzydziestoletnia. W sztuce zapanowała forma: uczona poezja akademicka nie miała żadnego związku z ludem. Śród pisarzy mało znajdujemy wybitnych. Jan Fischart, zwany Mentzer (1550 – 1590) był wierszopisem satyrykiem; naśladował i tłumaczył Rabelais'ego, a nadto sam ułożył z podań ludowych poemat o "Sowizdrzale" ("Eulenspiegel"), o którym legienda przedostała się też do jarmarcznej literatury polskiej; "Aller Praktik Grossmutter – skierowana jest przeciw astrologom i układaczom kalendarzy; "Szczęśliwy okręt Zurychu" – maluje idealną republikę. Znakomita jest jego satyra na Jezuitów.
Powieść w różnym stopniu artyzmu rozwinęła się bardzo. Bezimienne dzieła "O doktorze Fauscie", "O Tylu Sowizdrzale", "O Żydzie wiecznym tułaczu"– miały wielkie powodzenie, którego do dziś nie straciły.
Rollenhagen (+ 1609) napisał "Froschmeuseler"; Crilger ułożył komiczny romans "Klamliwy" ("Hans Clauert").
Poezja uczona. P. Melissus (+ 1602), P. Denaisius (+ 1610) i inni pisali na wzór poetów włosko-łacińskich i włoskich, lecz były to utwory uczone i zimne.
Teatr. W drugiej połowie XVI w. wędrowali po Holandji i Niemczech "komedjanci angielscy"; pod ich wpływem pisał książę Henryk z Brunszwiku
(+ 1613) sztuki w stylu krwawych dramatów angielskich przed – szekspirowskich ("Zuzanna", "O niewiernej żonie", "Ladislao Sacrapa z Mantui" i t… p.) Ayrer (+ 1605) ułożył 30 komedji i tragiedji.
7. Wiek XVII – rozwija z jednej strony zimną poezję akademicką; z drugiej ujawnia zdziczenie ludowe (styl rubaszny i nieliteracki w książkach i kazaniach).
Poezja uczona sformowała się ostatecznie w system reguł, które obmyślił i ogłosił Martin Opitz (1597 – 1639) w swoim "Buch derdeutschen Poeterey". Sam też wydał zimne opisowe poematy: "Wezuwiusz", "Judyta" oraz elegję z powodu wojny trzydziestoletniej. System Opitza upowszechnił się i utworzył szkołę t… zw. ślązką. Z uczniów jego godni uwagi Paweł Fleming, który malował w swoich poezjach naturę; Andreas Gryphius (+ 1664), komedjopisarz i satyryk ("Absurda comica", "Die geliebte Dornrose"); pisał też tragiedje ("Leon Armeńczyk", "Cardenio i Celinda", "Karol Stuart", "Papinianus"). Przeciw szkole ślązkiej – czysto retorycznej –
wystąpiła szkoła królewiecka, odradzając tradycje włoskie (Simon Dach, Robert Robertin, Joh. Klaj).
Nowy bunt urządziła t… zw. druga szkoła ślązka, która za wzór sobie wzięła styl włoski Mariniego, napuszony i pełny galanterji dworskiej. Założycielem jej był Hofman von Hofmanswaldau, pozbawiony wdzięku, uczony poeta liryczny; Kasp. von Lohenstein (+ 1683) autor retorycznych dramatów ("Agrypina", "Ibrahim Sułtan") oraz ogromnego romansu "Arminius", pełnego dziwactw i niedorzeczności.
Miał on wielu naśladowców, jak Bucholz, Ziegler i in… – którzy co do języka, fabuły i fantazji wyobrażają upadek i zepsucie smaku.
Przeciw tej szkole złego smaku wystąpił Morhof ( 1683), wydając "Unterricht der deutschen Kunst und Poësie").
8. Literatura popularna obok uczonej na swój sposób odtwarzała upadek kultury. Zresztą tu – zwłaszcza w satyrze i w powieści – pewna doza naturalności i prawdy zawsze się przebija. Fr. von. Logau ( + 1656), autor dowcipnych epigramatów stoi pośrodku między literaturą akademicką a popularną. Jan Michał Moscherosch (+ 1669), satyryk, dał obraz wojny 30 letniej; naśladował "Sny Queveda". Krzysztof von Grimmelshausen (+ 1676), barbarzyńca literacki, ale pełen talentu satyryk, słynie głównie jako autor romansu "Simplicius Simplicissimus". Również był rubaszny jaskrawy Ulrych Megerte (Ojciec Abraham a Sancta Clara + 1709), bystry obserwator dowcipny i aż za wesoły; był on kaznodzieją w Wiedniu, a także pisał romanse ("Arcyłotr Judasz").
9. Poeci norymberscy stanowili osobną grupę t… zw. "Pegnitzschäfer", śród których odznaczał się Kryst. Weise (". Ro mans o trzech arcygłupcach", Romans o trzech arcymędrcach" i t… d.).
Poeci hamburscy (Deutschgesinnte Genossenschaft) wydali Filipa von Zesen (rom. "Sofonisbe", "Assenat") i Joh. Rista, liryka. W. Halli i Weimarze istniał t… zw. "Palmenorden", który poszukiwał dobrego smaku.
10. Poezja kościelna ewangielicka miała znakomitego przedstawiciela w Pawle Gerhardzie (+ 1676), którego pieśni dotąd śpiewają protestanci Niemcy ("Geistliche Andachten").
11. Poezja przeciwreformacyjna miała kilku znakomitych przedstawicieli, zwłaszcza śród Jezuitów. Frydr. Spe (+ 1635) napisał wiele pieśni katolickich; ułożył też po łacinie traktat, gdzie potępia procesy czarownic. Jakób Balde (+ 1668) pisał bardzo piękne pieśni kościelne po łacinie.
Jan Szefler (1624 – 1677), zwany Angelus Silesius, minoryta – pisał pełne mistyczności i uczucia pieśni liryczne, maksymy i zdania moralne, których część obrobił po polsku Adam Mickiewicz.
12. Filozofja niemiecka rozpoczyna się od mistyki. Jakób Böhme, szewc z zawodu mistyk pokrewny duchem Aniołowi Ślązakowi, był to samorodny myśliciel, mało wykształcony, ale za to pełen jasnowidztwa i natchnienia; urodził się na Serbskich Łużycach (1575 – 1624); napisał "Aurora oder Morgenröthe", "O trzech zasadach istoty boskiej", "O troistym żywocie człowieka", "Czterdzieści pytań o duszy*. Pisma te wpłynęły na filozofję Hegla, Fichtego, Szellinga. U nas osobliwie poważał go Mickiewicz i napisał o nim rozprawę.
13. Wiek XVIII. Upadek szkoły ślązkiej wywołany został wpływami klasycyzmu francuskiego. Ostatni godni uwagi poeci tej szkoły byli to: J. Chr. Günther (+ 1723) i A. v. Haller (+ 1777), autor poematu "Alpy", który pomimo marynizmu, odznacza się żywym poczuciem natury. Ostatecznie jednak reformę zaprowadził w Niemczech Gottsched.
14. Szkoła francuska (zwana też lipską). Jan Ks. Gotsched (1700 – 1766) w swej "Kritische Dichtkunst" – wygłasza też same zasady co Boileau i naśladuje Francuzów w swych dziełach oryginalnych ("Gedichte"). Wiele tłumaczył rzeczy francuskich i angielskich. Na wzór francuski napisał tragiedję "Kato umierający", pierwsze dzieło klasyczne niemieckie napisane podług zasad Kornela.
Uczniowie Gotszeda dalej rozwijali smak francuski; owszem, było nawet w modzie pisać po francusku (filozof Lei – bnitz, a później król Fryderyk II). Godniejsi uwagi: I. Lange, I. I.. Schwabe, A. G. Kästner, I. Triller, A. Clodius, a także Otto baron v. Schönaich autor poematu "Hermann", który uważano za narodowe epos niemieckie.
Fryd… von Hagedorn (+ 1754) wyobrażał w Niemczech t… zw. "poésie légére" – i stanowił względem Gotscheda opozycję.
Około r. 1744 wychodziły w Lipsku " Przyczynki do zabawy rozsądku i dowcipu", pismo, koło którego grupowała się młoda gieneracja klasyków, mniej więcej zgodna z zasadami mistrza. Najcelniejsi Fr. W. Zachariä (+ 1777) bajkopisarz i autor heroikomicznego poematu "Der Renommist", oraz satyryk G. W. Rabener, godni uwagi zwłaszcza z tego względu, że oddziałali na Goethego.
15. Opozycja przeciw szkole francuskiej rozpoczęta przez Hagedorna nie była jednak zbyt energiczną. Chr. Gellert (1769) uprawia poezję pasterską, jeszcze w stylu francuskim ("Sylwia", "Wstążka" etc), ale w romansie "Żywot szwedzkiej hrabiny G. " już się z pod tych wpływów wyzwala. Słynie zaś głównie jako autor "Bajek i opowiadań", zapożyczonych z Lafontaine'a, ale obrobionych samodzielnie. W "Pieśniach duchownych" wraca do tradycji Lutra. Pisał też o "Dobrym smaku".
Dwaj bracia Eljasz i Adolf Schleglowie, choć mierni pisarze, w tragiedjach swych oddalili się od wzorów francuskich i, pierwsi zaczęli zbliżać się do natury w znaczeniu Szekspirowskim.
16. Poeci hallijscy (Hallescher Dichterbund) uprawiali głównie anakreontyk. Tu należą: Im. Pyra ("Świątynia Poezji"), Lud. Gleim, (który też pisał "Pieśni grenadjera pruskiego"). Mikołaj Götz, autor "Wyspy dziewcząt" i tłumacz Gresseta ("Vert-vert"); Piotr Uz, autor wierszowanej "Teodycei", napisał też "Zwycięstwa Kupidyna" na wzór angielski. J. Jacobi, Benj. Michaelis, Eberhard Schmidt naśladowali już to Hagedorna, już to Francuzów.
Feliks Weisse (1726-1804) znał nieźle Szekspira i wiele z niego korzystał ("Romeo i Julja", "Ryszard III"), ale go po francusku przerabiał*).
Ostatnim naśladowcą Francuzów był K. W. Ramler, autor patetycznych elegji i ód, tłumacz Horacjusza.
17. Szkoła szwajcarska ostatecznie zrywa z francuzczyzną. Bodmer (1698 – 1783) i Breitinger (1701 – 1776), obaj uczniowie Gottscheda, zamieszkali w Zurychu – zasłynęli nie jako poeci, ale jako teoretycy literatury. Złamali oni zasady Boileau, wystąpili przeciw swemu mistrzowi, ale sami nowe popełnili błędy. Uważając poezję za środek moralizacyjny – uznali "bajkę" za najwyższy rodzaj sztuki. Otwartą swoją walką przeciw szkole lipskiej wywołali wielki ruch literacki w całych Niemczech – i w każdym prawie mieście powstawały osobne szkoły. W każdym razie był to ferment, zapowiadający istotne przebudzenie ducha niemieckiego. Pisma Bod-
__________________
* Na końcu XVIII i początku XIX w. tłumaczono wiele z Gotszeda, Gellerta, Hallera, Hagedorna i in. (Krasicki – Brodziński).
mera "O cudowności w poezji", Braitingera "Krytyka Poezji".
Z pisarzów owego czasu godni uwagi Jan Schnabels (ur. 1692), autor powieści: "Insel Felsenburg" (w rodzaju Robinsona), oraz Kr. L. Liscor (1701 – 1760) satyryk, który dowcipnie i pięknym stylem napisał "Die Votrefflichkeit und Nothwendigkeit der elenden Skribenten".
18. Filozofja niemiecka, bardziej niż poezja, była niezależną od ducha francuskiego i stworzyła rzeczy wielce samoistne. Wbrew francuskiemu racjonalizmowi, w Niemczech panował idealizm. Jednym z największych myślicieli świata na początku XVIII w. był Gotfr. Leibnitz (1646 – 1716), ojciec optymizmu w filozofji; główne jego dzieła: "Nouveaux essais sur l'entendement humain" (Teorją poznania); "Theodicea" (Rozważanie bóstwa); "Monadologia s. Principia philosophiae" (Ogólny pogląd na świat; autor uznaje byt monad tj. pierwiastków pozacielesnych, które stanowią zasadnicze czynniki zjawisk ducha i materji). Leibnitz wynalazł rachunek różniczkowy; w matematyce, fizyce, me – talurgji wiele uczynił. Nadto zajmował się językoznawstwem. Uczeń Leibnitza, Chr. Wolf (1679 – 1754) pierwszy usystematyzował doktryny poprzednich filozofów; Alex. Baumgarten (1714 – 1769), uczeń Wolfa pierwszy stworzył estetykę.
Ważnym też był ruch wolnomyślny w filozofji, sprzeczny z tradycją religijną, pokrewny "Encyklopedji". Taki był J. Edelman (+ 1769) panteista w ducha J Spinozy; Reimarus (+ 1768) – krytyk Biblji. – Również liberalne ideje rozwijali Mojżesz Mendelsohn (+ 1786) i Chr. Nicolai (+ 1811).
19. Wiek złoty literatury niemieckiej przypada na drugą połowę osiemnastego stulecia. Wyzwolenie od wpływów francuskich, rozkwit samodzielnej filozofji narodowej, dojrzałość duchowa, jako wynik uspokojenia po długich wojnach wewnętrznych; odkrycia literackie z dziedziny pieśni i podań ludowych, poematów średniowiecznych, mitologji giermańskiej: wszystko to stało się podstawą bujnego fermentu duchowego. Nakoniec głównym zapewne czynnikiem było tu pojawienie się znacznej liczby wybitnych i gienjalnych pisarzy. Same ich nazwiska wyliczyć – to dość, aby zrozumieć wszechświatowe znaczenie tego okresu literatury niemieckiej. Oto one: Klopstock, Wieland, Lessing, Winckelman, Herder, Voss, Bürger, nakoniec Goethe i Schiller, a w fllozofji Emanuel Kant.
20. Klopstock (1724 – 1803) jest autorem wielkiego poematu "Messjada", który maluje żywot Chrystusa, wraz z dziejami upadku aniołów i upadku człowieka. Autor głównie ceniony dla tego, że od czasów Lutra nikt tak nie władał językiem niemieckim, jak on: z Klopstockiem zaczyna się odrodzenie niemczyzny; stworzył on przytym nowy wiersz sześciomiar czyli heksametr na wzór grecki. Poemat "Messjada" obfituje w piękne miejsca, całość jest nieco za długa, duch w nim protestancki. W swoim czasie "Messjada" uważana była na równi z książkami do nabożeństwa. Pisał też Klopstock dramaty, które nazywał "bardiete", na tym polu był mniej szczęśliwy. ("Śmierć Adama", "Salomon",
"Dawid", "Bitwa Hermanowa", "Herman i wodzowie", "Śmierć Hermana").
Uczniowie Klopstocka t… zw. bardowie i skaldowie: Gerstenberg (+ 1827) napisał "Pieśni Skalda"; K. von Moser (+ 1798)– "Daniel w Jaskini". Najgodniejszy uwagi był mistyk Jan Kasp. Lavater (1741 – 1801), słynny głównie jako twórca frenologji i fizjognomiki. Poematy jego: "Jezus Mesjasz", "Józef z Arymatei"; dramat "Abraham i Izaak" naśladują Klopstocka.
Fr. von Sonnenberg (+ 1805) zamyka szereg uczniów Klopstocka poematem swym "Donatoa albo Koniec Świata", gdzie styl Klopstocka przeszedł w retorykę.
