Mucha w bursztynie - ebook
Mucha w bursztynie - ebook
Powieść z pogranicza różnych gatunków literatury: historycznej, przygodowej, podróżniczej, ale przede wszystkim fantasy. Bohater główny z powodu choroby nowotworowej zostaje wprowadzony w stan śpiączki, z którego wybudza się w różnych odstępach czasu, ale w osobach niczego nieświadomych „nosicieli”. Nasz bohater poznaje ich myśli, odbiera wrażenia zmysłowe, ale nie ma wpływu na podejmowane przez nich działania. Może tylko obserwować otaczającą ich obu – jego i „nosiciela” – rzeczywistość. Ponieważ wybudzenia mają miejsce w różnych miejscach i okresach w historii świata, trwają krócej bądź dłużej, ale następują chronologicznie, odbywamy wędrówkę począwszy od prehistorycznych jaskiń, przez najbardziej znaczące wydarzenia w kolejnych epokach, aż do współczesności. Oczywiście osoby „nosicieli” są także różne, spotykają ich odmienne koleje losu, bohater przeżywa mnóstwo ekscytujących, często niebezpiecznych przygód.
Książka porywa wartkością i barwnością akcji, a ponadto jest napisana z dużym poczuciem humoru.
Kategoria: | Fantasy |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-11-18194-6 |
Rozmiar pliku: | 1,3 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Ciemność, jasność, znowu ciemność! Przelatujące z zawrotną szybkością obrazy, których nie sposób rozpoznać, wrażenia, których nie udaje się posmakować. Pęd, trwanie, szaleństwo, ciepło, zimno, głód, ból. Czasem wydawało mi się, że jestem rybą w głębinach, kiedy indziej płazem pełzającym po ziemi, tylko nie byłem w stanie zastanowić się nad tym. Czułem się jak kaleka po wylewie lub starzec w ostatnim stadium Alzheimera. Nie wiedziałem, kim jestem, co się ze mną dzieje, czułem tylko, że żyję. A może nie żyłem, choć to, co się ze mną działo, było całkowitym zaprzeczeniem wyobrażenia o śmierci?
Wreszcie, po przepłynięciu czegoś, co zdawało się być oceanem czasu – nie miałem zresztą pojęcia, co to czas, a tym bardziej ocean – obłąkany prąd zwolnił i wyrzucił mnie ze swego nurtu. Albo inaczej – wszystko się zatrzymało w przedziwnej stop-klatce, jeśli do absolutnej ciemności pasuje słowo stop-klatka.
Poczułem dojmujące ciepło i rozpalającą mnie od środka głowy jasność.
I usłyszałem głos w języku nieokreślonym, w którym musiały być zawarte wszystkie języki świata.
– Jesteś?
– Jestem!
– Więc idź dalej!
Wtedy jeszcze nie przyszło mi do głowy, że właśnie zostałem stworzony.
Nagle szeroką panoramą rozwinął mi się w mózgu słynny fresk Michała Anioła z dłonią Boga wysuniętą w stronę Adama…
Tyle że jedyne co mi wtedy przyszło do głowy, to że śnię. I że trzeba się obudzić!
– No, Aldo, wstawaj!
Jako dziecko miewałem podobne sny rozgrywające się w mroku. Wam zapewne też się przydarzały. Scenariusze bywają podobne – oto znajdujemy się w wielkim, zagraconym pomieszczeniu, dookoła panuje absolutny mrok, a my potykamy się o rozmaite sprzęty, których przeznaczenia nie sposób rozpoznać. Czujemy narastającą grozę i pragniemy, żeby to się wreszcie skończyło.
Jednakże w snach małego Aldo nigdy nie było kompletnej ciemności – zawsze paliła się mała czerwona lampka niczym w ciemni fotograficznej.
Tym razem jednak nie świeciło się nic. Krążąc w całkowitym mroku, nie trafiałem na żadne znajome sprzęty, jedynie na skalne ściany i kamienie pod bosymi stopami… Bałem się. Z moich ust, dziwnie zasznurowanych, choć niezupełnie szczelnie, wydobywały się dźwięk zbliżone do płaczu. Gdzie i kim jestem, skąd się wziąłem? Zamiast pamięci ziała próżnia doskonała.
Znów strach powrócił ze wzmożoną siłą – a jeśli tak wygląda śmierć? Niespodziewanie z mroku wyłoniła się ręka, drobna, ale silna, chropawa, o połamanych paznokciach przypominających szpony. Przestraszyłem się jeszcze bardziej. A jednocześnie poczułem płynący z niej potok ciepła i dobra. Ręka owa pociągnęła mnie zdecydowanie. Po paru krokach świat przede mną z lekka poszarzał. Nie opierałem się, poszliśmy razem ku światłu, zrazu bardzo odległemu i słabemu, potem, z każdym stąpnięciem, zyskującemu na mocy. Zorientowałem się, że jestem w jaskini i po kamienistym podłożu podążam ku wyjściu. Na niezapisanej tablicy mózgu zaczęły mi się pojawiać pojęcia: „pieczara”, „światło”, „mama”. Ciekawe, chociaż wszystkie te pojęcia były mi doskonale znane, nie potrafiłem wyrazić ich słowami.
Jakoś do głowy mi nie przyszło, że jeszcze nie nauczyłem się mówić.
Nie minęło wiele czasu, a już stanąłem niepewnie na skalnej półce. Przede mną rozciągała się rozległa, trawiasta dolina okolona intensywnie zielonymi wzgórzami. Natychmiast przypomniały mi się rezerwaty Kenii lub Tanzanii odwiedzone podczas safari w 1998 roku.
Równocześnie w moje nozdrza, dotąd przytkane jaskiniowym zaduchem, uderzył nowy zapach, niesiony rzeźwiącym wiatrem, zapach pełen woni ziół, wilgoci, pomieszany z tysiącem innych, nieznanych aromatów.
Tymczasem moje oczy przyzwyczaiły się do światła i wnet jasność wydała mi się dość blada, niepełna… Ale już niebo nad wzgórzami poczęło przybierać niepowtarzalną łososiową barwę. Jeszcze chwila, a wyłoniła się słoneczna kula, oświetlając całą szeroką dolinę, której harmonii nie mąciła żadna asfaltowa droga, wieża przekaźnikowa telefonii komórkowej czy słupy wysokiego napięcia.
Spojrzałem z ukosa na moją opiekunkę i przeraziłem się. Istota, która wyprowadziła mnie na światło dnia, okryta częściowo sierścią, kudłata, przypominała wielką, stojąca pewnie na dwóch nogach małpę. Choć chyba już nią nie była. Twarz miała jasnoczekoladową, nieomal ludzką, rozświetloną przez rozumne oczy. Wyglądała jak młodsza siostra pramatki Lucy, którą widziałem kiedyś w muzeum w Addis Abebie. Musiała być olbrzymką, a może po prostu ja zmalałem, bo sięgałem jej ledwie do pasa.
Nie znając jej zamiarów, chciałem wyszarpnąć swoją rękę, ale nie byłem w stanie wykonać ruchu, za to wydałem jakiś okropny nieartykułowany skrzek, który chyba nie został prawidło zrozumiany – olbrzymka uniosła mnie w górę i wetknęła ogromne pomarszczone wymię w moje usta. Chciałem zaprotestować, ale byłem straszliwie głodny, a jej mleko już po chwili wydało mi się napojem bogów.
Tymczasem z jaskini dobiegł mnie pomruk. Powinienem się przerazić, ale ssałem w najlepsze. Karmiąc mnie, istota usunęła się nieco, aby nie zagradzać wejścia. Wnet na zewnątrz wygramolił się samiec – wielki, jeszcze bardziej kosmaty i kompletnie nagi, o okrutnym pysku King Konga. Na szczęście zdawał się całkowicie nas ignorować. Całą uwagę skupił na wschodzącym słońcu. Na jego dzikim obliczu pojawiło się coś łagodnego, nieomal ludzkiego. Schylił się pokornie przed wznoszącą się tarczą, a potem padł na twarz. Karmicielka przysłoniła mi oczy, by ochronić wzrok przed promieniami słonecznymi, a potem upadliśmy razem. Przemknęła mi myśl, że w ten sposób człekokształtne prymitywy oddają cześć Temu, którego istoty nie ogarniają, choć są przekonane, że istnieje… Lekko unosząc głowę, mogłem przyglądać się sawannie nabierającej pełni barw. Jeśli idzie o rozmaitość i obfitość zwierzyny, przypominała biblijny raj. Kiedy wstaliśmy, matka pociągnęła mnie w stronę pobliskiego stawu, a właściwie trochę większej kałuży zlokalizowanej w zagłębieniu skalnym. Zanim zaczęliśmy żłopać wodę, zobaczyłem moją twarz, a może powinienem powiedzieć: mordę. Jak błyskawica przeszyła mnie myśl, że tak musieliśmy wyglądać milion, a może więcej lat temu. Wrażenie spojrzenia prosto w twarz swego praprapraprzodka było tak dojmujące, że powinienem się obudzić. Ale nie mogłem.
Mówi się, że śmierć jest snem nieprzespanym. Nie wiem, po drugiej stronie byłem wprawdzie dość długo, ale tylko jedną nogą. Poczynając od owego zadziwiającego poranku na skalnej półce przeżyłem tysiące takich snów, przechodzących z jednego w drugi niczym wąż połykający kolejnego węża, a mimo to nie zbliżyłem się nawet do progu wielkiej tajemnicy niebytu. Cały czas zdawałem sobie sprawę, że śnię, chociaż nie miałem pojęcia, czy i kiedy się obudzę.
Owe dość realistyczne rojenia różniły się zdecydowanie od wszystkich świadectw, z jakimi zdarzyło mi się zetknąć. Rozmaici osobnicy wyrywani z objęć śmierci klinicznej mówili, że w momencie gdy dochodzili do krawędzi nieistnienia, doświadczali wrażenia oglądu całego swego życia.
U mnie następowało coś zdumiewającego – zamiast obrazków z dzieciństwa czy młodości Aldo Gurbianiego oglądałem swoją historię prenatalną. I to sięgającą początków naszego gatunku. W dodatku nie z perspektywy aktywnego uczestnika, tylko, jak to w snach bywa, bezradnego obserwatora, osobnika mocno zanurzonego w ciele istoty z zamierzchłej epoki, a jednocześnie nieposiadającego nad nim żadnej kontroli. Z jaźnią mego „nosiciela” miałem mniejszy kontakt niż pasażer wycieczkowca z mostkiem kapitańskim. Mogłem obserwować, doznawać podobnych jak on wrażeń zmysłowych, bez żadnego wpływu na jego czyny i myśli. Ot, mucha w bursztynie. Tyle, że mucha wiecznie żywa!
Początkowo miałem koncepcję, że mój przeżarty nowotworem mózg po prostu miesza i generuje fabuły z bazy danych nagromadzonych latami, tasuje mniej lub bardziej przypadkowo obrazy i doświadczenia wyniesione z filmów i książek.
Ale jak wytłumaczyć to, że widziałem miejsca i przeżywałem zdarzenia, o których wcześniej nawet nie czytałem? To, co działo się ze mną od chwili wyjścia z jaskini, sprawiało pozory fragmentów autentycznego życia odtwarzanych na magnetowidzie. Bardzo krótko łudziłem się, że sen szybko minie – trwał i wydawało się, że będzie się ciągnął w nieskończoność. W dodatku śniłem zaskakująco realistycznie – z zachowaniem konsekwencji, logiki i prawdopodobieństwa. Zwyczajne sny zawierają sporo materii onirycznej, mgły, chaotycznego niedookreślenia, tymczasem przede mną otwierały się wspomnienia sięgające pradziejów, nadzwyczaj żywe, z uwzględnieniem smaku, dotyku, zapachu i nasyceniem barw godnych hollywoodzkiej taśmy filmowej lub cyfrówki najnowszej generacji.
Początkowo sądziłem, że moja podróż w czasie jest przypadkiem jednorazowym. Myliłem się. Moja wizyta w przeszłości nie skończyła się pierwszego, drugiego ani następnego dnia. Nie urwała się po miesiącu ani po roku. Całe szczęście, że nie śniłem wszystkiego. Wydaje mi się, że przeżywałem wyłącznie niektóre, bardziej traumatyczne epizody, jakby wypreparowane z całej szarej egzystencji, z pominięciem tego, co najwyraźniej nie odłożyło się w mej pamięci.
Naturalnie próbowałem analizować to, co się ze mną działo, przypomniałem sobie, kim jestem (Aldo Gurbiani, lat 65, rasy białej, heteroseksualny). Zdawałem sobie też sprawę, że dobrowolnie dałem się wprowadzić w stan hibernacji. Prawdopodobnie na lata. Jedyną możliwą, trudną do zaakceptowania, ale nieuchronnie nasuwającą się hipotezą było, że przeżywam ponownie realne zdarzenia, które kiedyś naprawdę się wydarzyły. Mnie, a może innym przedstawicielom ludzkiego gatunku? Swego czasu zetknąłem się z teorią, że pamięć gatunkowa zapisana w genach właściwa jest wszelkim stworzeniom żywym, przy czym w wypadku człowieka jest ona rozwinięta w najwyższym stopniu, choć na co dzień przeważnie zablokowana. Słyszałem o ludziach, którzy przypominali sobie swe wcześniejsze wcielenia, a i mnie samemu zdarzało się przeżywać historie z przeszłości. Tym razem jednak zderzałem się z czymś o wiele bardziej nieprawdopodobnym – z pamięcią genetyczną rozpostartą na przestrzeni całych dziejów.
Jak to się dokonywało i czy możliwe było, by drobina materii zawarta w jednym plemniku, czy może jaju, była zdolna przenosić informacje nie tylko o organizmie, ale o wiekach osobniczych doświadczeń?
Andy Spinelli, mój młody asystent, (25 lat, po doktoracie) tłumaczył mi swego czasu „cybernetyczną teorię duszy”. Twierdził, że w indywidualnym kodzie genetycznym zawarte są specyficzne „zaczepy”, pozwalające się łączyć z trudnym do ogarnięcia wymiarem ducha, skąd mniej lub bardziej bezwiednie czerpiemy nawyki, odruchy, ale również wspomnienia.
– Moim zdaniem przypomina to wirtualną chmurę ze świata komputerowego.
– Ciekawa teoria, szkoda, że nie do udowodnienia – mówiłem Andy’emu, który, zwinnie poruszając się na swym wózku inwalidzkim, zataczał wokół mnie coraz węższe kółka na podobieństwo natrętnej muchy.
– Ktoś kiedyś ją udowodni – odpowiadał z niezmąconą pewnością. – Powiada przecież Pismo: „Błogosławieni, którzy nie widzieli, a uwierzyli”.
Tymczasem czas płynął, a ilość niewiadomych przewyższała te nieliczne wiadome. Nie miałem pojęcia, jak długa będzie moja podróż. Zorientowałem się wprawdzie, że sen ma charakter chronologiczny, ale czy wynikał z tego jakiś głębszy sens? Tak samo nie udało mi się dociec, czy mogłem oglądać wspomnienia dla biografii mych przodków najważniejsze, najmocniej utrwalone, czy też dobrane przez Najwyższego Reżysera według jakiegoś tylko dla niego wiadomego klucza? Najbardziej przypominało to przeglądanie rodzinnych albumów, zatrzymywanie się na określonych stronach, chociaż zawsze w kolejności zdarzeń.
Sny bywały różnej długości. Niektóre przypominały błysk flesza, inne wydawały się nie kończyć, stwarzając wrażenie, że przeżywam całe życie. Inna sprawa, że przeważały te krótsze, pełne negatywnych doznań: strachu, głodu, bólu i zimna. Najwięcej było strachu! Ciężko przeżyłem trzęsienie ziemi, które przysypało naszą jaskinię, walkę z wielkim szablozębym tygrysem i wielką powódź nieuchronnie przywodzącą na myśl biblijny potop. Wielokrotnie otarłem się o śmierć, przy czym doświadczeniem zupełnie wyjątkowym była ucieczka przed nacierającym w zawrotnym tempem pożarem sawanny, kiedy przekonany byłem o nieuchronnej śmierci. Przeżyłem z garstką mych współplemieńców, wskakując w ostatnim momencie do niewielkiego stawu, który ostał się wśród ogniowej burzy.
Oczywiście starałem się ustalić zarówno czas, jak i miejsce, w którym się znalazłem, – wiele wskazywało na północno-wschodnią Afrykę, może Erytreę, ale biorąc pod uwagę przemiany klimatyczne zachodzące w świecie, mogło to być równie dobrze każde inne miejsce blisko zwrotnika Raka. Patrząc w niebo, widywałem bowiem gwiazdozbiory niewątpliwie przynależne do północnego nieba, a klimat prawie przez okrągły rok był ciepły, temperatura powietrza zmieniała się nieco w porze ciepłej i suchej. A przecież wiedziałem, że musi przyjść ochłodzenie, gdzieś na północy rosły lodowce… Jeśli dotrą do nas, nie bardzo wiedziałem, jak mielibyśmy przetrwać. Bez ognia, bez ciepłych ubrań. A ja w żaden sposób nie mogłem im pomóc – zero kontaktu! Jeszcze trudniej byłoby mi określić, w czyim ciele się znajdowałem. Nigdy nie interesowałem się paleontologią, toteż nie potrafiłbym wskazać różnic dzielących choćby gatunek homo erctus od homo sapiens. Łatwiej przyszło mi zrozumieć, czemu pierwszy zapamiętany sen przypadł na wczesną epokę kamienną, a nie było mi dane w pełni przeżyć wspomnień bardziej odległych przodków, z trylobitami, dinozaurami i pramałpiatkami włącznie. Wygląda na to, że ewolucja w wydaniu, w jakim przedstawiają ją darwiniści, jest hipotezą w dużym stopniu chybioną. A moja (i mego nosiciela) świadomość narodziła się nagle, w wyniku nadprzyrodzonej ingerencji, podczas owego tajemniczego kontaktu w jaskini.
Takich pytań miałem bardzo wiele, niestety nie mogłem niczego sprawdzić doświadczalnie.
Z owego pierwszych odcinka snu najbardziej istotna okazała się sprawa mego genetycznego przetrwania, z czym nierozerwalnie łączyła się kwestia seksu. Daleka od jakiegokolwiek romantyzmu. Stadem niepodzielnie władał stary samiec, ojciec wszechwładny, zazdrosny pan kilkunastu kobiet uległych i niezwykle wobec niego bojaźliwych. Krył je dość regularnie, choć gdy już zaspokoił swe żądze, szedł spać dopuszczając swych totumfackich, także starszych synów, co samicom nie robiło, jak się wydawało, większej różnicy.
Mój pierwszy „nosiciel”, nawet kiedy podrósł, nie należał do tego kręgu – na tle rówieśników wydawał się drobny, niewysoki, nieśmiały, toteż po wejściu w wiek dojrzewania chodził non stop z obrzękłymi jądrami, dając upust swym chuciom samodzielnie bądź w zabawach z kolegami. Coraz częściej martwiłem się, czy i jak przekaże swoje geny dalej? Okazało się, że przypadkiem. Kiedy patriarcha, ranny w starciu z niedźwiedziem, wyzionął ducha, w stadzie rozegrała się krótka walka o przywództwo. Rywalizowało kilku samców, ale walkę, o dziwo, wygrał jeden z młodszych synów, z wyglądu ewidentny małpolud, za to siłacz jakich mało. Nowy wódz nie zadowolił się wyłącznie satysfakcją – dwóch najsilniejszych rywali wypędził, a wśród reszty ustalił „kolejność dziobania” w swoim haremie. Zajmowałem w nim pozycję jedenastą albo dwunastą. Dobre i to. Stało się praktyką, ze kiedy herszt, zaspokoiwszy żądze, szedł spać, do samic dorywali się inni, czekający w kolejce. Którejś nocy i memu przodkowi udało się wreszcie dopaść jednej z młodych kosmatek. Przypuszczam, że właśnie wtedy rozpoczęła się moja historia rodzinna. Pewności nie mam, albowiem ten etap mych wspomnień skończył się w momencie osiągnięcia przeze mnie orgazmu. Ogarnął mnie mrok.
W następnym śnie, stanowiącym znacznie dalszą sekwencję mego rodowodu, byłem już kimś innym – synem, wnukiem, a może praprawnukiem patriarchy, nie jestem w stanie stwierdzić autorytatywnie czy minęły dziesięciolecia, czy tysiąclecia, w każdym razie nie poznawałem nikogo z hordy.
Z bliżej niejasnych powodów opuściliśmy jaskinie i gnieździliśmy się na podmokłych kępach wśród trzęsawisk, na których wprawdzie nie brakowało pożywienia, ale również wszelakich pasożytów. Gdybym mógł jakoś porozumieć się z moim nosicielem, wyperswadowałbym mu niezdrową lokalizację, ale mogłem jedynie obserwować, jak błotne gorączki i krokodyle czynią spustoszenie wśród moich współbraci. W każdym razie na mokradłach przeżyłem kilkanaście lat uprawiając zbieractwo, a gdy ostateczny pomór zabił większość dojrzałych mężczyzn, przejąłem rolę rozpłodowca i pozycję przywódcy stada. Nie nacieszyłem się swoją funkcją długo – po którymś przekazaniu materiału genetycznego nastąpił kolejny przeskok czasowy. Chyba dość spory. Klimat odmienił się ostatecznie, nasze stado zamieszkiwało teraz duszny deszczowy las pełen licznych zagrożeń, a zwłaszcza wielkich niebezpiecznych kotów, chociaż działając w grupie, udawało się stawiać im czoła. Obok kamieni w użytku były drewniane dzidy. Sypialiśmy przeważnie w szałasach zlokalizowanych na podobieństwo ptasich gniazd na drzewach, chociaż i tak nie było sezonu, żeby któregoś z młodych nie porwał lampart.
Pokolenia odchodziły za pokoleniami. Zastanawiałem się, czy za którymś razem znajdę się w ciele niewiasty, doświadczając doznań kompletnie niedostępnych dla facetów. Ale niestety, w swej długiej jak się miało okazać historii, nigdy mi się to nie przydarzyło, co dowodzi, że pamięć genetyczna jest przenoszona wyłącznie w linii męskiej. Jednak jakoś szczególnie nie żałowałem tego ograniczenia. Przez całe tysiąclecia bycie niewiastą wiązało się nie tyle z rzadkimi i bardzo krótkimi okresami radości, co z mnóstwem kłopotów, bólu i wysiłku nieznanych współczesnym feministkom. Zajmowanie się dzieciakami, doglądanie ognia, którego długo jeszcze nie potrafiono samodzielnie krzesać, a pieczołowicie przechowywano jak skarb podkradziony bogom, których piorun ugodził w wyschnięte drzewo, bezwzględne uleganie męskim zachciankom, czyli seks pozbawiony jakichkolwiek uczuć, a przeważnie również przyjemności – tego nie da się zazdrościć.
Trzeba też było nie lada cierpliwości, aby kibicować postępowi naszego gatunku. Najprostsze wynalazki potrzebowały tysiącleci prób i błędów, a niekiedy bywało, że zostawały zapomniane.
Ileż furii wywoływały we mnie jałowe zabiegi rozniecania ognia. Nie pomnę, ile razy wołałem daremnie do mego praprzodka: – Poszukaj krzemienia, durniu!
Jednak odzewu nie było! Odbierałem wszystkie bodźce zewnętrzne tak samo jak mój nosiciel, ale myśli nie byłem w stanie przeniknąć. Mogłem je co najwyżej odgadywać na podstawie napięcia mięśni, przełykania śliny, mrugania oczami, pocenia się, czy przyspieszonego bicia serca.
Tymczasem sny następowały jedne po drugich. Czasem działy się w rodzinie, która starzała się na mych oczach, kiedy indziej rozmiar przeskoku był niemożliwy do oceny. Wydarzenia przesuwały się jak w fotoplastykonie (pamiętam takie urządzenie z wczesnego dzieciństwa), atakując swą różnorodnością, chociaż zdołałem zarejestrować tylko te najważniejsze, najbardziej oryginalne.
Przeważały doświadczenia najprostsze – niekończące się wędrówki, przeplatające się okresy głodu i rozleniwiającej sytości, czasem rozkoszna odmiana związana z kąpielą w gorących źródłach, skąd niestety przegoniły nas niedźwiedzie. Co do polowań bywało różnie – niekiedy my polowaliśmy całą hordą, a niekiedy drapieżniki polowały na nas. Zwykle po zakończeniu łowów solidarność łowiecka pękała, zwłaszcza w okresach kryzysu przywództwa (co bywało dosyć częste), i dochodziło do haniebnych potyczek o lepsze kąski. Dla samic i dzieci niezmiennie pozostawały te gorsze. Na szczęście utarczki kończyły się przeważnie na powierzchownych ranach i ogólnych potłuczeniach.
Czas płynął, a ja oglądałem naszą historię, rejestrując jak wchodzą do użytku pierwsze okrycia ze skór, nieodzowne w związku z oziębieniem klimatu, i coraz doskonalsze narzędzia z kamienia – tłuki, skrobaki, siekierki i noże. Jak już wspominałem, żadną miarą nie byłem w stanie przyspieszyć ewolucyjnego procesu ani pomóc swoją współczesną wiedzą mym paleolitycznym przodkom. Co nie znaczy, że nie odczuwałem emocji i dumy, gdy wreszcie udało się im skonstruować pierwszy oszczep, pierwszy łuk, czy ulepić pierwszy garnek. Zachwycało mnie też, jak na wpół zwierzęce gwizdy, syki, piski i pohukiwania zaczęły przemieniać się w coraz bardziej modulowaną mowę. I co najważniejsze, że dzięki niej możliwe stało się przekazywanie nabytych doświadczeń kolejnym generacjom. Warto dodać, że w każdym kolejnym śnie, oddzielonym nierzadko stuleciami mroku od poprzedniego, musiałem od nowa uczyć się ewoluującej, coraz bardziej urozmaiconej mowy współplemieńców.
Moi przodkowie rozwijali się bardzo wolno, ale nieustannie. Posługiwanie się narzędziami oraz mowa coraz bardziej odróżniały ich od świata zwierząt, a te różnice pogłębiły się, gdy jeden z mych protoplastów odkrył wielką nieobecną – miłość.
W onym czasie klimat po okresie znacznego ochłodzenia znów wyraźnie się ocieplił, opuściliśmy niegościnne pustkowia, wychodząc na sawannę bogatą w zwierzynę, jadalne owoce i nasiona traw. Jedynym towarem deficytowym bywała, gdy nastawała pora suszy, woda. Kiedy jedyna znaczna rzeka w okolicy zamieniła się w wąską strugę, mogłem obserwować, jak gromadzą się przy niej stadami wszelkie gatunki zwierząt w przedziwnym rozejmie. Jak piją wedle ustalonej hierarchii czworonogi większe i mniejsze, drapieżne i roślinożerne, przy czym słonie, nosorożce, bawoły zdawały się pilnować panującego ładu.
Ten szczególny „pokój Boży” trwał jedynie do zmroku, po którym zgodna dotąd społeczność zwierzęca odchodziła od wodopoju i rozpraszała się, a ludzie kryli się za kolczastą palisadą wokół ognisk, nasłuchując jak na zewnątrz, w lepkim mroku zaczynają się dziać rzeczy straszne, na co wskazywały ryki wielkich kotów i zawodzenie hien. Ostatecznym dowodem tragedii były rankiem stada sępów, ciągnące w kierunku świeżego ścierwa.
Naturalnie nikomu z naszego stadka nie przychodziło do głowy wyściubiać łba poza solidny płot z kolczastych krzewów. Co prawda, największa nawet ostrożność nie gwarantowała pełnego bezpieczeństwa. Zwłaszcza jeśli kogoś dopadał po prostu pech. Takie nieszczęście przydarzyło się szczepowi z północnego wschodu, składającego się z ludzi drobnych, o nieco jaśniejszej skórze od nas. W środku dnia spotkali się z potężnym lwem. Ludojadem! Zawsze ostrzegano nas przed takimi osobnikami z przetrąconą psychiką – przeważnie za młodu odpędzonym od stada.
Popularna opowieść głosiła, że osobniki takie, gdy dorosły, stawały się inkarnacją demonów. Obojętne jednak, co siedziało w lwie, naszym pobratymcom przyszło stoczyć ciężką walkę na śmierć i życie z bestią o rozmiarach rosłego cielaka
Walka ostatecznie okazała się zwycięska, ale została okupiona śmiercią ojca rodu i ciężkimi ranami kilku innych mężczyzn. Jakimś sposobem wieść o tym wydarzeniu dotarła na nasze terytorium i skłoniła do podjęcia niestandardowych działań
Mój kolejny nosiciel, noszący imię Uzzu, był wtedy ledwie niedorostkiem, toteż nie uczestniczył w procesie decyzyjnym. Musiał jednak zaakceptować postanowienie starszych i aktywnie przystąpić do jego realizacji.
Była to pierwsza wojna, w której przyszło mi uczestniczyć, a właściwie jednostronny akt brutalnej agresji. Nasz szczep po krótkiej, nieszczególnie krwawej utarczce, zagarnął pod swą pieczę liczące kilkadziesiąt osób stado „beżowych” o jasnych oczach. Dorosłych mężczyzn pogoniono; jeden wyjątkowo czupurny młodzian, który nie chciał skapitulować, zginął, a kobiety i dzieci zostały wcielone do naszej rodziny – czytaj haremu wodza! Powinienem przyzwyczaić się do tego stanu rzeczy – okrucieństwo, gwałt, zabijanie były czymś normalnym w tamtych epokach. Choć stykałem się również z empatią, z rozpaczą matek i ojców, gdy ginęło ich potomstwo, z objawami przyjaźni, a także przywiązania.
Zapamiętałem tę paradę jeńców, przepędzonych wokół naszego ogniska – pierwocinę rzymskich triumfów czy sowieckiej defilady zwycięstwa. Na czele niesiono ciało poległego, za którym reszta postępowała w milczeniu, jeśli nie liczyć pochlipywania siostry bojownika, pierwowzoru wszystkich przyszłych Antygon.
Aya, bo tak ją zwano, była wtedy jedynie trochę większą, przestraszoną dziewczynką, ale nie tylko jej szlochy, jasna karnacja i błękitne oczy zwróciły uwagę Uzzu (a przy okazji również mnie!). Kiedy pochód zatrzymał się wśród naszych szałasów, przerażona wodziła dookoła wzrokiem i ich spojrzenia na moment spotkały się… To coś, co w nim zagrało, co poczułem i ja, było czymś mocniejszym niż pożądliwy dreszcz w lędźwiach. Przypominało raczej upadek drobiny żaru na wyschniętą hubkę. Prawie równocześnie z zauroczeniem pojawiła się gorycz. Było przecież oczywiste, że najpóźniej za kilkanaście księżyców nasz przywódca zniewoli to smukłe ciało, rozedrze szczupłe, kształtne jak u młodej antylopy nogi. I nie dokona tego niestety niedorostek Uzzu, który właśnie zaczynał odkrywać dziwną chorobę przez przyszłe pokolenia nazwaną miłością.
Nie znałem jego myśli, a przecież rozumiałem doskonale, co się z nim dzieje, dzieląc wraz z nim nieprzespane noce, uczestnicząc w ukradkowym podglądaniu dziewczyny i niezliczonych bójkach, toczonych o byle co z rówieśnikami w oczywistym celu zaimponowania długonogiej nimfie.
Aya, mimo swego młodego wieku nie pozostawała obojętna na jego zaloty. Jako stary erotoman zauważałem lepiej od mego praprzodka dziewczęcą mowę ciała, jej wilgotniejące oczy i mocno zaciskane uda pocierane o siebie.
Wprawdzie starsze kobiety pilnowały zasad przyzwoitości i hierarchii w stadzie, mając baczenie, by kąsek przeznaczony dla wodza nie trafił przed czasem w niepowołane ręce, ale przecież nie mogły upilnować wszystkich przypadkowych dotknięć i otarć.
Młode ciała i dusze lgnęły do siebie intensywnie, mimo że uboga mowa nie pozwalała na wygłaszanie miłosnych tyrad czy układanie poezji. Uzzu nie był dotąd istotą krnąbrną i nie sprawiał większych trudności starszym, ale tym razem jego determinacja rosła z dnia na dzień. W końcu zdecydowali się na złamanie obowiązujących tabu i rzucenie wyzwania tradycji.
Ceremonia pokładzin miała się odbyć pół księżyca po pierwszej miesiączce. Toteż kiedy kobiety zauważyły kropelki krwi pozostawiane przez Ayę na ścieżce, przygotowania do jej zaślubin z wodzem wkroczyły w decydującą fazę.
Uzzu bał się konsekwencji, ale postanowił nie poddać się losowi. Trzy dni przed rytualnym świętem, w zagajniku, w którym poszukiwano jadalnych pędów, udało mu się zamienić kilka zdań z popłakującą dziewczyną.
– Uciekniesz ze mną? – zapytał.
– Choćby na koniec świata!
Teoretycznie ich ucieczka nie miała prawa się udać. Jednak sama przyroda sprzyjała zakochanym. Lądem nie mogliby ujść daleko – jeśli nie pościg, dopadłyby ich wrogie plemiona lub drapieżne bestie. Aliści szczególnym trafem z wiosenną równonocą, po intensywnych deszczach w górach, szeroko rozlała się ich rzeka. Leniwy strumień stał się nagle potężny, wartki i groźny. Obalał drzewa i porywał zwierzęta. Dwa dni przed planowanym świętem defloracji, podczas widnej księżycowej nocy, przekradli się na skraj wody i tam zdecydowali się wskoczyć na jedną z płynących kłód, postanawiając zdać się na los szczęścia.
Nikt ich nie ścigał, przybierająca rzeka zagrażała samemu istnieniu osady, toteż mieszkańcy bardziej zajęli się ratowaniem dobytku niż ściganiem zbiegów, których uznano za zmarłych.
Rwący nurt oddalił ich szybko od rodzinnej wioski, omijając mielizny i wiry. Zanim nastał pierwszy świt, byli daleko! A nawet za daleko. Kiedy się ocknęli, dookoła rozciągał się bezmiar wody, a brzeg był jedynie zieloną kreską na horyzoncie.
– Gdzie jesteśmy? – zapytała Aya.
– Na morzu! – zawołałem bezgłośnie, ale Uzzu tylko bezradnie rozłożył ręce. Brakowało mu właściwego słowa na określenie tego, co widział.
O istnieniu oceanu ledwie słyszeli, za to szybko przekonali się, że otaczająca ich słona woda jest niezdatna do picia. Zdani wyłącznie na morskie prądy, oddalali się coraz bardziej od lądu, z każdym dniem mocniej przekonani, że czeka ich śmierć. Żucie liści niewiele mogło pomóc. Szczęściem na drzewie schroniło się kilkanaście drobnych gryzoni, których krew rekompensowała brak wody, a ciała posłużyły na przynętę dla ryb. Te również, spożywane na surowo, dostarczały nieco płynu wycieńczonym organizmom.
Mocno kibicowałem wszystkim poczynaniom Uzzu, przeżywałem jego działania pełen emocji, chociaż byłem przekonany, że musi mu się udać. Moje istnienie było wystarczającym dowodem, że nie mógł odejść z tego świata, nie pozostawiając potomka.
Tymczasem stan zagrożenia nie skłaniał do erotycznych pieszczot. Aya cały czas obawiała się stoczyć z pnia, zwłaszcza kiedy fale się podniosły, a drzewem poczęło miotać we wszystkie strony. Uzzu przywiązał oboje lianami do konarów i rzygając, wzywał bogów Słońca i Księżyca, aby powstrzymali swój gniew. Sztorm minął dopiero trzeciego dnia nad ranem, a oni, skrajnie zmęczeni, usnęli wśród połamanych konarów.
Obudziłem się wraz z nim koło południa. Padające pionowo promienie słońca przebijały przez listowie. Nie czułem ruchu wody, toteż szybko podniosłem się i zobaczyłem że drzewo ugrzęzło na płyciźnie, a kilkadziesiąt kroków dalej znajduje się piaszczysta plaża, nad którą unoszą się grzywy palm.
Aya nie umiała pływać i bała się wody, toteż Uzzu wziął ją na ręce i brodząc zanurzony niekiedy po szyję, podążył w stronę brzegu.
Nieznany ląd, jak się okazało całkiem spora wyspa ze skalistym wzniesieniem w centrum, sprawiał wrażenie bezludne. W dodatku okazał się niezwykle przyjazny dla młodej pary. Dobry Duch Słońca, bo tak nazywali siłę, która czuwała nad nimi, pozwolił im znaleźć źródło słodkiej wody, a nawet nieduży staw, w którym mogli zażywać kąpieli, objawił mnóstwo smakowitych owoców i jadalne trawy, nadto co dnia dostarczał w nadmiarze ryb i zamieszkujących ciepłe morze krabów i żółwi, które w porze odpływu mogli wybierać z szybko schnących kałuż między skałami. Ich wyspa nie była szczególnie wielka, ale było na niej wszystko, co potrzebne do życia. Przeżyli na niej ponad rok, dłuższy czas czekając cierpliwie, aż ich ciała i dusze dojrzeją do zespolenia. Aya była płochliwa jak gazela i łatwo się gniewała; dotknięta bez przyzwolenia potrafiła dotkliwie ugryźć, a ślady jej pazurów nieraz znaczyły piersi i ramiona Uzzu, który z braku jakiegokolwiek doświadczenia nie bardzo wiedział, jak się zabrać do rzeczy. Cóż, za pierwszym razem nawet dobycie kraba ze skorupy przysparza wielkich trudności. Ale jak się nie ma co się lubi, a hormony buzują…? Napalony chłopak, szukając zaspokojenia, posiadł nawet niedorosłą suczkę szakala, która przybłąkała się do nich. i cierpliwie czekał, wierząc w odmianę losu.
Tymczasem Aya rosła jak na drożdżach, eksplodowały jej piersi, zaokrągliły się biodra, a usta coraz bardziej chętne, nabrały smaku miodu i mleka.
I któregoś dnia spełniło się obopólne marzenie o staniu się jednością. Pewnego upalnego popołudnia po kąpieli w lagunie dziewczyna sama pociągnęła go ku sobie na posłanie z palmowych liści. Pozwoliła się dotykać, sama lizała go językiem rozkosznym, choć szorstkim, a na koniec rozwarła przed nim furtkę do raju, ciasną zrazu i zaplombowaną, ale ewidentnie chętną. I posiadł Uzzu Ayę, intuicyjnie postępując niczym człowiek w pełni rozumny. Dotąd w ich hordzie seks uprawiano po zwierzęcemu, od tyłu, tak że samice niekoniecznie rozpoznawały, kto jest partnerem. On mógł czerpać radość z wpatrywania się w pełne miłości oczy. Tego dnia kochali się jeszcze wielekroć, nie wstydząc się swych ciał w słońcu dnia, wymieniając pocałunki. Choć odczuwałem dokładnie to, co czuł mój prapraprzodek, zazdrościłem mu tego przeżywania potęgi miłości, pełnej absolutnego oddania, jaka mnie, staremu lubieżnikowi, nie przytrafiła się nigdy.
Szczęście młodych nie trwało długo. Rajskie wybrzeże nie okazało się aż tak bezludne, jak mogli przypuszczać, zwłaszcza że podczas odpływu wyspę łączyło z lądem stałym łatwe do pokonania pasmo piachu, na które początkowo nie zwrócili uwagi.
Żyjąc w złudnym przekonaniu, że są jedynymi ludźmi w raju, nie myśleli o ostrożności, zachowując się podobnie jak żyjące na bezludziu zwierzęta, które nigdy wcześniej nie spotkały człowieka. Co noc rozpalali ogień, choć oprócz krokodyli większych drapieżców na wyspie nie było… Aż dziw, że udało się im beztrosko przeżyć cały rok.
Jako dziecko pasjonowałem się przygodami Robinsona Cruzoe. Pamiętam do dziś, jaki dreszcz emocji przeszył mnie, kiedy brytyjski rozbitek znalazł na plaży ślad ludzkiej stopy, a następnie dotarł na miejsce ludożerczej uczty. Owo odkrycie pozwoliło mu jednak przedsięwziąć środki bezpieczeństwa i dzięki własnej przezorności zachować życie.
Uzzu i Aya mieli znacznie mniej szczęścia. Z obecności intruzów zdali sobie sprawę dopiero, kiedy ostrzegawczo zaskomlił oswojony szakal. Kilkuosobowa banda czarnoskórych pokurczów nadeszła ze wszystkich stron, otaczając ich szerokim kręgiem. Jedynym możliwym kierunkiem ucieczki był szlak na strome wzniesienie, skąd mogli rzucać okruchami skał w atakujących. To jednak wzmogło ich agresję. Owego dnia uratował ich zapadający zmierzch, który na krótko powstrzymał napastników. Ludożercy rozpalili wokół góry kilka ognisk i czuwali, by ścigani nie wydostali się z pułapki. Owej nocy, wiedząc o swym nieuchronnym jak mniemali końcu, kochali się jak sądzę po raz ostatni. Bardzo skutecznie. Świadomość Uzzu zgasła wraz z zapłodnieniem, wszelako jestem żywym dowodem, że dynastia przetrwała, choć mój praprapradziaduś, jestem tego prawie pewny, został zjedzony, a biedna Aya i kilka następnych pokoleń jej dzieci przeżyło wśród ludożerców. Sami też musieli zostać kanibalami, choć nawet po kilku pokoleniach różniliśmy się od reszty stada jaśniejszą skórą i smuklejszą sylwetką. Karłowate plemię grasowało po urodzajnym wybrzeżu, wzbogacając swoją dietę o wysokokaloryczne mózgi swych sąsiadów.
Trwało to kilkaset, a może nawet kilka tysięcy lat, przy czym ów okres nie zapisał się jakoś szczególnie w moich wspomnieniach, być może automatycznie wypierałem z pamięci zdarzenia okrutne i nieprzyjemne. We wspomnieniach zachowałem naturalnie wrażenia z kanibalskich uczt, tym okropniejsze, że odczucia mego przodka, radość z wzbierających ślinianek, kłóciły się z moim obrzydzeniem, gdy przychodziło mi jeść czyjąś niedopieczoną tatuowaną nogę lub drobną kobiecą rękę, ozdobioną wtopioną w ciało bransoletką.
Jeden dzień zmienił wszystko. Zbudziły mnie – w tym wcieleniu nosiłem imię Goon i liczyłem sobie kilkanaście wiosen – okrzyki „_Zossa_, _zossa_”, a gdy wyłoniłem się z jamy ziemnej, którą zamieszkiwaliśmy, spostrzegłem nadciągającą ciemną chmurę, która przesłoniła całe dotąd słoneczne niebo.
– Co to takiego? – zapytałem mojej starszej siostry Dii, która wskutek pokaźnej ciąży poruszała się z trudem, a mimo to jako pierwsza wygramoliła się na powierzchnię.
– _Zossa_ – powtórzyła, machając rękami niczym skrzydłami i kłapiąc zębami.
Potem zobaczyłem pierwsze egzemplarze owadów spadających wprost z nieba na liście drzew i krzewów. Przypominały niegroźne pasikoniki. Tylko, że były ich miliony. _Zossa_! – szarańcza!
Goon padł na ziemię, nakrywając głowę dłońmi.
– Ale głupek – zaśmiała się moja siostra – te owady ludzi nie jedzą. Przeżyjemy.
Jej optymizm okazał się przesadzony. Szarańcza wprawdzie nas oszczędziła, ale pożarła wszystko, co mogło nadawać się do jedzenia. Zagłada roślin pociągnęła za sobą śmierć roślinożernych zwierząt, zostawiając ludzi w pożałowania godnej sytuacji.
Plemię nie podejmowało żadnych działań, licząc, że z kolejną porą deszczową przyroda odżyje. Póki co, gwoli przetrwania stada, poczęto poświęcać na pożywienie jego najsłabszych członków. Niedołężnych starców, najmłodsze dzieci. Moją siostrę chwilowo oszczędzono, czekając, aż urodzi…A Goon? Tak samo jak kilku pozostałych przy życiu niedorostków, spętany na podobieństwo zwierzaka złowionego w sidła, czekał na kolejną ucztę. Jej moment – pełnia księżyca – zbliżał się. Co się działo w duszy Goona, nie wiem, choć brak jakichś silniejszych reakcji z jego strony mógł wskazywać na pogodzenie z losem. Nie doceniłem determinacji jego siostry. Którejś nocy podkradła się do śpiącego, przecięła nożem krępujące go więzy… Potem uciekli przed siebie, w nieznane.
Jak przeżyłem wraz z Goonem tę desperacką ucieczkę, dokładnie nie pamiętam. We wspomnieniach pozostał mi jedynie niekończący się marsz przez rozpalone słońcem piaski pustyń okalających nadbrzeżny raj, rozpaczliwe szukanie cienia w załomach skał i u podnóża piaszczystych diun, narastający głód i pragnienie. Raz tylko spadł krótki, dobroczynny deszcz. To że przeżył, zawdzięczał Dii, swej siostrze, najlepszej opiekunce, która gdy straciła dziecko, karmiła brata własnym mlekiem z ciągle nabrzmiałych sutków. Potem umarła, ale wcześniej kazała Goonowi przysięgać na Słoneczną Tarczę, że wypije jej krew. Więc wypił. I opity tą krwią siostrzaną, ostatni ze swego stada, pełzł dalej na czworakach, aż ujrzał zieleń drzew, błękit jeziora i żółte ściany glinianych domów.
Tak dotarłem na rubież cywilizacji Międzyrzecza, odmiennej od wszystkiego co dotąd widzieli moi przodkowie. Ludzie lepili tu chaty z rzecznego mułu, na małych poletkach, zasilanych wiosennymi powodziami, uprawiali zboża i hodowali niewielkie kosmate świnie. Wieki później kraina ta zyskała nazwę Sumeru, a potomkowie Goona nadal uprawiali pola, udoskonalając coraz bardziej skomplikowany system irygacyjny i uczestniczyli co pewien czas, po żniwach, w budowie pierwszych świątyń, które z czasem zmieniły się w wielopiętrowe zikkuraty…
Pobrzękuje mi w pamięci tytuł przeczytanej ongiś pracy „Historia zaczyna się w Sumerze”. Czy może być coś ciekawszego niż uczestniczenie w tych początkach, co prawda na prawach obserwatora filmu, ale filmu odbieranego wszystkimi zmysłami – także za pomocą węchu, smaku, dotyku. Każde kolejne życie dostarczało niezwykłej porcji wrażeń. Wspominam więc ciepłe poranki w ramionach coraz to innych kobiet, słodki smak daktyli, zapach wielbłądziego potu i ryb z pobliskiego portu. O tym, że dziedziczę nie tylko genetyczną pamięć, upewniały mnie dwie symetryczne brodawki przy moim kręgosłupie, z których nieraz szydzili mężczyźni, wytykając mi „cycki na plecach”, a które lubiły całować kobiety. Wielokrotnie miałem okazję przeżyć uczucie głodu i sytości. Kiedyś, po trzęsieniu ziemi, udało mi się wydostać spod gruzowiska zawalonych murów, spędzić jedno życie ze źle zrośniętą ręką i drugie z amputowaną nogą. Wielokrotnie doświadczyłem, jak smakuje bycie mężem zdradzającym i zdradzanym. Naprawdę przez tysiące lat można obejrzeć, usłyszeć i przeżyć wiele ciekawych rzeczy. Na przykład wysłuchać jak na placyku wypełnionym ludzkim mrowiem herold w jaskrawych szatach ogłasza po raz pierwszy świeżo wydane prawo Hammurabiego: „oko za oko, ząb za ząb”.
W odróżnieniu od moich zajętych obowiązkami dni codziennego przodków, niezauważających postępu, miałem pewność, że wokół mnie dzieje się doniosła historia. Rodzi się przyszłość ludzkości! Jedyna przykrość polegała na tym, że nie dane mi było uczestniczyć aktywnie w akcie tego tworzenia. Ileż razy mógłbym uchronić moich antenatów przed błędem lub nieszczęściem, ułatwić im życie, pchnąć rozwój cywilizacji setki lat w przód… Nie policzę momentów, kiedy czułem, że dysponując swą wiedzą i doświadczeniem, postąpiłbym dokładnie odwrotnie niż oni.
Co gorsza, nie mogłem nawet obserwować świata zgodnie ze swoimi zainteresowaniami. „Nosiciele” mieli inne priorytety. Kiedy oni patrzyli w prawo, nie mogłem rzucić okiem w lewo. I tak, przez przyziemną pracowitość kupczyka Weruta, którym wówczas byłem, straciłem bezpowrotnie możliwość osobistego poznania Abrahama, i to zanim wyruszył na swą wędrówkę w poszukiwaniu Ziemi Obiecanej. Abram i Lot żyli przecież wraz ze swym ojcem Terachem zaledwie parę przecznic ode mnie. Zapewne wielokrotnie spotykałem się z nim na targu, jednak pogłoski o nawiedzonym synu sąsiada poczęły się rozchodzić dopiero, gdy opuścił tereny Międzyrzecza.
Jedni twierdzili, że stało się to z powodu długów, inni, że wszedł w konflikt z wypływowym magiem o imieniu Azeher, który posiadł jakoby rzadką umiejętność czynienia cudów i przywoływania demonów, a przyszły patriarcha nieustannie go wyśmiewał. Trzecia wersja głosiła, że Abram prowadził tajemne rozmowy z jakimś potężnym duchem, większym od wszystkich miejscowych bogów – tych Enlilów, Utu, Eszkurów czy Entanów razem wziętych – i że ów Bóg nad bogami przyobiecał mu żyzną ziemię, na której jego potomkowie rozrodzą się niczym gwiazdy na niebie. Pokpiwano z tych wizji i tylko ja wiedziałem, jak dalekosiężne konsekwencje wynikną z obietnic Boga. Podobnie nie dziwiłem się, kiedy wiele lat później dotarła do nas pogłoska o tym, że nasz sąsiad gotów był poświęcić swego syna Bogu i tylko anioł powstrzymał dzieciobójstwo, łapiąc niedoszłego mordercę za ramię…
Wkrótce potem także moi przodkowie wyruszyli w drogę. Handel stawał się coraz bardziej intratny, a możliwości podróży większe. I tak kolejny z mych antenatów, Szuram z Babilonu, dotarł do Egiptu, gdzie mógł podziwiać piramidy i Sfinksa, w stanie zdecydowanie lepszym niż obecnie, a także odwiedzić wznoszone właśnie Achetaton, królewskie miasto będące ucieleśnieniem monoteistycznej utopii. Niestety Szuram, wierny czciciel Isztar i Marduka, nie interesował się obcymi wierzeniami, nie dawał też posłuchu złośliwym językom, głoszącym, że faraona reformatora zbałamucili hebrajscy medycy, których uczynił swymi doradcami.
W każdym razie, patrząc na owo świecące nowością miasto, którego przepych łączył się z surowością nowej doktryny, w rozmowie z innymi kupcami podzielał ich zachwyt i podziw dla wielkości dzieła, które ich zdaniem miało olśniewać potęgą przez setki lat. Ja, ich późny wnuk, dostrzegałem coś innego, wiedziałem przecież o rychłej śmierć Echnatona, unieważnieniu propagowanej przezeń religii i upadku miasta, poźniej błyskawicznie pożartego przez napierającą pustynię.
Któregoś wieczora mój przodek zasiedział się u złotnika, u którego zamówił naszyjnik dla narzeczonej Suri, pozostawionej w Babilonie. Wyszedł dopiero po zmierzchu. Idąc wąską uliczką między warsztatami malarzy i rzeźbiarzy, których nie brakło na przedmieściu stolicy, zderzył się z zamaskowaną postacią, przyodzianą w ciemną szatę i zasłonę na twarzy, noszoną przez kobiety ludów pustyni.
Zderzenie było tak silne, że niewiasta z jękiem upadła, a Szuram przyklęknął, pytając czy nic się jej nie stało i czy może jej pomóc. Zasłona zsunęła się z jej głowy, a księżyc, który właśnie wyszedł zza chmury oświetlił w pełni jej twarz.
Nefretete?!
Szuram naturalnie nie miał pojęcia, z kim ma do czynienia, poraziła go jedynie uroda tajemniczej damy. Ja wiedziałem dzięki wykopaliskom, prowadzonym trzy i pół tysiąca lat później, że piękna żona faraona bywała często w tych stronach, odwiedzając rzeźbiarza, swego kochanka. Artysta musiał kochać ją bardzo, bo zachował jedną jej podobiznę dla siebie, pozostawiając niedokończone jedno oko, aby tym sposobem zachować nad nią władzę na zawsze.
W pewnym sensie tak też się stało. A o urodzie władczyni dowiedział się cały świat, kiedy jej oblicze ujrzało światło dzienne za sprawą łopaty i miotełki archeologa kopiącego w miejscowości Tell el-Amarna.
Tymczasem Nefretete wstała, gniewnie odtrącając wyciągniętą ku sobie dłoń kupca. Oczy jej miotały błyskawice. Za nic nie chciała być rozpoznana w trakcie schadzki. W jej ręku pojawił się sztylet, który na podobieństwo jadowitej kobry ugodził Szurama. Mój „nosiciel” uchylił się – ostrze przejechało go po żebrach raniąc dotkliwie, ale przecież nie śmiertelnie. Kobieta zamierzała uderzyć ponownie, ale powstrzymała się z atakiem. Usłyszała głosy. Nadchodzili jacyś ludzie z pochodniami. Zarzuciła na twarz zasłonę i znikła.
Szuram tymczasem stracił przytomność. A mnie na moment przypomniał się świat, z którego odszedłem.
BESTSELLERY
- Wydawnictwo: MAGFormat: EPUB MOBIZabezpieczenie: Watermark VirtualoKategoria: FantasyChirurg, zmuszony do porzucenia swej sztuki i zostania żołnierzem w najbardziej brutalnej wojnie od niepamiętnuch czasów. Skrytobójca, morderca, który płacze, kiedy zabija. Oszust, młoda kobieta, skrywajaca za płaszczem z kłamstw ...EBOOK
41,44 zł 55,35
Rekomendowana przez wydawcę cena sprzedaży detalicznej.
- Wydawnictwo: SuperNowaFormat: EPUB MOBIZabezpieczenie: Watermark VirtualoKategoria: FantasyWiedźmin Geralt to kulturowy fenomen naszego stulecia! Postać stworzona przez Andrzeja Sapkowskiego zawładnęła umysłami milionów ludzi na całym świecie! Zatem opowieść trwa, a historia nie kończy się nigdy...EBOOK
33,99 zł 39,99
Rekomendowana przez wydawcę cena sprzedaży detalicznej.
- Wydawnictwo: MAGFormat: EPUB MOBIZabezpieczenie: Watermark VirtualoKategoria: FantasyW Dawcy Przysięgi, trzecim tomie bestsellerowego Archiwum Burzowego Światła, ludzkość musi stawił czoło nowemu Spustoszeniu i powrotowi Pustkowców – wroga, którego liczebność jest równie wielka, co pragnienie zemsty. ...EBOOK
29,70 zł 33,00
Rekomendowana przez wydawcę cena sprzedaży detalicznej.
- EBOOK
27,99 zł 39,99
Rekomendowana przez wydawcę cena sprzedaży detalicznej.
- Wydawnictwo: MAGFormat: EPUB MOBIZabezpieczenie: Watermark VirtualoKategoria: FantasyNa Rosharze trwa wojna. Przebudzeni parshendi – pieśniarze – pod wodzą służących Odium Stopionych wydają się niepowstrzymani. Wieczna Burza nieubłaganie powraca, za każdym razem sprowadzając śmierć i zniszczenie na ludzkie osady. ...EBOOK
36,90 zł 41,00
Rekomendowana przez wydawcę cena sprzedaży detalicznej.