Modelowanie ewaluacji projektów europejskich - ebook
Modelowanie ewaluacji projektów europejskich - ebook
Rosnące znaczenie ewaluacji w naukach o zarządzaniu wynika z dorobku teoretycznego i praktycznego w obszarach m.in. zarządzania jakością oraz doskonalenia organizacji, jak i zwiększającego się zainteresowania dziedziną zarządzania projektami europejskimi (z dofinansowaniem UE). Sprawna realizacja badań ewaluacyjnych służy doskonaleniu systemu wykorzystania funduszy europejskich finansowanych przez ogół obywateli UE. Wyniki tych badań winny stanowić wiarygodne i obiektywne uzasadnienie dla podejmowanych decyzji o alokacji coraz trudniej dostępnych zasobów. Dodatkowo, system ewaluacji wymaga systematycznego dostosowywania do ciągłych zmian następujących w otoczenia projektów i organizacji, wewnątrz przedsięwzięć i organizacji oraz modyfikacji przepisów i uregulowań prawnych. W tej publikacji starano się więc odpowiedzieć m.in. na następujące pytania. 1. Czy istnieje potrzeba i możliwość zbudowania oraz implementacji modelu systemu bazującego na wiedzy, pozwalającego na generowanie reguł decyzyjnych przy wykorzystaniu projektów europejskich wpisanych do zbioru uczącego oraz przeprowadzenie procesu pozytywnej weryfikacji ewaluacji nowych projektów? 2. Czy model systemu bazującego na wiedzy empirycznej, stanowiącej uogólnienie doświadczeń ekspertów klasyfikujących projekty europejskie, umożliwia zarządzanie taką wiedzą i wykorzystywanie jej w procesie ewaluacji projektów? 3. Czy iteracyjne modyfikowanie zbioru projektów uczących oraz regułowej bazy wiedzy może przyczynić się do poprawy jakości modelu wyrażającej się wzrostem trafności klasyfikowania projektów europejskich? 4. Czy istnieje potrzeba i możliwość dokonywania ewaluacji przy wykorzystaniu komputerowej reprezentacji wiedzy eksperckiej z uzasadnieniem dla podjętych decyzji dotyczących przyporządkowania projektów europejskich do określonych klas decyzyjnych w postaci wygenerowanych reguł decyzyjnych? Wybór tematu publikacji podyktowany jest zapotrzebowaniem zarówno ekspertów oceniających wnioski aplikacyjne o dofinansowanie projektów, jak również potencjalnych beneficjentów ubiegających się o środki z funduszy UE. Istotne jest dostarczenie polskiej administracji rządowej i samorządowej wsparcia metodologicznego, niezbędnego także w szkoleniu kadr zarządzających funduszami strukturalnymi oraz innymi wyspecjalizowanymi funduszami UE. Jeśli ta publikacja przyczyni się do budowy systemów pozwalających bardziej obiektywnie ocenić projekty na każdym etapie ich przedkładania i realizacji – spełni ona swój cel.
Spis treści
rozdział 1 ewaluacja projektów europejskich
1.1. Zagadnienia terminologiczne
1.2. Specyfika projektów z dofinansowaniem ue
1.3. Ewaluacja w procesie zarządzania projektami
1.3.3. Wskaźniki i kryteria oceny
1.4. Metody ewaluacji projektów europejskich
1.4.1. Klasyczny system metod oceny projektów europejskich
1.4.2. Ważniejsze metody ewaluacji efektywności projektów
1.4.3. Analiza wielokryterialna
1.5. Wnioski z przeglądu stanu wiedzy
rozdział 2. Podejście systemowe w procesie oceny projektów europejskich
2.1. Przesłanki wykorzystania podejścia systemowego
2.2. Istota podejścia systemowego
2.2.1. Wątki integracyjne w badaniach systemowych
2.3. Instrumenty wspomagające decyzje i systemy wiedzy
2.3.1. Szkoła systemowa na tle innych koncepcji w zarządzaniu
2.3.2. Zarządzanie informacją i wiedzą
2.3.3. Systemy zarządzania wiedzą projektową i ewaluacyjną
2.4.1. Inteligencja obliczeniowa
2.4.2. Pozyskiwanie wiedzy w wyniku uczenia się systemu
2.4.3. Systemy z regułowymi bazami wiedzy
2.4.4. Zbiory przybliżone w doskonaleniu wielokryterialnych systemów wiedzy
2.5. Wnioski z przeglądu systemowych uwarunkowań procesu oceny projektów
rozdział 3. Modelowanie doskonalenia ewaluacji
3.1. Wstępna charakterystyka procesu modelowania
3.2. Zintegrowane podejście metodyczne
3.3. Koncepcja modelu doskonalenia ewaluacji
3.3.3. Procesy informacyjno-decyzyjne
3.4. Sformalizowana postać modelu iteracyjnego
3.4.1. Proces konstruowania sformalizowanego modelu
3.4.2. Gromadzenie informacji i wiedzy w tablicy decyzyjnej
3.4.3. Wykorzystanie regułowej reprezentacji wiedzy
3.5. Wnioski z procesu budowania modelu
rozdział 4. Weryfikacja iteracyjnego modelu doskonalenia ewaluacji
4.1. Charakterystyka danych zastosowanych w procesie weryfikacji
4.2. Założenia implementacyjne modelu
4.3. Gromadzenia wiedzy ewaluacyjnej w tablicy decyzyjnej
4.4. Organizowanie procesu uczenia systemu i budowy mierników ewaluacj
4.5. Zastosowanie mierników do podejmowania decyzji klasyfikacyjnych
4.6. Analiza wyników i ocena jakości modelowania
4.7. Wnioski z przeprowadzonych badań empirycznych
aneks 1. Formalny język modelowania
a.1.1. Klasyczna teoria zbiorów przybliżonych
a.1.3. Tablica decyzyjna i skumulowane klasy decyzyjne
a.1.4. Proces budowania i doskonalenia systemu wiedzy
aneks 2. Projekty wykorzystane w procesie uczenia systemu
aneks 3. Reguły występujące w bazie wiedzy
aneks 5. Ważniejsze wyniki procesu klasyfikacji projektów testowych
aneks 6. Narzędzia informatyczne wykorzystane w procesie weryfikacji modelu
spis rysunków, tabel
Kategoria: | Ekonomia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7488-047-3 |
Rozmiar pliku: | 4,8 MB |