Facebook - konwersja
  • promocja

Matematyka dla programistów Java - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
18 maja 2020
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(3w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.

Matematyka dla programistów Java - ebook

Matematyka w Javie? Nic trudnego!

  • Przypomnij sobie reguły i działania matematyczne
  • Poznaj w praktyce funkcje matematyczne języka Java
  • Zamieniaj wzory i problemy matematyczne na algorytmy
  • Naucz się wizualizować wyniki swoich obliczeń

Matematyka nie jest ulubioną dziedziną wiedzy większości ludzi, a społeczność informatyczna nie stanowi tu wyjątku. Funkcje matematyczne, obliczenia statystyczne, działania na macierzach - każda z tych czynności może wywołać popłoch nawet wśród najbardziej doświadczonych programistów, z wieloletnim stażem w zawodzie. Jest tak, mimo że zarówno zasada działania komputerów, jak i języki programowania opierają się właśnie na królowej nauk.

Na szczęście na rynku jest ta książka! Szybko wprowadzi Cię ona w świat obliczeń matematycznych wykonywanych za pomocą komputera. Na praktycznych przykładach, opracowanych w popularnym języku Java, przedstawia sposoby przeprowadzania różnych działań i przekształceń, stosowania algorytmów i wizualizowania otrzymanych wyników. Przestań się więc martwić i zostań prawdziwym matematycznym ninja!

  • Podstawy matematyki i teorii informacji
  • Działania na liczbach binarnych i heksadecymalnych
  • Kombinatoryka i prawdopodobieństwo
  • Działania na wektorach i macierzach
  • Przetwarzanie liczb zespolonych
  • Wykresy krzywych
  • Chaos, fraktale i paradoksy

Działania matematyczne? Obliczenia naukowe? Wypróbuj to w Javie!

Spis treści


Wstęp 19

Rozdział 1. Powtórka z matematyki i klasa Math 21

  • Stałe matematyczne 21
  • Potęgowanie i pierwiastkowanie 21
    • Potęgowanie 21
    • Pierwiastkowanie 22
    • Rzutowanie w zakres 0 do 1 22
    • Potęgowanie i pierwiastkowanie w Javie 23
  • Logarytmy 23
    • Logarytm o dowolnej podstawie 23
    • Logarytm naturalny 24
    • Logarytm dziesiętny 24
    • Przeliczanie logarytmów 24
    • Logarytmy w Javie 24
  • Funkcje trygonometryczne 25
    • Miary kąta 25
    • Przeliczanie stopni na radiany i radianów na stopnie 27
    • Funkcje trygonometryczne kąta pełnego 28
    • Przeciwprostokątna 30
  • Funkcje cyklometryczne 30
  • Funkcje hiperboliczne 31
  • Inne obliczenia i metody 32
    • Wartości maksymalne, minimalne i absolutne 32
    • Zaokrąglanie liczb 33
    • Zaokrąglanie wyników dzielenia 34
    • Liczby pseudolosowe 35
    • Znaki liczb 35
    • Bezpieczne obliczenia arytmetyczne 36
    • Bezpieczne rzutowanie 36
    • Reprezentacja liczb w komputerze 36
    • Reszta z dzielenia 38
    • Metody fma 38
  • Zamiana ułamków dziesiętnych na zwykłe 39
    • Ułamek nieokresowy 39
    • Ułamek okresowy 39

Rozdział 2. Teoria informacji - podstawowe pojęcia 41

  • Różnorodność 41
  • Prawdopodobieństwo 43
  • Entropia 44
  • Informacja 45

Rozdział 3. Spójniki logiczne i logika zdań 47

  • Wprowadzenie 47
  • Spójniki jednoargumentowe 47
    • verum 47
    • falsum 48
    • assertum 48
    • not 49
  • Spójniki dwuargumentowe 49
    • AND 50
    • OR 51
    • NAND 51
    • NOR 52
    • XOR 53
    • NXOR 53
    • IMP 54
    • IMPR 55
  • Inne spójniki 55
    • ACTIV 56
    • DEACTIV 57

Rozdział 4. Logiki trójwartościowe 59

  • Algorytmy dla logiki Kleene'ego 62
    • Koniunkcja 62
    • Alternatywa 62

Rozdział 5. Operatory i obliczenia binarne 63

  • Liczby binarne 63
  • Operatory binarne 65
    • Operator iloczynu bitowego & 65
    • Operator sumy bitowej | 66
    • Operator bitowej różnicy symetrycznej ^ 66
    • Operator negacji bitowej ~ 67
    • Operator przesunięcia bitowego w lewo << 67
    • Operator przesunięcia bitowego w prawo >> 68
    • Operator przesunięcia bitowego w prawo z wypełnianiem zerami >>> 69
  • Zastosowania operacji binarnych 70
    • Sprawdzanie parzystości 70
    • Maskowanie binarne 70
    • Włączanie bitów 71
    • Wyłączanie bitów 71
    • Odwracanie bitów 72
    • Flagi binarne 73
  • Zegar binarny 75
    • Kod BCD 75
    • Zapis czasu 75
    • Algorytm 77
  • Kod Graya 77
    • Tworzenie kodu 77
    • Konwersja liczb dziesiętnych do kodu Graya 79
    • Konwersja liczb binarnych do kodu Graya 79
    • Konwersja kodu Graya na liczby dziesiętne 79
    • Konwersja kodu Graya na liczby binarne 80

Rozdział 6. Liczby heksadecymalne i kolory 81

  • Liczby heksadecymalne 81
  • Modele kolorów 83
  • Modele RGB i RGBA 83
    • Przestrzeń kolorów sRGB 83
  • Model HSL/HSV 84
    • Przestrzeń kolorów HSV/HSB 84
    • Przestrzeń kolorów HSL/HSI/HSD 84
    • Przestrzeń kolorów HWB 85
  • Palety kolorów 85
    • Paleta 16 kolorów nazwanych 85
    • Paleta Web Safe Colors 85
    • Rozszerzona paleta kolorów nazwanych EN 85
    • Paleta kolorów mających polskie nazwy 86
    • Paleta nazwanych kolorów HSL 86
    • Paleta kolorów HSL 86
    • Paleta kolorów nazwanych CSS 86
  • Przeliczenia kolorów 86

Rozdział 7. Rachunek zbiorów i kompozycja kolorów 89

  • Zbiór 89
  • Operacje na zbiorach 89
    • Dopełnienie zbioru 90
    • Suma zbiorów 90
    • Iloczyn zbiorów 90
    • Różnica zbiorów 90
    • Różnica symetryczna zbiorów 91
    • Zawieranie się zbiorów 91
    • Obliczenia 94
  • Reguły Portera-Duffa 96
    • AlphaComposite.CLEAR 96
    • AlphaComposite.DST 96
    • AlphaComposite.DST_ATOP 97
    • AlphaComposite.DST_IN 97
    • AlphaComposite.DST_OUT 98
    • AlphaComposite.DST_OVER 99
    • AlphaComposite.SRC 99
    • AlphaComposite.SRC_ATOP 99
    • AlphaComposite.SRC_IN 100
    • AlphaComposite.SRC_OUT 100
    • AlphaComposite.SRC_OVER 101
    • AlphaComposite.XOR 102

Rozdział 8. Liczby pierwsze 103

  • Definicja liczby pierwszej 103
  • Rozmieszczenie liczb pierwszych 103
    • Spirala Ulama 104
    • Spirala Archimedesa 105
    • Gęstość liczb pierwszych 105
    • Liczba liczb pierwszych 108
  • Generowanie liczb pierwszych 108
    • Liczba pierwsza większa od n 108
    • Liczby pierwsze w podanym zakresie 108
    • Sita liczbowe 109
    • Liczba pierwsza Mersenne'a 110
    • Wzór Fermata i inne wzory 111
  • Specjalne liczby pierwsze 112
    • Liczby bliźniacze 112
    • Liczby czworacze 112
    • Liczby izolowane 112
    • Liczby Sophie Germain 112
    • Liczby lustrzane 112
    • Liczby palindromiczne 113
    • Największe liczby pierwsze 113
    • Ciekawe liczby pierwsze 113
  • Testy pierwszości 114
    • Małe liczby 114
    • Duże liczby 114
  • Faktoryzacja 117
  • Czego nie wiadomo? 118
  • Liczby pierwsze w naturze 118

Rozdział 9. Liczba φ 119

  • Liczba φ w geometrii 120
    • Złoty podział odcinka 120
    • Złoty prostokąt 121
    • Złota spirala 121
    • Złoty trójkąt 121
    • Pentagram 122
  • Liczba φ w architekturze 123
  • Liczba φ w sztuce 123
    • Apollo Belwederski 123
    • Liczba φ w muzyce 123
  • Liczba φ w naturze 125
    • Dłoń 125
    • Inne 125
  • Inne przykłady 126
    • Wątpliwości 126

Rozdział 10. Ciąg i liczby Fibonacciego 127

  • Definicja 127
  • Granica 128
  • Wzór Bineta 128
  • Wyrazy ciągu 129
    • n-ty wyraz ciągu 129
    • Wyraz ciągu większy od n 129
    • Wyraz ciągu mniejszy od n 129
    • Wyrazy ciągu pomiędzy min i max 130
    • Czy n jest wyrazem ciągu? 130
    • Proporcje liczb 131
  • Najważniejsze właściwości 132
    • Właściwość 1. 132
    • Właściwość 2. 133
    • Właściwość 3. 134
    • Właściwość 4. 134
    • Właściwość 5. 135
    • Właściwość 6. 135
    • Właściwość 7. 135
    • Właściwość 8. 136
    • Właściwość 9. 136
    • Właściwość 10. 136
    • Właściwość 11. 136
    • Właściwość 12. 136
    • Właściwość 13. 136
    • Właściwość 14. 137
    • Inne właściwości 138
    • Trochę zabawy 138
  • Zastosowania i występowanie 138
    • Kwadraty Fibonacciego 138
    • Spirala Fibonacciego 138
    • Ciąg Fibonacciego w systemie dwójkowym 139
    • Liczby Rahaba 139
    • Wśród błonkówek 142
    • Rozmnażanie królików 143
    • Pędy boczne na pędzie głównym 143
    • Więcej biologii 144
    • Muzyka 145
    • Literatura 145
    • Ekonomia 147
    • Informatyka 147

Rozdział 11. Kombinatoryka i rachunek prawdopodobieństwa 149

  • Silnia 149
    • Wzór przybliżony 150
  • Symbol Newtona 150
  • Rozkład dwumianowy 151
    • Rzut 1 monetą 151
    • Rzut 2 monetami 151
    • Rzut 3 monetami 152
    • Rzut 4 monetami 153
    • Rzut n monetami 153
  • Dwumiany Newtona 153
    • Dwumiany 153
    • Dwumiany Newtona 154
    • Szereg Newtona 155
    • Inne dwumiany 155
    • Przykłady 155
  • Trójkąt Pascala 156
    • Właściwości 156
    • Współczynniki rozwinięcia 159
  • Schemat Bernoulliego 160
  • Wzór Bernoulliego 161
    • Prawdopodobieństwo wyrzucenia 161
    • Wzór Bernoulliego 163
    • Przykłady 163
    • Zastosowania 165
  • Kombinacje, wariacje i permutacje 167
    • Kombinacje 167
    • Wariacje 169
    • Permutacje 170
    • Co wybrać? 172
  • Liczby Stirlinga 173
    • Liczby Stirlinga II rodzaju 173
    • Liczby Stirlinga I rodzaju 175
  • Liczby Eulera 177
    • Liczby Eulera I rzędu 177
    • Liczby Eulera II rzędu 178
  • Liczby Bernoulliego 181
  • Partycje 182
    • n jako suma dokładnie k liczb naturalnych 182
    • n jako suma co najwyżej k liczb naturalnych 183
    • n jako suma liczb naturalnych 184
  • Inwersje 186
  • Liczby Catalana 186
    • Liczba dróg 187
    • Liczba rozmieszczeń nawiasów 189
    • Liczba podziałów na trójkąty 190
    • Liczba monotonicznych dróg 190
    • Liczba drzew binarnych 191
  • Liczby Bella 193
  • Naszyjniki i bransoletki 194
    • Liczby względnie pierwsze 194
    • Funkcja ? Eulera 195
    • Naszyjniki i bransoletki 197
  • Kule i urny 200
    • Rozmieszczenie 8. 206
    • Uwagi 207
  • Wybrane zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa 208
    • Uogólniony wzór Bernoulliego 208
    • Wzór Pascala 208
    • Wzór Poissona 209
    • Losowanie bez zwracania 210

Rozdział 12. Statystyka - praca z danymi 213

  • Dane 213
  • Porządkowanie danych 213
    • Szereg rozdzielczy jednostopniowy 213
    • Szereg rozdzielczy wielostopniowy 214
  • Wykresy danych 216
    • Histogram 216
    • Wykres kołowy 218
    • Wykres liniowy 218
    • Inne wykresy 220
  • Porównanie danych 220
  • Ocena danych 221
    • Min, max, rozstęp 222
    • Suma 222
    • Wskaźnik struktury 222
    • Wskaźnik natężenia 223
    • Średnia arytmetyczna 223
    • Dominanta (moda) 224
    • Percentyle 225
    • Wariancja 226
    • Odchylenie standardowe 228
    • Współczynnik zmienności 228
    • Momenty średniej 229
    • Inne współczynniki 231

Rozdział 13. Wskaźniki różnorodności i podobieństwa 233

  • Wskaźnik Margalefa 233
  • Wskaźnik Simpsona 234
  • Wskaźnik Shannona-Wienera 235
  • Wskaźnik Pielou 236
  • Wskaźnik Jaccarda 237
  • Wskaźnik Sorensona 238
    • Wersja 1. 238
    • Wersja 2. 239
  • Wskaźnik Euklidesa 240

Rozdział 14. Równania prostej 241

  • Postać ogólna 241
  • Postać kierunkowa 242
  • Praca z obiektem Line 243
  • Równoległość prostych 245
  • Odległość prostych równoległych 245
  • Prostopadłość prostych 246
  • Kąt między prostymi 247
  • Punkt przecięcia prostych 248
  • Odległość punktu od prostej 249
  • Prosta równoległa do danej prostej przechodząca przez punkt 250
  • Prosta prostopadła do danej prostej przechodząca przez punkt 251
  • Wyznaczanie punktów na prostej 252

Rozdział 15. Wektory 253

  • Skalary 253
  • Wektory dwuwymiarowe 2d 253
    • Wektory wierszowe i kolumnowe 253
    • Transpozycja 254
    • Współrzędne kartezjańskie a biegunowe 254
    • Długość wektora 255
    • Kąt wektora 256
    • Dodawanie wektorów 256
    • Odejmowanie wektorów 257
    • Skalowanie wektora 257
    • Normalizacja wektora 258
    • Iloczyn skalarny wektorów 258
    • Normalna wektora 259
    • Kąt między wektorami 260
    • Iloczyn wektorowy 260
  • Wektory 3d 261
  • Wektory n-wymiarowe 261

Rozdział 16. Macierze 263

  • Klasa Matrix 263
    • Użycie konstruktorów 263
  • Typy macierzy 264
    • Macierz zerowa 264
    • Macierz jednostkowa 265
    • Macierze wektorowe 265
    • Macierz kwadratowa 265
  • Właściwości macierzy 266
    • Stopień macierzy 266
    • Równość macierzy 266
  • Operacje na macierzach 266
    • Dodawanie macierzy 266
    • Odejmowanie macierzy 267
    • Mnożenie skalarne 267
    • Mnożenie macierzy 267
    • Obliczanie wyznacznika 270
    • Transpozycja macierzy 275
    • Dzielenie macierzy 275
    • Macierz odwrotna 276
  • Rozwiązanie prostego równania 280

Rozdział 17. Przekształcenia afiniczne 283

  • Translacja 284
  • Skalowanie 285
  • Obrót 286
    • Obrót względem punktu (0, 0) 286
  • Odbicie 289
    • Odbicie względem osi X 289
    • Odbicie względem osi Y 290
    • Odbicie względem osi X i osi Y 290
    • Odbicie względem prostej przechodzącej przez P(0, 0) 290
  • Przekrzywienie (pochylenie) 292
    • Przekrzywienie wzdłuż osi X 292
    • Przekrzywienie względem osi Y 292
  • Przekształcenia złożone 293
    • Obrót względem dowolnego punktu 294
    • Obrót w miejscu 295
    • Skalowanie w miejscu 297
    • Odbicie względem dowolnej prostej 299
    • Przekrzywienie względem środka ciężkości figury 301
  • Składanie macierzy przekształceń 301

Rozdział 18. Funkcje 307

  • Algorytmy 307
  • Pojęcie funkcji 307
    • Zbiory 307
    • Relacje 308
    • Funkcje 309
  • Rodzaje funkcji 310
    • Funkcje algebraiczne 310
    • Funkcje przestępne 311
  • Postaci funkcji 312
    • Funkcja jednej zmiennej 312
    • Funkcja wielu zmiennych 312
    • Funkcja wyraźna 312
    • Funkcja uwikłana 312
    • Funkcja w postaci parametrycznej 312
  • Wykresy funkcji 313
    • Symetria wykresów 313
    • Funkcje rosnące albo malejące 313
    • Funkcje okresowe 315
    • Funkcje ograniczone i nieograniczone 315
    • Funkcja różnowartościowa 317
    • Funkcje wzajemnie odwrotne 317
    • Funkcje złożone 319
    • Ciągi liczbowe 319
  • Moduł liczby 320
  • Granica ciągu 320
    • Granica ciągu nieskończonego 320
    • Ciągi zbieżne i rozbieżne 321
    • Twierdzenia o granicach ciągów 323
    • Działania na ciągach zbieżnych 323
    • Twierdzenia o ciągach zbieżnych 323
    • Liczba e 324
  • Granica funkcji w punkcie 324
    • Granica lewostronna i prawostronna 324
    • Granice niewłaściwe 325
    • Twierdzenia o granicach 326
    • Granica wielomianu 327
    • Granica funkcji wymiernej 327
  • Ciągłość funkcji 327
    • Ciągłość funkcji w punkcie i w przedziale 327
    • Własności funkcji ciągłych 328

Rozdział 19. Wielomiany i równania wielomianowe 329

  • Wyrażenie algebraiczne 329
    • Wartość liczbowa wyrażenia 329
  • Jednomian 329
    • Współczynnik liczbowy wielomianu 329
    • Stopień jednomianu 330
    • Liczba zmiennych 330
    • Jednomiany podobne 330
    • Działania na jednomianach 330
    • Dwumian 332
    • Trójmian 332
    • Wielomian 333
  • Wzory skróconego mnożenia 333
  • Wielomian stopnia n jednej zmiennej 333
    • Redukcja jednomianów podobnych 334
    • Porządkowanie wielomianu 335
  • Działania na wielomianach 335
    • Dodawanie wielomianów 335
    • Odejmowanie wielomianów 336
    • Mnożenie wielomianu przez liczbę 336
    • Mnożenie wielomianu przez wielomian 336
    • Dzielenie wielomianu przez wielomian 337
  • Schemat Hornera 338
    • Algorytm Hornera (dzielenie wielomianu przez dwumian) 338
    • Reszta z dzielenia przez dwumian 340
    • Schemat Hornera (obliczanie wartości wielomianu) 340
  • nwd wielomianów 341
  • Pochodna wielomianu 341
  • Pierwiastki wielomianu 341
    • Pierwiastek wielomianu 341
  • Rozkładanie wielomianu na czynniki 343
  • Równanie kwadratowe 343
    • Postać ogólna 343
    • Wyróżnik równania kwadratowego 344
    • Pierwiastki równania kwadratowego 344
    • Postać kanoniczna 344
    • Postać iloczynowa 344
    • Wzory Viete'a 344
    • Przykłady 345
  • Równanie sześcienne 346
    • Postać ogólna 346
    • Wyróżnik równania sześciennego 347
    • Wzory Viete'a 349
  • Równanie sześcienne 2 349
    • Współczynnik h >0 349
    • Współczynnik h = 0 350
    • Współczynnik h < 0 350
  • Równania 4. stopnia 351
    • Postać ogólna 351
    • Wyróżniki i pierwiastki 351
    • Wzory Viete'a 353

Rozdział 20. Liczby zespolone 355

    • Równość liczb zespolonych 356
    • Układ współrzędnych 356
  • Postać algebraiczna 356
    • Dodawanie 356
    • Odejmowanie 358
    • Mnożenie 358
    • Sprzężenie 359
    • Dzielenie 359
    • Moduł 360
    • Argument 360
  • Postać trygonometryczna 361
    • Mnożenie 361
    • Dzielenie 361
    • Potęgowanie 363
    • Pierwiastkowanie 363
    • Odwrotność 1/n 364
  • Reprezentacja macierzowa 365
    • Dodawanie 365
    • Odejmowanie 365
    • Mnożenie 366
    • Transpozycja, sprzężenie 366
    • Wyznacznik macierzy, moduł liczby 366
    • Argument 366
    • Wektory własne macierzy 366
    • Interpretacja transformacyjna 366

Rozdział 21. Wykresy niektórych krzywych 367

  • Asteroida 367
  • Rozeta czterolistna 368
  • Spirala Archimedesa 369
  • Kardioida 370
  • Krzywa Lissajous 370
  • Epicykloida 372
    • Epitrochoida 372
  • Hipocykloida 375
    • Hipotrochoida 376
  • Elipsa 378
  • Inne krzywe 378

Rozdział 22. Krzywe Béziera 381

  • Wielomiany Bernsteina 381
    • Definicja 381
    • Obliczenia 381
    • Algorytm 385
    • Właściwości 386
    • Inne sposoby obliczania 386
    • Pochodne 387
  • Krzywa Béziera 1. stopnia 388
  • Krzywa Béziera 2. stopnia 389
    • Tworzenie krzywej 389
    • Obliczenia 390
    • Algorytm 390
    • Postać macierzowa 391
    • Inna definicja 392
  • Krzywa Béziera 3. stopnia 394
    • Obliczenia 394
    • Algorytm 395
    • Postać macierzowa 395
    • Inna definicja 397
  • Wykresy krzywych Béziera 2. i 3. stopnia 398
    • Krzywa 2. stopnia 398
    • Krzywa 3. stopnia 399
  • Krzywe Béziera wyższych stopni 400
    • Algorytm 401
    • Wykres 401
  • Podwyższanie stopnia krzywej 402
    • Algorytm 402
    • Wykres 402
  • Właściwości krzywych Béziera 403
    • Właściwość 1. 403
    • Właściwość 2. 403
    • Właściwość 3. 403
    • Właściwość 4. 403
    • Właściwość 5. 404
    • Właściwość 6. 404
    • Właściwość 7. 404
    • Właściwość 8. 410
    • Właściwość 9. 411
    • Właściwość 10. 411
    • Właściwość 11. 411
    • Właściwość 12. 411
  • Algorytm de Casteljau 411
    • Obliczenie położenia punktu na krzywej dla danego t 412
    • Podział krzywej na dwie krzywe 414
    • Gładkie połączenie dwóch krzywych 416
  • Wymierne krzywe Béziera 417
    • Definicja 418
    • Funkcje bazowe wymiernych krzywych Béziera 418
  • Wymierne krzywe Béziera 2. stopnia 421
    • Algorytm 421
    • Wykresy 421
  • Wymierne krzywe Béziera 3. stopnia 422
    • Algorytm 423
    • Wykres 423
  • Wymierne krzywe Béziera n-tego stopnia 423
    • Algorytm 423
    • Wykres 423
  • Właściwości wymiernych krzywych Béziera 424
    • Właściwość 1. 424
    • Właściwość 2. 424
    • Właściwość 3. 424
    • Właściwość 4. 424
    • Właściwość 5. 425
    • Właściwość 6. 425
    • Właściwość 7. 425
    • Właściwość 8. 425
    • Właściwość 9. 425
    • Właściwość 10. 425
    • Właściwość 11. 425
    • Właściwość 12. 425
    • Właściwość 13. 425
    • Właściwość 14. 425

Rozdział 23. Teoria gier 427

  • Podstawowe pojęcia 427
    • Teoria gier 427
    • Gracz 427
    • Gra 427
    • Strategia 427
    • Decyzja 428
    • Wypłata 428
    • Macierz wypłat 429
  • Gra z sumą zerową 429
    • Punkt siodłowy 429
    • Strategia czysta 432
    • Strategia mieszana 432
    • Strategia dominująca 434
    • Podgra 436
    • Cena gry 437
  • Rozwiązywanie gier 2×2 439
    • Przykład 440
  • Rozwiązywanie gier 2×m i n×2 441
    • Przykład 1. 442
    • Przykład 2. 444
  • Graficzne rozwiązywanie gier 2×m i n×2 447
    • Przykład 1. 447
    • Przykład 2. 448
  • Rozwiązywanie gier m×n 449
  • Gry z naturą 449
    • Sformułowanie problemu 449
    • Gdy znamy prawdopodobieństwa stanów natury 450
    • Gdy nie znamy prawdopodobieństw stanów natury 451

Rozdział 24. Automaty komórkowe 455

  • Automaty komórkowe 1-wymiarowe 455
    • Ewolucja w czasie 458
  • Automaty komórkowe 2-wymiarowe 461
    • Sąsiedztwo von Neumanna 461
    • Sąsiedztwo Moore'a 461
    • Warunki brzegowe 461
    • Gra "Life" Conwaya 461
  • Mrówka Langtona 465
    • Cechy szczególne 465
    • Inne warianty 465
  • "Ruch drogowy"...
Kategoria: Programowanie
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-283-7040-1
Rozmiar pliku: 14 MB

BESTSELLERY

Kategorie: