Krucjaty a sprawa polska - ebook
Krucjaty a sprawa polska - ebook
O czym jest niniejsza książka skoro udział Polski w krucjatach był co najwyżej symboliczny. Faktycznie: rycerstwo Korony niewiele wniosło w obronę Półwyspu Iberyjskiego czy Królestwa Jerozolimskiego. Czy na tej podstawie można jednak stwierdzić, że Polacy byli niechętni wobec idei wypraw krzyżowych lub nawet przejawiali wobec niej swego rodzaju wrogość? Czy słowa księcia Leszka Białego, który w niezwykle cwany sposób miał „wykręcić się” od udziału w wyprawach krzyżowych, argumentując to tym, że w Ziemi Świętej nie ma przecież piwa „i żyć przeto tam nie można” były rzeczywistym powodem? A może były jeszcze inne, bardziej praktyczne powody?
Zaprezentowany w niniejszej książce punkt widzenia może różnić się od punktu widzenia przyjmowanego przez większość polskich publikacji właśnie ze względu na zastosowanie takich, a nie innych priorytetów. Myślę, w każdym razie, że takie postawienie sprawy może być dla polskiego czytelnika naprawdę ciekawym eksperymentem. Zapraszam do lektury!
Spis treści
Wstęp
Rozdział I
Na krańcu świata
Rozdział II
Genesis
Rozdział III
Piastowie
Rozdział IV
Polska a krucjaty (etap I)
Rozdział V
Zakony rycerskie bardzo potrzebne
Rozdział VI
Zakon Szpitala Najświętszej Maryi Panny Domu Niemieckiego
Rozdział VII
Herman von Salza i Fryderyk II Hohenstauf
Rozdział VIII
O nawracaniu mieczem
Rozdział IX
Polska a krucjaty (etap II)
Rozdział X
Konstantynopol i łacinnicy
Rozdział XI
Husyci i Paweł Włodkowic
Rozdział XII
Sobieski i „krucjata” wiedeńska
Zakończeni
Bibliografia
Kategoria: | Literatura faktu |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-65546-79-1 |
Rozmiar pliku: | 5,9 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Przyznam szczerzę, że naprawdę długo zastanawiałem się nad tym, czy jest w ogóle sens pisać niniejszą książkę, zaś moje wątpliwości nie wiązały się tylko i wyłącznie z faktem, że o polskich krzyżowcach powstało na przestrzeni lat całkiem sporo interesujących publikacji (choć trzeba przyznać, iż wiele z nich dawno się już rozeszło, przez co nie są one dostępne ani na rynku wtórnym, ani tym bardziej na pierwotnym).
Po pierwsze, historia Polski i historia wypraw krzyżowych nie za bardzo idą ze sobą w parze. Badacze nie mają właściwie żadnych wątpliwości co do tego, że zaangażowanie Polaków w ruch krucjatowy – w porównaniu z zaangażowaniem Francuzów, Włochów, Hiszpanów czy nawet Niemców – miało charakter raczej znikomy. Ponadto, ze względu na dosyć nieliczne materiały źródłowe, nie trzeba właściwie pisać kolejnej książki, bowiem szczegółowe opracowania tejże tematyki dostępne są powszechnie w Internecie. Wprawdzie niekiedy trzeba trochę bardziej zagłębić się w temat i poszperać w miejscach nie tak powszechnie dostępnych jak wyszukiwarka Google, lecz koniec końców dotarcie do naprawdę ciekawych i obszernych artykułów na temat polskiego zaangażowania w ruch krucjatowy nie powinno stanowić większego problemu nawet dla laika.
O czym zatem pisać? Uczestnictwo Polaków w ruchu krucjatowym (a tym bardziej Królestwa Polskiego jako całości) nie wywarło na ów ruch większego wpływu, co zresztą wynikało wprost z faktu, iż polskie rycerstwo generalnie było wobec idei wspólnej walki z poganami niezwykle niechętne, więc… zaraz, zaraz! Polacy przejawiali niechęć wobec idei wojen krzyżowych? Faktycznie: rycerstwo Korony niewiele wniosło w obronę Półwyspu Iberyjskiego czy Królestwa Jerozolimskiego, zaś wszelkie przedsięwzięcia o charakterze krucjatowym podejmowane przez Polaków miały raczej niewielką (indywidualną) skalę lub łączyły się z ochroną interesów międzynarodowych Korony. Czy na tej podstawie można jednak stwierdzić, że Polacy byli niechętni wobec idei wypraw krzyżowych lub nawet przejawiali wobec niej swego rodzaju wrogość?
Bez względu na to, jakiej odpowiedzi udzieli się na postawione wyżej pytanie, nie ulega wątpliwości, że podobnych tez w polskiej przestrzeni publicznej nie brakuje. Niezwykle popularne jest chociażby odnoszenie się do postaci księcia Leszka Białego, który w niezwykle cwany sposób miał „wykręcić się” od udziału w wyprawach krzyżowych, argumentując to tym, że w Ziemi Świętej nie ma przecież piwa „i żyć przeto tam nie można”. Ot, tryumf polskiego cwaniactwa nad fanatyzmem Kościoła katolickiego oraz całej Zachodniej Europy!
I tak oto pojawia się na łamach polskiej historiografii, a przede wszystkim na łamach polskiej publicystyki i prac popularnonaukowych, przeświadczenie, że niewielka skala zaangażowania Polaków w rekonkwistę czy obronę Ziemi Świętej wynikała właśnie ze wspomnianej niechęci do samej idei, a nie innych, zdecydowanie bardziej praktycznych przesłanek. Niekiedy nabudowuje się na to fałszywe spostrzeżenie całą mitologię i przedstawia się średniowiecznych Polaków jako ludzi bardziej oświeconych od reszty świata, lepiej zorientowanych i przede wszystkim zdecydowanie bardziej postępowych. Polacy wiedzieli bowiem, że krucjaty to pomysł nie tylko głupi, ale przede wszystkim zły i niegodziwy, więc nie zamierzali go w żaden sposób wspierać.
Niedługo musiałem zatem szukać, aby odnaleźć cel dla mojej kolejnej książki. Okazuje się bowiem, że krucjatowa (a raczej: antykrucjatowa) mitologia powstała nie tylko w przestrzeni międzynarodowej, lecz nie brakuje jej także na gruncie polskim. Nasza rzeczywistość wydaje się przy tym nieco bardziej złożona, więc nie wystarczy zrzucić całą winę (albo przynajmniej znacznej jej części) na Stevena Runcimana, co chcąc nie chcąc musiałem uczynić na łamach poprzedniej publikacji.
Oczywiście muszę w tym miejscu nadmienić, że niekiedy książka niniejsza będzie wchodziła w buty pracy popularnonaukowej, ponieważ poza obalaniem mitów chciałbym zebrać także wszystkie niezbędne informacje związane z wkładem rycerstwa Korony Polskiej w walkę w obronie chrześcijaństwa. Postaram się przy tym wyraźnie oddzielić poszczególne segmenty pracy (tak na przykład dwa rozdziały związane z polskim zaangażowaniem w ruch krucjatowy, którego dzieje pozwoliłem sobie podzielić na dwa etapy). W dalszym ciągu nie zamierzam rezygnować jednak z publicystycznego charakteru publikacji, o czym świadczy zresztą sam tytuł. Odniesienie do „sprawy polskiej” w kontekście ruchu krucjatowego wskazuje bowiem wyraźnie na próbę stworzenia całościowej oceny tego, jak idea wypraw krzyżowych wpłynęła na rozwój Korony Królestwa Polskiego, a później Rzeczpospolitej Obojga Narodów. W tym zakresie nie może zatem zabraknąć analizy relacji polsko-krzyżackich oraz próby podsumowania działalności zakonu teutońskiego na terenie Prus i Inflant, która zresztą także w Polsce przedstawiana jest w sposób jednoznacznie negatywny (co niekiedy jest, jakby nie patrzeć, oddaniem stanu faktycznego).
Pisanie o krucjatach w kontekście polskim rodzi szereg trudności natury „politycznej”. Otóż bardzo często opisywanie dziejów własnego narodu wiąże się z projekcją pewnych przekonań i stosowania odgórnych założeń, które także mogą prowadzić do powstania przekłamań i błędów w ocenie sytuacji. Prosty przykład: niejednokrotnie zarzuca się Stolicy Apostolskiej, że nie przyznała z miejsca racji Koronie Polskiej w jej konflikcie z Krzyżakami, chociaż wszyscy doskonale wiemy, po której stronie leżała wówczas prawda. Problem w tym, że papież nie miał o tym zielonego pojęcia. Wbrew mniemaniu poniektórych Jego Świętobliwość nie posiada magicznych mocy, które pozwalałyby bezbłędnie oceniać sytuację bez dokładnego jej zbadania, zaś docierające doń wieści nie miały charakteru szczegółowej analizy zdarzenia, lecz stanowiły jedynie ogólny opis sytuacji. Tymczasem już nawet próba dojścia do prawdy i zachowania przy tym wstępnej neutralności oceniana jest przez wielu krytyków za działanie niekorzystne wobec Korony. Stolica Apostolska powinna bowiem przyznać Polakom rację tylko dlatego, że są Polakami, i tylko dlatego, że mówią prawdę! Niestety polityka zagraniczna nie działa w podobny sposób – tutaj nie wystarczy mieć rację; potrzebna jest jeszcze siła i zdolność do tego, by tę rację odpowiednio wyartykułować i przekonać do niej innych.
W Średniowieczu zdawano sobie z tego sprawę zapewne lepiej niż dziś, stąd żaden przedstawiciel ówczesnych elit nie zamierzał zrywać dyplomatycznych relacji z Rzymem tylko dlatego, że spór polsko-krzyżacki nie został rozstrzygnięty zgodnie z tym, czego sobie życzono. Niestety, obecnie w polskiej publicystyce historycznej często stosuje się swoisty aprioryzm, gdzie z góry zakłada się, że państwa ościenne powinny postępować z jakiegoś bliżej nieokreślonego powodu zgodnie z polskim interesem politycznym. Świadomych czytelników może zatem dziwić oburzenie niektórych badaczy przy opisywaniu agresywnej polityki zakonu krzyżackiego i jego ekspansjonistycznych zapędów czy też krytykowanie Rzymu za to, że nie stanął zdecydowanie w obronie Korony. Jeżeli ów brak zrozumienia świata polityki połączy się z ogólnikową wiedzą na temat wypraw krzyżowych, powstanie specyficzna kombinacja, w ramach której faktycznie da się zauważyć zupełną sprzeczność między ideą krucjatową a interesami Polski.
I w tym właśnie miejscu pojawia się druga ze wspomnianych wyżej wątpliwości – kwestia priorytetów. Niniejsza książka jest jakby nie patrzeć kontynuacją cyklu o krucjatach, więc przedmiotem analizy przeprowadzonej na jej łamach są właśnie krucjaty, zaś Polska służy jedynie jako pewien kontekst tegoż zjawiska. Z powyższych względów w publikacji niniejszej znajdzie się wiele wątków związanych z krucjatami północnymi, które dotyczą wyłącznie działań zakonu krzyżackiego albo innych państw chrześcijańskich w rejonie Morza Bałtyckiego, a nie samej Polski. Zaprezentowany punkt widzenia może różnić się od punktu widzenia przyjmowanego przez większość polskich publikacji właśnie ze względu na zastosowanie takich, a nie innych priorytetów. Myślę, w każdym razie, że takie postawienie sprawy może być dla polskiego czytelnika naprawdę ciekawym eksperymentem.
Naturalną konsekwencją przyjęcia podobnego paradygmatu jest powiązanie niniejszej publikacji z poprzednią – chodzi tu przede wszystkim o kluczowe zagadnienia teoretyczne, jak chociażby kwestię definiowania omawianego zjawiska, a także nawiązania do krucjat bałtyckich (północnych), które przedstawione zostały w poprzedniej publikacji w sposób raczej pobieżny. Niektóre kwestie zostaną zatem powtórzone bądź też znacznie rozszerzone, jednakże pojawią się także takie, dla których szerszego omówienia nie wystarczy miejsca. Z tego też względu zachęcam wszystkich czytelników, którzy nie mieli okazji przeczytać _W obronie wypraw krzyżowych,_ do zainteresowania się także tą pozycją.
Co zaś tyczy się przypisów, to ponownie postanowiłem z nich zrezygnować – z czysto praktycznych przyczyn. Specyfika publicystyki nie pozwala na takie ich zastosowanie, jakie ma miejsce w obszernych pracach naukowych. Problem w tym, że gdyby rzeczywiście chciało się użytkować to jakże przydatne narzędzie w przypadku prac niebędących naukowymi czy popularnonaukowymi, wówczas nieraz występowałyby sytuacje, gdzie poszczególne odnośniki trzeba by stosować do każdego zdania z osobna. Zupełnie inne cele przyświecają bowiem publicystom, a inne naukowcom, dlatego też forma przekazu w obu przypadkach jest zasadniczo różna, zaś różnice te przekładają się także na stosowane narzędzia.
Z powyższych względów w niniejszej publikacji niejednokrotnie postawionych zostanie więcej pytań aniżeli odpowiedzi. Osobiście nie chodzi mi bowiem o narzucenie czytelnikowi jakiegoś ściśle określonego obrazu świata, a jedynie o skłonienie go do myślenia i wypracowania własnych wniosków. Opcjonalnie: aby wzbudzić pewne wątpliwości, odkrywając braki w przekazach powielanych niejednokrotnie w popularnych środkach przekazu.
Dla wypełnienia jednak luki, jaka powstaje w wyniku braku zastosowania naukowych przypisów, chciałbym odesłać czytelnika przede wszystkim do bibliografii, w której zawarłem wyłącznie teksty przeze mnie wykorzystane. Zastosowałem w spisie literatury typowy podział na źródła, publikacje zwarte, artykuły, strony internetowe itd., dlatego też w tym miejscu chciałbym zaznaczyć te książki, które w ramach omawianej tematyki są najistotniejsze. Chodzi tu przede wszystkim o dwie publikacje dotyczące bezpośrednio krucjat północnych – pierwsza jest autorstwa Erica Christiansena, zaś druga Ibena Fonnesberga-Schmidta. W przypadku polskiego zaangażowania w ruch krucjatowy (etap I) istnieje całkiem sporo publikacji, choć obecnie niezwykle trudno jest je dostać (nawet na rynku wtórnym) ze względu na wyczerpanie nakładów. W każdym razie jedno z najlepszych opracowań napisał Mikołaj Gładysz, którego tytuł brzmi: _Zapomniani krzyżowcy. Polska wobec ruchu krucjatowego w XII-XIII wieku._ Jeśli zaś chodzi o etap drugi, a przede wszystkim o samą wyprawę warneńską Władysława III, to niewątpliwie najciekawszą publikacją jest ta autorstwa Johna Jeffersona: _The Holy Wars of King Wladislas and Sultan Murad._ W kontekście historii zakonu krzyżackiego nie nadmienię żadnej konkretnej książki – zainteresowani tematem powinni, jak sądzę, przede wszystkim zadbać o to, aby czytać nie tylko opracowania polskie, lecz korzystać również z tych napisanych przez autorów zagranicznych.
Kończąc ten przydługi nieco wstęp, muszę napisać dokładnie to samo, co zostało napisane w poprzedniej mojej książce poświęconej krucjatom, i przeprosić za wszystkie uproszczenia czy skróty myślowe, które niewątpliwie na łamach niniejszej publikacji występują. Z ubolewaniem także przyjmuję fakt, iż nie starczyło tu miejsca na rozwinięcie kwestii polsko-węgierskiego sojuszu geopolitycznego, będącego tak niezwykle istotną kwestią z punktu widzenia wypraw krzyżowych. W tym miejscu pozostaje mi jedynie powiedzieć, że postaram się tym problemem zająć zupełnie osobno, bo kryje on także wiele tajemnic i mitów, które do dnia dzisiejszego nie zostały – według mnie – dostatecznie dobrze przedstawione (szczególnie przez popularyzatorów i publicystów).BIBLIOGRAFIA
Źródła:
Janko z Czarnkowa, _Kronika,_ www.zrodla.historyczne.prv.pl;
_Kronika tzw. Galla Anonima,_ Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2011;
Piotr z Dusburga, _Kronika Ziemi Pruskiej,_ Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Wrocław 2011;
Jan Długosz, _Roczniki czyli Kroniki Sławnego Królestwa Polskiego,_ Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009;
Usama ibn Munkidh, _Księga pouczających przykładów,_ Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław 1975.