21. Chr. M. Wieland (1733 – 1813) pierwszy na język niemiecki przetłumaczył Szekspira, nie zmieniając go, jak to czynili klasycy. Cechą główną Wielanda była kapryśna fantazja, a wzorem jego był Ariosto niemniej jak i księga "Reali di Francia". Na ten wzór pisywał komiczno-swywolne poematy bohaterskie, jak "Oberon" *), "Musarion",
_______________
* Tłum. Baworowski.
"Aurora i Cefalus", "Idris", "Gracje" i t… d. Pisał nadto romanse ("Don Silvio", "Aqaton", "Powieść zimowa", "Geron"…). Wydawał pismo "Teutsche Merkur".
Choć Wieland zostawał jeszcze pod wpływem włoskim i francuskim, to jednak znać w nim nowe pierwiastki: wpływ Szekspira i baśni ludowej, co Wielanda czyni zwiastunem romantyki.
Uczniowie Wielanda K. A. Musaeus ("Niemiecki Grandison", powieść; "Podróże fizjognomiczne"; "Baśni ludowe niemieckie"); M. S. Thummel – wydał romans: "Wilhelmine".
22. Gothold Efraim Lessing (1729 – 1781) pierwszy sformułował ostatecznie braki literackich teorji Francuzów; był to świetny krytyk i teoretyk. Jego "Dramaturgja hamburska" złamała wpływ tragiedji francuskiej w całej Europie; wykazał on jej sprzeczność z prawdziwie klasyczną tragiedją; "Laokoon" wystawia granice między poezją a malarstwem. Sam też napisał cenne "Fabeln" oraz dramaty: "Emilia Galotti", "Minna von Barnhelm", "Natan Mędrzec"*), gdzie się zbliża do Szekspira i tragiedji greckiej. Z dzieł krytycznych Lessinga zasługują też na uwagę: "Listy dotyczące najnowszej literatury" oraz "Listy treści starożytniczej".
23. Winckelman (1717–1788) dziełem swoim "Myśli o naśladownictwie dzieł greckich w malarstwie i architekturze" wywołał przewrót w rozumieniu sztuki klasycznej. Niemniej gienjalnym jest jego epokowe dzieło: "Historja sztuki w starożytności" **).
Uczniowie Lessinga. Wzmiankowani wyżej myśliciele wolnomyślni Mojżesz Mendelsohn i Nicolai zajmowali się również sprawami sztuki i literatury. (Mendelsohn: "O tragiedji" i "Fedon czyli nieśmiertelność duszy", "O istocie Boga"; Nicolai: "Listy o dzisiejszym stanie sztuk pięknych" i kilka romansów; założył wydawnictwo: "Allgemeine deutsche Bibliothek").
__________________
* Emilii Galotti "Natan Mędrzec" tłum. polskie w "Bibljotece najcelniejszych Utworów. "
** Winkelman polski Stan. Potockiego (1815) jest streszczeniem tego dzieła.
24. Sturm und Drang Periode (Okres burzy i wrzenia) zowie się w literaturze niemieckiej schyłek osiemnastego wieku, zakończony zjawieniem się Goethego. Głównym czynnikiem tego okresu był wpływ J. J. Rousseau. Pisarz ten we Francji oddziałał głównie w znaczeniu politycznym; w Niemczech – wpływ jego był psychiczny; przebudził tu on uczuciowość, marzycielstwo, zamiłowanie natury, indywidualizm i żądzę swobody wewnętrznej: słowem, te wszystkie pierwiastki, które miały stanowić podłoże romantyzmu. W istocie okres Sturmu i Drangu jest ostateczną zapowiedzią romantyki i poezji w. XIX.
