Marketing w erze technologii cyfrowych. Nowoczesne koncepcje i wyzwania - ebook
Marketing w erze technologii cyfrowych. Nowoczesne koncepcje i wyzwania - ebook
Publikacja stanowi spektrum trendów i rozwiązań związanych z technologiami cyfrowymi, które będą miały istotne znaczenie dla procesu ewolucji marketingu w najbliższych latach. To interdyscyplinarna publikacja wieloautorska, prezentująca dorobek naukowy pracowników różnych polskich uczelni oraz przedstawicieli świata biznesu, związanych z omawianymi trendami. Teoretyczne rozważania wzbogacone zostały licznymi przykładami, ilustracjami i opiniami praktyków.
Książka może być wykorzystywana przez studentów zarządzania i marketingu z zakresie przedmiotów: nowoczesne technologie w marketingu, nowoczesne koncepcje zarządzania marketingowego, nowoczesne koncepcje w marketingu, komunikacja marketingowa, zachowania nabywców, e-marketing.
Praca powstała pod kierunkiem prof. Bogdana Gregora, kierownika Katedry Marketingu Uniwersytetu Łódzkiego oraz dr Dominiki Kaczorowskiej – Spychalskiej, adiunkta w Katedrze Marketingu Uniwersytetu Łódzkiego.
Zespół autorski tworzą: prof. Jan W. Wiktor, prof. Henryk Mruk, prof. Krystyna Mazurek-Łopacińska,
prof. Andrzej Pomykalski, dr hab. prof. nadzw ALK Grzegorz Mazurek, dr hab. prof. nadzw UŁ Robert Kozielski, dr Magdalena Kalińska – Kula, Artur Maciorowski, Lech. C. Król, Mariusz Ludwiński.
Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-01-20287-3 |
Rozmiar pliku: | 3,5 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Dla tej grupy konsumentów, zwłaszcza w przypadku osób z pokolenia Z, które od urodzenia żyją w wirtualnej rzeczywistości, smartfon czy tablet są nieodłączną częścią ich codzienności (stąd można spotkać w literaturze również pojęcia: homo smartphonicus czy pokolenie tzw. apki). Coraz częściej obserwuje się w ich przypadku tzw. efekt FOMO (ang. fear of missing out), który sprawia, że ustawicznie muszą sprawdzać, co dzieje się w social mediach, w tym za pośrednictwem urządzeń mobilnych, takich jak smartfon, by nabrać przekonania, że nie ominie ich nic ważnego.
Ilustracja 3.1. Przykładowe aktywności homo smartphonicus w ciągu dnia
Źródło: The Deloitte Consumer Review – Digital Predictions, 2017, s. 5.
Smartfon jest dla nich zatem zarówno użyteczny, jak i zabawny, zarówno funkcjonalny, jak i inwazyjny. Ułatwia kreatywność i konsumpcję. To urządzenie typu „wszystko w jednym”, będące atrybutem przedstawicieli epoki cyfrowej. Dzięki systemom operacyjnym, aplikacjom i możliwościom urządzeń, które zapewniają konsumentom większy dostęp do treści i funkcji multimedialnych, smartfony zmieniają nawyki mobilne na rynkach całego świata. W trakcie swoich typowych aktywności ich użytkownicy korzystają niejednokrotnie z kilku ekranów jednocześnie (tzw. multiscreening), realizując przy tym swoje subiektywne cele:
• przyswajacz kontentu – korzysta z kilku ekranów jednocześnie, aby odnaleźć treści niezwiązane z wykonywaną czynnością. Nie szuka konkretnych informacji, ale poszukuje rozrywki, krótkich komunikatów o intrygującym i zabawnym zabarwieniu;
• analityczny użytkownik sieci – ogląda jednocześnie na kilku ekranach treści, zależne i wzajemnie się uzupełniające. Kieruje nim ciekawość i chęć dotarcia do nowych informacji;
• towarzyski użytkownik sieci – ogląda jednocześnie na kilku ekranach treści, zależne, ale skupia się przede wszystkim na informowaniu o wydarzeniach i dzieleniu się odczuciami i doświadczeniami. Ma silną potrzebę pozostawania w kontakcie z innymi użytkownikami sieci;
• skoczek – rozpoczyna aktywność na jednym ekranie i kontynuuje ją na innym, oczekując spójnych doświadczeń na wszystkich ekranach.
