- W empik go
Kultura łowiecka w świecie islamu - ebook
Kultura łowiecka w świecie islamu - ebook
Niniejsza książka, bogato udokumentowana i oparta na źródłach, jest pierwszym kompleksowym opracowaniem tematyki łowiectwa w cywilizacji islamu. Łowiectwo to szczególnie ważny przejaw życia muzułmanów, a zwłaszcza wyższych warstw społeczeństwa i grup uprzywilejowanych. Praca zaznajamia czytelnika z całokształtem duchowych i materialnych osiągnięć łowiectwa przede wszystkim na Bliskim Wschodzie, ale również na innych obszarach, które uległy silnym wpływom islamu; omawia także kulturę łowiecką Tatarów polsko-litewskich, czyli polskich muzułmanów.
Najwięcej miejsca Autor poświęca polowaniu z ptakami łowczymi, czyli sokolnictwu, do dziś żywej i kultywowanej dziedzinie łowiectwa, uprawianej jako sport w krajach arabskich zgodnie z kulturą sokolniczą sprzed wieków.
Kategoria: | Popularnonaukowe |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8002-077-1 |
Rozmiar pliku: | 6,0 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
„Każde zwierzę ma prawo do poszanowania”.
Z Deklaracji praw zwierząt
UNESCO 1978
Chwała i sława nieskończona Temu,
który świat stworzył,
którego istnienie jest konieczne,
który łaską swoją, szczodrze rozdawaną,
dal ludziom rośliny i zwierzęta.
Wyznawcy dobrych zasad,
umocnieni prawami Prawdziwego Posłannika,
nie czynią złych postępków,
by ziemi nie obrócić w pustynię, a pustyni w pustkę. Ludzie! Stwórca powiedział:
„Zwierzęta na ziemi i ptaki w powietrzu
są to, jako i wy, Jego stworzenia” (K. 6:38).¹
Takim wezwaniem-inwokacją, poprzedzoną zwykle formułą basmala: „W imię Allaha Miłosiernego, Miłościwego”, rozpoczynano w kręgu kultury muzułmańskiej traktaty naukowe i dzieła literackie. W języku polskim nie powstało dotąd opracowanie, które całościowo ujmowałoby zagadnienie kultury łowieckiej muzułmanów.
Definicji tej kultury jest kilka. W tej publikacji przyjęto następującą: Kultura łowiecka to całokształt duchowych i materialnych osiągnięć łowiectwa. W jej zakres wchodzi historia łowiectwa, zwyczaje i tradycje, przedmioty i obiekty materialne związane z łowiectwem, rzemiosło, malarstwo, rzeźba, muzyka i inne sztuki inspirowane łowiectwem w danym kręgu kulturowym.
Niniejsza praca została napisana z myślą o szerokim kręgu odbiorców. Orientaliści znajdą w niej zapewne wiele uchybień filologicznych, nie powinno to jednak umniejszać wartości samej książki, w pisanie której autor włożył wiele wysiłku i starał się rzetelnie wywiązać z narzuconego sobie zadania.
Niniejsza próba przedstawienia kultury łowieckiej muzułmanów na tle ich religii, historii, geografii, sztuki i rzemiosła nie wyczerpuje tego rozległego tematu, lecz stanowi dość istotny przyczynek.
Człowiek, zwierzę najdrapieżniejsze z drapieżnych, zabija nie tylko z konieczności, w celu zdobycia pożywienia, ale również dla przyjemności, dla zaspokojenia swojej próżności i żądzy mordowania, i nazywa ten proceder „sportem myśliwskim”. Od zarania dziejów uśmiercił on niezliczoną ilość niewinnych zwierząt. Myśliwy-sportowiec zabija nie z głodu, nie w obronie własnej, nie w stanie wyższej konieczności, lecz dla poklasku lub satysfakcji.
Bogowie, odkąd zaczęli ingerować w sprawy ludzkie, do polowań mieli stosunek ambiwalentny: jedni im sprzyjali i patronowali, inni - jak Bóg żydów, chrześcijan i muzułmanów - zabraniali zabijania zwierząt dla przyjemności.
Niech na kartach tej książki powstaną duchy ludzi i zwierząt. Niech raz jeszcze stanie do walki myśliwy i zwierzę. Los jednych i drugich tylko doraźnie się różni z reguły zwierzę ginie wcześniej - ale w ostatecznym rozrachunku wszystkich myśliwych spotka taki sam koniec jak wielkiego myśliwego Bahrama Gura.
Na nic zda się tu przestroga. Ludzi nadal kuszą pieniądze, przygoda i sława, więc zwierzęta giną z rąk myśliwych i kłusowników. Ci ostatni dla zysku mordują bez opamiętania nawet gatunki zagrożone wyginięciem. Dopóki więc nie zmieni się mentalność ludzi, dopóki nie zniknie głód i nędza, a możni tego świata zabijanie nazywać będą uczestnictwem w misterium, dopóty los zwierząt będzie zagrożony.
Praca nosi tytuł Kultura łowiecka w świecie islamu. Ale w pojęciu „kultura” nie mieści się zabijanie bez potrzeby. Jednakże łowiectwo, z racji tego, że jest zjawiskiem społecznym, wymaga opracowania.I ŚWIAT MUZUŁMAŃSKI I JEGO SUBKULTURY Z PUNKTU WIDZENIA KULTURY ŁOWIECKIEJ
W 622 roku ery chrześcijańskiej pewien mieszkaniec Mekki- naonczas mniej więcej pięćdziesięcioletni, opuszczał ją wraz z garstką wiernych mu ludzi. Banita, znany pod imieniem Mahomet (ar. Muhammad), musiał uchodzić z rodzinnego miasta, gdyż od pewnego czasu bluźnił arabskim bogom. Głosił mianowicie, że Bóg jest jeden, a on jest Jego Wysłannikiem. Zwolennicy nowego proroka przystali do niego, gdyż uwierzyli jego idei, a może też dlatego, że kierowali się znaną prawdą sformułowaną przez Abu al-Ajna: „Wszystko, co nowe, ma swój urok”. Tak czy inaczej, ta grupka ludzi wpłynęła na bieg historii świata. Charyzma Mahometa zwyciężyła. Prorok stał się twórcą islamu, jednej z trzech największych monoteistycznych religii. Wyjście prozelitów z Mekki do Jasrib (dzisiejsza Medyna), zwane hidżrą, uważa się za początek nowej ery muzułmańskiej.
Nowa religia bardzo szybko rozprzestrzeniała się i zdobywała wielu wyznawców. W ciągu jednego stulecia granice świata muzułmańskiego rozciągnęły się od Półwyspu Iberyjskiego po Chiny. Także później islam systematycznie podbijał nowe tereny, ale proces ten przebiegał już znacznie wolniej niż w I wieku hidżry. W stosunkowo krótkim czasie religia oparta na zasadach koranicznych zdominowała wszystkie sfery życia neofitów i wytworzyła wspaniałą cywilizację, której rozwój trwa do dzisiaj. Dotyczy to również kultury łowieckiej. Właśnie zadaniem tego studium będzie przedstawienie aktywności cywilizacyjnej muzułmanów w różnych regionach geograficznych i w różnym czasie.
Islam powstał w mieście położonym w pustynnej oazie i przez kilkadziesiąt lat był „religią pustyni”. W miarę jednak jak zdobywał nowe terytoria (Persję, Hiszpanię czy Indie), w swą orbitę wciągał ludy, których rodzima kultura przewyższała dokonania cywilizacyjne Beduinów. Z czasem powstała tam nowa jakość kulturowa z silnymi naleciałościami autochtonicznymi.
