Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Lokalizacja przedsiębiorstwa w gospodarce globalnej - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
Sierpień 2013
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
34,15

Lokalizacja przedsiębiorstwa w gospodarce globalnej - ebook

Autorka przedstawia w książce procesy dotyczące lokalizacji przedsiębiorstw, jej postrzegania w globalnej gospodarce, jak i relacji pomiędzy funkcjonowaniem w złożonej globalnej przestrzeni a ich lokalnym osadzeniem.

Książka jest przeznaczona zarówno dla studentów, jak i nauczycieli akademickich, a także praktyków zajmujących się zarządzaniem przedsiębiorstwem, zwłaszcza w zakresie planowania rozwoju, a także dla pracowników instytucji zajmujących się obsługą bezpośrednich inwestycji zagranicznych.

Spis treści

Wstęp

Rozdział 1. Lokalizacja przedsiębiorstwa jako kategoria ekonomiczna

1.1. O roli i sposobie postrzegania lokalizacji
1.2. Lokalizacja szczegółowa
1.3. Lokalizacja ogólna
1.4. Uwarunkowania wyboru lokalizacji
1.5. Delokalizacja i regulacja lokalizacji

Rozdział 2. Lokalizacja przedsiębiorstwa – ujęcie teoretyczne

2.1. Klasyczne i neoklasyczne teorie lokalizacji
2.2. Współczesne nurty teorii lokalizacji
2.3. Czynniki lokalizacji – od przeszłości do współczesnej roli

Rozdział 3. Globalizacja jako podstawa nowego paradygmatu lokalizacji przedsiębiorstwa

3.1. Megatrendy jako wyznaczniki procesów lokalizacji przedsiębiorstwa
3.2. Globalizacja jako nowe wyzwanie
3.3. Globalizacja a strategie lokalizacji przedsiębiorstw

Rozdział 4. Rola środowiska wewnętrznego i behawioralnego w lokalizacji przedsiębiorstw

4.1. Cykl życia przedsiębiorstwa a lokalizacja
4.2. Lokalizacja w łańcuchu wartości przedsiębiorstwa
4.3. Przedsiębiorstwo jako kreator i uczestnik struktur przestrzennych
4.4. Rola instytucji państwowych i samorządowych w kształtowaniu środowiska behawioralnego firm

Rozdział 5. Metody zarządzania lokalizacją w przedsiębiorstwie

5.1. Modele projektowania lokalizacji
5.2. Wykorzystanie wskaźników atrakcyjności inwestycyjnej PAI w procedurze wyboru lokalizacji
5.2.1. Wprowadzenie metodyczne
5.2.2. Interpretacja wyników pomiaru atrakcyjności inwestycyjnej
5.3. Formularz lokalizacyjny jako narzędzie wyboru lokalizacji

Zakończenie

Spis rysunków

Bibliografia

Aneks
Kategoria: Zarządzanie
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-7641-972-5
Rozmiar pliku: 1,7 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Wstęp

Wy­znacz­ni­kiem dwu­dzie­ste­go pierw­sze­go wie­ku są zmia­ny ogar­nia­ją­ce cały świat, zmie­nia­ją­ce na­szą rze­czy­wi­stość. Je­ste­śmy świad­ka­mi re­wo­lu­cji in­for­ma­tycz­nej, a sys­tem glo­bal­nej łącz­no­ści daje nam po­gląd na te­mat wła­sne­go miej­sca na Zie­mi oraz moż­li­wość po­rów­nań wa­run­ków ży­cia, pra­cy i wy­po­czyn­ku in­nych lu­dzi. Dwu­dzie­sty pierw­szy wiek to tak­że okres dy­na­micz­ne­go roz­wo­ju go­spo­dar­ki glo­bal­nej, roz­wi­ja­ją­cej się po­nad gra­ni­ca­mi po­li­tycz­ny­mi, ogar­nia­ją­cej co­raz bar­dziej róż­no­rod­ne sfe­ry na­sze­go ży­cia. Czyn­ni­kiem zmian są kor­po­ra­cje mię­dzy­na­ro­do­we, któ­re two­rzą glo­bal­ne pro­duk­ty, kształ­tu­ją wa­run­ki ży­cia pra­cow­ni­ków i ich ro­dzin. Wpły­wa­ją na za­spo­ko­je­nie po­trzeb klien­tów. Za­rzą­dza­nie war­to­ścią klien­ta za­czy­na być za­stę­po­wa­ne za­rzą­dza­niem przez pry­zmat ce­lów klien­ta.

Przy dy­na­micz­nych i wie­lo­płasz­czy­zno­wych zmia­nach na­wet miej­sce, ka­te­go­ria nie­mo­bil­na, zmie­nia w cza­sie swą spe­cy­ficz­nie po­ję­tą od­le­głość, sto­sow­nie do cza­su po­dró­ży, jej kosz­tu, bli­sko­ści kul­tu­ro­wej i in­sty­tu­cjo­nal­nej in­nych miejsc. Tak ro­zu­mia­na lo­ka­li­za­cja od­no­szo­na do przed­się­bior­stwa jest przed­mio­tem roz­wa­żań w ni­niej­szej książ­ce. Dla­te­go ce­lem ni­niej­szej pu­bli­ka­cji jest przed­sta­wie­nie me­cha­ni­zmu de­cy­zji lo­ka­li­za­cyj­nych w spo­sób kom­plek­so­wy, uwzględ­nia­ją­cy współ­cze­sną zło­żo­ność pro­ce­sów mi­gra­cji ka­pi­ta­łu. Po­nad­to jej ce­lem apli­ka­cyj­nym jest do­star­cze­nie prak­tycz­nych wska­zó­wek, do­ty­czą­cych za­rzą­dza­nia lo­ka­li­za­cją, w szcze­gól­no­ści jej pro­jek­to­wa­nia oraz ana­li­zy lo­ka­li­za­cyj­nej na po­trze­by bie­żą­ce­go mo­ni­to­ro­wa­nia jej zgod­no­ści z po­trze­ba­mi stra­te­gicz­ny­mi i ope­ra­cyj­ny­mi przed­się­bior­stwa. Temu ce­lo­wi zo­stał pod­po­rząd­ko­wa­ny wy­bór po­ru­sza­nej pro­ble­ma­ty­ki.

W książ­ce zo­sta­ła pod­ję­ta pró­ba od­po­wie­dzi na py­ta­nia:

- Co zmie­ni­ła glo­ba­li­za­cja w pro­ce­sach lo­ka­li­za­cyj­nych?
- Czy glo­ba­li­za­cja stwo­rzy­ła nowe pro­ce­sy, czy przy­spie­szy­ła sta­re?
- Jak zmie­ni­ły się w ostat­nim cza­sie pro­ce­sy i pro­ce­du­ry lo­ka­li­za­cyj­ne?
- Na czym obec­nie po­le­ga pro­ces wy­bo­ru lo­ka­li­za­cji?
- Kto jest twór­cą tych pro­ce­sów, a kto bier­nym uczest­ni­kiem?

Jako punkt wyj­ścia po­sta­wio­no tezę, że glo­ba­li­za­cja wpły­wa na me­cha­nizm po­dej­mo­wa­nia de­cy­zji lo­ka­li­za­cyj­nych nie­za­leż­nie od stop­nia włą­cze­nia lo­kal­ne­go śro­do­wi­ska lo­ka­li­za­cyj­ne­go przed­się­bior­stwa w jej pro­ce­sy. Lo­kal­ne oto­cze­nie utoż­sa­mia się w pra­cy z po­zio­mem gmin­nym i po­wia­to­wym, a re­gio­nal­ne z lo­ka­li­za­cją w wo­je­wódz­twie (NUT­S2) lub ma­kro­re­gio­nie (NUT­S1). Po­zo­sta­łe po­zio­my ana­li­zy prze­strzen­nej to kra­jo­wy, mię­dzy­na­ro­do­wy i glo­bal­ny.

W pra­cy po­sta­wio­no na­cisk na lo­kal­ny wy­miar lo­ka­li­za­cji, z uwa­gi na to, że osta­tecz­na de­cy­zja o utwo­rze­niu, prze­nie­sie­niu lub li­kwi­da­cji przed­się­bior­stwa znaj­du­je fi­nał w pod­sta­wo­wej jed­no­st­ce ad­mi­ni­stra­cyj­nej. Ist­nie­je więc po­trze­ba po­sze­rze­nia wie­dzy za­rów­no na te­mat me­cha­ni­zmu jej po­dej­mo­wa­nia, jak i kre­owa­nia na po­zio­mie lo­kal­nym, zgod­nie z ha­słem: „myśl glo­bal­nie, dzia­łaj lo­kal­nie” lub „myśl lo­kal­nie, dzia­łaj glo­bal­nie”.

