- W empik go
Myśli i uwagi - ebook
Myśli i uwagi - ebook
Klasyka na e-czytnik to kolekcja lektur szkolnych, klasyki literatury polskiej, europejskiej i amerykańskiej w formatach ePub i Mobi. Również miłośnicy filozofii, historii i literatury staropolskiej znajdą w niej wiele ciekawych tytułów.
Seria zawiera utwory najbardziej znanych pisarzy literatury polskiej i światowej, począwszy od Horacego, Balzaca, Dostojewskiego i Kafki, po Kiplinga, Jeffersona czy Prousta. Nie zabraknie w niej też pozycji mniej znanych, pióra pisarzy średniowiecznych oraz twórców z epoki renesansu i baroku.
Kategoria: | Klasyka |
Zabezpieczenie: | brak |
Rozmiar pliku: | 168 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
DRUKOWANE JAKO REKOPISM,
W KRAKOWIE,
NAKŁADEM. CZCIONKAMI DRUKARŃ I "CZASU"
pod zarzadu Józefa Łakocińskiego.
1878
I.
Człowiek szuka prawdy, ale i nawzajem prawda szuka człowieka, i z istoty jej zależy jej natem, aby była poznaną. I Często co do rzeczy, względem których prawdy szukamy, znaleźć jej nic możemy; często zaś znowu co do innych, w których jej nie szukamy, udziela nam się ona wspaniale, a poniekąd nawet, odmiatając błędy rozkrzewione, mimowolnie nam się narzuca. Życie, które z jednej strony na poznanej już prawdzie opierać się powinno, z drugiej samo nam ją wykrywa i staje się księgą obfitszą częstokroć w naukę, niż księgi, według których jest prowadzonym. Jak Dantowi, gdy wśród ciemnych zaroili życia wpadł w najgłębszą przepaść, objawiła się tam prawda w postaci Wirgiliusza, tak w najgorętszych częstokroć życia utarczkach, prawda objawia się nam w tym lub owym wypadku, bądź pomyślnym, bądź przeciwnym; bądź iż występuje ozłocona zorzą nadziei lub żywym promieniem radości, bądź też iż się wydobywa z czarnej chmury zgryzot, smutku, albo nawet rozpaczy. Prawda jest istotą w sobie treściwą i niepodległą, i od dowolnego człowieku upodobania niezawisłą, i każde poznanie jest właściwie uznaniem. Dlatego najdroższą prawdy zdobyczą jest to, co się w nas samym życia naciskiem wraża. Ta księga życia jest jedynym autorem najwyższe prawdy życia popularnie wykładającym, bo we wszystkich wmawiając jedno, do każdego innym przemawia sposobem, do jego stanu umysłowego zastosowanym, i w każdego wraża tyle tylko, ile się w nim pomieścić może.
II.