Niektóre środowiska muzułmańskie wytworzyły subkultury dość odległe od nurtu arabskiego. Czynnikiem, który powodował tak wyraźne zróżnicowanie, był izolacjonizm wyznawców Mahometa. Żyjąc w diasporze, w otoczeniu obcym kulturowo, i niekiedy przyjmując pewne wzorce kultury miejscowej, wytworzyli oni subkultury muzułmańskie. W skrajnych przypadkach, kiedy izolacja była znaczna, powstawały tzw. wyspy islamu z „endemiczną kulturą”, taką jak kultura muzułmanów sycylijskich czy Tatarów polskich.¹
Dzisiaj świat islamu jest rozległy. Wyznawcy tej religii zamieszkują zwarty pas ziemi od Zielonego Przylądka (Senegal) po Mindanao (Filipiny) i od Tatarstanu nadwołżańskiego po Tanzanię w Afryce Wschodniej. Na tak wielkich obszarach nie mogła ukształtować się jednolita kultura, zwłaszcza że na długo przed wkroczeniem islamu istniały tam wysoko rozwinięte cywilizacje. Na ich styku z dominującym islamem powstawały subkultury muzułmańskie.
Kultura łowiecka jest węższym pojęciem niż kultura rozumiana ogólnie i stanowi jedynie drobną jej cząstkę. W poszczególnych subkulturach ukształtowały się własne tradycje, zwyczaje i obyczaje łowieckie.
Dla potrzeb tego studium wyodrębniono następujące subkultury:
• arabsko-lewantyńską,
• persko-indyjską,
• mauretańską (andaluzyjsko-maghrebijską),
• sinomuzułmańską,
• malajsko-sundajską,
• turecko-tatarską wraz z jej odłamami:
a) anatolijsko-rumelijskim,
b) kipczackim,
c) endemicznym islamem polskim,
• „czarny islam” wraz z jego odłamami:
a) sudańsko-suahilijskim,
b) Sahelu Zachodniego,
• muzułmańskie endemiczne subkultury współczesne.
Subkultura arabsko-lewantyńska
Za wzorzec uznano subkulturę arabsko-lewantyńską, gdyż ludność arabska na tych terenach pierwsza przyjęła islam. Jej kultura i etos zadecydowały o charakterze całej cywilizacji muzułmańskiej. „W ten sposób pogański czas dżahilijji staje się czasem bohaterów kulturowych, czasem demiurgów, którzy wytyczyli drogi, jakimi w dużej mierze podążać miała późniejsza kultura arabska - już naznaczona piętnem swojej religii - islamu”.²
Ludność arabska na terenie dzisiejszej Arabii Saudyjskiej, Jemenu, Jordanii, Libanu, Syrii, Iraku i Egiptu w dość krótkim czasie przyjęta islam (z wyjątkiem niewielkich enklaw żydowskich i chrześcijaństwa wschodniego). Właśnie tu powstał kanon kultury muzułmańskiej i stąd rozprzestrzenił się na inne tereny w wyniku arabskich podbojów. Stąd niearabskie ludy czerpały natchnienie i inspiracje.
Wyznawcy Islamu w świecie współczesnym (dane z 1992 roku)
Azja
------------------ -------------
Państwo Liczebność
Birma 5 240 000
Bhutan 81 000
Chiny 107 920 000
Filipiny 7 935 000
Hongkong 35 000
Indie 131 932 000
Japonia 500 000
Kambodża 626 000
Korea Południowa 35 000
Korea Północna 400
Laos 1 000
Nepal 1 029 000
Makao 10 rodzin
Mongolia 130 000
Sri Lanka 1 502 000
Tajwan 67 000
Tajlandia 6 808 000
Wietnam 64 000
------------------ -------------
Europa
------------------- ------------
Państwo Liczebność
Austria 86 000
Belgia 443 000
Czechy i Słowacja 3 500
Dania 52 000
Finlandia 3 500
Francja 3 042 000
Grecja 175 000
Hiszpania 137 000
Holandia 438 000
Irlandia 5 000
Islandia 600
była Jugosławia 6 227 000
Luksemburg 4 000
Malta 700
Niemcy 2 119 000
Norwegia 20 000
Polska 2 400
Portugalia 12 000
Rumunia 75 000
Szwajcaria 72 000
Szwecja 52 000
Węgry 6 000
Wielka Brytania 2 135 000
Włochy 150 000
Kraje byłego ZSRR 65 000 000
------------------- ------------
Australia i Oceania
---------------- ------------
Państwo Liczebność
Australia 340 000
Fidżi 60 000
Nowa Kaledonia
---------------- ------------