Makroekonomia - ebook
Makroekonomia - ebook
Nowe wydanie jednego z najlepszych i najbardziej rozpoznawalnych podręczników z zakresu makroekonomii zarówno na polskich, jak i światowych uczelniach.
Główny tok znakomicie prowadzonej narracji o skomplikowanych problemach makroekonomicznych został uzupełniony o bardzo ciekawe wstawki oraz narzędzia dydaktyczne, które wzbogacają proces wykładu i przybliżają złożone zagadnienia, a jednocześnie uatrakcyjniają przekazywaną treść.
"Choć do napisania tej książki zachęciło nas wiele małych, konkretnych wizji i poglądów na poszczególne aspekty ekonomii, mieliśmy też jedną dużą, całościową wizję: podręcznik ekonomii powinien być zbudowany wokół narracji, opowieści zaczerpniętych z prawdziwego życia – i nigdy nie powinien tracić z oczu faktu, że ekonomia jest w końcu zbiorem opowieści o tym, co robią ludzie.
Wiele z takich historii snutych przez ekonomistów staje się modelami – bo poza wszystkim innym modele ekonomiczne to właśnie opowieści o tym, jak działa świat. Jesteśmy jednak przekonani, że to, jak studenci rozumieją i doceniają te modele, zależy od tego, jak są one przedstawiane, na ile to możliwe, w kontekście opowieści o rzeczywistym świecie, które ilustrują ekonomiczne koncepcje, ale także dotykają problemów, przed którymi wszyscy stoimy w świecie ukształtowanym przez siły ekonomiczne."
Ze wstępu autorów
Kategoria: | Ekonomia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-01-21440-1 |
Rozmiar pliku: | 7,9 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
_Makroekonomia_ laureata Nagrody Nobla z ekonomii Paula Krugmana oraz Robin Wells jest znakomicie opracowanym i najlepiej sprzedającym się podręcznikiem klasyki akademickiej o niebywałych walorach przekazywania globalnej wiedzy ekonomicznej w sposób uproszczony i narracyjny. Sam fakt, iż Autorzy poddali się konstruktywnej krytyce 56 recenzentów niniejszego piątego wydania światowego (i drugiego w Polsce) oraz 289 recenzentów i konsultantów poprzednich wydań, budzi ogromny podziw i szacunek. Jest to podejście rzadko spotykane w świecie naukowym, zwłaszcza biorąc pod uwagę ekonomiczne dokonania Krugmana na polu naukowym czy szeroko rozpowszechnionej publicystyce ekonomicznej. Dzięki temu Autorzy w ośmiu częściach przystępnie wyjaśniają, czym jest ekonomia i makroekonomia, na czym polega podaż i popyt, jak jest kształtowany długookresowy wzrost gospodarczy. Dalej prezentują krótkookresowe wahania gospodarcze, politykę stabilizacyjną w praktyce, współczesne oblicze wydarzeń i idei kształtujących makroekonomię oraz ekonomię międzynarodową.
Niniejszy podręcznik z całą odpowiedzialnością polecam do przedmiotu makroekonomia na studiach licencjackich – zarówno jako lekturę podstawową, jak i uzupełniającą. Niemniej warto w tym miejscu zaznaczyć, że kunszt Autorów w zakresie przekazania w maksymalnie uproszczony sposób wiedzy ekonomicznej, zwłaszcza humanistom abstrahującym często od rzeczywistości ontologicznej i epistemologicznej, może nie wyjaśniać wystarczająco modeli oraz modelowania gospodarki realnej. Dlatego całościowe zrozumienie podejścia Krugmana i Wells w makroekonomii wymagałoby twórczej refleksji metodologicznej, osadzonej nie tyle w użytecznych abstrakcjach, co pragmatyzmie, konstrukcjach i procesach społecznych świata realnego – czyniąc niniejszą pozycję jeszcze bardziej użyteczną w przekazie wiedzy i jej odbiorze.
PROF. DR HAB. KONRAD RACZKOWSKI
INSTYTUT EKONOMICZNY, SPOŁECZNA AKADEMIA NAUKPRZEDMOWA
O autorach
PAUL KRUGMAN, laureat Nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii z 2008 r., jest członkiem Graduate Center of the City University of New York, związanego z instytutem Luxembourg Income Study, zajmującym się analizą nierówności dochodów na całym świecie. Wcześniej przez 14 lat wykładał na Uniwersytecie Princeton, a przedtem na Uniwersytecie Yale, gdzie też studiował. Doktorat uzyskał na MIT. Wykładał także na uniwersytetach Stanford i MIT. W latach 1982–1983 był członkiem Rady Doradców Ekonomicznych (Council of Economic Advisers, CEA) – organu doradzającego prezydentowi USA w obszarze polityki gospodarczej. Jego praca obejmowała między innymi przełomowe badania dotyczące handlu międzynarodowego, geografii gospodarczej i kryzysów walutowych.
W 1991 r. Krugman otrzymał od Amerykańskiego Towarzystwa Ekonomicznego (American Economic Association, AEA) Medal Johna Batesa Clarka. Poza pracą dydaktyczną i naukową Krugman pisze teksty przeznaczone dla szerokiego odbiorcy – jest między innymi stałym felietonistą „New York Timesa”. Wśród jego najbardziej znanych książek znajdują się pozycje „Zakończcie ten kryzys!” – historia niedawnych problemów ekonomicznych i ich wpływu na politykę gospodarczą – oraz _Conscience of a Liberal_ („Sumienie liberała”) – analiza wpływu polityki gospodarczej na nierówności ekonomiczne i polaryzację polityczną od okresu amerykańskiego „wieku pozłacanego” do dziś. Jego wcześniejsze książki, _Peddling Prosperity_ („Handel dobrobytem”) i _The Age of Diminished Expectations_ („Epoka mniejszych nadziei”), to dziś klasyka literatury ekonomicznej.
ROBIN WELLS była wykładowczynią i badaczką w dziedzinie ekonomii na Uniwersytecie Princeton. Studiowała na University of Chicago, doktorat uzyskała na University of California, Berkeley, później pracowała na MIT i wykładała na University of Michigan, University of Southampton (Wielka Brytania) i MIT.Wizja i historia „Makroekonomii”
_Ta książka traktuje o ekonomii rozumianej jako analiza tego, co ludzie robią i jak wzajemnie na siebie oddziałują – analiza w dużym stopniu oparta na rzeczywistych doświadczeniach. Te słowa – i to podejście – były podstawową zasadą każdego kolejnego wydania._
Chociaż do napisania tej książki zachęciło nas wiele małych, konkretnych wizji i poglądów na poszczególne aspekty ekonomii, mieliśmy też jedną dużą, całościową wizję: podręcznik ekonomii powinien być zbudowany wokół narracji, opowieści zaczerpniętych z prawdziwego życia – i nigdy nie powinien tracić z oczu faktu, że ekonomia jest w końcu zbiorem opowieści o tym, co robią ludzie.
Wiele z takich historii snutych przez ekonomistów staje się modelami – bo poza wszystkim innym modele ekonomiczne to właśnie opowieści o tym, jak działa świat. Jesteśmy jednak przekonani, że to, jak studenci rozumieją i doceniają te modele, zależy od tego, jak są one przedstawiane, na ile to możliwe, w kontekście opowieści o rzeczywistym świecie, które ilustrują ekonomiczne koncepcje, ale także dotykają problemów, przed którymi wszyscy stoimy w świecie ukształtowanym przez siły ekonomiczne.
Dlatego znajdziecie szeroki wybór takich opowieści we wstępie do każdego rozdziału, a także w działach „Ekonomia w praktyce”, „Dla dociekliwych”, „Gdzie indziej na świecie” czy „Studium przypadku”. Jak zwykle umieszczamy w książce wiele nowych historii, a starsze aktualizujemy. Staramy się także – szerzej niż robiliśmy to wcześniej – uwzględniać perspektywę międzynarodową. Robimy to już we wprowadzeniu, opowiadając o Delcie Rzeki Perłowej – ogromnym megalopolis, które zwraca uwagę na stale rosnącą rolę Chin w światowej gospodarce.
Sięgamy także po narzędzia wspomagające naukę. Na przykład na końcu każdej głównej sekcji znajdują się trzy powiązane z nią elementy przygotowane z myślą o studentach: (1) „Ekonomia w praktyce”: realne zastosowania przekazanej wiedzy, pomagające studentom lepiej zrozumieć koncepcje, o których wcześniej czytali; (2) „Powtórka” kluczowych pojęć w formie listy; i wreszcie (3) „Sprawdź, czy rozumiesz” – krótki test z odpowiedziami umieszczonymi na końcu podręcznika. Mocną stroną książki są także nasze zmuszające do myślenia problemy i przykłady podane na końcu każdego rozdziału. Rozdział kończy się zestawieniem poruszanych w nim problemów i tekstem „Przemyśl i sprawdź”.
Mamy nadzieję, że spodoba się Wam nasz podręcznik i cieszymy się, że będziecie z niego korzystać w czasie zajęć.
Paul Krugman, Robin WellsZachęcenie studentów do studiowania makroekonomii
_Jesteśmy przekonani, że studenci uczą się najlepiej z kompletnego, podręcznikowego programu zbudowanego wokół narracji, osadzonego w realnym życiu i aktualnych wydarzeniach, z silnym naciskiem na sprawy globalne i ze sprawdzoną metodologią wspierającą efekty uczenia się._
Podejście narracyjne
Nasz podręcznik jest zbudowany wokół narracji i opowieści – w większości zaczerpniętych z prawdziwego życia. W każdym rozdziale historie te są wykorzystywane do przekazywania podstawowych pojęć i motywowania do nauki. Jesteśmy przekonani, że najlepszym sposobem wprowadzania nowych koncepcji i utrwalania ich są zapadające w pamięć, autentyczne historie, które ułatwiają zapamiętywanie treści.
Spojrzenie globalne
Ta książka jest bezkonkurencyjna, jeśli chodzi o zwracanie uwagi na kontekst globalny. Perspektywę międzynarodową zachowujemy w całym tekście: w praktycznych zastosowaniach przekazywanej wiedzy, w opisywanych przypadkach, opowiadanych historiach i – oczywiście – w opartych na międzynarodowych danych tekstach opatrzonych hasłem „Gdzie indziej na świecie”.
Metodologia u podstaw sukcesu
„Makroekonomia” nie jest zwykłym podręcznikiem. Książka stopniowo ewoluowała, aby stać się tym, czym jest teraz: całościowym programem z elementami interaktywnymi zaprojektowanymi w taki sposób, aby poszerzać wiedzę, której nośnikiem jest tekst. Program ten zachęca studentów do większego zaangażowania, dokładniejszego opanowania materiału i odniesienia sukcesu akademickiego.
Co nowego w drugim wydaniu?
Większe zaangażowanie w poszerzanie wiedzy studentów na temat globalnej gospodarki
Autorzy podręcznika z niezrównaną wnikliwością wykorzystują specyficzne, narracyjne podejście do przekazywania wiedzy, aby zabrać studentów poza salę wykładową i wprowadzić ich w nowoczesny, zglobalizowany świat. Służy temu między innymi Wprowadzenie, zawierające nową historię o Delcie Rzeki Perłowej w Chinach. Globalne spojrzenie na kolejne zagadnienia znajduje się we wprowadzeniu do każdego rozdziału, a także w działach „Ekonomia w praktyce”, „Studium przypadku” i „Gdzie indziej na świecie”. Książka zawiera więcej informacji na temat szybko rozwijającej się gospodarki Chin, a także autentyczne historie ukazujące między innymi sytuację gospodarczą Europy, Bangladeszu czy Japonii.
Większe zaangażowanie studentów dzięki podejściu narracyjnemu
- Aby głębiej zaangażować studentów w prezentowane treści, każdy rozdział zaczyna się od ciekawej historii. Punkty „CZEGO NAUCZYSZ SIĘ Z TEGO ROZDZIAŁU” pomogą skupić się na najważniejszych pojęciach i koncepcjach.
- Aby studenci mogli zobaczyć, jak koncepcje ekonomiczne realizują się w prawdziwym świecie, w każdym rozdziale pojawiają się bloki „EKONOMIA W PRAKTYCE”.
- Aby zapewnić studentom międzynarodową perspektywę, pod hasłem „GDZIE INDZIEJ NA ŚWIECIE” prezentujemy dane i wykresy ilustrujące przyczyny różnic gospodarczych pomiędzy krajami.
- Aby studenci mogli zobaczyć, jak podstawowe zasady ekonomii przekładają się na konkretne decyzje i wydarzenia biznesowe, w każdym rozdziale znajdzie się także blok „STUDIUM PRZYPADKU”.
Zapewnienie studentom skutecznych narzędzi wspomagających naukę
- Aby wspomóc proces uczenia się, poszczególne sekcje kolejnych rozdziałów podsumowane są trzema blokami: praktyczne zastosowanie kluczowych pojęć można znaleźć w „EKONOMII W DZIAŁANIU”; „POWTÓRKA” przypomni te kluczowe pojęcia; wreszcie pytania z działu „SPRAWDŹ, CZY ROZUMIESZ” pomogą upewnić się, że studenci dobrze rozumieją podane treści. Odpowiedzi na te pytania znajdują się na końcu książki.
- „PUŁAPKI” pomogą zauważać i unikać często spotykanych nieporozumień dotyczących koncepcji i pojęć ekonomicznych.
- Umieszczone na końcu każdego rozdziału problemy pod hasłem „PRZEMYŚL I SPRAWDŹ” ułatwią wykształcanie konkretnych umiejętności.
Nowe historie otwierające rozdziały
W tym wydaniu znajdują się 33 historie otwierające poszczególne rozdziały, a także działy, takie jak „Studium przypadku” i „Ekonomia w praktyce” – niemal jedna trzecia to zupełnie nowy materiał, dzięki któremu piąte wydanie w wersji angielskiej i drugie w Polsce jest aktualne i odnosi się do najnowszej wiedzy. Wiele historii wykorzystanych we wcześniejszych wydaniach zostało uaktualnionych.
9 nowych historii otwierających rozdziały
Dzień w megalopolis
Wielkie miasto, nie najlepsze pomysły
Start
Ukryte imperium
Ciężkie czasy w Helsinkach
Inne pokolenie, inna polityka
Wydatki drogą wyjścia z recesji
Forsa nie zawsze wprawia świat w ruch…
Stare książki, nowe idee
8 nowych „Studiów przypadku”
Jak Priceline zrewolucjonizowało branżę turystyczną?
Uber daje nam lekcję na temat podaży i popytu
Dlaczego firmy pożyczające pieniądze na licencje taksówkowe czują się jak ofiary wypadków?
TaskRabbit
Kody kreskowe dobre na wszystko
Ruch Toyoty
PayPal – zaparkuj swoje pieniądze
Buenos Aires: kuchnia i dolary
16 nowych przykładów „Ekonomii w praktyce”
Nowe prawo korków drogowych
Do czego są nam potrzebni ekonomiści?
Dlaczego kontrola cen w Wenezueli nic nie dała?
Dyskusje o energii słonecznej
Przełom gospodarczy w Bangladeszu
Paradoks produktywności: powstanie, upadek i powrót
Co się dzieje z Włochami?
Olej łupkowy w Dakocie Północnej
Lepkość płac w czasie wielkiego kryzysu
Opowieść o dwóch bodźcach
Jak zbilansować budżet w czasie recesji?
Redukcja ukrytych zobowiązań
Regulacje finansowe po kryzysie 2008 r.
Schodami pod prąd
Japonia: próba ucieczki
Przekleństwo silnego dolara
Podziękowania
Słowa głębokiego uznania i serdeczne podziękowania kierujemy do RYANA HERZOGA z Gonzaga University – za jego ciężką pracę i ogromny wkład na każdym etapie pracy nad tym wydaniem. Kreatywność i spostrzeżenia Ryana sprawiły, że piąte wydanie w ogóle stało się możliwe. Szczególne podziękowania należą się naszym trzem korektorom, którzy sprawdzali książkę po jej złamaniu, a którym jesteśmy bardzo wdzięczni. Są to: Barbara Alexander z Babson College, Dixie Dalton z South-side Virginia Community College oraz Thomas Dunn.
Musimy również podziękować wielu osobom z Worth Publishers za ich pracę nad tym wydaniem – są to: Chuck Linsmeier, Shani Fisher, Simon Glick, Sharon Balbos, Lukia Kliossis, Courtney Lindwall, Emily Schmid, Lindsay Neff, Kristyn Brown i Joshua Hill – za pracę redakcyjną. Dziękujemy Andrew Ziermanowi, Tomowi Digiano, Tomowi Acoxowi i Travisowi Longowi za ich entuzjastyczne i niestrudzone wsparcie naszej pracy. Wielkie podziękowania dla niesamowitych zespołów produkcyjnych, projektowych, fotograficznych i medialnych, a więc dla osób takich jak Tracey Kuehn, Lisa Kinne, Susan Wein, Martha Emry, Blake Logan, Deb Heimann, Cecilia Varas, Elyse Rieder, Chris Efstratiou, Andrew Vaccaro i Daniel Comstock.
Nasze głębokie uznanie i serdeczne podziękowania należą się następującym recenzentom, których wkład pomógł nam ukształtować to piąte wydanie:
Seemi Ahmad, Dutchess Community College
Barbara Alexander, Babson College
Osbourne Allen, Miami Dade College
Gabriel Azarlian, California State University, Northridge
David Barber, Quinnipiac University
Sandra Barone, Gonzaga University
Klaus Becker, Texas Tech University
Doris Bennett, Jacksonville State University
Syon Bhanot, Swarthmore College
Stacey Brook, University of Iowa
Kevin Brown, Asbury University
Basanta Chaudhuri, Rutgers University
Greg Colson, University of Georgia
Patrick Crowley, Texas A&M University, Corpus Christi
Dixie Dalton, Southside Virginia Community College
Joseph Dipoli, Salem State University
Thomas Dunn
Mohammadmahdi Farsiabi, Wayne State University
Irene Foster, George Washington University
John Gahagan, Shoreline Community College
Jason Gurtovoy, Cerritos College
Ian Haberman, Hunter College
Ryan Herzog, Gonzaga University
Grover Howard, Shoreline Community College
Mervin Jebaraj, University of Arkansas
Dennis Kaufman, University of Wisconsin, Parkside
Noreen Lephardt, Marquette University
An Li, Keene State College
Ross Mohr, Chapman University
Soloman Namala, Cerritos College
Alexandre Olbrecht, Ramapo College of New Jersey
Ram Orzach, Oakland University
Jennifer Pakula, Cerritos College
Tove Rasmussen, Southern Maine Community College
Jason Reed, Wayne State University
Jack Reynolds, Navarro College
Tim Reynolds, Alvin Community College
Luis Rosero, Framingham State
Elizabeth Sawyer-Kelly, University of Wisconsin, Madison
Jake Schild, Indiana University
Aschale Siyoum, Catholic University of America
Mark Sniderman, Case Western Reserve University
Ralph Sonenshine, American University
James Sterns, Oregon State University
Henry Terrell, George Washington University
Jill Trask, Tarrant County College—Southeast
Magda Tsaneva, Clark University
Phillip Tussing, Alvin Community College
Nathaniel Udall, Alvin Community College
Sujata Verma, Notre Dame de Namur University
Aimee Vlachos-Bullard, Southern Maine Community College
Xiao Wang, University of North Dakota
Michael Williams, Prairie View A&M University
Kelvin Wont, University of Minnesota
Hyun Woong Park, Allegheny College
Kristen Zaborski, The State College of Florida
Jesteśmy wdzięczni następującym recenzentom, testerom, uczestnikom grup fokusowych i innym konsultantom za ich sugestie i porady dotyczące poprzednich edycji:
Carlos Aguilar, El Paso Community College
Seemi Ahmad, Dutchess Community College
Terence Alexander, Iowa State University
Innocentus Alhamis, Southern New Hampshire University
Morris Altman, University of Saskatchewan
Farhad Ameen, State University of New York, Westchester Community College
Giuliana Campanelli Andreopoulos, William Patterson University
Becca Arnold, San Diego Mesa College
Dean Baim, Pepperdine University
Jeremy Baker, Owens Community College
Christopher P. Ball, Quinnipiac University
David Barber, Quinnipiac College
Jim Barbour, Elon University
Janis Barry-Figuero, Fordham University at Lincoln Center
Sue Bartlett, University of South Florida
Hamid Bastin, Shippensburg University
Scott Beaulier, Mercer University
Richard Beil, Auburn University
David Bernotas, University of Georgia
Joydeep Bhattacharya, Iowa State University
Marc Bilodeau, Indiana University and Purdue University, Indianapolis
Kelly Blanchard, Purdue University
Joanne Blankenship, State Fair Community College
Emma Bojinova, Canisius College
Michael Bonnal, University of Tennessee, Chattanooga
Milicia Bookman, Saint Joseph’s University
Ralph Bradburd, Williams College
Mark Brandly, Ferris State University
Anne Bresnock, California State Polytechnic University, Pomona
Douglas M. Brown, Georgetown University
Joseph Calhoun, Florida State University
Colleen Callahan, American University
Charles Campbell, Mississippi State University
Douglas Campbell, University of Memphis
Randall Campbell, Mississippi State University
Kevin Carlson, University of Massachusetts, Boston
Joel Carton, Florida International University
Andrew Cassey, Washington State University
Shirley Cassing, University of Pittsburgh
Semih Cekin, Texas Tech University
Sewin Chan, New York University
Mitchell M. Charkiewicz, Central Connecticut State University
Joni S. Charles, Texas State University, San Marcos
Adhip Chaudhuri, Georgetown University
Sanjukta Chaudhuri, University of Wisconsin, Eau Claire
Eric Chiang, Florida Atlantic University
Hayley H. Chouinard, Washington State University
Abdur Chowdhury, Marquette University
Kenny Christianson, Binghamton University
Lisa Citron, Cascadia Community College
Timothy Classen, Loyola University Chicago
Maryanne Clifford, Eastern Connecticut State University
Steven L. Cobb, University of North Texas
Barbara Z. Connolly, Westchester Community College
Stephen Conroy, University of San Diego
Thomas E. Cooper, Georgetown University
Cesar Corredor, Texas A&M University and University of Texas, Tyler
Chad Cotti, University of Wisconsin, Oshkosh
Jim F. Couch, University of Northern Alabama
Attila Cseh, Valdosta State University
Maria DaCosta, University of Wisconsin, Eau Claire
Daniel Daly, Regis University
H. Evren Damar, Pacific Lutheran University
James P. D’Angelo, University of Cincinnati
Antony Davies, Duquesne University
Greg Delemeester, Marietta College
Sean D’Evelyn, Loyola Marymount University
Ronald Dieter, Iowa State University
Patrick Dolenc, Keene State College
Christine Doyle-Burke, Framingham State College
Ding Du, South Dakota State University
Jerry Dunn, Southwestern Oklahoma State University
Robert R. Dunn, Washington and Jefferson College
Christina Edmundson, North Idaho College
Hossein Eftekari, University of Wisconsin, River Falls
Ann Eike, University of Kentucky
Harold Elder, University of Alabama
Tisha L. N. Emerson, Baylor University
Hadi Salehi Esfahani, University of Illinois
Mark Evans, California State University, Bakersfield
William Feipel, Illinois Central College
Rudy Fichtenbaum, Wright State University
David W. Findlay, Colby College
Mary Flannery, University of California, Santa Cruz
Sherman Folland, Oakland University
Cynthia Foreman, Clark College
Robert Francis, Shoreline Community College
Amanda Freeman, Kansas State University
Shelby Frost, Georgia State University
Frank Gallant, George Fox University
Robert Gazzale, Williams College
Bruce Gervais, California State University, Sacramento
Satyajit Ghosh, University of Scranton
Stuart Glosser, University of Wisconsin, Whitewater
Robert Godby, University of Wyoming
Fidel Gonzalez, Sam Houston State University
Julie Gonzalez, University of California, Santa Cruz
Michael G. Goode, Central Piedmont Community College
Douglas E. Goodman, University of Puget Sound
Marvin Gordon, University of Illinois at Chicago
Kathryn Graddy, Brandeis University
Alan Gummerson, Florida International University
Eran Guse, West Virginia University
Alan Day Haight, State University of New York, Cortland
Mehdi Haririan, Bloomsburg University
Robert Harris, Indiana University and Purdue University, Indianapolis
Hadley Hartman, Santa Fe College
Clyde A. Haulman, College of William and Mary
Richard R. Hawkins, University of West Florida
Mickey A. Hepner, University of Central Oklahoma
Ryan Herzog, Gonzaga University
Michael Hilmer, San Diego State University
Tia Hilmer, San Diego State University
Jane Himarios, University of Texas, Arlington
Jim Holcomb, University of Texas, El Paso
Don Holley, Boise State University
Alexander Holmes, University of Oklahoma
Julie Holzner, Los Angeles City College
Robert N. Horn, James Madison University
Scott Houser, Colorado School of Mines
Steven Husted, University of Pittsburgh
Hiro Ito, Portland State University
Ali Jalili, New England College
Mike Javanmard, Rio Hondo Community College
Jonatan Jelen, The City College of New York
Carl Jensen, Seton Hall University
Robert T. Jerome, James Madison University
Donn Johnson, Quinnipiac University
Shirley Johnson-Lans, Vassar College
David Kalist, Shippensburg University
Lillian Kamal, Northwestern University
Roger T. Kaufman, Smith College
Elizabeth Sawyer Kelly, University of Wisconsin, Madison
Herb Kessel, St. Michael’s College
Farida Khan, University of Wisconsin, Parkside
Ara Khanjian, Ventura College
Rehim Kilic, Georgia Institute of Technology
Grace Kim, University of Michigan, Dearborn
Miles Kimball, University of Michigan
Michael Kimmitt, University of Hawaii, Manoa
Robert Kling, Colorado State University
Colin Knapp, University of Florida
Janet Koscianski, Shippensburg University
Sherrie Kossoudji, University of Michigan
Stephan Kroll, Colorado State University
Charles Kroncke, College of Mount Saint Joseph
Reuben Kyle, Middle Tennessee State University (retired)
Katherine Lande-Schmeiser, University of Minnesota, Twin Cities
Vicky Langston, Columbus State University
Richard B. Le, Cosumnes River College
Yu-Feng Lee, New Mexico State University
David Lehr, Longwood College
Mary Jane Lenon, Providence College
Mary H. Lesser, Iona College
Liaoliao Li, Kutztown University
Solina Lindahl, California Polytechnic Institute, San Luis Obispo
Haiyong Liu, East Carolina University
Jane S. Lopus, California State University, East Bay
Fernando Lozano, Claremont McKenna College
María José Luengo-Prado, Northeastern University
Volodymyr Lugovskyy, Indiana University
Rotua Lumbantobing, North Carolina State University
Ed Lyell, Adams State College
Martin Ma, Washington State University
John Marangos, Colorado State University
Stephen Marks, Claremont McKenna College
Ralph D. May, Southwestern Oklahoma State University
Mark E. McBride, Miami University (Ohio)
Wayne McCaffery, University of Wisconsin, Madison
Larry McRae, Appalachian State University
Mary Ruth J. McRae, Appalachian State University
Ellen E. Meade, American University
Meghan Millea, Mississippi State University
Ashley Miller, Mount Holyoke College
Norman C. Miller, Miami University (Ohio)
Michael Mogavero, University of Notre Dame
Khan A. Mohabbat, Northern Illinois University
Myra L. Moore, University of Georgia
Jay Morris, Champlain College in Burlington
Akira Motomura, Stonehill College
Gary Murphy, Case Western Reserve University
Kevin J. Murphy, Oakland University
Robert Murphy, Boston College
Ranganath Murthy, Bucknell University
Anna Musatti, Columbia University
Christopher Mushrush, Illinois State University
Anthony Myatt, University of New Brunswick, Canada
Steven Nafziger, Williams College
Kathryn Nantz, Fairfield University
ABM Nasir, North Carolina Central University
Gerardo Nebbia, El Camino College
Pattabiraman Neelakantan, East Stroudsburg University
Randy A. Nelson, Colby College
Charles Newton, Houston Community College
Daniel X. Nguyen, Purdue University
Pamela Nickless, University of North Carolina, Asheville
Dmitri Nizovtsev, Washburn University
Nick Noble, Miami University (Ohio)
Gerald Nyambane, Davenport University
Fola Odebunmi, Cypress College
Thomas A. Odegaard, Baylor University
Constantin Oglobin, Georgia Southern University
Charles C. Okeke, College of Southern Nevada
Terry Olson, Truman State University
Una Okonkwo Osili, Indiana University and Purdue University, Indianapolis
Maxwell Oteng, University of California, Davis
Tomi Ovaska, Youngstown State University
P. Marcelo Oviedo, Iowa State University
Jeff Owen, Gustavus Adolphus College
Orgul Demet Ozturk, University of South Carolina
James Palmieri, Simpson College
Walter G. Park, American University
Elliott Parker, University of Nevada, Reno
Tim Payne, Shoreline College
Sonia Pereira, Barnard College, Columbia University
Michael Perelman, California State University, Chico
Nathan Perry, Utah State University
Brian Peterson, Central College
Dean Peterson, Seattle University
Ken Peterson, Furman University
David Pieper, City College of San Francisco
Paul Pieper, University of Illinois at Chicago
Dennis L. Placone, Clemson University
Michael Polcen, Northern Virginia Community College
Linnea Polgreen, University of Iowa
Raymond A. Polchow, Zane State College
Eileen Rabach, Santa Monica College
Matthew Rafferty, Quinnipiac University
Jaishankar Raman, Valparaiso University
Margaret Ray, Mary Washington College
Arthur Raymond, Muhlenberg College
Helen Roberts, University of Illinois at Chicago
Greg Rose, Sacramento City College
Jeffrey Rubin, Rutgers University, New Brunswick
Rose M. Rubin, University of Memphis
Lynda Rush, California State Polytechnic University, Pomona
Matt Rutledge, Boston College
Michael Ryan, Western Michigan University
Martin Sabo, Community College of Denver
Sara Saderion, Houston Community College
Djavad Salehi-Isfahani, Virginia Tech
Mikael Sandberg, University of Florida
Michael Sattinger, University at Albany
Duncan Sattler, Wilbur Wright College
Lucie Schmidt, Williams College
Jesse A. Schwartz, Kennesaw State University
Chad Settle, University of Tulsa
Steve Shapiro, University of North Florida
Robert L. Shoffner III, Central Piedmont Community College
Joseph Sicilian, University of Kansas
Zamira Simkins, University of Wisconsin, Superior
Judy Smrha, Baker University
John Solow, University of Iowa
John Somers, Portland Community College
Ralph Sonenshine, American University
Stephen Stageberg, University of Mary Washington
Monty Stanford, DeVry University
Rebecca Stein, University of Pennsylvania
William K. Tabb, Queens College, City University of New York (retired)
Sarinda Taengnoi, University of Wisconsin, Oshkosh
Daniel Talley, Dakota State University
Kerry Tan, Loyola University, Maryland
Henry Terrell, University of Maryland
Rebecca Achée Thornton, University of Houston
Michael Toma, Armstrong Atlantic State University
Julianne Treme, University of North Carolina at Wilmington
Brian Trinque, University of Texas, Austin
Boone A. Turchi, University of North Carolina, Chapel Hill
Nora Underwood, University of Central Florida
J. S. Uppal, State University of New York, Albany
John Vahaly, University of Louisville
Lee Van Scyoc, University of Wisconsin, Oshkosh
Jose J. Vazquez-Cognet, University of Illinois, Urbana–Champaign
Daniel Vazzana, Georgetown College
Roger H. von Haefen, North Carolina State University
Andreas Waldkirch, Colby College
Christopher Waller, University of Notre Dame
Gregory Wassall, Northeastern University
Robert Whaples, Wake Forest University
Thomas White, Assumption College
Jennifer P. Wissink, Cornell University
Mark Witte, Northwestern University
Kristen M. Wolfe, St. Johns River Community College
Larry Wolfenbarger, Macon State College
Louise B. Wolitz, University of Texas, Austin
Jadrian Wooten, Pennsylvania State University
Gavin Wright, Stanford University
Bill Yang, Georgia Southern University
Jason Zimmerman, South Dakota State University
Organizacja książki
_Aby pomóc wam zaplanować naukę, przedstawiamy listę rozdziałów, które uznaliśmy za podstawowe, i tych, które naszym zdaniem są opcjonalne – z krótkim opisem ich zawartości._
Opcjonalnie
.
WPROWADZENIE: SIŁA NAPĘDOWA WZROSTU GOSPODARCZEGO I ODKRYĆ
Ten rozdział wprowadza studentów w studia ekonomiczne przez opowieść o Delcie Rzeki Perłowej w Chinach. Zawiera podstawowe pojęcia i wyjaśnia różnicę między mikro- a makroekonomią.
Wiedza podstawowa
.
1. Zasady podstawowe
Przedstawienie 12 zasad leżących u podstaw badań nad ekonomią, m.in. zasady indywidualnego wyboru, interakcji między jednostkami oraz interakcji w skali całej gospodarki.
.
2. Modele ekonomiczne: wymiana i handel
Opis dwóch modeli ekonomicznych – krzywej możliwości produkcyjnych i przewagi komparatywnej – jako wprowadzenie do zysków z handlu i porównań międzynarodowych. Wprowadza również wykres ruchu okrężnego.
Opcjonalnie
.
2. Dodatek: wykresy w ekonomii
Przegląd podstawowych umiejętności matematycznych i dotyczących tworzenia wykresów dla studentów, którzy uznają to za pomocne.
Wiedza podstawowa
.
3. Podaż i popyt
Podstawowa wiedza na temat popytu i podaży, równowagi rynkowej, nadwyżki i niedoborów.
.
4. Kontrola cen i kwoty: ingerencje w rynek
Problematyka ingerencji w wolny rynek i konsekwencji takich działań: ceny i ich kontrola, nieefektywność i zbędna strata społeczna.
Opcjonalnie
.
5. Handel międzynarodowy
Analiza przewagi komparatywnej, taryf i cen, polityki ochrony handlu i międzynarodowych umów handlowych, kontrowersje dotyczące importu z krajów o niskich płacach. Nowy materiał na temat hiperglobalizacji, UE i Brexitu, outsourcingu i inshoringu.
.
5. Dodatek: Nadwyżki konsumenckie i nadwyżki producentów
Wprowadzenie w kwestie efektywności rynkowej, sposobów upadku rynków, roli cen jako sygnałów i praw własności.
Wiedza podstawowa
.
6. Makroekonomia: szerokie spojrzenie
Wprowadzenie najważniejszych idei makroekonomii, kwestii recesji i ekspansji, zatrudnienia i bezrobocia, długoterminowego wzrostu, inflacji i deflacji oraz gospodarki międzynarodowej.
.
7. PKB i CPI: analiza makroekonomii
Wyjaśnienie, jak i dlaczego oblicza się wartości stosowane w makroekonomii, łącznie z podstawami obliczania dochodu narodowego i indeksami cen. Przygotowanie do treści kolejnych rozdziałów z nową, uproszczoną prezentacją rozszerzonego wykresu ruchu okrężnego.
.
8. Bezrobocie i inflacja
Kwestie pomiaru stopnia bezrobocia z podkreśleniem, że ciągłe tworzenie i likwidowanie miejsc pracy to charakterystyczna cecha współczesnych gospodarek. Analiza inflacji i tego, jakie problemy stwarza ona dla polityków i gospodarki.
.
9. Długoterminowy wzrost gospodarczy
Podkreślenie perspektywy międzynarodowej – wzrost gospodarczy dotyczy świata jako całości – i wyjaśnienie, dlaczego niektóre kraje odniosły większy sukces niż inne. Zaktualizowana sekcja dotycząca zrównoważonego rozwoju.
.
10. Oszczędności, wydatki inwestycyjne i system finansowy
Wprowadzenie do rynków i instytucji finansowych, funduszy pożyczkowych i ustalania stóp procentowych. Obejmuje także temat wartości bieżącej.
Opcjonalnie
10. Dodatek: Lepsze zrozumienie tematu wartości bieżącej
Rozszerzenie wykorzystania obliczeń wartości bieżącej: jak przedsiębiorstwa podejmują decyzje o wydatkach inwestycyjnych, w jaki sposób inwestorzy wyceniają aktywa finansowe.
Wiedza podstawowa
11. Dochody i wydatki
Determinanty wydatków konsumpcyjnych i inwestycyjnych. Wprowadzenie wykresu „krzyża keynesowskiego” i wyjaśnienie logiki mnożnika.
Opcjonalnie
11. Dodatek: Algebraiczne wyprowadzenie mnożnika
Rygorystyczne, matematyczne podejście do wyprowadzenia mnożnika.
Wiedza podstawowa
.
12. Zagregowany popyt i zagregowana podaż
Tradycyjne podejście do idei zagregowanego poziomu cen z wykorzystaniem tradycyjnego podejścia do kwestii zagregowanego popytu/zagregowanej podaży. Dodatkowo poruszona jest sprawa zdolności gospodarki do odbudowy w perspektywie długoterminowej.
.
13. Polityka fiskalna
Analiza roli uznaniowej polityki fiskalnej, automatycznych mechanizmów stabilizacyjnych, długoterminowych kwestii dotyczących zadłużenia i wypłacalności oraz rozróżnienia między deficytem a zadłużeniem – na przykładach amerykańskich bodźców fiskalnych w odpowiedzi na kryzys finansowy z lat 2007–2008 i oszczędności budżetowych w Grecji.
Opcjonalnie
.
13. Dodatek: Podatki i mnożnik
Rygorystyczne określenie roli podatków w zmniejszaniu wielkości mnożnika jako mechanizmu stabilizującego.
Wiedza podstawowa
.
14. Pieniądz, bankowość i System Rezerwy Federalnej
Analiza roli pieniądza, tego, w jaki sposób banki „tworzą” pieniądze, a także struktury i roli Systemu Rezerwy Federalnej i innych banków centralnych. Ewolucja amerykańskiej bankowości wraz ze szczegółową analizą kryzysów bankowych. Rozdział został także wzbogacony o treści pochodzące z oddzielnego wcześniej rozdziału na temat kryzysów i ich konsekwencji.
.
15. Polityka pieniężna
Rola polityki Systemu Rezerwy Federalnej w kształtowaniu stóp procentowych i popytu zagregowanego. Połączenie perspektywy długo- i krótkoterminowej i ukazanie, w jaki sposób stopy procentowe ustalone w perspektywie krótkoterminowej odzwierciedlają podaż i popyt na oszczędności w perspektywie długoterminowej.
Opcjonalnie
.
15. Dodatek: Pogodzenie dwóch modeli stóp procentowych
Wyjaśnienie, dlaczego model funduszy pożyczkowych (perspektywa długoterminowa) i podejście oparte na preferencjach płynności (perspektywa krótkoterminowa) są równie istotne.
Wiedza podstawowa
.
16. Inflacja, dezinflacja, deflacja
Przyczyny i konsekwencje inflacji, wysoki koszt deflacji dla gospodarki. Dezinflacja jako zagrożenie dla gospodarki: pułapka płynności.
Opcjonalnie
.
17. Dodatek: Makroekonomia – wydarzenia i idee
Przegląd historii myśli makroekonomicznej, osadzonej w kontekście zmieniających się problemów politycznych oraz aktualnego stanu debat makroekonomicznych.
.
18. Makroekonomia międzynarodowa
Podstawowe tematy makroekonomii międzynarodowej, takie jak rachunki bilansu płatniczego, rynki walutowe i kursy walutowe.