Głównym pisarzem tego okresu był Jan Gotfryd Herder (1744-1803), jeden z pierwszych kultur-filozofów; zrozumiał on zależność człowieka (tj. jego gienjuszu, religji, sztuki, poezji) od natury, od otoczenia, klimatu, rasy. Był uczniem Rousseau, ale miał dużo samodzielności. Jego rzecz "O duchu poezji hebrajskiej" tłumaczy biblję naturą ziemi i rasy, śród której powstała. "Pomysły do filozofji dziejów ludzkości" szerzej rozwijają ten sam przedmiot*). Uzupełnienia tej filozofji mamy w rozprawach "O początku mowy", "O poznaniu i uczuciu ludzkim". Inne jego rozprawy filozoficzne są to pisma polemiczne przeciw Kantowi ("Metakritik"). Ogłosił też wiele poezji tłumaczonych, a szukał materjału we wszystkich literaturach świata. Jego "Stimmen der Völker" zawierają pieśni ludowe np. litewskie, serbskie, bretońskie, irlandzkie, skandynawskie i madagaskarskie. Z drugiej strony wydał "Kwiaty poezji Wschodniej", "Opowieści Wschodnie", "Antologję grecką", wreszcie opracował romanzero hiszpańskie "Cyd".
Wpływ Herdera sięgał szeroko i daleko. Pani de Staël pod jego czarem obmyśliła swoje "Niemcy"; również za jego wzorem Sismondi opracował literatury południowe.
W Niemczech poeci potworzyli związki (Göttinger Dichterbund), wydawali zbiory poetyckie ("Musenalmanach",
_________________
* "Pomysły do dziejów fil. " tłumaczył Bychowiec; poezje: – Kiciński, Brodziński, Siemieński (w "Piosenniku ludów").
"Deutsches Museum"); choć jeszcze nie zupełnie się wyzwolili od wpływów francuskich, znać jednak u nich nowe usiłowania. Niektórzy zwłaszcza wyróżnili się jaskrawo: Henryk Voss (+ 1826), tłumacz wyborny "Iljady", "Odyssei", "Wirgiljusza", "Owidjusza", "Horacego", pisał też "idylle", a powiastka wierszowana "Luise" wpłynęła na powstanie "Hermana i Doroty" Goethego.
Gotfr. Aug. Burger (+ 1794) zasłynął jako twórca ballad. Sławną była zwłaszcza "Lenora"* na wszystkie języki przełożona "królowa ballad". Lenora stworzyła w romantyzmie fantastyczność.
Max. Fr. Klinger (+ 1831) napisał dramat "Sturm und Drang", od którego cały ten okres został nazwany. Pisał tragiedje i romanse ("Życie Fausta").
Fr. Müller (+ 1825), zwany "malarz Müller" pisał fantastyczne "Idylle", oraz dramaty ("Faust", "Genowefa").
Wpływ Szekspira w dramacie stał się
_______________
* Tłumaczyli: Odyniec i Kiciński.
widoczny. Dramaty pisali: von Babo, J. Törring, Jakób Maier, wreszcie Aug. Iffland (+ 1814), który wprowadza tak zwaną sztukę płaczliwą (rührende).
Romans uprawiali: Hippel, Merck, Wezel, Moritz, Heinse – pisarze nieokiełzanej, dzikiej fantazji. Marcin Müller w "Siegwarcie" naśladował goethowskiego "Wertera", a Heinsego "Ardinghello" i "Hildegard von Hohenthal" zawierają rzeczy pierwszorzędne.
25. Jan Wolfgang Goethe (1749 – 1832) neleży do najwyższych gienjuszów twórczych; stoi na granicy XVIII i XIX w., jak Napoleon w sztuce wojennej. Wszystkie pierwiastki burzy i wrzenia zjednoczył i przerobił je w olimpijską niewzruszoność; ojciec romantyzmu – w istocie jest on klasykiem; uczuciowość Rousseau'a zlał z racjonalizmem "encyklopedji": najwyższa równowaga fantazji i rozumu pozwalała mu być wielkim poetą i wielkim uczonym. W poezji był niezmiernie wszechstronny. Liryka, epos, dramat, powieść, dydaktyka, satyra, epigram, ballada – wszystko jest u niego. Jego "Gedichte" zawierają perły: są tu ballady romantyczne i klasyczne elegje. "Herman i Dorota" * – jest to epopeja, malująca życie codzienne na tle wojen napoleońskich. Z powieści dość wspomnieć "Wertera" **, aby zrozumieć potęgę Goethego; wielki romans "Wilhelm Meister" *** rozważa najważniejsze zagadnienia bytu; w dramacie mamy rzeczy najrozmaitsze "Egmont", "Ifigenja", "Tasso" **** i wiele innych, a przedewszystkim "Fausta" – jedno z największych arcydzieł ducha ludzkiego. Był to pracownik niezmordowany i obok "Pieśni dla Mignon" studjował nauki przyrodnicze; uprzedził Darwina, odgadł istotę budowy kwiatów, badał naturę światła i barw; nadto tłumaczył Woltera, Diderota, Benvenuta Celliniego; badał sztukę ("Die Propyläen"); pisał wrażenia z podróży ("Italienische Reise"), z wydarzeń dziejowych -
* Tłum. Czajkowski, Jenike.
