Lokalizacja przedsiębiorstwa w gospodarce globalnej - ebook
Lokalizacja przedsiębiorstwa w gospodarce globalnej - ebook
Autorka przedstawia w książce procesy dotyczące lokalizacji przedsiębiorstw, jej postrzegania w globalnej gospodarce, jak i relacji pomiędzy funkcjonowaniem w złożonej globalnej przestrzeni a ich lokalnym osadzeniem.
Książka jest przeznaczona zarówno dla studentów, jak i nauczycieli akademickich, a także praktyków zajmujących się zarządzaniem przedsiębiorstwem, zwłaszcza w zakresie planowania rozwoju, a także dla pracowników instytucji zajmujących się obsługą bezpośrednich inwestycji zagranicznych.
Spis treści
Kategoria: | Zarządzanie |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7641-972-5 |
Rozmiar pliku: | 1,7 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Wyznacznikiem dwudziestego pierwszego wieku są zmiany ogarniające cały świat, zmieniające naszą rzeczywistość. Jesteśmy świadkami rewolucji informatycznej, a system globalnej łączności daje nam pogląd na temat własnego miejsca na Ziemi oraz możliwość porównań warunków życia, pracy i wypoczynku innych ludzi. Dwudziesty pierwszy wiek to także okres dynamicznego rozwoju gospodarki globalnej, rozwijającej się ponad granicami politycznymi, ogarniającej coraz bardziej różnorodne sfery naszego życia. Czynnikiem zmian są korporacje międzynarodowe, które tworzą globalne produkty, kształtują warunki życia pracowników i ich rodzin. Wpływają na zaspokojenie potrzeb klientów. Zarządzanie wartością klienta zaczyna być zastępowane zarządzaniem przez pryzmat celów klienta.
Przy dynamicznych i wielopłaszczyznowych zmianach nawet miejsce, kategoria niemobilna, zmienia w czasie swą specyficznie pojętą odległość, stosownie do czasu podróży, jej kosztu, bliskości kulturowej i instytucjonalnej innych miejsc. Tak rozumiana lokalizacja odnoszona do przedsiębiorstwa jest przedmiotem rozważań w niniejszej książce. Dlatego celem niniejszej publikacji jest przedstawienie mechanizmu decyzji lokalizacyjnych w sposób kompleksowy, uwzględniający współczesną złożoność procesów migracji kapitału. Ponadto jej celem aplikacyjnym jest dostarczenie praktycznych wskazówek, dotyczących zarządzania lokalizacją, w szczególności jej projektowania oraz analizy lokalizacyjnej na potrzeby bieżącego monitorowania jej zgodności z potrzebami strategicznymi i operacyjnymi przedsiębiorstwa. Temu celowi został podporządkowany wybór poruszanej problematyki.
W książce została podjęta próba odpowiedzi na pytania:
- Co zmieniła globalizacja w procesach lokalizacyjnych?
- Czy globalizacja stworzyła nowe procesy, czy przyspieszyła stare?
- Jak zmieniły się w ostatnim czasie procesy i procedury lokalizacyjne?
- Na czym obecnie polega proces wyboru lokalizacji?
- Kto jest twórcą tych procesów, a kto biernym uczestnikiem?
Jako punkt wyjścia postawiono tezę, że globalizacja wpływa na mechanizm podejmowania decyzji lokalizacyjnych niezależnie od stopnia włączenia lokalnego środowiska lokalizacyjnego przedsiębiorstwa w jej procesy. Lokalne otoczenie utożsamia się w pracy z poziomem gminnym i powiatowym, a regionalne z lokalizacją w województwie (NUTS2) lub makroregionie (NUTS1). Pozostałe poziomy analizy przestrzennej to krajowy, międzynarodowy i globalny.
W pracy postawiono nacisk na lokalny wymiar lokalizacji, z uwagi na to, że ostateczna decyzja o utworzeniu, przeniesieniu lub likwidacji przedsiębiorstwa znajduje finał w podstawowej jednostce administracyjnej. Istnieje więc potrzeba poszerzenia wiedzy zarówno na temat mechanizmu jej podejmowania, jak i kreowania na poziomie lokalnym, zgodnie z hasłem: „myśl globalnie, działaj lokalnie” lub „myśl lokalnie, działaj globalnie”.
Pracę otwiera rozdział prezentujący lokalizację przedsiębiorstwa od strony ekonomicznej, wskazując na różnorodność opcji analizowania lokalizacji i procesów, które są związane z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa w przestrzeni. Ważną częścią tego rozdziału z punktu widzenia zrozumienia roli procesów globalizacyjnych w kształtowaniu lokalizacji i jej skutków jest fragment, dotyczący różnych form zmiany układu przestrzennego przedsiębiorstwa, w analogii do sił wypychających i przyciągających do danego miejsca lub zbioru punktów przestrzeni.
Rozdział drugi prezentuje światowy dorobek teoretyczny ze szczególnym uwzględnieniem polskich publikacji, odnoszący się do postrzegania kwestii lokalizacji przedsiębiorstw na tle zmian systemowych gospodarki. Możemy prześledzić zmiany począwszy od modelu gospodarki wolnokonkurencyjnej po współczesną gospodarkę rynkową, zmieniającą się wraz z gwałtownie narastającą globalizacją. Przedstawiono w nim także ewolucję podejścia do istoty czynników lokalizacji i sposobu ich analizy.
W rozdziale trzecim zostały przedstawione wyzwania dla lokalizacji przedsiębiorstw, wynikające z globalizacji. Wychodząc z założenia, że jest to jeden z najważniejszych zachodzących obecnie megatrendów, zjawisko globalizacji zostało w tym rozdziale przybliżone jako paradygmat zmieniający procesy lokalizacyjne przedsiębiorstw i ich strategie lokalizacyjne.
Współczesne zmiany w otoczeniu przedsiębiorstw silnie oddziałują na zjawiska zachodzące w przedsiębiorstwach. Dlatego przedmiotem czwartego rozdziału są rozważania dotyczące uwarunkowań procesów lokalizacyjnych mających swe źródło w środowisku wewnętrznym i behawioralnym przedsiębiorstwa. Z uwagi na silnie zachodzące zmiany własnościowe, produkcję z pominięciem własnej marki – w tym rozdziale ukazano także przedsiębiorstwo w kategoriach systemowych, jako kreatora i uczestnika struktur sektorowych. Lokalizacja przedsiębiorstw podlega coraz bardziej złożonym i wielokryterialnym ocenom, a z drugiej strony może podlegać działaniom sprawiającym, że dane miejsce może nabrać walorów wcześniej nieposiadanych i tym samym zyskać na atrakcyjności. Dlatego przedmiotem rozważań są regulacje prawne specjalnych stref ekonomicznych oraz samorządu terytorialnego, jako kreatora walorów lokalizacyjnych. Zagadnienia te są w książce przybliżone w oparciu o wyniki badań nad specjalnymi strefami ekonomicznymi w Polsce, prowadzonymi pod kierunkiem autorki w Instytucie Przedsiębiorstwa Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie Szkoły Głównej Handlowej.
Rozdział piąty stanowi podsumowanie rozważań dotyczących wyboru lokalizacji i sposobu jej analizowania w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Na uwagę zasługuje kwestia wykorzystania do celów projektowania lokalizacji autorskich wskaźników atrakcyjności inwestycyjnej, które są efektem badań prowadzonych pod kierunkiem autorki od 2001 roku. Wskaźniki te znalazły zastosowanie w praktyce gospodarczej w Polsce. Są wykorzystywane w obsłudze inwestycji zagranicznych napływających do Polski. Rozdział ten zawiera też praktyczne wskazówki dotyczące projektowania lokalizacji inwestycji z wykorzystaniem formularza lokalizacyjnego i metody programowania kompromisowego.
Przedkładana książka jest przeznaczona dla szerokiego kręgu odbiorów zarówno studentów, jak i nauczycieli akademickich, a także praktyków zajmujących się zarządzaniem przedsiębiorstwem, zwłaszcza w zakresie planowania rozwoju, a także dla pracowników instytucji zajmujących się obsługą bezpośrednich inwestycji zagranicznych.
Książka jest zapisem nie tylko przeprowadzonych studiów literaturowych, ale i naukowej refleksji powstałej w wyniku współpracy z koleżankami i kolegami oraz współpracownikami Instytutu Przedsiębiorstwa Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie SGH, którym niniejszym chciałabym serdecznie podziękować za liczne dyskusje i wspólnie przeprowadzone badania, a Pani prof. SGH dr hab. Teresie Pakulskiej za cenne uwagi jako recenzentce przedkładanej książki.
Również pragnę wyrazić słowa podziękowania mojej rodzinie, szczególnie Mężowi Jerzemu za nieustanne wsparcie i niezłomną wiarę w to, że powstanie kolejna książka – zapis mojej długoletniej fascynacji problematyką lokalizacji przedsiębiorstw.
Hanna Godlewska-Majkowska