Marketing w twojej firmie - ebook
Marketing w twojej firmie - ebook
Jesteś twórcą małego startupu lub właścicielem firmy? A może dopiero planujesz założyć swój biznes? Dzięki tej książce odnajdziesz się w świecie marketingu i zaczniesz prowadzić właściwe i zgodne z aktualnie panującymi trendami działania promocyjne.
Dowiesz się, jak prowadzić blog firmowy, komunikację w social mediach, współpracować z influencerami i jak zbudować charyzmatyczną markę osobistą lidera stojącego na czele stabilnej i rozwojowej firmy. Dzięki temu wypłyniesz i utrzymasz się na powierzchni. Zdobędziesz klientów, którzy nie tylko kupią to, co sprzedajesz, ale też obdarzą cię zaufaniem i zostaną przy tobie. Dostrzeżesz nowe szanse i – co najważniejsze – będziesz wiedział, jak je wykorzystać.
Ta książka pomoże ci w opracowaniu i wdrożeniu unikalnej i przede wszystkim skutecznej strategii marketingowej dla twojej firmy. Sprawi, że zaczniesz dostrzegać szanse, będziesz na bieżąco z aktualnymi trendami oraz nauczysz się prowadzić jednocześnie wiele działań promocyjnych. Jest podzielona na kilka rozdziałów, w których zostały przedstawione konkretne propozycje działań z różnych obszarów marketingu. Dowiesz się, od czego zacząć i co zrobić, aby działania te tworzyły spójną całość prowadzącą do komercyjnego sukcesu twojej firmy. Poznasz wartość, jaką daje:
- regularne prowadzenie bloga firmowego;
- komunikacja w social mediach;
- korzystanie z systemu reklamowego Google Ads;
- współpraca z influencerami;
- budowanie marki osobistej;
- przygotowanie do zarządzania sytuacją kryzysową
- i wiele innych rzeczy, które sprawią, że twój biznes będzie zawsze o krok przed konkurencją!
W książce znajdziesz praktyczne wskazówki i obszerne omówienie działań marketingowych, których wdrożenie sprawi, że ty i twój biznes staniecie się widoczni w kanałach online i offline.
Dlaczego warto sięgnąć po Marketing w twojej firmie? Ponieważ:
- To pierwsza polska książka pokazująca sposoby promocji z uwzględnieniem sytuacji pandemicznej.
- Zbiór niemal 200 narzędzi w podziale na kategorie tematyczne ułatwiający pracę opisywaną w poszczególnych rozdziałach.
- Praktyczny poradnik pokazujący działania, które w większości można realizować bez budżetu, jak również z dofinansowaniem.
- Prosty język bez naukowej i branżowej terminologii.
- Wypowiedzi 15 największych ekspertów na świecie z prognozami zgromadzonymi w jednym miejscu.
Ta książka zdecydowanie wypełnia lukę wśród książek marketingowych na rodzimym rynku. Składa w całość poszczególne gałęzie marketingu, które autor wybrał, przetestował i wdrożył w życie. To klasyczna mieszanka gałęzi marketingowych przedstawiona w formie dostosowanej do otaczającej nas rzeczywistości – świata pogrążonego w pandemii COVID-19. Każda firma, która chce obecnie zarabiać na promocji, powinna zapoznać się ze wskazówkami Norberta.
Grzegorz Borowiec, e-commerce manager GlobKurier.pl
Gdybym miała teraz zaczynać karierę na rynku marketingowym, chętnie bym sięgnęła po tę książkę. Autor pisze o trudnych zagadnieniach prosto i bezpretensjonalnie. Większość z nich zna nie tylko z książek, lecz przerobił je w swojej karierze krok po kroku. (…) Kolejnym walorem tej książki są wywiady z najlepszymi fachowcami światowego marketingu. (...) To, co zebrał Norbert poprzez swoje wywiady, to wizja przyszłości marketingu.
Dr Daniela Dzienniak-Pulina, Instytut Socjologii, Wydział Nauk Społecznych, Uniwersytet Śląski
Autor wyjaśnia wszystkie działania we właściwej kolejności, podaje przykłady, praktyczne wskazówki do korzystania z proponowanych narzędzi. Dzięki temu nawet niezorientowany w zagadnieniach PR i marketingu czytelnik jest w stanie przyjąć proponowane treści i podjąć próbę samodzielnego kształtowania strategii komunikacyjnej swojego przedsiębiorstwa.
dr hab. Patrycja Szostok-Nowacka, prof. UŚ
Norbert Oruba – praktyk marketingu, pracuje dla polskich i międzynarodowych marek. Wykładowca uniwersytecki (6 przedmiotów), szkoleniowiec i prelegent, autor licznych publikacji poświęconych tematyce marketingu i PR dla najważniejszych czasopism i portali branżowych (Marketer+, Magazyn Online Marketing, Social Media Manager, Nowy Marketing, Harvard Business Review Polska, PRoto itd.). Za osiągnięcia zawodowe otrzymał 9 wyróżnień, nominacji i nagród. Obserwowany w social mediach przez kilkanaście tysięcy osób.
Spis treści
Okładka
Strona tytułowa
Strona redakcyjna
Spis treści
Wstęp
Wprowadzenie
Blog firmowy – stwórz skarbnicę wiedzy
Po co mi blog firmowy?
Wymyśl tytuł posta na blog
Zasada Odwróconej Piramidy i 5W
Struktura układu treści w akapitach
Jak to wygląda w praktyce?
Elementy wizualne wspierające treść
Przykłady dobrych blogów firmowych
Google Ads – pokaż się innym
Zalety i możliwości Google Ads
Typy kampanii i formaty reklam
Do kogo kierować reklamy?
Jak mierzyć efekty reklam?
Modele rozliczeń
Przykład – kampania Snickersa
Social media – promocja firmy i budowa marki osobistej
Promocja firmy – tworzenie strategii i możliwości reklamowe
Reklama w social mediach
Tworzenie treści o potencjale viralowym
Real-time marketing
Przykład – Oreo
Przykład – IKEA
Jak działać pod presją czasu?
Recykling treści
Popularne formaty
Techniczna strona recyklingu treści
Kryzys w social mediach
Budowa marki osobistej w social mediach
Propozycja działań budowania marki osobistej w social mediach
Propozycja działań budowania marki osobistej w kanałach offline
Przykłady dobrych marek osobistych
Influencer marketing – wpływowi twórcy, sławny ty
Kim jest influencer i czym jest influencer marketing?
Zalety współpracy z influencerem
Wady współpracy z influencerem
Jakich błędów nie popełnić podczas współpracy z influencerem?
Jak przygotować się do współpracy z influencerem?
Gdzie szukać influencerów?
Jak wybrać i sprawdzić influencera?
Przykładowe formy współpracy z influencerem
Sposoby pomiaru efektywności współpracy z influencerem
Wirtualni influencerzy
Przykład – WD-40, Darek Stolarz i Jan Piątkiewicz
Przykład – Samsung i Lil Miquela oraz WHO i Knox Frost
Zarządzanie sytuacjami kryzysowymi – pożar można ugasić
Klasyfikacja sytuacji kryzysowych
Jak przygotować się do zarządzania sytuacją kryzysową?
Najczęstsze powody wybuchu kryzysu
Utworzenie sztabu zarządzania sytuacją kryzysową
Kontakt z dziennikarzami
Co warto zrobić po zakończeniu kryzysu?
Przykład – CD Projekt RED
Prognozy ekspertów
1. Jeśli chcesz przekonać kogoś, żeby podjął jakieś działanie, zajmujesz się marketingiem.
2. Jeśli nie jesteś w stanie przekonać kolegów i szefa, Twój projekt nigdy nie dostanie szansy. Nauczyłem się tego na własnej skórze.
3. Komunikacja online
Katastrofy związane z rozszerzeniem oferty
Niezbędnik marketera – przydatne narzędzia
Analityka stron internetowych
SEO – optymalizacja, analiza konkurencji, analiza linków i wyszukiwanie słów kluczowych
Monitoring internetu i mediów społecznościowych
E-mail marketing
Copywriting, webwriting
Social media
Organizacja pracy
Grafika i wideo
Banki zdjęć
Zakończenie
Bibliografia
Załączniki
Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8231-139-6 |
Rozmiar pliku: | 6,9 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Właśnie założyłeś swoją firmę i regularnie pracując nad jej rozwojem, uświadomiłeś sobie, że musisz zainwestować czas i pieniądze w marketing. Jak wielu innych przedsiębiorców postanowiłeś zacząć od stworzenia identyfikacji wizualnej i strony internetowej. Zastanawiasz się, o co zadbać w obu projektach, aby spełniły Twoje oczekiwania?
Zacznijmy od identyfi kacji wizualnej będącej kluczowym elementem wizerunkowym. To właśnie ona sprawia, że Twoja firma staje się wyrazista na tle konkurencji, a tym samym zapamiętywalna. Czym ona tak naprawdę jest? To nic innego jak linia, kształt, symbol, kolor, obraz, fotografia i typografia. Łączenie ze sobą tych elementów i składanie ich w całość nada im formę odpowiedzialną za to, jakie Twoja firma wywrze pierwsze wrażenie na osobie, która będzie miała z nią styczność, niezależnie od okoliczności, w których to nastąpi. Dzięki niej pokażesz wszystkim, czym jest Twoja firma. Możesz to zrobić w sposób klarowny lub metaforyczny.
Obecnie wiele firm wybiera to drugie rozwiązanie, ponieważ w większym stopniu przekłada się ono na zainteresowanie odbiorców i często skłania ich do refleksji. Spójna identyfikacja wizualna świadczy o profesjonalnym podejściu do prowadzenia biznesu, a więc jej opracowanie i wdrożenie może sprawić, że odbiorcy uznają firmę za wiarygodną i obdarzą ją zaufaniem. Kiedy będą chcieli kupić produkt, który masz w swojej ofercie, to w pierwszej kolejności przypomną sobie o Twojej firmie.
Przystępując do tworzenia identyfikacji wizualnej, zadbaj, aby była ona unikalna i zgodna z profilem firmy i wyrażanymi przez nią wartościami. Pod żadnym pozorem nie kopiuj konkurencji i nawet nie inspiruj się nią. Takim działaniem jedyne upodobnisz się do niej, a tym samym Twoja firma straci szansę, by być postrzegana jako autentyczna. Dlatego zastanów się, co tak naprawdę identyfikacja wizualna Twojej firmy ma komunikować każdemu, kto będzie miał z nią styczność. Kiedy to zrobisz, będziesz mógł opracować pierwszy element, jakim jest logo. Od kilku lat panuje przeświadczenie, że im prostsze, tym lepsze. To słuszny kierunek, ponieważ proste logo ma większe szanse przebić się przez szum informacyjny, a tym samym zostać zapamiętane przez większe grupy ludzi. Zatem młode firmy od samego początku stawiają na minimalistyczne logo, a te, które działają od wielu lat, przeprowadzają rebrandingi, aby dostosować się do obecnych trendów. Mając gotowy wzór, wybierz również kolory, ale zanim to zrobisz, zapoznaj się z ich znaczeniami oraz postaraj się dotrzeć do badań, z których dowiesz się, które barwy są bardziej zauważalne, a które mniej. W kolejnym kroku określ krój pisma i wszelkich druków firmowych, z których będziesz korzystał. Do najważniejszych można zaliczyć wizytówki i papier firmowy. Kiedy będziesz miał już gotowe te elementy, to kolejne możesz dorabiać w miarę potrzeb. To znaczy, że jeśli zdecydujesz się stworzyć stronę internetową i założyć profile w poszczególnych portalach społecznościowych, to będziesz wiedział, jak mają wyglądać ich oprawy wizualne, aby zachować maksymalną spójność. Do identyfikacji wizualnej możesz też zaliczyć księgę znaku, wewnętrzny i, o ile to możliwe, zewnętrzny wygląd budynku, w którym mieści się Twoja firma, opakowania produktów, wygląd materiałów promocyjnych, stoisk targowych, floty samochodowej, a nawet ubioru pracowników.
Przechodząc do strony internetowej: pamiętaj, że to również jeden z elementów wizerunkowych, którego zadaniem jest wyrażenie wartości Twojej marki. Dokładnie przemyśl styl i sposób, w jakim te wartości powinny być komunikowane ściśle określonym grupom odbiorców. Jeśli Twój pomysł im się spodoba, to być może będzie to pierwszy krok w nawiązaniu relacji prowadzącej do tego, że zostaną Twoimi klientami. Zadbaj o to, aby strona była dostosowana do aktualnie obowiązujących trendów, pokażesz tym innowacyjne i nowoczesne podejście do prowadzenia biznesu. Kiedy zrobisz już nią dobre pierwsze wrażenie na użytkownikach, to zadbaj również o drugie, czyli UX (User Experience). To najogólniej mówiąc, doświadczenia internauty z Twoją stroną. Aby były pozytywne, postaw na intuicyjność. Ludzie charakteryzują się różnym poziomem umiejętności korzystania z internetu. Dlatego poruszanie się po Twojej witrynie powinno być maksymalnie uproszczone, aby każdy mógł szybko na niej odnaleźć to, czego szuka. Przyczynią się do tego przemyślana nawigacja po stronie i klarowny układ treści z odpowiednio dobranymi nagłówkami i czytelnym fontem, czyli czcionką. Podobnie zwróć uwagę na wysokiej jakości grafiki i inne elementy wizualne. Warto, żebyś pamiętał także o podstawowych kwestiach technicznych i prawidłowej optymalizacji strony pod Google, ponieważ to sprawi, że będzie ona bardziej widoczna w wynikach wyszukiwania. Nie zapomnij też o responsywności, przez którą należy rozumieć dostosowanie jej do urządzeń mobilnych, jak smartfony czy tablety, oraz o szybkości ładowania. Cierpliwość niestety nie jest mocną stroną internautów. Wielu z nich już po kilku sekundach od kliknięcia linku kierującego do Twojej strony zacznie odczuwać irytację, jeśli ta się poprawnie nie załaduje, a chwilę później zrezygnują z jej odwiedzin i, co gorsza, mogą zniechęcić się do budowanej przez Ciebie marki. Natomiast gdy Twoja strona jest rozbudowana i np. w jej obszarze znajdują się sklep internetowy i blog, to powinieneś dokładnie przemyśleć, czy zasadna będzie obecność wszelkich elementów, które mogą rozproszyć użytkownika i tym samym odciągnąć jego uwagę od karty produktu, czy podstrony z artykułem. Jeśli uznasz, że są zbędne, to ogranicz wszelkie banery, powiadomienia push, wyskakujące pop-upy oraz wszystkie inne elementy, które mogą stanąć na przeszkodzie użytkownikowi. Zamiast tego postaw na widoczne i niewymagające od internauty dużego wysiłku przyciski CTA (Call To Action), czyli takie, które będą go wzywać do działania. W przypadku sklepu internetowego może to być przycisk, dzięki któremu potencjalny klient przed zakupem produktu jednym kliknięciem otrzyma na niego kilka procent rabatu, a w przypadku bloga – gdy użytkownik po przeczytaniu artykułu będzie chciał zgłębić temat i zapisze się na newsletter, to w nagrodę ze strony będzie mógł pobrać darmowy e-book. Stosując takie rozwiązania na stronie, będziesz mógł nawiązywać, budować i pielęgnować pozytywne relacje z internautami, którzy najpierw będą obserwatorami, później obdarzą Cię zaufaniem i zostaną klientami, a kiedy będą zadowoleni z pierwszego i każdego kolejnego zakupu, to staną się prawdziwymi ambasadorami marki.
Jeśli masz już przygotowaną identyfikację wizualną i stronę internetową, to zacznij tworzyć plan marketingowy. To dokument, który zawiera przejrzysty i szczegółowy opis ogółu działań promocyjnych. Jeśli dobrze go sporządzisz, to w zamian otrzymasz wiele korzyści. Działania, które będziesz realizował, staną się częścią przemyślanej strategii, którą będziesz mógł na bieżąco modyfikować i analizować. Dowiesz się, czy wydatki przekładają się na realizację celów. Plan marketingowy również w pozytywny sposób przełoży się na funkcjonowanie całej firmy i pozwoli Ci dostrzec szanse i zagrożenia występujące na rynku. Dobrze je wykorzystaj, ponieważ dzięki temu możesz szybko urzeczywistnić pierwsze założone cele wizerunkowe i sprzedażowe. Skuteczny plan powinieneś zacząć od streszczenia, które tak naprawdę jest podsumowaniem całego dokumentu. Przedsiębiorcy celowo nazywają je streszczeniem i umieszczają na początku, ponieważ to część, która najbardziej interesuje inwestorów, którzy, jak wiadomo, mogą znacznie przyczynić się do rozwoju firmy. W streszczeniu skrótowo przedstaw branżę, w której funkcjonuje Twoja firma, opisz grupę docelową klientów i konkurencję. Następnie przytocz przygotowaną wcześniej strategię, która ma doprowadzić do osiągnięcia celów i wskaż jasno koszty jej wdrożenia i realizacji. Nie zapomnij także napisać kilku zdań o oferowanych produktach bądź usługach. Warto, żebyś wyszczególnił te atuty, które będą przemawiały za tym, że produkty przyjmą i utrzymają się na rynku, a po pewnym czasie będą się na nim wyróżniać. W kolejnych częściach planu marketingowego szczegółowo rozpisz to, co opisałeś skrótowo. Przedstaw dokładną analizę sytuacji panującą w wewnętrznym i zewnętrznym środowisku firmy. Następnie wskaż możliwości, którymi dysponujesz, i cele, które dzięki nim chcesz osiągnąć. Możesz je podzielić na długofalowe, czyli te, które firma traktuje priorytetowo w dłuższych odstępach czasu, najczęściej wyrażanym w latach, i krótkofalowe, które powinny być bardzo precyzyjnie opisane pod względem działań, potrzebnych narzędzi i sposobów ich wykorzystania do realizacji w ściśle określonym czasie. Osiąganie celów krótkofalowych ma się przyczynić do zrealizowania długofalowych, za które można przyjąć np. wzrost sprzedaży o 10% rocznie. Tworząc plan marketingowy, po wskazaniu celów dokładnie rozpisz strategię marketingową. To wybrany przez Ciebie kierunek promocji. Warto, żebyś w tym przypadku także osadził działania w czasie. Jedne z nich będziesz prowadził regularnie, np. dodawanie nowych tekstów na blog firmowy, a inne cyklicznie lub jednorazowo, np. konkurs z nagrodami lub nawiązanie współpracy z influencerem. Rozpisując strategię, nie zapomnij uwzględnić swoich silnych i słabych stron. Możesz do tego wykorzystać klasyczną analizę SWOT. Podobnie bardzo istotne jest oszacowanie kosztów działań i tego, po jakim czasie otrzymasz zwrot z inwestycji. W przypadku współpracy z influencerem to może nastąpić od razu, a pierwsze efekty prowadzenia bloga firmowego zauważysz dopiero po kilku miesiącach. Na koniec w planie marketingowym pozostaje Ci jeszcze wskazanie sposobów pomiaru i analizy efektów oraz metod, którymi się posłużysz w celu udoskonalenia prowadzonych działań bądź dostosowania ich do aktualnie panujących trendów na rynku. Dzięki temu będziesz mógł bardzo szybko reagować na wszelkie zmiany zachodzące w kanałach online i offline. Na końcu książki zamieszczam załącznik z moją propozycją rozbudowanego szablonu. Z jego pomocą przygotujesz skuteczny plan marketingowy dla Twojej firmy. A kiedy już go wypełnisz, to przeprowadzę Cię krok po kroku przez najbardziej efektywne działania marketingowe, których opracowanie, wdrożenie i realizacja sprawi, że staniesz się właścicielem dobrze prosperującej firmy.PRZYPISY
Wprowadzenie
K. Rychter, Z. Chmielewski, D. Tworzydło, Tożsamość wizualna. Znak, system, wizerunek, Wydawnictwo Newsline, Rzeszów 2012, s. 11–29.
L. Reis, Wizualny młotek. Jak wbić do głowy przekaz marki dzięki emocjonalnej sile obrazu, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2016, s. 129–141.
„K. Rychter, Z. Chmielewski, D. Tworzydło, Tożsamość wizualna. Znak, system, wizerunek, Wydawnictwo Newsline, Rzeszów 2012, s. 11–29.” na stronie 12 Identyfikacja wizualna Twojej marki, https://brandglow.pl/oferta/identyfikacja-wizualna-corporate-identity/, 4.01.2021.
D. Rams, Strona internetowa – 12 niby – oczywistych elementów, o które musisz zadbać, https://www.damianrams.pl/strona-internetowa/, 4.04.2021.
R. Baraniecki, Tworzenie stron internetowych – o czym warto pamiętać, https://inmarketing.pl/blog/tworzenie-stron-internetowych-o-czym-warto-pamietac/, 4.01.2021
P. Gliński, 10 kroków do stworzenia skutecznego planu marketingowego w firmie B2B, „Marketer+” 2020, nr 6 (44), s. 36–42.
Jak napisać plan marketingowy?, https://6krokow.pl/jak-napisac-plan-marketingowy/, 4.01.2020.
Rozdział 1
Blog firmowy – stwórz skarbnicę wiedzy
G. Urban, Marketing wielkich możliwości. Jak sprzedawać więcej w szumie informacyjnym, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2014, s. 129–132.
S. Trzeciak, Wizerunek publiczny w Internecie. Kim jesteś w sieci?, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2015, s. 97–104.
R. Lieb, J. Szymanski, Content. Elementarna cząstka marketingu, Wydawnictwo Znak Horyzont, Kraków 2018, s. 173.
S. Owedyk, Ogarnij WordPress – Tworzenie bloga i stron www dla każdego, system wydawniczy Ridero 2020, s. 11–24.