Konsument cyfrowy jest coraz bardziej wymagający wobec firm/marek; oczekuje od nich otwartości, transparentności i autentyczności. Chce mieć z nimi kontakt i wybór, jeżeli chodzi o kanały, metody i narzędzia nawiązania i kontynuacji tego kontaktu. Stał się konsumentem natywnym: jest bardzo aktywny w przestrzeni hiperemedialnej, intensywnie kupuje w Internecie, dużo czasu spędza on-line, w sieci kontaktując się ze znajomymi i przyjaciółmi. To już nie tylko pojedyncze epizody – to liczne transakcje lub inne punkty styku i wielość nakładających się na siebie interakcji. Jego konsumpcja wiąże aspekt racjonalności z płaszczyzną emocjonalną, co zwiększa znaczenie aspektów behawioralnych w procesie segmentacji rynku. Istotne staje się to, co konsument robi, mówi, czuje – jest on bowiem nie tylko nabywcą, ale przede wszystkim człowiekiem, który kolekcjonuje swoje doświadczenia, emocje i doznania. Wzrasta znaczenie grupy odniesienia, która wpływa na jego sposób postrzegania rzeczywistości, kreując przy tym obszar jego potencjalnych pragnień i frustracji. Podejmując decyzje zakupowe, przywiązuje coraz większą uwagę do opinii swojego kręgu społecznego – szuka porad oraz recenzji. Bez wątpienia ważna jest dla niego wygoda dokonania zakupu, w tym także wygoda złożenia zamówienia, np. zgodnie z koncepcją „mobile first”, różnorodność form realizacji płatności, elastyczność w dostępie do możliwych form dostawy itp. Po dokonaniu zakupu chętnie wyraża opinie, rekomenduje, krytykuje, a czasem również hejtuje, decydując o tym, co warto w Internecie zamieścić, przesłać lub czego powinno się unikać.Rozdział 7 Market Intelligence a decyzje menedżerskie we współczesnej organizacji prof. dr hab. Bogdan Gregor Katedra Marketingu, Wydział Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego dr Magdalena Kalińska-Kula Katedra Marketingu, Wydział Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego
Tabela 7.7. Korzystanie z usług jednostek zewnętrznych w zakresie przetwarzania informacji dotyczących otoczenia biznesowego organizacji w ramach systemu Market Intelligence
Odpowiedzi badanych
Liczba
% badanych
Wykorzystanie usług jednostek zewnętrznych w zakresie przetwarzania informacji
Nie
106
73,1
Tak
39
26,9
% przetwarzania informacji odbywający się poza firmą
0–10%
3
7,7
11–20%
20
51,3
21–40%
7
18,0
41–60%
4
10,3
61–80%
3
7,7
81–100%
2
5,1
Ogółem
39
100,0
Źródło: opracowanie własne na podstawie wyników badania.
Wykres 7.2. System przetwarzania danych (narzędzia IT) w ramach Market Intelligence w badanych przedsiębiorstwach (w %)
Źródło: opracowanie własne na podstawie wyników badania.
W co trzecim przedsiębiorstwie, w którym nie ma takiego systemu, planuje się jego wdrożenie w najbliższych 1–2 latach.
Istotnym elementem Market Intelligence jest eksplorowanie zasobów wiedzy znajdujących się wewnątrz organizacji. W toku prowadzonych pomiarów respondentów zapytano, czy informacje na temat otoczenia biznesowego organizacji pozyskiwane są w firmie także od pracowników. Trzy czwarte badanych przedsiębiorstw odpowiedziały twierdząco, choć nie zawsze respondenci byli co do tego w pełni przekonani. Jedynie w przypadku nieco ponad jednej trzeciej podmiotów padła zdecydowana odpowiedź twierdząca, a dwóch na pięciu badanych odpowiedziało „raczej tak”, co nasuwa wątpliwość dotyczącą funkcjonowania w tych firmach formalnego systemu gromadzenia danych wewnątrz organizacji (wykres 7.3).
Wykres 7.3. Pozyskiwanie informacji od pracowników w ramach systemu Market Intelligence (w %)
Źródło: opracowanie własne na podstawie wyników badania.
Badane organizacje poproszono o wskazanie, jakie koszty ponoszone są w skali roku przez przedsiębiorstwo w ramach prowadzonych działań Market Intelligence, wliczając w to zarówno koszty prowadzonych badań, zakupu informacji, jak i zakupu lub wykorzystania oprogramowania i narzędzi analitycznych oraz usług specjalistów i analityków (wykres 7.4). Przeszło jedna trzecia respondentów podawała kwoty do 10 000 zł, nieco ponad 15% wskazało na wydatki rzędu 10 000–50 000 zł, a ponad jedna dziesiąta badanych – od 50 000 do 100 000 zł. Zdecydowanie rzadziej podawano wyższe kwoty, tzn. od 100 000 do 250 000 zł (5,5% badanych), 250 000–500 000 zł (9,7), 500 000 – 1 mln zł (3,4%) oraz powyżej 1 mln zł (0,7%). Blisko jedna piąta badanych odmówiła udzielenia odpowiedzi na to pytanie.Rozdział 9 Oczami praktyków
9.1. Trendy w digital marketingu. Internetowe makrorewolucje i mikroewolucje
Artur Maciorowski
eCode
Ilustracja 9.3. Inteligentny termostat Nest – materializacja idei Internet Rzeczy
Źródło: nest.com .
4. Kryptowaluty
Kryptowaluty to nieoficjalne lub alternatywne waluty pozostające poza kontrolą systemu bankowego. Są postrzegane jako cyfrowe aktywa, które dzięki algorytmom i przy wykorzystaniu otwartego oprogramowania, wsparciu sieci peer-to-peer oraz kryptografii rejestrują informacje o stanie posiadania określonych zasobów.
Najbardziej oczywistym przykładem koncepcji alternatywnego pieniądza jest wykreowany w 2009 roku bitcoin. W odniesieniu do marketingu i sprzedaży warto wspomnieć o próbach włączenia alternatywnych walut jako środka płatniczego przez niektóre firmy, takie jak: Microsoft, Virgin Galactic, Expedia.com czy Subway.
5. Blockchain
Idea gromadzenia i przesyłu danych na temat transakcji zawartych w sieci przy wykorzystaniu kryptografii. Etymologia słowa „blockchain” to: blok transakcji (ang. block) i katalog, czyli łańcuch kart (ang. chain). Blockchain jest mylnie postrzegany wyłącznie w kategoriach płatności czy zapisów księgowych. Koncepcja zakłada prowadzenie jawnego, ogólnie dostępnego rejestru zdarzeń (niekoniecznie finansowych).
Najbardziej popularne zastosowania blockchain to… kryptowaluty, takie jak bitcoin. Dzięki tej technologii powstaje nowa dziedzina finansów tzw. FinTech, a blokchain można w praktyce sprowadzić do rejestracji każdej jednej transakcji, np. zużycia mediów (gaz, energia elektryczna itp.), rejestru wyników badań lekarskich (medycyna), rejestru składek, aut, faktur (administracja).
6. Druk 3D
Drukowanie przestrzenne, tzw. 3D, to metoda projektowania i wytwarzania (druku) gotowych elementów i przedmiotów dzięki łączeniu materiałów pozostających pod kontrolą komputera. Upowszechnienie technologii w ostatnich latach spowodowało, że druk 3D wyszedł z etapu prototypowania na rzecz konstrukcji całych obiektów.
Przykłady zastosowania druku 3D w marketingu:
• prototypowanie i personalizacja produktów przez klientów (np. Volkswagen),
• tworzenie miniaturek produktów i figurek konsumentów (np. Coca-Cola, Asics),
Ilustracja 9.4. Obuwie sportowe firmy Asics – druk 3D
Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=ozov0LBDtE8&feature=youtu.be .
7. Drony
Dron to bezzałogowy obiekt powietrzny, zdalnie sterowany lub wykonujący zaplanowany, autonomiczny lot. Dzięki wykorzystaniu dodatkowych podzespołów, takich jak choćby kamera wideo czy aparat cyfrowy, jest w stanie przesyłać obraz w czasie rzeczywistym lub fotografować wskazane obiekty.
Drony a aktywność w marketingu i sprzedaży:
• transmisja obrazu live z eventów/wydarzeń sponsorowanych,
• dostawa produktów pod wskazany adres (do uregulowania na poziomie legislacyjnym – „otwarcie nieba” przez regulatora EU, USA, regulacje lokalne),
• nośnik reklamowy transportujący ulotki, broszury lub banery reklamowe.