Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • Empik Go W empik go

Myśl o nauce: Urywki z dziejów nauki - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
1 stycznia 2011
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Myśl o nauce: Urywki z dziejów nauki - ebook

Klasyka na e-czytnik to kolekcja lektur szkolnych, klasyki literatury polskiej, europejskiej i amerykańskiej w formatach ePub i Mobi. Również miłośnicy filozofii, historii i literatury staropolskiej znajdą w niej wiele ciekawych tytułów.

Seria zawiera utwory najbardziej znanych pisarzy literatury polskiej i światowej, począwszy od Horacego, Balzaca, Dostojewskiego i Kafki, po Kiplinga, Jeffersona czy Prousta. Nie zabraknie w niej też pozycji mniej znanych, pióra pisarzy średniowiecznych oraz twórców z epoki renesansu i baroku.

Kategoria: Klasyka
Zabezpieczenie: brak
Rozmiar pliku: 194 KB

FRAGMENT KSIĄŻKI

O NIE­SKOŃ­CZO­NO­ŚCI ŚWIA­TA

Kie­dy by­łem chłop­cem, są­dzi­łem, że cały świat mie­ści się w prze­strze­ni, któ­rą może wi­dzieć oko. Astro­lo­go­wie na­zy­wa­ją to ho­ry­zon­tem wi­dzial­nym. To­też póź­niej uwa­ża­łem, że lasy, któ­re w tych cza­sach ota­cza­ły moje ro­dzin­ne stro­ny, sta­no­wią kra­niec świa­ta. Było to dzie­cin­ne wy­obra­że­nie. Z bie­giem cza­su, kie­dy usły­sza­łem już od ojca o in­nych mia­stach, zwłasz­cza o Kra­ko­wie, do któ­re­go jak­by do naj­lep­szej mat­ki sztuk mnie wy­sy­łał, za­czą­łem roz­po­ście­rać sze­rzej moje wy­obra­że­nia. A może w ten sam spo­sób my lu­dzie przy­twier­dze­ni do tej kuli ziem­skiej ją je­dy­nie uwa­ża­my za za­miesz­ka­ną? Czyż są­dzi­my, że tak wiel­ka masa świa­ta zo­sta­ła stwo­rzo­na je­dy­nie przez wzgląd na miesz­kań­ców zie­mi, któ­ra wzglę­dem słoń­ca ma po­stać punk­tu? A może inne gwiaz­dy za­miesz­ku­ją okre­ślo­ne stwo­rze­nia? Lecz tak­że na pod­sta­wie Pi­sma św. mo­że­my stwier­dzić, że ist­nie­je wię­cej świa­tów, jak świad­czy owo po­wie­dze­nie Chry­stu­sa: „W domu Ojca mego jest miesz­ka­nia wie­le”. Cóż to jest do­mem Boga Ojca? Czy tak zwa­ne nie­bo? By­najm­niej, Jak­że bo­wiem coś, co jest skoń­czo­ne, może być do­mem Nie­skoń­czo­ne­go. A za­tem do­mem Ojca jest cały wszech­świat. Kie­dy zaś mó­wię o wszech­świe­cie, masz go poj­mo­wać jako nie­skoń­czo­ność.

Wszyst­ko bo­wiem, co jest skoń­czo­ne, bę­dzie ja­kąś cząst­ką nie­skoń­czo­no­ści. Chry­stus, to jest Praw­da, któ­ra za­wieść nie może, po­wia­da: „W domu Ojca mego jest miesz­ka­nia wie­le”. Czyż więc bę­dzie sprzecz­na z ro­zu­mem na­sza in­ter­pre­ta­cja tych słów stwier­dza­ją­ca, iż w ca­łym wszech­świe­cie jest wie­le miesz­kań, czy­li świa­tów?

Bibl. Jag… rkps 3341 nl.ZNA­CZE­NIE PRZY­RO­DY

Zja­wi­ska na­tu­ry za­cho­dzą za­wsze pra­wi­dło­wo i nie ma w nich miej­sca na żad­ne sztucz­ne uło­że­nie. Prze­zor­na na­tu­ra dzia­ła bo­wiem za­wsze w ten sam spo­sób. Do­strze­ga­my to w ukształ­to­wa­niu, czy­li fi­gu­ra­cji człon­ków wszel­kie­go stwo­rze­nia. Cóż bo­wiem spra­wia, że pra­wa stro­na przy­po­mi­na lewą? Wszel­ką prze­my­śla­ną sztu­kę prze­wyż­sza nie­wąt­pli­wie owa siła kształ­tu­ją­ca, a jest nią na­tu­ra. To, co na­le­ży do zwy­cza­ju, dla utrzy­ma­nia cią­gło­ści, wy­ma­ga na­ucza­nia i prze­ka­zy­wa­nia z ręki do ręki. W prze­ciw­nym ra­zie za­ni­ka i gi­nie. Z tego po­wo­du za­gi­nę­ło wie­le sztuk sta­ro­żyt­nych. Te­raz tak­że wy­na­le­zio­no wie­le sztuk no­wych, cał­ko­wi­cie nie­zna­nych w sta­ro­żyt­no­ści. Wie­le wy­ra­zów dzi­siaj ota­cza­nych sza­cun­kiem itd. od­ro­dzi się, jak po­wia­da po­eta.

Bibl. Jag… rkps 3341 nl.Z MY­ŚLI O PO­ZNA­NIU NA­UKO­WYM

Po­dob­nie jak w geo­me­trii nie mamy jesz­cze do­sko­na­łe­go do­wo­du na kwa­dra­tu­rę koła, tak i inne na­uki po­sia­da­ją swo­je trud­ne kwe­stie, któ­rych nig­dy nie roz­wią­że ostrze ludz­kie­go umy­słu. Lu­dzie mogą ro­bić jak naj­więk­sze wy­sił­ki, a jed­nak po­zo­sta­nie ja­kaś luka świad­czą­ca o sła­bo­ści ludz­kie­go in­te­lek­tu. Ileż jest zresz­tą zja­wisk w me­dy­cy­nie, do któ­rych po­zna­nia nie wy­star­cza ży­cie wie­lu lu­dzi. Nie wiem, może po­zna­li je inni. Wia­do­mo na ogół, że nie­któ­rzy swo­im utwo­rom dają na­zwę: Rze­czy ta­jem­ne (Se­cre­ta), może dla­te­go, żeby wy­róż­nia­ły się przy po­rów­ny­wa­niu z in­ny­mi utwo­ra­mi. Ci zaś niech po­słu­cha­ją tego: po­dob­nie jak nic nie jest wart praw­nik bez pra­wa, ma­te­ma­tyk bez do­wo­du, tak też le­ka­rze bez wska­za­nia przy­czy­ny cho­ro­bo­wej. To za­tem, co na­zy­wa­ją ta­jem­ni­cą, jest uciecz­ką dla nie­wie­dzy.

Je­stem jed­nak­że prze­ko­na­ny, że ta­jem­nic jest wie­le. Na­le­ży do nich zwłasz­cza kwe­stia, czy moż­na zna­leźć le­kar­stwo prze­ciw uką­sze­niu oszczer­cy. Stra­ci­ła na to na­dzie­ję sta­ro­żyt­ność, któ­ra w in­nych do­cie­ka­niach prze­szła wszel­ką cie­ka­wość. Niech ugry­zie wście­kły pies, niech użą­dlą psz­czo­ły, po­tnie pa­jąk, skor­pion lub sto­no­ga, na wszyst­ko znaj­dzie­my je­den ra­tu­nek, któ­ry po­da­li hoj­nie w pi­smach swo­ich sta­ro­żyt­ni. Kie­dy do­cho­dzi­my do uką­sze­nia oszczer­cy, uczo­na sta­ro­żyt­ność wy­zna­je uczci­wie swo­ją bez­rad­ność. Zwo­len­ni­cy Ga­le­na i Hi­po­kra­te­sa nie od­wa­żą się na nic, co prze­kra­cza au­to­ry­tet ich mi­strzów. Czyż do do­sko­na­ło­ści tej do­szedł Pa­ra­cel­sus i inni wy­twór­cy kwin­te­sen­cji? Po­wie ktoś może, że zło­to al­che­micz­ne (je­śli jed­nak jest to praw­dzi­we zło­to) ma duże zna­cze­nie. Oby­śmy je po­sia­da­li w ta­kiej ob­fi­to­ści jak wę­giel lub dym!

Bibl. Jag… rkps 3441 nl.CZY PA­PIEŻ MOŻE ROZ­STRZY­GAĆ ZA­GAD­NIE­NIA PRZY­ROD­NI­CZE?

Ekle­zja­sta, rozdz. 3, po­wia­da: „Wszyst­ko uczy­nił do­bre cza­su swe­go, a świat po­dał roz­bie­ra­niu ich, aby nie na­lazł czło­wiek spra­wy, któ­rą uczy­nił Bóg od po­cząt­ku aż do koń­ca”. A dla­cze­go Duch św. nie po­wie­dział apo­sto­łom o miesz­kań­cach Ame­ry­ki? Ani św. Au­gu­sty­no­wi o an­ty­po­dach? Spójrz­my zaś, jak dzie­cin­ne sądy wy­po­wia­da­li w waż­nych kwe­stiach pa­pie­że (patrz Aven­ti­nus w rocz­ni­kach Bo­jów: O bi­sku­pie We­rgi­liu­szu z Sa­lis­bu­ry, któ­re­go Bo­ni­fa­cy oskar­żył przed pa­pie­żem Za­cha­ria­szem itd.). Ten sam przy­kład znaj­dziesz w dzie­le Ra­mu­sa Sco­lae ma­the­ma­ti­cae. Zdraj­cą praw­dy jest nie tyl­ko ten, kto twier­dzi kłam­stwa, lecz tak­że ten, kto nie wy­po­wia­da swo­bod­nie praw­dy (Chry­zo­stom). Na­tu­ra cie­szy się na­tu­rą, na­tu­rę na­tu­ra zwy­cię­ża i utrzy­mu­je (De­mo­kryt).

Bibl. Jag… rkps 3341 nl.O PRZE­JA­WACH BÓ­STWA W PRZY­RO­DZIE

W wiel­kim błę­dzie są ci, któ­rzy odłą­cza­ją astro­no­mię od stu­diów hu­ma­ni­stycz­nych. Przy­czy­nia­ją się one do uszla­chet­nie­nia czło­wie­ka w ta­kim stop­niu, iż dzię­ki nim wła­śnie du­sza ludz­ka wzno­si się do teo­lo­gii, tj. do po­zna­nia Boga. Cy­ce­ro po­wia­da w ks. II dzie­ła O na­tu­rze bo­gów: „A ro­zum ludz­ki? Czyż nie prze­nik­nął aż do nie­ba? My jed­ni bo­wiem spo­śród istot ży­wych po­zna­li­śmy wschód, za­chód i bieg gwiazd. Ro­dzaj ludz­ki okre­ślił dnie i mie­sią­ce, po­znał wszyst­kie za­ćmie­nia słoń­ca i księ­ży­ca i za­po­wie­dział na całą przy­szłość, ja­kie będą, jak wiel­kie i w ja­kim cza­sie. Pa­trząc na to wszyst­ko duch uzy­skał od nich po­zna­nie bo­gów. Ono to jest źró­dłem po­boż­no­ści, z któ­rą łą­czy się spra­wie­dli­wość i wszyst­kie inne cno­ty skła­da­ją­ce się na szczę­śli­we ży­cie rów­ne i po­dob­ne bo­gom, ustę­pu­ją­ce nie­bia­nom je­dy­nie bra­kiem nie­śmier­tel­no­ści, któ­ra nie ma wpły­wu na na­le­ży­ty spo­sób ży­cia”. Tyle. Cy­ce­ro. Św. Pa­weł po­wia­da już o wie­le ja­śniej i w spo­sób bar­dziej ogól­ny: Po­przez to, co zo­sta­ło stwo­rzo­ne, do­strze­ga­my nie­wi­dzial­ne ce­chy Boga. Za­dzi­wia­ją­ce prze­cież, że Cy­ce­ro wy­cho­dząc z sa­mej tyl­ko kon­tem­pla­cji na­tu­ry i ru­chów nie­bie­skich do­szedł do po­zna­nia

Boga, to jest do po­boż­no­ści, z któ­rą łą­czy się spra­wie­dli­wość i wszyst­kie inne cno­ty. Czyż nie bra­ko­wa­ło tu jesz­cze tyl­ko tego, aby od po­zna­nia bo­gów, w któ­rych wte­dy wie­rzo­no, do­trzeć do Boga Naj­lep­sze­go i Naj­więk­sze­go? O jak­że­by szczę­śli­wy był Cy­ce­ro, gdy­by wy­pa­dło mu żyć w cza­sach Paw­ła!

Bibl. Jag… rkps 3047, k. 110a.PO­WIE­DZE­NIE AD­RIA­NA RO­MA­NA WY­RZE­CZO­NE W KRA­KO­WIE W R. 1611

Je­śli nie znasz Eu­kli­de­sa, je­śli obcy ci jest Dio­fan­tes, Apo­lo­niusz, Pap­pos i inni sta­ro­żyt­ni, nie znasz wiel­kiej czę­ści ze­spo­łu nauk fi­lo­zo­ficz­nych i dia­lek­ty­ki. U tych bo­wiem au­to­rów mamy wy­ja­śnio­ne zna­cze­nie i isto­tę ana­li­zy, któ­rą Ary­sto­te­les otrzy­mu­je w po­sta­ci ogól­nej z przy­pad­ków szcze­gó­ło­wych. Z tej przy­czy­ny za­słu­gu­je na po­dziw i za ta­kie­go bę­dzie go uzna­wać cała po­tom­ność.

Zda­niem nie­któ­rych uczo­nych nic w pań­stwie na­uki nie jest bar­dziej nie­ja­sne od dzie­sią­te­go ele­men­tu Eu­kli­de­sa, a prze­cież, jak do­wo­dzi wiel­ki uczo­ny Ke­pler, przy­no­si on wiel­kie ko­rzy­ści w kon­tem­pla­cji zja­wisk przy­rod­ni­czych. Jest w tym tak wie­le praw­dy, że Ko­per­nik – Esku­lap swo­ich cza­sów – spro­wa­dził całą me­dy­cy­nę do za­gad­nie­nia ar­chi­me­dej­skie­go. Bo­skie roz­wa­ża­nia nie­zwy­kłe­go star­ca bu­dzi­ły po­dziw Je­rze­go Jo­achi­ma Re­ty­ka.

Bibl. Jag… rkps 544 nl.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: