Kurt Tank - Geniusz Focke Wulfa - ebook
Kurt Tank - Geniusz Focke Wulfa - ebook
Druga biografia słynnych konstruktorów lotniczych XX wieku. Biografia Kurta Tanka – głównego konstruktora firmy Focke Wulf twórcy wielu znanych samolotów III Rzeszy pracującego po wojnie w Indiach i Argentynie oraz biorącego udział w rozwiązywaniu problemów Panavia Tornado i Airbusa. Zainteresowani lotnictwem znajdą tu wiele nieznanych faktów
Spis treści
Spis treści
Fascynacja latającymi maszynami 4
Rozdział 2. Lata z Rohrbachem 17
Największa łódź latająca Rohrbacha 40
Rozdział 4. W Messerschmittcie 44
Dyrektor biura projektowego 44
Rozdział 5. Praca w Focke-Wulf 63
Nazistowski boom na lotnictwo 72
Pierwszy metalowy i dwusilnikowy samolot 82
Rozdział 6. Zdobywca ziemskich przestrzeni 100
Spotkanie na dworcu- FW-200 Condor 100
Wysokościowy bombowiec bez silników 126
Rozdział 7. Rozpoznawcza „Rama” 141
Rozdział 8. Narodziny prawdziwego myśliwca 162
Jak wygrać z Messerschmittem? 162
Wzloty i upadki myśliwca Tanka 175
W końcu prawdziwy myśliwiec 183
Rozdział 9.Druga noga Luftwaffe 194
Nowa wojna i nowe potrzeby 205
W bitwach powietrznych na Zachodzie 215
FW-190 z pociskami powietrze-powietrze 225
FW-190 jako samolot torpedowy 228
FW-190- na froncie wschodnim 232
Nowe problemy z turbosprężarką 243
Szczyt rozwoju „Dora z długim nosem” 250
Nowy napęd - odrzutowce w Focke Wulfie 275
Rozdział 10. Inne projekty Focke Wulfa z czasów III rzeszy 284
Projekty samolotów transatlantyckich 284
Focke-Wulf Ta 400: bomby zamiast pasażerów 286
FW 195 (249) ciężki samolot transportowy 292
Samolot dalekiego rozpoznania morskiego i poszukiwania okrętów podwodnych-FW 261 293
Odrzutowy myśliwiec nocny i na każdą pogodę 296
Myśliwiec rakietowy Focke Wulf 297
Rozdział 11. Powojenne Intermezzo 299
Zaproszenie Ministra Wojny 326
Kategoria: | Biografie |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 9788366998056 |
Rozmiar pliku: | 641 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Po fiasku przemiany indyjskiego „Maruta” w prawdziw y naddźwiękow y myśliwiec-przechwytujący, jego główny projektant jest teraz zajęty zwiększaniem skutecznoś ci samolotu jako około dźwiękowego myśliwca-bombowca. Zwiększa rezerwę paliwa, ponieważ musi latać na małej wysokości, gdzie zużycie paliwa jest wyższe. O bciążenie bojowe podwaja się, a masa startowa wzrasta o dwie tony. Teraz "Marut" do startu wymaga pasa co najmniej dwóch kilometrów. Ale siła uderzeni owa wzrosła wielokrotnie. Oprócz bomb na czterech pylonach pod skrzydłem są zawieszone wyrzutnie pocisków powietrze-ziemia, które uderzały w pojazdy opancerzone. Piloci i technicy indyjskich sił powietrznych z powodzeniem opanowują nowy samolot bojowy. W wojsku j ednostka do testowania samolotów i uzbrojenia opracow uje optymalne metody jego wykorzystania bojowego. Projekt seryjny samolot u HF-24 Mk 1 jest ulepszany. Zakład w Bangalore produkuje coraz więcej samolot ów . Pierwszą jednostką lotniczą Indyjskich Sił Powietrznych, która otrzymała nowy samolot, jest d ywizjon „Latając ych sztylet ów ”Lata w życiu Kurta Tanka minęły bardzo szybko. Tutaj rocznica niezauważalnie się pojawia - 60 lat. I termin kolejnego kontraktu z firmą zajmującą się budową samolotów „Hindustan”Aircraft Limited dobiega końca. Profesor Tank stopniowo coraz bardziej przekazuje indyjski m koleg om wszystki e bieżąc e kwesti e modernizacji i konserwacji oraz produkcj i seryjn ej "Maruta". I on i jego zespół niemieckich projektantów niepostrzeżenie znika. Ponownie został ś ciągnięty do swojej ojczyzny - do Niemiec. Teraz w biurze projektowym f abryką samolotów dowodzi były pilot, pułkownik Das. Wojsko znowu zamawia dwumiejscowy samolot, ale tym razem trening owo bojowy z podwójną kabiną . HF-24 Mk1T swój dziewiczy lot odbywa 30 kwietnia 1970 roku. W obu kabinach fotele wy rzuca ne "Martin-Baker "MK 84, zapewniając e ratunek z zerowej wysokości. Osiemnaście samolotów wyprodukowanych zostało w t ej wersji . Jak się o kazał o różnica w charakterystyce lotu z jednomiejscowym samolotem bojowym była minimaln a . Dla Indii samoloty Kurt a Tank a były szczytem doskonałości i tematem narodow ej dum y . Hindusi mieli wielki szacunek dla swoich robotni ków za budowanie tak wspaniałych samolot ów . Teraz żadne święto narodowe nie było kompletne bez udziału „Marut ów ”. Kiedy w grudniu 1971 roku rozpoczyna się wojna między Indiami a Pakistanem, Marut y biorą aktywny udział udział i wykaz ują się wysoką skutecznością bojową. Niszczą prawie wszystkie czołgi pakistańskie, które przedarły się przez granicę, nie tracąc ani jednego samolotu. Dwie eskadry lotnicze uzbrojone w Marut y toczą zaciekłe bitwy, atakując wojska wroga z małej wysokości. Jednocześnie są poddawane intensywnemu ostrza łowi lądow emu . Dwa silniki uratowały samoloty Kurta Tanka więcej niż raz, kiedy wracały do bazy na jednym z nich. Kolejną cechą konstrukcyjną są zduplikowan e systemy sterowania samolotów - znacznie zwiększył o to przeżywalność bojową "Maruta". W eskadrze„Latające sztylety” używano maksymalnie 32 maszyn. Stracono w wyniku ostrzału przeciwlotniczego tylko kilka samolotów. Trzech pilotów zostało uhonorowanych indyjską nagrodą wojskową za odwagę w czasie wojny - medale m „Vir Chakra”.W Indiach zbudowano łącznie 145 samolotów zaprojektowanych przez profesora Kurta Tanka, które bronił y tego dużego kraju przez prawie ćwierć wieku.Epilog
Jego rodzinne Niemcy przyjęły go z należytym szacunkiem. Byli koledzy i konkurenci pokazali mu to na wiele sposobów, a i on nie siedział wtedy bezczynnie. Lotnictwo niemieckie i przemysł odrodził się i stał się nowoczesny dzięki licencjonowanej produkcji amerykańskich i włoskich myśliwców. Wrócił do Niemiec, aby po cichu spotkać się z jego staroś cią i ze swoją ukochaną żoną Sigrid i szczęśliwie przeżywają pozostałe lata ofiarowane na ziemi . Zar o bił dużo pieniędzy i niczego nie potrzebował. Ale nadal chciał uczestniczyć w spraw ach lotnic twa . Ze swoim starym rywalem nemezis Willim Messerschmittem nawiązał kontakt , przebywając w Egipcie. Teraz Messerschmitt znów jest odnoszącym sukcesy projektantem samolotów i biznesmenem. Zawarł sojusz z Heinklem, Dornierem i B o lko w em, aby uzyskać dotacje dla myśliw ca pionowego startu . Właśnie teraz firma Willy'ego Messerschmitta połączyła się z firmami B o lko w i Bl ohm . Powstała potężna firma lotnicza Messerschmitt-B ö lkow-Blohm (MBB). Profesor Kurt Tank przyjmuje zaproszenie na stanowisko konsultanta firmy M BB z solidnym wynagrodzeniem. Wielu projektantów samolotów może zazdrościć Kurtowi Tankowi. Prowadzi spokojny, styl życia. Robi tylko to, czego chce. Umawia się z kim chce. I dalej w firm ie , do swojego biura, przychodzi, kiedy chce. Teraz Kurt Tank jest mile widzianym gościem pokaz ów lotnicz ych w Farnborough i Le Bourget, nie wspominając o wszystkich pokazach lotniczych w Niemczech. Bada problemy i zgłębia specyfikę funkcjonowania najbardziej złożonych systemów najnowszy ch samolot ów , w rozwoju któr ych bierze udział jego firma M BB . Profesor Tank formułuje wnioski i opracowuje plany eliminacji problemów, które pojawiły się u s amolot ów Airbus i myśliwsko-bombow ego Tornado. Mijały pogodne lata. W 1978 roku Willie Messerschmitt zaprasza Kurta do Monachium do h otel u "Bayerischer Hof" z okazji 80-lecia. Byli w tym samym wieku, Kurt tylko kilka miesięcy starszy. Oczywiście zgromadzi ła się tam cała elita lotnicza. Kurt był ciekaw y przyjrzeć się byłym wciąż żyjącym towarzyszom broni i rywalom. Przemówienie otwierające wygłosił były generał Steinhoff. - Musimy przede wszystkim zrozumieć, że Messerschmitt budował cywilne samoloty aż do lat trzydziestych . I jeszcze później był bardziej zainteresowany rozwiązaniem problem ów techniczn ych niż użycie m samolotów bojowych – gł osił były g enerał Luftwaffe. Teraz wszyscy udają ow ieczki , pomyślał Kurt Tank. Generał kontynuował ocenę historii:- W tragicznym czasie wojny Messerschmitt zostaje mistrzem i artystą, który nie tylko odkrywa prawa fizyki, ale także poświęca się muzom, które pozwoliły mu tworzyć latające dzieła sztuki i okazy diamentów.- Tu już przegiął – Kurt nie mógł się powstrzymać od komentarza. Ale wtedy generał odetchnął pełną piersią i zwracając się do zgarbionego Williego, wypalił:- Twój samolot stał się żywą istotą, z którą my, piloci, odczuwaliśmy przyjemność mają c specjalny związek. W tym momencie Kurt prawie wybuchnął śmiechem. W odpowiedzi Messerschmitt zapewnił, że swój sukces zawdzięcza szczęśliwemu losowi i ludzi om , którzy z nim pracowali.„Tak, Hitler zaaranżował dla ciebie szczęśliwy los” - znowu Kurt nie mógł się oprzeć. Ogólnie przyjęcie odbyło się w ciepłej atmosferze. Pili koktajle i jedli małe kanapki z szynką . Największą przyjemnością dla Kurta było spotkanie z e specjalist ą ds. silników Ferdinand em Brandner em . Wspomin ali Egipt i wspaniały odrzutow y silnik z dopalaczem, którego Tank tak bardzo potrzebował. Omówili również aktualne problemy. Po tym jubileuszu Messerschmitt będzie żył niecałe trzy miesiące. Kurt Tank będzie ciesz ył się życiem przez kolejne pięć lat. Jego dni życia zakończą się w szpitalu na południowych przedmieściach Monachium w pobliżu ogromnego lasu. Kurt pożegnał się z tym światem 5 czerwca 1983 roku. M arszałek lotnictwa Indii K artre złożył wizytę wdowie Sigrid Tank i wyraził swoj e kondolencje. Sigrid poprosiła marszałka Indii o podarowanie jednego myśliw ca "Marut" dla Muzeum Niemieckiego w Monachium. Prośba została spełniona.