- W empik go
Kurs trzeci nauki języka polskiego zawierający ortografię i składnię - ebook
Kurs trzeci nauki języka polskiego zawierający ortografię i składnię - ebook
Klasyka na e-czytnik to kolekcja lektur szkolnych, klasyki literatury polskiej, europejskiej i amerykańskiej w formatach ePub i Mobi. Również miłośnicy filozofii, historii i literatury staropolskiej znajdą w niej wiele ciekawych tytułów.
Seria zawiera utwory najbardziej znanych pisarzy literatury polskiej i światowej, począwszy od Horacego, Balzaca, Dostojewskiego i Kafki, po Kiplinga, Jeffersona czy Prousta. Nie zabraknie w niej też pozycji mniej znanych, pióra pisarzy średniowiecznych oraz twórców z epoki renesansu i baroku.
Kategoria: | Klasyka |
Zabezpieczenie: | brak |
Rozmiar pliku: | 312 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
przez
Adolfa Kudasiewcza.
Warszawa w Drukarni Karola Kowalewskiego przy Ulicy Królewskiej Nr. 1066 k.
1863.
Cena egzemplarza Złp. 5 (kop. 75).
Wolno drukować, pod warunkiem złożenia w Komitecie Cenzury, po wydrukowaniu, prawem przepisanej liczby egzemplarzy.
Warszawa dnia 15 (27) Sierpnia 1863 r.
P. o. Cenzora, J. A, Rogalski.
Egzemplarzy moim podpisem nie opatrzonych, prawnie poszukiwać będę
A. KudasiewiczSPIS TREŚCI W KURSIE III ZAWARTEJ.
PRZEDSŁOWIE.
ORTOGRAFIJA.
Znaczenie Ortografii, podstawy jej i podział.
Rozdział I. O pisaniu głosek dużych i małych.
§ 1. Powody, dla których używamy dużych początkowych głosek i kiedy samych dużych głosek używać można. § 2. Głoski duże na znak uszanowania. § 3. Głoski duże dla większej jasności mowy. § 4. Głoski duże dla wybitniejszej różnicy myśli.
Rozdział II. O użyciu samogłosek.
§ 5. Uwagi nad wymawianiem samogłosek. § 6. Przemiana samogłosek a, owe. § 7. Przemiana' samogłosek nosowych ą, ę,. § 8. Samogłoski nosowe są, pochodne. § 9. Użycie samogłoski nosowej ą. § 10. Użycie samogłoski nosowej ę. § 11. Samogłoski ścieśnione ó, é 12. Użycie samogłoski ścieśnionej i. § 13. Użycie samogłoski ścieśnionej 6. § 14. Posługa samogłoski i, y. § 15. Użycie samogłoski i, y.
Rozdział III. Użycie spółgłosek.
§ 16. Wymawianie spółgłosek. § 17. Bóżnica spółgłosek pod względem wymawiania. § 18. Użycie spółgłosek trwałych i nikłych (mocnych i słabych). § 19. Upodobnianie (Assymilacyja). § 20. Użycie samogłosek c (ć), dz (dź). § 21. Użycie brzmień cz, dż trz. § 22. Użycie głoski f § 23. Użycie głosek g i k. § 24. Użycie h i ch. § 25. Użycie głoski j. § 26. Użycie brzmień rz, sz, ż. § 27. Użycie ks i gz za x;. § 28. Podwajanie spółgłosek.
Rozdział IV. O pisaniu wyrazów i rozdzielaniu ich na zgłoski.
§ 29. O pisanin wyrazów pojedynczych. § 30. O pisaniu przysłówka nie. § 31. O pisaniu wyrazów złożonych. § 32 O pisaniu wyrazów cudzoziemskich i przyswojonych. § 33. O rozdzielaniu wyrazów na zgłoski. § 34. Znaki w piśmie powszechnie używane. § 35. Skrócenia powszechnie w piśmie używane.
ĆWICZENIA ORTOGRAFICZNE.
Błędy do poprawienia w Ortografii. Błędy w rozdzielaniu wyrazów na zgłoski.
SKŁADNIA.
Znaczenie i podział Składni.
Dział I. O zdaniu pojedyńczem.
Rozdział I. O gatunkach zdania pojedynczego.
§ 1. Znaczenie zdania. § 2. Części składowe zdania. § 3. Iloraki jest podmiot i co nim być może? § 4. Iloraki jest wypowiednik i co nim być może? § 5. Co jest zdanie proste i ilorakie być może. § 6. Co jest zdanie rozwinięte? § 7. Określenia podmiotu. § 8. Określenia wypowiednika. § 9. Wyrazy dopełniające. § 10. Dopełnienia podmiotu. § 11. Dopełnienia wypowiednika. § 12. Dopełnienia innych wyrazów podrzędnych. § 13. W składni należy uważać na cztery wzglądy. § 14. Użycie znaków przestankowych w zdaniu pojedyńczem rozwiniętemi.
Rozdział II. O szyku w zdaniu pojedyńczem.
§15. Co to jest szyk i iloraki? §16. Porządek wyrazów w szyku prostym. § 17. Szyk przekładany i je – go użycie. § 18. Niewszystkie wyrazy miejsce zmieninć mogą.
Rozdział III. Składnia zgody w zdaniu pojedynczym.
§ 19. Wyrazy samoistne i odnośne i znaczenie zgody. § 20. O zgodzie wypowiednika z podmiotem. § 21. Wyjątkowa zgoda wypowiednika z podmiotem. § 22. Zgoda określników i wypowiednika przymiotnego z podmiotem. § 23. Zgoda liczebników z podmiotem i wypowiednika z liczebnikami określającemi podmiot.
Rozdział IV. Składnia rządu w zdaniu pojedyńczem.
§ 24. Znaczenie rządu, wyrazy rządzące i rządzone, przypadki bezwzględne i względne. § 25. Użycie przypadku 1. §26. Użycie przypadku 5. §27. Przy jakich wyrazach kładzie się przyp. 2. § 28. Drugi przypadek przy imionach. § 29. Drugi przypadek przy zaimkach rzeczownych i liczebnikach. § 30. Drugi przypadek przy słowach. § 31. Drugi przypadek przy imionach słownych i przysłówkach. § 32. Drugi przypadek z przyimkumi. § 33. Drugi przypadek kładzie się wyrzutniowo. § 34. Użycie przypadku 3. § 35. Trzeci przypadek przy słowach i przysłówkach. § 36. Trzeci przypadek przy imionach słownych, imiesłowach i przymiotnikach. § 37. Trzeci przypadek zastępuje się innemi przypadkami. § 38. Trzeci przypadek z przyimkami i wyrzutniowy. § 39. Użycie przypadku 4. § 40. Czwarty przypadek po słowach. § 41. Zamiana formy czynnej na bierna. § 42. Użycie zaimka zwrotnego siebie. § 43. Czwarty przypadek z przyimkami. § 44. Czwarty przypadek wyrzutniowo położony. § 45. Użycie przypadku 6. § 46. Szósty przypadek przy słowach. § 47. Szósty przypadek 7 przyimkami. § 48. Rząd przypadku 7. § 49. Różny rząd słów. § 50. Nie każdy przypadek przy słowie jest dopełnieniem.
Rozdział V. Użycie trybów i czasów w zdaniu pojedynczym.
§ 51. Użycie trybu oznajmującego. § 52. Użycie trybu rozkazującego. § 53. Użycie trybu bezokolicznego.
Dział II. O zdaniu ściągniętem.
§ 1. Znaczenie zdania ściągniętego. § 2. Sposób ściągania zdań. § 3. Różne nazwiska zdań do połączenia wchodzących. § 4. Jakich spójników używamy do ściągania zdań. § 5. Zdanie wielorako ściągnięte. § 6. Zgoda wypowieduika z podmiotem wielorakim w osobie. § 7. Składnia zgody z podmiotem wielorakim. § 8. Wyjątkowa zgoda z podmiotem wielorakim w liczbie. § 9.
O użyciu znaków przestankowych w zdaniu ściągniętem.
Dział III. 0 zdaniu złożonem.
§ 1. Gatunki zdania złożonego. § 2. Zdania niezależne i połączenie ich. § 3. Zdania złożone z zależnych. § 4. Co są zdania rzeczowne? § 5. Skracanie zdań rzeczownych. § 6. Mowa wprost i uboczna. § 7. Co są zdania przymiotne? § 8. Jak się skraca zdanie przymiotne? § 9. O zgodzie w zdaniach przymiotnych. § 10. Szyk zdań przymiotach. § 11. Nazwiska zdań podrzędnych stosownie do miejsca, na którem stoją. § 12; Zdania przysłówkowe. § 13, Skracanie zdań przysłówkowych czasowych lub powodowych. § 14. Skracanie innych zdań przysłówkowych. § 15. Użycie czasów w zdaniach zależnych. § 16. Użycie trybów życzącego i łączącego. § 17. Użycie trybu warunkowego. § 18. Szyk zdań przysłówkowych i znaczenie okresu. § 19. Użycie znaków przestankowych w zdaniu złożonem z zależnych.
ĆWICZENIA DO SKŁADNI I DO. ROZBIORU ZDANIA POJEDYNCZEGO ŚCIĄGNIĘTEGO ZŁOŻONEGO Z NIEZALEŻNYCH I ZŁOŻONEGO Z ZALEŻNYCH, TUDZIEŻ OKRESÓW.PRZEDSŁOWIE.
Trzeci Kurs Nauki Języka Polskiego zawierać ma z kolei: Ortografiję i Składnię.
Co do Ortografii.
Jużeśmy w poprzednich dwóch kursach poznali pojedyncze wyrazy czyli Części Alowy i odmiany ich, jakoteż rozebraliśmy wyrazy na części ich składowe, jakiemi są… zgłoski, pojedyncze głoski, i naturę ich wskazali. Po takiem przygotowaniu a mianowicie: praktycznem w Kursie tym na przykładach, i teoretycznem w Kursie Ilim, możemy już śmiało przystąpić do podania zasad Ortografii, którychbyśmy się nie wyuczyli sama wprawą na różnorodnych wzorach tak starożytnych jak i nowszych pisarzy, między sobą… się krzyżujących. Podstaw do Ortografii szukamy w wymawianiu, Słoworodni czyli właściwej Etymologii i Zwyczaju powszechnym, naginającym się ku temu, co łatwiejsze lub piękniejsze, z poczucia narodowego elementu języka. W tym Kursie ma się już skończyć z Ortografiją, aby do niej nie było powracać potrzeby, i aby uwagę uczącego na co innego ważniejszego zwrócić można było.
Ponieważ za główne prawidło w Ortografii podajemy: Zbliżać, o ile można, pismo do wymawiania, a to wymawianie ma być jednostajne: przytoczyliśmy błędny prowincyjonalny sposób wymawiania, aby wiedziano, czego się chronić i trzymać; tudzież przyczepiliśmy rzecz o akcencie czyli przycisku, o ile to do rzeczy było potrzebne.
Całą teoryje o Ortografii zamknęliśmy w czterech rozdziałach:
1 0 pisanin głosek dużych i malych. 2 0 pisaniu samogłosek. 3 0 pisaniu spółgłosek. 4 0 pisaniu pojedynczych wyrazów tak swojskich jak i cudzoziemskich i rozdzielaniu wyrazów na zgłoski; przywodząc prócz, tego niektóre znaki i skrócenia w piśmie używane. Chociaż rozdzielania wyrazów dotknęliśmy już pod Głosownią, uważaliśmy przecie za stosowne powtórzyć je dla uzupełnienia całości. O znakach przestankowych nie mówiliśmy w Ortografii, bo o tem dopiero właściwie w Składni powiedzieć można, gdy zrozumiemy naturę zdań, do których oddzielania służą.
Co do składni.
Poznawszy już znaczenie i przeznaczenie, składanie i tworzenie się wyrazów i ich odmiany, dopiero możemy je łączyć z sobą w jedności wyższe, zwane zdaniami. Rozmaite gatunki zdań zamieszczamy pod osobnemi działami. 1 0 zdaniu pojedynczym. 2 O zdaniu ściągniętem. 3 O zdaniu złożonem, mówiąc pod każdym z nich o zgodzie, szyku, rządzie wyrazów, użyciu trybów, czasów i znakach przestankowych, jakich do oddzielania rozmaitych gatunków zdań użyć potrzeba.
Spójniki nader ważną odgrywają rolę w łączeniu zdań pojedynczych w zdania złożone, dlategośmy pod zdaniem ściągniętem mówili najprzód o rozmaitych gatunkach zdań z sobą łączyć się mających, podając ich nazwiska a tem samem przenosząc je na spójniki, bo nie te o naturze zdań, ale udania o naturze spójników stanowią.
Rzecz o wierszowaniu wykluczyliśmy ze Składni, jako nic z nią nie mającą wspólnego.
Co do terminologii.
Staraliśmy się trzymać najpowszechniej używanych wyrazów, wprowadzając tylko wyrazy: podmiot za subjekt już dla tego, że ten termin w niektórych gramatykach znajdujemy, już dla tego że i w języku filozoficznym ma swoje zastosowanie i żyje w umiejętności tworząc odrośle swoję, jak: podmiotowi/, podmiotowo, podmiotowość – a, za predykat, wypowiednik (po niemiecku Aussagewort jako najodpowiedniejszy termin i malujący najdokładniej przeznaczenie wyrazu, którym się wypowiada sąd swój albo to, co nam się zdaje, o podmiocie. Zdania rzeczowne, przymiotne, przysłówkowe rozwinięte w zdania osobne z pojedynczych wyrazówjakiemi są: rzeczowniki, przymiotniki (lub inne wyrazy przymiotne) i przysłówki (albo wyrażenia przysłówkowe) dozupełniając rzecz, o zdaniach, prowadzą nas do okresów.
W Ćwiczeniach zamknęliśmy: 1 błędy do poprawiania w Ortografii, aby zmusić uwagę uczącego się do skupiania jej na wyrazy błędnie wypisywane, a to w celu podania przez ucznia powodów, dla których tak się pisać nie powinno; 2 błędy do poprawiania w rozdzielaniu wyrazów na zgłoski, to albowiem budzi zastanowienie się nad myślą, w pierwiastku wyrazu przechowywującą się, i tem samem wprowadza nas do wmyślania się w znaczenie wyrazów; 3 przykłady na dobieranie różnych wyrazów do dokończenia lub oznaczenia bliższego zdania, tudzież na rozmaite gatunki zdań; 4 błędy do poprawienia w użyciu akładni zgody, szyku rządu tak w życiu potocznym jak i w pisarzach naszych dostrzeżone, 5 w przykładach powodowaliśmy się dwojakim widokiem: łatwości w stosowaniu ich, i doboru ze znakomitszych pisarzy naszych, aby tym sposobem czytający je uczeń obznajamiał się z nazwiskami, które poźniej bliżej pozna w literaturze, i chował je w pamięci jako zdania nacechowane mądrością, pięknością lub siłą wysłowienia; niektóre z nich mogą służyć za temat do wypracowań.
Wzory do rozbioru zamieściliśmy pod Ćwiczeniami, jako praktyczne zastosowanie podanej teoryi, i to dopiero po przykładach, jakie podaliśmy na każdego gatunku zdania, albowiem wtedy z całą pewnością, i największą korzyścią rozbiór czynić można.ORTOGRAFIJA POLSKA.
Ortografija, czyli nauka poprawnego pisania, podaje zasady właściwego wyrażania mowy ustnej znakami piśmiennemi.
Pismo nie może w zupełności zastąpić mowy głosowej, ale się do niej jak najwięcej zbliżać powinno. Najgłówniejszym więc prawidłem Ortografii polskiej jest: zbliżać pismo do dobrego wymawiania, starając się obok tego zrobić to pismo jak najwyraźniejszem dla pojęcia.
Samo wymawianie nie byłoby dostateczną wskazówką dobrego pisania; prócz niego potrzeba uważać na Słoworodnię czyli Etymologiję i Zwyczaj powszechny.
Słoworodnia uchroni nas od wielu błędów, ucząc nas przemiany głosek, i zarazem jakie głoski w wyrazie zachować należy, aby znaczenia wyrazów nie zmienić, a pochodzenie jego łatwiej wykryć można było.
Zwyczajem nazywamy zgodę powszechną na pewien sposób wymawiania i pisania bez względu na prawidła Gramatyki. Dopóki język pewnego narodu jest żyjącym, dopóki się rozwija: dopóty trwa dążenie za poprawę na korzyść języka wpływającą, czyto pod względem łatwości, Czyto pod względem piękności brzmienia, Czyto nareszcie pod – względem pewnego zachowawczego popędu, aby język nie zatracił swego narodowego piętna.
Ponieważ w Ortografii chodzi o to, aby pismo było jak najwyrazistsze t… j… oddawało jak najjaśniej wszelkie odcienia myśli; aby to pismo oddawało brzmienia pojedynczych głosek w mowie słyszanych, tudzież aby wyrażało połączenie głosek w zgłoski i wyrazy: w niej przeto mówi się: 1 o użyciu głosek małych i dużych, 2 o użyciu samogłosek, 3 o użyciu spółgłosek, 4 o właściwem wypisywaniu pojedynczych wyrazów, tak swojskich jak i cudzoziemskich, tudzież o rozdzielaniu ich na zgłoski.ROZDZIAŁ I. O PISANIU GŁOSEK MAŁYCH I DUŻYCH.
§ 1. POWODY, DLA KTÓRYCH UŻYWAMY GŁOSEK, DUŻYCH POCZĄTKOWYCH, I KIEDY UŻYWAMY SAMYCH DUŻYCH GŁOSEK.