Opracowania:
Christiansen E., _Krucjaty północne,_ Wydawnictwo Rebis, Poznań 2009;
Dąbrowski J., _Ostatnie lata Ludwika Wielkiego 1370-1382,_ Towarzystwo Autorów i Wydawców, Kraków 2009;
Felczak W., _Historia Węgier,_ Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1983;
Fonnesberg-Schmidt I., _Papieże i krucjaty bałtyckie 1147-1245,_ Wydawnictwo Bellona, Warszawa 2009;
Gładysz M., _Zapomniani krzyżowcy. Polska wobec ruchu krucjatowego w XII-XIII w.,_ Wydawnictwo DiG, Warszawa 2002;
Jefferson J., _The Holy War of King Wladislas and Sultan Murad,_ Wydawnictwo Koninklijke Brill NV, Leiden-Boston 2012;
Kersten A., _Historia Szwecji,_ Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich, Warszawa 1973;
Koneczny F., _Cywilizacja Bizantyńska,_ Wydawnictwo Antyk, Londyn 1973;
Mayer H. E., _Historia wypraw krzyżowych,_ Wydawnictwo WAM, Kraków 2008;
Militzer K., _Historia zakonu krzyżackiego,_ Wydawnictwo WAM, Warszawa 2007;
Mórawski K., Tyszkiewicz J., _Krzyżacy,_ Wydawnictwo Książka i Wiedza, Warszawa 1980;
Plisiecki P., _Dialog o Bolesławie Wielkim,_ Wydawnictwo WERSET, Lublin 2011;
Prekop D., _Wojna zakonu krzyżackiego z Litwą w latach 1283-1325,_ Wydawnictwo Adam Marszałek, Poznań 2004;
Sire H.J.A., _Kawalerowie Maltańscy,_ Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2000;
Skwierczyński K., _Recepcja idei gregoriańskich w Polsce do początku XIII wieku,_ Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2016;
Sroka S.A., _Polacy na Węgrzech za panowania Zygmunta Luksemburskiego 1387-1437,_ Towarzystwo Naukowe ,,Societas Vistualana”, Kraków 2001;
Stachoń B., _Polityka Polski wobec Turcji i akcja antyturecka w wieku XV do utraty Kilii i Białogrodu (1484),_ Wydawnictwo Napoleon V, Oświęcim 2015;
Teterczyk-Puzio A., _Henryk Sandomierski (1126/1133 -18X1166),_ Wydawnictwo Avalon, Kraków 2009;
Urban W., _Krzyżacy Historia działań militarnych,_ Wydawnictwo Książka i Wiedza, Warszawa 2007;
Artykuły:
Bieniak J., _Geneza procesu polsko-krzyżackiego z 1339 roku,_ ,,Acta Universitatis Nicolai Copernici”, z. 204, 1990, s. 23-49; Czarniecka A., _Ojczyzna czy Liga Święta? Koalicja antyturecka w propagandzie za czasów Jana III Sobieskiego (1684-1696),_ _Jarzmo Ligi Świętej? Jan III Sobieski i Rzeczpospolita w latach 1684-1696,_ pod red. D. Milewskiego, Muzeum Pałacu Króla Jana III Sobieskiego w Wilanowie, Wilanów 2017, s. 83-107;
Dymek B., _Walka Siemowita IV o koronę polską,_ „Rocznik Mazowiecki”, nr 11, 1999, s. 57-82;
Górski Sz., _Biskupi i krzyże. Tak zwany epizod szczeciński krucjaty potabskiej (1147) w relacjach Wincentego z Pragi,_ „Zapiski Historyczne”, T. LXXXIII, 2018, s. 7-32;
Graff T., _Sobór w Konstancji wobec monarchii polsko-litewskiej,_ „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego”, nr 141, 2014, s. 511-529;
Grygiel J., _Rycerstwo polskie wobec husytyzmu i idei krucjaty antyhusyckiej,_ ,,Ido – Ruch dla Kultury: rocznik naukowy ”, nr 4, 2004, s. 18-28;
von Güttner Sporzyński D., _Piastowie a idea wypraw krzyżowych w czasie pierwszej i drugiej wyprawy krzyżowej,_ J. Dobosz (red.), _Kościót w monarchiach Przemyślidów i Piastów,_ Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2009, s. 139-150.
Iwańczak W., _Postać Zygmunta Luksemburskiego w ujęciu Jana Dtugosza,_ ,,Historie-Otazky-Problemy”, nr 1, 2015, s. 102-112; Kała D., _Książę Jaksa z XII wieku – wymowa źródet a historiografia,_ „Meritum”, nr 3, 2011, s. 35-58;
Kołodziejczyk D., _Stosunki dawnej Rzeczpospolitej z Turcją i Tatarami: czy naprawdę byliśmy przedmurzem Europy?,_ „Praktyka Teoretyczna”, nr 4 (26), 2017, s. 16-36;
Labuda G., _Stanowisko ziemi chełmińskiej w państwie krzyżackim w latach 1228-1454,_ „Przegląd Historyczny”, nr 45/2-3, 1954, s. 280-337;
Marchel S., _Ze studiów nad karierą Pawła Włodkowica: okres po soborze w Konstancji,_ „Słupskie Studia Historyczne”, nr 13, 2007, s. 183-198;
Mróz F., _Oddziaływanie religijne i kulturowe sanktuarium Bożogrobców w Miechowie w latach 1163-1819,_ _Rola klasztorów w procesie kształtowania się państwowości krajów słowiańskich,_ pod red. W. Stępniak-Minczewa, Wydawnictwo Naukowe PAT, Kraków 2002, s. 155-167;
Niemczyk K, _Antemurale christianitatis? Propaganda antyturecka a wyprawa Jana Olbrachta z 1497 roku w świetle źródeł,_ „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego”, z. 1, 2019, s. 43-61; Nowak Z.H., Obraz Zygmunta Luksemburskiego w polskiej historiografii: funkcjonowanie stereotypu, ,,Acta Universitatis Nicolai Copernici. Historia”, nr 24(204), 1990, s. 115-124 Piskozub A., _Między Krzywoustym a Łokietkiem,_ nr 33/1-134, 1988, s. 3-10;
Powierski J., _Międzynarodowe tło konfliktu polsko-krzyżackiego przed kampanią wrześniową 1331 roku,_ _Balticum. Studia z dziejów polityki, gospodarki i kultury XII-XVII wieku. Ofiarowane Marianowi Biskupowi w siedemdziesiątą rocznicę urodzin_, pod red. Z. H. Nowaka, Towarzystwo Naukowe w Toruniu, Toruń 1992, s. 269-284;
Rozmus D., _Zobowiązania prawne księcia Mieszka I wobec swoich drużynników w świetle kroniki Ibrahima ibn Jakuba,_ „Roczniki Administracji i Prawa”, nr 15 (2), 2015, s. 105-116;
Ruszkowski J., _Adam Mickiewicz i ostatnia krucjata?,_ „Pamiętnik Literacki: czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej”, nr 84/3/4, 1993, s. 41-62;
Sroka S.A., _Rola Ścibora ze Ściborzyc w stosunkach polsko-węgierskich w latach 1409-1412,_ ,,Nowe Studia Grunwaldzkie”, nr 4, 2016, s. 69-76; Szczur S., _W sprawie sukcesji andegaweńskiej w Polsce,_ „Roczniki Historyczne”, R. LXXV, 2009, s. 61-104
Szwada A., _Okoliczności wizyty króla Kazimierza Wielkiego w Malborku w 1365 roku,_ „Roczniki Historyczne”, R. LXXVII, 2011, s. 83-101;
Szweda A., _Zakon krzyżacki wobec Polski i Litwy w latach 1411-1414,_ „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego”, nr 141, 2014, s. 531-533;
Teterczyk-Puzio A., _Książęta mazowieccy wobec państwa litewskiego w XIII wieku – walka czy współpraca?,_ T. LXXV, 2010, s. 7-29;
Teterczyk-Puzio A., _Polityka Konrada Mazowieckiego wobec możnowładztwa,_ „Słupskie Studia Historyczne”, nr 15, 2009, s. 45-60; Wasilewski T., _Zapomniane przekazy rocznikarskie o Bolesławie Mieszkowicu. O nie-Gallowe pojmowanie wczesnych dziejów Polski,_ „Przegląd Historyczny”, nr 80/2, 1989, s. 225-237;
Wróbel D., _Kwestia krzyżacka a wschodnia polityka Kazimierza Wielkiego po roku 1343,_ „Średniowiecze Polskie i Powszechne”, nr 4, 2007, s. 136-187;
Wyrwa A.M., _A.D. 966. Chrzest księcia Mieszka. Dylematy naukowe i znaczenie tego aktu dla przemian kulturowych na ziemiach polskich. Zagadnienia wybrane,_ „Studia Lednickie”, nr 15, 2016, s. 19-72.