** Tłum. Brodziński.
*** Tłum. P. Chmielowski.
**** Tłum. Jenike, także Fausta, Reineke Fuchsa, Wspomnienia.
("Kampanja francuska"), wreszcie ułożył pamiętniki ("Aus meinem Leben").
Dzięki Goethemu przeważnie, oraz Schillerowi, okres ten nosi w niemieckiej literaturze nazwę klasycznego.
26. Frydr. Schiller (1759-1805) jest drugą gwiazdą pierwszej wielkości na niebie poezji niemieckiej. Jeżeli Goethe wciela przeważnie rozumową stronę ducha narodowego, Schiller jest uczuciowy. Przytym jednak Goethe jest bardziej samorzutny, stoi bliżej natury, gdy Schiller jest bardziej refleksyjny, więcej sztukmistrz. Sam Schiller wyraził to w rzeczy swej "O poezji naiwnej i sentymentalnej". Pod nazwą naiwnej rozumiał on poezję przedmiotową (właściwie Goethego); sentymentalnym (podmiotowym) – nazywał siebie. Istotnie tkliwość jest główną cechą Schillera. Goethe nie wzruszał się nigdy sprawami politycznemi; Schiller, przeciwnie, dziełami takiemi, jak "Wilhelm Tell", jak "Dziewica Orleańska" *, walczył ni- -
* Szyllera tłumaczyli Odyniec, Budzyński, Sabowski; liryki rozmaici.
by żołnierz o wyzwolenie Niemiec od najazdu. Każde jego dzieło było walką o jakąś ideję. W lirykach zajmował się głównie ideją piękna i gienjuszu (twórczości). Ballady jego odznaczały się czarem przedziwnym. Przeważnie jednak słynie jako dramaturg. "Zbójcy" – praca młodzieńca 18-letniego – był to gienjalny wybuch, który stanowił najświetniejsze dzieło "Sturm und Drang Periode". Po nich poszły: "Fiesco", "Marja Stuart", "Don Carlos", "Dziewica Orleańska", "Intryga i miłość", "Wilhelm Tell", "Narzeczona z Messyny" – wreszcie "Wallenstein" (trylogja) i niedokończony "Dymitr Samozwaniec". Pisał też dzieła historyczne ("Wojna trzydziestoletnia", "Rewolucja niderlandzka"), a nadto studja z dziedziny estetyki ("O wychowaniu estetycznym)", gdzie rozwija pomysły Kanta o piękności. Do współki z Goethem ułożył szereg epigramów na rozmaite znakomitości współczesne ("Xenien"), dziełko uszczypliwe, które nie jedną ambicję zadrasnęło.
27. Uczniowie Goethego i Schillera są niezmiernie liczni i tylko w sposób katalogowy możemy ich wymienić:
Ernest Wagner (+ 1812 jest autorem romansu: "Żywot Wilibalda".
Hebel (+ 1826) ułożył "Allemanische Lieder".
Hölderlin (+ 1843) wraca do motywów greckich ("Hyperion").
Fr. Matthison (+ 1831) – liryk nieco czułostkowy, ale wytworny.
Ludw, Kosegarten (+ 1818) pisał sielanki.
H. von Collin (+ 1811), ogłosił piękną tragiedję. "Regulus" W "Koryolanie" i "Poliksenie" wraca do form francuskich.