Facebook - konwersja
Darmowy fragment

  • Empik Go W empik go

Kształtowanie wartości dydaktycznych i wychowawczych w procesie edukacji matematycznej z wykorzystaniem technik multimedialnych - ebook

Wydawnictwo:
Format:
PDF
Data wydania:
13 stycznia 2012
32,43
3243 pkt
punktów Virtualo

Kształtowanie wartości dydaktycznych i wychowawczych w procesie edukacji matematycznej z wykorzystaniem technik multimedialnych - ebook

 

Internet stał się krwiobiegiem świata, coraz więcej przedsiębiorstw wymienia za jego pomocą informacje, przyjmuje zamówienia, steruje produkcją, logistyką i dystrybucją. Rośnie także liczba usług, które są wykonywane za pomocą Internetu: ludzie pracują razem, nie mając bezpośredniego kontaktu, a jedynie wymieniając między sobą informacje i wyniki pracy, dokonuje się płatności i operacji finansowych. Sieć pomaga rozszerzać horyzonty, dostarcza informacji przydatnych w badaniach naukowych, w szkole, jak również zwykłych ciekawostek, które interesują wielu ludzi. Stwarza swoim użytkownikom ogromne możliwości rozwoju, odgrywając znaczną rolę w edukacji, szczególnie ustawicznej, gdzie rola sieci będzie rosła.

Niniejsza książka składa się z siedmiu rozdziałów. Pierwszy stanowi próbę analizy roli Internetu w procesie dydaktycznym. W rozdziale drugim na podstawie konstruktywistycznego modelu myślenia przedstawiono nowe podejście do procesu kształcenia z wykorzystaniem technologii informacyjnej. Kolejne dwa rozdziały to teoretyczne studium z zakresu psychologii twórczości i psychodydaktyki dotyczące kształtowania postaw twórczych młodzieży. W rozdziałach piątym i szóstym omówione zostały kolejno: metodologia badań własnych oraz analiza wyników badań Kwestionariuszem Zachowań Twórczych KANH, ankietą i arkuszem obserwacji lekcji. Opracowanie zamykają krytyczna analiza wyników, podsumowanie, jak również bibliografia i aneksy.

Przedmiotem badań był związek między zastosowaniem nowego środka dydaktycznego, jakim jest Internet, w nauczaniu matematyki, a jego oddziaływaniem na kształtowanie postaw twórczych młodzieży. Podjęto próbę analizy zmiany roli nauczyciela w przyszłym modelu szkoły.

Książka ma być odpowiedzią na pytanie, jak nowe technologie informacyjne wpływają na postawy twórcze młodzieży w dobie tak gwałtownych przemian cywilizacyjnych.

 

Autorka podejmuje ważkie i perspektywiczne kwestie dotyczące możliwości technik multimedialnych w kontekście kształtowania wartości dydaktycznych i wychowawczych w edukacji matematycznej. Książka jest adresowana do słuchaczy kierunków pedagogicznych i nauczycielskich szkół wyższych oraz nauczycieli – praktyków.

W publikacji omówione są m.in. takie tematy, jak:

– zastosowanie technik multimedialnych w edukacji matematycznej,

– kształtowanie postaw twórczych na lekcjach matematyki,

– możliwości i zagrożenia cyberprzestrzeni.

Poruszone zagadnienia w sposób jasny i klarowny ilustrują sens wykorzystywania mediów cyfrowych w procesie kształcenia młodzieży, skorelowanego z ideą szkoły platońskiej. Szkoła musi uczyć prawdy, wychowywać dla dobra i kształtować do tworzenia piękna.

Spis treści


Wstęp...7

Rozdział 1

Internet w procesie dydaktycznym...13

1.1. Internet – dobrodziejstwo czy zagrożenie?...13

1.1.1. Dziecko w informacyjnej sieci...19

1.2. Internet w edukacji...23

1.3. Edukacja medialna...30

1.4. Edukacja matematyczna młodzieży...32

Rozdział 2

Konstruktywistyczny model uczenia się...35

2.1. Próba wyjaśnienia terminu „konstruktywizm”...35

2.2. Konstruktywizm w pedagogice a nowe technologie informacyjne...40

2.2.1. Funkcje mózgu...42

2.2.2. Koncepcje pedagogiczne wspomagane technologiami

informacyjnymi...45

2.3. Kognitywistyka w pedagogice...48

Rozdział 3

Twórczość jako przedmiot naukowego poznania...51

3.1. Historyczna ewolucja pojęcia twórczości...52

3.2. Psychologiczne pojęcie twórczości...53

3.2.1. Klasyczne kierunki psychologiczne a twórczość...53

3.2.2. Transgresyjna koncepcja człowieka...57

3.2.3. Twórczość i jej osobowościowe wyznaczniki...60

3.3. Pedagogiczne pojęcie twórczości...63

3.4. Postawa twórcza, aktywność twórcza – cechy współczesnego człowieka...66

3.5. Twórczość w matematyce...71

Rozdział 4

Środowiskowe wyznaczniki twórczości...75

4.1. Środowisko domowe...76

4.2. Środowisko lokalne...77

4.3. Twórczość w szkole...79

4.4. Podsumowanie...82

Rozdział 5

Metodologiczne podstawy badań własnych...85

5.1. Założenia, problemy i hipotezy badawcze...85

5.2. Określenie zmiennych...87

5.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze...88

5.3.1. Założenia naturalnego eksperymentu pedagogicznego...88

5.4. Organizacja, czas, miejsce i zakres badań...92

5.5. Uwagi o statystycznym opracowaniu materiału empirycznego...93

Rozdział 6

Analiza i interpretacja wyników badań własnych...95

6.1. Internet jako medium wdrażające do kształtowania

twórczych postaw wobec świata...95

6.1.1. Podsumowanie...100

6.2. Internet jako medium wyzwalające wielostronną aktywność poznawczą...102

6.2.1. Podsumowanie...105

6.3. Internet a rola nauczyciela w procesie dydaktycznym...106

6.3.1. Podsumowanie...109

6.4. Internet a funkcja podręcznika...110

6.4.1. Podsumowanie...113

6.5. Internet a organizacja lekcji...114

6.5.1. Podsumowanie...116

6.6. Internet a wartości dydaktyczne i wychowawcze w procesie edukacji...116

6.6.1. Podsumowanie...118

6.7. Internet w życiu młodego pokolenia – w świetle badań własnych...120

6.8. Uwagi i praktyczne wskazówki do przeprowadzonych zajęć

z wykorzystaniem zasobów edukacyjnych stron WWW...127

Rozdział 7

Krytyczna analiza otrzymanych wyników...131

Wnioski ogólne...132

Zakończenie...137

Bibliografia...139

Aneksy...155

Aneks 1 – Ankieta przeznaczona dla uczniów...155

Aneks 2 – Arkusz obserwacji lekcji...157

Aneks 3 – Konspekty lekcji z wykorzystaniem Internetu...158

Spis tabel, schematów, wykresów...173

Kategoria: Podręczniki
Zabezpieczenie: brak
ISBN: 978-83-7587-889-9
Rozmiar pliku: 5,9 MB

BESTSELLERY

Menu

Zamknij