Głosek małych używamy zawsze, to jest w piśmie ciągłem, ilekroć nie skłania nas do tego potrzeba zwrócenia szczególniejszej uwagi na wyrazy pisane, a wtedy używamy głosek dużych początkowych, to jest na początku wyrazów. To się dzieje: 1 przez wzgląd na cześć lub uszanowanie dla przedmiotów, o których piszemy,
2 dla większej jasności i od znaczenia wyrazów, 3 dla wybitniejszej różnicy myśli.
Samych zaś dużych głosek używamy tylko: 1 na monetach czyli pieniądzach; 2 na pomnikach, nagrobkach, napisach świątyń; 3 na znakach czyli tak zwanych szyldach, 4 na tytułach książek i rozdziałów w druku. –
§ 2. GŁOSKI DUŻE NA ZNALE USZANOWANIA.
Używamy głosek dużych na znak czci i uszanowania, to jest na okazanie, iż przedmioty, o których piszemy, są… drogie naszemu sercu, i cześć lub uszanowanie wzbudzają.
1. Przy imionach istot czci religijnej i różnych ich określeniach np. Bóg, Opatrzność, Wszechmocny, Najwyższa istota, Najświętsza Panna.
2. Przy imionach wyznań, uroczystości religijnych i narodowych np. Katolicyzm, Judaizm, Wielkanoc. Bajram, Kuczki, Rękawka, Konik Zwierzyniecki.
3. Przy wyrazach Święty, Najświętszy, w znaczeniu religijnem np. Święty Kazimierz, Najświętszy Sakrament.
W innych razach święty pisze się literą małą, np ojciec mój, świętej pamięci, umarł na cholerę.
4. Przy imionach i tytułach osób, wysokich dostojeństw, jeżeli się te stosują do osób żyjących np. Wielki Hetman Koronny, Król, Papież.
5. Przy tytułach i zaimkach osobowych władz lub osób, do których piszemy np. Jaśnie Oświecony, Najjaśniejszy, Jaśnie Wielmożny, (Ciebie, Tobie, w listach).
§ 3. GŁOSKI DUŻE DLA WIĘKSZEJ JASNOŚCI MOWY.
Często imiona pospolite są te same, co i własne, gdybyśmy tego nie odróżnili w piśmie, mowa byłaby niezrozumiała np. koło (u wozu), Koło (miasteczko), wieprz, i Wieprz (rzeka) morze (ocean) i Morze ( imie własne osoby).
Używamy głosek dużych dla większej jasności.
1. W imionach własnych chrzestnych, rodowych, herbowych i przydomkach np. Jan, Radziwił, Oksza, Łokietek.
2. W imionach bóstw, aniołów, duchów, i wszelkich pojęć, którym znaczenie osoby nadajemy np. Mars, Uryjel, Muzy, Jędze.
3. W imionach narodów i plemion, bo te są… tem w ludzkości, czem pojedyncze osoby w spółeczeństwie ludzkiem np. Rzymianin, Grek, Hiszpan, Sławianie.
4. W imionach zgromadzeń, zakonów, towarzystw pewną odrębność w dziejach zajmujących, np. Stoicy, Dominikanie, Lisowczyki.
5. W imionach własnych zwierząt konstelacyi i utworów sztuki np. Bucefał (koń Aleksandra W-go), Niedźwiedzica, Wóz niebieski, Wisła (statek), Akademija Nauk.
6. W imionach części świata, państw, krajów, miast, wsi, ulic, gór, jezior, rzek, mórz, wysp, półwyspów i t. (d… np. Europa, Polska, Ukraina, Kraków, Natolin, Nowyświat, Karpaty, Wisła, Gopło, Bałtyk, Rugija, półwysep Apeniński.
7. Przy imionach pospolitych w niezwyczajnym znaczeniu wziętych np. Ziemia (planeta) Dywan, Porta (Turcyja) Wschód (kraina na wschodzie).
8. W napisach i tytułach książek np. Historyja Powszechna. Zoologija.
9. W imionach miesięcy i dni tygodnia, jako osobnych całości czasu np. Styczeń, Luty, Poniedziałek, Sobota.
10. W Przymiotnikach utworzonych z imion własnych osobowych np. Czasy Piastowskie, wiek Zygmuntowski; tudzież w utworzonych z imion pospolitych, gdy te przymiotniki nadają, znaczenie szczególne imionom przy nich stojącym np. Morze Czarne, Azyja Mniejsza, Psie pole.
§ 4. GŁOSKI DUŻE DLA WYBITNIEJSZEJ RÓŻNICY MYŚLI.
1. Na początku pisma.