Moralna AI - ebook
Moralna AI - ebook
Dający do myślenia przewodnik po wszystkich najważniejszych problemach związanych ze sztuczną inteligencją.
Rewolucja związana z rozwojem sztucznej inteligencji już się rozpoczęła. Nie ulega wątpliwości, że systemy AI będą odgrywały w naszym życiu coraz większą rolę. Niektórzy widzą w tym początek epoki innowacji i wygody, inni niepokoją się wynikającymi z tego zagrożeniami. Jedno jest jednak pewne: ta technologia nie przypomina niczego, z czym do tej pory mieliśmy do czynienia.
W „Moralnej AI” znani badacze w dziedzinie psychologii moralności, filozofii i sztucznej inteligencji mierzą się z tymi trudnymi problemami. Opisują najnowsze postępy w tej dziedzinie, odrzucając przy tym utarte błędne opinie. Przedstawiają przejrzystą analizę i twierdzą, że sztuczną inteligencję można tworzyć i bezpiecznie wykorzystywać, ale aby to osiągnąć, musimy jej wpoić wartości. Lektura obowiązkowa dla każdej myślącej osoby.
Jana Schaich Borg jest profesorem w Instytucie Badawczym Nauk Społecznych na Uniwersytecie Duke’a.
Walter Sinnott-Armstrong jest profesorem etyki praktycznej na Wydziale Filozofii i w Instytucie Etyki im. Kenana na Uniwersytecie Duke’a. Autor książek „Think Again”i „Moral Skepticisms”.
Vincent Conitzer jest profesorem informatyki w Carnegie Mellon University, gdzie kieruje pracą laboratorium Foundations of Cooperative AI (podstawy współpracującej sztucznej inteligencji). Jest także kierownikiem zespołu technicznego wykorzystania sztucznej inteligencji w Instytucie Etyki AI oraz profesorem informatyki i filozofii na Uniwersytecie Oksfordzkim.
Kategoria: | Nauki społeczne |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8391-524-1 |
Rozmiar pliku: | 517 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Nasz trzyosobowy zespół składa się ze specjalistów w różnych dziedzinach: Jana zajmuje się głównie neuronauką i analizą danych, Walter jest przede wszystkim filozofem i etykiem, natomiast domeną Vince’a jest informatyka i teoria gier. Niełatwo jest skłonić do współpracy uczonych zajmujących się tak odmiennymi obszarami wiedzy, a gdy już się to uda, kolejnym wyzwaniem jest doprowadzenie do tego, by się wzajemnie zrozumieli. Nam, na szczęście, udało się przezwyciężyć te trudności. Zdecydowaliśmy się na podjęcie współpracy, ponieważ głęboko niepokoją nas kwestie etyczne związane ze sztuczną inteligencją (AI, od ang. artificial intelligence) i chcemy nie tylko zrozumieć te problemy, ale także przedstawić praktyczne propozycje takiego rozwoju AI, by zminimalizować powodowane przez nią szkody moralne. Żadna pojedyncza dziedzina nauki nie daje nadziei na uporanie się z tak złożonymi kwestiami.
Cała nasza trójka patrzy z optymizmem na przyszłość sztucznej inteligencji, ale zgadzamy się, że jej rozwój musi przebiegać w sposób przemyślany i odpowiedzialny. Często słyszy się skrajne opinie na temat AI – mówi się o niej jako o czymś jednoznacznie dobrym lub złym – my jednak zdajemy sobie sprawę, że drzemią w niej ogromne możliwości czynienia zarówno dobra, jak i zła. W tej książce chcieliśmy w wyważony sposób wyjaśnić pozytywne i negatywne skutki działania sztucznej inteligencji, tak by można było zwiększyć korzyści płynące z jej stosowania, ograniczając jak najbardziej związane z nią zagrożenia.
Nasza współpraca rozpoczęła się od serii nieformalnych rozmów, których efektem było szybkie zawiązanie się grupy badawczej. W różnych okresach działania tego zespołu należeli do niego studenci z Uniwersytetu Duke’a (szczególnie Rachel Freedman w obszarze informatyki i Max Kramer w dziedzinie filozofii), magistranci z różnych instytutów (szczególnie Kenzie Doyle), doktoranci z kierunków biznesowych (Daniela Goya-Tochetto) i informatyki (Vijay Keswani, Yuan Deng i Duncan McElfresh), stażyści po doktoracie z filozofii (Gus Skorburg, Lok Chan i Kyle Boerstler), a także inni pracownicy uczelni (John Dickerson i Hoda Heidari z wydziału informatyki). Zespół nadal regularnie się spotyka i często rekrutujemy do niego nowych członków, zajmujących się różnymi dziedzinami.
Jesteśmy niezmiernie wdzięczni za pomoc, jaką otrzymaliśmy od tych współpracowników, a także wielu przyjaciół i studentów – zbyt licznych, by ich tu wszystkich wymienić – którzy dzielili się z nami cennymi uwagami i przemyśleniami na temat naszych artykułów naukowych i wystąpień. Dziękujemy Rachel Freedman, Alice Wong, Hodzie Heidari, Benowi Evie i studentom uczęszczającym na zajęcia z filozofii AI za ciekawe spostrzeżenia po lekturze maszynopisu książki. Casiana Ionita i pracownicy wydawnictwa Penguin Press zasłużyli na naszą ogromną wdzięczność za okazane nam wsparcie i cierpliwość, gdy pandemia COVID-19 spowolniła nasze prace. Oczywiście pragniemy również podziękować naszym najbliższym, którzy wykazali się dużą wyrozumiałością, gdy poświęcaliśmy czas na przygotowanie tej książki mimo ogromnych trudności związanych z pandemią i pojawieniem się trzech nowych członków naszych rodzin.
Niektóre części są rozwinięciem opublikowanych już wcześniej artykułów i rozdziałów innych książek, przedrukowujemy więc w nich fragmenty tych tekstów, ale w nieco zmienionej postaci. W szczególności rozdział 6 opiera się na artykule How AI can aid bioethics („Jak AI może pomóc bioetyce”) Waltera Sinnotta-Armstronga i Gusa Skorburga, który ukazał się w czasopiśmie „Journal of Practical Ethics” (2021, tom 9, nr 1). Rozdział 7 zawiera niektóre idee omówione w pracach Four investment areas for ethical AI: transdisciplinary opportunities to close the publication-to-practice gap („Cztery obszary inwestycji w etyczną AI: międzydyscyplinarne możliwości skrócenia czasu między publikacją koncepcji a jej wykorzystaniem w praktyce”, „Big Data and Society” 2021, tom 8, nr 2) i The AI field needs translational ethical AI research („W branży AI potrzebne są translacyjne badania etyki sztucznej inteligencji”, „AI Magazine” 2022, tom 43, nr 3) Jany Schaich Borg. Dziękujemy wydawcom i współautorom tych prac za zgodę na przetworzenie i wykorzystanie tych materiałów w naszej książce.
Na końcu pragniemy wyrazić wdzięczność za wsparcie finansowe naszych badań w ramach programów Duke Bass Connections i Duke Collaboratories (przyznane przez zastępcę rektora do spraw studiów interdyscyplinarnych na Uniwersytecie Duke’a), a także fundusze przekazane przez Future of Life Institute, Fundację Templetona, Narodową Fundację Nauki i OpenAI. Bez pomocy tych organizacji ta książka nie mogłaby powstać. Oczywiście wymienieni tu fundatorzy i dobroczyńcy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za jej zawartość. Ta odpowiedzialność spoczywa wyłącznie na nas.