Pra­cę otwie­ra roz­dział pre­zen­tu­ją­cy lo­ka­li­za­cję przed­się­bior­stwa od stro­ny eko­no­micz­nej, wska­zu­jąc na róż­no­rod­ność opcji ana­li­zo­wa­nia lo­ka­li­za­cji i pro­ce­sów, któ­re są zwią­za­ne z funk­cjo­no­wa­niem przed­się­bior­stwa w prze­strze­ni. Waż­ną czę­ścią tego roz­dzia­łu z punk­tu wi­dze­nia zro­zu­mie­nia roli pro­ce­sów glo­ba­li­za­cyj­nych w kształ­to­wa­niu lo­ka­li­za­cji i jej skut­ków jest frag­ment, do­ty­czą­cy róż­nych form zmia­ny ukła­du prze­strzen­ne­go przed­się­bior­stwa, w ana­lo­gii do sił wy­py­cha­ją­cych i przy­cią­ga­ją­cych do da­ne­go miej­sca lub zbio­ru punk­tów prze­strze­ni.

Roz­dział dru­gi pre­zen­tu­je świa­to­wy do­ro­bek teo­re­tycz­ny ze szcze­gól­nym uwzględ­nie­niem pol­skich pu­bli­ka­cji, od­no­szą­cy się do po­strze­ga­nia kwe­stii lo­ka­li­za­cji przed­się­biorstw na tle zmian sys­te­mo­wych go­spo­dar­ki. Mo­że­my prze­śle­dzić zmia­ny po­cząw­szy od mo­de­lu go­spo­dar­ki wol­no­kon­ku­ren­cyj­nej po współ­cze­sną go­spo­dar­kę ryn­ko­wą, zmie­nia­ją­cą się wraz z gwał­tow­nie na­ra­sta­ją­cą glo­ba­li­za­cją. Przed­sta­wio­no w nim tak­że ewo­lu­cję po­dej­ścia do isto­ty czyn­ni­ków lo­ka­li­za­cji i spo­so­bu ich ana­li­zy.

W roz­dzia­le trze­cim zo­sta­ły przed­sta­wio­ne wy­zwa­nia dla lo­ka­li­za­cji przed­się­biorstw, wy­ni­ka­ją­ce z glo­ba­li­za­cji. Wy­cho­dząc z za­ło­że­nia, że jest to je­den z naj­waż­niej­szych za­cho­dzą­cych obec­nie me­ga­tren­dów, zja­wi­sko glo­ba­li­za­cji zo­sta­ło w tym roz­dzia­le przy­bli­żo­ne jako pa­ra­dyg­mat zmie­nia­ją­cy pro­ce­sy lo­ka­li­za­cyj­ne przed­się­biorstw i ich stra­te­gie lo­ka­li­za­cyj­ne.

Współ­cze­sne zmia­ny w oto­cze­niu przed­się­biorstw sil­nie od­dzia­łu­ją na zja­wi­ska za­cho­dzą­ce w przed­się­bior­stwach. Dla­te­go przed­mio­tem czwar­te­go roz­dzia­łu są roz­wa­ża­nia do­ty­czą­ce uwa­run­ko­wań pro­ce­sów lo­ka­li­za­cyj­nych ma­ją­cych swe źró­dło w śro­do­wi­sku we­wnętrz­nym i be­ha­wio­ral­nym przed­się­bior­stwa. Z uwa­gi na sil­nie za­cho­dzą­ce zmia­ny wła­sno­ścio­we, pro­duk­cję z po­mi­nię­ciem wła­snej mar­ki – w tym roz­dzia­le uka­za­no tak­że przed­się­bior­stwo w ka­te­go­riach sys­te­mo­wych, jako kre­ato­ra i uczest­ni­ka struk­tur sek­to­ro­wych. Lo­ka­li­za­cja przed­się­biorstw pod­le­ga co­raz bar­dziej zło­żo­nym i wie­lo­kry­te­rial­nym oce­nom, a z dru­giej stro­ny może pod­le­gać dzia­ła­niom spra­wia­ją­cym, że dane miej­sce może na­brać wa­lo­rów wcze­śniej nie­po­sia­da­nych i tym sa­mym zy­skać na atrak­cyj­no­ści. Dla­te­go przed­mio­tem roz­wa­żań są re­gu­la­cje praw­ne spe­cjal­nych stref eko­no­micz­nych oraz sa­mo­rzą­du te­ry­to­rial­ne­go, jako kre­ato­ra wa­lo­rów lo­ka­li­za­cyj­nych. Za­gad­nie­nia te są w książ­ce przy­bli­żo­ne w opar­ciu o wy­ni­ki ba­dań nad spe­cjal­ny­mi stre­fa­mi eko­no­micz­ny­mi w Pol­sce, pro­wa­dzo­ny­mi pod kie­run­kiem au­tor­ki w In­sty­tu­cie Przed­się­bior­stwa Ko­le­gium Nauk o Przed­się­bior­stwie Szko­ły Głów­nej Han­dlo­wej.

Roz­dział pią­ty sta­no­wi pod­su­mo­wa­nie roz­wa­żań do­ty­czą­cych wy­bo­ru lo­ka­li­za­cji i spo­so­bu jej ana­li­zo­wa­nia w za­rzą­dza­niu przed­się­bior­stwem. Na uwa­gę za­słu­gu­je kwe­stia wy­ko­rzy­sta­nia do ce­lów pro­jek­to­wa­nia lo­ka­li­za­cji au­tor­skich wskaź­ni­ków atrak­cyj­no­ści in­we­sty­cyj­nej, któ­re są efek­tem ba­dań pro­wa­dzo­nych pod kie­run­kiem au­tor­ki od 2001 roku. Wskaź­ni­ki te zna­la­zły za­sto­so­wa­nie w prak­ty­ce go­spo­dar­czej w Pol­sce. Są wy­ko­rzy­sty­wa­ne w ob­słu­dze in­we­sty­cji za­gra­nicz­nych na­pły­wa­ją­cych do Pol­ski. Roz­dział ten za­wie­ra też prak­tycz­ne wska­zów­ki do­ty­czą­ce pro­jek­to­wa­nia lo­ka­li­za­cji in­we­sty­cji z wy­ko­rzy­sta­niem for­mu­la­rza lo­ka­li­za­cyj­ne­go i me­to­dy pro­gra­mo­wa­nia kom­pro­mi­so­we­go.

Przed­kła­da­na książ­ka jest prze­zna­czo­na dla sze­ro­kie­go krę­gu od­bio­rów za­rów­no stu­den­tów, jak i na­uczy­cie­li aka­de­mic­kich, a tak­że prak­ty­ków zaj­mu­ją­cych się za­rzą­dza­niem przed­się­bior­stwem, zwłasz­cza w za­kre­sie pla­no­wa­nia roz­wo­ju, a tak­że dla pra­cow­ni­ków in­sty­tu­cji zaj­mu­ją­cych się ob­słu­gą bez­po­śred­nich in­we­sty­cji za­gra­nicz­nych.

Książ­ka jest za­pi­sem nie tyl­ko prze­pro­wa­dzo­nych stu­diów li­te­ra­tu­ro­wych, ale i na­uko­wej re­flek­sji po­wsta­łej w wy­ni­ku współ­pra­cy z ko­le­żan­ka­mi i ko­le­ga­mi oraz współ­pra­cow­ni­ka­mi In­sty­tu­tu Przed­się­bior­stwa Ko­le­gium Nauk o Przed­się­bior­stwie SGH, któ­rym ni­niej­szym chcia­ła­bym ser­decz­nie po­dzię­ko­wać za licz­ne dys­ku­sje i wspól­nie prze­pro­wa­dzo­ne ba­da­nia, a Pani prof. SGH dr hab. Te­re­sie Pa­kul­skiej za cen­ne uwa­gi jako re­cen­zent­ce przed­kła­da­nej książ­ki.

Rów­nież pra­gnę wy­ra­zić sło­wa po­dzię­ko­wa­nia mo­jej ro­dzi­nie, szcze­gól­nie Mę­żo­wi Je­rze­mu za nie­ustan­ne wspar­cie i nie­złom­ną wia­rę w to, że po­wsta­nie ko­lej­na książ­ka – za­pis mo­jej dłu­go­let­niej fa­scy­na­cji pro­ble­ma­ty­ką lo­ka­li­za­cji przed­się­biorstw.

Han­na Go­dlew­ska-Maj­kow­ska
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: