- W empik go
Media globalne – media lokalne - ebook
Media globalne – media lokalne - ebook
Publikacja ta jest próbą zaznaczenia współistnienia mediów w skali makro i mikro, a zatem również pewnych więzi, zależności tych dwóch, wydawałoby się, skrajnych zjawisk w kontekście społeczno-edukacyjnym. W tytule celowo umieszczono media lokalne obok mediów globalnych, by móc wyraźnie zaznaczyć także różnorodność tych mediów, ich odmienność, zalety i wady, jak również możliwości we wspieraniu oraz rozwoju kultury i edukacji. Media lokalne i media globalne wspólnie tworzą środowisko medialne, jednak kwestia wizerunku i oddziaływania tych pierwszych w publikacjach naukowych w kontekście edukacyjnym jest podejmowana bardzo rzadko, stąd próba ich wydobycia z medialnej masowości.
Książka nie wyczerpuje zagadnienia dotyczącego działalności społeczno-edukacyjnej i kulturalnej mediów o dużej i małej skali oddziaływania w sferze edukacji medialnej i regionalnej. Publikacja podejmuje pewne tropy, które rozwija bardziej lub mniej, tym samym chcąc pobudzić Czytelnika do dialogu, przemyśleń oraz podsunąć swego rodzaju „zaczynki” do dalszych dociekań naukowo-badawczych.
Publikacja skierowana jest do pedagogów i studentów podejmujących zagadnienia związane z mediami globalnymi i lokalnymi, zajmujących się: pedagogiką mediów, pedagogiką kultury, pedagogiką społeczną, edukacją kulturową, regionalną, problematyką dziennikarstwa. Może być pomocna dla twórców i pracowników mediów lokalnych oraz mediów o dużej skali oddziaływania. Zamysłem autorki było również dotarcie do użytkowników zarówno mediów globalnych, jak i lokalnych, by mogli skonfrontować treści zawarte w tej książce z własnymi przemyśleniami.
Spis treści
Wstęp; 13
Rozdział 1
Różnorodność i bogactwo środowiska współczesnych mediów
1.1. Pojęcia związane z mediami; 19
1.2. Media lokalne i ich pojmowanie; 23
1.3. Współczesne media cyfrowe i ich wartość edukacyjna; 31
Reklama; 34
Internet; 39
Multimedia; 42
Hipermedia; 45
Hipertekst; 48
Gry wideo, gry komputerowe; 52
Indywidualne urządzenia multimedialne: telefon komórkowy, palmtop, iPod, iPhone; 55
Rozdział 2
Media we współczesnym świecie
2.1. Cechy środowiska współczesnych mediów; 63
2.2. Globalizacja i jej wpływ na lokalny porządek świata; 72
2.3. Formy globalizacji społeczeństwa; 83
2.4. Prawo primum non nocere a osobowe i społeczne konsekwencje rozwoju mediów cyfrowych; 88
2.5. Dylematy związane z medialnością świata i kreowaniem siebie; 92
2.6. Socjalizacja medialna i społeczność medialna; 97
2.7. Zjawisko mediotyzmu; 100
Rozdział 3
Wartości środowiska mediów lokalnych i ich funkcje
3.1. Środowisko mediów lokalnych w edukacji regionalnej; 105
3.2. Specyfika funkcjonowania mediów środowiskowych na przykładzie lokalnej telewizji kablowej; 113
3.3. Funkcje mediów środowiskowych; 125
Funkcja integrująca środowisko lokalne; 128
Funkcja socjalizująca; 129
Funkcja uniformizacyjna; 130
Funkcja indywidualizująca; 130
Funkcja aktywizująca; 131
Funkcja inspirująca; 132
Funkcja upowszechniania różnorodnych treści; 132
Funkcja ludyczna; 136
Funkcja stymulująca; 137
Funkcja wzorcotwórcza; 137
Funkcja interpersonalna; 138
Funkcja kształtowania lokalnej opinii społecznej; 138
Funkcja interwencyjna; 139
Funkcja dokumentacyjna; 140
Rozdział 4
Wyzwania mediów lokalnych odnośnie do integracji Polski z Unią Europejską
4.1. Proces integracji europejskiej a tendencja do umacniania się tradycyjnych kultur lokalnych i regionalnych; 143
4.2. Możliwości i zadania mass mediów środowiskowych w obliczu unijnej polityki medialnej; 146
Rozdział 5
Edukacyjne wartości mediów środowiskowych
5.1. Wokół pojęcia wartości; 155
5.2. Wartości w życiu człowieka; 157
5.3. Wartości medialne w kulturze postmodernizmu; 160
5.4. Wartość mediów lokalnych; 165
5.5. Media lokalne w edukacji medialnej i regionalnej; 168
Rozdział 6
Kultura i edukacja medialna z udziałem mediów w skalach makro i mikro
6.1. Rozumienie kultury i edukacji medialnej; 177
6.2. Media elektroniczne jako nowoczesne narzędzia edukacji; 180
6.3. Działania społeczno-kulturalne i edukacyjne wspierane mediami lokalnymi; 184
6.4. Edukacja medialna oparta na teorii kognitywistycznej; 192
Rozdział 7
Potrzeba edukacji medialnej globalnej i lokalnej
7.1. Człowiek wśród zagrożeń współczesności – w perspektywie edukacji medialnej; 205
7.2. Możliwości i złożoność edukacji medialnej społeczeństwa; 209
Zakończenie; 223
Bibliografia; 229
Summary; 249
Kategoria: | Podręczniki |
Zabezpieczenie: | brak |
ISBN: | 978-83-7587-972-8 |
Rozmiar pliku: | 6,7 MB |