- W empik go
Mali aktorzy na małej scenie - ebook
Mali aktorzy na małej scenie - ebook
Propozycja kierowana do nauczycieli i animatorów pracujących z przedszkolakami i uczniami klas nauczania początkowego. 11 inscenizacji w 3 częściach. Każdy scenariusz zawiera propozycję scenografii oraz sposób ustawienia aktorów na scenie. Wszystkie wypowiadane przez dzieci kwestie mają formę rymowanek, a długość tekstów dostosowana jest do możliwości aktorów.
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-65543-82-0 |
Rozmiar pliku: | 928 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
© Tomasz Władysław Walczak, projekt okładki, 2016
Propozycja kierowana do nauczycieli i animatorów pracujących z przedszkolakami i uczniami klas nauczania początkowego. 11 inscenizacji w 3 częściach. Każdy scenariusz zawiera propozycję scenografii oraz sposób ustawienia aktorów na scenie. Wszystkie wypowiadane przez dzieci kwestie mają formę rymowanek, a długość tekstów dostosowana jest do możliwości aktorów.
~ doradca metodyczny kształcenia zintegrowanego — mgr Iwona Fechner-Sędzicka
Książka powstała w inteligentnym systemie wydawniczym RideroOD AUTORA
Drodzy nauczyciele, pedagodzy i wychowawcy. Kiedyś zadałem sobie pytanie, jakie korzyści płynąć mogą z teatrzyków, w których dzieci stają się aktorami? Po pierwsze, tego typu inscenizacje, mają na celu wyrabianie umiejętności zapamiętywania tekstu, wraz z jego zrozumieniem. Pozwalają one dzieciom również zdobywać ponadprogramową, łatwo przyswajalną wiedzę, na temat otaczającego ich świata, jak również dzięki głębszym, niejednokrotnie moralizatorskim przesłaniom, stymulować ich wrażliwość i kształtować charakter. Mogą również korzystnie wpływać na rozwój zdolności manualnych, dzięki samodzielnemu wykonywaniu elementów scenografii. W naszych, małych aktorach, zawiązuj e się żyłka rywalizacji, w dobrym tego słowa znaczeniu, dzięki której, wzrasta w nich poczucie odpowiedzialności, zaangażowanie oraz kreatywność.
Słówko o technicznej stronie inscenizacji. Całość podzielona jest na trzy części pod względem miejsca rozgrywania akcji. Forma tekstów skonstruowana jest na kształt schematu scenariusza, a jednocześnie w sposób, nieskomplikowany i przejrzysty tak, aby osoba przygotowująca przedstawienie nie musiała się skupiać na rozszyfrowywaniu zamysłów autora, a jednocześnie zostawia pewien margines na ewentualne wdrożenie własnych pomysłów.
Dialogi pisane są W formie rymowanej, co pozwala na szybkie przyswojenie tekstu przez dzieci. Liczba wersów do nauczenia się przypadająca na poszczególne osoby, jest tak dostosowana, aby w przedstawieniu mogły brać udział również dzieci z mniejszymi predyspozycjami. Ma to zastosowanie W szczególności w placówkach integracyjnych.
Mam nadzieję, że wielu młodych aktorów, zobaczymy niebawem na deskach znamienitych teatrów, a nawet jeśli nie, to i tak wyniosą z nich wiele pożytecznych wartości, które niejednokrotnie wykorzystają w swoim dorosłym życiu. Pamiętajmy jednak o najważniejszym, że pomimo tych wszystkich zalet płynących z tego typu przedstawień, ma to być przede wszystkim wspaniała zabawa.
Powodzenia.Po zakupach
(Inscenizacja wierszyka dla dzieci W jednej odsłonie.)
Propozycja scenografii:
Scenę dzielimy na trzy części:
1.W lewej części sceny, nieco W głębi, umieszczamy stoliki krzesełko. Na stoliku układamy z jednej strony zabawki, z drugiej talerze.
2.Po środku sceny umieszczamy stolik, na którym stawiamy mikser.
3.W prawej części sceny umieszczamy kartonowe pudło pomalowane na biało z wyciętym frontem imitującym drzwiczki. We wnętrzu kartonu można zainstalować lampkę. Karton ma przedstawiać lodówkę.
Scenografię uzupełnić można innymi sprzętami, wedle własnego pomysłu oraz możliwości. Całość powinna kojarzyć się z kuchnią.
Występujące osoby:
Narrator, Mama, Synek, Morela 1, Morela 2, Morela 3, Brzoskwinia l,
Brzoskwinia 2, Banan, Śliwka l, Śliwka 2, Jabłko l, Jabłko 2, Jabłko 3, Gruszka, Porzeczki (dowolna ilość osób)
Ustawienie aktorów przed odsłoną:
Narrator: Na środku sceny.
Mama: W lewej części sceny, przy stoliku wyciera talerze.
Synek: W lewej części sceny, przy stoliku, siedzi na krzesełku i bawi się zabawkami.
Owoce: Bliżej prawej części sceny, pomiędzy lodówką, a stolikiem z mikserem.
Odsłona:
_Narrator:_
(Robi krok w stronę lodówki i nadstawia ucho.)
PO ZAKUPACH NA NIEDZIELĘ
Z LODÓWECZKI SŁYCHAĆ KRZYKI
_Brzoskwinie:_
(Owoce kłaniają się podczas wypowiadanych kwestii.)
DWIE BRZOSKWINIE
_Morele:_
TRZY MORELE
_Banan:_
(Sylabizując.)
JE-DEN BA-NAN
_Narrator:_
GOŚĆ Z AFRYKI
_Śliwki:_
PROSTO Z WĘGIER DWIE ŚLIWECZKI
_Jabłka:_
I RUMIANE TRZY JABŁUSZKA
_Narrator:_
(Wskazuje na porzeczki.)
A W KOSZYCZKU?
_Porzeczki:_
(Podskakują.)
MY! PORZECZKI!
_Gruszka:_
(Trzyma się za brzuszek.)
I SOCZYSTA, JEDNA GRUSZKA
_Narrator:_
I TAK SOBIE ROZPRAWIAJĄ,
O TYM, KTÓRE WIĘCEJ WARTE.
JEDNI DRUGIM SIĘ NIE DAJĄ,
GARDŁA MAJĄ NIECO ZDARTE
(Owoce gestykuluj ą, niektóre zatykają sobie uszy, inne łapią się za gardła.)
_Brzoskwinie:_
MY BRZOSKWINIE, CUD SŁODYCZY!
_Morele:_
MY MORELE, SOCZYSTOŚCI PEŁNE GŁOWY!
_Banan:_
(Drapiąc się W głowę.)
BANA! BANA!
_Narrator:_
(Wskazując na banana.)
BANAN NIEWYRAŹNIE KRZYCZY,
BO MA AKCENT POŁUDNIOWY
_Jabłka:_
TYLKO JABŁKA WSZYSCY ZNAJĄ
_Porzeczki:_
I PORZECZEK PEŁNE KIŚCIE
_Gruszka:_
NAMI, TO SIĘ ZAJADAJĄ,
NO, GRUSZKAMI OCZYWIŚCIE
_Narrator:_
ŚLIWKĘ MAŁO KTO ROZUMIAŁ
WIĘC JĘZYKA NIE ŁAMAŁA,
KAŻDY CHOWAŁ SIĘ, JAK UMIAŁ,
KIEDY GRUSZCE KLAPSA DAŁA.
(Śliwka daje klapsa gruszce, reszta owoców kuca i zasłania oczy. Pierwszy wstaje banan, następnie reszta owoców w kolejności wypowiadanych kwestii.)
_Banan:_
BANA! BANA!
_Gruszka:_
JA NAJSŁODSZA!
_Jabłka:_
MY PRZEPYSZNE!
_Śliwki:_
SZEGE, SZEGE!
_Narrator:_
ZNACZY: MAŁO KALORYCZNE
_Porzeczki:_
MY WITAMIN MAMY W BRÓD!
_Brzoskwinie i morele:_
MY PO PROSTU, TO CUD-MIÓD
_Jabłko:_
STOP! CHWILECZKĘ! RAD NIE BĘDĘ WIELKICH DAWAŁ,
NIECHAJ SPÓR TEN NASZ ROZSTRZYGNIE
GOŚĆ Z AFRYKI, MISTER BANAN
_Narrator:_
AŻ PORZECZKA SIĘ ZMIESZAŁA
JESZCZE WCZORAJ Z KRZAKA RWANA.
BANAN W GŁOWĘ SIĘ PODRAPAŁ
I WYKRZYCZAŁ:
(Porzeczki się mieszają, banan drapie się W głowę.)
_Banan:_
BANA! BANA!
_Narrator:_
I OWOCE SIĘ POTŁUKŁY,
I POSINIACZYŁY BRZUCHY.
WSZYSTKIE JUŻ SIĘ OBRAZIŁY,
JAKBY W NOSACH MIAŁY MUCHY.
(Owoce gestykulują i szturchają się, następnie odwracają się od siebie nawzajem, zaplataj ą rączki i unoszą główki w gestach obrażenia.)
_Synek:_
(Sylabizując i uderzając delikatnie zabawkę o zabawkę.)
DE-SE-REK! DE-SE-REK!
Narrator:
NAGLE DRZWI SIĘ OTWIERAJĄ
I ŚWIATEŁKO SIĘ ZAPALA,
I NA BACZNOŚĆ WSZYSTKIE STAJĄ
PRZED LODÓWKĄ CZEKA MAMA.
(Mama podchodzi do lodówki, otwiera ją, owoce stają nieruchomo na baczność. Zza sceny zapalamy zainstalowaną W lodówce lampkę. W trakcie następnych kwestii, mama przesuwa kolejno owoce spod lodówki za stolik z mikserem. Owoce znajdujące się za stolikiem podskakują i obracają się wokół własnej osi.)
_Narrator:_
DO MIKSERA POWRZUCAŁA
_Morele:_
I MORELE
_Brzoskwinie:_
I BRZOSKWINIE
_Narrator:_
I BANANA TEŻ OBRAŁA.
(Mama zdejmuje z banana na przykład żółtą pelerynkę.)
_Banan:_
(Oplata się rękoma i dygocze.)
BRRRRR!
_Wszystkie owoce głośno:_
KARA JUŻ NAS NIE OMINIE
_Narrator:_
POKROIŁA
_Jabłka:_
TRZY JABŁUSZKA
_Narrator:_
ŚLIWKĘ W MIG WYPESTKOWAŁA.
ZA ŚLIWECZKĄ
_Gruszka:_
POSZŁA GRUSZKA
_Porzeczki:_
(Podnosząc ręce.)
A PORZECZKI?
_Narrator:_
TEŻ ZABRAŁA.
(Narrator podchodzi do synka i głaszcze go po głowie.)
SYNEK PYTA
_Synek:_
GDZIE DESEREK?
_Mama:_
(Podchodzi do synka i głaszcząc go po głowie.)
DESER BĘDZIE WNET GOTOWY
_Wszyscy razem głośno:_
ANI LODY, ANI SEREK!
BĘDZIE KOKTAJL OWOCOWY!!!
Zakończenie:
Na scenę wchodzą wszyscy aktorzy, stają W rzędzie i kłaniają się publiczności.
Darmowy fragment